Laskuvarjohyppy

Laskuvarjohyppy

Miten alastulo tehdään niin ettei nilkat murru ja joustomatka jaetaan pidemmäksi.

5

2457

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja laskeutuminen

      Nykyaikaisella varjokalustolla pääsee laskeutumaan erittäin pehmeästi,koska olen itse hypännyt pyöreillä kuvuilla niin siihen aikaan oli tiukka jalkojen yhdessäpitäminen erittäin tärkeää ja laskeutuminen joustettiin kaatumalla,tätä alastuloa harjoiteltiin paljon.

      Käsittääkseni myös patjavarjolla laskeutuessa on suotavaa pitää jalat yhdessä.

      http://www.seniorskydivers.com/linkit.htm

    • ja helevetin korkealta

      paljon maksaa?

      vastatkaa pian tai rahat menee jonnekkin....

      plussana olisi tandemparina nainen :)

    • Hamsori

      ns. Höyhennät alastuloasi vetämällä rivakkaasti ohjaimista(roikkuvat remmit) noin lantion tasolle. Jokaisella on oma tasonsa joka määräytää painon ja laskuvarjon koon mukaan. Tämä taso voidaan kokeilla korkeammalla sakkaustestillä, jossa ohjaimet vedetään niin alas kuin mahdollista jolloin varjo sakkaa, ja tuntuu kuin putoaisi selkä edellä. Höyhentäessä EI saa vetää ohjaimia sakkausrajaa asti!

      Siinä juttua omasta kokemuksesta ja muistista...

      • sitten tässä

        Alastuloa pehmennetään nykyisillä liitävillä varjoilla ('liitovarjo', 'patjavarjo') vetämällä ohjauslenkkejä alaspäin (kuten edell. viestissä kerrottiin), jolloin varjon takakulma alkaa jarruttamaan liitonopeutta.

        Varjon liitokulma hetkellisesti tämän jarruttamisen ansiosta muuttuu, vajoaminen vähenee ja varjon nopeus hidastuu. Oikein ajoittamalla (sopiva korkeus ja jarrutuksen määrä suhteutettuna varjon ominaisuuksiin) tämä 'höyhennys' mahdollistaa pehmeän laskun.

        Väärä korkeus tai jarrutuksen voima aiheuttaa että höyhennys tulee liian aikaisin tai liian myöhään, saaden aikaan kovemman alastulon. Liian korkealla tehty höyhennys saa aikaan että vajoaminen alkaa taas kiihtyä ja liian matalalla tehty höyhennys ei ehdi vaikuttaa, jolloin vauhti on vielä kova.

        Huomaa: lasku tehdään vastatuuleen!

        Tärkeää ensimmäisillä hypyillä on nykyäänkin pitää alastullessa jalat yhdessä ja kaatua oikeaoppisesti. Näin jalat pysyvät ehjänä. Tätä opetellaan kurssilla.

        Kurssilla opetetaan myös tätä kevennyksen ajoittamista ja ensimmäisillä hypyillä oppilaalla on radiovastaanotin kypärässä, josta hän kuulee kouluttajan käskemänä loppuvetokäskyn (eli sen 'höyhennys'käskyn. Muutaman hypyn jälkeen oppilas osaa jo ajoittamisen itsekin.


    • mmit72

      on ihan hyvä osata niin että se on selkäytimessä jos tulee huono tilanne. ennen ainaki opeteltiin peruskurssilla ja osaan sen vieläkin 10 vuoden takaa niin että olen fillarin sarvista lentäessäkin pehmittänyt alastuloa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      113
      3531
    2. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      68
      2798
    3. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2674
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      75
      2422
    5. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      17
      2242
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      31
      2139
    7. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2081
    8. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      87
      1903
    9. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      6
      1857
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      26
      1652
    Aihe