Ratsastuksen aloitus

Lemonface

Moi! Voiko ratsastamaan alkaa enää aikuisena? Onko täällä muita jotka haaveilevat samasta tai ovat aloittaneet ratsastus harrastuksen vanhempana? Paljonko maksaa tunti ? Onko se kovin vaikeaa ja kallista ? Täytyykö hankkia kovasti varusteita heti ? Kertokaa kokemukseistanne.

36

7289

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratsastanut

      nuorempana, nyt tekis mieli alottaa uudestaan, mutta mun ongelma on siinä, että haluan yksilöllistä opetusta, en mihinkään tuntiryhmään...

      • Lemonface

        Luulisi monessa paikassa saavan myös yksityitunteja ja sitten sen jälkeen itsekseen voisi käydä ratsastamassa kun osaa. Vai kuvittelenko vaan?


      • hirveesti
        Lemonface kirjoitti:

        Luulisi monessa paikassa saavan myös yksityitunteja ja sitten sen jälkeen itsekseen voisi käydä ratsastamassa kun osaa. Vai kuvittelenko vaan?

        olla meilläpäin yksityistunteihin mahdollisuutta. joskus jossain maalla olen käynyt yksityisesti, mutta liian pitkä matka esteenä harrastukselle...


      • Tyyppi nimim ratsastaja

        Ensin voisit käydä yleisellä tallilla ja kysellä tunneista yleensä ne maksaa N:20E sitten tunteja on yksäreitäkin mene sinne ja varaa yksityis tunti ota myös sopivat housut ekallakerralla kypärän varmaan saat lainaan tallilta


    • anneth

      Itse aloitan maanantain senioreiden alkeiskurssin. Olen haaveillut ratsastuksesta pienestä asti ja vasta nyt 21-vuotiaana on mahdollisuus aloittaa kun saa palkkaa mistä maksaa. Täällä pk-seudulla ratsastus on ikävä kyllä tosi kallista, 30 e/tunti. Varusteita ei hirveästi tarvitse hankkia. Itse ostin ratsastushousut (35 e), näppylä hanskat (3 e) ja saappaat (50 e). Kypärän ja raipan saa yleensä lainata tallilta. Ei tässä enää ihan huippukilparatsastajaksi tulla, mutta mulle tärkeintä on vain päästä ratsastamaan.

      • Lem...

        Tunnit ei halpoja mutta minullekin riittää vaikka kaksi kertaa kuussa eli vaikka joka toinen sunnuntai tai lauantai. Ja kesäisin. Meilläkin talleja muutamiakin tossa lähistöllä. Niin ei se silloin niin kalliiksi tule. Ja housut ainakin sinä sait musta ihan ok. hintaan. Taidan minäkin vaan mennä kysymään tai vaikka soittaa ensin koska vois mennä. Onko muuten hevosia pakko hoitaa? Sitä mää en kai ainakaan nyt halua..vaan ratsastaa ja kyllä harjata mut en muuta.


      • anneth
        Lem... kirjoitti:

        Tunnit ei halpoja mutta minullekin riittää vaikka kaksi kertaa kuussa eli vaikka joka toinen sunnuntai tai lauantai. Ja kesäisin. Meilläkin talleja muutamiakin tossa lähistöllä. Niin ei se silloin niin kalliiksi tule. Ja housut ainakin sinä sait musta ihan ok. hintaan. Taidan minäkin vaan mennä kysymään tai vaikka soittaa ensin koska vois mennä. Onko muuten hevosia pakko hoitaa? Sitä mää en kai ainakaan nyt halua..vaan ratsastaa ja kyllä harjata mut en muuta.

        Ei hevosia ole pakko hoitaa. Hoitaja voi laittaa ne tuntia varten valmiiksi, jos hevosen iso koko pelottaa. Mutta olisi erittäin toivottavaa että jokainen ratsastaja laittaisi hevosen itse kuntoon (harjaaminen, satulan laitto, suitsiminen ym.), koska silloin yhteys hevoseen paranee. Ratsastuksessa mulle on tärkeää just hevosten kanssa oleminen, eli mielelläni myös harjailen niitä ym. Mutta siis hoitohevosta ei ole pakko ottaa ja vähän outuo olisikin kun kaikki muuta hoitajat on yleensä ala- ja yläasteikäisiä.

        Varusteista sen vielä: housut voi olla mitkä tahansa housut kunhan ei ole isoja sisäsaumoja ja ei saa olla liian löysät, muuten kiertyy jalanympärille. Kengissä pakko olla kanta, muuten ei pysy jalustimessa kunnolla ja tukeva varsi pitäisi olla. Ja kenkien kanssa chapsit. Itse hommasin noita varusteita, koska kotoa ei löytynyt kumppareita, tiukkoja verkkareita ym.


      • halpaa meininkii... o.o
        Lem... kirjoitti:

        Tunnit ei halpoja mutta minullekin riittää vaikka kaksi kertaa kuussa eli vaikka joka toinen sunnuntai tai lauantai. Ja kesäisin. Meilläkin talleja muutamiakin tossa lähistöllä. Niin ei se silloin niin kalliiksi tule. Ja housut ainakin sinä sait musta ihan ok. hintaan. Taidan minäkin vaan mennä kysymään tai vaikka soittaa ensin koska vois mennä. Onko muuten hevosia pakko hoitaa? Sitä mää en kai ainakaan nyt halua..vaan ratsastaa ja kyllä harjata mut en muuta.

        hä!!! meillä 1 tunti maksaa 15e! 30e on turhan kallista! nyt oon vaihtanut tallii ja tunti maksaa 18e ja puol tuntii 11 euroo ja vanhas tallis 8e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nooh....pää asia on että pääsee edes hepan selkään ^^


      • Moi
        halpaa meininkii... o.o kirjoitti:

        hä!!! meillä 1 tunti maksaa 15e! 30e on turhan kallista! nyt oon vaihtanut tallii ja tunti maksaa 18e ja puol tuntii 11 euroo ja vanhas tallis 8e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nooh....pää asia on että pääsee edes hepan selkään ^^

        Meil irtotunti 8 hengen ryhmässä 36


    • Cha

      Itse aloitin ratsastuksen vähän yli vuosi sitten, 27-vuotiaana. Aikaisempia kokemuksia hevosista ei ollut juuri ollenkaan. Aluksi ei mielestäni tarvitse olla sen kummempia varusteita, itselläni aluksi ihan kumpparit, vanhat trikoohousut ja neulesormikkaat, kypärän sai tallilta. Ensimmäinen hankinta oli puolen vuoden jälkeen kypärä ja nyt keväällä ratsastushousut. Kenkinä olen nyt pitänyt nilkkureita joissa kantaa. Ratsastus on suhteellisen kallis harrastus joten varusteisiin olen sijoittanut pikkuhiljaa ja harkiten. Harrastuksena kuitenkin hintansa väärti, tallilla ja hevosen selässä pää kyllä tyhjenee kaikesta muusta. Haastetta piisaa vaikka loppuelämäksi, sen verran vaikeaa, mutta joka tunti kokee myös jonkin onnistumisen ja kehittymisen tunteen!

      • ratsastaja,

        Itsekin ratsastin 10-vuotiaana tyttösenä viimeksi ja oma tyttäreni on nyt ratsastanut pari vuotta. Pelko ja varovaisuus on aivan erilaista kuin nuorempana.. Löysin pitkän etsiskelyn jälkeen maalaistallin, johon soitin ja kerroin haaveistani nousta taas eli 25 vuoden jälkeen hevosen selkään. Saimme tyttären kanssa yksityistunnin ja olemme käyneet ko. tallilla nyt vuoden. Saan itse valita hevosen millä menen, yleensä rauhallinen yksilö ja tunnilla etenen oman tason mukaisesti. Ison ratsastuskoulun tunneille en menisi koskaan! Ja täytyy sanoa, että hevostelu on tuonut mun elämään paljon iloa!


      • Lem..

        Kiitti kaikille vastauksistanne. Kauanko kerralla ratsastatte?


    • Aida

      Itse olen aloittanut ratsastuksen, kymmenen vuoden tauon jälkeen, aikuisena. Käyn ratsastamassa aikuisryhmässä, jossa muut ovat aloittaneet harrastuksen vasta ilman minkäänlaista pohjaa. Aikuisena harrastamisesta saa paljon enemmän irti, kuin mitä nuorena sai ja tekemiseen suhtautuu rennomalla otteella.
      Suosittelen lämpimästi!
      Alkuun tarvitset tukevat, kannalliset, kengät ja hyvät housut. Tallilta saa lainata kypäriä.
      Itse käyn vakiotunnilla kerran viikossa ja tunnin hinta on 17 e. Nyt kesänaikan käyn kaksi kertaa viikossa ja osallistun yhdelle aikuisten leirille.

      • Anonyymi

        Lähtisin heti jos rahaa ois yks semmonen laji mitä kokeilisin


    • miekkonen_

      Toki! ratsastuksen voi aloittaa koska vain kunhan intoa ja malttia riittää.. tunnit maksavat paikasta riippuen 15-25e. Omia varusteita ei tarvitse olla mutta hyväksi ne ovat ettei tarvitse muiden hilseisiä kypäriä pitää.. toki jos pidemmälle pyrkii (= kisat / oma hevonen) niin omat varusteet on hankittava ja silloinhan se maksaa.

    • ^HevosTyttö^

      Tietysti aikuisetki voi aloittaa ratsastuksen.
      Yleensä yksi ratsastustunti maksaa 14-22 euroa. Riippuu vähän tallistakin. Ratsastusvaatteita ei tarvitse hankkia heti tai ollenkaan. Kypäriä voi saada lainaan talleilta. Ratsastus housujen on oltava sellaiset joissa housujen saumat ei tunnu ratsastaessa. Eihän ratsastukseen välttämättä tarvitse kun kypärän, kengät jossa on pieni korko ja housut jossa sauma ei tunnu ratsastaessa. Raipan voi lainata tallilta. Ratsastus voi olla alussa vaikeaa koska ei ole tottunut istumaan hevosen selässä. Sen jälkeen jalat voivat olla hiukan kipeitä. En ole ihan vielä täysi aikuinen mutta 17 ja tiedän aika paljon ratsastuksesta ja siihen liittyvistä asioista.

    • ukkeli

      kerrassaan hieno ja mukava harrastus. ei kyl niin helppoa milt näyttää, mut siinnä kai se viehättävyys piileekin. itte reilun puol vuotta harrastanu, no ihan alottelija viel, melkolail hurahtanu:) ratsastukseen. tunnin kestää minun ratsastuskerta, alku ja loppu käynnit mukaan lukien. eiku talleille soittelemaan tai käymään, ennen ku tulee syksy mikä taitaa herättää paljon ratsastuksesta kinnostuneita ja sillon voi olla vaikeamp päästä mukaan. itte jo vakituntilaine:)

    • juuri niin

      sen voi alottaa millon vaan.. tiedän monia jotka ovat alottaneet harrastuksen aikuisena.. tuntien hinnat riippuu tallista.. jos talli on kovin suosittu, on tunnit vähän kalliimmat.. mutta yleensä ne pyörii tääl päin jossain 15-30euron välillä.. tallilta saa yleensä ne tarvittavat.. mutta omat on oltavat saapaat.. kumisaappaat käyvät alkuunsa hyvin kun niissä on pikkasen korkoo.. kypärän ja raipan saa tallilta. ja jos haluaa käyttää turvaliiviä niin sitä ei pakolla tallilta löydy.. ensin kannattaa käydä tutustumassa talliin missä aikoo alottaa ratsastuksen.. :)

    • hurahtanut nelikymppinen :)

      ... kannattaa aloittaa! Itse aloitin viime syksynä hieman alle nelikymppisenä. Vaikka aluksi pyysinkin tunnille keppihevosta, niin nyt en malttaisi olla ollenkaan selästä pois. Olen myös käynyt pitkillä maastovaelluksilla näin kesällä, sekä ihastunut myös westerniin.

      Tuntien kertyessä myös halu hoitaa hevonen kentälle kasvaa. On kiva harjata oma polle siistiksi ja "ottaa tuntumaa" hevosen fiilikseen. Jokainen päivä kun on erilainen myös hevosella. Eikä tuo varusteiden laittokaan ihan helppoa aina ole - varsinkaan länkkärissä. Siinä itselle haastetta että sujuu joka kerta paremmin...

      Tuntien hinnasta voidaankin olla montaa eri mieltä, eikös kyse ole kuitenkin omien halujen ja tarpeiden priorisoinnista? Itselläni on vakitunnit lauantaisin, joten perjantaina ei viitsi mennä esim. baariin (ei muuten suju ratsastus) ja lauantaina ratsastuksen jälkeen on niin euforinen olo, ettei sitä viitsi lähteä riehumaan. Laitan nuo bilerahat sata kertaa mieluummin hevosiin!

      Ei muuta kuin selkään vain :)

    • Kantsii mennä

      ratsastuksen neljä kuukautta sitten 35-vuotiaana tyttäreni perässä. Aikaisemmin en ole hevosen/ponin selässä käynytkään. Aina olen tästä haaveillut (lueskellut hevosista aikuisiälläkin), mutta keväällä sain vihdoinkin varattua itselleni tunnin. Nyt olenkin sitten käynyt kerran viikossa tunneilla. Itseäni vain ensimmäisen tunnin talutettiin. Tosin olen notkunut aidan vieressä tyttären tunneilla ottamassa teoriaoppia. Nyt olen jo laukkaillut maassa olevia yksittäisiä puomeja. Laukka myötäpäivää vaatii vielä melkoisesti harjoittelua, kun itseni se on se vaikeempi suunta (yleensä tuntuu, että menee päin "metsää"). Toiseen suuntaa menee ihan ok. Paremminkin voisi mennä, mutta kokemukseeni nähden.
      Kyllä sitä vanhempanakin oppii, mikäli haluaa. Ei vain saa lannistua. Ratsastushan on suht.arvokasta. Itsellä tunti maksaa 15 euroa. Varusteista olen hankkinut oman haloriderin-kypärän, ratsastushousut (mutta aluksi pärjää vaikka verkkareillakin) ja chapsit (näihin meni noin reilu satanen, kun en kalleimmasta päästä ostanut. Satuin omistamaan vanhat hieman varrelliset kengät, joissa leveä kanta. Näillä olen toistaiseksi pärjännyt. Turvaliivi olis tietty vielä hyvä, mutta vielä en raaskinut ostaa.

      Mene ihmeessä, itsekin olen ihmetellyt omaa saamattomuuttani.

      • äityli40

        Itse aloitin (olen 40-vuotias) ratsastuksen uudestaan 25 vuoden tauonjälkeen viime lauantaina ja aivan mahtavaa oli:). Otimme ystävättäreni kanssa tunnin jonka hinnaksi tuli 40€ per hlö. Haluamme näin alkuun muistinvirkistykseksi ja tasapainon vakauttamiseksi täysin yksilöllistä ja intensiivistä opetusta,jolloinka se on tietysti hintavampaa, mutta on se sen arvoista:)Nyt itselläni on kokoajan hepat mielessä ja kova polte tunnille:) täysin hurahtanut :)


    • hellureii

      Tottakai ratsastamaan voi oppia aikuisenakin, eihän se ole iästä ollenkaan kiinni! :) Tuntien hinnat ovat tietysti jokaisella tallilla omat, jossain kalliimpaa jossain taas paljon halvempaa. Mistä päin etsit tallia? Simpeleellä, jossa minä ratsastan tunti maksaa 12e, yksityistunti 8e. Eli yksityistunti tosiaankin voi olla joillain talleilla halvempi, mikä on ihan järkevääkin. Valmennus on tietenkin sitten ihan eri asia..

      Ratsastamisen vaikeudesta.. Useimmat ihmiset luulevat sen sujuvan tuosta vaan, kunhan istuu hevosen selässä. Se ei kuitenkaan tietenkään mene näin. Hyvin koulutettu hevonen tekee juuri niinkuin ratsastaja pyytää, mutta tietenkin täytyy tehdä jotain, ei ne itsestään hommia tee. Kannattaa lukea kirjoista tai netistä tietoa ennen aloittamista, jos päätät aloittaa. Kun tiedät teoriassa enemmän, hahmotat asiat luultavasti paremmin myös hevosen selässä.

      Varusteista: Ratsastukseen sopivat housut olis hyvä olla. Samoin hanskat. Ratsastushanskat ei ole kalliita, parista viiteen euroon. Itse sain käytetyt ratsastushousut kaveriltani 15e:lla, eli ei kovin kallista. Tallilta löytyy varmasti kypäriä ja raippoja, mutta tottakai pitemmänpäälle olisi hyvä, jos olisi oma kypärä. Virallisia ratsastuskenkiä-tai saappaita ei ole pakko olla, voit käyttää esim. kumisaappaita, tai muita ratsastukseen sopivia kenkiä.

      • Saga-hamsu!

        Niimp..tai noi tarvittavat tulla tossa jo esille itse aloitin 10 vuotiaana ja nyt 12 toista ja puoli joten pari vuotta on harrastetttsastusu. Itse aloitin eräällä pikku tallilla puistolassa ja nytten jatkoin tolkinkylässä vantaalla. Itselläni on kaikki kamat (Turvaliivi,saappaat,kypärä,näppylähanskat (kolmet), housut, ja kaksi raippaa..jne..) Kannattaa tsekkailla kaikista lehdistä ratsastuskamoi on joskus tosi hyvii tarjouksia!


    • :D

      tietysti voit! on munkin tallilla aikuisten tunteja! :D Ratsastus maksaa n. 15-20 välilla (ainakin tunti ja riippuu tallista!) hyvässä tallissa voit lainata kypärän ja hanskat. Housut pitäisivät olla tiukat lahkeita eli ratsastus housut ovat hyvät! osta tietyt varusteet vasta kun olet päättänyt jatkavasi ratsastusta! jos ei ole ratsastus saappaita/kenkiä on parempi ottaa "korotetut kumisaappaat!" ei lenkkareita! voit etsiä netistä tietoa lähi talleista! ;) ja ratsastus on todella hauskaa! ps.kokemusta on! :D

    • Ilman muuta!

      Itse olen ollut lajin parissa melkein vuoden ja täytyy sanoa että ei kaduta yhtään.
      Mahtava harrastus!

    • aikuinen aloittelija

      Ilman muuta voit. Itse aloitin nyt vuosi sitten uudestaan pitkän tauon jälkeen ja nyt harmittaa miksi näinkin pitkään pidin taukoa... Aloitin uudestaan kun hevoskärpänen puraisi tyttäreni aloittaessa tämän ihan harrastuksen. En ollut muistanutkaan kuinka ihanaa on touhuta hevosten kanssa ja saada onnistumisen elämyksiä - tosin myös tulee sitä itseensä petyttyäkin, kun ei millään joku homma onnistu. Suosittelen ehdottomasti. Rentouttava harrastus työkiireiden vastapainona!

      • jänöspussi

        Olen lähempänä kolmeakymmentä ja olen 'aina' haaveillut vielä joskus aloittavani ratsastuksen 'uudelleen'. 'Uudelleen' viittaa siihen, että noin 18 vuotta sitten ratsastelin jonkun verran, touhu oli hyvin vapaamuotoista (maastossa)...

        Nyt olen sitten vihdoinkin (kymmenen vuoden suunnittelun jälkeen) käynyt parilla ratsastustunnilla (kentällä). Toisaalta on ollut ihanaa, mutta ongelmaksi olen kokenut sen, että tällä pienellä paikkakunnalla 'aikuisten alkeissa' ratsastaa ihmisiä, jotka ovat ratsastaneet monta vuotta. Tunnen olevani tiellä. Toisaalta kukaan ei kyllä ole sanonut minun olevan tiellä ja opettajakin arveli (kysyttyäni), että tilanne vaatii itseltäni enemmän (en siis todellakaan muista mitään, jos joskus aikanaan jotain ehdin oppia).

        Tunnille pitää myös laittaa hevonen kuntoon itse ja tunnin jälkeen hoitaa hevonen takaisin karsinaan. Aikaa on vähän, apua ei aina tahdo löytyä, hevonen pelottaa (toivottavasti tämä menee ohi, en muista, että olisi penskana pelottanut samalla tavalla!).

        Olisi todella mukava oppia ratsastamaan ja myös hoitamaan hevosta sekä päästä yli pelosta. Hevonen on ihana ja uljas eläin.... :)

        Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?


      • hevosiin hurahtanut
        jänöspussi kirjoitti:

        Olen lähempänä kolmeakymmentä ja olen 'aina' haaveillut vielä joskus aloittavani ratsastuksen 'uudelleen'. 'Uudelleen' viittaa siihen, että noin 18 vuotta sitten ratsastelin jonkun verran, touhu oli hyvin vapaamuotoista (maastossa)...

        Nyt olen sitten vihdoinkin (kymmenen vuoden suunnittelun jälkeen) käynyt parilla ratsastustunnilla (kentällä). Toisaalta on ollut ihanaa, mutta ongelmaksi olen kokenut sen, että tällä pienellä paikkakunnalla 'aikuisten alkeissa' ratsastaa ihmisiä, jotka ovat ratsastaneet monta vuotta. Tunnen olevani tiellä. Toisaalta kukaan ei kyllä ole sanonut minun olevan tiellä ja opettajakin arveli (kysyttyäni), että tilanne vaatii itseltäni enemmän (en siis todellakaan muista mitään, jos joskus aikanaan jotain ehdin oppia).

        Tunnille pitää myös laittaa hevonen kuntoon itse ja tunnin jälkeen hoitaa hevonen takaisin karsinaan. Aikaa on vähän, apua ei aina tahdo löytyä, hevonen pelottaa (toivottavasti tämä menee ohi, en muista, että olisi penskana pelottanut samalla tavalla!).

        Olisi todella mukava oppia ratsastamaan ja myös hoitamaan hevosta sekä päästä yli pelosta. Hevonen on ihana ja uljas eläin.... :)

        Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

        tiellä. Kokeneemmat ratsastajat hallitsevat hevosensa paremmin ja pystyvät siten väistämään tms. Hevosen laittaminen valmiiksi voi aluksi tuntua hieman peloittavalta, mutta kun menee hevosen luokse päättäväisenä ja rauhallisena, niin usein hepat käyttäytyvät ihan hyvin. Useamman kerran kun on laittanut valmiiksi, tulee varmempi olo ja sitä kautta myös pelkokin (uskoisin näin) häviää. Tsemppiä vain!


      • sarppi86
        jänöspussi kirjoitti:

        Olen lähempänä kolmeakymmentä ja olen 'aina' haaveillut vielä joskus aloittavani ratsastuksen 'uudelleen'. 'Uudelleen' viittaa siihen, että noin 18 vuotta sitten ratsastelin jonkun verran, touhu oli hyvin vapaamuotoista (maastossa)...

        Nyt olen sitten vihdoinkin (kymmenen vuoden suunnittelun jälkeen) käynyt parilla ratsastustunnilla (kentällä). Toisaalta on ollut ihanaa, mutta ongelmaksi olen kokenut sen, että tällä pienellä paikkakunnalla 'aikuisten alkeissa' ratsastaa ihmisiä, jotka ovat ratsastaneet monta vuotta. Tunnen olevani tiellä. Toisaalta kukaan ei kyllä ole sanonut minun olevan tiellä ja opettajakin arveli (kysyttyäni), että tilanne vaatii itseltäni enemmän (en siis todellakaan muista mitään, jos joskus aikanaan jotain ehdin oppia).

        Tunnille pitää myös laittaa hevonen kuntoon itse ja tunnin jälkeen hoitaa hevonen takaisin karsinaan. Aikaa on vähän, apua ei aina tahdo löytyä, hevonen pelottaa (toivottavasti tämä menee ohi, en muista, että olisi penskana pelottanut samalla tavalla!).

        Olisi todella mukava oppia ratsastamaan ja myös hoitamaan hevosta sekä päästä yli pelosta. Hevonen on ihana ja uljas eläin.... :)

        Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

        Olen aloittanut ratsastuksen viime keväänä pikkusiskoni kanssa ja vaihtelevasti käynyt kerran viikossa/kahdessa viikossa. Ikää mittarissa tosiaan 23 v.

        Me laitamme hevoset myös itse tunnille, mutta tallityttöjä on hädän tullen siinä lähietäisyydellä. Aluksi jännitti kyllä mennä karsinaan ison hevosen kanssa ja sitä alkaa laittamaan, mutta nyt se alkaa olla jo hauskaa, eikä enää jännitä. Täytyy vain olla määrätietoinen ja asenteella että nyt laitetaan suitset eikä pelleillä.. eikä näyttää hevoselle että pelottaa (sama muuten pätee koirien kanssa touhuiluun).

        Meillä maksaa tunti 14 euroa ja yleensä tunnilla on ollu 2-4 ratsastajaa, mikä on todella hyvä kun opettaja ehtii keskittyä kaikkiin erikseen..

        Olisi mukava saada tuo mieheni ja äitini myös kokeilemaan ratsastusta. Vinkkejä millä ne saisi houkuteltua edes kokeilemaan? :)


    • laluvi

      Ratsastusken voi aloittaa vaikka eläkkeellä oleva ihminen. (en suosittele yli 65v ratsastusksen aloittamista) Itse alotin ratsastuskoulussa, alkeistunnella jossa opetus on tehokkaampaa kuin esim. yksityiseillä talleilla. Ihan ensimmäiseksi kannattaa hankkia kypärä, joka maksaa noin 30-70e. (ei kalliimpaa, koska kun putoaa ja kypärä kolahtaa esim maahan, on ostettava uusi.) Kuitenkin ensimmäisinä kertoina kannattaa lainata ratsastuskoulun kypärää. Housuiksi käy joustavat eikä hirveen liukkaat housut. Ratsastustunnit ovat eri puolella suomea ja eri talleilla eri hintaisia. Esim siellä missä itse käyn maksaa irtotunti 25e, mutta jos ostaa 10h kortin niin 1h maksaa 18e. :) Aluksi ei kannata mennä tallille, jossa tunnit ovat hirveen kalliita, koska kyllä ne perusasiat oppii halvemmallakin hinnalla. 'Kerran viikossa' ratsastus maksaa vuodessa noin 700-1500e ratsastuskoulussa, lukuun ottamatta ratsastajan varusteita ja esim leirejä ja kursseja. Ratsastuksesta ei voi sanoa onko se helppoa vai vaikeaa, se riippuu ihan hevosista, opettajasta ja itsestäsi. Aluksi ehkä opetushevosilla se voi tuntua suht helpolta, mutta, kun tasoa tulee ja hevoset vaihtuvat voi se muuttua aika haastavaksi. Itsestäni ratsastus ei ole helppoa eikä vaikeaa. On huonoja ja hyviä päiviä, helppoja ja vaikeita harjotuksia ja hevosia/poneja yms. :)

    • Dynamite: )

      Hei. Olen itse kohta 16 ja olen ollut monesti Hevosen selässä mutta kunnon ratsastuksen ole aloittanut vasta lähiaikoina. Ratsastuksen voi aloittaa aikuisenakin : ) Olen käynyt Ratsastamassa vasta 6 kertaa ja se ei ole kovin vaikeaa. Kuljen Kaverini kanssa Yhdellä tallilla jossa on 5 hevosta josta 3 on kyseisen henkilön omistamia ja 2 on jonkun muun. Ratsastus onnistuu yksin tai sitten kaverin kanssa. Itselleni 1 Tunti maksaa 15 e sisältyen Opetuksen. Tunti ei ole mielestäni kallis koska siinä opetetaan perusasiat hevosen harjauksesta, varustuksesta ja ratsastuksesta. Itse en ole hankkinut kun vasta kypärän ja alan etsimään käytettyjä rats. housuja ja saappaita eli luulisin että varusteiden hankkiminen ei ole kiireellistä. : )

      ps. Etsi vain talli joka sopisi sinulle : )

    • Maritime1
    • Anonyymi

      Ei tarvitse todellakaan

    • Anonyymi

      Kun aloitin ratsastuksen olen nyt siis 11.v minä en tarvinnut paljon mitään

    • Anonyymi

      Ite en oo ikinä käyny ratsastus koulussa ja oon siis 11v. kun kotona on kaksi tallia ja hevosia, mutta monet sanoo että pitää käydä tunneilla ratsastuskoulussa. Mitä mieltä olette?

      • Anonyymi

        No jos saisit apuu joltain kokeneemmalta…. Niin kai se onnistuis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe