Löysin verkossa surfatessani ms-taudista sivustoja, joilla kerrottiin avun löytyneen dieetistä, lähinnä siis maidoton ja gluteiiniton ruokavalio, paljon vihreitä kasviksia, kalaa, ei sokeria, kahvia, alkoholia, vähän liharuokia. Onko kenelläkään kokemuksia ruokavaliosta ja sen tuomasta avusta MS-taudin oireisiin. Itselläni ainakin tuntuu oleminen paremmalta, mutta toisaalta omat oireeni ovat muutenkin vielä onneksi varsin vähäisiä.
Dieetistä apua ms-tautiin?
26
2646
Vastaukset
- Härrrkä
Moi.Minulla todettiin elokuussa 05 tämä ms.Reilu 1/2 v.Hoipertelin vaihtelevalla menestyksellä.Kävin "hierojalla" kun luulin niskojeni olevan jumissa ja sain häneltä aivan saman ruoka ohjeen kuin sinä luettelit.Noudatin sitä melkeen sen 1/2 vuotta enkä huomannut sen tuovan mitään muutosta olotilaani.En muista ny minkä maalaiseksi tätä hierontaa ja ruokavaliota sanoi mutta ei siitä ollut minulle apua.Kaiken näkösiä ohjeita olen saanut kyllä..mutta kun yrittää pysyä terveenä ja liikkua paljon niin mieli pysyy pirteänä.Heh kyllä niitä vaikeitakin päiviä etehen tulee.Tsemiä !! ja vilpoisen aurinkoista kesää (( =
- Mitä lääkärit tietävät?
Eivätkö lääkärit kerro MS-potilaille mitään ruokavalion vaikutuksista tautiin? Se olisi hämmästyttävää, koska ei-MS-tautia-sairastavanakin olen lukenut aiheesta paljon.
- tänä vuonna
Olen sairastanut mäsää aika monta vuotta ja alkuvuodesta sain ms-hoitajalta sellaisen tietolehtisen ruokavaliosta. Eipä siinä mitään ihmeellistä ollut. Taitaa olla niin, että tervellinen ruokavalio ei ole pahasta sairastaa/ei sairasta mäsää.
- Vaikutusta on
tänä vuonna kirjoitti:
Olen sairastanut mäsää aika monta vuotta ja alkuvuodesta sain ms-hoitajalta sellaisen tietolehtisen ruokavaliosta. Eipä siinä mitään ihmeellistä ollut. Taitaa olla niin, että tervellinen ruokavalio ei ole pahasta sairastaa/ei sairasta mäsää.
Kiitos, että kerroit. Kyllä ruokavaliolla on paljon enemmän merkitystä kuin minkä kuvan olet saanut. Olen opiskellut ravitsemusalaa. Kannattaa perehtyä asiaan itse lukemalla MS-taudin ja ruokavalion yhteyksistä englanninkielisiltä sivustoilta. Tiedän, että riittävällä D-vitamiinin saannilla ja rasvahapoilla on esimerkiksi erittäin tärkeä merkitys. Ihmettelen, etteivät lääkärit tai MS-potilaiden potilasjärjestöt kerro asiasta enempää. Pankaa potilasjärjestö lujille asiassa!
- Että ruokavalio
Vaikutusta on kirjoitti:
Kiitos, että kerroit. Kyllä ruokavaliolla on paljon enemmän merkitystä kuin minkä kuvan olet saanut. Olen opiskellut ravitsemusalaa. Kannattaa perehtyä asiaan itse lukemalla MS-taudin ja ruokavalion yhteyksistä englanninkielisiltä sivustoilta. Tiedän, että riittävällä D-vitamiinin saannilla ja rasvahapoilla on esimerkiksi erittäin tärkeä merkitys. Ihmettelen, etteivät lääkärit tai MS-potilaiden potilasjärjestöt kerro asiasta enempää. Pankaa potilasjärjestö lujille asiassa!
olisi se kaiken A j O. Johan nyt jokaisen järkikin sanoo, että terveellisellä ruokavaliolla saa paljon aikaan, mutta että sillä esim. plakkien sijainnin kannalta olisi jotain merkitystä, pitäisi varmaan pystyä perustelemaan. Eli, kerropa meille maallikoille, kuinka tulee syödä, ettei plakki/t kehity johonkin tiettyyn paikkaan. Tai että kuinka sen voisi estää?
- Keskustelun virittäjä
Että ruokavalio kirjoitti:
olisi se kaiken A j O. Johan nyt jokaisen järkikin sanoo, että terveellisellä ruokavaliolla saa paljon aikaan, mutta että sillä esim. plakkien sijainnin kannalta olisi jotain merkitystä, pitäisi varmaan pystyä perustelemaan. Eli, kerropa meille maallikoille, kuinka tulee syödä, ettei plakki/t kehity johonkin tiettyyn paikkaan. Tai että kuinka sen voisi estää?
No, ei nyt sentään ole syytä loukkaantua, jos tuon esille tukihoidon mahdollisuuksia! On jotenkin kohtuutonta, että minun pitäisi kyetä selittämään mekenismit yksityiskohtaisesti, jos tuon esille sen, että ruokavaliolla voidaan vaikuttaa MS-tautiin paljon.
En myöskään sano, että ruokavalio on kaiken A ja O, mutta paljon sillä on silti merkitystä. Jos tuntisi aihetta todella kattavasti, kirjoittaisin aiheesta kirjan enkä istuisi tässä kirjoittelemassa internetin keskusteluryhmiin! Kannattaa kuitenkin katsoa, mitä esim. Tolonen on kirjoittanut aiheesta näillä sivuilla:
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/ms.html
Tolonenkaan ei mainitse läheskään kaikkia asiaan liittyviä seikkoja. Itse tiedän, että esim. auringovalon puute - D-vitamiinin lähteenä - lisää todella voimakkaasti MS-taudin riskiä. mutta voidaanko riittävällä ihon altistamisella auringolle tai riittävällä D-vitamiinin ottamiselle lisäravinteena parantaa MS-tautia tai jarruttaa sen etenemistä, onkin sitten jo toinen juttu, johon en tiedä vastausta. - Keskustelun virittäjä
Että ruokavalio kirjoitti:
Jos ruokavaliolla ei olisi juuri merkitystä, MS-taudin dieettikirjaakaan ei varmaankaan olisi kirjoitettu:
http://tinyurl.com/lqyxe
Kannattaa muuten lukea ko. kirjan lukijakommentit. Monet lukijat näyttävät saaneen apua.
Olisi tietysti kiva, jos vastaava kirja olisi saatavissa suomeksi. - Keskustelun virittäjä
Keskustelun virittäjä kirjoitti:
No, ei nyt sentään ole syytä loukkaantua, jos tuon esille tukihoidon mahdollisuuksia! On jotenkin kohtuutonta, että minun pitäisi kyetä selittämään mekenismit yksityiskohtaisesti, jos tuon esille sen, että ruokavaliolla voidaan vaikuttaa MS-tautiin paljon.
En myöskään sano, että ruokavalio on kaiken A ja O, mutta paljon sillä on silti merkitystä. Jos tuntisi aihetta todella kattavasti, kirjoittaisin aiheesta kirjan enkä istuisi tässä kirjoittelemassa internetin keskusteluryhmiin! Kannattaa kuitenkin katsoa, mitä esim. Tolonen on kirjoittanut aiheesta näillä sivuilla:
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/ms.html
Tolonenkaan ei mainitse läheskään kaikkia asiaan liittyviä seikkoja. Itse tiedän, että esim. auringovalon puute - D-vitamiinin lähteenä - lisää todella voimakkaasti MS-taudin riskiä. mutta voidaanko riittävällä ihon altistamisella auringolle tai riittävällä D-vitamiinin ottamiselle lisäravinteena parantaa MS-tautia tai jarruttaa sen etenemistä, onkin sitten jo toinen juttu, johon en tiedä vastausta.Alla olevan tutkimuksen mukaan D-vitamiinilisäravinteiden ottaminen alentaa MS-taudin riskiä 41% prosentilla. Muista, lähinnä epidemiologisista tutkimuksista tiedetään, että auringonvalon saanti alentaa MS-tautiin sairastumisen riskiä.
---------------------------------------------
Neurology. 2004 Jan 13;62(1):60-5.
Vitamin D intake and incidence of multiple sclerosis.
Munger KL, Zhang SM, O'Reilly E, Hernan MA, Olek MJ, Willett WC, Ascherio A.
Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, 665 Huntington Ave., Boston, MA 02115, USA. [email protected]
BACKGROUND: A protective effect of vitamin D on risk of multiple sclerosis (MS) has been proposed, but no prospective studies have addressed this hypothesis. METHODS: Dietary vitamin D intake was examined directly in relation to risk of MS in two large cohorts of women: the Nurses' Health Study (NHS; 92,253 women followed from 1980 to 2000) and Nurses' Health Study II (NHS II; 95,310 women followed from 1991 to 2001). Diet was assessed at baseline and updated every 4 years thereafter. During the follow-up, 173 cases of MS with onset of symptoms after baseline were confirmed. RESULTS: The pooled age-adjusted relative risk (RR) comparing women in the highest quintile of total vitamin D intake at baseline with those in the lowest was 0.67 (95% CI = 0.40 to 1.12; p for trend = 0.03). Intake of vitamin D from supplements was also inversely associated with risk of MS; the RR comparing women with intake of >or=400 IU/day with women with no supplemental vitamin D intake was 0.59 (95% CI = 0.38 to 0.91; p for trend = 0.006). No association was found between vitamin D from food and MS incidence. CONCLUSION: These results support a protective effect of vitamin D intake on risk of developing MS. PMID: 14718698
http://tinyurl.com/p379z - hyssykät
Jos ruokavaliolla ei olisi juuri merkitystä, MS-taudin dieettikirjaakaan ei varmaankaan olisi kirjoitettu:
http://tinyurl.com/lqyxe
Kannattaa muuten lukea ko. kirjan lukijakommentit. Monet lukijat näyttävät saaneen apua.
Olisi tietysti kiva, jos vastaava kirja olisi saatavissa suomeksi.Kukaan tai varsinkaan minä, en epäile ollenkaan, etteikö ruokavaliolla olisi taudin kulkuun positiivinen merkitys. Mutta noinkin fiksuna ihmisenä kuin sinä, varmaan ymmärrät, että plakkien sijanti aivoissa ei voi johtua ruokavaliosta tai sen puutteesta. Eli, puhumme ilmeisesti jälkeen kerran samasta asiasta, mutta eri aaltopituuksilla.
- Keskustelun virittäjä
hyssykät kirjoitti:
Kukaan tai varsinkaan minä, en epäile ollenkaan, etteikö ruokavaliolla olisi taudin kulkuun positiivinen merkitys. Mutta noinkin fiksuna ihmisenä kuin sinä, varmaan ymmärrät, että plakkien sijanti aivoissa ei voi johtua ruokavaliosta tai sen puutteesta. Eli, puhumme ilmeisesti jälkeen kerran samasta asiasta, mutta eri aaltopituuksilla.
Tietenkään ruokavaliolla ei pystytä vaikuttamaan siihen, mihin *kohtaan* aivoissa plakkeja muodostuu. Sen sijaan se, voidaanko plakkien syntymistä ylipäänsä rajoittaa esim. ruokavaliolla, onkin jo mielekäs kysymys.
- sivuun
Tietenkään ruokavaliolla ei pystytä vaikuttamaan siihen, mihin *kohtaan* aivoissa plakkeja muodostuu. Sen sijaan se, voidaanko plakkien syntymistä ylipäänsä rajoittaa esim. ruokavaliolla, onkin jo mielekäs kysymys.
koska, tunnut tietävän tästäkin asiasta enemmän kuin muut! On se hienoa, HYVÄÄ JATKOA!!
- Keskustelun virittäjä
sivuun kirjoitti:
koska, tunnut tietävän tästäkin asiasta enemmän kuin muut! On se hienoa, HYVÄÄ JATKOA!!
Ihmiset identifioituvat voimakkaasti sairauksiinsa, niin näköjään sinäkin. Hyvää jatkoa!
- Keskustelun virittäjä
Alla olevan tutkimuksen mukaan D-vitamiinilisäravinteiden ottaminen alentaa MS-taudin riskiä 41% prosentilla. Muista, lähinnä epidemiologisista tutkimuksista tiedetään, että auringonvalon saanti alentaa MS-tautiin sairastumisen riskiä.
---------------------------------------------
Neurology. 2004 Jan 13;62(1):60-5.
Vitamin D intake and incidence of multiple sclerosis.
Munger KL, Zhang SM, O'Reilly E, Hernan MA, Olek MJ, Willett WC, Ascherio A.
Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, 665 Huntington Ave., Boston, MA 02115, USA. [email protected]
BACKGROUND: A protective effect of vitamin D on risk of multiple sclerosis (MS) has been proposed, but no prospective studies have addressed this hypothesis. METHODS: Dietary vitamin D intake was examined directly in relation to risk of MS in two large cohorts of women: the Nurses' Health Study (NHS; 92,253 women followed from 1980 to 2000) and Nurses' Health Study II (NHS II; 95,310 women followed from 1991 to 2001). Diet was assessed at baseline and updated every 4 years thereafter. During the follow-up, 173 cases of MS with onset of symptoms after baseline were confirmed. RESULTS: The pooled age-adjusted relative risk (RR) comparing women in the highest quintile of total vitamin D intake at baseline with those in the lowest was 0.67 (95% CI = 0.40 to 1.12; p for trend = 0.03). Intake of vitamin D from supplements was also inversely associated with risk of MS; the RR comparing women with intake of >or=400 IU/day with women with no supplemental vitamin D intake was 0.59 (95% CI = 0.38 to 0.91; p for trend = 0.006). No association was found between vitamin D from food and MS incidence. CONCLUSION: These results support a protective effect of vitamin D intake on risk of developing MS. PMID: 14718698
http://tinyurl.com/p379zD-vitamiinista saattaa alla olevan tutkimustiivistelmän mukaan olla apua MS-taudissa. Eli D-vitamiinitasot kannattaa pitää optimaalisella tasolla. Se edellyttää kohtuullista 15-20 minuutin auringonottoa suurimmalle osalle kehoa kesäaikaan sekä D-vitamiinin riittävää ottamista lisäravinteena talviaikaan. D-vitamiinia tarvitaan talviaikaan vähintään 25 mikrogrammaa päivässä korvaamaan auringon valon puutetta (virallinen 7,5 mikrogramman suositus ei riitä).
------------------------------------------------
Eur J Clin Nutr. 2004 Aug;58(8):1095-109.
Multiple sclerosis and vitamin D: an update.
VanAmerongen BM, Dijkstra CD, Lips P, Polman CH.
Department of Molecular Cell Biology and Immunology, VU Medical Center, Amsterdam, The Netherlands. [email protected]
MS is a chronic, immune-mediated inflammatory and neurodegenerative disease of the central nervous system (CNS), with an etiology that is not yet fully understood. The prevalence of MS is highest where environmental supplies of vitamin D are lowest. It is well recognized that the active hormonal form of vitamin D, 1,25-dihydroxyvitamin D (1,25-(OH)(2)D), is a natural immunoregulator with anti-inflammatory action. The mechanism by which vitamin D nutrition is thought to influence MS involves paracrine or autocrine metabolism of 25OHD by cells expressing the enzyme 1 alpha-OHase in peripheral tissues involved in immune and neural function. Administration of the active metabolite 1,25-(OH)(2)D in mice and rats with experimental allergic encephalomyelitis (EAE, an animal model of MS) not only prevented, but also reduced disease activity. 1,25-(OH)(2)D alters dendritic cell and T-cell function and regulates macrophages in EAE. Interestingly, 1,25-(OH)(2)D is thought to be operating on CNS constituent cells as well. Vitamin D deficiency is caused by insufficient sunlight exposure or low dietary vitamin D(3) intake. Subtle defects in vitamin D metabolism, including genetic polymorphisms related to vitamin D, might possibly be involved as well. Optimal 25OHD serum concentrations, throughout the year, may be beneficial for patients with MS, both to obtain immune-mediated suppression of disease activity, and also to decrease disease-related complications, including increased bone resorption, fractures, and muscle weakness. PMID: 15054436
http://tinyurl.com/sxag8 - MS-nainen
Ihmiset identifioituvat voimakkaasti sairauksiinsa, niin näköjään sinäkin. Hyvää jatkoa!
Olen ollut Juhani Wikströmin isännöimällä ns. kurssilla, jossa mm. puhuttiin ruuan merkityksestä MS-tautiin. Tilaisuudessa käytiin perinteinen ruoka-aineympyrä läpi ja kehoitettiin noudattamaan sitä. Rypsiöljyllä kuulema olisi myös suotuisa vaikutus tautiin. Jos haluaa ulkonäköään kohentaa varmaan ko. dieetti on siihen ihan paikallaan. Mutta tuskin itse tautiin sillä on mitään merkitystä. Moni mäsä on muutenkin jo liian laiha/alipainoinen, siksipä dieetti ei ainakaan sitä tilannetta paranna.
- Keskustelun virittäjä
MS-nainen kirjoitti:
Olen ollut Juhani Wikströmin isännöimällä ns. kurssilla, jossa mm. puhuttiin ruuan merkityksestä MS-tautiin. Tilaisuudessa käytiin perinteinen ruoka-aineympyrä läpi ja kehoitettiin noudattamaan sitä. Rypsiöljyllä kuulema olisi myös suotuisa vaikutus tautiin. Jos haluaa ulkonäköään kohentaa varmaan ko. dieetti on siihen ihan paikallaan. Mutta tuskin itse tautiin sillä on mitään merkitystä. Moni mäsä on muutenkin jo liian laiha/alipainoinen, siksipä dieetti ei ainakaan sitä tilannetta paranna.
Eihän sitä laihduttamaan tarvitse ruveta ellei ole tarvetta. Perinteinen ruokaympyrä ei missään nimessä ole terveellisin MS-tautia sairastaville. Esimerkiksi eläinkunnan tuotteiden määrä on ihan liiallinen virallisissa suosituksissa MS-tautia ajatellen.
- MS-nainen
Eihän sitä laihduttamaan tarvitse ruveta ellei ole tarvetta. Perinteinen ruokaympyrä ei missään nimessä ole terveellisin MS-tautia sairastaville. Esimerkiksi eläinkunnan tuotteiden määrä on ihan liiallinen virallisissa suosituksissa MS-tautia ajatellen.
Uskon kyllä Juhani Wickströmin ja ja MS-liiton edustajia enemmän kuin sinua. Tilaisuudessa, jossa olin läsnä, oli myös ravintoterapeutti. Hän piti luennon nimenomaan ruoka-aineympyrään liittyen eikä sanallakaan maininnut, että siinä olisi mitään MS-potilaalle sopimatonta määrien tai ruoka-aineiden suhteen. Mutta jokainenhan tekee omat päätökseksensä ja jos joku saa apua oireisiinsa ruokavalion muutoksella, niin eihän se paha asia ole, päinvastoin. Kaikkea kannattaa kokeilla.
- Keskustelun virittäjä
MS-nainen kirjoitti:
Uskon kyllä Juhani Wickströmin ja ja MS-liiton edustajia enemmän kuin sinua. Tilaisuudessa, jossa olin läsnä, oli myös ravintoterapeutti. Hän piti luennon nimenomaan ruoka-aineympyrään liittyen eikä sanallakaan maininnut, että siinä olisi mitään MS-potilaalle sopimatonta määrien tai ruoka-aineiden suhteen. Mutta jokainenhan tekee omat päätökseksensä ja jos joku saa apua oireisiinsa ruokavalion muutoksella, niin eihän se paha asia ole, päinvastoin. Kaikkea kannattaa kokeilla.
Miten vain. Sinunhan terveydestäsi on kysymys, ei minun. Ravitsemusterapeutit ovat käytännössä sitoutuneet virallisiin ravitsemussuosituksiin - silloinkin kun siihen ei viimeisimmän tutkimustieton valossa ole perusteita. Ja sellaisia asioita on aika paljon muissakin asioissa kuin MS-taudin kohdalla.
- MS-nainen
Miten vain. Sinunhan terveydestäsi on kysymys, ei minun. Ravitsemusterapeutit ovat käytännössä sitoutuneet virallisiin ravitsemussuosituksiin - silloinkin kun siihen ei viimeisimmän tutkimustieton valossa ole perusteita. Ja sellaisia asioita on aika paljon muissakin asioissa kuin MS-taudin kohdalla.
Ymmärtääkseni sinä avasit tämän keskustelun ja halusit mielipiteitä ja kokemuksia ruokavalion vaikutuksista oireisiin ja ko. dieetistä. Todellakin kyse on jokaisen omasta terveydestä, jopa sinun. Itselläni ei ole tiedossa viimeisimpiä tutkimustuloksia eikä ne itseasiassa tällä hetkellä edes kiinnosta. Minulle riittää se tieto, joka on olemassa, vaikka olisi kuinka vanhaa tai perusteetonta. Jokainen syököön niinkuin itse parhaakseen tuntee. Jos saat apua oireisiisi dieetistä, kuten kirjoitit, se on hyvä ja olet onnekas, kun olet löytänyt itsellesi sopivan tavan helpottaa olotilaasi.
- Keskustelun virittäjä
MS-nainen kirjoitti:
Ymmärtääkseni sinä avasit tämän keskustelun ja halusit mielipiteitä ja kokemuksia ruokavalion vaikutuksista oireisiin ja ko. dieetistä. Todellakin kyse on jokaisen omasta terveydestä, jopa sinun. Itselläni ei ole tiedossa viimeisimpiä tutkimustuloksia eikä ne itseasiassa tällä hetkellä edes kiinnosta. Minulle riittää se tieto, joka on olemassa, vaikka olisi kuinka vanhaa tai perusteetonta. Jokainen syököön niinkuin itse parhaakseen tuntee. Jos saat apua oireisiisi dieetistä, kuten kirjoitit, se on hyvä ja olet onnekas, kun olet löytänyt itsellesi sopivan tavan helpottaa olotilaasi.
En ole avannut keskustelua. Tulin mukaan ihmettelemään, eivätkö lääkärit kerro ruokavaliohoitojen mahdollisuuksista.
Minulla ei ole MS-tautia, joten siinä mielessä nyt ei ole kysymys minun terveydestäni.
"Nöyryys on oppimiskykyä ja totuudelle avointa mieltä", on joku joskus hyvin sanonut.
Uusia asioita voi oppia kaikkialta, jos vain pitää mielen auki - jopa nimimerkillä esiintyvältä Internet-kirjoittelijalta. :-D (Silti kannattaa tarkistaa esitettyjen tietojen ja väitteiden paikkansa pitävyys.)
Hyvää kesää ja hyvää vointia teille kaikille! - MS-nainen
En ole avannut keskustelua. Tulin mukaan ihmettelemään, eivätkö lääkärit kerro ruokavaliohoitojen mahdollisuuksista.
Minulla ei ole MS-tautia, joten siinä mielessä nyt ei ole kysymys minun terveydestäni.
"Nöyryys on oppimiskykyä ja totuudelle avointa mieltä", on joku joskus hyvin sanonut.
Uusia asioita voi oppia kaikkialta, jos vain pitää mielen auki - jopa nimimerkillä esiintyvältä Internet-kirjoittelijalta. :-D (Silti kannattaa tarkistaa esitettyjen tietojen ja väitteiden paikkansa pitävyys.)
Hyvää kesää ja hyvää vointia teille kaikille!Pahoittelen väärää johtopäätöstäni keskustelun aloittajasta.
Miksi MS-tautisten ruokavaliot/dieetit sinua kiinnostavat? Eikös ruokavaliolla ole kaikille merkitystä, oli terve tai ei? Ymmärrän kyllä informaatiosi mahdollisen arvon, kiitos siitä meidän kaikkien MS-potilaiden puolesta. MS-Neuvolassa on muistaakseni käytettävissä ravintoterapeutti, jos MS-potilaat sitä tarvitsevat. Tosin sinähän et heidän arvoaan tunnusta. Ja neurologien tehtäväkenttään ei mielestäni kuulu ruokavalioiden tähdentäminen. Vähän nyt hämmästelen tätä keskustelua kokonaisuutena.
Sinulle myös hyvää kesää ja lämpöistä sunnuntaipäivää! - Keskustelun virittäjä
MS-nainen kirjoitti:
Pahoittelen väärää johtopäätöstäni keskustelun aloittajasta.
Miksi MS-tautisten ruokavaliot/dieetit sinua kiinnostavat? Eikös ruokavaliolla ole kaikille merkitystä, oli terve tai ei? Ymmärrän kyllä informaatiosi mahdollisen arvon, kiitos siitä meidän kaikkien MS-potilaiden puolesta. MS-Neuvolassa on muistaakseni käytettävissä ravintoterapeutti, jos MS-potilaat sitä tarvitsevat. Tosin sinähän et heidän arvoaan tunnusta. Ja neurologien tehtäväkenttään ei mielestäni kuulu ruokavalioiden tähdentäminen. Vähän nyt hämmästelen tätä keskustelua kokonaisuutena.
Sinulle myös hyvää kesää ja lämpöistä sunnuntaipäivää!MS-tautisten ruokavaliot kiinnostavat minua, koska teen kokopäiväisesti työtä terveellisen ravitsemuksen parissa. Kaikki ravinnon terveysvaikutukset kiinnostavat minua niin yleisesti kuin yksittäisissä sairauksissakin. Satuin vilkaisemaan tätä palstaa.
Olet tietysti oikeassa, että ruokavaliolla on merkitystä niin terveille kuin sairaillekin.
En osaa sanoa, mitä juuri MS-neuvolan ravintoterapeutti tietää. Mielestäni maallikoilla on kuitenkin yleisesti ottaen liikaa auktoriteettiuskoa. Varsinkin lääkäreiden ravitsemustietämystä yliarvioidaan jatkuvasti ottamatta huomioon, että lääkäreiden koulutukseen ei kuulu kuin muutama viikko ravitsemustieteen opintoja.
Mielestäni ihmisten yleensäkin - ei ainoastaan MS-potilaiden - olisi hyvä ottaa itse enemmän vastuuta terveytensä ylläpitämisestä ja hoitamisesta. Jos minulla olisi MS-tauti, niin luultavasti esimerkiksi tilaisin tuon MS-taudin ruokavaliohoidoista kertovan kirjan ja kokeilisin sen ruokavaliota käytännössä. Lisäksi ottaisin itse tutkimalla ja lukemalla selvää, onko väitteissä D-vitamiinista perää. (Samalla kun sanon näin, uskon, että minulla on samalla realistinen kuva MS-taudista.)
Hyvää jatkoa myös sinulle! - MS-nainen
MS-tautisten ruokavaliot kiinnostavat minua, koska teen kokopäiväisesti työtä terveellisen ravitsemuksen parissa. Kaikki ravinnon terveysvaikutukset kiinnostavat minua niin yleisesti kuin yksittäisissä sairauksissakin. Satuin vilkaisemaan tätä palstaa.
Olet tietysti oikeassa, että ruokavaliolla on merkitystä niin terveille kuin sairaillekin.
En osaa sanoa, mitä juuri MS-neuvolan ravintoterapeutti tietää. Mielestäni maallikoilla on kuitenkin yleisesti ottaen liikaa auktoriteettiuskoa. Varsinkin lääkäreiden ravitsemustietämystä yliarvioidaan jatkuvasti ottamatta huomioon, että lääkäreiden koulutukseen ei kuulu kuin muutama viikko ravitsemustieteen opintoja.
Mielestäni ihmisten yleensäkin - ei ainoastaan MS-potilaiden - olisi hyvä ottaa itse enemmän vastuuta terveytensä ylläpitämisestä ja hoitamisesta. Jos minulla olisi MS-tauti, niin luultavasti esimerkiksi tilaisin tuon MS-taudin ruokavaliohoidoista kertovan kirjan ja kokeilisin sen ruokavaliota käytännössä. Lisäksi ottaisin itse tutkimalla ja lukemalla selvää, onko väitteissä D-vitamiinista perää. (Samalla kun sanon näin, uskon, että minulla on samalla realistinen kuva MS-taudista.)
Hyvää jatkoa myös sinulle!Voin kertoa, että meitä MS-tautisia ollaan kovin helposti ja usein neuvomassa ja kertomassa, kuinka tulisi elää ja olla. Harmittomia ja harmillisia ohjeita tulee suunnasta jos toisesta. Jopa diagnoosejamme epäillään ja kerrotaan, että kyseessä esim. B-vitamiinin puutos tai liiallinen aspartaamin käyttö. Valitettavasti kukaan, jolla diagnoosia ei ole, ei voi tietää, mitä taudin kanssa on elää. En ikinä edes yrittäisi asettua toisen, sairaan, ihmisen asemaan. Suurin osa meistä on kokeillut vaihtoehtohoitoja, mm. mainitsemiasi ruokavalioita, sähköä ja ties vaikka mitä. Kirjoitat, että sinulla on realistinen kuva taudista ja että meidän sairaiden kuten myös terveiden, tulisi ottaa enemmän vastuuta omasta terveydestämme. Näin puhuu ja kirjoittaa henkilö, jolla ei todellisuudessa ole minkäänlaista käsitystä puheena olleesta sairaudesta. Tarkoituksesi, toivottavasti, on ollut hyvä, mutta omalla kohdallani viestisi menee ohi.
Ja edelleenkään neurologin ei tarvitse mielestäni tietää tai valistaa potilasta ravintoasioissa, sen tekee ihan joku muu ammattikunta. - MS-nainen
MS-tautisten ruokavaliot kiinnostavat minua, koska teen kokopäiväisesti työtä terveellisen ravitsemuksen parissa. Kaikki ravinnon terveysvaikutukset kiinnostavat minua niin yleisesti kuin yksittäisissä sairauksissakin. Satuin vilkaisemaan tätä palstaa.
Hyvää jatkoa myös sinulle!Osaltani keskustelu päättyy tähän. Kiitos sinulle, pitkästä aikaa hyvä ja asiallinen keskustelu, ilman "sarvia ja hampaita"!
Hyvää jatkoa sekä kaunista ja lämmintä kesää!
- MS-nainen
Uusimmassa Avain-lehdessä on juttua ravinnon merkityksestä ja varsinkin riittävän energian saannin merkityksestä MS-fatiikkiin.
- Rilli
Eikös nyt ollut joku uusi tutkimus, et b3-vitamiini on hyödyksi?
- Kahvinjuoja
Just toissapäivänä luki sanomalehdessä, että kahvinjuonti saattaa estää mm. ms:n puhkeamisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884