Olette varmaan maksaneet turhasta kun olette
ostaneet levyjarrullisen pyörän tavanomiseen käyttöön! Eikös se ole turhan hieno ja kallis rakenne. Lisäksi vaikea huoltaa jne.
200-300 euroa olisi säästänyt kun olisi ostanut
V-jarrullisen pyörän varmalla ja helposti huollettavalla tekniikalla.
Kertokaahan nyt kannattiko levyistä maksaa!
Levyjarru
14
3634
Vastaukset
- zygä
ai, mun levareita ei tarvii juurikaan huoltaa...
Toimii varmasti joka kelillä, jarruteho taattu ilman, että sormet krampissa puristaa jarrukahvoja. Ihan mahtavat! Ostin vuosi sitten uuden maastofillarin ja vertailin erilaisia pyörämalleja. Kyllä levyjarrullisetkin laitteet kiinnostivat, mutta lopulta totesin että minulle riittää vallan hyvin normaalit vannejarrut. Kyllä niilläkin tangon yli lentää, jos jarrut painaa pohjaan! ;)
Jos ajaisin extreme-kuravelliolosuhteissa, niin silloin olisin ehdottomasti ostanut levyjarrullisen pyörän, mutta koska pääsääntöisesti ajan kaupungissa sekä kuivilla metsäpoluilla, minulle riittävät nämä halvemmat ja perinteiset jarrut.
Levyjarrujen huollosta vielä sen verran, että tuskinpa levyjarrut ovat juuri sen työläämmät huoltaa kuin vannejarrutkaan (mutta korjatkaa jos olen väärässä). :)- Corra
Maastoilen normaalisti ja kiekot on kadullekin.
Jarrupalojen kumin kun löytää kestoltaan sopivan niin se on siinä, 30 vuoteen ei ole tullut tilannetta joka olisi jarruista kiinni.
Siis tarvitset levyt jos tulet alas ja lujaa tai möngit kuravellissä.
Muuten sijoita vaihtajiin...
- bilsu
Kyllähän ne on turhat ja huonot. Siksi autoissakin ollaan siirtymässä vannejarruihin...
- Fill-Ari
Juu, jarrut on vauhdin surma ! Levarit on hyvät erityisesti talvella ihan tavallisessakin ajossa.
- Harmaakarhu.
En sanoisi levyjarrua turhaksi...
Syksyllä,kun vettä alkaa tulla,niin tosiasian on tämä,että jarrutusmatka on v-jarrulla huomattavasti pitempi(10-15 metriä!).Tämä tulee esiin,kun vanteen ja jarrupalan väliin menee vettä,tai jopa lunta ja vettä seksisin,pito häviää lähes täysin.Vanteessa kun on sileä seinä,niin jarrupala ei tartu siihen läheskään niin tehokkaasti,kun pitäisi.Itselläni oli Helkama 3000-trekking-pyörä.Nyt on Felt Q 620 ja ero ajo-ominaisuudessa on huomattava...Tuli viimesyksynä huomattua,että v-jarru on huomattavasti heikompi teholtaan,kun levyjarru.Kokeile kaksi mallia ota vaikka Felt 600-malli ja Q 620-malli koeajoon ja testaa molemmat.Sano sen jälkeen,kumpi on parempi...- kehitystä jarruissa!
Näyttää siltä että V-jarruiillakin pärjää ja onhan niitä jo kauan valmistettukin. Jos haluaa
vielä paremmat ominaisuudet ja vaativampiin olosuhteisiin (vesi ja kura) niin kannattaa satsata levareihin.
Hyvin on tehokkaat mielestäni V-jarrutkin kun
vertaa itselläni aiemmin olleisiin, ties mihin
pysäyttäjiin. vettä ei saa olla ja vanteet on pidettävä putaina. - mekaanisen omistaja
kehitystä jarruissa! kirjoitti:
Näyttää siltä että V-jarruiillakin pärjää ja onhan niitä jo kauan valmistettukin. Jos haluaa
vielä paremmat ominaisuudet ja vaativampiin olosuhteisiin (vesi ja kura) niin kannattaa satsata levareihin.
Hyvin on tehokkaat mielestäni V-jarrutkin kun
vertaa itselläni aiemmin olleisiin, ties mihin
pysäyttäjiin. vettä ei saa olla ja vanteet on pidettävä putaina.Mekaaniset levyt on ihan turhat. Jarru teho ainakin tektro OH levyis on heikko kuivalla verrattuna v-jarruihin jotka on oikein säädetty ja märällä lähes samat(ilman jarruvoima modulaattoria.)Hydrauliset levyt ovat jo toista luokka mutta niin on hintakin. Eli en suosittele mekaanisia levyjä jos tartvitset jarrutehoa muuten niilläkin pärjää ja ne eivät juurikaan huoltoa tartte. No onhan noi levyt näyttävämmän nälöset.
- ikämies
mekaanisen omistaja kirjoitti:
Mekaaniset levyt on ihan turhat. Jarru teho ainakin tektro OH levyis on heikko kuivalla verrattuna v-jarruihin jotka on oikein säädetty ja märällä lähes samat(ilman jarruvoima modulaattoria.)Hydrauliset levyt ovat jo toista luokka mutta niin on hintakin. Eli en suosittele mekaanisia levyjä jos tartvitset jarrutehoa muuten niilläkin pärjää ja ne eivät juurikaan huoltoa tartte. No onhan noi levyt näyttävämmän nälöset.
Siirsin tämän kevään pyörän ostoa, että ehdin tutustua kunnolla levyjarruihin. Ja kuulla niistä käyttäjien kommentteja.
Tällä hetkellä olen ajatellut, että mekaaninen levyjarru voisi olla minun yksi vaihtoehto.
Jarrutehoista ei varmaan jää kiinni minkään jarrujen kohdalla. Ajan pidempää matkaa retkeily mielessä.
Varmaan hydrauliset ovat parhaat, mutta niiden huoltoon en ole vielä ehtinyt tutustua. Vaijeritoimisen huolto on ainakin yksinkertainen. Ja jos vaijerit normaalissa maantiepyöräilyssä huoltaa, ei ainakaan minulla ole ollut niistä mitään ongelmaa. En ole ostanut pyöriini yhtään vaijeria, kaikki vaijerit ovat kestäneet yhtä kauan mitä olen viitsinyt pyörällä ajaa. Määrät eivät toki ole kovin suuria. Nykyisessä pyörässäni vähän reilut 5000 km.
Kun on vanhempi mies, on kaiken pyörän huollon tottunut tekemään itse, ja jos jokin alue menee niin mutkaiseksi, että ei voi itse huoltaa, jätän sen rauhaan.
Hyvää kesän jatkoa kaikille pyöräilijöille !!! - Harmaakarhu.
kehitystä jarruissa! kirjoitti:
Näyttää siltä että V-jarruiillakin pärjää ja onhan niitä jo kauan valmistettukin. Jos haluaa
vielä paremmat ominaisuudet ja vaativampiin olosuhteisiin (vesi ja kura) niin kannattaa satsata levareihin.
Hyvin on tehokkaat mielestäni V-jarrutkin kun
vertaa itselläni aiemmin olleisiin, ties mihin
pysäyttäjiin. vettä ei saa olla ja vanteet on pidettävä putaina.Keväällä ja syksyllä se vanteiden putsina pitäminen on melkolailla työlästä.Ei silti,kyllä levyjarrukin vaatii huoltoa,mutta se on huomattavasti tehokkaampi,kun vannejarru.
- Harmaakarhu.
ikämies kirjoitti:
Siirsin tämän kevään pyörän ostoa, että ehdin tutustua kunnolla levyjarruihin. Ja kuulla niistä käyttäjien kommentteja.
Tällä hetkellä olen ajatellut, että mekaaninen levyjarru voisi olla minun yksi vaihtoehto.
Jarrutehoista ei varmaan jää kiinni minkään jarrujen kohdalla. Ajan pidempää matkaa retkeily mielessä.
Varmaan hydrauliset ovat parhaat, mutta niiden huoltoon en ole vielä ehtinyt tutustua. Vaijeritoimisen huolto on ainakin yksinkertainen. Ja jos vaijerit normaalissa maantiepyöräilyssä huoltaa, ei ainakaan minulla ole ollut niistä mitään ongelmaa. En ole ostanut pyöriini yhtään vaijeria, kaikki vaijerit ovat kestäneet yhtä kauan mitä olen viitsinyt pyörällä ajaa. Määrät eivät toki ole kovin suuria. Nykyisessä pyörässäni vähän reilut 5000 km.
Kun on vanhempi mies, on kaiken pyörän huollon tottunut tekemään itse, ja jos jokin alue menee niin mutkaiseksi, että ei voi itse huoltaa, jätän sen rauhaan.
Hyvää kesän jatkoa kaikille pyöräilijöille !!!Jos meikältä kysytään,niin vaijeritoiminen levyjarru on varmastikin turvallinen vaihtoehto.Tokihan se hydraulinenkin varmaan on hyvä vaihtoehto,mutta vaijerivälitteisessä ei ole jarruletkuja,eikä nesteitä,jotka saattavat pahimmassa tapauksessa jämähtää jäähän talvipakkasella.
Ei muuta kun mukavia kilometrejä Sullekin vaan.Suomen kesä on toivon mukaan alkamassa ja toivotaan,että siitä tulee kelvollinen fillarikesä...On the road again... - Harmaakarhu.
mekaanisen omistaja kirjoitti:
Mekaaniset levyt on ihan turhat. Jarru teho ainakin tektro OH levyis on heikko kuivalla verrattuna v-jarruihin jotka on oikein säädetty ja märällä lähes samat(ilman jarruvoima modulaattoria.)Hydrauliset levyt ovat jo toista luokka mutta niin on hintakin. Eli en suosittele mekaanisia levyjä jos tartvitset jarrutehoa muuten niilläkin pärjää ja ne eivät juurikaan huoltoa tartte. No onhan noi levyt näyttävämmän nälöset.
Ainakin Feltin mekaaniset hillitsimet on ihan laadukkaat ja menopeli stoppaa siinä,kun käsketään...Saattaahan niissä hillitsimissäkin olla eroja,liekö eroja pyörän valmistajissa?
Tuossa joitain aikoja sitten kuulin,että Trekk-merkkinen fillari haukuttiin aivan pystyyn.Ensin pitäisi kuulemma karsia 25% hinnasta pois,niin hyötysuhde olisi kenties kohdallaan...Paha mennä sanomaan,meikä osti Feltin,koska se tuntui parhaalle,kun perstuntumaa otin.Kävi koeistumassa kyseisen merkin ja tyypin(Q620)Helsingissä messuilla ja olin kertaheitolla myyty mies...
- näkökulma
oletetaan, että pyörällä ajetaan/hypitään vähän rajummin...vanteethan siinä menee solmuun , ja tästä seuraa, että näitä vanteen reunasta jarruttavia ei saa toimimaan, muuten kuin oikaisemalla vanteet joka reissun jälkeen ja säätämällä uudestaan...levyjarrulla tätä ongelmaa ei ole.
- ja motukassa
Miks autoissa ei oo veejarrua jos kerran paremmat. Pakkohan ne on fillarin jarrut kestää ja toimmia kun raskaamaamsssakin toimii. Sitä en sano turhaa vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802809Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2951626Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461527- 871371
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011349Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381027Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2999Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832