JUOKSEMISESTA !!!

rapakunnossako?

Tereve!

Kuinka pitkästi terveen ihmisen pitäisi jaksaa juosta?? Paljonko te jaksatte?? Ite alkanu harrastaa juoksemista ni järkyttävää tajuta että parin sadan metrin jälkeen toosi hengästyny. Onko mun kunto tosi huono vai keuhkoissa jotain vikaa?? Kannattaako vaan jatkaa harrastusta että jos kunto paranis ja hengästyminen loppuis..? Vai voiko juoksemisesta olla haittaa?? Mitkä ois hälyyttäviä merkkejä että pitäis lopettaa.., esim. jos kylkeen tai rintaan rupee pistään?(harvoin kyllä.)

Kauheeta nähä ku lihavatki ihmiset juoksee kevyesti ohi..mitä mitä..mikä mua vaivaa? Reipasta kävelyä oon harrastanu jo pitkään ja silloin tällöin muutakin liikuntaa. Olen normaalipainoinen, aikas terve ja luulin olevani normaalikuntoinenkin. Ois kiva tehdä kuntotesti että tietäs vähän kuin rapakunnos sitä oikeen on..? Miten sellanen tehään kertokaa..?

19

6264

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tseimsdiin

jälkeen tuntuu siltä että voisit niistää keuhkosi lenkkipolulle, on tässä luultavasti jonkin sorti provo meneillään. =/

• mutsi2

minä en jaksa juosta kunnolla pariasataa metriä kauempaa. hiljaa hölkötellen menee ehkä 1 km. kävellen taas pystyy pistämään reipasta vauhtia vaikka 10 km putkeen. ei oo kaikkia luotu juoksijoiksi.

• tseimsdiin
        mutsi2 kirjoitti:

minä en jaksa juosta kunnolla pariasataa metriä kauempaa. hiljaa hölkötellen menee ehkä 1 km. kävellen taas pystyy pistämään reipasta vauhtia vaikka 10 km putkeen. ei oo kaikkia luotu juoksijoiksi.

nopsajalka on luotu juosemaan. Tuntuu että enään kehenkään ei voi luottaa. =) En viitti raapustaa puoltatuntia treeniohjelmaa vain siksi että joku pönttö pääsisi nauramaan mun hyväuskoisuudelle.

• rapakunnossa
        mutsi2 kirjoitti:

Lohduttavaa kuulla etten ole ainut :) Kovasti kyllä haluaisin harrastaa juosemista, joten harmittaa kun ei tosiaan jaksa kuin pieniä pätkiä ja sit hengityksen tasaantumiseen menee vaikka kuinka kauan.

• rapakunnossa

Ei ole provo. Oliko kirjoitukseni niin tyhmä että kuulosti siltä, vaih..? =(

• tseimsdiin
        rapakunnossa kirjoitti:

Ei ole provo. Oliko kirjoitukseni niin tyhmä että kuulosti siltä, vaih..? =(

3x viikossa rivakkaa sauvakävelyä, 2x vaikka 30min ja kerran 45min (päivät voi olla esim. ma ke la[45min]) Siitä lähdet sitten pikku hiljaa nostamaan kävely 'tempoa' ja aikoja 30minuuttiset muuttuvat 45minuuttisiksi ja 45> tunniksi. Mutta pikku hiljaa. Muista pitää noin 4viikon välein kevyt viikko eli sillon kävelet vaikka 2kertaa ja kevyemmin kun normaali viikolla. Jossain vaiheessa kun sauva kävely 'eriittäin nopeasti' alkaa sujumaan voit siirtyä pikku hiljaa juoksun ihmeelliseen mailmaan. Mutta muista totuttautua siihen hitaasti. Aluksi kannattaa ylämäet kävellä. Ja yrittää pitää syke mahd alhaisena. Siitä koko ajan sitten lisäät juostavaa aikaa. Muista aina pitää nousujohteisuus päällä eilen kun teit jotain 15.3 yksikköä tee huomenna 15.4 yksikköä.
        Lainaa kirjastosta(www.helmet.fi) alan kirjallisuutta, ja opiskele itse asioita. Suodata aina kaikki tieto mitä sinulle kerrotaan, vaikka sanoisin olevani liikuntatieteentohtori suhtaudu kriittisesti jokaikiseen sanaani.

Muut varmasti lisäävät vielä kaikkea tärkeää ja turhaa, enemmän varmasti silti tärkeää. Hyviä juoksuun tähtääviä harjoituksia!

• Lemonface

En tiedä muuta sinun liikunta tottumuksistasi kuin että olet kävellyt. Sitäkin voi tehdä joko kunnonkohotus mielessä tai löntystellä huvikseen , jolloin siittä ei keholle ole juuri rasituksen aiheuttamaa hyötyä.

Itse juoksen putkeen 8 kilsan lenkkejä, ei pistä. jOskus aiemmin on pistänyt, eikä se ole vakavaa, himmaa vaan vauhtia joksikin aikaa ja hengittää oikein niin siittä se juoksu tai hölkkä jatkuu. Juoksu on hyvin elimistöä kuormittavaa ja jos sitä vasta alkanut harrastaan, niin pikku hiljaa siihen pääsee mukaan. Kunto ehkä sinulla huono siihen lajiin viellä. Mutta siittä vaan ulos juokseen niin kunto kasvaa. Minun on vaikea sanoa nyt kun itse olen aina harrastanut paljon liikuntaa. Siis pienestä asti. Että yhteenmenoon juoksen matkat ja en kovin edes hengästy, mutta minulla on tosin erittäin hyvä kunto, jota raskaalla liikunnalla pidän yllä noin 4-5 kertaa vikkossa ja vuosien ajan. Mutta tsemppiä!

• pitkänmatkan kävelijä

Ainakin aluksi!
      Jos sulla on tosiaan noin rapakunto,niin älä ainakaan lenkkipolulle lähe hirveet tavotteen naamassa ja täysillä.Ei ei ei.

Lähe hölkälle! Hölkkää ihan hiljaa,hengitä rauhallisesti alussa ilman mitään tavoitetta.
      Nojoo,tavoite vois olla kyllä että vaikka 5 minsaa ensin.Kyllä se kunto siitä pikkuhiljaa kohoo,kuten myös lihaskunto.
      Kyllä sä ite huomaat,MILLOIN JAKSAT enemmän.
      Ja anna niitten paksukaisten mennä ohi vaan,ne on kato juossu kauemmin kuin sä.Ei mee kauaa,kun menet jo samaa vauhtia.Periksi ei kannata antaa.=D

• toukka

NORDBERG, Terje: Juoksijan opas, OTAVA.

Kirjassa ei toki ole mitään mullistavaa, mutta se on hyvä perusteos aloittelijalle ja pitempäänkin harrastaneelle. Kirjasta löytyy myös hyvä aloittelijan ohjelma. Jos haluat välttää keskustelupastojen epäasiallisuudet ja etsit luotettavaa tietoa, on kirjastoon hyvä tehdä visiitti. Kirjatietoonkin on toki suhtauduttava kriittisesti, mutta internetin keskustelupalvelujen tiedon luotettavuudelle kirjatieto pärjää erinomaisesti.

• rapakunnossa

Joo pitää tosiaan hakea jotain kirjallisuutta aiheesta. Toivottavasti kirjasta löytyy myös oikeasta hengitystekniikasta asiaa koska siitä kiinnostaisi tietää ja tällä hetkellä tuntuu että se saattaa olla suurin ongelma juoksemisessani..

• Parrujalka

>>>Kuinka pitkästi terveen ihmisen pitäisi jaksaa juosta??>Paljonko te jaksatte??>kannattaako vaan jatkaa harrastusta että jos kunto paranis ja hengästyminen loppuis..>Vai voiko juoksemisesta olla haittaa?> Mitkä ois hälyyttäviä merkkejä että pitäis lopettaa.>esim. jos kylkeen tai rintaan rupee pistään?(harvoin kyllä.>Kauheeta nähä ku lihavatki ihmiset juoksee kevyesti ohi..mitä mitä..mikä mua vaivaa?>reipasta kävelyä oon harrastanu jo pitkään >Ois kiva tehdä kuntotesti että tietäs vähän kuin rapakunnos sitä oikeen on..

• ZeRiOuZ

"Mitkä ois hälyyttäviä merkkejä että pitäis lopettaa.., esim. jos kylkeen tai rintaan rupee pistään?"

Mulla rupee pistää vatsaan tai kylkeen aika helposti
      melkeepä joka kerta, mut yritän olla välittämättä siitä ja se saattaa lähteä pois jossain vaiheessa tai sit siihen turtuu :) Vaikuttaa aika paljon oletko syönyt just ennen sitä juoksemista, kannattaa aika tyhjin vatsoin lähtä, mutta kuiteskin et on juonu jonkun verran ennen suoritusta :)

• jepjep65

Moi. Aluksi pitää sanoa sinulle, on hienoa että olet huomannu jotta kroppasi kaipaa jotain liikuntaa. Se on jo voitto. Se miten sitten aloittaa ja millä tavalle on jo toinen juttu. Itse kun aloitin hiihdon kanssa kuntoilemaan se oli jotain sellasta mitä ei oikein voi kirjaimilla kertoa. Ekaksi pääsin suksilla n. 500m ja teki mieli soittaa taxi hakemaan pois. Piti pitää taukoa ennenkuin voi lähteä kotimatkalle. Hiihdin pimeellä otsalamppu päässä kun en ilenny hiihtää päiväsaikaan. Pikkuhiljaa kaikki muuttui mukavaksi ja mielekkääksi. Oli mahtavaa huomata lähes joka lenkillä miten matka eteni paremmin ja paremmin. Vaikkakin tottakai väliin mahtui tuskaakin ja epätoivoa.
      Näitä minun jorinoita ja kokemuksia on hiihtosaitilla nimerk.Hiihtomies 40 ja tää jep.....
      Nyt minulla on takana Finlandiahiihto ja Pogostahiihto, kilometrejä on takana tuhansia.Olen aloittanut lenkkeilyn joka sekin oli vähä sama kun sulla, eli hengästyy helposti ja väsyy. Siinäkin on vaan yx neuvo, aloita rauhallisesti, pidennä lenkkejä oman tuntemuksen mukaan. Kävele ota pieniä juoksuja väliin ja taas kävele...juoke..Rauhalliset sykkeet. Kuuntele ja seuraa kehoa, niin ajan kanssa tulos on varmasti hyvä. Kuntotestejä on olemassa polarin mittareissa mutta paras on kuitenkin urheilulääkärin valvonnassa tehtävä testi. Siinä ikävänä puolena on se, että se maksaa, mutta selviää ainakin kaikki asiat.Anna vaan niihe muitten juosta vaan ja mennä menojaan, keskity omaan juoksuun.
      PS. muista venytellä, sitä ei voi tehdä liikaa ja se on kuntoilun yx tärkeimpiä juttuja.
      Jos haluat kysyä jotain näihin liittyviin juttuihin vastailen ja kerron mielelläni omista kokemuksista joko tämän kautta tai sitten tuon s-postin kautta. [email protected]
      Onnex olkoon ja tsemppiä lenkeille, ilmoittele aina välillä miten menee.... Moi.

• rapakunnossa

Millainen on urheilulääkärin valvonnassa tehtävä kuntotesti?Mitä kaikkea siinä selviää?Paljonko maksaa?

• jepjep65
        rapakunnossa kirjoitti:

Millainen on urheilulääkärin valvonnassa tehtävä kuntotesti?Mitä kaikkea siinä selviää?Paljonko maksaa?

nii, mulla se tapahtu KUNTOHOVISSA Joensuussa ja oli mulle ilmanen koska KUNTOHOVI lähti tukemaan tätä minun projektia. Minut laitettiin polkemaan pyörää niin maan perskuleesti. En olis uskonut miten nopeesti voi ihmiselle tulla toppi.12 minuutin kohalla tuntui että minä pystyn polkemaan vaikka miten pitkään. Kun kello oli 14,28 olin jo lähes taju kankaalla ja meno loppu kuin seinään.
        Siinä tulee maski päähän josta lähtee letku josta ulos puhallettava ilma menee masinaan ja se mittaa maksimaalisen hapenottokyvyn.Lisäksi katotaan verenpainetta ja keskisykkeet, maksimisykkeet jns.Olin kuulevani että se mikä mulle tehtiin maksaisi n. 300e.(sis. lääkärin hoitajan ja diaknoosit sekä hyvät neuvot).Minulle näitä testejä tehdään muutama, seuraava testi on just ennen kuin pääsee hiihtämään lumille.Se mikä oli mulle tärkeää nii, aerobisen ja anaerobisen rajat.
        Se oli jo kokemuksena oikein hyvä käynti, suosittelen.

• se on

itsekin aloittaessani juoksemisen taas monen vuoden tauon jälkeen jaksoin juosta just tuon 200 metriä ja sitten alkoi sattumaan keuhkoihin, jalat kramppaamaan jne.

Ei sun keuhkoissa ole mitään vikaa, vaan hengitystekniikassa. Kylkipisto on tyypillinen seuraus tästä hengitystekniikan pettämisestä. Paras kikka on olla pysähtymättä, jatka juoksemista hieman rauhallisemmin, hengitä muutaman kerran syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Aluksi ensimmäinen kilometrikin on todella tuskien taival. Kunto kuitenkin kasvaa kohisemalla ja todella nopeasti juoksemalla ja tämän hankalan vaiheen yli jos jaksaa, niin huomaa että sen jälkeen jaksaa juosta melkein miten pitkään vain.

Yritä jatkaa sen 200 m yli, kokeile ja huomaat että se helpottaa.Pitää vai yrittää päästä sen vaikeimman vaiheen yli. Näillä lihavilla, jotka sinut ohittaa, on todennäköisesti juuri tämä juoksu- ja hengitystekniikka hallussa. Siitä se kaikki on kiinni.

• rapakunnossa

Tuo hengitystekniikka-juttu saattaa olla just se mun ongelma. Ihmetyttää todella että miten voi hengästyä niin että ihan huohottaa eikä sen takia pysty jatkamaan juoksemista, edes hitaampaa, vaan pakko jäädä läähättään tienvarteen =(
        Talvella kävin kolme kertaa viikossa hiihtämässä 10kilometriä eikä tuntunut missään. Eikä pitkissä reippaissa kävelylenkeissäkään ole mitään ongelmaa. Lihaskunto on ok eikä jalat ole olleet juoksemisestakaan kipeät, mutta tuo hengästyminen kauhea ongelma. Periksi en kyllä aio antaa vaan pikkuhiljaa yritän pidentää juoksupätkiä, mutta jos tosiaan hengitystekniikkani tosiaan on väärä..en tiedä onnistuuko se. Käyn tällä hetkellä aamuin ja illoin puolen tunnin lenkillä, mutta juoksemista siitä on varmasti enintään kolmas osa =( Kärsivällisyyttä näköjään tarvitaan. =)

• rapakunnossa

Kiitos kaikille hyvistä ohjeista ja kannustuksesta!! Ootte ihan mahtavii =)

• Kunto-testi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16