Olen mies ja aloittanut aktiivisen harjoittelun maratonia varten. Nyt ilmaantui aivan uusi ongelma, nännini kipeytyvät ja vuotavat verta jokaisen pitkän lenkin aikana. Millaisia kokemuksia muilla on ja miten muut olette ratkaiseet ongelman?
Nännit kipeytyy
11
5341
Vastaukset
- jmax
Vaiva hoituu parhaiten ostamalla kaupasta kangaslaastaria tai urheiluteippiä ja teippaapalla nännit. Poistaessa ilmainen karvanpoisto ;) Toisena vinkkinä jatkoa ajatellen. Jos reidet hinkkaavat toisensa helliksi tai hauikset hankaavat kylkiin niin siihen auttaa lypsyrasva tai muu vastaava _vedetön_ rasva. Vaikka ajatus saattaa huvittaa niin pallit, reidet ym. kannattaa rasvata ennen maratonille lähtöä, varsinkin, jos ei ole vartalomalliltaan kukkakeppi. Viime reissulla rasvasin myös varpaat -> eipä tullut ekalta maralta tuttuja hiertymiä sinnekään.
- rasvaa koneeseen
Sama juttu sekä isovarpaan välissä että nivusissa. Ilman rasvaa isovarpaan väli tahtoo hankautua rikki jo tunnin lenkillä mutta rasvan kanssa ei ongelmia.
Nivusiin en ole ruvennut tummelia hieromaan (mikä voisi hieman kohottaa kulmakarvoja jos joku sattuu näkemään :))) ) mutta löysissä boksereissa ei lenkille voi lähteä vaan pitää käyttää tiukkoja joustavia alusvaatteita.
Aikoinaan kun käytin karkeita puuvillaisia t-paitoja lenkkipaitoina saattoivat nännit punottaa tunnin lenkin jälkeen mutta kun laittaa päälleen oikean liukkaasta nailonista tehdyn juoksupaidan ei tuota ongelmaa ole ollut pitkällä lenkilläkään mutta miehetkin tosiaan teippaavat nännejään maratoonille joten siitä vaan kangasteippiä kehiin. - jmax
rasvaa koneeseen kirjoitti:
Sama juttu sekä isovarpaan välissä että nivusissa. Ilman rasvaa isovarpaan väli tahtoo hankautua rikki jo tunnin lenkillä mutta rasvan kanssa ei ongelmia.
Nivusiin en ole ruvennut tummelia hieromaan (mikä voisi hieman kohottaa kulmakarvoja jos joku sattuu näkemään :))) ) mutta löysissä boksereissa ei lenkille voi lähteä vaan pitää käyttää tiukkoja joustavia alusvaatteita.
Aikoinaan kun käytin karkeita puuvillaisia t-paitoja lenkkipaitoina saattoivat nännit punottaa tunnin lenkin jälkeen mutta kun laittaa päälleen oikean liukkaasta nailonista tehdyn juoksupaidan ei tuota ongelmaa ole ollut pitkällä lenkilläkään mutta miehetkin tosiaan teippaavat nännejään maratoonille joten siitä vaan kangasteippiä kehiin.Jees no maratonpaikalla aika harva valmistautumisasia enää kovin suurta ihmetystä herättää.
Joskus olen nähnyt sekä verisiä t-paitoja, että leveässä haara-asennossa suoritettavaa juoksua 35km kohdalla, joten pitäydyn teippaamisessa ja pallien rasvauksessa :)
Muutenkin tuo mara on sen verran kova reissu (ainakin minulle), että käytän ihan mielelläni kaikki "poppakonstit" hyväksi. Joku kun vielä kertoisi, miten kämmenet ja ahterin saa kestämään kunnialla sulkavan soudut taas 7.7 niin olisin kiitollinen. 5 kertaa soudellut partalan saaren ympäri ja joka kerta on se viimeinen ed. mainitusta syystä johtuen ;) - en minä mutta pojat
jmax kirjoitti:
Jees no maratonpaikalla aika harva valmistautumisasia enää kovin suurta ihmetystä herättää.
Joskus olen nähnyt sekä verisiä t-paitoja, että leveässä haara-asennossa suoritettavaa juoksua 35km kohdalla, joten pitäydyn teippaamisessa ja pallien rasvauksessa :)
Muutenkin tuo mara on sen verran kova reissu (ainakin minulle), että käytän ihan mielelläni kaikki "poppakonstit" hyväksi. Joku kun vielä kertoisi, miten kämmenet ja ahterin saa kestämään kunnialla sulkavan soudut taas 7.7 niin olisin kiitollinen. 5 kertaa soudellut partalan saaren ympäri ja joka kerta on se viimeinen ed. mainitusta syystä johtuen ;)sulkavan souduissa käyneet työkaverit ovat kateellisena ihastelleet paperitehtaiden väkeä joissa on paperikoneen viirasta (tai mikä lie oikea nimike) leikatut palat soutuhousujen ahterissa.
Tuolla kuulemma kierretään kiinteän penkin rajoitusta koska materiaali liukuu kitkatta kiinteällä penkillä ja kestää koko soudun ajan. Ja pakaratkin selviävät savotasta rakoitta. - jmax
en minä mutta pojat kirjoitti:
sulkavan souduissa käyneet työkaverit ovat kateellisena ihastelleet paperitehtaiden väkeä joissa on paperikoneen viirasta (tai mikä lie oikea nimike) leikatut palat soutuhousujen ahterissa.
Tuolla kuulemma kierretään kiinteän penkin rajoitusta koska materiaali liukuu kitkatta kiinteällä penkillä ja kestää koko soudun ajan. Ja pakaratkin selviävät savotasta rakoitta.Joo, toi soutuhousujen modaus on ihan tuttua puuhaa. Viimevuonna sai jo käyttää liikkuvia penkkejä, eli tuota säätöä ei enää tarvitse. Sinänsä hauska, että 5 kertaa olen käynyt, joista ensimmäinen rypistys ilman viiraa kiinteällä penkillä, 3 kertaa viirahousujen kanssa kiinteällä penkillä ja viimeksi viime vuonna tuolla liikkuvalla penkillä. Rakkoja ei ahteriin varsinaisesti koskaan ole tullut, mutta muuten alaselkä/persus on kyllä aina ollut kipeä, hyvä että veneestä pois löytää. Tosin viimeiset 3 kertaa on muutenkin soudettu vajaalla veneellä, joten tuokin tasoitus annetaan ihan turhaan :(
- poppakonsteista
jmax kirjoitti:
Jees no maratonpaikalla aika harva valmistautumisasia enää kovin suurta ihmetystä herättää.
Muutenkin tuo mara on sen verran kova reissu (ainakin minulle), että käytän ihan mielelläni kaikki "poppakonstit" hyväksi. Joku kun vielä kertoisi, miten kämmenet ja ahterin saa kestämään kunnialla sulkavan soudut taas 7.7 niin olisin kiitollinen. 5 kertaa soudellut partalan saaren ympäri ja joka kerta on se viimeinen ed. mainitusta syystä johtuen ;)Mainitsit tuossa nuo kaikki "poppakonstit" voisitko kertoa niistä lisää ettei tarvi kantapään kautta itse kaikkea kokeilla
- jmax
poppakonsteista kirjoitti:
Mainitsit tuossa nuo kaikki "poppakonstit" voisitko kertoa niistä lisää ettei tarvi kantapään kautta itse kaikkea kokeilla
Niin siis tarkoitin noilla poppakonsteilla juuri varpaiden, nivusten, ahterin ja kainaloiden rasvaamista, nännien, luomien ym. teippaamista. Jotkut taitavat teipata jopa varpaita, etteivät kynnet irtoaisi, mutta tuohon ainakin itsellä riittää tuo rasvaus ja kynsien huolellinen leikkaus viilaus. Kynnet kannattaa leikata muuten todella lyhyiksi, etteivät tartu juostessa sukkiin tai kengän saumoihin kiinni. Tulee melko kivulias reissu, jos noin pääsee käymään. Jalat kannattaa pestä mahdollisuuksien mukaan ennen rasvausta ja tyhjätä tossut mahdollisista hiekan ym. muruista, ettei tarvitse sitten kesken juoksun pysähdellä :)
Tankkauksessa olen itse suosinut tuoremehua, pastaruokaa ja samaa urheilujuomaa mitä itse tapahtumassa käytetään (jos sitä on ollut saatavilla). Viimeisenä päivänä ennen maraa olen syönyt ihan normaalisti ja juonut vain vähän enemmän kuin normaalisti. Vettä kuluu tankkauksen aikana useampi litra päivässä, jotta hiilari imeytyy edes jotenkin. Tosin näistä asioista on aika paljon tietoa ympäri nettiä, joten guuglaamaan vaan.
Jos jokin asia erityisesti askarruttaa niin kannattaa aina kysyä, kyllä täältä ja varsinkin seponkotisivuilta saa hyviä vastauksia, siellä kun tuntuu olevan lähes ammattijuoksijoita keskustelijoissa mukana.
- Jeppe
...pakkaavat olemaan niin terävää kuitua. Itse olen vaihtanut puuvillaan. Muita keinoja teippi, rasva...
- Joggi-karhu
Itseasiassa puuvilla on melko hankaava, varsinkin kastuessaan. Hyvä juoksupaita ei vety hiestä tai sateesta yhtä painavaksi kuin puuvillainen. Mitä rasvaan tulee, niin joku suositteli aikoinaan apteekista saatavaa valkovaseliinia ja hyvin on toiminut.
Apteekissa toki kannattaa kuiskata tilatessaan purtilon vaseliinia... - kaikkea te
Joggi-karhu kirjoitti:
Itseasiassa puuvilla on melko hankaava, varsinkin kastuessaan. Hyvä juoksupaita ei vety hiestä tai sateesta yhtä painavaksi kuin puuvillainen. Mitä rasvaan tulee, niin joku suositteli aikoinaan apteekista saatavaa valkovaseliinia ja hyvin on toiminut.
Apteekissa toki kannattaa kuiskata tilatessaan purtilon vaseliinia...miehet sitten häpeilette! Sama se mihin tarkoitukseen käytät, nillä toisilla voi olla hiukan kateellisia aatoksia...?
- nänneissä
pitää ongelmat loitolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713