Kreationistit ovat humanisteja - eivät empiristejä

Yliopistossa tieteiden piirissä on tietty kahtiajako, luonnontieteilijät on empiiristen havaintojen ja testien kautta tietoa etsiviä, ns. humanistit eli humanististen tieteiden harjoittajat ovat enempi tekstien käsittelijöitä ja analysoijia.

Empiirisyys ei ole kreationistien piirissä arvossaan, humanistien tapaan he keskittyvät enempi sanankäsittelyyn, kirjojen tulkintaan,
tarinoiden iskentään ja niiden analysointiin ja laajentamiseen. Menee usein semanttisten temppujen ja saivartelun harjoittamisen puolelle.
Eivät tajua että sitä voisi ja pitäisikin testata empiirisesti, jos se koskettaa luonnontieteitä. Mutta tästä empiirisen testaamisen vaatimuksesta he eivät niinkään tunnu välittävän.(80-luvulla melskasivat siitä enempi?).

Vaikka mitä empiiristä dataa lyödään kreationistien eteen, niin tahtoo käydä niin, että he katsovat Pyhistä tulkintakirjoistaan, webbisivuistaan miten asiat on ilman että data heitä hetkauttaisi.
"Jos havainnot ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, niin sitä pahempi havainnoille, ne ovat virheelliset" tuntuu olevan motto.

10

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko muuten koskaan kuullut juttua siitä, miksi Porthaniaan (eräs suurimmista Hgin Yliopiston rakennuksista) tehtiin aikanaan pyöröovet?

      Olen varma, että nimimerkki analyysi tietää tämän.

      • No tietysti, jotta valtiotieteelliseen pyrkijät saataisiin karsittua.

        No niin, pax ystävät pax... se oli huono vitsi.

        Valtaenemmistö humanisteista on oikein mukavia ihmisiä. He ovat useimmiten älykkäitä, empaattisia ja täysin kykeneviä rationaaliseen tieteelliseen ajatteluun - ja nauravat kreationisteille siinä kuin luonnontieteilijätkin. Sitä paitsi he ovat erinomaista illanviettoseuraa.

        (allekirjoittaneella runsaasti humanistiystäviä - terveisiä vaan)


      • illuminatus kirjoitti:

        No tietysti, jotta valtiotieteelliseen pyrkijät saataisiin karsittua.

        No niin, pax ystävät pax... se oli huono vitsi.

        Valtaenemmistö humanisteista on oikein mukavia ihmisiä. He ovat useimmiten älykkäitä, empaattisia ja täysin kykeneviä rationaaliseen tieteelliseen ajatteluun - ja nauravat kreationisteille siinä kuin luonnontieteilijätkin. Sitä paitsi he ovat erinomaista illanviettoseuraa.

        (allekirjoittaneella runsaasti humanistiystäviä - terveisiä vaan)

        eikö nomaali tilanne ole se että satuihin, jeesuksiin, horoskooppeihin ja kretsuhömppään uskotaan sitä vähemmän, mitä koulutetumpi henkilö on?

        Onko tästä vedettävissä johtopäätöksiä koulutuksen tasosta tai sinne päätyvän aineksen tasosta?


      • Nas.se kirjoitti:

        eikö nomaali tilanne ole se että satuihin, jeesuksiin, horoskooppeihin ja kretsuhömppään uskotaan sitä vähemmän, mitä koulutetumpi henkilö on?

        Onko tästä vedettävissä johtopäätöksiä koulutuksen tasosta tai sinne päätyvän aineksen tasosta?

        Porthanian pyöröovet ovat yllättäneet monta varomatonta pääsykokeisiin tulijaa ja vielä fuksiakin ...

        Se on juuri noin: mitä koulutetumpi olet, sitä epätodennäköisempaa on, että uskot saunatonttuun, hammaskeijuun, enkeleihin tai jumaliin.

        Toisaalta tuntemani humanistit väittävät, etteivät usko noihin hekään - olisivatko ruojat valehdelleet... Eiii, kyllä minun täytyy heihin tässä luottaa - ihan hyvää ainesta ovat kaikki.


    • humanisti

      mutta sen verran hipaisit kukkahattuani, että on pakko kommentoida :)

      Olen humanisti paitsi koulutukseltani, myös sanan perinteisessä merkityksessä. Humanismiin kuuluu avarakatseisuus, suvaitsevaisuus ja inhimillinen suurpiirteisyys; näistä piisteistä kreationistit ovat päässeeet jokseenkin jäännöksettömästi eroon, kuten kaikki fundamentalistit.

      • Kärjistinhän minä pikkasen, ja piikittelin
        kreationisteja, joiden amer. serkuille "humanisti" on mitä suurin loukkaus. ;)

        Tosiasiassahan yliopisto-/villapaita-humanistit eroaa juuri suvaitsevaisuudessa ym. piirteissä kreationisteista kuin päivä yöstä. Humanistien vapaamielisyys, liberaalisuus on kirosana US-fundien piireissä.

        Jotkut humanistit tosin ovat nyrpistelleet nenäänsä geenitiedolle tms. luonnontiedolle (Snellman: "luonnontieto ei ole tärkeää").
        Ja kreationistit/fundamentalistit käyttäytyy samaan tapaan^n.


      • mutta
        MrKAT kirjoitti:

        Kärjistinhän minä pikkasen, ja piikittelin
        kreationisteja, joiden amer. serkuille "humanisti" on mitä suurin loukkaus. ;)

        Tosiasiassahan yliopisto-/villapaita-humanistit eroaa juuri suvaitsevaisuudessa ym. piirteissä kreationisteista kuin päivä yöstä. Humanistien vapaamielisyys, liberaalisuus on kirosana US-fundien piireissä.

        Jotkut humanistit tosin ovat nyrpistelleet nenäänsä geenitiedolle tms. luonnontiedolle (Snellman: "luonnontieto ei ole tärkeää").
        Ja kreationistit/fundamentalistit käyttäytyy samaan tapaan^n.

        joskus esim. aivotutkijat vetää löydöksistään niin railakkaita johtopäätöksia että niitä ei villapaitakansa ihan purematta niele, eikä pidäkään :)

        Joskus musta tuntuu että humanistien maineelle on eniten hallaa tehneet nämä viiden pennin psykologit kuten John Gray Mars ja venus -kirjoineen. Ja musta tuntuu että nimenomaan uskiksiiin sen sanoma sukupuolien "luonnollisesta erilaisuudesta" uppoaa kuin dildo voirasiaan. "Meidän pitää olla sellasiii kuin miksi jumala meiät loi plaaplaa plaa."


      • mutta kirjoitti:

        joskus esim. aivotutkijat vetää löydöksistään niin railakkaita johtopäätöksia että niitä ei villapaitakansa ihan purematta niele, eikä pidäkään :)

        Joskus musta tuntuu että humanistien maineelle on eniten hallaa tehneet nämä viiden pennin psykologit kuten John Gray Mars ja venus -kirjoineen. Ja musta tuntuu että nimenomaan uskiksiiin sen sanoma sukupuolien "luonnollisesta erilaisuudesta" uppoaa kuin dildo voirasiaan. "Meidän pitää olla sellasiii kuin miksi jumala meiät loi plaaplaa plaa."

        Kuuluukos hänkin viidenpennin humanisteihin ?
        Puhuu ikäänkuin synnynnäisestä erilaisuudesta temperamenteissa, minusta on joskus tuntunut että se saattaisi ottaa joitakin humanisteja pattiin koska se kuulostaa "synnynnäisesti eriarvoisia"-teesiltä. Vai laimentaako soraääntä kun tulee "omista joukoista",niin että jos ton sanoisi geenitutkija, niin äänekkäämpi olisi vastarinta ?


        Geenitutkimukselle nyrpistelyä on humanisteista selvimmin mm. siellä dialektisten materialistien piirissä kuten (entisen DDR:n vakoojan) Jouko Jokisalon ja Isakssonin kirjassa "kallonmittaajia ja skinejä".
        (Eräänlaisia fundieitahan kommunistitkin usein ovat).


      • humanisti
        MrKAT kirjoitti:

        Kuuluukos hänkin viidenpennin humanisteihin ?
        Puhuu ikäänkuin synnynnäisestä erilaisuudesta temperamenteissa, minusta on joskus tuntunut että se saattaisi ottaa joitakin humanisteja pattiin koska se kuulostaa "synnynnäisesti eriarvoisia"-teesiltä. Vai laimentaako soraääntä kun tulee "omista joukoista",niin että jos ton sanoisi geenitutkija, niin äänekkäämpi olisi vastarinta ?


        Geenitutkimukselle nyrpistelyä on humanisteista selvimmin mm. siellä dialektisten materialistien piirissä kuten (entisen DDR:n vakoojan) Jouko Jokisalon ja Isakssonin kirjassa "kallonmittaajia ja skinejä".
        (Eräänlaisia fundieitahan kommunistitkin usein ovat).

        - tunnista eron sanojen "erilaisuus" ja "eriarvoisuus" välillä. Vaimoni - joka hänkin on humanisti - luki hiljattain tuon Keltinkangas-Järvisen kirjan ja piti siitä kovastikin, senhän perussanoma on että nykyään yritetään liikaakin tasapäistää ihmisiä, kaikkien pitäisi olla reippaita ja rohkeita ja hymyileviä, ujous on melkeinpä pahe nykyään ja joskus tuntuuu siltä että röyhkeydestä, itsekkyydestä ja ahneudesta on tullut melkein hyveitä.


    • Nimetön

      Käyttäisin mielelläni myös toista kategorisointia, jolloin tieteet jaetaan selittäviin tieteisiin ja ymmärtämistieteisiin. Ei liene epäilystä kumpaan sakkiin kreationismi näistä kuuluu heh heh ;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe