Viimekuukautena kun olen käynyt lenkillä, juokseminen on kärsinyt kivusta oikean jalan polvessa. Kipupiste on lumpion oikealla puolella heti lumpion vieressä, hieman keskilinjan alapuolella. Kipupiste on terävän tuntuinen ja vihlova. Kipu alkaa muutaman kilometrin juoksun jälkeen (ei siis heti juoksun alussa). Kipua ei esimerkiksi tunnu, jos lukittaa jalan suoraksi ja "juoksee". Aluksi kipu tuntui tunnin juoksun jälkeen ja kipu iski täydellä teholla. Nyt kipu alkaa jo parin kilometrin jälkeen ja tuntuu lievemmältä. Silti pitää vaihtaa kävelyksi, jolloin kipu vähän helpottaa. Olen vaihtanut hyvät juoksukengät parempiin (Asics ds-traineriin)
ja käynyt kahdesti ortopedillä, eikä vikaa ole löytynyt. Silloin kun kipu hieman lievitti niin aloin samalla venytellä myös enemmän, erityisesti itb-lihasta mutta kipu vaan säilyy. Juoksun jälkeen kipu häviää 30 minuutin - kahden tunnin sisällä riippuen kivusta. Olen juossut puolivuotta ja puolikas maratooni meni kivuitta. Kivut alkoi pari viikkoa sen jälkeen. Meneekö tämä vaan parin viikon pakkolevolla ja venyttelyillä ohi vai mitä tässä tekisi? Elokuun lopussa on kokomaratoni johon olen jo ilmoittautunut.
Polvikipu
14
7855
Vastaukset
- fjhjfklldas
Saattaa mennä pari kuukautta levossa ennen kuin paranee.
Juokseminen vain pahentaa ja jos jatkat, saattaa juoksu loppua kokonaan.- kokemusta on
vältä alamäkijuoksua,vähennä määrää ja opettele venyttelemään reiden ulkosyrjän lihaksia,sillä paranee.
- kkk
Voisit ehkä käydä fysioterapeutilla tms. tutkituttamassa jalkojesi liikeradat ja mahdollisen pituuseron. Itselläni löytyi jaloista pituusero, hienoinen polven kierto ja jalkaterän korkea holvikaari. Hankin mittatyönä tehdyt pohjalliset juoksukenkiin. Pidin muutaman parin kuukauden mittaiset täyslevon juoksusta ja muusta rasittavasta treenistä, kun ei muuten alkanut polvikipu (juoksijan polvi) paranemaan. Yhteensä aikaa meni 8 kuukautta että sain selville missä vika, mistä johtuu ja miten se lähtee. Nyt kaikki taas hyvin kunhan vain muistaa aina lenkin jälkeen venytellä HYVIN.
- misu--
itselläni vaati noin 5 viikon tauon juoksusta tuo vaiva. niin kauan olet juoksematta kuin polveen sattuu. voit tehdä korvaavaa harjoittelua kivun sallimissa rajoissa.
- Chloe
Olisi helpompi käsitellä vaivaa jos tietäisi sille nimen. Onko tietoa? Löysin tällaisen kuvan, onkohan se tuo violetiksi värjätty lihas joka oikuttelee http://www.exrx.net/Muscles/Quadriceps.html ?
- ZeRiOuZ
Samantapanen samas paikassa, mutta useimmiten ei tunnu yhtään tai sit aika vähän...
- Lätsä
Vaiva johtuu joka tapauksessa juoksusta. Juoksu jumittaa reiden lihakset ja sitä kautta jänteet. Käy hierojalla kerran-pari putkeen, pyydä että ottaa reidet tarkemmin, niin luultavimmin hellittää ihan sillä. Perustelu: tuskin polvinivelessä mitään vikaa on.
- Jeppe
...joukkoon tummaan. Tämä on juoksun harrastajilla tavallinen vaiva. Itselläni oli vastaava viime syksynä vaikkakaan ei kovin paha. Selvisin juoksemalla joustavalla pururadalla vähän lyhempiä lenkkejä. Hiihtokauden alkaminen pelasti sitten lopullisesti eikä ainakaan tänä keväänä vielä ole kipu palannut, vaikka juoksukilometrejäkin on jo kohtalaisesti.
- Chloe
Auttaako venyttelyn ja juoksemattomuuden lisäksi sitten hieronta tai fysioterapeutti? Ihmetyttää kun se on vaan oikeassa polvessa eikä koskaan vasen ole vaivannut. Täytyy nyt kuitenkin yrittää olla kärsivällinen ja venytellä useasti että vois parin viikon päästä (ehkä?) varovasti kokeilla...
- jmax
Itselläni on ajoittain ollut tuo sama vaiva, juoksen lähinnä asfaltilla ja painoakin on n. 90kg, joten polvet ovat kovilla. DS Trainerit, jotka itselläkin on yhtenä parina pahensivat tuota vaivaa, joten pitkille lenkeille hankin paremmin vaimennetut tossut. Tosin jos olet kovin kevytrakenteinen niin on todennäköistä että Trainerit ovat sinulle riittävän vaimennetut. Toivottavasti tulee kuntoon, itse olen menossa HCM:lle saa nähdä miten mulla polvet kestää kesän pitkät lenkit :)
- peetuna
Kuten tuolla aiemmin neuvottiin opettele venyttelemään reiden ulkosyrjää, ohjeita oli muistaakseni juoksija-lehdessäkin keväällä. Venyttele tekee ihmeitä!
- Chloe
Kiitos kaikille vastauksista! Jo rupeaa kuukauden päästä taas tanner tömisemään 70kg:n voimalla:)
- ulkoreunaa reidestä???
Heitäppäs joku hyvä venyttelyohje reiden ulkoreunalle? Mullakin tuo "juoksijan polvi" taitaa olla vaivana :(...pariin viikkoon ei oo uskaltanut juosta, kun koskee niin pirusti.
- retu
ulkoreunaa reidestä??? kirjoitti:
Heitäppäs joku hyvä venyttelyohje reiden ulkoreunalle? Mullakin tuo "juoksijan polvi" taitaa olla vaivana :(...pariin viikkoon ei oo uskaltanut juosta, kun koskee niin pirusti.
wwww.juoksija-lehti.fi ,siellä venyttelyohjeet:oikealla alimmaisena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841