Olen monta vuotta tehnyt pätkätöitä, mut nyt riitti. Viime kuussa olin 3vk töissä ja tiliä tuli 700e. Tässä kuussa sain työmarkkinatukea tasan 200e ja sillä pitäisi sitten kuukausi pärjätä. No jokainen tietää ettei sillä rahalla tule toimeen. Kävin sossussa ja laskivat 3kk viimeiset tulot ja plussalle jäi. Sanoivat että viime kuun palkasta olisi pitänyt säästää sen verran (200e) että pärjää tämän kuun. Mutta oli viimekuussa pakko maksaa taas edellisen kuun rästilaskuja. Tulen kohta hulluksi tästä kierteestä. Parempi olla kokonaan työtön kun pätkätyöläinen joka ei koskaan tiedä kuukauden tuloja.
Nyt loppui pätkätyöt
4
1127
Vastaukset
- tyroneracer
..kun itse aikoinani määräaikaisia hommia tein, niin yli 2 viikon työsuhde ei enää vaikuttanu työmarkkinatukeen.
Tietääkseni sama sääntö on voimassa vieläkin.- Keikan heittänyt
Tein hiljattain yhden pätkän, jonka totesin siedettäväksi aiempiin verrattuna - enkä nyt puhu työn sisällöstä vaan pelkästä byrokratiasta ja taloudellisesta kannattavuudesta. Eli ihanteellinen pätkä on tutulle työnantajalle tehtävä yli kaksi viikkoa kestävä, koska ensinnäkin työnantajalla on kaikki tiedot esim. palkanlisiä (niihin ei ole oikeutta hyvin lyhyissä pätkissä) ja jäsenmaksun perimistä varten. Toiseksi etuna on se, että kuukauden ansiot pystyy laskemaan aika täsmällisesti etukäteen.
- Keikan heittänyt
Jos sinä tiedät etukäteen, että pätkä kestää yli kaksi viikkoa, niin toivottavasti sinäkin voit sopia kassasi kanssa siitä, että haet siihen mennessä tienatut päivärahat ennen työhönmenoa. Vastaavasti, kun keikka päättyy, voit hakea seuraavat rahat vaikka neljän viikon kuluttua. Eli vain sovitellun päivärahan maksua varten täytyy olla ympäripyöreä kalenterikuukausi, jolta esittää tulotodistuksen ja hakee päivärahaa.
Jos kerran olet päättänyt toistaiseksi lopettaa pätkien tekemisen, eikä sossu tule vastaan, niin hae ihmeessä toukokuun päivärahaa 28. päivänä äläkä jätä sitä loppukuuhun. Itse laittaisin hakemuksen jo perjantaina postiin ja päiväisin sen maanantaille, jolloin se saapuu kassaan. Minulle ei ainakaan viikonlopputöitä tarjota. Voihan lisäksi olla, että kassasi suostuu maksamaan vaikkapa kahden viikon erissä (kuten ennen vanhaan), kun perustelet asiasi. Kannattaa varmaan soittaa sinne.- Keikan heittänyt
Siis tietysti sunnuntaille minä päiväisin hakemukseni, mutta soita tosiaan kassaan, että kuinka voisit saada rahasi nopeimmin. En väitäkään, että rahat täten lisääntyisivät, mutta onhan se kauheata, jos ihmisen täytyy elää tuolla summalla ja odotella rahojaan.
Täytyy oikein ihmetellä, että kuinka fiksu oli viimeisimmän työnantajani palkanlaskija, joka tarjoutui antamaan osan palkasta etukäteen, kun soitin kyselläkseni tilipäivästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096926Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1014600L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa473888TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133290Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6301904- 661298
- 91269
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2021265Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja551263Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j481230