Olin kesätöissä Pesulassa ja toukokuun alussa kirjoitettiin työsopimus jossa kesto olisi pitänyt olla 14.7 asti.Olin viime viikolla kolme päivää sairaslomalla ja eilenä töihin palattuani takaisin minut irtisanottiin.Ollessani sairaslomalla 31.5-2.6 välisenä aikana flunssan takia oli minun tilalleni otettu pesulassa uusi kesätyöntekijä.Alunperin pesulaan olisi pitänyt tulla tänä kesänä kolme kesätyöntekijää eli yksi työntekijä vielä minun ja toisen kesätyöläisen lisäksi.Huomasin tänään sairaslomalta töihin palatessani,että uusia kesätyöläisiä olikin kaksi yhden sijasta ja minut sitten irtisanottiin heti aamusta joten minut on nähtävästi istisanottu sairaslomani takia.Tämä "ylimääräinen" kesätyöläinen tuli sitten minun tilalleni.Minulla on lääkärintodistus jonka jätin työpaikalle.Sairasloman takia irtisanominen on mielestäni laitonta.Minulle oli työsuhteen alussa sanottu ettei työpaikalta kannata olla pois, että siitä tulee vaan sanomista.Nyt kun olin sairaslomalla niin minulle tuli siitä sanomista,irtisanominen.
Syynä irtisanomiseen on työpaikan johdon mielestä se että minulla ei ole heidän mielestään tarpeeksi työtehoa ja puhun työaikana.En ole kuulemma tarpeeksi oma-aloitteinen.Pesulassa on ns.puhekielto että työntekijät eivät saa puhua työaikana ollenkaan toisillensa.Omasta mielestäni olen kyllä ollut ahkera ja tehnyt työaikana työtä kuten on vaadittu ja pyydetty tekemään.Myönnän että olen puhunut työaikana ja mielestäni minulla on siihen oikeus sillä muutkin puhuvat keskenään.Eikä pomo voi kieltää kokonaan puhumista.Olen kuitenkin uusi talossa enkä tiedä miten mikäkin työvaihe kuuluu tehdä.Käsittääkseni minulle on oikeus kysyä työtehtävistä yms.jos en tiedä miten jokin uusi työvaihe tehdään.Jos en kysyisi niin tekisin kaiken väärin ja siitä tulisi erikseen sanomista.Käsittääkseni myös firmalla on velvollisuus perehdyttää minut työtehtäviin ja neuvoa minua jos en tiedä miten joku uusi työvaihe tehdään.Mutta tässä paikassa on nähtävästi sellainen periaate että ei saa kysyä edes työstä,tyävaiheista eikä muutenkaan puhua.Pitäisi uudenkin työntekijän tietää jostain jo etukäteen miten mikäkin asia tehdään mutta eihän sellainen ole mahdollista mitenkään.Työilmapiiri on todella kireä ja huono firmassa.
Minua on myös yritetty irtisanoa aikaisemminkin ja silloin oli syynä se,että pomon mielestä olin liian kauan tauolla vaikka pidin normaalin 15 minuutin kahvitauon kuin ennenkin.Hänen mielestään olin ollut liian kauan tauolla ja huusi siitä minulle pari viikkoa sitten.Uhkasi silloin jo irtisanomisella tauolla olemisen takia.Tietääkseni kahvitauot on laillisia ja työntekijöille kuuluu pitää tietyn mittainen tauko.
Sain myös moitteita oma-aloitteisuudesta että en ole tarpeeksi ahkera jne.vaikka tauolta palatessani menen suoraan työpisteelle jatkamaan hommia yms itsenäisesti.Omasta mielestäni olen kyllä työn tehnyt miten on pyydetty mutta nähtävästi en saisi kysyä mitään keneltäkään.Kieltämättä aika ahdistava ilmapiiri työpaikalla.Sanoivat myöskin yhtenä syynä irtisanomiseeni sen että en kuulemma sovi heidän joukkonsa.
Työsopimuksessani on kohta jossa on 4 kuukauden koeaika jolloin kummatkin osapuolelta voi tulla irtisanominen.Sikäli siis firmalla on oikeus sanoa minut irti koska olin koeajalla mutta perusteet joilla minut irtisanottiin eivät mielestäni ole aivan oikein.Koen että minua kohtaan on käyttäydytty kaltoin.Minua on pidetty laiskana vaikka olen kyllä työaikana tehnyt töitä kuten on käsketty.Nähtävästi suurin ongelma on ollut puhumiseni.Voiko firma irtisanoa minut jos puhun työaikana ja kysyn mm.työtehtävistä miten ne tehdään? Voiko firmassa olla työaikana ns.puhekielto ettei kukaan saa puhua toisillensa? Enemmänkin tuntuu siltä että he eivät pitäneet minusta ja siksi haluivat minusta eroon syyllä millätahansa.
Olen ilmoittanut työvoimatoimistoon työn päättymisen mutta työtodistuksessa ei näkynyt että minut on irtisanottu joten työvoimatoimisto vie asiani työvoimalautakuntaan käsittelyyn.Pelkään että joudun irtisanomisen takia karenssiin ja jos sellainen päätös tulee niin se on väärä päätös.En ole tehnyt mitään väärin ja firma irtisanoi minut, nähtävästi vaan ihan sentakia koska eivät pitäneet minusta ihmisenä minkälainen olen.Voinko liiton kautta saada tähän irtisanomiseen minkäänlaista paperia jossa puoltavat minua etten joudu karenssiin? Minä en ole kuitenkaan mitään väärin tehnyt ja olisin kyllä halunnut olla pesulassa töissä niin kauan kuin sopimuksessa oli alunperin sovittu eli 14.7 saakka.Työ olisi siis minun puolestani voinut jatkua mutta se että minusta ei työpaikalla pidetä (vaikka olen kunnollisesti käyttäytynyt) jos saan sen takia työvoimatoimistosta karenssin, on kyllä asiassa vikaa ja paljon.Eikä siinätapauksessa ole minkäänlaista oikeuden puoltamista työntekijää kohtaan edes olemassa.
Kuuluuko minun saada viimeisen palkan ohessa lomakorvauksia? Onko niitä minulle kertynyt kuukauden työssäolon aikana ollenkaan? Pesulassa sanoivat että en kuulemma saa lomakorvauksia koska niitä ei minulle ole kertynyt ollenkaan.Onko tämä totta?
Onko tämä laiton irtisanominen?
31
11169
Vastaukset
- Duunarit varpailleen
Koeajalla saa irtisanoa ilman irtisanomisaikaa.
Olet rikkonut työpaikkasi sääntöjä eivätkä esimiehesi ole olleet työskentelyysi tyytyväisiä. He eivät ole löytäneet perusteita jatkaa työsuhdettasi. - laiton...
Juu pahasti ryssit kesätyösi kun olit heti saikkarilla eikä ihan pikkusen flunssan takia kannata hakea lomaa meinaan niistä loma päivistä ei myöskään työnantajan tarvitse maksaa mitään palkkaa kun et ole ollut 1kk työssäkään.
Lomakorvauksia(päiviä) kertyy 1kk se 2 päivää joita sulle ei varmaan kertyny ollenkaan kun sait fudut....
Jos työmaalla on sääntö että pulinat pois niin se on sitten niin sama on meilläkin olen yhden suuren lehtitalon palveluksessa ja siellä ei konttorissa ollessa pulista vaan työ tehdään kopeissa ja ollaan hiljaa ainoa kenen kanssa puhutaan on asiakas niin on talon säännöt.
irtisanomis ajan suhteen kun se on se 4kk koe aikaa niin saa sanoa homman sanoa seis molemmin puolin että se on nyt sitten loppu!
HYVÄÄ KESÄÄ VAAN! - nirppa
...että pääsit pois tollasesta lafkasta! Ihan ihme meinikiä. Ei saa puhua, ei kannata olla sairaana???!!! Jotain muuta ja inhimillisempää työtä löytyy varmasti:)!
- noirre
Yhdyn yllä kirjoittaneen mielipiteeseen, hyvä vaan että "pääsit" tuollaisesta paikasta, vaikka olisit "saanut" pidempäänkin olla niin en usko että hermosi olisivat kestäneet... Ainakaan itselläni sosiaalisena persoonana olisi ollut hankalaa :) Totta on, että irtisanominen ei ole laiton koska olit vielä koeajalla. Tylsää, mutta totta. Tuossa joku aikaisemmin kirjoitteli, että ei kannata flunssan takia olla poissa töistä, mutta itse olen vähän toisella kannalla - ei tarvitse mennä pientäkään sairautta muihin tartuttamaan, asiakaspalveluammatissa varsinkaan. Ei itselle ainakaan jäisi hyvä maku suuhun jos pesulassa käydessäni saisin työntekijältä flunssan... :(
Tarinan erästä pointtia sivutakseni, tämän esimerkin valossa voimmekin sitten pohtia mitä tuo Ranskan uusi lakiehdotus alle 26-vuotiaiden työkoeaikojen pidentämisestä oikein tuo tullessaan.
- iwwduunari
Sinänsä koeaikanakaan ei saa purkaa työsuhdetta epäasiallisesta syystä. Purkaminen sairasloman takia on yleensä tällainen epäasiallinen syy.
Kuitenkin näissä tilanteissa työnantaja yleensä tiukille mennessä kiistää että syynä olisi ollut sairasloma. Tässäkin tapauksessa työnantaja ilmeisesti siis esittäisi perusteena muut seikat (esim. tuo puhekielto, työtehon puute ym.) eikä olisi kovin helpooa todistella että juuri tuo sairasloma olsi iirtisanomisen todellinen syy.
Yhtenä huomiona muuten todettakoon että koeaika voi olla korkeintaan puolet määräaikaisen sopimuksen kestosta, eli ilmeisesti sinulla ei missään tapauksessa voi olla 4 kk:n koeaikaa jos työsopimuksesi oli tehty tuota lyhyemmäksi. Ilmeisesti työsuhteen purku kuitenkin tahtui ennen kuin puolet määräaikaisen suhteen kestosta tuli umpeen?
Tuo puhekielto vaikuttaa aika kummalliselta. USA:ssahan nämä ovat kai aika yleisiä, ja ilmeinen tarkoitus on estää työntekijöiden järjestäytymistä ja ylipäätään minkään yhteishengen syntyä. Pitää siis työntekijät tiukasti mielivallan alla. Kun työn luonteen takia tuohon ei ole erityistä perustetta, niin on se mielestäni aika kyseenalaista. En kyllä tiedä onko tällaisesta ennakkotapauksia.- Riitta
Lomakorvaukset olivat maksaneet ja sairasajalta palkan myös.Mutta tän typerän irtisanomisen selvitän kyllä liiton ja työkkärin kautta
- ei auta
Riitta kirjoitti:
Lomakorvaukset olivat maksaneet ja sairasajalta palkan myös.Mutta tän typerän irtisanomisen selvitän kyllä liiton ja työkkärin kautta
Koeaika on koeaika.
- laki luke
ei auta kirjoitti:
Koeaika on koeaika.
Et ole enää työsuhteessa ko. lafkaan vaan olet jo ulkopuolinen.
- prsntto
ei auta kirjoitti:
Koeaika on koeaika.
Ei pelkkä koeaika riitä työsuhteen purkamisen syyksi.
"Työsopimuslaki 26.1.2001/55
1 luku
4 §
Koeaika
Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.
Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.
Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055 - prsntto
laki luke kirjoitti:
Et ole enää työsuhteessa ko. lafkaan vaan olet jo ulkopuolinen.
.... vaan työnatajan kimppuun, ei tarvii enää pelätä potkuja. Tollasille työnantajaille on hyvä näyttää se mitä voi tehdä ja mitä ei. Jos se maksaa muutaman tonnin niin ei ihan heti unohdu.
- tosi outoa
Tekivät virheen kun ottivat kolme työntekijää kun tarve/varat edellytti vain kahta. Siinä sitten selitellään. Tuommoisia perusteita voi sanoa kenestä vain, varsinkin jos varmuuden vuoksi ei tehdä etukäteen selväksi mikä määrä ja laatu työssä pitäisi saavuttaa ja mistä saa inahtaa ja montako sanaa. Et varmaankaan kuljeskellut seurustelemassa, muutenhan sinut olisi voinut lempata sitten heti.
- Riitta
Kyllähän mie sen tiedän että koeaikana voi ihmisen irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, mutta tässä onkin kyseessä nyt tämä periaatteellinen puoli.Syyt joilla mut irtisanottiin eivät pidä paikkaansa.Mä en suostu nielemään ja hyväksymään työnjohdon mielipidettä että olen laiska kun tiedän erittäin hyvin etä tein töitä kuten vaadittiin.Vaikka koeaikana irtisanotaankin niin syiden pitää olla paikkansa pitävät ja asialliset.
Ja kyllä mulla on oikeus siinä puhua missä muillakin työntekijöillä.Tässäkin huomaa että kielto koski nähtävästi vain minua eikä muita,silloinhan minusta ei pidetty ihmisenä minkälainen olen?
Ja tuossa aikaisemmin joku kommentoi että on mukamas mun oam syy kun jäin flunssan takia pois että iahn oikein sairasloman takia saada potkut.Sanottaisko näin että jokaisella on oikeus sairaslomaan silloin kun ei ole työkykyinen.Ei mua voi kukaan pakottaa kuumeisena töitä tekemään, siinä vaan vaarannan oman terveyteni.Jos lääkäri määrää mut sairaslomalle niin silloin mä meen sairaslomalle.Eikä siinä ole kenelläkään mitään vastaan jurputtamista. - Riitta
Riitta kirjoitti:
Kyllähän mie sen tiedän että koeaikana voi ihmisen irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, mutta tässä onkin kyseessä nyt tämä periaatteellinen puoli.Syyt joilla mut irtisanottiin eivät pidä paikkaansa.Mä en suostu nielemään ja hyväksymään työnjohdon mielipidettä että olen laiska kun tiedän erittäin hyvin etä tein töitä kuten vaadittiin.Vaikka koeaikana irtisanotaankin niin syiden pitää olla paikkansa pitävät ja asialliset.
Ja kyllä mulla on oikeus siinä puhua missä muillakin työntekijöillä.Tässäkin huomaa että kielto koski nähtävästi vain minua eikä muita,silloinhan minusta ei pidetty ihmisenä minkälainen olen?
Ja tuossa aikaisemmin joku kommentoi että on mukamas mun oam syy kun jäin flunssan takia pois että iahn oikein sairasloman takia saada potkut.Sanottaisko näin että jokaisella on oikeus sairaslomaan silloin kun ei ole työkykyinen.Ei mua voi kukaan pakottaa kuumeisena töitä tekemään, siinä vaan vaarannan oman terveyteni.Jos lääkäri määrää mut sairaslomalle niin silloin mä meen sairaslomalle.Eikä siinä ole kenelläkään mitään vastaan jurputtamista.ja sairasloman takia irtisanominen on laitonta.
- Jago
Riitta kirjoitti:
Ja tuossa aikaisemmin joku kommentoi että on mukamas mun oam syy kun jäin flunssan takia pois että iahn oikein sairasloman takia saada potkut.Sanottaisko näin että jokaisella on oikeus sairaslomaan silloin kun ei ole työkykyinen.Ei mua voi kukaan pakottaa kuumeisena töitä tekemään, siinä vaan vaarannan oman terveyteni.Jos lääkäri määrää mut sairaslomalle niin silloin mä meen sairaslomalle.Eikä siinä ole kenelläkään mitään vastaan jurputtamista.Koeajalla irtisanoa voi ilman minkäännäköistä syytä ja/tai mistä tahansa syystä. Jos työntekijä on koeajalla niin hänen irtisanomisen syyksi voi laittaa vaikka sen että aamulla taivas oli sininen. Mikään liitto taikka työsuojelupiiri ei sua voi tässä asiassa auttaa. Ikävä totuus.
- Riitta
Jago kirjoitti:
Koeajalla irtisanoa voi ilman minkäännäköistä syytä ja/tai mistä tahansa syystä. Jos työntekijä on koeajalla niin hänen irtisanomisen syyksi voi laittaa vaikka sen että aamulla taivas oli sininen. Mikään liitto taikka työsuojelupiiri ei sua voi tässä asiassa auttaa. Ikävä totuus.
Tuo väittämäsi ei kyllä pidä paikkaansa että työntekijän voi noin vain heittää työstä pihalle.
Linkissä:http://www.sell.fi/suomi/tyosuhdealku.htm
on tälläinen kohta:
Työnantaja irtisanoo
Työnantajan irtisanoessa työsuhteen irtisanomisaika on vähintään kaksi kuukautta ja enintään kuusi kuukautta riippuen työsuhteen kestosta. Työnantajan irtisanomiseen täytyy aina olla perusteltu syy, joko yrityksen taloudellisesta tilanteesta johtuva tai työntekijän henkilökohtaisista ominaisuuksista johtuva syy.
Kuten huomasit..täytyy olla aina perusteltu syy.Ne syyt millä mut irtisanottiin ovat henkilökohtaisia ja vääriä väittämiä minusta.Mun ei tarvi ihan mitä tahansa juttuja hyväksyä itsestäni, ei ainakaan mitään sellaista mikä ei pidä paikkaansa! - Jago
Riitta kirjoitti:
Tuo väittämäsi ei kyllä pidä paikkaansa että työntekijän voi noin vain heittää työstä pihalle.
Linkissä:http://www.sell.fi/suomi/tyosuhdealku.htm
on tälläinen kohta:
Työnantaja irtisanoo
Työnantajan irtisanoessa työsuhteen irtisanomisaika on vähintään kaksi kuukautta ja enintään kuusi kuukautta riippuen työsuhteen kestosta. Työnantajan irtisanomiseen täytyy aina olla perusteltu syy, joko yrityksen taloudellisesta tilanteesta johtuva tai työntekijän henkilökohtaisista ominaisuuksista johtuva syy.
Kuten huomasit..täytyy olla aina perusteltu syy.Ne syyt millä mut irtisanottiin ovat henkilökohtaisia ja vääriä väittämiä minusta.Mun ei tarvi ihan mitä tahansa juttuja hyväksyä itsestäni, ei ainakaan mitään sellaista mikä ei pidä paikkaansa!Koeajalla ei ole LAKISÄÄTEISESTI minkäännäköistä irtisanomisaikaa eihä siihen tarvita mitään syytä. Toki jos työnantaja ilmoittaa noudattavansa SELL:in TES:ia ja kyseinen TES määrittelee irtisanomissäännöt koeajalla eri tavalla niin silloin olet oikeassa ja voit viedä asian liiton käsiteltäväksi.
Jago kirjoitti:
Koeajalla ei ole LAKISÄÄTEISESTI minkäännäköistä irtisanomisaikaa eihä siihen tarvita mitään syytä. Toki jos työnantaja ilmoittaa noudattavansa SELL:in TES:ia ja kyseinen TES määrittelee irtisanomissäännöt koeajalla eri tavalla niin silloin olet oikeassa ja voit viedä asian liiton käsiteltäväksi.
Syyksi ei riitä pelkkä koeaika. Viidakon lait eivät todellakaan ole voimassa.
1 luku
4 §
Koeaika
Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.
Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.
Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa."
"2 luku
2 §
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu
Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055Jago kirjoitti:
Koeajalla irtisanoa voi ilman minkäännäköistä syytä ja/tai mistä tahansa syystä. Jos työntekijä on koeajalla niin hänen irtisanomisen syyksi voi laittaa vaikka sen että aamulla taivas oli sininen. Mikään liitto taikka työsuojelupiiri ei sua voi tässä asiassa auttaa. Ikävä totuus.
... taevas. Ei pitisi kirjoitella tälle palastalle asoista joista ei mitään ymmärrä :P
- kenguru
erkinveli kirjoitti:
Syyksi ei riitä pelkkä koeaika. Viidakon lait eivät todellakaan ole voimassa.
1 luku
4 §
Koeaika
"2 luku
2 §
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu
Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055Ottamatta osaa ap:n kirjoitukseen.
Vähän sivusta menee...
Missä kohtaa tossa lukee, että koeaika ei ole riittävä syy työsuhteen purkuun?
Käsittääkseni asia on niin, että jos TA ilmoittaa, että koeajalla työsopimukseen purun syy on koeaika, niin se on ihan pätevä syy.
Vai onko tästä jollain jotain ennakkotapausta?
- Symppis
"Olen ilmoittanut työvoimatoimistoon työn päättymisen mutta työtodistuksessa ei näkynyt että minut on irtisanottu joten työvoimatoimisto vie asiani työvoimalautakuntaan käsittelyyn."
Siinä pitäisi lukea, että potkut tuli. Silloin EI tule karenssia.
Paperilla näyttää siltä että otit loparit, ja siinä tapauksessa 3kk:n karenssi kolahtaa.
Tosin, jos samainen firma tekee jatkuvasti tuollaista niin se on työkkärin tiedossa. Saattavat joustaa tuossa karenssiasiassa... - Igor
Pesulan nimi kehiin, että mahdolliset asiakaat osasivat boikoitoida tuota vilpillisä työnantajaa. En veisi paskasta paitaani pesuun jos tietäsin firman.
- prsnto
Kiinnosyi aamulla tuo puhekieltojuttu sen verran, että laitoin asiasta kysymyksen lakiryhmään:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=551&posting=22000000017008793
On tuo työnanatjan käytös niin törkeetä muutenkin ettei tollasta pidä missään tapauksessä hyväksyä.
Tsemppiä Riitta:)- Riitta
Otin sitten yhteyttä tänään liittoon ja esitin tän asian sinne.Heidän mielestään irtisanominen on ilman muuta laiton ja puhekieltoa ei edes ole olemassa.
Koe aika oli sopimuksessa 4kk:ta joka on liian pitkä koeaika näin lyhyelle työsuhteelle.Koeajan pitäisi olla puolet työsuhteen kestosta.Sopimus siis on väärin kirjoitettu ja mulle oli luvattu 14.7 asti töitä joten pesulan pitää liiton mukaan maksaa mulle palkkaa siihen päivään asti kun sopimus on tehty. - Riitta
Riitta kirjoitti:
Otin sitten yhteyttä tänään liittoon ja esitin tän asian sinne.Heidän mielestään irtisanominen on ilman muuta laiton ja puhekieltoa ei edes ole olemassa.
Koe aika oli sopimuksessa 4kk:ta joka on liian pitkä koeaika näin lyhyelle työsuhteelle.Koeajan pitäisi olla puolet työsuhteen kestosta.Sopimus siis on väärin kirjoitettu ja mulle oli luvattu 14.7 asti töitä joten pesulan pitää liiton mukaan maksaa mulle palkkaa siihen päivään asti kun sopimus on tehty.Ihmettelen kommentteja joissa painotetaan että koeaikana jos irtisanotaan niin ei tarvitse olla syytä.Joo,koeaikana kyllä voi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa eli samantien mutta kyllä siihen koeajalla irtisanomiseenkin pitää olla asiallinen syy että miksi pitää lähteä koeaikana,miksei saa olla firmassa pidempään.
Noista lakipykälistä että itse löysin netistä ihan sellaisen pykälän jossa lukee että asiallinen syy pitää olla esim.tuotannollinen tai sitten työntekijän käytökseen liittyvä.
Mä sain syyksi nuo henkilökohtaiset syyt jotka jo ketjun ihan ekassa kirjoittamassa viestissä lukee..mutta kun ne ei pidä alkuunkaan paikkaansa.Ei mun tarvi hyväksyä ihan mitä tahansa paskaa itsestäni..Kyllä työkkäri saa päätökset tehdä ihan oikeuden mielessä ja oikeaoppisesti.Se ei ole oikein että flunssan takia heitetään pihalle ja haukutaan vielä laiskaksi vaikka on hommia ahkerasti tehnyt..ja että vielä puhumisenkin takia osakseen pihalle.Mitään puhekieltoja kun ei ole olemassa..Laitonta tämä on ja oman oikeuteni puolesta taistelen! - maxy
Riitta kirjoitti:
Ihmettelen kommentteja joissa painotetaan että koeaikana jos irtisanotaan niin ei tarvitse olla syytä.Joo,koeaikana kyllä voi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa eli samantien mutta kyllä siihen koeajalla irtisanomiseenkin pitää olla asiallinen syy että miksi pitää lähteä koeaikana,miksei saa olla firmassa pidempään.
Noista lakipykälistä että itse löysin netistä ihan sellaisen pykälän jossa lukee että asiallinen syy pitää olla esim.tuotannollinen tai sitten työntekijän käytökseen liittyvä.
Mä sain syyksi nuo henkilökohtaiset syyt jotka jo ketjun ihan ekassa kirjoittamassa viestissä lukee..mutta kun ne ei pidä alkuunkaan paikkaansa.Ei mun tarvi hyväksyä ihan mitä tahansa paskaa itsestäni..Kyllä työkkäri saa päätökset tehdä ihan oikeuden mielessä ja oikeaoppisesti.Se ei ole oikein että flunssan takia heitetään pihalle ja haukutaan vielä laiskaksi vaikka on hommia ahkerasti tehnyt..ja että vielä puhumisenkin takia osakseen pihalle.Mitään puhekieltoja kun ei ole olemassa..Laitonta tämä on ja oman oikeuteni puolesta taistelen!käynyt sulle, mutta toisaalta ihan hyvä että olet päässyt tuosta työnantajasta eroon..
mitä noihin syihin tulee, niin todella harvoin, ellei tosiaan johdu siittä, niin työnantaja pistää irtisanomisen syyksi tuotannolliset ja taloudelliset syyt siittä syystä, että jos sen takia irtisanotaan niin työnantaja ei saa palkata (oliko 6kk:en) uutta työntekiää samaan hommaan..
ja monesti koeaikana syy on justiin työntekijän, syystä että koeaikana on "löysempi" irtisanomis suoja kuin muutoin ja harvemmin lähdetään tutkimaan sitä, onko koeaikana irtisanominen ollut sitä mitä on ilmoitettu..
koko ketjua en lukenut, mutta olen ymmärtänyt että olet ollut liittoon yhteydessä asiasta, ja uskoisin että he saavat asian sinun kantiltasi oikeaan laksahtamaan..toivottavasti ainakin.. - luottamusmies
Riitta kirjoitti:
Ihmettelen kommentteja joissa painotetaan että koeaikana jos irtisanotaan niin ei tarvitse olla syytä.Joo,koeaikana kyllä voi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa eli samantien mutta kyllä siihen koeajalla irtisanomiseenkin pitää olla asiallinen syy että miksi pitää lähteä koeaikana,miksei saa olla firmassa pidempään.
Mä sain syyksi nuo henkilökohtaiset syyt jotka jo ketjun ihan ekassa kirjoittamassa viestissä lukee..mutta kun ne ei pidä alkuunkaan paikkaansa.Ei mun tarvi hyväksyä ihan mitä tahansa paskaa itsestäni..Kyllä työkkäri saa päätökset tehdä ihan oikeuden mielessä ja oikeaoppisesti.Se ei ole oikein että flunssan takia heitetään pihalle ja haukutaan vielä laiskaksi vaikka on hommia ahkerasti tehnyt..ja että vielä puhumisenkin takia osakseen pihalle.Mitään puhekieltoja kun ei ole olemassa..Laitonta tämä on ja oman oikeuteni puolesta taistelen!Homma menee niin; koeajalla molemmat osapuolet SAAVAT irtosanoa vuoron päätteeksi työstä ILMAN syytä. Toimii siis niinkin päin, että sinä olisit voinut lähteä kävelemään tuosta firmasta ilman syytä. Ja tosiasia on se, että jos vedät firman tiukille he IHAN VARMASTI löytävät syyt jotka ovat perusteltuja irtisanomisellesi. (tämä on nähty ja todettu niiiin monta kertaa) Paskahomma, mutta kun se menee vaan menee niin. Ja tuo koeaika nimenomaan on siksi, että TA voi katsoa oletko sopiva työntekijä heille. Kannattaa noita asioita miettiä vähän itsekin ja katsahtaa peiliinkin, kuulostat katkeralta vaikka kyseessä oli lyhyt työsuhde. Tuo puhekielto kuulostaa oudolta, se kannattaakin selvittää, mutta se asia ei sinänsä sinua kosketa; et enää takuulla saa heiltä töitä etkä myöskään korvauksia (edelleen; olit KOEajalla) usko minua, olen tämän nähnyt ja kokenut... käräjät jäävät vain sinun maksettavaksi, jos edes sinne liitto lähtee mukaan.. tsemppistä ja koitahan jatkaa nyt jo elämää!
- niimpä
luottamusmies kirjoitti:
Homma menee niin; koeajalla molemmat osapuolet SAAVAT irtosanoa vuoron päätteeksi työstä ILMAN syytä. Toimii siis niinkin päin, että sinä olisit voinut lähteä kävelemään tuosta firmasta ilman syytä. Ja tosiasia on se, että jos vedät firman tiukille he IHAN VARMASTI löytävät syyt jotka ovat perusteltuja irtisanomisellesi. (tämä on nähty ja todettu niiiin monta kertaa) Paskahomma, mutta kun se menee vaan menee niin. Ja tuo koeaika nimenomaan on siksi, että TA voi katsoa oletko sopiva työntekijä heille. Kannattaa noita asioita miettiä vähän itsekin ja katsahtaa peiliinkin, kuulostat katkeralta vaikka kyseessä oli lyhyt työsuhde. Tuo puhekielto kuulostaa oudolta, se kannattaakin selvittää, mutta se asia ei sinänsä sinua kosketa; et enää takuulla saa heiltä töitä etkä myöskään korvauksia (edelleen; olit KOEajalla) usko minua, olen tämän nähnyt ja kokenut... käräjät jäävät vain sinun maksettavaksi, jos edes sinne liitto lähtee mukaan.. tsemppistä ja koitahan jatkaa nyt jo elämää!
Kiitä onneasi ainakin siitä että kuulut liitton eikös se nyt silti laiton ole, ja mitäköhän syitä voisi pitää loogisina suoraan sairaslomalta palattua. Johan ton ummikkokin ymmärtää. Kyllähän se työnantaja muita syitä keksii mutta tuskin menee läpi, ja jos sopimuskin on väärin/lain vastainen niin ei paljon selittelyt auta työnantajalla.
- Juuta
lannistus´meinikiä. Eikö sen nyt jo järki sano että jos työsopimus kestää 2,5 kk niin ei koeaika voi olla 4 kk!!! Ja miksi ei saisi ajaa omia etujaan ja yrittää edes saada hiukan oikeudenmukaisuutta???!! Ilmiselvästi irtisanominen on tapahtunut sairaspoissaolon takia. Vaikka tuskin aitä firma koskaan myöntää.
Mikähän meitä suomalaisia vaivaa kun alistutaan vaan kaikenmaailman paskakohteluun työpaikoilla.. Ja kun joku taistelee oikeuksistaan niin sitten voivotellaan ja puhutaan "että voi raukka, koita nyt jatkaa eteenpäin". Ihan oikein että otat selvää asioista, etkä hyväksy mitä tahansa kohtelua!!! Tsemppiä Riitta!- Riittapa täällä taas
Joo..mä olen kyllä sitä mieltä että työntekijöillä on myös oikeuksia eikä niitä pelkkiä velvollisuuksia.Esim.työntekijällä tulee olla oma työrauha töissä niin ettei tule syrjityksia tai muuten koe huonoa käytöstä.
Mä tasan tiedän että mua on kohdeltu väärin ja en aijo sitä hyväksyä tai niellä.Musta olisi suorastaan raukkamaista olla tässä tilanteessa niin ettei toimisi mitenkään.Multahan on viety työpaikka ja vielä iahn outojen syiden takia.
Raivostuttaa vaan kun liitto ei pystykään asialle mitään tekemään kun potkujen saaminen on tapahtunut koeaikana.
- minun tapaus
minun työsuhde purettiin laittomasti ja jokainen voi käydä lukemassa tapahtumien kulun ositteesta http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/36305.htm
liittoon kannattaa kuulua - realworld
Sellasta se on, vaikka kuin hyvin työs teet ni sua rankastaan asiasta! Unohda se paska firma ja jatka eteenpäin. koeajalla ei tarvitse syytä irtisanomiseen. Mut jos joudut karenssiin hakeudu työsuojelupiiriin, se on toss hakiksessa. systeemissä on vähän mätää, vaikka olisit ollu vakituinen ni ne voi irtisanoo sut, vaikkapa laittomasti ja kuitenki päästä kuin koira veräjästä maksamalla sulle vähän korvauksia! aika fuckedup toi systeemi!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132