Onko kellään tietoa mistä saa / käyttökokemuksia talvikäyttöön tarkoitetuista nastoitetuista lenkkareista? Onko hankkimisen arvoisia?
Nastalenkkarit
20
1864
Vastaukset
- misu
varsinaisista nastalenkkareista ei ole kokemusta mutta olen jo vuosia käyttänyt talvisin liukuesteitä jotka laitetaan tavallisiin lenkkareihin kiinni. pitävät erittäin hyvin, eivät ole hankalat juostessa ja hintaa oli muistaakseni n. 7 euroa.
- ...©
taidanpa kokeilla liukuesteitä, ei siinä voi paljoakaan menettää.
Nastoitetuista lenkkareista oli parisen vuotta sitten jossain juttua... joku alan liike oli keksinyt tavan nastoittaa "tavallisia" lenkkareita... lieneeköhän ollut yhden syksyn innovaatio? Nastoitus kiinnostaa kun lenkkareiden hankinta on muutenkin ajankohtainen. - Paljon juossut
mitään liukuesteitä ei saa käyttää. Niistä saa virheellistä turvallisuudentunnetta.
Sit ku ei liukuesteitä ole, saattaa lentää kunnolla.
Musta on vaa kehitettävä "liukkaankein" juoksutyyli. - ...©
Paljon juossut kirjoitti:
mitään liukuesteitä ei saa käyttää. Niistä saa virheellistä turvallisuudentunnetta.
Musta on vaa kehitettävä "liukkaankein" juoksutyyli.pitäisikö talvirenkaatkin kieltää autoista?
Aiheuttaako piikkarit ratajuoksussa tai futiskengät myös virheellistä turvallisuudentunnetta ;>
Onnistuuhan se juoksu talvellakin vaikka paljain jaloin, mutta jonkinlaisista varusteista on kieltämättä hyötyä.
Uskoisin että nastat (tai muut liukuesteet) lenkkareissa tasaa liukkauseroja, ja senhän tietää milloin nastat on alla (jäästä ei aina tiedä).
Mieluiten tietysti lähtisin lenkille kitkalenkkareilla, mutta eipä taida olla olemassa...
Nojoo... kaikillahan on oikeus mielipiteeseensä. Itse en vaan keksi ainuttakaan haittavaikutusta nastoitetusta lenkkarista, ellei nastat vaikuta negatiivisesti lenkkareiden muihin ominaisuuksiin. - misu
Musta on vaa kehitettävä "liukkaankein" juoksutyyli.pitää nastalenkkareita koko liukkaan kelin ajan eli talven, niin kesälläkö sitten liukastuu?=)
- Paljon juossut
...© kirjoitti:
pitäisikö talvirenkaatkin kieltää autoista?
Aiheuttaako piikkarit ratajuoksussa tai futiskengät myös virheellistä turvallisuudentunnetta ;>
Onnistuuhan se juoksu talvellakin vaikka paljain jaloin, mutta jonkinlaisista varusteista on kieltämättä hyötyä.
Uskoisin että nastat (tai muut liukuesteet) lenkkareissa tasaa liukkauseroja, ja senhän tietää milloin nastat on alla (jäästä ei aina tiedä).
Mieluiten tietysti lähtisin lenkille kitkalenkkareilla, mutta eipä taida olla olemassa...
Nojoo... kaikillahan on oikeus mielipiteeseensä. Itse en vaan keksi ainuttakaan haittavaikutusta nastoitetusta lenkkarista, ellei nastat vaikuta negatiivisesti lenkkareiden muihin ominaisuuksiin.kun et käytä mitään liukasumisen estovarusteita sun tasapainoaistis kehittyy. Huomaat liukkaalla juostessa, että tietyt lihakset reisissä ovat jännittyneessä tilassa. Silloin nämä lihakset kehittyvät ja auttavat ihmistä paremmin pysymään pystyssä myös normaaleissa elämän tilanteissa.
Nykyään meitä ihmisiä holhotaan liikaa kaikenlaisilla teknisillä vempeleillä. Musta kuntoilun pitää olla vastapainoa tällaiselle kehitykselle.
Eli ihmisen on liikuttava mahdollisimman samalla tavalla kuin "kivikaudella". --Oikeestaan pitäs juosta paljain jaloin, mut se vähä epärealistista täällä pohjolassa. - misu
kun et käytä mitään liukasumisen estovarusteita sun tasapainoaistis kehittyy. Huomaat liukkaalla juostessa, että tietyt lihakset reisissä ovat jännittyneessä tilassa. Silloin nämä lihakset kehittyvät ja auttavat ihmistä paremmin pysymään pystyssä myös normaaleissa elämän tilanteissa.
Nykyään meitä ihmisiä holhotaan liikaa kaikenlaisilla teknisillä vempeleillä. Musta kuntoilun pitää olla vastapainoa tällaiselle kehitykselle.
Eli ihmisen on liikuttava mahdollisimman samalla tavalla kuin "kivikaudella". --Oikeestaan pitäs juosta paljain jaloin, mut se vähä epärealistista täällä pohjolassa.liukkaalla, pohje-ja reisilihakset joutuu koville, saat todennäköisesti rasitusvammoja, ja kaiken kukkuraksi voit hyvin kaatua vaikka olisit kehittänyt kuinka hyvän tekniikan. siinäpä sitten harmittelet kun menee monta treeniviikkoa hukkaan.
juokset paljain jaloin asfaltilla, no, jokainen vähänkin juoksua harrastanut tietää mitä siitä seuraisi, joten en viitsi edes kertoa.
ei kiitos, käytän mieluummin liukuesteitä ja treenaan täysipainoisesti koko talven, kaatumisia ja rasitusvammoja pelkäämättä!=) - ...©
kun et käytä mitään liukasumisen estovarusteita sun tasapainoaistis kehittyy. Huomaat liukkaalla juostessa, että tietyt lihakset reisissä ovat jännittyneessä tilassa. Silloin nämä lihakset kehittyvät ja auttavat ihmistä paremmin pysymään pystyssä myös normaaleissa elämän tilanteissa.
Eli ihmisen on liikuttava mahdollisimman samalla tavalla kuin "kivikaudella". --Oikeestaan pitäs juosta paljain jaloin, mut se vähä epärealistista täällä pohjolassa.Varmasti ihan hyvä joskus talvellakin juosta ilman luistonestoa, edut jo mainitsitkin. Sinänsä ei lievä liukkaus tuota ongelmaa, jos alusta on tasalaatuinen ja kaikki aistit käytettävissä.
Pääsääntöisesti ilman luistonestoa talvella juostessa saattaa kuitenkin käydä niin että juoksee vähemmän (johtuen mm "uusien" lihasryhmien ja nivelsiteiden ylirasittumisesta sekä loukkaantumisen pelosta) ja juoksemisen muut myönteiset vaikutukset jäävät samalla vähemmälle.
Kun pimeän aikaan juoksee valaisemattomia reittejä syrjäseuduilla ei kovin tarkkaan näe mihin astuu. Siksi kaipailen luistonestoa, ettei tarvitsisi viettää yötä ojassa nivelsiteet tohjona ja ranne murtuneena... muissa normaaleissa elämäntilanteissa en ole havainnut ongelmia pystyssä pysymisen kanssa, mutta kun iltalenkillä rutistaa viimeisetkin voimat itsestään ei tarvita kovinkaan suurta virhettä aiheuttaakseen vakaviakin vaurioita.
Koskaan en ole muistaakseni lenkillä kaatunut, mutta lieviä venähdyksiä on sattunut korjausliikkeitä tehdessä, joita joutuu tekemään varsinkin jäisissä jyrkissä mäissä.
Tuosta holhouksesta ja teknisistä vempeleistä olen kanssasi samaa mieltä... siksi menenkin mieluummin lenkille, futista pelaamaan tai merelle melomaan kuin ajaisin autolla kuntosalille polkemaan jotain härveliä telkun edessä luurit korvilla. Ongelmana on vaan, että kesällä voi harrastaa paljonkin liikuntaa joka ei edellytä paljoakaan varusteita, mutta vastaavia talvilajeja en ole löytänyt.
Nykyihminen ja elinympäristö on muuttunut aika paljon kivikaudelta, enkä usko että nykyihminen pärjäisi kivikaudella... valitettavasti. - Paljon juossut
misu kirjoitti:
liukkaalla, pohje-ja reisilihakset joutuu koville, saat todennäköisesti rasitusvammoja, ja kaiken kukkuraksi voit hyvin kaatua vaikka olisit kehittänyt kuinka hyvän tekniikan. siinäpä sitten harmittelet kun menee monta treeniviikkoa hukkaan.
juokset paljain jaloin asfaltilla, no, jokainen vähänkin juoksua harrastanut tietää mitä siitä seuraisi, joten en viitsi edes kertoa.
ei kiitos, käytän mieluummin liukuesteitä ja treenaan täysipainoisesti koko talven, kaatumisia ja rasitusvammoja pelkäämättä!=)on juostu olympiakisoissakin. Kun on paljain jaloin, jalanpohjiin kasvaa paksu nahka, joka uusiutuu jatkuvasti.
Näin on luonnollista olla, mutta tää ei tuu nykyajan ihmisen mieleenkään.
Oon juossu elämäni aikana toistasataatuhatta kilometriä. Kerran olen luikkaalla kaatunut pahemmin.
Tuli pieni murtuma ranteeseen. En käytä koskaan mitään liukumisen estoja. Usein liukkaalla voi juosta pientareella, siellä yl pehmeemmpää.
No oma on asiasi,,käytä vaan liukuesteitä.
Tällaisissa asioissa pitää vaa olla konservatiivinen. Luulen, että monista tossuista saa vaivoja jalkoihin. - Tossut muuttaa ihmisen luonnollisia liikeratoja,,,niistä ei tietysti tossumainoksissa mainita sanaakaan.
Se voi aiheuttaa vaivoja aina ristiselkään asti.
Siksi perään ihmisen luonnollista liikkumistapaa.
Muuten,,,liukkaalla voi juosta hitaammin kun norm kelillä. - misu
on juostu olympiakisoissakin. Kun on paljain jaloin, jalanpohjiin kasvaa paksu nahka, joka uusiutuu jatkuvasti.
Näin on luonnollista olla, mutta tää ei tuu nykyajan ihmisen mieleenkään.
Oon juossu elämäni aikana toistasataatuhatta kilometriä. Kerran olen luikkaalla kaatunut pahemmin.
Tuli pieni murtuma ranteeseen. En käytä koskaan mitään liukumisen estoja. Usein liukkaalla voi juosta pientareella, siellä yl pehmeemmpää.
No oma on asiasi,,käytä vaan liukuesteitä.
Tällaisissa asioissa pitää vaa olla konservatiivinen. Luulen, että monista tossuista saa vaivoja jalkoihin. - Tossut muuttaa ihmisen luonnollisia liikeratoja,,,niistä ei tietysti tossumainoksissa mainita sanaakaan.
Se voi aiheuttaa vaivoja aina ristiselkään asti.
Siksi perään ihmisen luonnollista liikkumistapaa.
Muuten,,,liukkaalla voi juosta hitaammin kun norm kelillä.ehkä joillakin ihmisillä on niin paksu rasvatyyny kantapäässä että se vaimentaa iskuja, kukapa tietää...itse en ainakaan menisi paljain jaloin juoksemaan. varsinkin jos nilkassa on vähänkään virheasentoa. liukkaallahan voi juosta hitaammin jos pitää hitaista lenkeistä...minä haluan harjoitella täysipainoisesti myös talvella.
niin, onko sinulla perusteita näihin väittämiisi? tuskin on... - Paljon juossut
misu kirjoitti:
ehkä joillakin ihmisillä on niin paksu rasvatyyny kantapäässä että se vaimentaa iskuja, kukapa tietää...itse en ainakaan menisi paljain jaloin juoksemaan. varsinkin jos nilkassa on vähänkään virheasentoa. liukkaallahan voi juosta hitaammin jos pitää hitaista lenkeistä...minä haluan harjoitella täysipainoisesti myös talvella.
niin, onko sinulla perusteita näihin väittämiisi? tuskin on...väittelee ala näistä asioista.
Mielipiteeni perustuu vaan siihen tuntumaan, jonka olen lenkeilläni saanut.
Jokainen ratkaisee itse millaisilla tossuilla juoksee.
On oltava kriittinen varsinkin tossujen askelkulmaan nähden ,, siis kantapään korkeuteen. Liukastumisen estovatusteet saattavat muuttaa askelkulmaa, se aiheuttaa nilkkoihin virheellistä kuormitusta.
Oikean kulman voi vain kokemuksella saada. Kun on oikean kulman löytänyt, siitä ei saisi paljoo poiketa. Kun tossun pohja kuluu, ainakin minä vien sen suutariin.Vien aina molemmat tossut, että molempiin laitetaan samanpaksuinen kantalappu.
Näin toimien nilkkoihin tulee oikea kuormitus.
Joten....
Antoisia ja pitkiä lenkkejä Sinulle harrastajaystäväni - misu
väittelee ala näistä asioista.
Mielipiteeni perustuu vaan siihen tuntumaan, jonka olen lenkeilläni saanut.
Jokainen ratkaisee itse millaisilla tossuilla juoksee.
On oltava kriittinen varsinkin tossujen askelkulmaan nähden ,, siis kantapään korkeuteen. Liukastumisen estovatusteet saattavat muuttaa askelkulmaa, se aiheuttaa nilkkoihin virheellistä kuormitusta.
Oikean kulman voi vain kokemuksella saada. Kun on oikean kulman löytänyt, siitä ei saisi paljoo poiketa. Kun tossun pohja kuluu, ainakin minä vien sen suutariin.Vien aina molemmat tossut, että molempiin laitetaan samanpaksuinen kantalappu.
Näin toimien nilkkoihin tulee oikea kuormitus.
Joten....
Antoisia ja pitkiä lenkkejä Sinulle harrastajaystäväniniin no ensin tuosta liukuestehommasta vielä...miten ne muka muuttaa askelkulmaa? eivät mitenkään. tuskin myytäisiinkään fysioterapeuttien suunnittelemia liukuesteitä (jollaiset minulla mm. on) jos näin olisi.
minusta kannattaa ostaa uudet lenkkarit kun pohjat alkavat olla kuluneet, koska silloin iskunvaimennus on jo heikentynyt ja voi tulla rasitusvammoja.
antoisia lenkkejä myös sinulle!
- talvijuoksija
apua. Joillakin paikkakunnilla suutarit nastoittavat (polkupyörän nastoilla) lenkkareita. Ei kuulemma käy kaikkiin malleihin, pohjan kuvioinnin pitää olla sellainen, että nastan voi sinne kiinnittää pysyvästi.
Tuota liukuestejuttua täytyy itsekin kokeilla. Liukkaalla juoksu on yhtä h-vettiä. - ...?
Olen juossut kymmenkunta vuotta vuoden ympäri, enkä koskaan ole kaivannut nastoja juoksukenkiini. Huuhaata koko nastatouhu, jos juoksee vain hoidetuilla jalankulkuväylillä.
- misu
kaikkialla ei ole hoidettuja jalankulkuväyliä. esim. maaseudulla, ja kyllä usein pyörätiet ovat kuin luistinrata, ainakin täällä meilläpäin. käyttämällä nastoja/liukuesteitä säästyy monelta vammalta kun ei kaatuile ja joutuuhan siinä pohjelihaksetkin kovemmalle työlle kun liukkaalla juoksee.
- talvijuoksija
Saucony-merkkisiä nastalenkkareita
http://www.megasport.net/- ...©
niitä siis todella on olemassa, en ole nähnyt unta :)
- Harrastelijasuunnistaja
Näiltä sivuilta löytyy monen suunnistajan ja seikkailulajien harrastajien valinta. Katso siis:
http://www.orientator.com/fin/sarva.html.
Suunnistajan kaupassa hinta näytti olevan 115 euroa (nettisivut on).- mie
...edellinen linkki toimii, kun ottaa sen lopusta pisteen pois... Jos joku ei päässyt niille sivuille - en kuitenkaan pidä teitä tyhminä. ;)
- ...©
Etten ole tuota tullut ajatelleeksi, vaikka kyseisen putiikin ohi tullut silloin tällöin tallusteltua.
Ja nyt näyttää hinta olevan 95 e... täytyypä poiketa. Kiitti linkkivinkistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517143Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424932HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002768- 1482072
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321627- 181588
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki261567Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981544Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111303