olisiko paasto tässä paras keino..?

ei jaksa

Pari kolme mässäily päivää takana:( olo hirveä. Saisinko paaston avulla elimistöni "putsattua" kaikkein tehokkaimmin? Ja millaisella paastolla? Siis miten paastotaan??

kiitos:)

9

9980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamabeard

ENSINNÄKIN. Paasto on henkisesti rankka laihdutuskeino ja paastoamalla pois saadut kilot tulevat helposti takaisin!

Itse olen pisimmillään paastonnut puolitoista kuukautta. En tosin laihduttaakseni vaan ihan muista syistä.
      Paasto soveltuu jokaiselle kohtalaisen terveelle henkilölle ja lievästi alipainoinenkin voi paastota 2 - 3 viikkoa ellei ole aliravitsemustilassa.
      Itse olen yleensä käyttänyt vesipaastoa elikä juonut pelkästään vettä. Pisimmässä paastossa join ensin veden lisäksi kaakaota kaksi viikkoa, sen jälkeen kuukauden verran pelkkää vettä paitsi että paaston loppuvaiheissa aloin jo ottaa laimeaa mehuakin. Tosiasiassa vedin paastoa liian pitkälle ja olin lopulta aliravitsemustilassa jossa alkaa nälkäkuoleminen.
      Tähän liittyykin yksi vakavampia varoituksen sanoja paastoajille:

Enemmän kuin paaston alku itsekuria vaatii paaston loppu! On erittäin vaarallista pitkän paaston jälkeen aloittaa syöminen liian raskaalla ravinnolla.
      Jo viikon vesipaasto vaatii vähintään yhden päivän mehua ja vasta toisena lopettamispäivänä voi aloittaa kevyellä liemiruualla ja sitten vähitellen siirtyä kiinteään, koska vatsa on täydessä lepotilassa ja käynnistyy vähitellen.
      Liian raskas ravinto paaston päälle voi vaikuttaa paitsi vatsanväänteitä myös sydämen rytmihäiriöitä ja vaarallista voi olla verensokerin äkillinen kohoaminenkin.

Pitkän paaston jälkeen ihoni oli kuin pienen lapsen iho ja tuntui melkein kuin olisi saanut uuden vatsalaukun ja kokonaan uuden suoliston. Ensin oli tietysti heikko olo mutta kun voimat alkoivat palautua koko keho tuntui uudistuneelta ja ajatuksetkin kirkkaammilta kuin ennen. Nykymaailmassa ihminen on niin täynnä kuona-aineita ja myrkkyjä että ajoittainen "putsaaminen" on vähintäänkin tarpeellista, ellei ole terveydellisiä ja/tai henkisiä esteitä.

Omat syyni paastota liittyvät hengelliseen elämään ja rukoukseen, mutta niistä ei varmaan ole syytä nyt puhua, joten en puutu siihen puoleen. Terveyteen ja elämäntapohin liittyen paaston suurimpia siunauksia mielestäni on mahdollisuus elämäntapojen ja varsinkin ruokailutottumusten muuttamiseen.

Ruokailutottumusten muuttaminen terveempään suuntaan ja kaikenlaisesta mässäilystä luopuminen on paljon helpompaa paaston jälkeen. Silloin tavallinen terveellinen ruokakin maistuu erittäin hyvältä. Yrität vaan pitää huolta ettet uudelleen lähde aikaisempaan mässäilyyn ja epäterveellisten ravintoaineiden ja ruokien (pullat ym.) käyttämiseen.

Jos et ole aiemmin paastonnut realistinen vaihtoehto voisi olla joko liemipaasto (joka oikeastaan ei ole paasto vaan dieetti) tai mehupaasto.
      "Liemipaastossa" nautit päivässä 2 - 3 lautasellista kasvislientä tai jos se tuntuu liian rankalta 2 - 3 kevyttä kasviskeittoa, esimerkiksi kaalikeittoa (runsaasti kaalia, jonkin verran porkkanaa ja ihan vähän perunaa, joukossa persiljaa makua antamassa ja vähän pippuria ja hyppysellinen yrttisuolaa). Aterioiden välillä runsaasti puhdasta vettä ja lasillinen vichy-vettä silloin tällöin. Myös lämmintä yrttiteetä (esimerkiksi kamomilla) voi juoda 2 - 3 kupillista päivässä, mutta ei missään tapauksessa sokerilla maustettuna.

JO PELKÄSSÄ "LIEMIPAASTOSSAKIN" TARVITAAN KOVAA ITSEKURIA NAUTINTOIHIN TOTTUNEELLE IHMISELLE.
      Näläntunne saattaa varsinkin toisena ja kolmantena päivänä olla kova, ja jossakin kolmannen päivän paikkeella tulee yleensä voimakkaita mielitekoja. Mieleen nousee kaikenlaisia makuja jotka kutkuttavat makuhermoja ja houkutus paaston lopettamiseen on suuri.
      Kyseessä ei kuitenkaan ole todellinen nälkä vaan enemmänkin nautinnonhalu.
      Kolmas päivä on usein jonkinlainen kynnys jonka jälkeen alkaa helpottaa, varsinkin vesipaastossa jolloin elimistö siirtyy kolmannen ja neljännen päivän vaiheilla toimimaan uudella tavalla ja alkaa kuluttaa kehon myrkkyjä pois, mutta myös liemipaastossa kolmas päivä voi olla kynnys.
      Kannattaa jatkaa vaikeimmalta tuntuvan hetken yli niin huomaa että kohta alkaa helpottaa.

Mehupaastossa nautitaan kasvis- ja juuresmehuja ja/tai vedellä laimennettua hedelmämehua.

Paasto on huono keino itsetunnon kohottamiseen ja siihen liittyy psyykkisiä riskejä jotka on syytä ottaa huomioon. Varsinkin itsetunnoltaan heikon tai henkisesti epävakaan ja liioitteluun taipuvan tai itseään ankarasti tarkkailevan ja syyllistyvän henkilön kohdalla. Jos jo ennen paaston aloittamista kykenee ymmärtämään että minä olen ihmisenä arvokas ja tärkeä ihan riippumatta siitä minkä verran minulla on kiloja ja onnistuuko paastoni tai ei, henkiset lähtökohdat ovat hyvät.
      Muistahan tämä, ystäväni.

Sinä olet arvokas, rakas ja tärkeä. :-)

Kuten alussa sanoin. PAASTON avulla pois tiputetut kilot tulevat helposti takaisin. Koska ihmisellä on taipumus korvata paaston aikana "menetetty" nautinto uusilla herkuilla varsinkin kun kaikki maistuu paaston jälkeen niin hyvältä. MUTTA JOS JAKSAT KÄYTTÄÄ ITSEKURIA paaston lopettamisvaiheessa, niin että siirryt kiinteään ruokaan vähitellen ja muutat ruokailutottumuksiasi, paastosta on verraton hyöty.

Kaikkea hyvää sulle. Moi.

• ei jaksa

Paljon tuli uutta informaatiota, kiitos sulle:) Kysyisin vielä, et jos olisin ns. "hedelmäpaastolla", siis söisin vain hedelmiä ja joisin PALJON vettä, niin auttaisiko se paljon asiaa? Miten muuten aineenvaihdunnalle käy paastottaessa? ei taida toimia ollenkaan...(?)

Ajattelin aloittaa tuon hedelmäpaasto/dietin huomenna. En muistanut sanoa, että liikun aika paljon.. sopiiko paastoaminen silloin minulle? Liikun vähintään tunnin päivässä. (juoksu tai sali)

Niin ja puhuit tuosta suolihuuhtelusta.. se kuulostaa kyllä jo aika hurjalta mulle...:) taidan tyytyä tähän paastoamiseen:)

• mamabeard
        ei jaksa kirjoitti:

Paljon tuli uutta informaatiota, kiitos sulle:) Kysyisin vielä, et jos olisin ns. "hedelmäpaastolla", siis söisin vain hedelmiä ja joisin PALJON vettä, niin auttaisiko se paljon asiaa? Miten muuten aineenvaihdunnalle käy paastottaessa? ei taida toimia ollenkaan...(?)

Ajattelin aloittaa tuon hedelmäpaasto/dietin huomenna. En muistanut sanoa, että liikun aika paljon.. sopiiko paastoaminen silloin minulle? Liikun vähintään tunnin päivässä. (juoksu tai sali)

Niin ja puhuit tuosta suolihuuhtelusta.. se kuulostaa kyllä jo aika hurjalta mulle...:) taidan tyytyä tähän paastoamiseen:)

En siis todellakaan ole laihduttamisen asiantuntija missään määrin, mutta paastoamisesta minulla on jonkin verran tietoa ja paljon käytännön kokemustakin. Siltä pohjalta tässä kirjoittelen.

No, hedelmissähän on paljon sokeria.
        VALKOINEN SOKERI on "myrkky". Se on ehdottomasti liian pitkälle jalostettu sokeri. Terveydestään huolehtivia kehotan jättämään valkoisen sokerin käytön ihan minimiin, mielellään kokonaan pois. Ruskea sokeri on jo huomattavasti parempi tai ainakin vähemmän huono vaihtoehto. Ruskeaa sokeria parempi vaihtoehto on vaahterasiirappi ja vaahterasiirappia parempi vaihtoehto hyvälaatuinen hunaja.
        Länsimaissa käytämme sokeria EHDOTTOMASTI LIIKAA mutta jonkin verran sokeria elimistö tarvitsee samoin kuin suolaa ja rasvaakin. Suolaa kyllä on elintarvikkeissa nykyisellään niin paljon että sitä tulisi ruuanvalmistuksessa välttää - kysehän on makutottumuksista. Olin kymmenen vuotta sitten vuoden verran kasvissyöjä ja silloin lopetin myös suolan käytön joksikin aikaa kokonaan. Esimerkiksi juureskeitto maistui MAHTAVALTA kun siinä oli pelkästään kasvisten ja juuresten oma maku. Normaali kaupan ranskanleipä maistui kohta niin suolaiselta että sitä oli vaikea syödä.
        Parasta sokeria on luonnon hedelmäsokeri alkuperäisessä olomuodossaan hedelmissä ym.

Runsas hedelmien syönti on varmasti ok, mutta laihtumiseen vielä parempi saattaisi olla vihreät kasvikset ja ehkä juurekset?
        Tai tuskinpa siinä paljon eroa on...
        Hedelmäpaasto on varmasti oikein hyvä.

Kuten edellä totesin ihminen tarvitsee myös suolaa, tarkemmin sanottuna suoloja. Magnesium ainakin on tarpeellinen ja kalium myös. Itsellä ainakin pitkän vesipaaston jälkeen elimistö on miltei "huutanut" suolaa. Joskus olen pitkän paaston aikana juonut hieman tomaattimehua tai laimeaa kasvisliemikuutiosta tehtyä lientä saadakseni suolatasapainoa kuntoon.

Kerrot liikkuvasi paljon. Se on tärkeä tieto.
        Jos syöt ainoastaan hedelmiä neuvon sinua juomaan veden lisäksi vichyvettä, koska liikkuessasi hikoilet ja hikoillessa menetät suoloja, joita saat vichystä. Vertaile eri vichyvesiä ja valitse runsassuoloinen.

Itse olen pitkienkin vesipaastojen aikana liikkunut ja tehnyt työtä, joskus olin kolmantena vesipaastopäivänä jopa juoksutapahtumassa ja juoksin kohtalaisen hyvän ajan silti olen paastotessa vain harvoin juonut vichyä enkä yleensä muutenkaan ole nauttinut suoloja, mutta en pidä itseäni hyvänä vaan pikemminkin huonona esimerkkinä sen suhteen.

Monipuolinen dieetti voisi olla vaikka sellainen että aamupalaksi syö vähän näkkileipää ilman päällysteitä ja pari omenaa tai appelsiinia, sitten välipalaksi pari hedelmää, lounaaksi kasvissosekeiton, päivän aikana juo runsaasti vettä ja päivällisenä vihreä salaatti, taas runsaasti vettä ja pari hedelmää, illalla mukillinen kamomillateetä ja omena/appelsiini. Jos kasvissosekeittoon käyttää vaikka puolikkaan kasvisliemikuution ja soseutettua keitettyä porkkanaa ja selleriä, suolatasapainokin tulee hoidettua. Juoksulenkin jälkeen voi sitten ottaa vichyvettä varmuuden vuoksi.
        Viikon (tai kahden, jos on pidempi dieetti) jälkeen voisi harkita kasvissosekeiton jättämistä pois ja hedelmienkin vähentämistä, kun vatsalaukku ja elimistö jo on tottunut niukempaan ruokaan, ja jatkaisi vielä 5 - 14 päivää pelkillä hedelmillä ja vedellä/vichyvedellä?

Jos syöt pelkkiä hedelmiä eli pidät tiukan hedelmäpaaston tunnustele oloasi ja juo vichyvettä runsaastikin jos tuntuu että se tuntuu hyvältä. Liikuntasuoritusten rasitukset ja hikoilun huomioonottaen. Jos liikunta (ja saunominen) on runsasta mieti myös kasvisliemikuution käyttämistä silloin tällöin. Nämä on sellaisia asioita että yleisiä suuntaviivoja voi antaa mutta yksilöllisen kokemuksen kautta jokainen joutuu etsimään itselle parhaiten soveltuvat suhteet mitä käyttää ja missä määrin että tasapaino pysyy kondiksessa.

VINKKINÄ:
        Kokeile vaikkapa tätä. Laita 2/3 vichyvettä ja yksi kolmannes omenatuoremehua, esimerkiksi tropicin omenatäysmehua. Tekee terää tunnin juoksun jälkeen puoli litraa tuollaista juomaa ja ainakin minun mielestä se on oikein hyvää.

Liikunta sopii erittäin hyvin kasvis-, hedelmä-, mehu- ja jopa vesipaastoajalle. Tietysti siinä täytyy tunnustella omia voimavarojaan ja liikunnan mukaan (varsinkin jos se menee urheilun puolelle) pitää huolta ensinnäkin nestetasapainosta mutta MYÖS suolatasapainosta että ei tule magnesiumin ja kaliumin puutetta.

Aineenvaihdunta toimii aina.
        Vesipaastossa elimistö käyttää hyväkseen elimistön omia rasvoja ja polttaa kertyneitä kuona-aineita pois koska sillä ei ole muuta ravintoa käytettävissä. Elimistön siirtyminen normaalista ravinnon kuluttamisesta kehon vararavintojen eli rasvakudosten kuluttamiseen kestää 2 - 3 päivää, jonka jälkeen aineenvaihdunta toimii kait toisella tapaa kuin ennen mutta toimii kuitenkin.
        Vasta kun kaikki vararavinto ja ylimääräiset rasvat on kudoksista käytetty (tämä kestää yleensä 30 - 40 vuorokautta) elimistö alkaa käyttää omia kudoksia ja polttaa terveitä lihaksia saadakseen niistä ravintoa, tällöin (noin 40 vuorokauden kuluttua) nälkään kuoleminen on alkanut.

VESIPAASTOSSA unen tarve vähenee yleensä neljännen päivän jälkeen ja ainakin minulla on toimintakykyä ja tarmoa ollut, vaikka välillä on iskenyt voimaton olo niin se on yleensä mennyt ohi. Kehossa kun on elimistöllä yleensä ihan riittävästi polttoainetta vähintäänkin 3 viikoksi normaaliin elämiseen tarvittavaa energiaa varten.
        Tulkoon mainituksi että olen noin 174 cm pitkä ja painan tällä hetkellä noin 70 kiloa. Kun paastosin runsaammin ja liikuinkin enemmän painoni heitteli vuoden sisällä 52 ja 57 kilon välillä ja vointini oli erittäin hyvä.
        SUOLIHUUHTELUN KÄYTTÄMINEN VESIPAASTOSSA on aika tärkeää jotta suolistossa olevat kuona-aineet ja ulosteiden jäämät saa putsattua pois. Muuten niistä erittyy myrkkyjä elimistöön ja se hidastaa paaston aikaansaamaa puhdistumista kehossa.
        Mutta myöskin hedelmäpaastossa neuvoisin käyttämään suolihuuhtelua. Se ei ole ollenkaan niin rankka toimenpide miltä kuulostaa. :-)

Kyseinen toimenpide vaikuttaa positiivisesti.
        Mitä tottumattomampi paastoaja on kyseessä ja jos edellisestä paastosta on kulunut pitkälti aikaa paastoon yleensä liittyy varsinkin alkupäivinä yleistä heikkouden tunnetta, vaihtelevasti unettomuutta ja liiallista väsymystä, huimausta, pahoinvointia ja päänsärkyä.
        Oireisiin on useita syitä ja yleensä ne on ihan vaarattomia vaikka tuntuu tietysti epämukavilta. Yksi luonnollinen syy on verensokerin lasku. MUTTA YKSI ISO SYY, MINKÄ VOIT ELIMINOIDA, ON SUOLISTOSSA OLEVAT KUONA-AINEET. Suolihuuhtelun käyttö vähentää useassa tapauksessa pahoinvointia ja päänsärkyä huomattavasti, voi jopa poistaa ne kokonaan.

Ja muistahan hedelmäpaastosi jälkeen aloittaa terveemmät ruokailutottumukset. OK?
        Jos pidät nyt 5 - 14 päivän hedelmäpaaston on hyvä sen jälkeen jatkaa vaikkapa niin että pidät yhden päivän hedelmäpaastoa joka viikko, se auttaa pysymään terveellisissä ruokailutottumuksissa.

TSEMPPIÄ SULLE. Etsi ja löydä itsellesi sopivin tapa "paastota" ja vähentää sokerin käyttöä.
        Toivotan koko sydämestäni sinulle kaikkea hyvää ja iloitsen kanssasi hyvistä löydöistä joita tulet tekemään terveellisempää elämäntapaa opetellessa.
        Heips.

• mamabeard

Elimistön putsaamisessa auttaa glaubersuola ja/tai suolihuuhtelu.
      Aiemmin käytin glaubersuolaa (saa apteekista) mutta se on hirveän makuista.
      Nykyään olen enemmän suolihuuhtelun kannalla.
      Suolihuuhtelu kannattaa kuulemma suorittaa ensimmäisenä tai toisena paastopäivänä ja uusia kolmantena, itse olen yleensä suorittanut sen toisena tai kolmantena paastopäivänä enkä sitten ole uusinut, paitsi pidemmissä paastoissa voi uusia joskus paaston loppuvaiheissa.
      Suolihuuhtelu on helppo ja tehokas tapa putsata suolistoaan. Suolihuuhtelu sinänsä ei sovellu keinoksi hankkia hyvä omatunto mässäilyn jälkeen vaan suolihuuhteluun on hyvä joka tapauksessa yhdistää ainakin kolmen päivän "liemipaasto".
      Onko suolihuuhtelu sinulle käytännössä tuttua?
      Apteekista ostettavaan pussiin kaadat keitettyä vettä jonka olet antanut jäähtyä noin kädenlämpöiseksi, menet makuulle hyvään asentoon jossa saat laitettua letkun pään peräsuoleen, avaat letkussa olevan lukon ja päästät veden suolistoon. Itse päästän veden kahdessa osassa, ensin jonkin verran ja lukko päälle, sitten hetken kuluttua loput.
      Anna veden olla suolistossa mielellään 10 - 15 minuuttia ja sitten käyt "ulostamassa" töhnät ulos jotka tulevat veden mukana paineella.

• TanRi

Minä kuulin muutama vuosi sitten kampaajaltani hyvän pikakuurin joka poistaa ihmeesti nesteitä ja käytän sitä itse kun olen sortunut mässäilyyn. Eli se on niin yksinkertaista, että juo vrk:n ajan pelkkää piimää. Itse käytän ab-piimää, koska se on paksumpaa ja täyttävämpää kuin rasvaton. Olen ko dietillä aina ennen tärkeitä juhlia ja minulla ainakin todella toimii!! Vaikka juon enintään litran niin saa jatkuvasti juosta vessassa ja seuraavana päivänä vaatteet mahtuvat tosi paljon paremmin päälle. Kannattaa kokeilla, minun mielestäni tämä ei ole edes epäterveellistä, kun kyseessä on vain vrk silloin tällöin ja piimästä saa kumminkin monenlaisia ravintoaineitakin.

• Juomari

Paastossa jo yhden päivän aikana saatta tulla niin suuri puute suoloista että siitä seuraa erilaisia haittoja. Suolojen puutteen voi tunnistaa erilaisna lihasoireina - onneksi ne rampit tulevat kuitenkin vasta muiden oireiden jälkeen. Lihasten voimattomuus ja eräänlainen levottomuus ovat yleensä ensimmäisiä oireita.

Kun lähes paastoan, niin syön muutaman siivun ruisleipää ja juustoa. Näiden suolamäärä riittää usein muutaman päivän ajan, kun lisäksi käytän lisäravinteita jotka sisältävät muita suoloja. Ruisleipä pitää suoliston aktiivisena ja toimintavalmiina.

Viiden päivän vesipaaston terve elimistö kestää hyvin kunhan niistä suoloista huolehditaan. Sinulle tässä tapauksessa riittää parinkin päivän vesipaasto, joka ei mitään erityistä vaadi - korkeintaan hippu ruokasuolaa.

• paasto

Hei oikeesti te kaikki, ennenkuin
      alatte puhua paastosta ja sen
      toteuttamisesta, suosittelen,
      että otatte siitä oikeasti selvää miten pitää toimia.
      Muutamia asioita:
      Paastoa ei aloiteta tuosta vain,
      mielijohteesta, vaan sen aloittamiseen tarvitaan aikaa.
      Vesipassto on hengenvaarallinen,
      kaakao ei kuulu paastoon.

Glaubersuolalla tyhjennetään vatsa paaston alussa, suolihuuhtelu tehdään
      kaksi kertaa päviässä ja
      kehonlämpöinen vesijohtovesi on siihen just sopivaa.

Googleta sana paasto ja etsi oikeat ohjeet
      paastolle.

Tässä jotain sivuilta:

http://www.fitness.fi/ravinto/ravintotieto/_a9206/paasto hyva renki vai huono isanta/
      Perehdy huolellisesti

Paastoon tulisi perehtyä huolellisesti
      ennen aloittamista.
      Voutilainen suosittelee käymään myös lääkärillä,
      joka tarkistaa veren sokeriarvot ja
      verenpaineen. Asiantuntijoiden kanta
      vesipaastoon on selvä – ehdoton ei.

Myös pitkät, yli kymmenen vuorokautta kestävä
      paastot ovat pannassa. Niihin ei pitäisi
      ryhtyä ilman asiantuntevan lääkärin valvontaa,
      eikä paastoon erikoistuneita
      lääkäreitä ole Suomessa kuin muutama.
      Paastoon ryhtyvän pitäisi myös olla hyvässä
      ravitsemustilassa.

– Hyvä ravitsemustila tarkoittaa sitä, että
      elimistössä on vitamiineja, kivennäisaineita,
      hiilihydraatteja ja rasvaa varastossa.
      Epäterveellisesti syövä on huonossa
      ravitsemustilassa, eikä paasto ainakaan
      paranna sitä – päinvastoin. Se voi heikentää
      yleiskuntoa entisestään, Voutilainen varoittaa.

Paastoajan ohjeet

Aloita paastoon valmistautuminen viikkoa
      aikaisemmin keventämällä ruokavaliota. Jätä pois
      liha, ylimääräiset rasvat ja sokerit ja lopeta
      kahvin ja alkoholin juonti sekä tupakointi.
      Paaston jälkeen elimistön on annettava rauhassa
      totutella kiinteään ravintoon. Syö ensimmäisinä
      päivinä vain pieninä annoksina hedelmiä, marjoja
      ja raasteita.

Paastota voi milloin tahansa, mutta
      suositeltavinta ja mukavinta se on lomalla.
      Paras aika paastolle on lämpimien ilmojen
      alettua, jolloin paastoon liittyvä palelu on
      vähäisempää. Muista myös tehdä päivittäinen
      suolihuuhtelu mahdollisten paasto-oireiden
      vähentämiseksi.

Vesipaasto on ehdottomasti kielletty.
      Suositeltava pituus mehupaastolle on 5–7 vuorokautta.
      Energiaa sisältäviksi paastojuomiksi sopivat
      hedelmistä, vihanneksista ja marjoista
      valmistetut, sokeroimattomat ja lisäaineettomat
      tuoremehut. Luontaistuotekaupoista saa ostaa
      valmiita paastopaketteja, joista suosituin on sitruuna-palmuvaahterasiirappi- mehupaasto.
      Nauti päivittäin 2,5–3 litraa nestettä, josta
      puolet on tuoremehuja (400 kcal) ja puolet vettä
      ja halutessasi lisäksi yrttiteetä.

• mamabeard

Vesipaasto ei kuitenkaan ole hengenvaarallinen.
        Jos on terve eikä jatka paastoa kohtuuttomasti vaan paastoaa sen verran kuin siihen on edyllytyksiä niin jokainen varmasti voi sen tehdä. Tottumattoman on kuitenkin parempi aloittaa puolipaastolla tai mehupaastolla tai jos kyseessä on vesipaasto tehdä se kokeneemman paastoajan valvonnassa tai paastota vain muutaman päivän. Sitten voi tiedon ja kokemuksen kasvaessa ottaa pidempiä vesipaastoja.
        Vaikka olen itse ollut pitkäänkin pelkällä vedellä - myös kesällä kuumana aikana - se saattaa olla vaarallista joten olen huono esimerkki sen suhteen. Asiallista pitää suolatasapainosta huolta juomalla myös vichyvettä ja vaikkapa vedellä laimennettua tomaattimehua.
        Vesipaastoa ei todellakaan tulisi aloittaa "tuosta vaan" ennenkuin on järkevästi miettinyt näitä asioita ja ottanut selvää neuvoista.

Jos käyttää jotakin mitä tahansa lääkettä eli on jokin lääkitystä vaativa sairaus tulisi aina keskustella lääkärin kanssa ennen paaston aloittamista. Kirjoitin omaan kokemukseen perustuvia neuvojani siis terveelle henkilölle, kuten jo ensimmäisessä kirjoituksessani mainitsin.

Kaakao ei kuulu paastoon. Totta. Kun aloittelin pitkää vesipaastoani minulla oli alkuunsa joka päivä kaakaon himo ja retkahdin lähes päivittäin juomaan pari kuppia kaakaota ja tätä kesti noin pari viikkoa ennenkuin pääsin siirtymään kaakaosta pelkälle vedelle. En suosittele kaakaon juomista paaston yhteydessä. Neuvosi oli siis ihan hyvä ja oikea täsmennys.

> Suolihuuhtelu tehdään kaksi kertaa päivässä. <
        Niin, jos haluaa mahdollisimman hyvin puhdistaa elimistönsä jätteistä on varmaan hyvä tehdä suolihuuhtelua noinkin usein. Kerroin että omat lähtökohtani paastoamiseen ei ole olleet pelkästään terveydelliset vaan ensisijassa hengelliset ja liittyneet rukouselämääni, siksi en ole terveydellisen puolen maksimoimiseen niin perehtynyt. Mutta joka tapauksessa paastotessa on hyvä käyttää suolihuuhtelua ja pidän sitä erittäin tärkeänä ja varsinkin pidemmissä paastoissa (yli 3 vrk) lähes VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ toimenpiteenä. Tiedän useita jotka ei ole paastotessaan käyttäneet minkäänlaista suolentyhjennystä ja heitä olen tässä asiassa neuvonut että käyttäkää ihmeessä.

Vain vesipaastossa vatsa ja suolisto pääsee täydelliseen lepotilaan eli niiden normaali toiminta lakkaa. Kokemukseni on että tällöin elimistö tehokkaimmin lähtee puhdistumaan. Kolmas tai neljäs päivä on kynnys jonka jälkeen elimistö alkaa käyttäytyä toisella tavalla ja siirtyy energiansaannissaan käyttämään mitä kehosta irti saa. Terveellä henkilöllä se ei ole vaarallista.

Paaston lopettamiseen ja ERITYISESTI VESIPAASTON LOPETTAMISEEN liittyy riskejä. Kun vatsan ja suolen toiminta on pysähdyksissä on erinomaisen tärkeää houkutella vatsa vähin erin toimimaan. Liian nopea tai liian suuren annoksen syöminen äkisti voi johtaa vakaviin seurauksiin ja jopa kuolemaan.

Lääkärin tulisi tarkistaa veren sokeriarvot ja verenpaine ennen paastoamista - hyvä neuvo.

Asiantuntijoiden kanta vesipaastoon ehdoton ei?
        Mistähän asiantuntijoista on kyse. Olen harrastanut vesipaastoa useita kertoja ja pitkiäkin aikoja ja olen kokenut niistä myös terveydellistä hyötyä enkä ole saanut elimistööni vaurioita.

Pitkät, yli kymmenen vrk kestävät paastot pannassa?
        No, tässä on se asianpuoli että kaikki eivät ole terveitä ja eivät osaa tarkkailla kehoaan ja varsinkin henkisesti epätasapainoinen tai muuten laihtumista hinnalla millä hyvänsä tavoitteleva voi sortua ylilyönteihin terveytensä kustannuksella, joten neuvo on asiallinen ja siinä mielessä olen samaa mieltä.

"Paastoajan ohjeet" jotka on ilmeisesti jostakin linkistä on mielestäni sellaisia nyrkkisääntöjä että niistä en löydä mitään mistä tekisi mieli huomauttaa, oikein hyviä neuvoja henkilöille jotka paastoavat terveytensä tähden tai laihduttaakseen ja tahtovat tehdä sen mahdollisimman tasapainoisella ja terveellä tavalla.
        Erittäin suositeltavia ohjeita minunkin (subjektiivisesta) näkökulmastani.

Ruokavaliota tulisi keventää ennen varsinaista paastoa. Tietenkin. Tästä on aina hyvä muistuttaa. Nautintoaineet kuten tupakka, kahvi ja tee (myös se mainittu kaakao) tulee jättää mieluiten jo muutamia päiviä ennen. Liha ja ylimääräiset rasvat ainakin pari päivää ennen. Jos paastoaa vain harvoin tuo "viikkoa ennen" on hyvä sääntö jota kannattaa noudattaa, mutta jos paastoaa usein on hyvä pitää kiinni että lihat ja rasva pois 1-2 vrk ennen. Itselläni oli yhteen aikaan pitkien paastojen (yleensä vesipaastoja) lisäksi yksi vesipaastopäivä joka viikko, jolloin lopetin lihan syönnin vrk ennen paastopäivää. (Vaikka en kyllä muutenkaan syönyt lihaa läheskään joka päivä. Nykyäänkin pyrin yleensä syömään kalaa tai kanaa kun lihaa syön, toisinaan myös nautaa, sikaa sen sijaan harvoin ja makkaroita vielä harvemmin.)

Tupakka ja kahvi ovat voimakkaita nautintoaineita (joita en kyllä käytä normaalistikaan, kuten en myöskään alkoholia) jotka aiheuttavat riippuvuutta ja tulisi sen tähden jättää mieluiten jo viikkoa ennen paastoa, että pääsisi niiden vieroitusoireista kun paastoon ilmankin liittyy näläntunteesta ja kehon toimintojen muuttumisesta johtuvia oireita ja tuntemuksia.

PAASTON LOPETTAMISEEN LIITTYVÄT ruokailuohjeet on aina tärkeitä ja niihin tulee suhtautua vakavasti. Tietysti ensisijassa terveyden tähden jotta ei saisi minkäänlaista shokkitilaa ja vaurioita mutta myös paaston kokonaisvaltaisesti tervehdyttävän vaikutuksen vuoksi. Paaston lopettamisessa kun helposti tulee monenlaisia mielitekoja. Kun siirtyy kiinteään ravintoon vähitellen ja vain terveellistä ravintoa käyttäen, niin on helppo muuttaa ruokailutottumuksiaan pysyvästi että jättää liiallisia herkkuja kokonaan pois ja alkaa muutenkin syödä terveellisemmin.

Vesipaastoajan ei pidä lopettaa paastoaan edes hedelmillä, marjoilla ja raasteilla vaan ensin kevyellä kasvisliemellä ja sitten vedellä laimennetulla täysmehulla, josta vähitellen siirrytään kiinteämpään ravintoon. Mehupaastoajalle hedelmät, marjat ja raasteet on täysin oikea tapa lopettaa paasto.

• ei jaksa
        mamabeard kirjoitti:

Vesipaasto ei kuitenkaan ole hengenvaarallinen.
        Jos on terve eikä jatka paastoa kohtuuttomasti vaan paastoaa sen verran kuin siihen on edyllytyksiä niin jokainen varmasti voi sen tehdä. Tottumattoman on kuitenkin parempi aloittaa puolipaastolla tai mehupaastolla tai jos kyseessä on vesipaasto tehdä se kokeneemman paastoajan valvonnassa tai paastota vain muutaman päivän. Sitten voi tiedon ja kokemuksen kasvaessa ottaa pidempiä vesipaastoja.
        Vaikka olen itse ollut pitkäänkin pelkällä vedellä - myös kesällä kuumana aikana - se saattaa olla vaarallista joten olen huono esimerkki sen suhteen. Asiallista pitää suolatasapainosta huolta juomalla myös vichyvettä ja vaikkapa vedellä laimennettua tomaattimehua.
        Vesipaastoa ei todellakaan tulisi aloittaa "tuosta vaan" ennenkuin on järkevästi miettinyt näitä asioita ja ottanut selvää neuvoista.

Jos käyttää jotakin mitä tahansa lääkettä eli on jokin lääkitystä vaativa sairaus tulisi aina keskustella lääkärin kanssa ennen paaston aloittamista. Kirjoitin omaan kokemukseen perustuvia neuvojani siis terveelle henkilölle, kuten jo ensimmäisessä kirjoituksessani mainitsin.

Kaakao ei kuulu paastoon. Totta. Kun aloittelin pitkää vesipaastoani minulla oli alkuunsa joka päivä kaakaon himo ja retkahdin lähes päivittäin juomaan pari kuppia kaakaota ja tätä kesti noin pari viikkoa ennenkuin pääsin siirtymään kaakaosta pelkälle vedelle. En suosittele kaakaon juomista paaston yhteydessä. Neuvosi oli siis ihan hyvä ja oikea täsmennys.

> Suolihuuhtelu tehdään kaksi kertaa päivässä. <
        Niin, jos haluaa mahdollisimman hyvin puhdistaa elimistönsä jätteistä on varmaan hyvä tehdä suolihuuhtelua noinkin usein. Kerroin että omat lähtökohtani paastoamiseen ei ole olleet pelkästään terveydelliset vaan ensisijassa hengelliset ja liittyneet rukouselämääni, siksi en ole terveydellisen puolen maksimoimiseen niin perehtynyt. Mutta joka tapauksessa paastotessa on hyvä käyttää suolihuuhtelua ja pidän sitä erittäin tärkeänä ja varsinkin pidemmissä paastoissa (yli 3 vrk) lähes VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ toimenpiteenä. Tiedän useita jotka ei ole paastotessaan käyttäneet minkäänlaista suolentyhjennystä ja heitä olen tässä asiassa neuvonut että käyttäkää ihmeessä.

Vain vesipaastossa vatsa ja suolisto pääsee täydelliseen lepotilaan eli niiden normaali toiminta lakkaa. Kokemukseni on että tällöin elimistö tehokkaimmin lähtee puhdistumaan. Kolmas tai neljäs päivä on kynnys jonka jälkeen elimistö alkaa käyttäytyä toisella tavalla ja siirtyy energiansaannissaan käyttämään mitä kehosta irti saa. Terveellä henkilöllä se ei ole vaarallista.

Paaston lopettamiseen ja ERITYISESTI VESIPAASTON LOPETTAMISEEN liittyy riskejä. Kun vatsan ja suolen toiminta on pysähdyksissä on erinomaisen tärkeää houkutella vatsa vähin erin toimimaan. Liian nopea tai liian suuren annoksen syöminen äkisti voi johtaa vakaviin seurauksiin ja jopa kuolemaan.

Lääkärin tulisi tarkistaa veren sokeriarvot ja verenpaine ennen paastoamista - hyvä neuvo.

Asiantuntijoiden kanta vesipaastoon ehdoton ei?
        Mistähän asiantuntijoista on kyse. Olen harrastanut vesipaastoa useita kertoja ja pitkiäkin aikoja ja olen kokenut niistä myös terveydellistä hyötyä enkä ole saanut elimistööni vaurioita.

Pitkät, yli kymmenen vrk kestävät paastot pannassa?
        No, tässä on se asianpuoli että kaikki eivät ole terveitä ja eivät osaa tarkkailla kehoaan ja varsinkin henkisesti epätasapainoinen tai muuten laihtumista hinnalla millä hyvänsä tavoitteleva voi sortua ylilyönteihin terveytensä kustannuksella, joten neuvo on asiallinen ja siinä mielessä olen samaa mieltä.

"Paastoajan ohjeet" jotka on ilmeisesti jostakin linkistä on mielestäni sellaisia nyrkkisääntöjä että niistä en löydä mitään mistä tekisi mieli huomauttaa, oikein hyviä neuvoja henkilöille jotka paastoavat terveytensä tähden tai laihduttaakseen ja tahtovat tehdä sen mahdollisimman tasapainoisella ja terveellä tavalla.
        Erittäin suositeltavia ohjeita minunkin (subjektiivisesta) näkökulmastani.

Ruokavaliota tulisi keventää ennen varsinaista paastoa. Tietenkin. Tästä on aina hyvä muistuttaa. Nautintoaineet kuten tupakka, kahvi ja tee (myös se mainittu kaakao) tulee jättää mieluiten jo muutamia päiviä ennen. Liha ja ylimääräiset rasvat ainakin pari päivää ennen. Jos paastoaa vain harvoin tuo "viikkoa ennen" on hyvä sääntö jota kannattaa noudattaa, mutta jos paastoaa usein on hyvä pitää kiinni että lihat ja rasva pois 1-2 vrk ennen. Itselläni oli yhteen aikaan pitkien paastojen (yleensä vesipaastoja) lisäksi yksi vesipaastopäivä joka viikko, jolloin lopetin lihan syönnin vrk ennen paastopäivää. (Vaikka en kyllä muutenkaan syönyt lihaa läheskään joka päivä. Nykyäänkin pyrin yleensä syömään kalaa tai kanaa kun lihaa syön, toisinaan myös nautaa, sikaa sen sijaan harvoin ja makkaroita vielä harvemmin.)

Tupakka ja kahvi ovat voimakkaita nautintoaineita (joita en kyllä käytä normaalistikaan, kuten en myöskään alkoholia) jotka aiheuttavat riippuvuutta ja tulisi sen tähden jättää mieluiten jo viikkoa ennen paastoa, että pääsisi niiden vieroitusoireista kun paastoon ilmankin liittyy näläntunteesta ja kehon toimintojen muuttumisesta johtuvia oireita ja tuntemuksia.

PAASTON LOPETTAMISEEN LIITTYVÄT ruokailuohjeet on aina tärkeitä ja niihin tulee suhtautua vakavasti. Tietysti ensisijassa terveyden tähden jotta ei saisi minkäänlaista shokkitilaa ja vaurioita mutta myös paaston kokonaisvaltaisesti tervehdyttävän vaikutuksen vuoksi. Paaston lopettamisessa kun helposti tulee monenlaisia mielitekoja. Kun siirtyy kiinteään ravintoon vähitellen ja vain terveellistä ravintoa käyttäen, niin on helppo muuttaa ruokailutottumuksiaan pysyvästi että jättää liiallisia herkkuja kokonaan pois ja alkaa muutenkin syödä terveellisemmin.

Vesipaastoajan ei pidä lopettaa paastoaan edes hedelmillä, marjoilla ja raasteilla vaan ensin kevyellä kasvisliemellä ja sitten vedellä laimennetulla täysmehulla, josta vähitellen siirrytään kiinteämpään ravintoon. Mehupaastoajalle hedelmät, marjat ja raasteet on täysin oikea tapa lopettaa paasto.

Pitkään harkittuani päätin, että toi paastoaminen ei välttämättä olis paras vaihtoehto mulle. (oon kärsiny bulimiasta, joten pitkä syömättömyys vois pahentaa sitä) Mutta olen päässyt alkuun tässä dieetissä, terveellisesti:) ehkä joskus kokeilen tota paastoakin:) hyvää jatkoa sulle! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe