Sain kesätyön (3 kk), jonne kertyy autolla ajomatkaa 40 km suuntaansa. Työtä on 6 päivänä viikossa. Paikkaan ei pääse valitettavasti millään julkisella kulkuneuvolla. Onko lyhyenkin ajan työssä se 500 euron omavastuu, ennen kuin matkakulut voi vähentää veroissa? Työssä ei ole kovin kummoinen palkka, joten käteen jää todella vähän, jos bensakulut menevät kokonaan omasta pussista.
Työmatkavähennys?
11
16832
Vastaukset
- katso sieltä
TYÖMATKAVÄHENNYS
* Kodin ja työpaikan välisistä päivittäisistä matkoista voi tehdä verovähennyksen halvimman kulkuneuvon taksan (eli yleensä bussin tai junan kuukausi- tai sarjalipun) mukaan.
* Oman auton käyttö hyväksytään, jos julkista kulkuneuvoa ei voi käyttää (esim. yöllä). Julkisen liikenteen käyttömahdollisuudet riippuvat mm. odotusajoista sekä siitä, miten pitkä kävelymatka on pysäkille. Jos oman auton käyttö hyväksytään, siitä voi vähentää 21 senttiä kilometriltä.
* Vähennyskelpoisten matkakulujen yläraja 4700 euroa vuodessa ja omavastuu 500 euroa. Täyden vähennyksen siis saat, jos matkakulusi ovat 5200 euroa vuodessa.
* Jos olet ollut osan vuodesta työttömänä, omavastuuta pienennetään 45 eurolla jokaiselta täydeltä korvauskuukaudelta. Omavastuu on kuitenkin vähintään 90 euroa.- ...
mielestäni se raja on 50km tai yli, niin saa vähennyksiin laittaa. tai kunnan raja tietty.
- pidä itselläsi tietosi
... kirjoitti:
mielestäni se raja on 50km tai yli, niin saa vähennyksiin laittaa. tai kunnan raja tietty.
Asunnon ja työpaikan välisistä matkakustannuksista saa verotuksessa vähentää omavastuuosuuden ylittävän osan.
Omavastuuosuus on 500 euroa. Vähennyksen enimmäismäärä on 4 700 euroa.
Kulut lasketaan halvimman (ylensä julkisen) kulkuneuvon käytön mukaan. Erityistapauksissa vähennys myönnetään henkilöauton käytön mukaan, esim. jos:
* työhön meno tai paluu asunnolle tapahtuu yöllä, eivätkä julkiset kulkuneuvot ole kohtuudella käytettävissä
* julkista kulkuneuvoa käytettäessä aikataulujen sopimattomuudesta johtuva odotusaika (ei matkustusaika) meno-paluumatkalla muodostuisi vähintään 2 tunniksi. - Aloittaja
pidä itselläsi tietosi kirjoitti:
Asunnon ja työpaikan välisistä matkakustannuksista saa verotuksessa vähentää omavastuuosuuden ylittävän osan.
Omavastuuosuus on 500 euroa. Vähennyksen enimmäismäärä on 4 700 euroa.
Kulut lasketaan halvimman (ylensä julkisen) kulkuneuvon käytön mukaan. Erityistapauksissa vähennys myönnetään henkilöauton käytön mukaan, esim. jos:
* työhön meno tai paluu asunnolle tapahtuu yöllä, eivätkä julkiset kulkuneuvot ole kohtuudella käytettävissä
* julkista kulkuneuvoa käytettäessä aikataulujen sopimattomuudesta johtuva odotusaika (ei matkustusaika) meno-paluumatkalla muodostuisi vähintään 2 tunniksi.Eli se omavastuu on se 500 euroa aina? Olen saanut tähän asti opintotukea (valmistuin pari päivää sitten), joten en saa mitään työttömyyskorvauksesta aiheutua vähennyksiä. Miksihän nuo eivät koske opintotukea..? Aika tyhmää.
Laskin, että kolmen kuukauden bensakulut ovat ehkä noin 600 euroa, eli vain sen satasen saan vähentää veroissa, jos menee sen yli. Eipä siitä palkasta sitten jääkään paljoa mitään käteen.. - jos ei työtön verovuonna
Aloittaja kirjoitti:
Eli se omavastuu on se 500 euroa aina? Olen saanut tähän asti opintotukea (valmistuin pari päivää sitten), joten en saa mitään työttömyyskorvauksesta aiheutua vähennyksiä. Miksihän nuo eivät koske opintotukea..? Aika tyhmää.
Laskin, että kolmen kuukauden bensakulut ovat ehkä noin 600 euroa, eli vain sen satasen saan vähentää veroissa, jos menee sen yli. Eipä siitä palkasta sitten jääkään paljoa mitään käteen..nyt meni väärin.et saa vähentää bensakuluja.vähennys tehdään matkan mukaan esim.50km x 2=100kmx0,21€ x työpäivät=summa -omavatuu.olettaen että verottaja hyväksyy omanauton käytön.muuten julkisten mukaan.
- aloittaja
jos ei työtön verovuonna kirjoitti:
nyt meni väärin.et saa vähentää bensakuluja.vähennys tehdään matkan mukaan esim.50km x 2=100kmx0,21€ x työpäivät=summa -omavatuu.olettaen että verottaja hyväksyy omanauton käytön.muuten julkisten mukaan.
Joo, eli olen ymmärtänyt itsekin asian jotenkin väärin. Kiitos, kun selvitit tuon. Työmatkaa tulee suuntaansa 40 km (tai hieman yli). Työtä on kuutena päivänä viikossa. Julkisia alueella ei kesäaikaan kulje ollenkaan, työpaikka ja asuinpaikka sijaitsevat sen verran korvessa.
Tehdäänkö vähennys suoraan veroprosentista vai kuinka se toimii? Mun työmatkakuluiksi tulee kuukaudessa tuolla kaavalla 403 euroa ja kolmelta kuulta (jonka ajan työsuhde kestää) 1209 euroa, omavastuun jälkeen siitä jää 709 euroa. Maksanko siis tuon 709 euroa vähemmän veroja koko kesältä? - verokortissa
aloittaja kirjoitti:
Joo, eli olen ymmärtänyt itsekin asian jotenkin väärin. Kiitos, kun selvitit tuon. Työmatkaa tulee suuntaansa 40 km (tai hieman yli). Työtä on kuutena päivänä viikossa. Julkisia alueella ei kesäaikaan kulje ollenkaan, työpaikka ja asuinpaikka sijaitsevat sen verran korvessa.
Tehdäänkö vähennys suoraan veroprosentista vai kuinka se toimii? Mun työmatkakuluiksi tulee kuukaudessa tuolla kaavalla 403 euroa ja kolmelta kuulta (jonka ajan työsuhde kestää) 1209 euroa, omavastuun jälkeen siitä jää 709 euroa. Maksanko siis tuon 709 euroa vähemmän veroja koko kesältä?yleensä verottaja huomioi vähennykset lopullisessa verotuksessa.siis 2006 verotus valmistuu syksyllä 2007.mahdolliset palautukset joulukuussa 2007.(n.200-300e)
- Siis..
verokortissa kirjoitti:
yleensä verottaja huomioi vähennykset lopullisessa verotuksessa.siis 2006 verotus valmistuu syksyllä 2007.mahdolliset palautukset joulukuussa 2007.(n.200-300e)
tuleeko mulle työmatkavähennyksiä 1200 euron menoista vain 200-300 e? Vai vähennetäänkö osa jo veroprosentissa?
- http://www.vero.fi/
Siis.. kirjoitti:
tuleeko mulle työmatkavähennyksiä 1200 euron menoista vain 200-300 e? Vai vähennetäänkö osa jo veroprosentissa?
- Kovenasukki
Työmatkavähenys omavastuu vuonna 2016 on 750€ vuodessa. Tällä päätöksellä ei kyllä innosta ottamaan vastaan lyhytaikasta työtä, jos asuu paikasssa jossa ei ole mahdollista käyttä yleiistä liikennettä. Tällä päätöksellä kyllä ei innosteta ottamaan vataan lyhyitä lomituksia, kun matkakulut maksat omasta pussita. Aikaisemmin oli että matkavähennysksessä otettiin huomioon työssäoloaika kuukausissa ja omavastuu oli sen mukaan esim. kolmen kuukauden omastuuteni oli 170 € viime vuonna. Tänä vuonna se olisi 750€. Kysyn vaan onko oikein? Taas rokotetaan huonompiosaisia.
- MuutaLähiöön
En nyt ymmärrä, miten tässä rokotetaan huono-osaisia?
Työtä pitää jokaisen terveen tehdä vähintään oman ja perheensä hengen pitimiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456