|3 2x-x^2| > 3-3x
Olen hieman jumissa tällaisessa epäyhtälössä. Olen saanut seuraavanlaiset vastaukset. 0
hmmm
5
417
Vastaukset
- xyz
Sinun pitää ratkaista epäyhtälö |3 2x-x^2| > 3-3x. Yleensä itseisarvoepäyhtälöt voidaan ratkaista tutkimalla erikseen saako itseisarvojen sisällä oleva lauseke positiivisia vai negatiivisia arvoja. Voit siten ratkaista epäyhtälön tutkimalla muutaman erikoistapauksen. Huomaat, että ratkaisuksi tulee juuri tuo x
|3 2x - x^2| > 3 - 3x
Itseisarvon sisäpuoli on positiivinen tai nolla, kun x E [-1,3], muulloin merkki on vaihdettava. Toisin sanoen
|3 2x - x^2| =
{x^2 - 2x - 3 , x < -1
{3 2x - x^2 , -1 3 - 3x
toteutuu kun x < -3 tai x > 2
yhdistettynä määrittelyväli ja epäyhtälön ratkaisu saadaan
x < -3 tai x > 3
Lopuksi voidaan yhdistää 1) ja 2)
eli x < -3 tai x > 0.
Hankala tehtävä epäyhtälöistä mielestäni, ei ihme että jää auki joku kohta. Kysy rohkeasti opettajaltakin.- jens
Raisin kirjoitti:
... matematiikkaa "aloittelijoille"
http://www.nakokulma.net/index.php?topic=10369.575esim. "x
- lumimies
jens kirjoitti:
esim. "x
Kyllä kontekstista voi päätellä sinun tarkoittaneen pienempi tai yhtäkuin-merkkiä. Näkökulman säikeessa konteksti on puhtaasti loogisessa notaatiossa ja siellä on asianmukaisesti tehty ero implikaation ja loogisen seuraamuksen välille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679- 851212
- 1101113
- 66880
- 102861
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56808- 47721
- 36712
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47661- 33643