Penikkataudin hoito-ohjeet

aleksi-78

1. Lepo. Suomeksi sanottuna pidä nyt ensi alkuun todella pitkä tauko lenkkeilystä.

2. Kylmää pohkeisiin. Kylmä laskee tulehdusta. Pakastevihannespussi tai geeliä.

3. Venyttele pohkeet joka ilta auki ennen nukkumaanmenoa. Lepovenytyksiä eli 30 sekunnista 2 minuuttiin samassa asennossa, ei heijausliikettä.

4. Diasporal-magnesium. Ryhdy nauttimaan sitä heti päivittäin. Poistaa kireyden lihaksista. Tehomaatalous vienyt magnesiumin ruoastamme. Itselläni auttanut suunnattomasti! Myös mm. Markus Pöyhösen vakioaine.

5. Kenkien vaihto suositeltavaa, mikäli nykyiset kenkäsi ovat loppuun asti käytetyt. Katso sitten, että uusissa on hyvät vaimennukset.

6. Penikka on siitä ikävä, että uusiutuu varsin helposti. Suositeltavaa olisi siis jättää asfaltilla juoksut väliin. Mitä pehmeämpi alusta, sitä enemmän pohkeesi nivelesi tykkäävät. Ei pidä unohtaa, että lenkkeily ei ole selkävaivaisten hommaa. Selkä joutuu ottamaan jokaisella askeleella melkoisen tärähdyksen vastaan.

7. Hieronta omatoimisesti tai urheiluhierojan toimesta. Penikat on hieronnalla myös mahdollista "repiä auki", mutta se ei ole tarkoitettu miksikään viikottaiseksi rutiiniksi. Hiero alhaalta ylöspäin, ns. sydämen suuntaan.

7. Levon osuutta ei voi vähätellä. Itse pidin aikoinani n. 8 kuukauden tauon juoksemisesta. Se tuskin on mikään absoluuttinen totuus, mutta jos nyt pitäisit taukoa vaikka 2 kuukautta.

24

19099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

...ohjeet:) Itse en tosin ole joutunut/tahtonut taukoa pitämään penikan iskiessä. Jatkan juoksua, vaihdan vain alustaa ja vähennän vauhtia ja kilometrejä. Jos penikat eivät ole pahasti tulehtuneet niin juosta kyllä voi, jos kerran pystyy. Magnesium on kelpo lisä, joudun sitä napsimaan muutenkin, kramppeja estääkseni.

• kävin

hierojalla. sattu aika lailla... sit jääpussilla joku viis minsaa ja lopuksi vielä kylmägeeliä. suosittelen lämpimästi.

• fsbnösfbn<säfb

-tulehdussärkylääkekuuri
      -tekniikan tarkistus -> mahdolliset tukipohjalliset
      -pitkää täydellistä lepoa ei suositella, mutta harvanpa onkaan mahdollista kävelyä kokonaan lopettaa
      -tavallinen ihminen saa yleensä tarvittavan magnesiumin ravinnosta. Jos harjoittelu on kovaa ja/tai hikoilee paljon, niin magnesiumlisä voi kyllä olla paikallaan. Diasporalia sen ei välttämättä tarvitse olla, tuossa lipsahti vähän mainoksen puolelle.

• aleksi-78

Saattoi vaikuttaa hieman mainokselta, mutta kuten sanoin: Diasporal on auttanut itselläni suunnattomasti, joten sitä tietenkin suosittelen josta on kokemusta. :)

Melko paljon saa kaurapuuroa, näkkileipää ja banaania päivässä syödä, jotta sen magnesiumin tarpeen saa täytettyä. Tämä tarve siis silloin, kun liikkuu ja saunoo paljon ja siten hikoilee hivenaineet itsestään ulos.

Täydellisellä levolla tarkoitin ainoastaan juoksutaukoa! Itselläni oli tilanne, että kävellessä joka ainoa askel vei kipeää ja silloin ollaan jo liian pitkällä. Jos penikkataudin aikana ei malta levätä, seuraava tienhaara onkin jo rasitusmurtuma ja sepä kuulemma on todella hankala. "Juoksemalla et pääse penikoita karkuun" vai miten se sanonta meni...

Hienoja urheilumuotoja on kovin paljon, niin miksi pitäisi väen väkisin juosta kun jalkojen tilanne ei anna siihen edellytyksiä? Esim. pyöräily on oikein hieno laji - saat samanlaisen aerobisen treenin tehtyä ja laihduttamisen neuvona juoksemista tehokkaampi.

En tyrkytä neuvojani, mutta tällä hetkellä voin juosta, hymyillä ja olla miettimättä penikoita. Luonnollisesti toteutan itse edelleen noita ohjeitani, jotta vältyn penikkataudin uusimiselta.

• T_R_A_P
        aleksi-78 kirjoitti:

Saattoi vaikuttaa hieman mainokselta, mutta kuten sanoin: Diasporal on auttanut itselläni suunnattomasti, joten sitä tietenkin suosittelen josta on kokemusta. :)

Melko paljon saa kaurapuuroa, näkkileipää ja banaania päivässä syödä, jotta sen magnesiumin tarpeen saa täytettyä. Tämä tarve siis silloin, kun liikkuu ja saunoo paljon ja siten hikoilee hivenaineet itsestään ulos.

Täydellisellä levolla tarkoitin ainoastaan juoksutaukoa! Itselläni oli tilanne, että kävellessä joka ainoa askel vei kipeää ja silloin ollaan jo liian pitkällä. Jos penikkataudin aikana ei malta levätä, seuraava tienhaara onkin jo rasitusmurtuma ja sepä kuulemma on todella hankala. "Juoksemalla et pääse penikoita karkuun" vai miten se sanonta meni...

Hienoja urheilumuotoja on kovin paljon, niin miksi pitäisi väen väkisin juosta kun jalkojen tilanne ei anna siihen edellytyksiä? Esim. pyöräily on oikein hieno laji - saat samanlaisen aerobisen treenin tehtyä ja laihduttamisen neuvona juoksemista tehokkaampi.

En tyrkytä neuvojani, mutta tällä hetkellä voin juosta, hymyillä ja olla miettimättä penikoita. Luonnollisesti toteutan itse edelleen noita ohjeitani, jotta vältyn penikkataudin uusimiselta.

elikkäs kyselisin siitä että mitäs venytys liikkeitä olis jotka auttais tohon hoitohommaan?

• aleksi-78

• hoppis

Voiko penikkatauti tuntua myös tuossa säären sisäpuolella vajaa 10cm siitä nilkan nivelpatista ylöspäin. Tuo kun on nyt viimeaikoina alkanut kipuilemaan pahasti (pari kuukautta taas viime syksyn jälkeen juoksua, tänä vuonna enemmän kuin aikaisemmin, ja painoakin on riittävästi). En vain oikein tiedä mistä tarkalleen on kyse. Säären etuosa on jonkinverran myös (kosketus)kipeä kummastakin jalasta mikä on kyllä alkavaa / toivottavasti jo väistyvää penikkaoiretta.

• fdnbfnbänfkfä

Pohkeen ja säären lihakset jakautuvat neljään lihasaitioon. Tulehdus voi iskeä niistä mihin tahansa.
        Ns. penikkataudiksi kutsuttu tulehdus on yleisin säären etupuolella, kun tibialis anterior ylirasittuu.

Tarkasta ensimmäiseksi askellus ja tekniikka, sekä kenkien kunto ja sopivuus jalallesi.
        Esim. lattajalka ja väärä jalan asento kipeyttävät helposti mainitsemasi paikan.

• hoppis
        fdnbfnbänfkfä kirjoitti:

Pohkeen ja säären lihakset jakautuvat neljään lihasaitioon. Tulehdus voi iskeä niistä mihin tahansa.
        Ns. penikkataudiksi kutsuttu tulehdus on yleisin säären etupuolella, kun tibialis anterior ylirasittuu.

Tarkasta ensimmäiseksi askellus ja tekniikka, sekä kenkien kunto ja sopivuus jalallesi.
        Esim. lattajalka ja väärä jalan asento kipeyttävät helposti mainitsemasi paikan.

Juuh, itseasiassa huomasin tuossa ~viikko sitten ihmeteltyäni miksi vain toinen jalka kipuilee, että oikean jalan askellus oli erilainen kuin vasen. Astuin ikäänkuin ulospäin kävely tyyliin kun toisella suoraan/aavistuksen sisään. Pitää koittaa opetella nyt eroon tuosta tavasta.

Kengät kävin vaihtamassa jo vähän aikaa sitten reilusti sopivampiin/kunnollisempiin, jolla sai muuten jalkojen kipuja vähemmäksi. Tarvis vissiin vaan eri kengän kumpaankin jalkaan ;)

• muuttunut sittemmin
        fdnbfnbänfkfä kirjoitti:

"penikkatauti" ainakin minun kirjoissa oli tibialis medial syndrome..... Eli siellä säären sisäosassa yleensa alakolmanneksen yläkohdan paikkeilla tuntuva.....

Toki mekanismi kaikissa lihasoitiopaineperäisissä tulehdusreaktioissa on sama :)

• hoitamaan.........

Pois penikkatauti pitää saada.

• mullakin

Mulla oli kanssa penikkatauti joitain vuosia sitten liiallisen treenin takia. Lääkärissä sano et pitää lopettaa. Itse en kuitenkaan halunnu. Koitin tota et laittaa kylmää päälle.. kylmägeeliä välillä, mutta mulla vaan tuntu jumittavan vielä enemmän.
        Lopulta "revin" ne auki niin, että kauhee määrä rasvaa siihen kohtaan ja peukulla hieroo. aluks sattu mut lähti pois. Tietty koitin tehä liikkeet vähän vähemmän pohkeita rasittavasti.
        Enää ei oo ollu kipeet enkä tee salilla mitään pohjelihaksiin erityisesti käyviä juttuja. Toivottasti pääset niistä eroon. On kyllä todella kipee ja rasittava vaiva.

• pirunpenikka

itsellä ei tähän mennessä ole ollut koskaan penikkatautia ja olen urheillut koko ikäni ja juossut n. 3-5 kertaa viikossa ja nyt sitte ku pidin pienen tauon ja ajattelin aloittaa kevyesti reippaalla kävelyllä ni sitte iski ja lujaa...joten lenkkeily jäi ainakin hetkeks :(

• Kidult

Parasta hoitoa on se, että ottaa ja kasvaa AIKUISEKSI.

• diipa daapa

AIKUISEKSI?? taitaa olla taas äidin pikku talttahammas siellä joka nousi juuri äidin kainalosta ja alko pätee täällä ku muuten ei uskalla edes ulos mennä!!! hoh hoijaa

• (:

hahahah johan on kommentti... huomaa että joku on elänyt koko ikänsä sohvalla maaten eikä persettään ole nostanut. olis kiva tietää minkä "kokoinen" ihminen huutelee siellä :D
      joo ja itselläni myös penikat niin tulehtunut että pelkästään hereillä oleminen on tuskaa. toivottavasti nämä hoitokeinot alkaisi pian tehota kun olen kuukauden verran jo päivittäin hieronut, laittanut kylmägeeliä, jääpaloja, venytellyt...

• -

Lisää kilometrejä vain alle. Vaikka tekee kipeää...

Itselläni oli nuorena noita tuskallisia ongelmia, mutta ne katosivat itsekseen jossain vaiheessa juoksuharrastusta.

• sosooooofia

Olen koittanut kaikkia noita ohjeita, mutta mikään ei tunnu auttavan... :S leikkaukseenko??????

• Tiitien lista

Leikkaus aivan ehdottomasti viimeisin vaihtoehto, ainakin omat lähteet kertoivat että vältettävä sitä viimeiseen asti. En jaksa koko ketjua lukea, mutta oletko käynyt fysioterapeutin juttusilla, kivut voi johtua esim. ylipronaatiosta?

Paranemisia!

• KatuKiitäjä
    • Cuckold

Kukkuluuruu!

• Ikäloppu ja muutenki

Jäitä penikoihin, paljon ja pitkään. Ostakaa huopakumisaappaat kokoa 50. Saapas jalkaan, saappaaseen yksi kilo jäätä, sitten ääriään myöten täyteen kylmää vettä ja istuskeleen saunaan vähintään puoleksi tunniksi. Tämä setti noin viikon ajan päivittäin niin helpottaa. Saa ja pitääkin juosta kokoajan, taukoa ei tarvita. Minulla on toiminut hyvin jo 30 vuotta, kerran pari vuodessa tälle tarvetta. Mikään kenkä, lääke tai taukokaan ei auta läheskään yhtä hyvin. Oleelista on että jäät ovat riittävän kauan. Pahalta tuntuu, mutta samalla hyvältä.

• hvvt

Aika moni suosittelee kylmää ja jäätä penikoihin. Itselleni fysioterapeutti nimenomaan kielsin kylmän. Neuvoi lämmittämään lihaksen esim kuumalla pyyhkeellä tai hiustenkuivaajalla. Sitten Mobilaattia tai vastaavaa geeliä.
        Kumpi nyt on oikein kylmä vai lämmin?

• sipsuttuttu

minä sanoisin, että juoksusta pitkän tauon pitäminen penikoiden takia on suuri virhe ja vähintäänkin aivan turhaa takapakkia.

suosittelen sitävastoin maltillisen lenkkeilyn jatkamista ja jalkojen (ohjeiden mukaan alhaalta ylöspäin) hieromista ennen ja jälkeen lenkin, unohtamatta yleistä venyttelyä. peukaloa luuta pitkin ja avaamaan, saattaa tehdä eli tekee kipeää mutta auttaa, samoin kuin juoksu. säännöllinen liikunta auttaa pidemmän päälle. en myöskään suosittelen geelejä yms. kylmähoidon olen itse kokenut vain tuntemuksia lievittävänä helpotuksen.

luovu tuetuista lenkkareistasi ja opiskele juoksuryhtiäsi/askellustasi. älä laskeudu kantapäälle, muuta kuin kävellessä. tällä en kuitenkaan tarkoita etteikö kantapää saisi koskea askeleen missään vaiheessa maahan, älä siis sipsuta. mitä tasapaksuisempi pohja kengissäsi, sitä paremmin löydät luonnollisen askeleesi.

itse olen siis kärsinyt penikoista ja päässyt niistä vasta ymmärrettyäni edellä kirjoittamani. eli lenkkeilyn jatkamisen, ja tällä tarkoitan matalasykkeistä lenkkeilyä, kovaa juokseminen kun ei välttämättä kipujen takia onnistukaan.

kyllä siinä vähän saa kärsiä, mutta sen sietäminenhän on siinä sivussa ihan bonusta, varsinkin jos pitemmät matkat kiikarissa :).

säännöllisyys pitää terveenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe