Pelaan tennistä ja olen ollut ilmeisesti akuutissa (sympaattinen) ylikunnossa, joka tuli kolmen viikon treenijakson seurauksena, kun en pitänyt välipäiviä. Aamusykkeeni on ollut koholla (n. 65-70), samoin ortostaattinen syke (30-40). Lisäksi minulla on ollut univaikeuksia jo parin viikon ajan. Nyt olen levännyt viikon ja sykkeet ovat lähteneet laskuun. Myös uniongelmat ovat vähentymään päin.
Tietäisikö joku, että missä vaiheessa uskaltaa jälleen urheilla? Pitääkö odotella jokin turva-aika, ettei ylikunto iske uudestaan? Uskallanko jatkossa päästää sykkeeni ylärajoille vai yritänkö pitää sitä matalalla? Entä uusiiko ylikunto helpommin jos se on kerran jo ollut?
"Toivottavasti" jollain olisi kokemusta tällaisesta.
Ylikunto
9
3909
Vastaukset
- misu--
tosin minulla ylikunto iski vuosien liiallisen ja liian kovan treenaamisen seurauksena ja palautuminen vei vuoden.
ylikunnon hoitoon sopii totaalilevon jälkeen kevyt liikunta, seuraa elimistön reaktioita liikuntaan ja toimi sen mukaan. syö hyvin ja rentoudu. lisätietoja löydät googlettamalla "overtraining syndrome"
tässä yksi artikkeli:
http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/markku6.asp- misu--
tarkista myös treeniohjelmasi ja ruokavaliosi, missä on menty pieleen, mitä pitäisi muuttaa. näin vältät ylikunnon uusiutumisen. pikaista paranemista!
- ZeRiOuZ
Tyyppi vetää kolme viikkoa putkeen ilman välipäiviä, aika saavutus kyl :D Ja taso oli?
- Over Reach
Kolme viikkoa ja kolme viikkoa. Kai siellä välissä oli päiviä jolloin treeni oli kevyempää, mutta omaan tasoon nähden se oli kuitenkin liikaa. Normitreenien lisäksi ajoin pyörällä treeneihin ja takas ja sinne sun tänne muutenkin. Luulen että sillä oli myös oma vaikutuksensa.
- Parrujalka
Aktiivi aikoinani ajuduin itsekkin pahaan ylikuntoon :(
Muutaman vinkin, misun hyvien neuvojen lisäksi, annan omaan kokemukseen perustuen.
Koska olet aktiiviurheilija niin sinun ei kannata olla kokonaan levossa vaan harrastaa hyvin kevyttä liikuntaa n 1 h/päivä. Liikunnan tulee olla sellaista jossa syke vaihtelee eikä syke saa nousta aerobisen sykkeen yli. Jos olet kokonaan levossa niin sinä saatat aloittaa treenamisen liian aikaisen ja se ei ole sinulle hyväksi niinkuin varmaan arvaat :)
Seuraa aamusykettä säännöllisesti joka aamu, se on paras mittari palautumisen sauraamiseen. Muista se että kun leposyke on laskenut alas se ei tarkoita sitä että olet palautunut vaan sitä että voit aloittaa treenaamaan varovasti lajinomaisesti.
Kun aloitat treenaamaan niin sinuna olisin hyvin varovainen siitä miten usein treenaat anaerobisella aluella. Liian usein anaerobisella alueella treenatessa on suuri mahdollisuus että ajaudut uudestaan ylirasitukseen.
Seuraa aamusykettä kokoajan, syö hyvin, muista levätä riittävästi ja liikkua varovaisesti.
Minä sain luvan treenata anaerobisella alueella puoli vuotta sen jälkeen kun ylirasitus-tila todettiin kunnon romahtamisen seurauksena ja kokonaan olin palautunut vuoden päästä.
Silloisen valmentajani sanoin:" Kenellä vaan on päätä treenata kovaa mutta kenellä tahansa ei ole päätä levätä riittävästi"- Over Reach
Tiedoista. Sen verran kysyisin vielä että millaisen treeniputken seurauksena jouduit ylikuntoon ja mistä havaitsit sen? Olitko treenannut kuukausia tai vuosia sietokykysi ylärajoilla vai tuliko se vaan pidemmän yksittäisen putken seurauksena?
Itse olin puolitoista kuukautta kokonaan urheilematta kylkiluun murtuman vuoksi ja kun siitä selvisin, niin vetäisin tuon kolmen viikon putken, josta seurasi ylikunto. Mietin vaan, että liekö mahdollista noin vähästä ajautua niin pahaan ylikuntoon että palautuminen veisi vaikkapa puoli vuotta? - Parrujalka
Over Reach kirjoitti:
Tiedoista. Sen verran kysyisin vielä että millaisen treeniputken seurauksena jouduit ylikuntoon ja mistä havaitsit sen? Olitko treenannut kuukausia tai vuosia sietokykysi ylärajoilla vai tuliko se vaan pidemmän yksittäisen putken seurauksena?
Itse olin puolitoista kuukautta kokonaan urheilematta kylkiluun murtuman vuoksi ja kun siitä selvisin, niin vetäisin tuon kolmen viikon putken, josta seurasi ylikunto. Mietin vaan, että liekö mahdollista noin vähästä ajautua niin pahaan ylikuntoon että palautuminen veisi vaikkapa puoli vuotta?Minulla homma alkoi siitä että tein talvella ylitöitä 2 krt viikossa ja treenasin samalla n 10-15 tuntia viikossa triathlonia. Omasta mielestäni lepäsin riittävästi mutta en ollut osannut ottaa riittävästi huomioon ylityön tuomaa rasitusta. Rasitus alkoi kasaantumaan jo keväällä ja kesän pärjäsin kisoissa vielä hyvin tahdon voimalla ja sitkeydellä vaikka merkkejä ylirasituksesta jo oli huomattavissa. Mutta puoli triathlon ja HCM kahteen viikkoon oli sitten liikaa kunnolleni enkä enää palautunut niistä. Kuntoni lähti suoraan syöksyyn alaspäin ja kuukausi HCM:n jälkeen en enää jaksanut juosta 10 km lenkkiä loppuun.
Lääkäri vertasi kuntoani alaspäin vierivään palloon, ensin piti hidastaa vauhti, sitten pysäyttää pallo ja sen jälkeen vasta voin alkaa parantua. Minulle määrättiin 5 viikkoa sairaslomaa viikon välein kun kävin lääkärin luona kontrollissa. Kun palasin työelämään niin tein vielä kolme viikkoa "kevyempiä" töitä koska työpäivä oli niin kova rasitus elimistölleni että leposyke nousi 4 sykettä kun aloitin työt.
Kerroin oman tarinani varoitukseksi jotta osaat varoa sitä ettet joudu samaa kierteeseen kuin minä. Sinulla ei liene ongelma ihan noin paha kuin mitä minulla oli mutta en suosittele vähättelemään ongelmaasi. Ylirasitus on aina vakava ongelma ja siitä parantuminen vie yleensä saman ajan kuin mitä siihen ajautumiseenkin on mennyt. - Over Reach
Parrujalka kirjoitti:
Minulla homma alkoi siitä että tein talvella ylitöitä 2 krt viikossa ja treenasin samalla n 10-15 tuntia viikossa triathlonia. Omasta mielestäni lepäsin riittävästi mutta en ollut osannut ottaa riittävästi huomioon ylityön tuomaa rasitusta. Rasitus alkoi kasaantumaan jo keväällä ja kesän pärjäsin kisoissa vielä hyvin tahdon voimalla ja sitkeydellä vaikka merkkejä ylirasituksesta jo oli huomattavissa. Mutta puoli triathlon ja HCM kahteen viikkoon oli sitten liikaa kunnolleni enkä enää palautunut niistä. Kuntoni lähti suoraan syöksyyn alaspäin ja kuukausi HCM:n jälkeen en enää jaksanut juosta 10 km lenkkiä loppuun.
Lääkäri vertasi kuntoani alaspäin vierivään palloon, ensin piti hidastaa vauhti, sitten pysäyttää pallo ja sen jälkeen vasta voin alkaa parantua. Minulle määrättiin 5 viikkoa sairaslomaa viikon välein kun kävin lääkärin luona kontrollissa. Kun palasin työelämään niin tein vielä kolme viikkoa "kevyempiä" töitä koska työpäivä oli niin kova rasitus elimistölleni että leposyke nousi 4 sykettä kun aloitin työt.
Kerroin oman tarinani varoitukseksi jotta osaat varoa sitä ettet joudu samaa kierteeseen kuin minä. Sinulla ei liene ongelma ihan noin paha kuin mitä minulla oli mutta en suosittele vähättelemään ongelmaasi. Ylirasitus on aina vakava ongelma ja siitä parantuminen vie yleensä saman ajan kuin mitä siihen ajautumiseenkin on mennyt.Jep. Kiitos vain tiedoista. Mutta onko se nimenomaan aamusyke joka ratkaisee? Mulla kun jostain ihmeen syystä aamulla syke on korkeampi kuin illalla. Vai kuuluuko se juuri asiaan?
Illalla mun syke voi olla 62, kun taas aamulla 67. Sama ilmiö tapahtuu ortostaattisessa mittauksessa. Illalla maakuulla syke 62, seisomaan noustessa huippu 115 ja minuutin kuluttua 85. Aamulla taas leposyke 67, seisomaan noustessa huippu jopa 125 ja minuutin kuluttua vielä 100. Tiedättäekö miksi ihmeessä illalla illalla syke on matalampi?
- on hiljennettävä
on käytännössä jo ylikunto. Ylikunto vaikuttaa niin kehoon kuin psyykeeseen.
Esimerkkinä kuntoilijat jotka hokevat että pitää päästä treenaamaan kovaa ettei kunto laske. Treenaavatko edes huippu-urheilijat kovaa joka viikonpäivä? Ei. Ja heidän kuntohuippu on kerran tai kaksi vuodessa (=n.2viikkoa).
Kun ei ymmärrä monipuolisen KEVYEN liikunnan merkitystä voi jo leimata itsensä ylikuntoiseksi.
Eli jos tekee joka päivä mieli treenata, niin kyllä ne noradret yms hyvänolon vibat saa ihan kevyellä 30min lenkillä tai 1-2kävelylläkin. Jos korvien välissä on suuri riippuvuus kovasta stressistä, näkyy se myös muilla elämänosa-alueilla...
Käy hieronnassa ja rentoudu.
Ota lomaa kovasta treenistä!
Ei se kunto romahda edes 5 viikossa. Itse pidin rasitusvamman vuoksi tuon pituisen tauon ja yllättäen kunto ei ollutkaan romahtanut. Silti en ollut treenannut kovaa ja paljon ennen taukoa, monipuolista ja vaihtelevaa kylläkin, venyttelyitä tehden.
Venyttelyitä ei pidäkään jättää väliin, edes tauoilla, sillä lyhyempi lihas herkemmin ylirasittuu kun aloittaa taas!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197