Pitkäaikaistyötön = itsemurhako?!

Onko näin?

Itse olen kolmikymppinen pitkäaikaistyötön (1.5v). Monessa paikassa ja mediassa toitotetaan, että jos olet pitkäaikaistyötön, niin et ikinä pääse töihin. Eli kun olen tuo PATti, niin pitääkö minun tehdä itsemurha, etten vaan tulisi yhteiskunnalle kalliiksi?

27

6358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BLF

      Sanoisin että ei tarvitse. Mene työvoimakoulutukseen ja kouluta itsesi siivoojaksi. Niille löytyy töitä.

      • mutta..

        ..kun ei onnistu, kun olen sellaiseen koulutukseen hiukan ylikoulutettu (AMK-insinööri). Olen toki hakenut jopa varastomiehen ammattitutkintoon, mutta vastaus on sama tyly kuin jokaisesta työpaikasta: olet liian ylikoulutettu!


    • työttömänä

      ja täytyy myöntää, että aikamoista painostusta tuohon kaulakiikkuun ripustautumiseen löytyy.

      Minä en koskaan aio itseäni kaulakiikkuun ripustaa ja jätä sinäkin "kiikkumiset ja muut vastaavat" mielestä.

      Jos töitä ei löydy tai työpaikat täytetään suhteilla, niin silloin saavat töissä olevat maksaa minun ja muiden työttömien elämisen narisematta. Mielelläni vaihdan osia töissä olevan kanssa, mutta siihen asti... vaihtoehdot ovat vähissä.

      • Reetta

        ja elämä on loppujen lopuksi niin mielenkiintoista työttömälläkin. On "mukava" nakertaa aina jotain jostain, koska tämä on niin suurta taiteilua.
        Itse olen alkanut selvittää mitä avustuksia minulla on mahdollisuus saada toimeentulotuen lisäksi, koska liiton päivärahat eivät riitä elämiseen lainojen lyhennysten jälkeen (srk, SPR?), enkä koe sitä yhtään nöyryyttävänä koska edellinen työpaikkani meni rikkaalle rouvalle (ei kysytty koulutusta, ei ammattitaitoa). Päinvastoin, tunnen lievää taistelutahtoa!
        Itse olen taiteillut n. 20 vuotta työttömyyden ja pätkätöiden kanssa ja olen ottanut sen asenteen, että jos ei tämän kummempaa tule, niin parhaani yritän elämän edessä.
        Työttömyyden ei tarvitse välttämättä olla se lamauttava tekijä elämässä, niin vaikealta kuin se välistä tuntuukin. Ei työttömyyden tarvitse estää meitä elämästä ja ajattelemasta, rajoituksia se kyllä tuo, mutta parhaimmat huvit ihmiselämässä ovat ilmaisia. Ja jos joku erehtyy "haukkumaan" työttömyytäni, sellainen saa kuulla kunniansa. Annetaan mielen olla vain avoimena... Jaksamisia kaikille suomen työttömille!


    • noita

      neuvoisin että katsot työkkärin työpaikat ja sovit haastattelun ,saat liikkuvuus avustuksen eli matkalipun haastattelukohteeseen ja takaisin.ota kohteeksi vaikka etäisimmät paikkakunnat.jos saat työn saat myös 2kk.kelanpäivärahan palkanlisäksi.ota näistä tiedoista tarkempi ohje työnvälityksestä. onnea.ja jo matkailu avartaa.

      • minä vaan

        "Neuvoisin että katsot työkkärin työpaikat ja sovit haastattelun."

        Siis miten tuo toimii käytännössä? Sillä haen lähes jokaiseen työkkärin ilmoittamaan työpaikkaan ja lisäksi vielä soitan suoraan työnantajalle, mutta aina vaan tuo minun koulutukseni tulee esteeksi. Sitten oman alani hommiin minulta puuttuu työkokemus.

        Ei se muuttamalla auta, sillä asun nyt jo suuressa kaupungissa.


      • noita
        minä vaan kirjoitti:

        "Neuvoisin että katsot työkkärin työpaikat ja sovit haastattelun."

        Siis miten tuo toimii käytännössä? Sillä haen lähes jokaiseen työkkärin ilmoittamaan työpaikkaan ja lisäksi vielä soitan suoraan työnantajalle, mutta aina vaan tuo minun koulutukseni tulee esteeksi. Sitten oman alani hommiin minulta puuttuu työkokemus.

        Ei se muuttamalla auta, sillä asun nyt jo suuressa kaupungissa.

        ajattelin lähinnä jotain työtä mistä sais otteen ens hätään ja peräkyliä jossa ei välttämättä ole sen alan tietoa mitä sulla tahi ihan mitä osaat.itse nimittäin olen nuorgamista helsinkiin ja välikaupungit työkeikkoja tehnytn,15paikkakunnalla.ja monen erialan kurssit käynyt.ensin työn perässä muuttanut sitten huvikseen,väliajat liitonkorvauksilla,ei valittamista kun en enään viihdy työpaikalla.puuhailen kotona käsityön merkeis.hallitsen 6ammattia.ihan vaan työttömyys kurssien kautta.siis vaan kansakoulupohjalla.tiedän mikä on työttömyys ja ongelma sulla mut paska pätkä työkin auttaa liitonkorvauksille.teen kuten herrat on lait laatinut poimin itselle helpoimmat pätkät.tehköön loput itse nytkin jäivät pahaan pinteeseen mä vaan 2.v.lomailen.


      • Talismaani
        noita kirjoitti:

        ajattelin lähinnä jotain työtä mistä sais otteen ens hätään ja peräkyliä jossa ei välttämättä ole sen alan tietoa mitä sulla tahi ihan mitä osaat.itse nimittäin olen nuorgamista helsinkiin ja välikaupungit työkeikkoja tehnytn,15paikkakunnalla.ja monen erialan kurssit käynyt.ensin työn perässä muuttanut sitten huvikseen,väliajat liitonkorvauksilla,ei valittamista kun en enään viihdy työpaikalla.puuhailen kotona käsityön merkeis.hallitsen 6ammattia.ihan vaan työttömyys kurssien kautta.siis vaan kansakoulupohjalla.tiedän mikä on työttömyys ja ongelma sulla mut paska pätkä työkin auttaa liitonkorvauksille.teen kuten herrat on lait laatinut poimin itselle helpoimmat pätkät.tehköön loput itse nytkin jäivät pahaan pinteeseen mä vaan 2.v.lomailen.

        mielenkiintoinen asenne. So what, mitä tässä ressaamaan itteään. Elämä antaa ja ottaa... Eipä toi niin herkkua näytä työpaikoillakaan se elämä olevan; aina jossain jotain purnataan. Valitusta valitusten perään, eikä kellään ole hyvä olla.


    • ei tietenkään

      Sinulla on hyvä koulutus, mutta ei oman alan työkokemusta. Kyllä työkkäriltä pitää löytyä keinot sinun auttamiseesi. Kun olet ns. pitkäaikaistyötön, niin sinulla on varmaankin oikeus jonkinlaiseen työharjoittelupaikkaan tms. jonka avulla saisit alasi työkokemusta ja sitä kautta sitten koulutustasi vastaavaa työtä. Ota selvää ja vaadi, mitä sinulle kuuluu! Onhan hullua, jos työttömyytesi pitkittyy ihan turhaan. Kyllä sinun pitää päästä työnsyrjään kiinni mahdollisimman pian just vaikka jonkin harjoittelusysteemin kautta.

      Olet hyvin koulutettu, nuori, työkykyinen ja työhaluinen ihminen, jolla on elämä edessä. Älä missään tapauksessa luovuta, ei ole mitään syytä.

      • adasdas

        työkkäristä tuskin saa töitä ikinä. olen kokenut käyntien yhteydessä kauheaa pottuilua lähes joka kerta. työvoimaneuvoja on tyhmempi kuin työnhakija!


    • liian kiirettä

      Pitkäaikaistyötön -> Alkoholismi -> Itsemurha

      • vielä kerran jee

        sitä sopeutuu, ei saa hötkyillä liikaa. Itsekkin hain hulluna töitä ja tressasin niin maan kauheasti.
        Kaikenmaailmantukitukitöitä ja kursseja vaan onpi käyty.
        Sukulaisetkin,ne kyllä vanhemmasta päästä,on toitottaneet kuinka huono olenkaan.
        Niin nyt on sunnuntaina 50 syntymäpäivä ja jo 13 työttömänä.
        Nytten annan periksi. Tyhmäkin osaa luovuttaa.
        Syksyllä on taas ajanvaraus yhdelle nihilistille.
        En tiedä mihin tälläistä mammaa yritetään saada työhön. Kyllä alkaa jo huvittaa.
        Vielä yksi asia, olisin voinut saada pienen kaupungin pienestä kirjakaupasta, siitä toisesta,työn,kaikkilla herkuilla.
        Eivät voineet sanoa että olen liian vanha hommaan vaan,jes mikä vitsi,jäin "kiinni" huonosta ruotsin kielen taidosta.
        Voi helevetto,ei täällä juuri ruattalaisia näy.
        Niin, tämän kirjoituksen pihvi on siinä että näin meitä pikkuhiljaa syrjäytetään.
        Sitten vaan ihmetellään vierestä,että kui sää ny tommonen olet.


    • iloa voi tuottaa

      harjoittelemalla olemattomia musiikillisia taitojaan laulamalla "Oi maamme..." päivittäin työkkärissä, poliisilaitoksella, kaupungintalolla, eduskunnan lehterillä - noin vain alkajaisiksi - tulematta pidätetyksi. Väliin kannattaa mainita aina että eipä ole töitä. Lopun päivää kannattaa huilia ja viihdyttää itseään, ei sitä ilmaiseksi sentään musisoida kokopäiväisesti...

      Kehotan soittamaan työkkärin puhelimesta työlinjalle 4h/päivä, jos et itse viitsi selata näyttöpäätettä.

      -vtuuntunut ja työttömänä 4v.

    • kiinnosti1

      Koko työelämä ihan pereseestä vanhat jäärät lyö ittellensä alihinnan site ihmetellään ku ei työttömiä oeta töihi ku ikänsä kokemuksella hinnotelee ittensä harjottelijan palkoille.

      • ikujyhtgrfeds

        Itse joudun kilpailemaan eläkeläisten kanssa. Eläkeläisille sopii hyvin satunnaiset hommat, joissa tunteja on jokin epämääräinen määrä, joka tapauksessa alle normin. Kaikki on lisää eläkkeen päälle ja taitaa vielä se eläkekin jatkossa parantua.

        Työttömänä minun pitäisi saada täysiaikainen tienesti. Muuten siitä ei kostu mitään.


    • 6+++5

      3v. työttömänä ja täysillä elämästä nauttien, enää en mene koskaan töihin.

    • Casamera

      Lähde exPAT:iksi, eli ulkomaille. Ei siihen hirveästi rahaa tarvitse, ja suomen kielisille on kyllä töitä tarjolla eri puolilla Eurooppaa. Paikkoja voit hakea vaikka EURES:in kautta (http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=fi).

      Vaikka ajatus tuntuisi vieraalta ja ehkä mahdottomalta, niin harkitse sitä. Jouduin itse vastaavassa tilanteessa ratkaisun tekemään. Lähdin, enkä ole sitä päätöstä katunut. Vaikka olisit vain vuoden tai kaksi, niin parantunut kielitaito ja työkokemus on arvokkaita asioita, jotka avaavat uusia mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä nykyään niin tärkeästä kontaktiverkostosta, jota pääset rakentamaan. Voipi käydä niinkin, että et edes halua enää palata takaisin Suomeen.

      Vaikka nuo työt ei välttämättä mitään kovin kaksisia olisikaan, niin jostain kun aloittaa, onnistuu siirtyminen omaa mieltymystä paremmin vastaaviin hommiin helpommin.

    • Työ tule jo...

      Itse olen jo toista vuotta työttömänä siitä asti kun valmistuin. Toisen asteen opinnoissa oli harjoittelua kaupassa, mutta kun työnantajat ei pidä harjoittelua työkokemuksena. Haastatteluissa olen käynyt lukuisissa, se on jo osoitus siitä, että hakemuskeni eivät ole mitään Ö-mappiin. Mutta kun ei ole mitään väliä.

      Suosittelijoita on parikin, kaikki tunnetuista yrityksistä. Hain kumpaankin vielä, ja ei tärpännyt. Monellakaan ei varmasti ollut suosittelijaa yrityksestä, jonne he ja minä hakivat. Toiseen yritykseen, josta suosittelijakin, minulla on koulutus - kaupallinen - ja itse hankittua tietoa. Olen ollut ahkera oppimaan yrityksen asioista ja siitä on hyötyä, kun tunnen heidän tuotteetkin yhtä hyvin kuin omia sormia kädessä.

      Mutta ei sillä töihin pääse. Joko ne kysyy ajokorttia, mutta kuka sitä tarvitsee - kaupungissa jossa bussit kulkee 10 min välein. Ja toki voin mä hankkia auton ja ajokortin, jos työnantaja maksaisi, työttömällä kun ei ole varaa. Tekee mieli koko ajan luovuttaa. Työttömänä voi viettää päivät miten haluaa, rahasta ei ole puutetta. Jääkaapissa aina ruokaa, asunto on, nettiyhteyteen on varaa (mokkula).

      Sukulaiset pakottaa orjatyöhön. Ne sanoo et kannattaa mennä kelatuilla. No niin. Mutta kun saa täysin saman rahan tekemättä mitään. Miksi olla 6 tuntia päivässä töissä, kun saman rahan saa kotona työtä hakiessa. Eikä ne työnantajat kato noita harjoitteluja vakavasti.

      Mistä kiikastaa kun työintoinen ei pääse töihin? Eikö hyville työntekijöille ole tarvetta?

    • hope123

      Täytä se aukko cv:ssä jollain tittelillä, omalla firmalla. Itsemurhaa ei tuollaisen takia kannata tehdä se on vaan sinulle haitaksi. Ala nauttimaan elämästä, ajasta mitä sulla on ja terveydestä. Nyt tulee kesä ja on kaikkia kivoja puistoja ja voi tehdä kaikkea kivaa.
      Voithan aina myös perustaa oman firman. Esim. nettisivut saa alle 100€:lla.
      Firman Facebook sivut ja blogin voi tehdä ilmaiseksi että voi markkinoida liikeideaansa. Innostu jostain ja tee asioita joista pidät. On mahdollista myös aina verkostoitua uudelleen ja liittyä yhdistyksiin joista voi saada työkontakteja.
      Kun olet onnellinen hyviä asioita ja työ ilmestyy, usko pois!

      • Maailman Syrjältä

        Juu ei mitään itsareita. Meitsikin viiskymppinen äijä ja hevosentöitä tehnyt koko ikänsä ja "sotavammoja" on tullut. Ei pärjää enää terveiden, nuorien ja koulutetuiden kanssa samal viival. Mut ei sen väliä mulle itselleni, mutta saan kuulla aina tätä jargonia toisilta, että en haluakkaan tehdä duunia. -Mikäs siin on korvauksella elellessä. Äiteekin sanoi, että sitä hävetti pankkitiskillä kun pisti mulle vähän rahaa. Ettei ennen vanhaan tämmöst ollu. Ny o ja minä en ainakaan aio sitä hävetä. Epikriisit aina rehellisesti pöytään ja jos joku hullu vielä töihin ottaa ni se on kyllä tosi hullu. Se on se tosi asia, että työmarkkinoilla pärjäävät kaikki sitkeimmät pyrkyrit ja härskeimmät hanut. Eikä siel työelämäs nyt niin saatanan kivaa ole nykypäivänä. Tehköön kuka tahtoo, mie syljeskelen kattoon... Ja eläkeikä 75:een


    • inssivaan

      Olen ollut pätkätyöläinen 36 v. Sain kerran sellaisen niin sanotun vakituisen työpaikan. Paloin siinä työpaikassa psyykkisesti loppuun ja siitä en ole toipunut koskaan. Ei enää toimihenkilöksi. Nyt olen ollut työtön vuoden 2009 kesäkuusta. Pari lyhyttä työsuhdetta 2 kk ja viimeinen 1 kk. Jos en olisi saanut löytää Jeesusta elämääni en olisi tässä.

      Neuvo aloittajan kysymykseen älä tee itsellesi mitään sillä me kaikki olemme vielä täällä(osin Raamattua lainaten).

    • Vitköyhä

      Jos yli 3kk työtön ei töihin enää koskaan pääse.

      Kannattaa ottaa pussi päähän ja ilmastointiteipillä kiinni.

      • höpsiss

        höpöhöpö. mulla on ollu työttömyyskausia muutamasta kuukauesta puoleen vuoteen ennen uutta työpaikkaa ja nyt on jonkin sortin ennätys: työttömänä lokakuusta 2014 ja näin keväällä 2016 meen työhaastatteluun.


    • ikujyhtgrfeds

      Itselläni on takana useita työttömyysjaksoja, pari viittä vaille 500:n päivän mittaista. En minä enää haaveilekaan mistään "pysyvästä" työstä, vaan siitä että saan taas seuraavan työssoloehdon täyteen. Joskus se on onnistunut helposti. Tämä "helpposti" tarkoittaa sitä, että on saanut töitä jostain sen verran läheltä, että on voinut kulkea kotoa käsin tai muuten hoitaa homman kotoa käsin. Usein on pitänyt reissata ja kauaskin. Silloin siitä hommasta ei kostu muuta kuin että saa kerrytettyä sitä työssäoloehtoa.

      Olin aikoinaan ihan oikeissa insinöörin hommissa mutta vanhempana ei kelpaa enää minkään organisaatioon. Pitää olla oikeasti hätä ja tarve osaamiselle jotta kelpuutetaan ja silloin saa palkankin mutta ei pitkäksi aikaa.

    • Spicchi

      Samanlaiset fiilikset kuin aloittajalla. Parhaani yritän, mutta tulosta vain ei tule. Tuntuu siltä, etten enää jaksa. En niitä iänikuisia "valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun" -viestejä, en kivan tuntuisesta työpaikasta innostumista, joka kuitenkin johtaa jälleen pettymykseen, en työkkärin kyykytyksen kohteeksi joutumisen pelkoa. Olo on ulkopuolinen ja osaton, arvoton. Aika hemmetin vaikea yrittää esiintyä työhakemuksissa motivoituneena ja innostuneena, kun koko ajan on vain tunne, että ei tästäkään mitään tule.

      Miten tästä eteenpäin? Miten ylläpitää toivoa, kun omat voimat alkavat olla loppu?

    • sejasamahakeeko

      Itse olen ihan samaa tässä alkanut miettimään 35v pitkäaikaistyötön, töitä hakenut ja monesta paikasta on yleensä tullut vakiovastaus valitettavasti sopivia hakijoita oli enemmän et tullut valituksi. Myös sama on koulutuspaikkojen suhteen ollut että niissä parissa harvassa tapauksessa olen päässyt haastatteluun mutta 95% todennäköisyydellä arvaan vastauksen ei valittu koska sopivia hakijoita oli enemmän kuin koulutuspaikkoja tms. Että alkaa menemään vähitellen kuppinurin että on melkein aivan sama haetko mitään vaiko etkö hae lopputulos on sama et pääse minnekkään et töihin, et opiskelemaan

      • rrrrrraaaaaaaaa

        Olen 58 vuotias nainen ja pitkäaikaistyötön.
        Tuskin mä saan koskaan enää töitä vaan saa ajatella eläkettä.Kaikki yli kolkyt vuotiaat pitkäaikaiset työttömät .... kyllä Teillä pitäisi vielä töitä saada ....hyvä ikä menossa !
        Ei tässä iässä enää jaksa vaikka mieli sama kuin 18 v. fyysinen rasitus tekee tässä iässä jo paljon eikä ole niinikään terveyttäkään ......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe