Kannattaako eläkesäästäminen?

Neuvoja

Hei!

Kannattaako eläkesäästäminen vai onko viisaampaa sijoittaa rahoja esim. jonnekin korkeakorkoisemmalle tilille? Siis kertynyt eläkehän verotetaan käsittääkseni pääomatulona? EIkö siis olisi kannattavampaa jemmata rahaa esim. korkeakorkoisemmalle tilille ja nostaa se sieltä kun tarve vaatii ilman veroja? Muita siis kuin korkojen verotus tietysti? Olen aika pihalla näistä asioista ja pankki suositteli eläkesäästämisen aloittamista.

136

60384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hra sijoitusneuvoja

      miksi me muuten niitä myisimme ?

      • mummeli

        Ei todella kannata, valtio ei joudu maksamaan eläkettäsi, koska sen itse maksoit ja näin kävi minulle. Huhaata koko touhu. Laita ennemmin rahat sukanvarteen tai HUMMAILE ne ajoissa, näin on näreet, MUMMELI


      • omaksi eduksi

        Kyllä niitä myydään vakuutusyhtiön ja pankin eduksi eihän se muuten niille kannattaisi joten ei kaikki ole niin hyvää miltä näyttää.


      • Siksi te

        niitä myytte.


      • hra sijoitusneuvoja
        Siksi te kirjoitti:

        niitä myytte.

        olet ymmärtänyt aivan oikein. Mitäpä sitä tappiolla myytäisiin ? Ei kauan maailma pyörisi. Vai luuletko että teemme hyväntekeväisyyttä siksi kun homma on niin pirun mukavaa ?


      • turo 67
        hra sijoitusneuvoja kirjoitti:

        olet ymmärtänyt aivan oikein. Mitäpä sitä tappiolla myytäisiin ? Ei kauan maailma pyörisi. Vai luuletko että teemme hyväntekeväisyyttä siksi kun homma on niin pirun mukavaa ?

        Teitä kurjia myynnistämme saatavista provikoistamme koska maksamme kuitenkin veroja joilla pidämme yhteiskuntaa pystyssä ja maksamme teidänkin eläkkeet joita kuitenkaan itse emme koskaan tule saaman, koska TE suuret ikäluokat rahastatte eläkerahastot tyhjiin ja meille ei jää mitään.


      • ja kehut veronmaksuillasi
        turo 67 kirjoitti:

        Teitä kurjia myynnistämme saatavista provikoistamme koska maksamme kuitenkin veroja joilla pidämme yhteiskuntaa pystyssä ja maksamme teidänkin eläkkeet joita kuitenkaan itse emme koskaan tule saaman, koska TE suuret ikäluokat rahastatte eläkerahastot tyhjiin ja meille ei jää mitään.

        Siis kumpaa nyt teet viet vai tuot rahaa verokarhulle?


      • ÄLKÄÄ

        Kertokaa asiakkaille myös miten vaikea ja kuinka monen asiapaperin täytyy olla kunnossa, jos jäättekin eläkkeelle ennen 65


      • SANTTIAAKO
        mummeli kirjoitti:

        Ei todella kannata, valtio ei joudu maksamaan eläkettäsi, koska sen itse maksoit ja näin kävi minulle. Huhaata koko touhu. Laita ennemmin rahat sukanvarteen tai HUMMAILE ne ajoissa, näin on näreet, MUMMELI

        Paras käyttää rahat itse,kun jättää muille törsättäviksi.Tai varsinkaan laittaa niitä eläkevakuutukseen.


      • NÄIN ON!
        SANTTIAAKO kirjoitti:

        Paras käyttää rahat itse,kun jättää muille törsättäviksi.Tai varsinkaan laittaa niitä eläkevakuutukseen.

        No Alexandriaan niitä ei ainakaan kannata laittaa. Sieltä ei tule edes omat säästöt takaisin. Hummasivat puolestani tuotot. Kokemusta on.


      • ohm
        NÄIN ON! kirjoitti:

        No Alexandriaan niitä ei ainakaan kannata laittaa. Sieltä ei tule edes omat säästöt takaisin. Hummasivat puolestani tuotot. Kokemusta on.

        perusteluja please.


    • sijoituksen osalta

      Varteenotettava eläkesäästämisen muoto on tallettaa korko-, yhdistelmä-tai osakerahastoihin suoraan. Omaa sijoitettua rahaa ei enää veroteta lainkaan. Veroa maksetaan vain kertyneestä tuotosta eli myyntivoittoveroa 28 % ja vero maksetaan sinä vuonna kun rahaston lunastus tehdään. Merkintäkulut saa vähentää.
      Nämä rahastotalletukset voi nostaa milloin haluaa pankkien aukiolopäivinä. Kannattaa tutustua!Verrattuna pankkitalletuksiin rahastot ovat verotuksellisesti edullisia, koska talletuskoroista maksetaan joka vuosi veroa 28 % ja rahastoissa vain myyntivuonna. Näin rahastoissa kasvua tuo myös tuo näennäinen korko-osuus.
      Nyt saattaisi olla otollinen hetki sijoittaa uutta rahaa osakerahastoihin, kun juuri on koettu kova kurssilasku ja kurssit ovat lähdössä uuteen nousuun, kukaties nopeaankin.

      • Chapter11

        Osakkeet ja rahastot ovat aina tietty riski. Kurssit menevät ylös ja alas. Itse säästän siksi, koska muuten ei tulisi kait säästettyä mitään. Joten eläkeikäisenä on toivottavasti jotain ylimääräistä kulutettavaa normaalin eläkkeen lisäksi. Mahdollisimman suuri hajautus lienee paras suoja pitkällä aikavälillä.

        Miten usein muuten olette muuttaneet sijoitustenne jakaumia? Se on yksi tapa pitää junaa raiteilla pahoissa paikoissa.


      • 12v. iissä

        Kaikki sijoutus on pääomallisesti verotonta,
        pankkitalletuksessakin menee veroa vain tuotosta.

        korko-, yhdistelmä-tai osakerahastoihin suoraan sijoittaja,
        jos on tavallinen "pulliainen"
        yleensä aivot himmenevät,
        eikä osaa ottaa rahojaan pois, silloin kun kuuluu.


      • Paapuli
        12v. iissä kirjoitti:

        Kaikki sijoutus on pääomallisesti verotonta,
        pankkitalletuksessakin menee veroa vain tuotosta.

        korko-, yhdistelmä-tai osakerahastoihin suoraan sijoittaja,
        jos on tavallinen "pulliainen"
        yleensä aivot himmenevät,
        eikä osaa ottaa rahojaan pois, silloin kun kuuluu.

        Kaikki säästäminen on pääoman osalta verotonta,
        paitsi eläkesäästäminen. Veroa maksetaan kaikista
        nostetuista eläkkeistä, myös pääoman osalta. Vero-
        edut ovat ylimainostettuja. Miksi juuri tämän säästömuodon mainostaminen on niin laajaa?
        Tai tekstiviestivippien?


      • idiootille

        nousuun?mikä?
        paras tapa hukata omaisuus on antaa se jonkun toisen hoitoon.profikat otetaan, mutta mitä tarjotaan?analyyseja, jotka voi tehdä koneella.
        eläkejärjestelmä on pelinappulaa valtapelissä.
        eivät ne ole nmeidän eläkkeitä varten vaan muiden nykyiseen työhön ja elämään!


      • kauppalehti

        joukkoon 4400, ollut puolitoista vuotta hukassa :)


      • Onnellinen kulkija
        Chapter11 kirjoitti:

        Osakkeet ja rahastot ovat aina tietty riski. Kurssit menevät ylös ja alas. Itse säästän siksi, koska muuten ei tulisi kait säästettyä mitään. Joten eläkeikäisenä on toivottavasti jotain ylimääräistä kulutettavaa normaalin eläkkeen lisäksi. Mahdollisimman suuri hajautus lienee paras suoja pitkällä aikavälillä.

        Miten usein muuten olette muuttaneet sijoitustenne jakaumia? Se on yksi tapa pitää junaa raiteilla pahoissa paikoissa.

        säästän rahastoihin ja osakkeisiin ja olen melkoisesti hajauttanut niitä. Olen myös sijoittanut paljon riskirahastoihin eikä yhtään hirvitä. Lainarahalla ei tietysti pidä sijoittaa. Nykyiset osakkeiden ja rahastojen kurssien laskut eivät vie yöuntani, koska sijoitus on hyvä tehdä pitkällä tähtäyksellä. Kohta pääsen eläkevakuutuksen ansiosta 60-vuotiaana eläkkeelle ja jatkan sijoittamista.


      • itse torkku peitto
        Paapuli kirjoitti:

        Kaikki säästäminen on pääoman osalta verotonta,
        paitsi eläkesäästäminen. Veroa maksetaan kaikista
        nostetuista eläkkeistä, myös pääoman osalta. Vero-
        edut ovat ylimainostettuja. Miksi juuri tämän säästömuodon mainostaminen on niin laajaa?
        Tai tekstiviestivippien?

        Valtio Kusettaa eläkevakuutuksen ottajia,jo kertaalleen verot maksettu jo kyseisistä eläkkeisiin säästetyistä rahoista.Tarviihan torkkupeittoihin rahat jostain kerätä.VEROTUKSELLA tapetaan yrityksiä, ja tapellaan olemattomista lautakasoista.Mutta työ paikkoja ei työttömille ja se jätevesi asia aivan turhaa rahan haaskausta sen akan vouhotusta.


      • ihmettäkö odotamme
        itse torkku peitto kirjoitti:

        Valtio Kusettaa eläkevakuutuksen ottajia,jo kertaalleen verot maksettu jo kyseisistä eläkkeisiin säästetyistä rahoista.Tarviihan torkkupeittoihin rahat jostain kerätä.VEROTUKSELLA tapetaan yrityksiä, ja tapellaan olemattomista lautakasoista.Mutta työ paikkoja ei työttömille ja se jätevesi asia aivan turhaa rahan haaskausta sen akan vouhotusta.

        Niin torkkupeitot keväällä ja nyt jo miljoonien lisäkulut Eduskunnan ja ministeriöiden menoihin. On se vaan ihmeellistä, että kansan on kaikki maksettava. Mihin tämä kaikki oikein johtaa? Voimmeko mitään näille Eduskunnan tuhlaaville kummajaisille?


    • LaskinKäteen

      ...jos haluat rahoittaa pankin toimintaa oman säästösi tuotolla niin siitä vaan eläkesäästämään!

      • noobie

        Joo, siltä tuntuu.
        Mulla on 8 vuotta vanha eläkesäästötili nordeassa ja talletussumma on aina laahannut pikkasen säästämääni jäljessä.
        Pankista neuvovat laittamaan isompaa tuohitukkoa per kuukausi..

        Ihmetyttää mihin se auvoinen arvio suuresta kuukausierästä tulevaisuudessa perustuu, kun todellisuudessa koko ajan mennään pakkasella.

        Sitäkin säästöä voi nostaa vain viisi vuotta, eli ei kauan lämmitä kusi puntissa.

        Pitäisi tutustua osakkeiden ostoon.


      • b a n n e d
        noobie kirjoitti:

        Joo, siltä tuntuu.
        Mulla on 8 vuotta vanha eläkesäästötili nordeassa ja talletussumma on aina laahannut pikkasen säästämääni jäljessä.
        Pankista neuvovat laittamaan isompaa tuohitukkoa per kuukausi..

        Ihmetyttää mihin se auvoinen arvio suuresta kuukausierästä tulevaisuudessa perustuu, kun todellisuudessa koko ajan mennään pakkasella.

        Sitäkin säästöä voi nostaa vain viisi vuotta, eli ei kauan lämmitä kusi puntissa.

        Pitäisi tutustua osakkeiden ostoon.

        k u - s i p u n t i s s a


      • ei sukanvarteen
        noobie kirjoitti:

        Joo, siltä tuntuu.
        Mulla on 8 vuotta vanha eläkesäästötili nordeassa ja talletussumma on aina laahannut pikkasen säästämääni jäljessä.
        Pankista neuvovat laittamaan isompaa tuohitukkoa per kuukausi..

        Ihmetyttää mihin se auvoinen arvio suuresta kuukausierästä tulevaisuudessa perustuu, kun todellisuudessa koko ajan mennään pakkasella.

        Sitäkin säästöä voi nostaa vain viisi vuotta, eli ei kauan lämmitä kusi puntissa.

        Pitäisi tutustua osakkeiden ostoon.

        Tutustu ihmeessä. Nyt oat tosi halpoja. Itse sitten vastaat siitä mitä tulee ja aina kotimaisista varmoista osakkeista jotain tulee. Osta Raisiota, Wärtsilää, KONEtta ym. niin ei kaduta.


    • Suomalisiin yhtiöihin

      jos kaikki suomalaiset säästäisivät muutaman kympin kuussa eläkerahastoon, jossa on Suomalaisia osakkeita. Tavalliset ihmisethän ei paljoa omista sijoituksia. Kuitenkin olisi hyvä kansantaloudelle, että pienipalkkaisetkin sijoittaisvat Suomalaisiin yhtiöihin, ettei koko varallisuus luisu Venäjälle.
      Lisäksi siitä saa pienen verohyödyn. Henkivakuutusta ei tarvitse ottaa.
      Olisi pieni hätävara sairauden, työttömyyden jne. varalle. Isommat rahat voi laittaa osakkeisiin.

      • henkivakuutuksesta...

        Muistathan, että eläkevakuutuksessa olevan henkivakuutuksen tarkoitus kuolemantapauksesi sattuessa on palauttaa säästämäsi rahat lähiomaisille (perintö)verottomana. Jos henkivakuutusosaa ei ole, jäävät säästösi yhtiön hyväksi.

        terveisin "eräs tälle vuodelle jo kolme kertaa perukirjan tehnyt"


      • säästäjä säätäjä
        henkivakuutuksesta... kirjoitti:

        Muistathan, että eläkevakuutuksessa olevan henkivakuutuksen tarkoitus kuolemantapauksesi sattuessa on palauttaa säästämäsi rahat lähiomaisille (perintö)verottomana. Jos henkivakuutusosaa ei ole, jäävät säästösi yhtiön hyväksi.

        terveisin "eräs tälle vuodelle jo kolme kertaa perukirjan tehnyt"

        Itse olen 20 vuotta toiminut yrittäjänä ja aina kun oma likvidi on sallinut olen ostanut sijoitus kiinteistöjä autotalli ,halli ja kokonaisenen teollisuushallin ja osan omiin nimiin ja osan yrityksen nimiin ja täytyy sanoa että parempi kuin mikään eläke pili pali systeemi !!! Arvon nousut ihan huikeat viimeisten 15 vuoden aikana tekemiini prokkiksiin.... 2.000.000 euron omaisuus aika pienellä sijoituksella ...mutta se vaatii malttia ja pitkä näköisyyttä. Nykyään poikii todella kovat vuokra tulot!!!


      • NORDEAN RAHASTOIHIN

        Juuri äsken uutisissa kerrottiin, että pelkästään Nordean rahastoyhtiössä on 800.000 rahastotalletusta (korko-,yhdistelmä- ja osakerahastoissa). Kaikkiaan rahastosijoituksia lienee noin 2,5 miljoonaa.Enemmän kuin joka kolmas suomalainen omistaa rahastosijoituksia. Se ei ole enää pelkästään rikkaiden puuhaa, vaan koko kansan varallisuuden kartutusta.
        Luulen, että tämä joukko on tehnyt hyvän päätöksen tulevaisuutensa suhteen. Tätä on turha vähätellä.


      • -
        henkivakuutuksesta... kirjoitti:

        Muistathan, että eläkevakuutuksessa olevan henkivakuutuksen tarkoitus kuolemantapauksesi sattuessa on palauttaa säästämäsi rahat lähiomaisille (perintö)verottomana. Jos henkivakuutusosaa ei ole, jäävät säästösi yhtiön hyväksi.

        terveisin "eräs tälle vuodelle jo kolme kertaa perukirjan tehnyt"

        henkivakuutuksesta..

        Ei säästöstä koko summaa palauteta kuolemantapauksessa vaan joku 80%


    • blondi747

      eläkerahasto mitä pankit suosittelevat on ihan hyvä sijoitus tulevaisuutta pitkälle ajatteleville. Kysy omasta pankista tarkemmin, minulle ainakin osasivat todella hyvin kertoa, niin että ymmärsin (vaikka blondi olenkin ;)) ja sen voi vielä laittaa verovähennyksiin, toisin kuin normaali osake tai rahastosijoitukset :)

      • Brunette4real

        Eläkerahasto lienee yhtä kuin eläkevakuutus jos se on vähennyskelpoinen. Toiseksi pankki ei tarjoa eläekvakuutuksia, niitä myy pankin kanssa yhtestyössä olevat vakuutusyhtiöt. Lisäksi verovähennyksen edut menee yksityishenkilöillä moninkertaisiin kuluihin kokonaisuudessaan jos vertaat vaihtoehtoina esim suoria rahastosijoituksia, indeksiosuuksia tms.


      • 28 %

        Verot maksetaan kyllä aikanaan,kun nostetaan sijoituksia. Silloin menee verottajalle 28 % !!


      • Kansalainset
        28 % kirjoitti:

        Verot maksetaan kyllä aikanaan,kun nostetaan sijoituksia. Silloin menee verottajalle 28 % !!

        Kohta 30 tai 32% riippuen säästöjen suuruudesta. Minä en moisiin eläkesijoituksiin laittaisi.MItähän meneekään 5-15 vuoden kuluttua. Verottajalla on ikuinen rahasampo!


    • monta säästökohdetta

      itse olen yksin asunva, keski-ikäinen pätkätyöläinen ja pienipalkkainen. Eläkkeeni ei siis tule olemaan suurikaan. Olen kuitenkin päättänyt, etten sijoita paljoa eläkerahastoihin, vaan olen hajauttanut säästöni tyyliin: talletustili ja osakesalkku, ainoastaan muutama tuhat euro eläkesäästöihin.
      Jos sairastun ja ilman lapsia kuolla kupsahdan, jään jonnekkin laitokseen letkun jatkoksi, eläkkeestä viedään melkein kaikki.
      Jos omaisuus on muussa muodossa, sen saa käyttää milloin sen itse tarvitsee, eikä jo kerran maksettua veroa ja ansioita veroteta jälleen. Osakkeissa ja rahastoissa maksat vain tuloksesta veroa.
      Kannattaa hajauttaa ja miettiä kulut tarkkaan.

    • _johnyboy

      Ei kannata! paitsi jos et mitenkään muuten saa säästettyä senttiäkään, eli tuhlaat kaikki käytettävissä olevat rahasi.... Sijoittamisen yksi kultaisia sääntöjä on: ÄLÄ sijoita mihinkään mitä mainostetaan!!! Toinen sääntö älä sijoita mihinkään mistä et ymmärrä!!!! Pankki ei ole mikään palvelulaitos vaan rahan teko laitos......

    • asiantuntija.

      ...eikö sinulla ole elämässä muuta mietittävää kuin raha?

      • säästäjä myös

        Kaikki säästäminenhän kannattaa. Toiset vaan paremmin kuin toiset.


      • ajattelu kannattaa

        köyhä saa ostetuksi juuri ja juuri lääkkeensä, jo niissä on miettiminen , miten raha riittää. Sitten haluaa antaa jotain tuleville sukupolville, että KYLLÄ AJATELTAVA ON!


    • Hoo

      Jos olisin ostanut kultaa vuodesta 70 eläkesäästörahoilla, niin tänään saisin siitä kultamäärästä n.420.000.

      • niiín

        ja jos tätillä ois munat niin se olis setä.


    • kallevihtori

      Itse aloitin eläkesäästämisen vuonna 1999. Tärkein syy aloittamiseen oli verovähennys joka viime vuoteen asti oli 50% ja eläkeikä 60v. Tämän vuoden alusta verovähennys on ollut enää 30% ja eläkeikä 62v. Vedin selvän johtopäätöksen ja lopetin eläkesäästämisen tämän vuoden alusta koska ei ole mitään takuita etteikö säännöt (lue lait) muuttuisi jälleen muutaman vuoden kuluttua heikoimmiksi säästäjän kannalta. Nyt säästän suoraan osakkeisiin tai rahastoihin ja saan rahat tarvittaessa heti.

    • vakuutusyhtiö

      Se on yksi varma. Tarkkaa tietoa en koskaan ole saanut mitä tulisin saamaan. Joten parempi tehdä itse sijoitukset omille rahoille eikä antaa toisten sijoitella rahojasi ja viedä siivu vielä päältä. Pakkovakuutukset tulisi kieltää lailla. Jokainen saakoon vapaasti itse sijoittaa ansaitsemansa eurot.

    • ei kannata

      olet ilmeisesti niin nuori , että luulet elämän jatkuvan ikuisesti . ja pääset terveenä eläkkeelle nauttimaan säästöistäsi .

    • jonsa

      Kannattavuuden laskeminen on mahdollista, jos tiedät tulevaisuuden tapahtumat. Kannattavuuslaskelmissa aina oletaan jotkin asiat tunnetuiksi ja lasketaan näiden oletusten perusteella.
      Kaikki yleensä mieleen tulevat tavat saada tuloja on lainsäädännössä todettu verotettavaksi pääomatuloksi. Jos haluat välttää veroja ja toimia laillisin keinoin on tyydyttävä olemattomaan pääoman tuottoon, sillä pankkitilinkin koroista menee lähdevero. Tuloista siis siis maksat aina veroja.

      • g.zilla

        Itse olen 24v. ja jo tajunnut tuon säästämistavan edut itselleni. Toki ohessa pidän myös suoria rahasto- ja tulevaisuudessa kenties osakesijoituksia. Näistä saan rahat tarvittaessa ulos.

        Eläkevakuuteksen suurin hyöty (verotuksen lisäksi) on se, että pääsen aktiivisesti muokkaamaan säätöjeni jaukautumaa (ilmaiseksi). Eli ei vaihtopalkkoita. Normaaleissa rahastoissa häviäisin huomattavan summan tulevien 40 vuoden aikana, mikäli teen yhdenkin vaihdon vuodessa.

        Oletteko muuten katsoneet väestömme ikäpyramidia viimeisten vuosien aikana. Jo se todistaa pelkästään sen, ettei kukaan ole tulevaisuudessa maksamassa eläkkeitämme. Riittääkö itsellenne alle 50% nykyisestä netostanne? Itse ajattelin eläkkeellä ollessa vielä nauttia.


      • onnistuu
        g.zilla kirjoitti:

        Itse olen 24v. ja jo tajunnut tuon säästämistavan edut itselleni. Toki ohessa pidän myös suoria rahasto- ja tulevaisuudessa kenties osakesijoituksia. Näistä saan rahat tarvittaessa ulos.

        Eläkevakuuteksen suurin hyöty (verotuksen lisäksi) on se, että pääsen aktiivisesti muokkaamaan säätöjeni jaukautumaa (ilmaiseksi). Eli ei vaihtopalkkoita. Normaaleissa rahastoissa häviäisin huomattavan summan tulevien 40 vuoden aikana, mikäli teen yhdenkin vaihdon vuodessa.

        Oletteko muuten katsoneet väestömme ikäpyramidia viimeisten vuosien aikana. Jo se todistaa pelkästään sen, ettei kukaan ole tulevaisuudessa maksamassa eläkkeitämme. Riittääkö itsellenne alle 50% nykyisestä netostanne? Itse ajattelin eläkkeellä ollessa vielä nauttia.

        Kyllä suorissa rahastosijoituksissa on myös ilmaisia vaihtomahdollisuuksia. Esim. AKTIAN rahastoyhtiössä vaihdot rahastojen välillä ovat ilmaisia.
        Juuri tapahtuneen pörssimyllerryksen vuoksi siirsin Nordean osakerahastosta suojaan korkorahastoon ja nyt takaisin osakerahastoon ja vaihtokulut olivat vain 0,5 % koko vaihto-operaation osalta. Vältin noin 15 %:n kurssilaskun tällä tavalla ja kulut tuottoon nähden mitättömät.
        Vaihdot eivät yleisesti ottaen aiheuta suuria kuluja suorissa rahastosijoituksissa.


      • veronmaksaja
        onnistuu kirjoitti:

        Kyllä suorissa rahastosijoituksissa on myös ilmaisia vaihtomahdollisuuksia. Esim. AKTIAN rahastoyhtiössä vaihdot rahastojen välillä ovat ilmaisia.
        Juuri tapahtuneen pörssimyllerryksen vuoksi siirsin Nordean osakerahastosta suojaan korkorahastoon ja nyt takaisin osakerahastoon ja vaihtokulut olivat vain 0,5 % koko vaihto-operaation osalta. Vältin noin 15 %:n kurssilaskun tällä tavalla ja kulut tuottoon nähden mitättömät.
        Vaihdot eivät yleisesti ottaen aiheuta suuria kuluja suorissa rahastosijoituksissa.

        vakuutuksessa voi siirtaa rahastosta toiseen, eikä tuotosta tarvi maksaa veroja ennen kuin säästöä nostaa. Suorissa rahastoissa vaihdon yhteydessä pitää tuotosta maksaa vero joka kerta. Itsellä on eläke ja säästövakuutus ja siirtelen molemmissa varoja rahastosta toiseen useita kertoja vuodessa. Veroja maksan vasta sitten, kun joskus nostan rahaa ulos vakuutuksesta. Nyt tämä "veron osuus" on mulla käytössä sijoitettavana ja tuottaakin ihan mukavasti


      • veronmaksaja
        veronmaksaja kirjoitti:

        vakuutuksessa voi siirtaa rahastosta toiseen, eikä tuotosta tarvi maksaa veroja ennen kuin säästöä nostaa. Suorissa rahastoissa vaihdon yhteydessä pitää tuotosta maksaa vero joka kerta. Itsellä on eläke ja säästövakuutus ja siirtelen molemmissa varoja rahastosta toiseen useita kertoja vuodessa. Veroja maksan vasta sitten, kun joskus nostan rahaa ulos vakuutuksesta. Nyt tämä "veron osuus" on mulla käytössä sijoitettavana ja tuottaakin ihan mukavasti

        niin ja jos satun kuolemaan jää säästö ja eläkevakuutus rahat korkoineen verovapaasti vaimolle ja lapsille


      • Mikko Alapesä
        veronmaksaja kirjoitti:

        niin ja jos satun kuolemaan jää säästö ja eläkevakuutus rahat korkoineen verovapaasti vaimolle ja lapsille

        Tehkää päätös vasta sitten kun ymmärrätte oikeasti miten tuo eläkevakuutus toimii.

        - siirretty verotus
        eli verot otetaan eläkettä maksettaessa

        - vuosittaiset hoitokulut aika suuria

        - osakkeiden riskit

        - säästöt yhtiölle säästäjän kuollessa jos et
        ota erillistä vakuutusta, joka taas maksaa.

        - voi lopettaa vain ehdoissa mainituissa
        tilanteissa (avioero..)

        Paljon semmoista tietoa jota moni ei tunnu tietävän vaikka eläkevakuutusta maksaa.


      • vakuutusyhtiöitä
        Mikko Alapesä kirjoitti:

        Tehkää päätös vasta sitten kun ymmärrätte oikeasti miten tuo eläkevakuutus toimii.

        - siirretty verotus
        eli verot otetaan eläkettä maksettaessa

        - vuosittaiset hoitokulut aika suuria

        - osakkeiden riskit

        - säästöt yhtiölle säästäjän kuollessa jos et
        ota erillistä vakuutusta, joka taas maksaa.

        - voi lopettaa vain ehdoissa mainituissa
        tilanteissa (avioero..)

        Paljon semmoista tietoa jota moni ei tunnu tietävän vaikka eläkevakuutusta maksaa.

        kirjoituksessani samaan asiaan kuin sinä.Olet aivan 100% oikeassa.Olen nimittäin laskenut ja miettinyt viikkokausia "kaikkia"mahdollisia epäkohtia ja olemme päätyneet oikeaan ratkaisuun omasta mielestämme.Tulee varmaan kritiikkiä tästä,koska jos joku(jotkut)päätyvät samaan tulokseen,mutta eivät myönnä tosiasiaa,jolloin alkavat puolustella virheratkaisuaan.


    • vakuutusyhtiöiden

      sijoituksia rahoillasi,niin silloin kannattaa!!Perustelen seuraavasti:Vaimoni otti silloin"hyvään"aikaan ko.eläkesäästön.Silloin matemaattisesti laskettuna lopputulos olisi voinut olla ,-=nolla.Toisin sanoen,jos suhdanteet olisivat säilyneet ns.tämänpäivän ajantasalla.Mutta,kun tuli "heikennys"vuoden 2005 alusta niin tulos menee miinukselle!Faktaa on myös se,että ei ole mitään 100%varmuutta saada esim.10v.päästä sitä laskennallista eläkettä,joka nyt tällä hetkellä on matemaattisesti mahdollista.Kukaan ei tiedä mikä silloin on tilanne?Suhdanteet/globaalisoituminen/jne,vaikuttavat tekijät ovat uhka,joka on pahimmassa tapauksessa sellainen,jossa "palaa"kaikki säästöt.Itse olen laskenut myös matemaattisesti vaimoni säästön hyödyn,jonka voittaja on ainoastaan vakuutusyhtiö.Tämän jälkeen tulimme sellaiseen tulokseen,että tehdyt"säästöt"jäävät "lepäämään"koska se on pienin tappio joka on aiheutunut koko prosessista.(lepääminen tarkoittaa meidän sopimuksessa,että säästetyt rahat ovat vakuutusyhtiöllä vaimon eläkeiän saavuttamiseen saakka.) Eläkettä ajatellen meidän mielestä turvallisin eläkesäästö on seuraava johon tulokseen on päädytty:Varmin säästö muoto on säästää "sukanvarteen,tai sijoittaa pitkäaikaiselle tilille,jolloin riskit ovat suhteellisen pieniä.Koska ne ovat "omassa"hallussa,ei sijoitusrahastojen käsissä,jotka voivat hävitä rahat huonoilla sijoituksillaan.Mutta "sukassa"tai pankintilillä ne ovat suhteellisen turvassa.Näin meillä.Tällä kirjoituksella en halua aliarvioida ketään,tai kieltää/yllyttää.Tämä on vain meidän ajattelu/tutkimustulos:Hyvää kesää kaikille!Ps.Vakuutusrahastoja ei olisi,ellei tuotto tulisi säästäjiltä.Kannattaa myös seurata kuinka ovat tuottaneet eri sektoreilla voittoa.Mistä nämä voitot tulevat,ellei säästäjiltä?

      • ..osakkeenomistajien edunva...

        Edellistä seikkaperäistä selvitystä kiittäen totean, että jatkuvasti näillä keskustelupalstoilla on aikaisemmin jaettu puutteellista tietoa näistä eläkevakuutuksista.
        Nämä vakuutusyhtiöt ovat pääsääntöisesti PÖRSSIYHTIÖITÄ, joiden yksinomainen tehtävä on toimia omistajiensa eli osakkeenomistajien tuoton varmistamiseksi. MARKKINOINNILLA saadaan ihmisiä sitoutumaan jatkuvasti näihin kalliisiin ja epätarkoituksenmukaisiin "sijoituksiin", siis eläkevakuutuksiin.Tehty veromuutos teki niistä verotuksen suhteen neutraaleja eli veroa vain siirretään nostovaiheeseen ja lisäksi pääomaverotuksen puolelle 28 %:n verona. Korkeat kulut ja osakkeenomistajille tahkottavat osingot syövät eläkevakuutuksiin suuren loven. TÄMÄ ON ELÄKESÄÄSTÄMISEN SURKEIN KEINO - MUTTA ILOINEN ASIA VAKUUTUSYHTIÖIDEN OSAKKEENOMISTAJILLE.


      • Porvari se työmiehen
        ..osakkeenomistajien edunva... kirjoitti:

        Edellistä seikkaperäistä selvitystä kiittäen totean, että jatkuvasti näillä keskustelupalstoilla on aikaisemmin jaettu puutteellista tietoa näistä eläkevakuutuksista.
        Nämä vakuutusyhtiöt ovat pääsääntöisesti PÖRSSIYHTIÖITÄ, joiden yksinomainen tehtävä on toimia omistajiensa eli osakkeenomistajien tuoton varmistamiseksi. MARKKINOINNILLA saadaan ihmisiä sitoutumaan jatkuvasti näihin kalliisiin ja epätarkoituksenmukaisiin "sijoituksiin", siis eläkevakuutuksiin.Tehty veromuutos teki niistä verotuksen suhteen neutraaleja eli veroa vain siirretään nostovaiheeseen ja lisäksi pääomaverotuksen puolelle 28 %:n verona. Korkeat kulut ja osakkeenomistajille tahkottavat osingot syövät eläkevakuutuksiin suuren loven. TÄMÄ ON ELÄKESÄÄSTÄMISEN SURKEIN KEINO - MUTTA ILOINEN ASIA VAKUUTUSYHTIÖIDEN OSAKKEENOMISTAJILLE.

        verta juo.
        Juu, ei eläkevakuutus ole hyväntekeväisyyttä.
        Ei myöskään tavallinen eläke tule ilmaiseksi, vaan joka tilinauhasta voi katsoa itse paljonko sijoitti.

        Julkisuudessa velloneesta keskustelusta tiedetään että Etera ym eläkelaitokset ovat saaneet osakkeita painottamalla suht hyvät tuotot. Ne siis sijoittavat nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän osakkeisiin, koska sillä saa enemmän tuottoa.

        Moniko on saanut Eteralta kirjeen, tulee kait 40 vuotiaana ensimmäisen kerran?
        Tiedot saa kait aiemminkin kunhan pyytää.
        Siinä kerrotaan paljonko on tienannut ja mikä on eläke jos nykyinen tulotaso säilyy.

        Mutta Eduskunta viisaasti sääti taitetun indeksin jolla riippuen siitä miten eläkeläisten loppupää lakoaa niin säädetään uusien eläkeläisten eläketasoa alaspäin. Kukaan ei tiedä miten tämä tulee vaikuttamaan eläkkeiden tasoon.
        Se mikä tiedetään on että näennäisen 62 vuotiaana eläköitymisen hintana on huomattavasti laskenut eläke. Taso voi olla pyöreesti 30 % palkasta.
        Käytännössä monella - ei ole varaa - jäädä eläkkeelle. Mutta tyydyttävän tulotason saaminen edellyttää: Terveyttä, töitä; ja että työstä maksetaan kunnon palkkaa, ei mistään kertyy ei mitään.
        Sosiaalietuudet tulevat laskemaan, koska jakajia on enemmän ja maksajia vähemmän.

        En sano että eläkevakuutus on mikään autuaaksitekevä, mutta se on sijoitusväline muiden joukossa, jokainen laskekoon itse sen huvit ja haitat.
        Sopii niille jotka eivät muuten saa säästöön mitään erinomaisesti, koska poissaaminen on vaikeaa. Mulla on se tästä syystä, vähentää hillitöntä elämää. Toimii sateenvarjona.
        Muitakin sijoituksia on, jokin naula vetää aina, koska poliittisia veroratkaisuja tai maailman tilannetta ei kukaan tiedä tulevaisuudessa.

        Sukanvarteen säästäminen tai tavalliselle pankkitilille säästäminen on riskin välttämistä, mutta säästön syömistä.
        Inflaatio laukkaa. Ei kannata katsoa mikä on virallisen totuuden inflaatio, vaan se mitä tavarat maksoivat 5 vuotta sitten.

        Pienissä kk erissä säästäminen osakerahastoihin on kaikkein varminta ja helpointa.

        Jotain kannattaa tehdä. Eilen tai nyt.
        Mitä aikaisemmin aloittaa sitä vähemmellä saa pitkässä juoksussa enemmän.

        Turha luottaa siihen että hyvinvointi yhteiskunta pysyy ja että joku pitäisi huolta ihmisarvon säilyttävästi kun on vanha.


      • vakuutusyhtiöitä
        Porvari se työmiehen kirjoitti:

        verta juo.
        Juu, ei eläkevakuutus ole hyväntekeväisyyttä.
        Ei myöskään tavallinen eläke tule ilmaiseksi, vaan joka tilinauhasta voi katsoa itse paljonko sijoitti.

        Julkisuudessa velloneesta keskustelusta tiedetään että Etera ym eläkelaitokset ovat saaneet osakkeita painottamalla suht hyvät tuotot. Ne siis sijoittavat nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän osakkeisiin, koska sillä saa enemmän tuottoa.

        Moniko on saanut Eteralta kirjeen, tulee kait 40 vuotiaana ensimmäisen kerran?
        Tiedot saa kait aiemminkin kunhan pyytää.
        Siinä kerrotaan paljonko on tienannut ja mikä on eläke jos nykyinen tulotaso säilyy.

        Mutta Eduskunta viisaasti sääti taitetun indeksin jolla riippuen siitä miten eläkeläisten loppupää lakoaa niin säädetään uusien eläkeläisten eläketasoa alaspäin. Kukaan ei tiedä miten tämä tulee vaikuttamaan eläkkeiden tasoon.
        Se mikä tiedetään on että näennäisen 62 vuotiaana eläköitymisen hintana on huomattavasti laskenut eläke. Taso voi olla pyöreesti 30 % palkasta.
        Käytännössä monella - ei ole varaa - jäädä eläkkeelle. Mutta tyydyttävän tulotason saaminen edellyttää: Terveyttä, töitä; ja että työstä maksetaan kunnon palkkaa, ei mistään kertyy ei mitään.
        Sosiaalietuudet tulevat laskemaan, koska jakajia on enemmän ja maksajia vähemmän.

        En sano että eläkevakuutus on mikään autuaaksitekevä, mutta se on sijoitusväline muiden joukossa, jokainen laskekoon itse sen huvit ja haitat.
        Sopii niille jotka eivät muuten saa säästöön mitään erinomaisesti, koska poissaaminen on vaikeaa. Mulla on se tästä syystä, vähentää hillitöntä elämää. Toimii sateenvarjona.
        Muitakin sijoituksia on, jokin naula vetää aina, koska poliittisia veroratkaisuja tai maailman tilannetta ei kukaan tiedä tulevaisuudessa.

        Sukanvarteen säästäminen tai tavalliselle pankkitilille säästäminen on riskin välttämistä, mutta säästön syömistä.
        Inflaatio laukkaa. Ei kannata katsoa mikä on virallisen totuuden inflaatio, vaan se mitä tavarat maksoivat 5 vuotta sitten.

        Pienissä kk erissä säästäminen osakerahastoihin on kaikkein varminta ja helpointa.

        Jotain kannattaa tehdä. Eilen tai nyt.
        Mitä aikaisemmin aloittaa sitä vähemmellä saa pitkässä juoksussa enemmän.

        Turha luottaa siihen että hyvinvointi yhteiskunta pysyy ja että joku pitäisi huolta ihmisarvon säilyttävästi kun on vanha.

        kannattaa huomioida Tärkein ja oleellisin seikka!Kuka takaa vakuutussäästämisessä sen,että saa yhtään euroa säästämistään rahoista,kun se "ansaittu " ensimmäinen eläkepäivä koittaa?Mutta,kun on säästänyt sukanvarteen/pankkitilille,niin jotain varmasti on tallessa!Inflaatio ei kylläkään "syö"rahanarvoa siinä suhteessa kuin on luotu uhkakuva,ei ainakaan niin riskialttiisti,kuin vakuutuseläkesäästäminen.


      • ovat enemmän tai
        vakuutusyhtiöitä kirjoitti:

        kannattaa huomioida Tärkein ja oleellisin seikka!Kuka takaa vakuutussäästämisessä sen,että saa yhtään euroa säästämistään rahoista,kun se "ansaittu " ensimmäinen eläkepäivä koittaa?Mutta,kun on säästänyt sukanvarteen/pankkitilille,niin jotain varmasti on tallessa!Inflaatio ei kylläkään "syö"rahanarvoa siinä suhteessa kuin on luotu uhkakuva,ei ainakaan niin riskialttiisti,kuin vakuutuseläkesäästäminen.

        vähemmän kuin pankit.
        Nimet tai niiden osat on samat, bisnes pyörii samoissa taloissa, samoissa tietokoneissa, samat ihmiset ovat taustalla, holvit on samat.

        Pankkitilille taataan muistaakseni 20 000 euron takaisinmaksu. Per naama, ei per tili.
        Tietenkin jos jakaa satatonttua vaikka viiteen pankkiin niin ne on suht turvassa maailman koittelemuksilta.

        Jaa, en tiedä uhkakuvasta, mutta varmaan löydät nurkista vaikkapa vanhoja aikakausilehtiä joista voit bongata tavaroiden silloisia ja nykyisiä hintoja.
        Huomaat, että todellinen inflaatio ei ole yks tai kaks vaan lähempänä kymmentä kuin viittä prossaa.
        Jos haluat että sukanvartesi tai pankkitilisi kasvaa joudut jostain säästämään säästöjen päälle tuon summan joka vuosi,, muuten säästöjen reaalimäärä vähenee sen verran.
        Korko kasvaa korkoa korolle myös käänteisesti, häviät aina enemmän.

        Kaikessa mitä tekee on kulunsa.
        Mitä jää viivan alle ratkaisee.


      • tätä palstaa ,joka
        ovat enemmän tai kirjoitti:

        vähemmän kuin pankit.
        Nimet tai niiden osat on samat, bisnes pyörii samoissa taloissa, samoissa tietokoneissa, samat ihmiset ovat taustalla, holvit on samat.

        Pankkitilille taataan muistaakseni 20 000 euron takaisinmaksu. Per naama, ei per tili.
        Tietenkin jos jakaa satatonttua vaikka viiteen pankkiin niin ne on suht turvassa maailman koittelemuksilta.

        Jaa, en tiedä uhkakuvasta, mutta varmaan löydät nurkista vaikkapa vanhoja aikakausilehtiä joista voit bongata tavaroiden silloisia ja nykyisiä hintoja.
        Huomaat, että todellinen inflaatio ei ole yks tai kaks vaan lähempänä kymmentä kuin viittä prossaa.
        Jos haluat että sukanvartesi tai pankkitilisi kasvaa joudut jostain säästämään säästöjen päälle tuon summan joka vuosi,, muuten säästöjen reaalimäärä vähenee sen verran.
        Korko kasvaa korkoa korolle myös käänteisesti, häviät aina enemmän.

        Kaikessa mitä tekee on kulunsa.
        Mitä jää viivan alle ratkaisee.

        on lähinnä kyllä/ei keskustelua.Mutta ko.säästämistä kun ajatellaan,niin kyllä sukanvarsisäästäminen on turvallisin/varmin tapa saada tulevaa eläkettä ajatellen.Taloudellisesti on tietenkin fakta,että rahat ei "kasva"sukanvarressa,joten siinä "häviää"taloudellisesti,mutta kuinka paljon?Vähän vai paljon,on taas ikuisuuskysymys tällä maailman menolla.Mutta varmaa on ettei ole puilla paljailla.Tilille säästämisessä esim.10 vuotta,jolloin ei voi nostaa kuin tietyin ehdoin,on tämänhetken prosentti "korkeampi" kuin käyttötilillä,(pankista riippuen)josta maksetaan myös (kertyneistä koroista)28%korko.On taatusti varmempi kuin antaa rahansa(luovuttaa sijoitusyhtiöiden)käyttöön.Suomen ollessa EU:ssa inflaatio on ollut alhaalla,kuten myös korot.Joten tullaan jälleen ikuisuuskysymykseen kuinka käy?Kuluneen aikakauden aikana ei ole ollut ongelmia pankkialalla.Toisinsanoen hallinnassa.Mutta ei tarvitse olla kuin USA:ssa/Lähi-Idässä/Kiinassa tms.paikassa missä pelataan kuluttajien rahoilla sijoitusyhtiöiden toimesta,niin kuinka käy?Mulla on tästä omamielipide,mutta jokainen tekee oman ratkaisunsa,minä laitan pankkitilille.Lämmintä kesää kaikille!


    • eivät ajattele Sinua...

      vaan itseään! He saavat hyvän tuoton Sinun rahoistasi. Eivät vakuutusyhtiöt mitään hyväntekijöitä ole, he ajattelevat kyllä Sinun rahojasi, mutta toisin kuin usea luulee - he haluavat ne omikseen. Veljeni maksoi hullunlailla vakuutusmaksuja, niin pakollisia kuin vapaaehtoisiakin, jotta saisi elää rennosti 65 vuotiaana. No - se joka elää rennosti on vakuutusyhtiö, veljeni kuoli 60 vuotiaana ja hänen vaimonsakaan ei näistä rahoista mitenkään nauttinut, en tiedä olisi ollut oikeutettukaan, mutta kuoli vähän hänen jälkeensä. Ei vakuutusyhtiö näitä nyt sitten tietenkään kenellekään anna, eivät edes laske vakuutusmaksuja muilta, vaikka näitä rahoja varmasti tulee pilvin pimein. Sijoita siis itse rahasi, ÄLÄ ANNA VAKUUTUSYHTIÖILLE! Sijoita vaikka asunto-osakkeeseen, arvometalleihin. Nauti elämästäsi nyt, elä kuten luonnon eläimet, päivä kerrallaan, ei tulevaisuudessa, koska sitä ei vielä ole eikä tiedä onko.

      • kohtaloaan ei

        vältellä voi.. Kuten laulussa sanotaan.
        Heih! Ihan oikeasti kyllä haluaisin juoda ja olla kännissä kaikki päivät sekä viettää muuten kanin elämää, en tarkoita ruohon syömistä.

        Mutta vanhetessa monelle yleensä tulee kaikenlaisia vastuita ja omaisuutta, sekä ikää.
        Lähes kaikki uskovat joskus kuolevansa, mutta moni ei usko tulevansa vanhaksi.
        Vanhanakin saattaa olla kuluja ja tarpeita.

        Ministeri Mönkäre totesi jotenkin siihen tyyliin että varhaisen (62v) eläköitymisen matala tulotaso ei ongelma koska voi työskennellä pitempään ja nostaa superkarttumalla eläkettään.
        Noniiin..Eduskuntahan on itse säätänyt itselleen eläkelain jolla pääsevät kahden kauden (8v) jälkeen eläkkeelle. Yhteiskunta on pyramidi: Ylhäällä on aina etuoikeutettujen luokka.

        Mutta jos oletetaan että Jumala on hyvä ja on suonut pitkän iän: 62 vuotiaana huomaat että eläkkeesi olisi noin 30% palkasta. Mitä teet?
        Otat säästöistä, oli ne missä sijoitus muodossa tahansa vai siirryt telttamajoitukseen ja jatkat ilonpitoa ja juomista, toivoen leutoa talvea?

        Mitään romahdusta ei ole näköpiirissä. Toistaiseksi kaikki on hyvin ja menee kuten ennenkin.
        Mutta miten asiat ovat 20-40 vuoden päästä, ei kukaan tiedä.


    • Pankille !

      siinä se.

    • kuin lottokin

      järjestäjät eivät konkurssiin kuole - eivät vakutusyhtiöt - eivätkä pelinjärjestäjät.
      Minua aina ihmetetyttää tuo järjetön mainoslause: "NYT KANNATTAA LOTOTA KUN ON MILJOONAPOTTI". Ei ainakaan kenellekään tutullenikaan ole kannattanut koskaan - aina on hävinnyt rahansa! Siis se kannattaa vain yhdelle tai kahdelle ja AINA Veikkaukselle. Sama koskee näitä vakuutuksia. Pitäisi olla vaihtoehto pakkomaksuillekin!

      • missä logiiikka?

        Missä piilee pihvi?

        Ihan aikuisten oikeasti, ei kai kukaan usko saavansa jotain ilmaiseksi.
        Ainoastaan lapset voivat odottaa ja myös saavat jotain pyyteettömästi.
        Kaikesta pitää aina maksaa tavalla tai toisella.

        Vakuutusyhtiöt tekevät pisnestä, niiden etuihin kuuluu tehdä se hyvin, mutta myös niiden etu on ettei kusetus ole liiallista sillä se vie lopulta asiakkaat ja se on huonoa.

        Iso osa niistä jotka eivät säästä tai sijoita, eivät siihen kykene, koska ei ole käsitystä siitä että vanhuus tulee.
        Tuoppi kourassa on parempi kuin rahat säästössä, etelänmatka on aina ansaittu, nälkään ei kukaan enää kuole, fatta on keksitty jne.
        Ajatus siitä että elintaso vanhana voisi jotenkin riippua siitä mitä tekee nyt on outo.

        Lotto ei ole eläke tai palkanlisä, mikään ansaintakeino. Se on peli. Jossa homman kuvioon kuuluu että useimmat häviävät.

        Valtion maksama eläke ei tule ilmaiseksi, kruunu vie aina omansa.
        Jopa sosiaalipummit maksavat elannostaan siten että ovat tuomitut elintasoonsa.

        Pakkomaksuille ei ole vaihtoehtoa.
        Kruunu vie aina omansa.
        Kuluttamista voit vähentää, mutta et lopettaa kuin kuolemalla. Siihen asti maksat aina jollekulle provikkaa palveluista tai tavaroista.


    • mielipiteeni

      Pankki on tässäkin asiassa suuri voittaja, mutta jos hyvin hajautat sijoituksesi niin kyllä sinäkin siitä pääset hyötymään.

      Omasta mielestäni eläkesäästämisen suurin etu on siinä, että säästät ikään kuin "pakolla" eli vaikka kuinka haluttaisi myydä rahastot ja ostaa uusi auto,televisio tai mikä tahansa et voi kun rahasi ovat jäädytetty eläkkeeseen.

      Esim. 30€/kk ei oikeasti ole mistään pois, mutta hyvällä hajautuksella se voi poikia sinulle tulevaisuudessa ihan kivan eläkkeenlisän.

      Sitten jos "oikeasti" haluat sijoittaa niin voit ottaa rinnalle osakkeita,warrantteja, rahastoja ihan miten haluat ja pelata niillä.

      Muista kuitenkin ennenkuin pankin kanssa sopimuksen teet, että sopimusta ei voi ihan noin vain purkaa vaan tarvitaan työttömyys, työkyvyttömyys tai sopiva ikä ennenkuin voit sen lunastaa.

      • yksinkertaista

        kun tekee noin.Kyllä saa todella sellaisen kuvan,että eläke hyvä eläke tulee helposti.Mutta onneksi kirjoituksessasi taisi olla yksi sana jolla pystyy vähän selittelemään mahdollisia pieleen meneviä "sijoituksia.Se sana oli JOS.Palataan realiteetteihin:Tarvitaan seuraavia asioita:Tietoa mihin sijoittaa,milloin sijoittaa,oikea ajoitus,jatkuvaa skarppina oloa kurssimuutoksista,jne.tervetuloa sijoittamaan ja onnistumaan,sillä myös meilläkin menee joskus pieleen,mutta rahoillesi on kyllä käyttöä.


    • kannattaako ?

      Olen muutaman kerran lukenut Et-lehden yleisö osasto kirjoituksia, mummo 649 €/kk etc ja tullut tulokseen, että kannattaa. Tässä muutamia leikkeitä ET-ledestä, lisää löytyy http://www.goldenage.fi/ET-lehti/




      Olen pettynyt verotukseen

      66-vuotias eläkeläinen Lukijakirje

      Jäin edellisvuotena eläkkeelle ja sain nyt ensi kertaa verottajalta esitäytetyn veroilmoituksen ja maksettavaksi laitetut lisäverolaput. Niitä katsellessani ihmetykseni kasvoi.

      No, tein työtä yli 30 vuotta ja maksoin sinä aikana omaa eläkettäni joka palkastani. Joten niistä on jo verot kertaalleen maksettu!Työssäollessani tienasin kuukausittain noin kaksi kertaa enemmän kuin saan nyt eläkettä, ja sain joka vuosi veroja takaisin satoja euroja. Nyt kun saan pientä eläkettä, veroprosentti on suurempi kuin silloin palkkaa saadessani, ja joudun silti maksamaan lisää! Tämä on ollut todella herätys, nyt huomaan epäoikeudenmukaisuuden, jota verottaja tekee surutta. Onko missään sellaista tahoa, joka alkaisi ajaa tämän selvän epäkohdan poistamista?

      Eräs vanhus sanoi minulle, että kun hän maksaa normaalit kulunsa, vuokran, kotipalvelun, lääkärin, lääkkeet jne, hänelle ei jää eläkkeestä mitään, vaan joka kuukausi menee säästöistä, jotka toivon mukaan hänen elinaikansa riittävät! Kuinka paljon Suomesta löytyykään niitä vanhuksia, jotka saavat vain kansaneläkettä ja joilla ei ole säästöjä?
      Miksi siis Suomea elättäneitä vanhuksia rangaistaan? Oikeudenmukaisuus on hukassa!



      Eläkkeelle pitää valmistautua

      Birgitta Lukijakirje-ARKISTO

      Lehdessänne todetaan, että eläkkeelle ei rynnättykään 63-vuotiaina. Onkohan tutkittu, mistä tämä johtuu?
      Arvaan, että joillakin ihmisillä on niin mielenkiintoinen työ, mutta joillakin on varmasti se tilanne, etteivät taloudellisista syistä halua jäädä eläkkeelle - varsinkin jos kuuluu ryhmään yksineläjät. Olipa työpaikka ja työ kuinka rasittava tahansa, ihmiset sinnittelevät, kun tajuavat, kuinka pienellä eläkkeellä pitäisi tulla toimeen.

      On paljon tyytyväisiä eläkeläisiä, joille ilmeisesti pienikin toimeentulo on riittävä. He eivät haaveile mistään ylimääräisestä. Epäilen kuitenkin, etteivät suuret ikäluokat ole tyytyväisiä elämäänsä eläkeläisinä, jos rahan venytys on aina päällimmäisenä eikä itselleen voi sallia mitään ylimääräistä. Arjen kultareunus jää pois. Siihen on kuitenkin jopa pienellä palkalla ollut mahdollisuus.

      Jäin viime syyskuussa työkyvyttömyyseläkkeelle 57-vuotiaana. Vaikka olinkin suunnitellut jääväni eläkkeelle 60-vuotiaana, siirtyminen on rasittanut talouttani. Olin kuvitellut, että kolmen ns. lisävuoden jälkeen joitakin lainoja olisi hoidettu pois ym. Minulla on siedettävä eläke, mutta tässä tilapäisessä raha-ahdingossani olen miettinyt enemmänkin, mitä eläkkeelle siirtyminen eri ihmisille pitää sisällään. Eihän sitä ajattele edes viisikymppisenä tulevia eläkepäiviä, varsinkin jos työ vie mukanaan.

      Ilmeisesti pitäisi kuitenkin jo kolmekymppisenä tarkkaan suunnitella, miten eläkkeellä tulee toimeen ja miten turvata kohtuullinen toimeentulo ja edes pieni kultareunus, jos kaikki on vain itsestä kiinni eikä voi nojata perintöön tai aviopuolisoon.





      Enkö ansainnut rahat itse?

      Tupu Lukijakirje-ARKISTO

      Allekirjoittanutta on jo pitkään ihmetyttänyt ensiksikin se, mihin ihmeeseen ovat koko työrupeamani ajan maksamani kansaneläkerahat hävinneet? Nyt kun tuli vihdoin aika saada jotain takaisin, niin ilmoitetaankin kylmästi, että eläkkeeni on liian suuri. Tiedän, että kaikkein pienimpien eläkkeiden saajat sentään saavat kansaneläkettä, mikä oikein onkin, mutta miksi me muut emme saa edes omiamme takaisin? Ei ole minunkaan eläkkeeni suuren suuri, pienikin lisä siihen tekisi poikaa.

      Olen ihmetellyt myös sitä, miksi 65 täytettyään ei saa enää vuosittaisia minimaalisia indeksikorotuksia saman suuruisina kuin "tavalliset" ihmiset. Katsotaanko että emme enää tarvitse niitä, vai pidättekö te päättäjät meitä jo niin seniileinä, ettemme edes huomaa epäoikeudenmukaisuutta? Jokapäiväiset tarpeemme ovat aivan samat kuin muilla, lääkäri-, ja lääkekulumme ovat useimmilla suuremmatkin kuin ennen, joten nyt jos koskaan tarvitsisimme rahaa kipeästi.

      Emme ole ylenkatsottavaa rupusakkia, jonka tunteista ja tarpeista ei enää tarvitse välittää, tyyliin "kohtahan ne kuitenkin kuolevat pois jaloista". Olemme oman osamme tehneet työmaailmassa, ja nyt vaadimme, että meitä kohdellaan ihmisinä. Haluamme sen, mikä meille kuuluukin.

    • RAHA mies......

      Osta asunto vuokrakäyttöön lainarahalla ja siinä säästät veroissa.....eläkkö sä eläkeiässä vai nauttiiko joku muu sun eläke säästöistä? Ainoo on jos avioeroa suunnittelet niin sit kannattaa....

    • kallehelsinginherra

      tämäkin asia tulee esiin ennenpitkään kun ihmiset ovat vuosia säästäneet ja huomaavat että joutuvat eläkeelle päästyään maksamaan uudet verot jo verotetuista rahoista... maksat ensin veroa palkastasi. Siitä laitat eläkesäästöön 300 euroa kuussa esim. 20-30 vuotta maksettuasi enemmän tai vähemmän joudut eläkkeestäsi sitten maksamaan veroja. Kannattaako se? ei todellakaan. säästä ennemmin 5 vuodessa niin paljon kuin mahdollista ja pistä 5 vuoden välein saamasi summa mikä voi olla huomattavakin niin korkeakorkoiselle tilille 2 vuodeksi 3.6 prosentin korolla tee tämä aina uudestaan ja uudestaan, mutta muistaa elääkin välillä. muista että saat normaalin eläkkeen kuitenkin työvuosistasi joten unohtakaa se eläkesäästäminen ja eläkää matkustellen perheittenne kanssa maailmalla. Ostakaa elämyksiä joita voitte sitten eläkkeellä muistella. elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt toteuttaakseen unelmansa koska on jo itsensä sairastuttanut työelämässä jotain toista rikastuttaakseen...

      • g.zilla

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.


      • voi pojat...
        g.zilla kirjoitti:

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.

        MUUTAMA TOSIASIA:
        kyllä se elämä pitää elää alle eläke iässä, mitä niillä rahoilla enää vanhana tekee?kaikki on nähty, kuultu ja tunnettu,viimestään 80 vuotiaana kaikki sileeks. Säästää kannattaa aina mut ei mihinkään eläke ikään, paitsi jos siihen on alle 5 v aikaa. Ei ne omaiset sua muista tai arvosta yhtään sen enempää jos jätät perintöä, eipähän tarvii kenenkään kateuksissaan tapella perinnöstä. Ja mitä sillä massilla on siinä vaiheessa väliä kun pusket sammalta.

        ite en oo saanu ikinä mitään ja menee tosi hyvin, oon kyllä tehnyt todella paljon duunia mutta se opettaa. t:21 v


      • ...
        g.zilla kirjoitti:

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.

        Mutta silti on ihan mukavaa, jos on ylimääräistä
        sivussa. Eläkevakuutus on luultavasti kaikkein
        huonoin tapa varautua eläkeajan kulutusjuhlaan.
        Ensinnäkin se on kallis ja on hankalaa maksaa
        kuukausittain saatavalla tulolla unelmien vene,
        kesämökki tai auto. Eläkesäästämisessä sitoutuu
        vuosikymmeniksi ja omat rahat saa nykimällä,
        useimmiten kuukausittain.


      • kun toteat
        ... kirjoitti:

        Mutta silti on ihan mukavaa, jos on ylimääräistä
        sivussa. Eläkevakuutus on luultavasti kaikkein
        huonoin tapa varautua eläkeajan kulutusjuhlaan.
        Ensinnäkin se on kallis ja on hankalaa maksaa
        kuukausittain saatavalla tulolla unelmien vene,
        kesämökki tai auto. Eläkesäästämisessä sitoutuu
        vuosikymmeniksi ja omat rahat saa nykimällä,
        useimmiten kuukausittain.

        tosiasian lyhyesti ja tarkasti.Sillä asia on todella näin.


      • kerkko
        ... kirjoitti:

        Mutta silti on ihan mukavaa, jos on ylimääräistä
        sivussa. Eläkevakuutus on luultavasti kaikkein
        huonoin tapa varautua eläkeajan kulutusjuhlaan.
        Ensinnäkin se on kallis ja on hankalaa maksaa
        kuukausittain saatavalla tulolla unelmien vene,
        kesämökki tai auto. Eläkesäästämisessä sitoutuu
        vuosikymmeniksi ja omat rahat saa nykimällä,
        useimmiten kuukausittain.

        saa ulos myös könttäsummina. eli ei tarvitse nostaa kerran kuussa vaan vaikka kaikki kerralla.

        haluaisin kyllä keksiä millä matematiikalla joku säästää viimeisen viiden vuoden aikana koko eläkeiän rahat. voi pojat. viidessä vuodessa rahat säästöön 20 vuodeksi. upeaa aivotoimintaa.


      • Neljä_pistettä
        kerkko kirjoitti:

        saa ulos myös könttäsummina. eli ei tarvitse nostaa kerran kuussa vaan vaikka kaikki kerralla.

        haluaisin kyllä keksiä millä matematiikalla joku säästää viimeisen viiden vuoden aikana koko eläkeiän rahat. voi pojat. viidessä vuodessa rahat säästöön 20 vuodeksi. upeaa aivotoimintaa.

        Ei muistaakseni saa nostattua kaikkia kerralla, vaan pitää muistaakseni kaksi vuotta vähintään nostella rahoja.
        "haluaisin kyllä keksiä millä matematiikalla joku säästää viimeisen viiden vuoden aikana koko eläkeiän rahat. voi pojat. viidessä vuodessa rahat säästöön 20 vuodeksi. upeaa aivotoimintaa."
        Haluaisin minäkin nähdä saman laskelman, mutta eiköhän se joku toimita tänne suoraan niistä laskelmista, mitä "asiakkailleen" (uhreilleen) tekee.


      • voi pojat
        kerkko kirjoitti:

        saa ulos myös könttäsummina. eli ei tarvitse nostaa kerran kuussa vaan vaikka kaikki kerralla.

        haluaisin kyllä keksiä millä matematiikalla joku säästää viimeisen viiden vuoden aikana koko eläkeiän rahat. voi pojat. viidessä vuodessa rahat säästöön 20 vuodeksi. upeaa aivotoimintaa.

        matematiikka ei tainnut olla paras aineesi koulussa!!!!!KERKKO

        Eikö hän sitä KIINTEÄTÄ OMAISUUTTA ja KÄTEISTÄ eli rahaa ole säästynyt 65 vuotiaaksi asti sen verran että sitä voi vaikka realisoida tarpeen tullen, ja kyllä valtio maksaa eläkettä ettei nälkään kuole. kyllä viidessä vuodessa säästää noin 50 TONNIA jos haluaa, ja mihin sitä rahaa menee jos on talo auto, moottoripyörä, kesämökki, lomaosake ja vaikka mitä, kaikki on valmiina, ei tarvii säästää mihinkään. Katsos kaiken A ja O on TURHIEN kulujen minimointi.
        tietenkin jos olette ihmisiä jotka on tottuneet vaan parhaaseen ja kahville mennessään eivät juo alle 5 euron kupilliseja.

        ja miten niin 20 vuodeksi, moniko suomalainen elää 85 vuotiaaksi, FAKTAA ON esim. Vuonna 2000: kuolleiden miesten keski-ikä oli 69,6 v ...
        eli siitä tulee 4.6 vuotta yli eläke-iän. Upeaa aivotoimintaa Kerkko.


      • 2 vuotta
        Neljä_pistettä kirjoitti:

        Ei muistaakseni saa nostattua kaikkia kerralla, vaan pitää muistaakseni kaksi vuotta vähintään nostella rahoja.
        "haluaisin kyllä keksiä millä matematiikalla joku säästää viimeisen viiden vuoden aikana koko eläkeiän rahat. voi pojat. viidessä vuodessa rahat säästöön 20 vuodeksi. upeaa aivotoimintaa."
        Haluaisin minäkin nähdä saman laskelman, mutta eiköhän se joku toimita tänne suoraan niistä laskelmista, mitä "asiakkailleen" (uhreilleen) tekee.

        Tosiaan taitaa olla muisteetu. Käytännössä uudet eläevakuutukset useimmiten otetaan ikävuosiksi 62-
        v. 68 tai 70v. Ajalle eli kuuden tai 8 vuodenajalle. Ajan muuttamin myöhmmin saattaa
        aiheutta huottaviakin lisäkuluja tai ei ole
        mahdollista. Yhdessä yhtiössä säästön kai saa käytännössäkin nostettua lähes könttäsummana 90 % on nosetettavissa snimmäsiessä erässä ja muut pienemmissä jotta vähintään kahdenvuoden mimi täyttyy. Menttely hipooo lain rajoja. Sitä
        on ehkä tämnhetkisen lain mukainen. Siitäkin
        on ollut puhette, että nostoaikoja pidennet-täisiin tulevaisuudessa.


      • järjestelmä
        ... kirjoitti:

        Mutta silti on ihan mukavaa, jos on ylimääräistä
        sivussa. Eläkevakuutus on luultavasti kaikkein
        huonoin tapa varautua eläkeajan kulutusjuhlaan.
        Ensinnäkin se on kallis ja on hankalaa maksaa
        kuukausittain saatavalla tulolla unelmien vene,
        kesämökki tai auto. Eläkesäästämisessä sitoutuu
        vuosikymmeniksi ja omat rahat saa nykimällä,
        useimmiten kuukausittain.

        antaa mahdollisuuden ostaa vaikka veneen tai mökin kun jää eläkkeelle. Vanhalla verojärjestelmällä se ei olisi
        ollut järkevää.


      • ???
        järjestelmä kirjoitti:

        antaa mahdollisuuden ostaa vaikka veneen tai mökin kun jää eläkkeelle. Vanhalla verojärjestelmällä se ei olisi
        ollut järkevää.

        ostoaika vähintään kaksivuotta ja sen pidentämistä
        kokoeläkeajalle suunnitellaan. Siinä olet oikeassa, että verotuksellisesti on sama
        missä ajassa säästöt nostetaan.


      • EeLsi
        ??? kirjoitti:

        ostoaika vähintään kaksivuotta ja sen pidentämistä
        kokoeläkeajalle suunnitellaan. Siinä olet oikeassa, että verotuksellisesti on sama
        missä ajassa säästöt nostetaan.

        Et se ja verovähennys ...Ei tarvii muuta selitystä


      • voi pojat
        g.zilla kirjoitti:

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.

        Meinaat todella että nykyajan rasvalle haisevat liikalihavat ropellipipot jotka eivät liiku ja syövät huonosti, sairastavat vaikka mitä mm.Masennuslääkkeitä käyttää 10 prosenttia naisista ja kuusi prosenttia miehistä. Kelan korvaamia psyykelääkkeitä syö 700 000 suomalaista. Nuoret istuvat vain koneittensa ääressä ja syovät. Suomalaiset Juovat alkoholia joka viikko, suurin osa useammin ja todella runsaasti. Huumeitten käyttö lisäntyy koko ajan, varusmiesten fyysinen kunto on naurettava. Suomalaiset ovat maailman toisiksi lihavinta kansaa ja paisuvat edelleen, varsinkin nuoret. Lisäksi suomessa on miljoona tupakoitsijaa. En menisi vannomaan että oma sukupolveni eläisi eläke ikään asti ja saatika nauttisi siitä sairaana ja lihavana...lause hyvinvointi yhteiskunta naurattaa...

        itse liikun paljon, syön suhkot terveellisesti, luen, käyn töissä ja käytän nettiä sillon tällöin...mutta kuulun vähemmistöön.


      • Masa_J
        g.zilla kirjoitti:

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.

        Loistava viesti! Yhdyn täysin!


      • rousto
        g.zilla kirjoitti:

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.

        Hoh hoijjaa!

        minä elän tätä päivää . mistä pirusta nämä ns. järki-ihmiset tietää elonpäivien määrän ja suunittelevat eläkkeellä olon ihanutta.
        MInä käytän ylijäämä eurot nyt , kun on terveyttä ja voimia liikkua. kyllä sitä haudassa ehtii huilia. haudan hiljaisuudessa on turha miettiä mmuutaman kymmenen euron lisäeläkettä.


      • rousto
        g.zilla kirjoitti:

        "elämä on eläkkeelle pääsyn jälkeen varsin lyhyt".
        sitä voi tosiaan vaan toivoa, jos ei ymmärrä eläkeaikaan varautua. ihmiset elävät yhä pidempään. eläkkeellä tulee varautua olemaan 20-30 vuotta.

        En sano, että vakuutus on ainoa keino varautua tulevaan, mutta sanon että siihen on suurimman osan varauduttava jotenkin. Harva haluaa myydä kotiaan eläkepäivinä. Mutta harvalle riittää myöskään 40-50% viimeisestä palkasta. Itselläni ainakin kulut nousevat vapaa-ajan lisääntyessä.

        Pieni summa sivuun kuukausittain antaa minulle hyvän olon tunteen siitä, ettei pappanakaan tarvitse jokaista senttiä laskea. Mikäli kävisi niin hassusti, etten ehdi itse säästöistäni nauttia toimivat ne läheisteni turvana. Hyvä sekin.

        Se että vakuutusyhtiö hyötyy vakuutuksista ei tarkoita, etteikö asiakaskin hyötyisi. Me suomalaiset ollaan vaan niin kateellista kansaa, että jos joku toinen hyötyy samalla, niin ollaan sitten mielummin itsekin ilman niitä lisäarvoja mitä ko. vakuutus saattaisi tuottaa.

        Toivon todella, että ihmiset ymmärtävät varautua tulevaan. mielellään vielä muutamalla eri keinolla. Mistään ei ole takeita.

        Hoh hoijjaa!

        minä elän tätä päivää . mistä pirusta nämä ns. järki-ihmiset tietää elonpäivien määrän ja suunittelevat eläkkeellä olon ihanutta.
        MInä käytän ylijäämä eurot nyt , kun on terveyttä ja voimia liikkua. kyllä sitä haudassa ehtii huilia. haudan hiljaisuudessa on turha miettiä mmuutaman kymmenen euron lisäeläkettä.


    • Jotain muuta

      Kannattaa harkita jotain muuta kuin eläkesäästämistä. Siinä on sellaisia vippaskonsteja että niitä rahoja ei niin vaan saakaan pois tililtä kesken säästön vaikka haluaisitkin lopettaa säästön ja nostaa rahasi!

      Kaveri kohtasi juuri tällaisen ongelman. Hän olisi halunnut ottaa rahat ja panna ne toiseen tarkoitukseen. Tuli aikamoisia vääntöjä pankin kanssa eikä hän saanut rahojaan vaan ne odottaa todellakin eläkkeelle siirtymistä ja kaveri on 30v!

      • yksi surullisen

        kuuluisa tapaus,kuinka ne "omat"eläkesäästöt ovat optiosijoittajien käytössä.Pilkut on viilattu oikeisiin kohtiin sijoittajien tuolilta katsottuna.Mutta jos rahat olisivat olleet esim.tilillä/sukanvarressa niin suunnitelma olisi rahojen suhteen onnistunut.(tai pitkäaikaisella esim.10 vuotta.ei tarvitsesi oottaa 30 vuotta,vain 10 vuotta.Ja lisäksi vielä.Varmemmassa tallessa olisivat,kuin sijoittajilla,jotka YHDEN huonon sijoituksen takia voi "ryssiä" kaikki.


      • AAPRAHAM

        Eli ELÄKEsääsätminen ONNISTUI kaveriltasi. Tarkoitushan on pitää rahat semmosessa jemmassa että niitä ei ota ja tuhlaa ennekuin vatsa eläkeiässä ja vakuutusyhtuiö/pankki teki juri kuten oli luvannutkin. Pitää rahat siihen saakka. Nyt jos tämä kavrisi olisi yrittänyt säästää eläkeikäöän hän olisi nähtävästi tuhlannut jo rahat muuhun ja epäonnistunut alkuperäisessä tavoitteessaan.


      • varautuja

        Eikö tuotteen nimikin jo kerro sen olevan säästämistä tulevaa eläkeaikaa varten, joten eihän sitä tietenkään voi nostaa pois jo kolmekymppisenä, ellei sitten jää vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Tämä on erittäin hyvä tapa varautua eläkeikää varten, kun oman eläkkeen määrä on alle 50% nykisestä palkastasi, jotta revippä siitä!
        Näinköhän rahat riittää.


      • vihaan ja häpeän

        Minutkin huijattiin/houkuteltiin mukaan eläkesäästämiseen. Maksoin pari vuotta eläkesäästöä, mutta päätin lopettaa. Ajattelin nostaa pikkusäästön sitten eläkeläisenä niinkuin pankin kanssa oli sovittu. Nyt kun 7 vuotta on kulunut eläkesäästämisen aloittamisesta, vuotuiset hoitokulut ovat nakertaneet säästöäni enemmän kuin tuottoa on tullut, vaikka yhtään ei ole ollut sijoitussidonnaisella puolella vaan kaikki riskittömässä takuusäästössä. Laskeskelin että pankki tyhjentää vakuutussäästötilini tyhjäksi n. viisi vuotta ennen kuin se tulisi maksettavaksi minulle eläkkeenä. Tarina on tosi.


    • sinäkin

      Muista että kuolet myös. Suhteuta rahan himo sen mukaan. Et tiedä koska menetät terveytesi. Se voi olla oven takana että sairastut tai jotain muuta tapahtuu. Ei kannata sitoa rahojaan tuollaiseen eläketiliin. Siellä ne ovat sitten jumissa pitkään. Laita mielummin vaikka osakkeisiin.

      • voi pojat

        ei ikinä tiedä mitä huominen tuo tullessaan...vai tuleeko se huominen edes ikinä.


      • 15-20 vuotta sitten
        voi pojat kirjoitti:

        ei ikinä tiedä mitä huominen tuo tullessaan...vai tuleeko se huominen edes ikinä.

        Luin artikkelin (Hesarista?) ja siinä oli juttua ihmisistä jotka olivat säästäneet jo 1920-1930 luvulla parin eri Vakuutusyhtiön tilille vanhuuden turvaansa varten. Siihen aikaanhan ei edes tunnettu nykyisenkaltaisia eläkemuotoja. No väliin tuli ensin suuri lama ja suuret sodat ja nämä eläkesäästäjät jäivät puille paljaille myöhemmin 50 ja 60 luvuilla. Kun sitten 80 ja 90 luvuilla alkoi tämä nykyinen eläkesäästämisen mainosrumba mielsin sen yksioikoisesti pelkäksi riskisijoittamiseksi enkä mukaan lähtenyt vaikka vakituisessa työsuhteessa olinkin.Reilu vuosi sitten jouduin ennenaikaiselle työkyvyttömyys eläkkeelle 53 vuotiaana ja vuosikymmeniä joka palkastani maksamani työeläkemaksu/vero oli sen verran kartuttanut eläkettäni että se riittää mainiosti nykyiseen elämiseeni. Eli oma kokemukseni on että monesti yksinkertainen talonpoikaisjärki on parempi kuin Ekonomistinen tapa harkita noita vaihtoehtoja.


      • pystyy
        15-20 vuotta sitten kirjoitti:

        Luin artikkelin (Hesarista?) ja siinä oli juttua ihmisistä jotka olivat säästäneet jo 1920-1930 luvulla parin eri Vakuutusyhtiön tilille vanhuuden turvaansa varten. Siihen aikaanhan ei edes tunnettu nykyisenkaltaisia eläkemuotoja. No väliin tuli ensin suuri lama ja suuret sodat ja nämä eläkesäästäjät jäivät puille paljaille myöhemmin 50 ja 60 luvuilla. Kun sitten 80 ja 90 luvuilla alkoi tämä nykyinen eläkesäästämisen mainosrumba mielsin sen yksioikoisesti pelkäksi riskisijoittamiseksi enkä mukaan lähtenyt vaikka vakituisessa työsuhteessa olinkin.Reilu vuosi sitten jouduin ennenaikaiselle työkyvyttömyys eläkkeelle 53 vuotiaana ja vuosikymmeniä joka palkastani maksamani työeläkemaksu/vero oli sen verran kartuttanut eläkettäni että se riittää mainiosti nykyiseen elämiseeni. Eli oma kokemukseni on että monesti yksinkertainen talonpoikaisjärki on parempi kuin Ekonomistinen tapa harkita noita vaihtoehtoja.

        purkaa avioerotilanteessa, jäädessään sairaselääkkeelle tai joutuessaan pitkäaikaistyöttömäksi. Elämän kriisitilanteissa se siis tulee vastaan. Muutoin onkin kannaltani ihan hyvä ettei varoja niin vaan saa ulos.

        Olen ehdottomasti eläkesäästämisen kannalla - tavalla tai toisella. On mahdollista ettei eläkeaikojen ja eliniän pidentyessä valtion kassasta riitäkään kovinkaan paljoa rahaa mattimeikäläiselle. Se että maksetaan veroja jatkuvasti ei ole tae siitä että saadaan saman verran takaisin.

        Ja harvapa sitä oikeasti haluaa kotiaan lähteä myymään kun eläkeikä koittaa. Kannattaa oikeasti miettiä myös sitä, että ihminen ei välttämättä kuole nuorena. Tuntuu olevan valtaosan argumenttina se, että tuskin tässä kauaa eletään. Huonolla tuurilla sitä sitten elääkin - ja persaukisena...

        Itse siis olen tullut siihen tulokseen, että maksan asuntoani pois samalla kun säästän sekä pitkällä- että lyhyellä tähtäimellä. Talouteni on tällä hetkellä muutenkin melko turvattu, joten ei tarvitse tässä vaiheessa paljoa jännittää.

        -m26-


      • voi pojat...
        pystyy kirjoitti:

        purkaa avioerotilanteessa, jäädessään sairaselääkkeelle tai joutuessaan pitkäaikaistyöttömäksi. Elämän kriisitilanteissa se siis tulee vastaan. Muutoin onkin kannaltani ihan hyvä ettei varoja niin vaan saa ulos.

        Olen ehdottomasti eläkesäästämisen kannalla - tavalla tai toisella. On mahdollista ettei eläkeaikojen ja eliniän pidentyessä valtion kassasta riitäkään kovinkaan paljoa rahaa mattimeikäläiselle. Se että maksetaan veroja jatkuvasti ei ole tae siitä että saadaan saman verran takaisin.

        Ja harvapa sitä oikeasti haluaa kotiaan lähteä myymään kun eläkeikä koittaa. Kannattaa oikeasti miettiä myös sitä, että ihminen ei välttämättä kuole nuorena. Tuntuu olevan valtaosan argumenttina se, että tuskin tässä kauaa eletään. Huonolla tuurilla sitä sitten elääkin - ja persaukisena...

        Itse siis olen tullut siihen tulokseen, että maksan asuntoani pois samalla kun säästän sekä pitkällä- että lyhyellä tähtäimellä. Talouteni on tällä hetkellä muutenkin melko turvattu, joten ei tarvitse tässä vaiheessa paljoa jännittää.

        -m26-

        säästäminen kannattaa aina pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä. mutta kymmenien vuosien päähän ei mielestäni kannata nykymaailmassa sijoittaa, pelkästään vain siksi että rahan arvo laskee koko ajan eli jos tänään sijoitat 500 euroa eläkesäästöön niin mikä sen arvo on eläkkeelle päästessäsi? Kertyy hän siitä tosin korkoa mutta inflaatio on aina kovempi pitkällä tähtäimellä joten kannattaa sijoittaa mielestäni ennemmin vaikka sitten siihen taloon ja elää se elämä nuorena. Ja olisiko se raha muutenkin ollut kivempi käyttää nuorempana...? No kaikki mummot ja papat pistäkäähän kommenttia :)


    • kamikaze 33

      Luuletko, että tulet joskus saamaan eläkettä?? Älä ole tyhmä.Poliitikot tuhlaavat ja törsäävät rahasi.Sinulle jää luu käteen.Tiedätkö, että valtio lainasi eläkerahastoista 25 miljardia (markaa) eikä aio maksaa nittä takaisin.
      Olen sata varma, että itsekin jään näistä eläkkeistä paitsi.Suomi menee nurin seuraavan 20 vuoden aikana.
      Täältä kannattaa poistua vähin äänin ja perustaa pesä johonkin järkevään paikkaan. Näin on
      UGH olen puhunut

      • alusta mukana ollut

        Olen säästänyt eläkevakuutukseen jo pitkän ajan ja ollut tyytyväinen sen vaikutuksesta verotukseeni. Vuotuinen poisto mahdollisuus on huomattava poisto vuoden verotuksessa ja olenkin saannut kovasti hyötyä tämän kautta. Tämä etu on varmasti suurempi, kuin vero joka pitää maksaa eläkkeen takaisin maksun yhteydessä. Nuoret aloittakaa ajoissa valmistautumisenne eläkeaikaan. Koska tämä on mielestäni järkevää suunnittelua ,omaa elämää ajatellen. Mikä on tulevaisuus eläkkeiden maksun suhteen sitä ei tiedä kukaan. Tämä kuitenkin varmistaa ettei tipahda aivan tyhjän päälle.


      • ja vuokraa se
        alusta mukana ollut kirjoitti:

        Olen säästänyt eläkevakuutukseen jo pitkän ajan ja ollut tyytyväinen sen vaikutuksesta verotukseeni. Vuotuinen poisto mahdollisuus on huomattava poisto vuoden verotuksessa ja olenkin saannut kovasti hyötyä tämän kautta. Tämä etu on varmasti suurempi, kuin vero joka pitää maksaa eläkkeen takaisin maksun yhteydessä. Nuoret aloittakaa ajoissa valmistautumisenne eläkeaikaan. Koska tämä on mielestäni järkevää suunnittelua ,omaa elämää ajatellen. Mikä on tulevaisuus eläkkeiden maksun suhteen sitä ei tiedä kukaan. Tämä kuitenkin varmistaa ettei tipahda aivan tyhjän päälle.

        Olisko kannattavampaa ostaa esim. asunto-osake esim. velaksi ja sitten vuokrata se ja saada siitä heti vuokratuloja. Riippuen tietysti vuokralaisista kun vaan saisi niitä kunnollisia vuokralaisia.

        Sitten myöhemmin myyt osakkeen tai annat perinnöksi lapsillesi.

        Eikö ole järkevämpää näin ?

        Eiköhän toi eläkevakuutus ole kannattava bisnes ja asiakkaat siinä suurimmaksi osaksi häviävät.


      • kamikaze 33
        alusta mukana ollut kirjoitti:

        Olen säästänyt eläkevakuutukseen jo pitkän ajan ja ollut tyytyväinen sen vaikutuksesta verotukseeni. Vuotuinen poisto mahdollisuus on huomattava poisto vuoden verotuksessa ja olenkin saannut kovasti hyötyä tämän kautta. Tämä etu on varmasti suurempi, kuin vero joka pitää maksaa eläkkeen takaisin maksun yhteydessä. Nuoret aloittakaa ajoissa valmistautumisenne eläkeaikaan. Koska tämä on mielestäni järkevää suunnittelua ,omaa elämää ajatellen. Mikä on tulevaisuus eläkkeiden maksun suhteen sitä ei tiedä kukaan. Tämä kuitenkin varmistaa ettei tipahda aivan tyhjän päälle.

        oikeassa.Olen vain nähnyt näitä kuvioita aiemminkin ja siinä kohtaa kun eläkettä tai saavutettua etua pitäisi saada tai tilanne näyttää vakuutusyhtiön tai eläkekassan kohdalla siltä, että saatkin liikaa he puhaltavat pelin poikki.(kokemusta on) Eli toivon, että saat nauttia säästöistäsi ja hyvää kesääkin Sinulle toivotan


      • AAPRAHAM
        alusta mukana ollut kirjoitti:

        Olen säästänyt eläkevakuutukseen jo pitkän ajan ja ollut tyytyväinen sen vaikutuksesta verotukseeni. Vuotuinen poisto mahdollisuus on huomattava poisto vuoden verotuksessa ja olenkin saannut kovasti hyötyä tämän kautta. Tämä etu on varmasti suurempi, kuin vero joka pitää maksaa eläkkeen takaisin maksun yhteydessä. Nuoret aloittakaa ajoissa valmistautumisenne eläkeaikaan. Koska tämä on mielestäni järkevää suunnittelua ,omaa elämää ajatellen. Mikä on tulevaisuus eläkkeiden maksun suhteen sitä ei tiedä kukaan. Tämä kuitenkin varmistaa ettei tipahda aivan tyhjän päälle.

        Minä olen myös sääsätänyt eläkevakuutuksenn pidemmän aikaa ja muistanut pari kertaa vuodessa käydä muuttamassa vakuutuksen sijoitusrahastojen jakaumaa. Voitolla on sijoituksen kovasti ja veroedut ovat olleet todella HYVÄT. Olen myös ostanut kaksi sijoitusasuntoa ( osin lainarahoilla) vuokrat juoksee ja vuokralaiset ovat ( onneksi ) olleet hyviä ja rehellisiä tähänasti, joten luulenpa että säästöni ovat aika hyvin hajautetut; jos jompikumpi menee mönkään niin ei ainkaan kumpikin yhtäaikaa.


    • Kyllä kannattaa

      Kuule, elämä on lyhyt ja kaikkea sattuu, älä perhana ala säästelee vaan elä!

    • niin vaikea uskoa

      Tosiasioita!Se tai ne henkilöt jotka katsoivat TV2:n ohjelman,joka tuli uusintana:SILMINNÄKIJÄT:MILJARDIEN ELÄKEVELJET(eilen illalla.)Selvisikö kenellekään minne menevät eläkesäästäjien rahat?Sekä mikä on eläkesäästäjien rahojen arvo siinä "pelissä?"Vastaan suoralla sitaatilla:Eläkesäästäjien rahat käytetään puskurirahastona,joiden arvo on muuten merkityksetön!SIIS herättääkö tämä ketään AJATTELEMAAN?Ts.mitä enemmän saadaan rahaa säästäjien kautta "liikenteeseen,"niin voidaan pelata suuremmilla "panoksilla" PÖRSSIKEINOTTELUA!Jonka seurauksena tulee lopulta olemaan suurikupla,joka puhkeaa.Kuinkahan "eläkepäiville" tarkoitettujen "säästöjen.?Kaiken huipuksi erään asianomaisen lause kuuluu näin:Pitäisi saada enemmän liikkumavaraa sijoittamiseen.Seuraan kyllä sivusta mielenkiinnolla tulevaisuutta,jos olen vielä hengissä,kuinka käy!!!!!

      • siis, jos elän:

        Eläkkeelle asti, on vaihtoehtona:
        1) Uskoa että poliitikot järjestää asian ja eläkettä tulee.
        2) Varmistaa myös itse tätä asiaa.

        Jos vaihtoehto numero yksi toteutuu, niin on myös uskottava että eläkkeiden taitettu indeksi ei leikkaa tuloja liikaa, ts. toivottavasti eläkeläisten elinikä ei kasva enempää.
        Lisäksi on uskottava siihen että olen terveenä ja voin työskennellä riittävän pitkään, ts. mitä todennäköisemmin pitempään kuin 62-vuoteen.
        Samoin on luotettava siihen että töitä riittää edellisen toteutumiseen.

        Eläkkeiden indeksikorotus ei ole ollut palkkojen luokkaa, eikä ostovoima ole kasvanut inflaatiota vastaavasti. Puhutaan sitten todellisesta tai virallisesta inflaatiosta. Tämä tulee pitemmässä juoksussa hoitamaan eläkepommin rahoituksen itsenäänkin.
        Jos hinnat ja sitä myöten palkat sekä elinkustannukset jatkavat samankaltaisesti nousuaan kuten ovat tehneet EU:hun liittymisen jälkeen: Eläkkeen todellinen arvo ei ole tulevaisuudessa lähellekään samaa luokkaa kuin nyt.

        Jos kuitenkin päädyn vaihtoehtoon 2) ja jätän jotain suoran kulutuksen jälkeen säästöön ja sijoituksiin.
        Menetänkö jotain?
        Aikaa tietysti voi kulua ja rahaakin.
        Edelleen voin kuitenkin päättää itse mihin sen pistän ja miten ajattelin siitä hyötyä.

        Ongelma useimmilla on itsekurissa ja siinä ettei haluta luopua mistään minkä voi käyttää nyt tulevaisuuden hyväksi.
        Kirjoittajilla oli hyviä kehoituksia tämän päivän elämiseen ja rahan käyttämiseen itse siten ettei sukulaiset pääsisi hyötymään perinnöstä.
        Siperia tietysti opettaa ja kuolleena ei asioilla ole enää itselle väliä, mutta ehkä kuitenkin kysymyksessä on puhtaasti itsekkyys, tai edelleen puuttuu kyky katsoa tulevaisuuteen tai halu varautua mihinkään. Suhteet lapsiin eivät kuitenkaan ole erityisen hyvät, tai lapsia ei ole.

        Ei yksi sijoitusmuoto ole mikään autuaaksi tekevä.
        Rahan sijoittaminen - on - todellakin bisnestä, eikä hyväntekeväisyyttä, se pistää asiat pyörimään ja vauhtia niihin.
        Aivan kuten yhteiskunta tulee olemaan tulevaisuudessa entistä enemmän bisnestä ja rahaa tarvitaan enemmän, hyvinvointi palvelut rapautuvat ja kehitys jatkuu.
        Tuskinpa kukaan on ollut huomaamatta sitä että tulevaisuudessa maksajia on vähemmän ja käyttäjiä enemmän, siis mistä raha? Veroja ei voi korottaa loputtomasti palvelujen on muututtava maksullisiksi.
        Ei tulevaisuudessakaan kukaan kuole kadulle, mutta millaisen loppuelämän saa ja mikä on sen laatu?

        Kannattaa todellakin elää tätä päivää ja käyttää kaikki hyvin omaksi hyväkseen.


      • niin vaikeaa uskoa
        siis, jos elän: kirjoitti:

        Eläkkeelle asti, on vaihtoehtona:
        1) Uskoa että poliitikot järjestää asian ja eläkettä tulee.
        2) Varmistaa myös itse tätä asiaa.

        Jos vaihtoehto numero yksi toteutuu, niin on myös uskottava että eläkkeiden taitettu indeksi ei leikkaa tuloja liikaa, ts. toivottavasti eläkeläisten elinikä ei kasva enempää.
        Lisäksi on uskottava siihen että olen terveenä ja voin työskennellä riittävän pitkään, ts. mitä todennäköisemmin pitempään kuin 62-vuoteen.
        Samoin on luotettava siihen että töitä riittää edellisen toteutumiseen.

        Eläkkeiden indeksikorotus ei ole ollut palkkojen luokkaa, eikä ostovoima ole kasvanut inflaatiota vastaavasti. Puhutaan sitten todellisesta tai virallisesta inflaatiosta. Tämä tulee pitemmässä juoksussa hoitamaan eläkepommin rahoituksen itsenäänkin.
        Jos hinnat ja sitä myöten palkat sekä elinkustannukset jatkavat samankaltaisesti nousuaan kuten ovat tehneet EU:hun liittymisen jälkeen: Eläkkeen todellinen arvo ei ole tulevaisuudessa lähellekään samaa luokkaa kuin nyt.

        Jos kuitenkin päädyn vaihtoehtoon 2) ja jätän jotain suoran kulutuksen jälkeen säästöön ja sijoituksiin.
        Menetänkö jotain?
        Aikaa tietysti voi kulua ja rahaakin.
        Edelleen voin kuitenkin päättää itse mihin sen pistän ja miten ajattelin siitä hyötyä.

        Ongelma useimmilla on itsekurissa ja siinä ettei haluta luopua mistään minkä voi käyttää nyt tulevaisuuden hyväksi.
        Kirjoittajilla oli hyviä kehoituksia tämän päivän elämiseen ja rahan käyttämiseen itse siten ettei sukulaiset pääsisi hyötymään perinnöstä.
        Siperia tietysti opettaa ja kuolleena ei asioilla ole enää itselle väliä, mutta ehkä kuitenkin kysymyksessä on puhtaasti itsekkyys, tai edelleen puuttuu kyky katsoa tulevaisuuteen tai halu varautua mihinkään. Suhteet lapsiin eivät kuitenkaan ole erityisen hyvät, tai lapsia ei ole.

        Ei yksi sijoitusmuoto ole mikään autuaaksi tekevä.
        Rahan sijoittaminen - on - todellakin bisnestä, eikä hyväntekeväisyyttä, se pistää asiat pyörimään ja vauhtia niihin.
        Aivan kuten yhteiskunta tulee olemaan tulevaisuudessa entistä enemmän bisnestä ja rahaa tarvitaan enemmän, hyvinvointi palvelut rapautuvat ja kehitys jatkuu.
        Tuskinpa kukaan on ollut huomaamatta sitä että tulevaisuudessa maksajia on vähemmän ja käyttäjiä enemmän, siis mistä raha? Veroja ei voi korottaa loputtomasti palvelujen on muututtava maksullisiksi.
        Ei tulevaisuudessakaan kukaan kuole kadulle, mutta millaisen loppuelämän saa ja mikä on sen laatu?

        Kannattaa todellakin elää tätä päivää ja käyttää kaikki hyvin omaksi hyväkseen.

        Kohta nro:1.Emme ole enää -70 luvulla,jolloin vielä poliitikkoihin pystyi luottamaan.Tänä "päivänä" poliitikkojen trendi on aivan toinen.Milloin lupauksensa antanut poliitikko on täyttänyt sen 100%?Voin vastata,ei koskaan.Parasta antia on ollut mielestäni ja ainoastaan johon he ovat pystyneet retoriikka.Siinä on onnistuttu 100%,mutta entä teot?Kuten toteat,eläkettä tulee.Mutta kuka huolehtii eläkkeellä olevien eduista ns.politiikan saralla?Ei kukaan.Juuri tässä tullaan kyseiseen eläkkeen määrään.Elintaso nousee,mutta ns.köyhien eläkeläisten määrä kasvaa.Onko oikein?EU järjestelmä perustuu markkinatalouteen.Jonka pääideologia on voiton maksimoiminen!Tästä pääsemmme jälleen poliittisiin päätöksiin joita ohjaa markkinatalous.Poliitikot siis ovat tämän talouden "talutusnuorassa."Kohta 2:Ihmettelen suuresti kuinka voin varmistaa omaa eläkettään esim.eläkesijoittamisen jälkeen?Tällöinhän annan rahani juuri markkinatalous voimien käyttöön.Takaisin saanti on lähes mahdotonta,ellei juuri se kyseinen kuolema tule,mutta kuten jokainen tietää,silloinhan niillä ei ole asianomaiselle hyötyä,mutta sukulainen tai vast.perii ne.En ole itsekkyydestäkään samaa mieltä.Koska me ihmiset kuitenkin olemme yksilöinä ajattelutavaltaan erilaisia,samoin kuten juuri säästämisestä,eläkesijoittamisesta,ja monesta muusta asiasta.Minä kuitenkin ajattelen kaiken tutkimisen, kuulemisen,analyysien,todennäköisyyden perusteella,että tavallinen kansalainen saa ainoastaan vain ns."murut"siitä kakusta jota markkinoidaan tällä hetkellä.


      • XXXXX
        siis, jos elän: kirjoitti:

        Eläkkeelle asti, on vaihtoehtona:
        1) Uskoa että poliitikot järjestää asian ja eläkettä tulee.
        2) Varmistaa myös itse tätä asiaa.

        Jos vaihtoehto numero yksi toteutuu, niin on myös uskottava että eläkkeiden taitettu indeksi ei leikkaa tuloja liikaa, ts. toivottavasti eläkeläisten elinikä ei kasva enempää.
        Lisäksi on uskottava siihen että olen terveenä ja voin työskennellä riittävän pitkään, ts. mitä todennäköisemmin pitempään kuin 62-vuoteen.
        Samoin on luotettava siihen että töitä riittää edellisen toteutumiseen.

        Eläkkeiden indeksikorotus ei ole ollut palkkojen luokkaa, eikä ostovoima ole kasvanut inflaatiota vastaavasti. Puhutaan sitten todellisesta tai virallisesta inflaatiosta. Tämä tulee pitemmässä juoksussa hoitamaan eläkepommin rahoituksen itsenäänkin.
        Jos hinnat ja sitä myöten palkat sekä elinkustannukset jatkavat samankaltaisesti nousuaan kuten ovat tehneet EU:hun liittymisen jälkeen: Eläkkeen todellinen arvo ei ole tulevaisuudessa lähellekään samaa luokkaa kuin nyt.

        Jos kuitenkin päädyn vaihtoehtoon 2) ja jätän jotain suoran kulutuksen jälkeen säästöön ja sijoituksiin.
        Menetänkö jotain?
        Aikaa tietysti voi kulua ja rahaakin.
        Edelleen voin kuitenkin päättää itse mihin sen pistän ja miten ajattelin siitä hyötyä.

        Ongelma useimmilla on itsekurissa ja siinä ettei haluta luopua mistään minkä voi käyttää nyt tulevaisuuden hyväksi.
        Kirjoittajilla oli hyviä kehoituksia tämän päivän elämiseen ja rahan käyttämiseen itse siten ettei sukulaiset pääsisi hyötymään perinnöstä.
        Siperia tietysti opettaa ja kuolleena ei asioilla ole enää itselle väliä, mutta ehkä kuitenkin kysymyksessä on puhtaasti itsekkyys, tai edelleen puuttuu kyky katsoa tulevaisuuteen tai halu varautua mihinkään. Suhteet lapsiin eivät kuitenkaan ole erityisen hyvät, tai lapsia ei ole.

        Ei yksi sijoitusmuoto ole mikään autuaaksi tekevä.
        Rahan sijoittaminen - on - todellakin bisnestä, eikä hyväntekeväisyyttä, se pistää asiat pyörimään ja vauhtia niihin.
        Aivan kuten yhteiskunta tulee olemaan tulevaisuudessa entistä enemmän bisnestä ja rahaa tarvitaan enemmän, hyvinvointi palvelut rapautuvat ja kehitys jatkuu.
        Tuskinpa kukaan on ollut huomaamatta sitä että tulevaisuudessa maksajia on vähemmän ja käyttäjiä enemmän, siis mistä raha? Veroja ei voi korottaa loputtomasti palvelujen on muututtava maksullisiksi.
        Ei tulevaisuudessakaan kukaan kuole kadulle, mutta millaisen loppuelämän saa ja mikä on sen laatu?

        Kannattaa todellakin elää tätä päivää ja käyttää kaikki hyvin omaksi hyväkseen.

        poliitiisten päättäjien hyvän tahdon varassa
        vähintään yhtä paljon kuin laikisääteinen
        eläke. Eläkeikä on muuttunut vaikka kuinka
        moonta kertaa saoin veroitus. Muu säästäminen
        on fiksumpaa, halvempaa ja varmempaa.


      • yksinkertaisemmin
        XXXXX kirjoitti:

        poliitiisten päättäjien hyvän tahdon varassa
        vähintään yhtä paljon kuin laikisääteinen
        eläke. Eläkeikä on muuttunut vaikka kuinka
        moonta kertaa saoin veroitus. Muu säästäminen
        on fiksumpaa, halvempaa ja varmempaa.

        tosiasiaa todeta!Sillä näin todella on!!!!Ja kuka on "maksumies?"Tavallinen kansalainen joka kituuttaa päivästä toiseen leivänperästä raskaassa ruummiillisessa työssä.Vähän ennen luvattua mahdollista eläkeikää hän kuolee pois.Ja kas kummaa hyvinvointivaltiona pidetty Suomi on käärinyt hyödyn itselleen.Korkeintaan niistä vanhoista vaatteista mahdolliset sukulaiset "tappelevat"verissäpäin,ennen kuin vainaja on edes kylmentynyt!Mitä edesmennyt henkilö unelmoi eläessään?Hän unelmoi eläkevuosista ja sen tuomasta ansaitusta eläkkeestä.Mutta eläkkeiden jatkuvasti huonontuessa hän raatoi ja raatoi enemmän toivoen saavuttavansa unelmansa.Kuitenkin hän tätä tehdessään uupui raa`annan alle ja kuoli.Jos ja kun tätä asiaa alkaa ajatella,niin tämä kyllä on täyttä faktaa.Fiktiosta ei voi puhua!!!


    • Äityli

      ja laita se vuokralle. Niin ainakin minä tein.
      Et niin hyvää kuukausi tuottoa saa mistään pankista, vaikka maksat 28 % tuotosta veroakin.
      Ja vuokralainen maksaa sinulle omaisuutta.....

    • AVKT

      Jos hoidat rahasi itse rahastoissa. Voitto 200kEU, 14 vuotta.

      • erkki.k

        Et maininnut alkupääomaa ja lisäsäästöjä ?

        Usein sitä lisäsääsetään ja kulutetaan, joten todellisuutta on vaikea sanoa.


        Meillä oli ylimääräistä 1993, 33 000 €
        nyt on ylimääräistä 680 000 €,
        on kotiutettu, kun lapset ovat asuntoja ostamasa.

        Tavallinen työläisperhe ollaan, säästäväinen, tuhlaavainen, kun 55 täytettiin päästiin putkeen ja nyt minä olen ekaa vuotta eläkkeellä,
        vaimo 2009.



        (meillä kaikki on tk. 1992 vuodesta saakka,
        mutta millään emme pysty tuottoa laskemaan,
        kun aina on säästöjä ja sitten taasen suuria menosummia,
        ensin oli Lotus 123, nyt Excel.)


    • pahoin pettynyt

      Olin eläkesäästäjä ja nyt pahoin pettynyt, murha verotus vie kaiken hyödyn. Kun vielä nomaali eläkettä leikataan koko ajan, tulevaisuus on murheellinen.

      • Suomi on rikas maa!

        Mandatumilla sanottiin, että vapaaehtoinen eläkesäästäminen antaa parhaat korot, yli 4 % "ehtän sää mistään saa tällaista korkoa", mutta unohdettiin kertoa, että kuluihin he ottavat n. 3 %, joten sain korkoa
        prosentin verran. No, nyt olen säästänyt parikymmentä vuotta ja saanut huonosta palkastani kokoon n. 7000 e, josta maksoin VEROA 45,5 %. Mitä olisin saanut jos olisin säästänyt jonnekin muualle???
        Ai niin, täytyyhän meidän rehellisten työtätekevien maksaa hurjat verot, jotta jotkut saavat elää tekemättä
        työtä ja joillekin pitää saada 8 % palkankorotus, jopa lama-aikanakin...ja niin Suomihan on ensimmäisenä
        jossain kriisissä auttamassa, koska mehän ollaan rikkaita. Köyhiä ovat vain ne, jotka viitsivät raataa ensinnäkin rehellisesti ja pitkiä päiviä, näin se on. MUTTA kohta on vaalit. Eipä silti mitä se nyt yhtä Mandatumia liikuttaa, ainahan on hyväuskoisia höynäytettäviä, johon kuuluu allekirjoittanutkin.


    • eläkesummani pienen

      Tänään se tuli telkkarista taas selväksi, että kun me vanhenevat ihmiset yritämme pienistä eläkkeistä säästää jotain nuorisolle, joka on paljon lukenutta, mutta ei saa työtä ties koskaan, vaikka lukisi miten paljon, on yritettävä heillekin jotain tulevaisuuteen jättää. Inhottaa koko pankkitoiminta. Kuinka valtiovalta ei ole ryhtynyt tähän asiaan puuttumaan kovalla kouralla, lässyn lässyn vain pankkiherroille ja sijoitusneuvojille. Mitä pidemmälle elän, sitä vähemmän luotan pankkiin , lakimiehiin ja kansanedustajiin. Olette tehneet meistä kaikista narreja.

    • piha

      Järkevä tapa säästää eläkepäiviksi on mielestäni sijoitusasunnon hankkiminen.
      Asunnon arvo kasvaa ja poikii kylkiäisinä rahaa asunnon maksettua.
      Muita tuottoisia säästömalleja ei tällä hetkellä ole.
      Asia edellyttää kyllä itseltäkin järkevää rahankäyttöä ja järjestelmällisyyttä talousasioissa.

      • iloinen eläkel.

        Olen samaa mieltä,itselläni on kolme osaketta ja velattomia.Vuokralaiset on kaikissa ja hyvin menee. Tuottaa ja tulosta tulee koko ajan ja arvo nousee.


    • ELÄKKEESEEN PETTYNYT

      EI KANNATA,SE ON KUSETUSTA .KOKEMUSTA ON. KYMMENEN VUODEN KOROT EI RIITÄ VEROIHIN. PUMATTAKAAN TUOTOISTA ,EI OLE KUIN TAPPIOTA.

      • tyytyväinen säästäjä

        Eläkevakuutus on loistava homma! Itse olen säästänyt eläkettä n. 4 vuotta ja se tuottaa hyvin. Kuluista ei kannata välittää vaan miettiä tuottavia rahastoja. Kaikessa on riskinsä. Eläkevakuutusta moititaan aivan suotta. Se on todellisuudessa erinomainen tapa säästää eläkepäiviä varten. Hieno homma on että rahoja saa vain erikoistapauksessa ulos koska muuten ihmiset ottaisivat eläkesäästönsä lähes varmasti ulos ennen eläkeaikaa. Säästää voi eläkevakuutuksen lisäksi muutenkin joten jos haluaa säästää vararahastoa varten kannattaa valita eläkevakuutuksen lisäksi toinen säästömuoto josta rahat saa pois heti kun tarvitsee. Eläkevakuutusta moititaan näkemykseni mukaan kateudesta koska niiden parhaat myyjät tienaavat hyvin - n. 10000 € kuussa. Todellisuudessa eläkevakuutus on paras mahdollinen vaihtoehto varautua eläkepäiviin. Olen tyytyväinen Skandian asiakas ja sellaisena pysyn jatkossakin. Minulla ei ole mitään ammatillisia kytköksiä Skandiaan tai asiamieyrityksiin. Olen tyytyväinen säästäjä ja ihmettelen suuresti eläkevakuutusten ja niiden myyjien perusteettomaa mustamaalausta. Tyytymättömien eläkesäästäjien kannattaisi katsoa peiliin (rahastovalintojen suhteen ja että onko ymmärtänyt eläkevakuutusten idean) eikä syyttää turhaan elantoaan hankkivia ja ahkeria myyjiä sekä erinomaista säästämisratkaisua.


      • TUOHTUNUT
        tyytyväinen säästäjä kirjoitti:

        Eläkevakuutus on loistava homma! Itse olen säästänyt eläkettä n. 4 vuotta ja se tuottaa hyvin. Kuluista ei kannata välittää vaan miettiä tuottavia rahastoja. Kaikessa on riskinsä. Eläkevakuutusta moititaan aivan suotta. Se on todellisuudessa erinomainen tapa säästää eläkepäiviä varten. Hieno homma on että rahoja saa vain erikoistapauksessa ulos koska muuten ihmiset ottaisivat eläkesäästönsä lähes varmasti ulos ennen eläkeaikaa. Säästää voi eläkevakuutuksen lisäksi muutenkin joten jos haluaa säästää vararahastoa varten kannattaa valita eläkevakuutuksen lisäksi toinen säästömuoto josta rahat saa pois heti kun tarvitsee. Eläkevakuutusta moititaan näkemykseni mukaan kateudesta koska niiden parhaat myyjät tienaavat hyvin - n. 10000 € kuussa. Todellisuudessa eläkevakuutus on paras mahdollinen vaihtoehto varautua eläkepäiviin. Olen tyytyväinen Skandian asiakas ja sellaisena pysyn jatkossakin. Minulla ei ole mitään ammatillisia kytköksiä Skandiaan tai asiamieyrityksiin. Olen tyytyväinen säästäjä ja ihmettelen suuresti eläkevakuutusten ja niiden myyjien perusteettomaa mustamaalausta. Tyytymättömien eläkesäästäjien kannattaisi katsoa peiliin (rahastovalintojen suhteen ja että onko ymmärtänyt eläkevakuutusten idean) eikä syyttää turhaan elantoaan hankkivia ja ahkeria myyjiä sekä erinomaista säästämisratkaisua.

        LUULET ELÄKKEESI TUOTTAVAN HYVIN.MUTTA TOISIN KÄY LOPPUPELISSÄ,KUN JOSKUS RUPEAT SAAMAAN NIIN SANOTTUA BIRAATTI ELÄKETTÄ.ÄLÄ MENETÄ HERMOJASI.


      • Sukanvarteen parempi
        tyytyväinen säästäjä kirjoitti:

        Eläkevakuutus on loistava homma! Itse olen säästänyt eläkettä n. 4 vuotta ja se tuottaa hyvin. Kuluista ei kannata välittää vaan miettiä tuottavia rahastoja. Kaikessa on riskinsä. Eläkevakuutusta moititaan aivan suotta. Se on todellisuudessa erinomainen tapa säästää eläkepäiviä varten. Hieno homma on että rahoja saa vain erikoistapauksessa ulos koska muuten ihmiset ottaisivat eläkesäästönsä lähes varmasti ulos ennen eläkeaikaa. Säästää voi eläkevakuutuksen lisäksi muutenkin joten jos haluaa säästää vararahastoa varten kannattaa valita eläkevakuutuksen lisäksi toinen säästömuoto josta rahat saa pois heti kun tarvitsee. Eläkevakuutusta moititaan näkemykseni mukaan kateudesta koska niiden parhaat myyjät tienaavat hyvin - n. 10000 € kuussa. Todellisuudessa eläkevakuutus on paras mahdollinen vaihtoehto varautua eläkepäiviin. Olen tyytyväinen Skandian asiakas ja sellaisena pysyn jatkossakin. Minulla ei ole mitään ammatillisia kytköksiä Skandiaan tai asiamieyrityksiin. Olen tyytyväinen säästäjä ja ihmettelen suuresti eläkevakuutusten ja niiden myyjien perusteettomaa mustamaalausta. Tyytymättömien eläkesäästäjien kannattaisi katsoa peiliin (rahastovalintojen suhteen ja että onko ymmärtänyt eläkevakuutusten idean) eikä syyttää turhaan elantoaan hankkivia ja ahkeria myyjiä sekä erinomaista säästämisratkaisua.

        Sanoilla voidaan kehua miten paljon hyvänsä, mutta numerot kertovat enemmän. Kerrotko tarkemmin, miten paljon olet säästänyt, mikä on jatkuva säästösummasi ja mikä on sijoitukseni nykyinen pääoma, kun kulut on vähennetty? Milloin aiot nostaa eläkettä. Neljä vuotta on vielä lyhyt periodi tarkastella onnistumista. Sinä aikana tuurilla on voinut kasvattaa pääomaa, mutta pitemmällä aikavälillä vaatii suurta onnea, että eläkkeen noston aikaan pääoma olisi edes maksettujen maksujen suuruinen.

        En ole kateellinen onnistujille, mutta omat kokemukset ovat melko huonot.


      • PARAS SUKAN VARTEEN
        Sukanvarteen parempi kirjoitti:

        Sanoilla voidaan kehua miten paljon hyvänsä, mutta numerot kertovat enemmän. Kerrotko tarkemmin, miten paljon olet säästänyt, mikä on jatkuva säästösummasi ja mikä on sijoitukseni nykyinen pääoma, kun kulut on vähennetty? Milloin aiot nostaa eläkettä. Neljä vuotta on vielä lyhyt periodi tarkastella onnistumista. Sinä aikana tuurilla on voinut kasvattaa pääomaa, mutta pitemmällä aikavälillä vaatii suurta onnea, että eläkkeen noston aikaan pääoma olisi edes maksettujen maksujen suuruinen.

        En ole kateellinen onnistujille, mutta omat kokemukset ovat melko huonot.

        KYLLÄ MINÄKIN PIDÄN SITÄ SUKANVARTTA TUHAT KERTAA PARENPANA,KUIN TOMMOSIA ELÄKE-VAKUUTUKSIA SAA AINAKIN OMAT RAHANSA SILLOIN KÄYTTÖÖN KUN TARVII JA VEROTTOMASTI.EI KASVA KORKOA MUTTA EI MENE VEROAKAAN.


      • Sukanvarteen parempi
        PARAS SUKAN VARTEEN kirjoitti:

        KYLLÄ MINÄKIN PIDÄN SITÄ SUKANVARTTA TUHAT KERTAA PARENPANA,KUIN TOMMOSIA ELÄKE-VAKUUTUKSIA SAA AINAKIN OMAT RAHANSA SILLOIN KÄYTTÖÖN KUN TARVII JA VEROTTOMASTI.EI KASVA KORKOA MUTTA EI MENE VEROAKAAN.

        monille eläkesäästämisessä: heikkoluontoisimmilla jokainen killinki menisi kulutukseen. Vuosikymmenien jälkeen tuntuu hyvältä, kun koossa on isompi summa, vaikka tavoitesäästämisellä olisi päässyt paljon parempaan.

        Meillä on hyvä esimerkki. Vaimo alkoi säästää eläkevakuutukseen, jonka pääoma ei koko kymmenen vuoden aikana lisääntynyt siihen laitettujen varojen vertaa. Myös arvioitu eläke pieneni koko ajan siitä mitä se oli ollut alussa. Eikä hän ole ainut, jolle on käynyt samoin.


      • huijattu
        Sukanvarteen parempi kirjoitti:

        monille eläkesäästämisessä: heikkoluontoisimmilla jokainen killinki menisi kulutukseen. Vuosikymmenien jälkeen tuntuu hyvältä, kun koossa on isompi summa, vaikka tavoitesäästämisellä olisi päässyt paljon parempaan.

        Meillä on hyvä esimerkki. Vaimo alkoi säästää eläkevakuutukseen, jonka pääoma ei koko kymmenen vuoden aikana lisääntynyt siihen laitettujen varojen vertaa. Myös arvioitu eläke pieneni koko ajan siitä mitä se oli ollut alussa. Eikä hän ole ainut, jolle on käynyt samoin.

        ELÄKEVAKUUTUS KUSETUSTA.Sillä siisti.


      • VIISASTUNUT
        huijattu kirjoitti:

        ELÄKEVAKUUTUS KUSETUSTA.Sillä siisti.

        EN OTTAISI ELÄKEVAKUUTUSTA NYT NÄILLÄ TIEDOILLA MITÄ MINULLA NYT ON ,VAIKKA OLISI SUOMEM PARHAAT MYYNTITYKIT.JA MITKÄ VERO HELPOTUKSET HYVÄNSÄ.PASKA MIKÄ PASKA..........


      • Sukanvarteen parempi
        VIISASTUNUT kirjoitti:

        EN OTTAISI ELÄKEVAKUUTUSTA NYT NÄILLÄ TIEDOILLA MITÄ MINULLA NYT ON ,VAIKKA OLISI SUOMEM PARHAAT MYYNTITYKIT.JA MITKÄ VERO HELPOTUKSET HYVÄNSÄ.PASKA MIKÄ PASKA..........

        Eläkevakuutukset perustuvat utopistisille haaveille, jotka muka toteutuvat joskus tulevaisuudessa. Ymmärtäähän sen sokea Reettakin, ettei hommaa pyöritetä ilmaiseksi. Kurssinousut ovat satunnaisia, mutta kulut juoksevat aina. Rehellisempää olisi puhua 1 - 2 %:n tuotosta, kuin 5- 8 , jossa haarukassa laskelmat esitetään.


      • KÖYHTYNYT ELÄKELÄINE
        VIISASTUNUT kirjoitti:

        EN OTTAISI ELÄKEVAKUUTUSTA NYT NÄILLÄ TIEDOILLA MITÄ MINULLA NYT ON ,VAIKKA OLISI SUOMEM PARHAAT MYYNTITYKIT.JA MITKÄ VERO HELPOTUKSET HYVÄNSÄ.PASKA MIKÄ PASKA..........

        Otan rahani pois eläkevakuutuksesta kahdessa vuodessa.Aika lyhyt aikanen ELÄKE.JA AIVAN MITÄÄNSANOMATON ,TURHA RAHAN HAASKAUS.EI TUOTTANUT YHTÄÄN MITÄÄN ,KÖYHDYIN VAAN.JA VITUTTAA.


    • Nyt vielä helponpaa.

      Kannatti muuten en olisi voit jättää töitä. Vain rahastot (ei Suomessa)

      • elä ajassa...

        Lisä eläke 61v. sta 3000e/kk suurenee 65v. ja laskee 70v -80v 2400e/kk

        Riippuu omasta sijoituksien riskeistä koska kaikki ovat minusta kiinni, ei muista.
        ex. indeksi rahastoilla on kulut per/v 0,4%.


    • naurattaa huuhaa

      TAIDAT OLLA SATU SETÄ,3000 ELÄKKEESI KANSSA.

    • mk

      Ei kannata ja perempi on sijoitta rahat sijoitus asuntoon tai metsään tai vaikka rantatontteihin niin ne voi aina muuttaa rahaksi koska haluaa mutta jos säästät eläkettäsi ja kuolet 50v niin se oli ihan turhaan.

      • VASTAUS MK LLE

        OLEN SAMAA MIE LTÄ ELÄK EVAKUUTUKSESTA ,EN SUOSITTELE KELLEKKÄÄN .RAHAT MIELUUMMIN VAIKKA TALLINNAN NAISIIN..


    • köyhempiäkin nähty

      Ei pä kannattanut jos en olisi seurannut eläkesäästöni kohtaloa siitä ei olisi enään jäljellä kuin 20 %. koska sijoitukset romahtivat 90 luvulla menin ja siirsi rahani korkosidonnaisiin ova hivenen paremmassa turvassa. meklari ihmetteli miksi siirrän kun oli tuottnut niin hyvi 30% sanin ei ole tae tulecasta ja niin siinä kävi. Nyt ongelmana on verotus eläkkeitä verotetaan niin ankarasti että ei olisi kannattanut saan paljon paremman tuoton omista sijoituksistani esim vuokra asunnoista helsingissä. Vaikeaa on ennustaminen

    • analysti

      Neuvon:
      1/ ÄLÄ tee eläkesäästösopparia
      2/ osta pörssiosakkeita kuukausittain
      3/ jos rahasto, ota sellainen, jossa tosi pieni kulu, usein ottaa pankki 1-3% joka vuosi
      4/osta asunto-osake mutta tutki mistä saat edullisesti ja hyvän tuoton sekä että löytyy vuokralainen helpolla ja että on helppo myydä. Älä luota arvonnousuun, toki se on mahdollinen ja jopa todennäköinen!
      5/ ÄLÄ tee eläkesäästösopparia, et pääse eroon ja voit menettää kaiken

      • ajatteeelija

        Kannattaa jos on irrottaa rahaa säästöön, MUTTEI MISSÄÄN tap. eläkesäästösopimukseen!


    • mk

      Ei kannata ja siitä itse säästetystä eläkkeestä menee myös tulovero. AInoa mikä kannattaa jos mahdollisuuksia niin ostaa metsää, rantatontteja miita omaisuutta mikä säilyttää arvonsa ja niin edelleen. Itsellenikin on kaupattu näitä eläkevakuutuksia ja en ottanut vaan sellaisen mistä saan raht aina tarvittaessa pois niin hyvä tulee. Jos pystyy niin vaikka kolme kerrostaloauntoa ostamaan ja sitten kuuskymppisenä myy pari niin siinä on eläkerahat ja vuokratulo vielä ennen myyntiä.

    • Rahaa ovista

      Itse pitäisin järkevänä sijoitusrahastoon tai osakkeisiin sijoittamista.. Vuosittain osinkoja ja siten potin kasvattamista. Myös sijoittamalla säännöllisesti lisää. Ohjeita: http://sijoitusrahastot.org

    • vanhakani

      Maksamasi eläkemaksut ovat verovähennyskelpoisia muistaakseni 8000 euroon asti niitä maksettaessa.Tämä näyttäisikin olevan ainoa positiivinen asia eläkesäästämisessä nykyään. Takaisin maksettaessa joutuu maksamaan pääomaveron, joka nyt nousee 28%:sta 30%:iin ja kukaan ei tiedä minkä verran se tulevina vuosina vielä nousee. Lisäksi eläkevakuutusyhtiöt ovat taitavasti piilottaneet kulunsa niin, että vakuutus näyttää kannattavalta, mutta todelliset kulut eli sisäänostokulu, hallinnointikulu, toimenpidepalkkio ja henkivakuutusmaksu maksavat jokaisesta maksamastasi maksusta vähintään 8,5% kaikilla vakuutusyhtiöillä. Laskuperustekorkoinen vakuutus olisi hyvä jos se edes kattaisi inflaation aiheuttamat pienenemiset ja sijoitussidonnainen vakuutus taas on riippuvainen kulloisistakin maailmanlaajuisista pörssiheilahteluista, joista kenelläkään ei voi olla varmuutta, joten on täysin mahdotonta sanoa mikä kannattaa ja mikä ei. Jos joku pankkiguru vakavalla naamalla niin väittää, se on yhtä varma kuin epävarma. Minä olen sitä mieltä, että ei kannata eläkesäästäminen, mutta voin aivan hyvin olla väärässäkin.

    • IL

      Itse olen ajatellut asian näin. Kun säästän 100e/kk tilille, paljonko on jäljellä siitä ennen tilipäivää, zero. Jos säästän 100e/kk eläkkeeseen, niin todennäköisesti sieltä joskus jotain saan. Ja jos nyt vaikka avioiero tulisi matkan varrella, niin voisin silloin nostaa eläkesäästöt ennenaikaisesti. Uskoisin, että näillä tämän hetken eläkeleikkureilla pitäisi jollain tapaa säästää joka tapauksessa eläkettä varten. Tosin tuo 100e/kk on ihan näpertelyä..

    • Veteranfan

      Finanssikriisi vuonna 2008. amerikassa kansalaisten eläkesäästöt katosivat kuin tuhkatuuleen pörssiromahdusten jälkeen,eli monen vuoden eläkesäästöt katosivat jollekkin yksityiselle taholle parempaan talteen.Tästä ei olla puhuttu julkisella sektorilla mitään.Eipä tietenkään koska kukaan ei tallettaisi eläkesäästön enään rahojaan.Eläkesäästö tuntuu olevan samanlainen pankkihuijaus kuin ovat pikavipit,eli pyritään horjuttamaan kansantaloutta pankkieliitin toimesta yksityiselle sektorille.Täytyy myöntää että oleva juoni viedä hyväuskoisten säästäjien rahat.

    • eläkesäästäjä itseki

      Veteranfan on ihan kuutamolla. Kyseessähän oli yksityiset, yritysten omat eläkekassat jotka yritys puhalsi omaan käyttöönsä, eli "lainasi".

      Minkäänlaista yhteneväisyyttä kotomaiseen käytäntöön ei ole.

      Se ei silti tarkoita että eläkesäästäminen olisi järkevää kaikille. joillekin se on, pakkosäästämistä jos ei muuhun kykene. ne jotka osaavat muuten homman hoitaa, ei nykyinen järjestelmä ole kulujen puolesta järkevä.

      • Ei eroa

        Yksityisiä yrityksiähän nämä eläkevakuutuksia kaupittelevat yrityksetkin ovat. On lapsellisen helppoa puhaltaa suomalaistenkin eläkesäästäjien rahat, ei tilanne paljon eroa jenkeistä. Voihan yritys aina ilmoittaa eläkesäästöjesi määrän, mutta mitään taetta ei ole, onko rahoja olemassa, kun myöhemmin tarvitset rahojasi. Eikä ole mitään taetta, että pankit ja vakuutuslaitoksetkin eivät voisi mennä konkurssiin ja taatusti jokunen pankki ja vakuutuslaitoskin 20-40 vuoden kaatuu (myös suomalaisia) ja säästäjät menettävät samassa yhteydessä suuren osan rahoistaan. Huonolla onnella pankkikriisissä rahoistasi tulee takaisin pankin konkurssissa ainoastaan talletussuojan verran, jos sitäkään.

        Itse en pitäisi suuria määriä rahaa kiinni missään tietyssä pankissa, oli kyseessä eläkesäästöt tai mikä tahansa muu sijoitus. En nimittäin luota pitkällä tähtäimellä yhteenkään pankkiin maailmassa.


    • adfhfgm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe