940 2.0 n.-95 oli tähtäimes mut ei oikeen löydy eli kannattaisko hommata 940 2,3 vai 850? sedan manuaali bensa varmaan joku 300tkm ajettu n.5000e hintainen olis hakuses.Viekö toi 2,3 kuinka reilusti enenmän bensaa 2.0? Tällähetkellä ajelen 740:llä
940 vai 850
29
7600
Vastaukset
- ex-940 turbo
Älä nyt hulluja puhu, vaihtoehtoina on viimeinen oikea patarautavulva ja joku heppoinen hollantilainen pikkuauto??? Ei tarvitse kahta sekuntia miettiä: 940. Piste.
Sitä paitsi 940-sarjaa ei käsittääkseni ole edes tuotu maahan 2.0l koneella ainakaan enää 1995. Ainoat koneet taisivat tuossa vaiheessa olla 2,3l turbot joko 135 tai 165hv vireisinä (hmmm...ehkä 1995 oli vielä vapaastihengittävä 2,3l konekin?)
2,3l kuluttaa täsmälleen saman verran kuin 2.0l konekin: kaikki menee mitä tankissa on ja välillä sinne pitää kaataa lisääkin. Et selvästikään ole sen paremmin oikean volvon omistaja kuin potentiaalinen ostajakaan kun edes mainitset kulutuksen yhtenä ostokriteerinä. Osta joku riisipussi jos sillä nyt on jotain merkitystä meneekö bensaa 13l vai 7l sadalla :D- sormi silmässä
Ei sillä bensan kulutuksella niin suuri merkitys oo.Ajelen aika vähän vuodessa joku alle 15tkm.Ajo vain on lähinnä aika lyhyttä matkaa ja olis mukavaa jos kulutus olis kohtuullinen(alle 12l).Ei täs ny mitää japsia kuitenkaan kattella
- Thorn!
Hollantilainen pikkuauto? Siis 850 juuri oli ensimmäinen isomman luokan etuvetoinen Volvo ja hyvin menestysekäs sellainen. Ja osa niistä tehtiin Ruotsissa.
- volovisti
Pisti tuossa silmään kun kasipätkää haukuttiin hollantilaiseksi pikkuautoksi. Kasiviiskymppiset on tehty belgiassa ja osa myös ruotsissa. Ja jos haukutte ko. autoa pikkuautoksi niin teillä taitaa olla vähän kummallinen käsitys pikkuautosta.
- reksa
Kasiviiskymppinen on selkeästi seuraavan sukupolven auto eli nykyaikainen. 940 taas on uudelleen lämmitettyä 740:stä.
850 on ehdottomasti yksi kehutuimmista autoista 90-luvulla ja täyttä rautaa edelleen. Vastaavasti 940:n perusrakenne pohjautuu legendaariseen 240:een, mutta niiden voisi jo antaa jäädä historian hämärään.- Thorn!
240:n aika meni jo!
- Perestroika
Niin, hyvin pidetyt 240 Volvot ovat edelleen varsin iskussaan, vaikka eivät ajettavuudeltaan 850:lle pärjää. Todellisten kolaritilastojenkin valossa 240 on ollut turvallisempi kuin 850, 940, 740 ja S40. Esim 240 farmari painaa saman verran kuin 940 farkku, vaikka on huomattavasti pienempi kokoinen. (=-90 luvun Volvot tehty paperista?)
- 940dtic
Tuolla rahalla ehdottomasti 940 2,3. Löydät varmasti viidellätonnilla paremman 940 kuin 850 . Ja 940 on paljon halvempi pitää kunnossa. 2.0 taitaa olla syöpömpi kuin 2.3, 2.0 on liian pieni noin isoon autoon.
- T5
En ole kyllä samaa mieltä että olisi 940:n paljon halvempi pitää. Miten perustelet?
On ollut molempia nimittäin itsellä.
- Putte
850 Volleja, sekä sedanina, että farkkuina tuohon 5 tonnin pintaan, ja tuo 850:n on kyllä sivistyneempi, kuin tuo 900 sarjan volle.
Suosittelen 850 joko sesania, tai farkkua, tilantarpeen mukaan, ja vuosimallista -95 ylöspäin. - -Sami-
Onhan 850 huomattavasti nykyaikaisempi ku toi 940, niin ulkonäöllisesti ku muutenkin. Itellä 850 farkku -95 ja sillä 2.4 10v koneella, eikä bensan kulutus oo ainakaan mun mielestä, mitenkään "maata kaatavan" suuri. Tietty se 20v olis pirteämpi, mut mulle riittää toi 140hv ihan mainiosti.
- ex-940 turbo
nyt pitää muistaa että ollaan ostamassa kymmenvuotiasta käyttöautoa jossa on kilometrejä ja suolalientä takana enemmän kuin laki määrää ja yksi tärkeimmistä kriteereistä tulee olemaan rakenteen yksinkertaisuus, kestävyys ja korjattavuus.
Kun tämän muistaa, on 900- ja 800 sarjoilla seuraava ero (sen lisäksi että 900-sarjan farkussa on valtava tavaratila ja 800-sarja on lähinnä corollan kokoinen):
- 900-sarjan volvoa olisi äärimmäisen helppo ja yksinkertainen korjata itsekin mutta se on niin pomminkestävät että sitä ei tarvitse korjata.
- 800-sarjan volvoa pitää korjailla tuon tuostakin mutta sitä ei "nykyaikaisuuden" takia tee-se-itse mies enää niin vain laitakaan. - pitää korjailla
ex-940 turbo kirjoitti:
nyt pitää muistaa että ollaan ostamassa kymmenvuotiasta käyttöautoa jossa on kilometrejä ja suolalientä takana enemmän kuin laki määrää ja yksi tärkeimmistä kriteereistä tulee olemaan rakenteen yksinkertaisuus, kestävyys ja korjattavuus.
Kun tämän muistaa, on 900- ja 800 sarjoilla seuraava ero (sen lisäksi että 900-sarjan farkussa on valtava tavaratila ja 800-sarja on lähinnä corollan kokoinen):
- 900-sarjan volvoa olisi äärimmäisen helppo ja yksinkertainen korjata itsekin mutta se on niin pomminkestävät että sitä ei tarvitse korjata.
- 800-sarjan volvoa pitää korjailla tuon tuostakin mutta sitä ei "nykyaikaisuuden" takia tee-se-itse mies enää niin vain laitakaan.Kolareitako ajelet , kun autoasi pitää jatkuvasti korjailla. Minulla on 370000 km ajettu 850. Ei sitä ole tarvinnut korjailla. Normaalit huollot on tehty. Kerran uusittu raidetangon päät ja koiranluut, joten se siitä korjailemisesta. Ai niin jarrupaloja on jokunen mennyt. Itse olen kaikki osat vaihtanut.
- volvonkorjaaja
pitää korjailla kirjoitti:
Kolareitako ajelet , kun autoasi pitää jatkuvasti korjailla. Minulla on 370000 km ajettu 850. Ei sitä ole tarvinnut korjailla. Normaalit huollot on tehty. Kerran uusittu raidetangon päät ja koiranluut, joten se siitä korjailemisesta. Ai niin jarrupaloja on jokunen mennyt. Itse olen kaikki osat vaihtanut.
urbaanin huhun mukaan tehdas valmisti kerran 1990-luvulla vahingossa yhden 800-sarjalaisen jota ei tarvitse korjata. Onnea, se on sitten sinulla!
- 940dtic
Moottorit 850:ssä ovat nykyaikaisempia, laatikon on oltava etuvedon takia sellainen kuin on. Sisusta perinteistä Volvoa, ja jos se olis takatuuppari niin sitä sanottas 940:n facelift malliksi. Ajo-ominaisuuksissa ei merkittäviä eroja. Farkku 850 oli silloin, kun se esiteltiin, modernin näköinen, mutta ei mielestäni ole kestänyt aikaa kovinkaan hyvin. Jos vertaa V70 farkkuun, alkaa 850 näyttää vanhalta. Tosin jos olisin ostamassa kasipätkää, ostaisin itsekin farkun. Mutta aloittaja sanoo ajaneensa 740:llä niin tietää varmasti millainen auto 7-ja 900 sarjan Volvo on. Käy kokeileen 850 ja kerro meillekin kumman ostit.
- sormi silmässä
940dtic kirjoitti:
Moottorit 850:ssä ovat nykyaikaisempia, laatikon on oltava etuvedon takia sellainen kuin on. Sisusta perinteistä Volvoa, ja jos se olis takatuuppari niin sitä sanottas 940:n facelift malliksi. Ajo-ominaisuuksissa ei merkittäviä eroja. Farkku 850 oli silloin, kun se esiteltiin, modernin näköinen, mutta ei mielestäni ole kestänyt aikaa kovinkaan hyvin. Jos vertaa V70 farkkuun, alkaa 850 näyttää vanhalta. Tosin jos olisin ostamassa kasipätkää, ostaisin itsekin farkun. Mutta aloittaja sanoo ajaneensa 740:llä niin tietää varmasti millainen auto 7-ja 900 sarjan Volvo on. Käy kokeileen 850 ja kerro meillekin kumman ostit.
Oon täs vuoden ajellu -88 740:llä ja lähinnä 940 kattellu.Ei tos vanhaskaan mitää vikaa oo ja voi olla että ajelen sillä vielä jonkin aikaa ja kattelen rauhas
- tiedoksi
volvonkorjaaja kirjoitti:
urbaanin huhun mukaan tehdas valmisti kerran 1990-luvulla vahingossa yhden 800-sarjalaisen jota ei tarvitse korjata. Onnea, se on sitten sinulla!
Juu. Tämä 850 TDI automaatti -96, ilman automaatti-ilmastointia,on todella hyvä. Ainakin hyvin pidetty,jos saan kehua. Tiedän, että näitä hyviä on paljon muitakin. Auto kuten muutkin mekaaniset laitteet on huollettava ohjeiden mukaisesti,jottei tule korjattavaa. V 70 on huomattavasti häiriöalttiimpi jo pelkästään suuremman elekroniikkamääränsä vuoksi. Onkohan sinulla tietoa vain kateellisten kuulopuheiden perusteella?
- T5
ex-940 turbo kirjoitti:
nyt pitää muistaa että ollaan ostamassa kymmenvuotiasta käyttöautoa jossa on kilometrejä ja suolalientä takana enemmän kuin laki määrää ja yksi tärkeimmistä kriteereistä tulee olemaan rakenteen yksinkertaisuus, kestävyys ja korjattavuus.
Kun tämän muistaa, on 900- ja 800 sarjoilla seuraava ero (sen lisäksi että 900-sarjan farkussa on valtava tavaratila ja 800-sarja on lähinnä corollan kokoinen):
- 900-sarjan volvoa olisi äärimmäisen helppo ja yksinkertainen korjata itsekin mutta se on niin pomminkestävät että sitä ei tarvitse korjata.
- 800-sarjan volvoa pitää korjailla tuon tuostakin mutta sitä ei "nykyaikaisuuden" takia tee-se-itse mies enää niin vain laitakaan.Eipä ole 850:n rakenteeltaan sen kummempi kuin 900 sarjakaan. Enemmän siellä 900 voimalinjalla on kuluvia osia kuin 850:ssä.
Jos et ole perehtynyt kumpaankin autoon miksi moisia jorinoita täällä kirjoittelet?
- 740
940 tottakai. "Kasipätkä" on lelu.
- vulvalandia
940 on auto verrattuna 850:seen. Kokemuksia molemmista ja tälle hetkellä alla 940 jolla olen ajanut 160tkm käytännössä pelkillä öljynvaihdoilla! Ja autolla oli ajettu 300tkm kun ostin sen eli nyt lasissa 460tkm!!! eikä niitä kyllä huomaa missään. Käyppä kokeilemassa jotakin 500tkm ajettua 850:sta niin huomaa missä mennään. 940 on aivan tolkuttoman kestävä auto!! Huomaa niiden arvostuksen eron siinäkin että noita 850:kaita on myynnissä joka kioskilla, mutta 940:stä saa jo etsiä kunnolla.
- 640 tuhatta
ajettu 850 diiseli vuosimallia 95. Edellinen omistaja ajoi 420000 km ja luopui, kun kun täytyi uusia iskarit ja jouset taakse. Mulla ei ole ollut ongemia. Kulutus on vieläkin alle 7 l/100 km. Takaluukun maali hieman kesii, muuttei muuta ulkonäköö haittaavaa.Hyvä ja luotettava kulkupeli.
- Volvo 850
autot aina herkkäpaikka.Käy katsomassa seuraavassa 0soitteessa:http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1166 niin alkaa selvitä 212 eri automerkin tyyppiviat.Joka on tehty nimenomaan kuluttajaa varten.Itse ajan 850:llä,jolla ajettu 300000tkm.Ei mitään ongelmia,lukuun ottamatta raidetangonpäitä jarrupaloja termostaatin vaihtoa.Ilmastoinnin ensimmäinen tarkastus(aineenlisäys)viimekesänä.Kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä uudesta lähtien. Valmistettu Ruotsissa.Kaikki varusteet, lukuunottamatta sähköpenkkejä.(etu)Vm.1995.keskikulutus sekalainen ajo:kesä 8.3l/100km.Talvi 9.3-9.5l/100km.Tutustu myös,jos haluat Googlen kautta Volvo sivuihin.Niin löytyy monenlaista tietoa.Jos/kun olet tehnyt ratkaisun,ilmoittele jos tuntuu siltä mihin ratkaisuun olet päätynyt.Hyvää kesää sinulle ja kaikille palstojen lukijoille!!!!!!
- Entinen 940 omistaja
Molemmat ovat hintaisekseen hyviä. Jos ajat paljon matka-ajoa yksin tai pienellä kuormalla, tuo 850 on parempi. Jos taas vedät asuntovaunua, on 940 takavetonsa ansiosta huomattavasti tasapainoisempi kokonaisuus vetohommissa. Manuaalivaihteisena 940:n kytkin on hieman vaikealla kulkuradalla - jos ajaa paljon kaupungissa - automaattivaihteisessa tuota ongelmaa ei luonnollisestikaan ole.
Ajovalot ovat kokonsa puolesta tuossa 940 mallissa huomattavasti paremmat - kunnon polttimoilla ja asiallisilla umpioilla peittoavat edelleen S80 valotkin, mikäli ei ksenoneja...
Itselläni on ollut 2 kpl noita 940 Volvoja, mutta menin onneton ostamaan tilalle hieman kalliimman, toisen merkkisen auton, varustelunsa ja automaattisen ilmastointilaitteen vuoksi. Tätä ratkaisua olen valitettavasti, etenkin talvella joutunut katumaan :(
Matka-ajossa, 940 sedan, B 230 FB kulkee alle 8 litran lukemiin, vaikka ajaa reilua satasta. 850 kuluttaa käsittääkseni enemmän?- 186000km
helpompi korjata, vähintään yhtä kestävä ja yksinkertaisempi kuin 850. Mutta molemmat on yli 10 vuotta vanhoja eli yksilöitä.Juuri edellämainittujen asioiden perusteella ostin aikoinaan oman 940:n. En ole vielä 6 vuoteen kokenut pettymystä valinnastani. Olen nähnyt myös paljon ajettuja 850 Volvoja, sanoisin että on myös lujia. Suurin ero on vetotapa, 940 on hyvä takaveto, 850 hyvä etuveto tai neliveto.
- Volvomies......
Ei tuonkaan kulutus 2.5 litraisella koneella ihan taivaisiin kohoa, jos on volvomiehiin uskominen.
Jotkut tosiaan kertovat päässeen 7-8 litran kulutuksiin maanteillä, mutta minä puhuisin 11-13 litraa/100km.
Näiden valmistusmaata en tiedä, mutta taisi niistäkin osa tulla belgiasta. Vai olenko väärässä?
Itseäni kiinnostaa kovasti 960 volvo, mutta kulutuksen takia hankinta jäänyt miettimisen ja ihailun tasolle. 3.0 litraisella koneella tuon kulutuksen kerrotaan olevan jo tähtitieteellinen. Jälleen väärässä?- gii
Tuonti volvo 850 glt 20 valve 2.0 l turbo. Ei millään alle 10,5 litraa kesällä 2010 talven pakkasis 16.9 l oli paras kulutus mitä mittasin. Muuten pelaa ja vetää ja vääntää mutta tankates aivan huimaa. Ja kylmä talvella, vaikka luulis tuosta pensamäärästä tulevan lämpöäkin mutta ei. Kottero tuotu tosin italiasta ja lämmityslaitteen kenno varmaan joku sikäläinen malli
- m-1st
Itsellä oli pari vuotta sitten 960 ´95 2.5 suora kutonen ja manuaalivaihteinen, kulutus oli siinä 9litran pintaan ajossa kun ajossa. Kyllähän se aika kovalta kuulostaa, mutta eipä noin iso auto ilmalla voikaan kulkea(eikä ne vastaavat yli 1600kg saksalaisetkaan sen vähemmällä mene), ja on se kyyti senkin arvoista.
Erillisjousitetun taka-akselin ansiosta auto kulkee kuin juna(kunhan on puslat kunnossa), ei taatusti kasipätkät tähän ajettavuuteen pysty (joo olen myös ajanut kasipätkälläkin) ja on aivan eripeli ajaa kun "tavis" 7/9 sarjalaiset, joskaan ei nekään kyllä ole edes huonoja ajaa, jos vaan iskarit ja renkaat yms. on kunnossa.
Niin ja nää 960 ja S/V90:t on todellakin aitoja ruottalaisia laatutuotteita, ei mitään puukenkämaan tekeleitä :D
Takavetovolvo on hyvä ja luja peli, edelleen olen sitä mieltä. ja vaikka tällä hetkellä käyttäautona onkin saksalainen farmarikorinen kansanauto, niin kakkosautona (tai ehkä enemmän harrastepelinä nykyisin) on 740 ´90 B200F koneella ja M47 manuaalilootalla - carfraek
m-1st kirjoitti:
Itsellä oli pari vuotta sitten 960 ´95 2.5 suora kutonen ja manuaalivaihteinen, kulutus oli siinä 9litran pintaan ajossa kun ajossa. Kyllähän se aika kovalta kuulostaa, mutta eipä noin iso auto ilmalla voikaan kulkea(eikä ne vastaavat yli 1600kg saksalaisetkaan sen vähemmällä mene), ja on se kyyti senkin arvoista.
Erillisjousitetun taka-akselin ansiosta auto kulkee kuin juna(kunhan on puslat kunnossa), ei taatusti kasipätkät tähän ajettavuuteen pysty (joo olen myös ajanut kasipätkälläkin) ja on aivan eripeli ajaa kun "tavis" 7/9 sarjalaiset, joskaan ei nekään kyllä ole edes huonoja ajaa, jos vaan iskarit ja renkaat yms. on kunnossa.
Niin ja nää 960 ja S/V90:t on todellakin aitoja ruottalaisia laatutuotteita, ei mitään puukenkämaan tekeleitä :D
Takavetovolvo on hyvä ja luja peli, edelleen olen sitä mieltä. ja vaikka tällä hetkellä käyttäautona onkin saksalainen farmarikorinen kansanauto, niin kakkosautona (tai ehkä enemmän harrastepelinä nykyisin) on 740 ´90 B200F koneella ja M47 manuaalilootallano ei tuo 960 niin paljoa vie että ostamaan vaan! omalla 3 litrasella en ole edes raaskinut mitata kulutusta ku niin vähäsen tuntuu vievän. kympin tienoilla kaikki volvot menee jos se on liikaa ni ei sitä volvoilla sillon ajeta vaan niillä origami autoilla =)
- 940 SE 2.3
Tuo 940 Ruotsista, niin saat sillä viidellä tonnilla verojen maksun jälkeenkin runsaat sata tonnia ajetun yksilön vm. 1997 tai 1998, ja valikoimaa on paremmin kuin Suomessa. Niitä kun on Ruotsissa myyty aikanaan tosi paljon.
Kyllä varmasti 850 on myös ihan hyvä auto, ei siinä mitään. Ja on varmasti nykyaikaisempi, kuluttaa vähemmän, parempi ajaa jne.
Mutta kun juttu on niin, että Volvo 940 on ehkä lujin auto mitä on koskaan ikinä tehty. Itselläni on farmarikorinen 940 SE 2.3 matalapaineturbo automaatilla vm 1997. Ajan sillä kaikki ajot, myös työmatkat jolloin auton todella on toimittava. Volvo 940:n luotettavuus on sitä luokkaa, että sitä ei ollenkaan tajua ennen kuin on muutaman vuoden omistanut moisen. Vasta sitten hoksaat jonain päivänä, että sinullahan on 15-20 vuotta vanha auto joka toimii huomattavasti luotettavammpin kuin uusi. Koska ei ole elektroniikkaa, ei ole elektroniikkavikojakaan. Koska on jäykkä taka-akseli, ei ole mitään nivelongelmia.
Automaattivaihteinen 2.3l matalapaineturbo tosin kuluttaa bensaa maantiellä 9-10 litraa ja kaupungissa 12-13. Mitä sitten? Se ei syö juuri muuta kuin bensaa, muut kulut on minimissään ja osat pilahalpoja silloin harvoin kun jotain kulutusosia pitää uusia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070