Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kolhu parkkipaikalla - ei tee vahinkoilmoitusta?

Suomi24_

Eli eräs mies kolhi autoani parkkipaikalla. Jätti lapun tuulilasiin ilmeisesti, koska tapauksella on todennäköisesti ollut silminnäkijöitä.

Soitin miehelle ja sovittiin, että hän tekee tapahtuneesta vahinkoilmoituksen. Itse käytin autoani vahinkotarkastuksessa, jossa vahingon suuruus oli n. 450€.

Mies ei ole vielä tehnyt vahinkoilmoitusta. Mitä tehdä? Olen yrittänyt patistaa häntä, mutta tuloksetta.

19

16460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pukkaa

      Ilmoita poliisille ja tee rikosilmoitus jos muu ei auta. Ainakin voisit kertoa sille henkilölle että tulet toimimaan näin jos hän ei tee vahinkoilmoitusta, eli vähän "uhkailet" järeämmillä toimenpiteillä.

      Sullahan on sen täyttämä lappu missä hän kertoo mitä on tehnyt, varmaankin vahingossa. Luulis sen riittävän poliisille?

      Ole onnellinen, että yhteystiedot on jätetty. Mulle kävin samoin paitsi että mitään lappua ei jätetty. Korjauskustannus arvioitiin kans 450e mutta en sitten viitsinyt sitä lommoa korjauttaa vaikka auto on uusi, sillä maalipinta ei mennyt rikki.

    • Vakuutus

      Tässä tapauksessa kannattaisi toimia seuraavasti: täytät itse vahinkoilmoituksen ja laitat sen vastapuolen, eli siis autoa kolhineen miehen, vakuutusyhtiöön. Kannattaa liittää mukaan kaikki tiedot mahdollisista todistajista, miehen kirjoittamat laput jne. Vakuutusyhtiö ottaa sen jälkeen yhteyttä tähän mieheen ja kehoittaa tekemään vahinkoilmoituksen. Yleensä odottelevat muutaman viikon ilmoituksen saapumista ja kyselevät välillä sen perään. Jos mitään ei vieläkään kuulu, tekevät korvauspäätöksen sinun vahinkoilmoituksen tietojen perusteella kolhijan liikennevakuutuksesta.

    • wifferi

      Sinänsä on sama kumpi tekee vahinkoilmoituksen. Voitte vaikka molemmat tehdä sen.

      Eli soitat kaverille, ja selität että olet tekemässä itse vahinkoilmoitusta, ja kysyt kiistääkö vain myöntääkö. Sen mukaan laitat sitten ruksin oikeaan kohtaan vahinkoilmoitukseen. Täytät ilmoitukseen myös kaverin tunnon tuskissaan jättämät yhteystiedot ja ruksi kohtaan "kiistääkö/myöntääkö".

      Vakuutusyhtiö hoitaa sitten asiaa eteenpäin. Mikäli kaveri kiistää, teet asiasta myös rikosilmoituksen poliisille. Tämä tieto vaaditaan vahinkoilmoituksessa, mikäli vastapuoli kiistää tapauksen.

      Yksinkertaista tähän asti. Sitten vain odotetaan vakuutusyhtiön päätöstä jne.

      • ...

        toisen nimissä. Se, että vahingonaiheuttajan pitää tehdä vahinkoilmoitus, johtuu siitä, että vahinkoilmoitus on samalla hyväksyminen siihen, että korvaus maksetaan ko. henkilön vakuutuksesta ja ko. henkilö maksaa bonusmenetykset ja sen sellaiset.

        Jos parkkipaikalla töppäillyt kuvittelee pääsevänsä vastuusta sillä, ettei mene ilmoitusta yhtiöön täyttämään, niin sehän on turha luulo. Poliisin kanssa joutuu sitten kuitenkin asian hoitamaan. Mutta harmia ja turhaa odotteluaikaa siitä kuitenkin tulee sille joka korvauksia odottaa.

        Koska yhtiöstähän ei korvauksia makseta ennen kuin ko. henkilö eli vakuutuksen ottaja on laput täyttänyt ja allekirjoittanut.


      • wifferi
        ... kirjoitti:

        toisen nimissä. Se, että vahingonaiheuttajan pitää tehdä vahinkoilmoitus, johtuu siitä, että vahinkoilmoitus on samalla hyväksyminen siihen, että korvaus maksetaan ko. henkilön vakuutuksesta ja ko. henkilö maksaa bonusmenetykset ja sen sellaiset.

        Jos parkkipaikalla töppäillyt kuvittelee pääsevänsä vastuusta sillä, ettei mene ilmoitusta yhtiöön täyttämään, niin sehän on turha luulo. Poliisin kanssa joutuu sitten kuitenkin asian hoitamaan. Mutta harmia ja turhaa odotteluaikaa siitä kuitenkin tulee sille joka korvauksia odottaa.

        Koska yhtiöstähän ei korvauksia makseta ennen kuin ko. henkilö eli vakuutuksen ottaja on laput täyttänyt ja allekirjoittanut.

        Ei tietenkään voi tehdä vahinkoilmoitusta "toisen nimissä". Vahinkoilmoituksen voi kyllä tehdä vahingon ottava osapuolikin "omissa nimissään". Siis vahingon kohteena olevan osapuolen nimissä. Silloin ko. vahinkoilmoituksella vain ilmoitetaan vahingosta vakuutusyhtiölle, joka hoitaa asiaa eteenpäin. Ilmoituksessa voi todeta vastapuolen tiedot (jos on tiedossa), ja myös sen myöntääkö vai kieltääkö vahingon aiheuttaja syyllisyyden. Jos vahingon aiheuttaja ei ole tiedossa, voi ilmoittaa että tekee asiasta rikosilmoituksen, jolloin vakuutusyhtiö ja poliisi hoitavat asiaa eteenpäin.

        Varsinaiseen vastapuolen, eli vahingon aiheuttajan, bonusten menetykseen ja korvausvelvollisuuteen tulee päätös vasta rikosilmoituksen ja mahdollisen oikeuskäsittelyn myötä, mikäli siihen joudutaan turvautumaan. Usein viimeistään poliisin yhteydenotto saa monen kielen kannat liikkeelle...


    • oma yhtiö

      Tietenkin otat yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi, josta saat neuvot miten asiassa on meneteltävä. Poliisilla ei ole asiassa mitään tekemistä.

      • Suomi24_

        Eli soitin vakuutusyhtiöön, niin lupasivat sieltä päin olla yhteydessä vahingon toiseen osapuoleen.

        Eiköhän tämä tästä, pitää vaan osata näköjään itse olla yhteydessä vakuutusyhtiöön. Sanoivat vain vahinkotarkastuksessa, että vastapuolen kaveri tekee vahinkoilmoituksen ja minun ei tarvitsisi mitään tehdä.


      • nippeli

        Kyllä liikennevahinko on poliisiasia.

        Lain mukaan vieraan ajoneuvoa ym. vahingoittaneen pitää antaa tarvittavat tiedot vahinkoa kärsineelle ja jos tämä ei ole mahdollista, niin sitten ilmoittaa poliisille.

        Toisekseen liikennevahingon jälkeen saattaa poliisillakin olla syytä epäillä rikosta, kuten liikenneturvallisuuden vaarantamista yms.

        Sitä vastoin poliisiin ei ole pakko ottaa yhteyttä, jos asia hoituu muutoinkin. Näinhän se yleensä onnistuukin..

        Fiksuinta lienee ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja kysyä, kuinka he haluavat asiaa hoidettavan eteenpäin.


      • jormas
        nippeli kirjoitti:

        Kyllä liikennevahinko on poliisiasia.

        Lain mukaan vieraan ajoneuvoa ym. vahingoittaneen pitää antaa tarvittavat tiedot vahinkoa kärsineelle ja jos tämä ei ole mahdollista, niin sitten ilmoittaa poliisille.

        Toisekseen liikennevahingon jälkeen saattaa poliisillakin olla syytä epäillä rikosta, kuten liikenneturvallisuuden vaarantamista yms.

        Sitä vastoin poliisiin ei ole pakko ottaa yhteyttä, jos asia hoituu muutoinkin. Näinhän se yleensä onnistuukin..

        Fiksuinta lienee ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja kysyä, kuinka he haluavat asiaa hoidettavan eteenpäin.

        Minulla kävi niin että perääni ajettiin... no peräänajajalla oli muka pirun kiire ja jätti käyntikorttinsa ja otin tietenkin rekisterinumeron ylös. Poliiseja ei paikalla käynyt eikä todistajiakaan ollut. Vein auton tarkastajalle ja todettiin vahinko tapahtuneeksi ja sovittiin että odottelen vakuutusyhtiöltä ilmoitusta kun voin viedä auton pajalle. Kuukauden odotin ja mitään ei kuulunut, herra peräänajaja ei ollut tehnyt ilmoitusta lainkaan... eikä vastannut puhelimeen eikä sähköposteihini. Vakuutusyhtiö pisti sille nootin postitse ja taas odoteltin...ja ei kuulunut mitään. Noin 2kk tapahtumasta sovittiin vakuutusyhtiön kanssa että minä täytän vahinkoilmoituksen ja vien auton korjattavaksi, he pistävät sitten laskun tuolle peräänajajalle.


      • Kolhittu76

        Eli onko se niin, että jos asianosainen ei tee vahinkoilmoitusta tai vastaa vakuutusyhtiön selvityspyyntöihin niin ratkaistaanko tapaus käytännössä aina ilmoittajan hyväksi?


    • NoloMolo

      Käy pyyhkäseen pataan semmost pellee. Se on sen ansainnu.

      • Kolhittu76

        Nohnoh, autoon tuli kyllä tälli mutta ei nyt ihan niin vakavaa ole, että lähdetään ottaa pillistä kiinni...


    • Bussissa

      Hänhän voisi todeta vaikkapa "vahinkoilmoituksen tekemiseen on aikaa 3 vuotta, palataan asiaan siis 2009, jos alat hoppiluemaan, voi muistini alkaa pätkimään"

      Miksi et keror miten juttu päättyi

      itselläni kävi 2013 niin että kolihisin toista autoa ja tein juurikin noin... se on reilu kuukaus enää niin ollaan 100% varmasti kuivilla

    • EntinenIFasiakas

      Mulla nainen kolhaisi ovellaan autoni kylkeen ja naisen autosta jäi punainen jälki ja naarmut. Tein rikosilmoituksen, koska kolhija häipyi paikalta. Apukuski näki tapauksen. If ei suostunut korvaamaan vahinkoa kolhijan vakuuksesta, koska nainen kiisti tapahtuneen mitään, poliisi ilmoitti ettei tutkintaa jatketa, koska vastapuoli kiistää. Asiaa ei tutkittu enempää. Vakuutukset vaihdoin toiseen yhtiöön. Kiistäkää jos kolhitte toisen autoa, ette joudu vastuuseen.

      • TyytyväinenKolhittu

        Itselle kävi samoin. Kaupan parkkipaikalla mummo löi auton ovensa minun autoni kylkeen kun nousi autostaan. Odotin että ämmä köpötteli kauppaan ja kävin vetämässä takaluukusta, konepeltiin asti naarmun avaimellani hänen autonsa kylkeen.

        Turha noiden kanssa on tapella. Antaa samalla mitalla takaisin.


      • hoitaisinasian

        Itse hoitelisin hommat toisella tavalla jos joku kolhii autoani ja kiistää tekonsa ja vakuutus ei korvaa taikka ei tee vahinkoilmoitusta. Kävisin vetämässä turpaan kyseistä tyyppiä, taikka ampumassa siltä polvilumpion paskaksi tms, taikka ulkoistaisin homman että vähän isommat ja pahemmat pojat kävisivät vähän kylässä suostuttelemassa


      • j.uristi
        TyytyväinenKolhittu kirjoitti:

        Itselle kävi samoin. Kaupan parkkipaikalla mummo löi auton ovensa minun autoni kylkeen kun nousi autostaan. Odotin että ämmä köpötteli kauppaan ja kävin vetämässä takaluukusta, konepeltiin asti naarmun avaimellani hänen autonsa kylkeen.

        Turha noiden kanssa on tapella. Antaa samalla mitalla takaisin.

        Syyllistyit paljon pahempaan rikokseen kuin autoasi kolhinut mummo eli tahalliseen vahingontekoon, jota ei vakuutuksesi korvaa missään tapauksessa. Todellistä tyhmyyttä!


    • Paljon.nähnyt

      Uhkailu poliiseilla tai millään muullakaan ei auta ja on toisaalta omasta mielestäni poliisin ajan haaskaamista. Mikäli henkilö kiistää asian poliisi ei voi mitään, kun eivät itse nähneet tilannetta. Korkein oikeus on antanut tällaisessa parkkipaikalla tapahtuneesta kolhinnasta ennakkopäätöksen vuonna 2014 . Eli ihminen ei syyllisty rikokseen mikäli jättää asiasta ilmoittamatta tai poistuu paikalta. Ihmisellä on oikeus olla ilmiantamatta itseään. Ihmisen ei tarvitse itse etsiä tai ilmoittaa todisteista itseään kohtaan. Siis tämä koskee vain näitä pieniä naarmuja ja kolhuja parkkipaikalla. ( käykääpä lukemassa ainakin HS hausta löytyy koko KKO päätös). Ei kolareita eikä tapauksia missä on ihmiselle tai eläimelle tapahtunut vahinkoa. Pelkät valokuvat autosta rekisterinumeroineen ei riitä todisteeksi, koska vastapuoli varmasti kiistää asian. Ja tällöin ollaan sana sanaa vastaa ja molemmat maksavat omat viulut. Eli jos olet poistunut tällaisessa tapahtumassa paikalta , et ole lain silmässä tehnyt mitään rikollista tai väärää. Se onko se oikein siitä voidaan olla montaa mieltä. Itse olen joutunut maksamaan omia törttöilyjäni toki vakuutusyhtiön kautta sekä maksamaan oman autooni tulleita klommoja. Luulempa , että olemme omalla käytöksellämme ja peltilehmän palvonnalla aiheuttaneet tämän asia. Minua on myös syytetty syyttä suotta toisen auton oveen tulleesta lommosta. Hyvä , että ehdin autostani ulos astumaan niin jo naapuriauton isäntä väitti minun oveni kolhineen omaansa. Siinä hän sitten seuraili minua automaatille ja "kehui"minua miten kauniimmilla sanakäänteillä. Otti kuvia autostani ja minusta jne. Mutta totuus on, että en edes osunut herran autoon. En voi maksaa ihan kaikkien ihmisten oviklommoja vaikka kiltti olenkin. Näitä klommojaan ja viirujaan muilla maksattavia on valitettevan paljon nykypäivänä varsinkin parkkipaikoilla. Oikein kärkkyvät uhrejaan. En voi myöntää tehneeni sellaista mitä en vaan ole tehnyt. Olen periaatteen ihminen. Mikäli vakuutusyhtiöt aina korvaisivat lommot niin minä tai kuka tahansa muu voisi vain ottaa kuvia ihmisten autoista ja väittää, että tämä auto ja sen ovi aiheutti minun autooni klommon ja nyt se saa maksaa. Tämä kännykällä todistusaineiston kerääminen on aivan hulluutta tällaisissa tapauksissa . Muuten vakuutusyhtiöistä tulisi päivittäin kaikille autojen omistajille ilmoituksia , että autosi on kuvattu ja nyt saat maksaa. Eihän se , että autot on parkkeerattu vierekkein todista mitään. Ei ole kiva maksaa omasta vakuutuksesta toisten aiheuttamia naarmuja ja kuhmuja. Mutta suo siellä vetelä täällä. Ihmishenki on se mikä on arvokas ei auto. Vakuutuspäätöksi ei todellakaan aina ratkaista ilmoittajan hyväksi! Juuri näistä edellä mainitsemistani syistä. Täytyy olla monta silminnäkijää eikä ilmoittajan kaverit kelpaa. Todistajien tulee olla ns.ulkopuolisia. Mikäli vastapuoli siis kiistää aiheuttaneensa lommon oveesi niin itse jäät maksamaan. Näin on käynyt myös minulle. Poliisi ei voi asiassa tehdä mitään muuta kuin vastaanottaa korkeintaa rikosilmoituksen ja jos toinen osapuoli kiistää asian niin siinä se sitten oli. Toisaalta olen itse nyt ollut ns. molemmilla puolilla missä itse olen syyttänyt toista ja toisessa tapauksessa taasen toinen on syyttänyt minua. Molemmissa tapauksissa oma vakuutusyhtiö maksoi vahingonkorvaukset. Onneksi on kasko ja vain pieni omavastuu. Onnekseni ammatissani saan osallistua ihmishenkien pelastamiseen. Joskus onnistumme, joskus mietimme mitä olisi tai olisiko voitu tehdä , että henki olisi säilynyt! Tällaiset auton ovien naarmut ja muut vastaavat ovat vain niin merkityksettömiä asioita ihmisen elämässä. Ei yritetä aina vaan hyötyö toisista ja maksaattaa heillä autojemme viiruja. Ja jos klommo tulee niin ilmoitus vaan vakuutusyhtiöön ei se ole niin vaarallista. Jätetään ihmisten uhkailu ja törkeyksien pauhaaminen pois! Ennen oli sanonta oma koti kullan kallis. Nykyisin sen voisi lausua oma auto kullan kallis!!

    • Anonyymi

      Vitkuteltuaan muutaman päivän soitin autoani kolhineelle herralle, että tekee tänään ilmoituksen vakuutusyhtiöönsä tai haetaan vauhtia poliisilaitokselta. Meni 30 minuuttia tuosta, kun kolhija soitti että ilmoitus on nyt tehty. Soitin varmuuden vuoksi kyseiseen vakuutusyhtiöön ja varmistin, että näin on todella tapahtunut ja olikin. Tämä kolhija oli murheissaan siitä, että hänellä menee bonuksia. Luulisi tuolla asenteella ajavan paljon varovaisemmin kuin mitä nyt teki.

      Eräs toinen kolhija vitkutteli myös, ilmeisesti siksi että hän kolhi kaverin autolla. Hänen mielestä autoni kolhut olivat niin pieniä, että ne eivät haittaa. Sanoin hänelle, että minun auto on minun autoja minä päätän sen korjaamisesta.

      Kolmas kolhija hoiti asian hyvin, mutta hänellä olikin työsuhdeauto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe