Ëli hampaissani on tälläisiä vaaleita läisköjä, sinänsä luulisi, että ne olisi kiilteessä, mutta ei niitä saa pestyä harjalla pois. Ne ovat sellaisia, että joskus niitä on etuhampaissa, ja välillä ei. Ei siinä muuten mitään, mutta ne häiritsevät välillä kun hymyilee. Onko kikkaa tai konstia saada niitä lähtemään?
Miten vaaleat läikät pois hampaista?
7
5070
Vastaukset
- lapsena
liikaa fluoria. Fluori on "polttanut" valkoiset läikät hampaisiin. Ts joku hammaslääkäri on tehnyt hoitovirheen.
Syy miksi näkyvät joskus enemmän joskus vähemmän on syljessä. Oikeammin syljen ph:ssa.
Hammaslääkäri pystyy arvioimaan milloin olet saanut "yliannostuksen" fluoria, se näkyy siitä, missä kohdassa nuo valkeat läikät ovat. Ts minkä kokoiset hampaat sinulla silloin oli.- tai sitten
kyseessä on liitukaries, jolloin fluoria on olllut tarjolla liian vähän ja hammaspeikko on päässyt nakertamaan kiillettä - kas kun fluori on myrkkyä kariespöpölle. Fluoroosiläikät (tai vauvana sairastetun kuume- tai mahataudin aikaisen aineenvaihduntahäiriön aiheuttamat) näkyvät kiilteessä koko ajan, ei vain ajoittain.
Alkuperäinen: käy näyttämässä läikkiä hammaslääkärillesi, ehkä hoitoa löytyy. - Irinaa83
tai sitten kirjoitti:
kyseessä on liitukaries, jolloin fluoria on olllut tarjolla liian vähän ja hammaspeikko on päässyt nakertamaan kiillettä - kas kun fluori on myrkkyä kariespöpölle. Fluoroosiläikät (tai vauvana sairastetun kuume- tai mahataudin aikaisen aineenvaihduntahäiriön aiheuttamat) näkyvät kiilteessä koko ajan, ei vain ajoittain.
Alkuperäinen: käy näyttämässä läikkiä hammaslääkärillesi, ehkä hoitoa löytyy.Mullakin on etuhampaissa samanlaisia läiskiä, jotka lähtevä välillä pois ja tulevat uudestaan. Itsekin veikkaisin että kyseessä on kiillekaries. Mutta minkä takia läikät välillä katoavat näkyvistä, se on outoa
- janette
noita valkeita läiskiä etuhampaissa (ja ikä mitataan jo kymmenissä vuosissa!). Ovat ja pysyvät. Nyt vielä alle kouluikäisellä tyttärellä kahta hurjemmat läikät etuhampaissa. Taitaa olla vähän perinnöllinen juttu? Ja kellertävässä hammasluussa ne näkyvät herkemmin kuin ihan valkoisessa.
- valkoisia läiskiä
etuhampaassa, mutta samalla myös kaksi vanhaa paikkaa kovin huonona, paikat vaihdettiin ja hammas vaaleni paljon ja enää ei läiskiä näy, epäilen että läiskäien kohdalla kiille jotenkin erilaista. Käy näyttämässä hammaslääk.
- ldfiugb oiugböo
voivat johtua liiasta fluorista, mutta tuskin ellet ole asunut alueella, jossa sitä on liikaa juomavedessä. Hammaslääkäri osaa kyllä sanoa näyttävätkö ne fluorilaikuilta.
Mulla on myös valkoiset läiskät hampaan kruunuosassa, varsinkin etuhampaissa ne näkyvät ehkäpä häiritsevästi. Kyselin asiasta, niin monilla ihmisillä sellaiset kuitenkin on ihan "luonnonlahjana", ja nimenomaan hampaan kärjessä. Eipä niille paljon mitään voi, jos valkaisee niin muukin osa hampaasta valkaistuu, jolloin väriero jää edelleen. En tiedä, jos sivelisi valkaisuainetta vaan keltaisempaan osaan hammasta...?
Se, että laikut välillä katoavat tai näkyvät selvästi johtuu ainakin minulla suun kosteuden vaihtelusta. Kun suu kuivuu esim. yöllä purentakiskon kanssa kun hengitän suun kautta niin hampaan pinta kuivuu ja väriero tulee näkyviin. Vastaavasti illalla syljeneritys on ollut hyvää koko päivän eikä kuivumista ole, silloin hampaan värikin on tasaisempi. Joku hammaslääkäri ei tätä uskonut, mutta näin se vaan menee.
Eihän ne hauska juttu ole ja varmaan yritän valkaisua itsekin jossain vaiheessa, mutta pahemminkin voisi olla... - neuvoa
Suu auki nukkuminen kuivattaa etuhampaasi ja läikät näkyvät silloin paremmin. Apteekista saa sellaista suun kosteutusainetta jota voisit pyyhkäistä yöksi etuhampaisiisi, niin saattaisivat olla kuivumatta.
Läikät voi poistaa poraamalla hammasta ja laittamalla paikka-ainetta päälle, mutta itse en raskisi tervettä hammasta porauttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181