Levyjarru

turhaa?

Olette varmaan maksaneet turhasta kun olette
ostaneet levyjarrullisen pyörän tavanomiseen käyttöön! Eikös se ole turhan hieno ja kallis rakenne. Lisäksi vaikea huoltaa jne.

200-300 euroa olisi säästänyt kun olisi ostanut
V-jarrullisen pyörän varmalla ja helposti huollettavalla tekniikalla.

Kertokaahan nyt kannattiko levyistä maksaa!

14

3635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zygä

ai, mun levareita ei tarvii juurikaan huoltaa...

Toimii varmasti joka kelillä, jarruteho taattu ilman, että sormet krampissa puristaa jarrukahvoja. Ihan mahtavat!

• Ostin vuosi sitten uuden maastofillarin ja vertailin erilaisia pyörämalleja. Kyllä levyjarrullisetkin laitteet kiinnostivat, mutta lopulta totesin että minulle riittää vallan hyvin normaalit vannejarrut. Kyllä niilläkin tangon yli lentää, jos jarrut painaa pohjaan! ;)

Jos ajaisin extreme-kuravelliolosuhteissa, niin silloin olisin ehdottomasti ostanut levyjarrullisen pyörän, mutta koska pääsääntöisesti ajan kaupungissa sekä kuivilla metsäpoluilla, minulle riittävät nämä halvemmat ja perinteiset jarrut.

Levyjarrujen huollosta vielä sen verran, että tuskinpa levyjarrut ovat juuri sen työläämmät huoltaa kuin vannejarrutkaan (mutta korjatkaa jos olen väärässä). :)

• Corra

Maastoilen normaalisti ja kiekot on kadullekin.
        Jarrupalojen kumin kun löytää kestoltaan sopivan niin se on siinä, 30 vuoteen ei ole tullut tilannetta joka olisi jarruista kiinni.

Siis tarvitset levyt jos tulet alas ja lujaa tai möngit kuravellissä.

Muuten sijoita vaihtajiin...

• bilsu

Kyllähän ne on turhat ja huonot. Siksi autoissakin ollaan siirtymässä vannejarruihin...

• Fill-Ari

Juu, jarrut on vauhdin surma ! Levarit on hyvät erityisesti talvella ihan tavallisessakin ajossa.

• Harmaakarhu.

En sanoisi levyjarrua turhaksi...
      Syksyllä,kun vettä alkaa tulla,niin tosiasian on tämä,että jarrutusmatka on v-jarrulla huomattavasti pitempi(10-15 metriä!).Tämä tulee esiin,kun vanteen ja jarrupalan väliin menee vettä,tai jopa lunta ja vettä seksisin,pito häviää lähes täysin.Vanteessa kun on sileä seinä,niin jarrupala ei tartu siihen läheskään niin tehokkaasti,kun pitäisi.Itselläni oli Helkama 3000-trekking-pyörä.Nyt on Felt Q 620 ja ero ajo-ominaisuudessa on huomattava...Tuli viimesyksynä huomattua,että v-jarru on huomattavasti heikompi teholtaan,kun levyjarru.Kokeile kaksi mallia ota vaikka Felt 600-malli ja Q 620-malli koeajoon ja testaa molemmat.Sano sen jälkeen,kumpi on parempi...

• kehitystä jarruissa!

Näyttää siltä että V-jarruiillakin pärjää ja onhan niitä jo kauan valmistettukin. Jos haluaa
        vielä paremmat ominaisuudet ja vaativampiin olosuhteisiin (vesi ja kura) niin kannattaa satsata levareihin.
        Hyvin on tehokkaat mielestäni V-jarrutkin kun
        vertaa itselläni aiemmin olleisiin, ties mihin
        pysäyttäjiin. vettä ei saa olla ja vanteet on pidettävä putaina.

• mekaanisen omistaja
        kehitystä jarruissa! kirjoitti:

Näyttää siltä että V-jarruiillakin pärjää ja onhan niitä jo kauan valmistettukin. Jos haluaa
        vielä paremmat ominaisuudet ja vaativampiin olosuhteisiin (vesi ja kura) niin kannattaa satsata levareihin.

Mekaaniset levyt on ihan turhat. Jarru teho ainakin tektro OH levyis on heikko kuivalla verrattuna v-jarruihin jotka on oikein säädetty ja märällä lähes samat(ilman jarruvoima modulaattoria.)Hydrauliset levyt ovat jo toista luokka mutta niin on hintakin. Eli en suosittele mekaanisia levyjä jos tartvitset jarrutehoa muuten niilläkin pärjää ja ne eivät juurikaan huoltoa tartte. No onhan noi levyt näyttävämmän nälöset.

• ikämies
        mekaanisen omistaja kirjoitti:

Mekaaniset levyt on ihan turhat. Jarru teho ainakin tektro OH levyis on heikko kuivalla verrattuna v-jarruihin jotka on oikein säädetty ja märällä lähes samat(ilman jarruvoima modulaattoria.)Hydrauliset levyt ovat jo toista luokka mutta niin on hintakin. Eli en suosittele mekaanisia levyjä jos tartvitset jarrutehoa muuten niilläkin pärjää ja ne eivät juurikaan huoltoa tartte. No onhan noi levyt näyttävämmän nälöset.

Siirsin tämän kevään pyörän ostoa, että ehdin tutustua kunnolla levyjarruihin. Ja kuulla niistä käyttäjien kommentteja.

Tällä hetkellä olen ajatellut, että mekaaninen levyjarru voisi olla minun yksi vaihtoehto.
        Jarrutehoista ei varmaan jää kiinni minkään jarrujen kohdalla. Ajan pidempää matkaa retkeily mielessä.

Varmaan hydrauliset ovat parhaat, mutta niiden huoltoon en ole vielä ehtinyt tutustua. Vaijeritoimisen huolto on ainakin yksinkertainen. Ja jos vaijerit normaalissa maantiepyöräilyssä huoltaa, ei ainakaan minulla ole ollut niistä mitään ongelmaa. En ole ostanut pyöriini yhtään vaijeria, kaikki vaijerit ovat kestäneet yhtä kauan mitä olen viitsinyt pyörällä ajaa. Määrät eivät toki ole kovin suuria. Nykyisessä pyörässäni vähän reilut 5000 km.

Kun on vanhempi mies, on kaiken pyörän huollon tottunut tekemään itse, ja jos jokin alue menee niin mutkaiseksi, että ei voi itse huoltaa, jätän sen rauhaan.

Hyvää kesän jatkoa kaikille pyöräilijöille !!!

• Harmaakarhu.
        kehitystä jarruissa! kirjoitti:

Keväällä ja syksyllä se vanteiden putsina pitäminen on melkolailla työlästä.Ei silti,kyllä levyjarrukin vaatii huoltoa,mutta se on huomattavasti tehokkaampi,kun vannejarru.

• Harmaakarhu.
        ikämies kirjoitti:

Siirsin tämän kevään pyörän ostoa, että ehdin tutustua kunnolla levyjarruihin. Ja kuulla niistä käyttäjien kommentteja.

Tällä hetkellä olen ajatellut, että mekaaninen levyjarru voisi olla minun yksi vaihtoehto.
        Jarrutehoista ei varmaan jää kiinni minkään jarrujen kohdalla. Ajan pidempää matkaa retkeily mielessä.

Varmaan hydrauliset ovat parhaat, mutta niiden huoltoon en ole vielä ehtinyt tutustua. Vaijeritoimisen huolto on ainakin yksinkertainen. Ja jos vaijerit normaalissa maantiepyöräilyssä huoltaa, ei ainakaan minulla ole ollut niistä mitään ongelmaa. En ole ostanut pyöriini yhtään vaijeria, kaikki vaijerit ovat kestäneet yhtä kauan mitä olen viitsinyt pyörällä ajaa. Määrät eivät toki ole kovin suuria. Nykyisessä pyörässäni vähän reilut 5000 km.

Kun on vanhempi mies, on kaiken pyörän huollon tottunut tekemään itse, ja jos jokin alue menee niin mutkaiseksi, että ei voi itse huoltaa, jätän sen rauhaan.

Hyvää kesän jatkoa kaikille pyöräilijöille !!!

Jos meikältä kysytään,niin vaijeritoiminen levyjarru on varmastikin turvallinen vaihtoehto.Tokihan se hydraulinenkin varmaan on hyvä vaihtoehto,mutta vaijerivälitteisessä ei ole jarruletkuja,eikä nesteitä,jotka saattavat pahimmassa tapauksessa jämähtää jäähän talvipakkasella.
        Ei muuta kun mukavia kilometrejä Sullekin vaan.Suomen kesä on toivon mukaan alkamassa ja toivotaan,että siitä tulee kelvollinen fillarikesä...On the road again...

• Harmaakarhu.
        mekaanisen omistaja kirjoitti:

Ainakin Feltin mekaaniset hillitsimet on ihan laadukkaat ja menopeli stoppaa siinä,kun käsketään...Saattaahan niissä hillitsimissäkin olla eroja,liekö eroja pyörän valmistajissa?
        Tuossa joitain aikoja sitten kuulin,että Trekk-merkkinen fillari haukuttiin aivan pystyyn.Ensin pitäisi kuulemma karsia 25% hinnasta pois,niin hyötysuhde olisi kenties kohdallaan...Paha mennä sanomaan,meikä osti Feltin,koska se tuntui parhaalle,kun perstuntumaa otin.Kävi koeistumassa kyseisen merkin ja tyypin(Q620)Helsingissä messuilla ja olin kertaheitolla myyty mies...

• näkökulma

oletetaan, että pyörällä ajetaan/hypitään vähän rajummin...vanteethan siinä menee solmuun , ja tästä seuraa, että näitä vanteen reunasta jarruttavia ei saa toimimaan, muuten kuin oikaisemalla vanteet joka reissun jälkeen ja säätämällä uudestaan...levyjarrulla tätä ongelmaa ei ole.

• ja motukassa

Miks autoissa ei oo veejarrua jos kerran paremmat. Pakkohan ne on fillarin jarrut kestää ja toimmia kun raskaamaamsssakin toimii. Sitä en sano turhaa vai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2428
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1716
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1198
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1168
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe