Aiheeton karenssi

hyvää kesää valtio!

Ihmettelin vielä viime perjantaina, että missä minun työttömyyspäivärahani viipyvät. Tänään soitin kelaan ja sieltä ilmoitettiin, että minulla olisi 10.5 ollut tapaaminen ja työnhaun uusiminen, 11.5 alkaen 3 kuukauden karenssi. Tämänhän minä ymmärtäisin täysin, mutta en ole ikinä saanut mitään ilmoitusta postitse tai puhelimitse, että minulla olisi tapaaminen juuri tuona päivänä. Ilmeisesti posti on siis kadottanut kirjeeni, tai työkkäri ei ole missään vaiheessa saanut sitä lähtemään ja mielivaltaisesti pistetty karenssiin.

Olen nyt vähän hädässä, että mistät rahat elämiseen kunnes saan korvaukseni takaisin?

Tulisiko minun vaatia korkoja väärästä ja aiheettomasta rangaistuksesta? Tulisiko minun hakea yhteiskunnan varoin oikeusavustaja tai asianajaja ja viedä juttu tupaan? Pitäisikö viedä käräjille ihan vain siksi, että ovat hankaloittaneet elämääni taloudellisesti ja aiheettomasti? Vinkkejä?

39

4063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työmarkkinatukimies

Itse saan aina uuden ilmoittautumisajan kun käyn siellä ilmoittautumassa, postissa ei niitä ole minulle koskaan lähetetty.

Aika merkitään pikku läpyskään, se oli ennen sininen ja nyt valkean/punaruskean värinen.

• jooo joo

Mutta kun minulla työ työnhaku katkesi siihen, että en mennyt työnohjaamiseen tarkoitettuun tapaamiseen, joka oli minulle sovittu työkkärissä keskenään, eikä minulle asiasta ilmoitettu.

Tähän ei siis liity se läpyskä mitenkään vaan työkkärin tantan tapaaminen.

• lkjdöf
        jooo joo kirjoitti:

Mutta kun minulla työ työnhaku katkesi siihen, että en mennyt työnohjaamiseen tarkoitettuun tapaamiseen, joka oli minulle sovittu työkkärissä keskenään, eikä minulle asiasta ilmoitettu.

Tähän ei siis liity se läpyskä mitenkään vaan työkkärin tantan tapaaminen.

Sillä vielä työttömän velvollisuuksiin ei kuulu hallita selvinnäkijän taitoja. Olisihan se enemmän kuin suotavaa että virastosta ilmoiteltaisiin jos siellä halutaan käytävän muulloinkin kuin läpyskä velvoittaa.

• karenssikin tuli?

Miten voi olla mahdollista, että sulle on määrätty karenssi ilman että itse tiedät asiasta?
      Karenssi voidaan määrätä vasta sitten, kun sulle on tehty selvityspyyntö kirjallisesti, ja sä olet itse vastannut siihen oman näkemyksesi ja tietty parhain keinoin perustelet ja todistat asiasi?
      Eikö mitään maksujen katkaisukirjettä ole tullut postissa, ei mitään kyselylomaketta, että vastaa tähän?

Onko postiosoite kunnossa? Oletko muuttanut ja unohtanut ilmoittaa tökäriin uuden osoitteen? Lähettääkö ne kirjeitään vielä jonnekin vanhaan ja väärään osoitteeseen?

Lukeeko jossain sun ja työkkärin tätin allekirjottamassa suunnitelmassa, että sulla on 10.5 joku tapaaminen? Ne on silloin pakollisia jos ne on suunnitelmiin kirjoitettu ja olet sen itse allekirjoittanut.

On kait joku valitustie tai oikaisupyyntö olemassa. En usko että missään käräjäoikeudessa kuitenkaan, sillä en keksi, kenet sinne pitäis haastaa. Millä perusteella vaatisit rangaistusta jollekin? Kenelle? Vähän utoopinen oikeusjuttu sulla mielessä kyllä.

Pyydä ensin itsellesi kopiot niitä lausunnoista ja kyselyistä, mitä sulle on pitänyt lähettää, ja jos ei ole lähetetty niin ei voi olla karenssiakaan.

Sitten kopiot niistä tiedoista ja keskusteluista, mitä työkkärissä olen käynyt. Ne kirjataan muistiin tyyliin "kerrottu asiakkaalle, että hänellä on pakollinen tapaaminen 10.5, jolloin on myös työnhaun uusiminen". Kopiot saa, mutta ne kierrätetään ministeriön kautta, joten niitä ei millään viitsittäis alkaa toimittamaan. Kyllä kaikki tiedot ja merkinnät sulle pitää kuitenkin toimittaa. Laki on näin ja siksi muistiin kirjaamisessa ei myöskään saa kirjoitella mitään henk.koht. käsityksiä asiakkaasta.

Ja sitten lue uudestaan ne suunnitelmat, jos olet sellaisia työkkärissä tehnyt, voi löytyä se uusiminen sieltä.

• joo joo

"Onko postiosoite kunnossa? Oletko muuttanut ja unohtanut ilmoittaa tökäriin uuden osoitteen? Lähettääkö ne kirjeitään vielä jonnekin vanhaan ja väärään osoitteeseen? "
        On kunnossa, en ole muuttanut minnekään viimeisen 5 vuoden aikana.

"Lukeeko jossain sun ja työkkärin tätin allekirjottamassa suunnitelmassa, että sulla on 10.5 joku tapaaminen? Ne on silloin pakollisia jos ne on suunnitelmiin kirjoitettu ja olet sen itse allekirjoittanut. "

Ei, minulle sanottiin, että seuraavasta työhönohjaamiseen tapaamisesta tulee ilmoitus ennen varsinaista työnhaun uusimista ja työnhaku sitten uusitaan samalla.

Olen siis odotellut sitä postia, mitä ei koskaan tullut ja nyt karenssi pätkähti.

• minäkään
        joo joo kirjoitti:

"Onko postiosoite kunnossa? Oletko muuttanut ja unohtanut ilmoittaa tökäriin uuden osoitteen? Lähettääkö ne kirjeitään vielä jonnekin vanhaan ja väärään osoitteeseen? "
        On kunnossa, en ole muuttanut minnekään viimeisen 5 vuoden aikana.

"Lukeeko jossain sun ja työkkärin tätin allekirjottamassa suunnitelmassa, että sulla on 10.5 joku tapaaminen? Ne on silloin pakollisia jos ne on suunnitelmiin kirjoitettu ja olet sen itse allekirjoittanut. "

Ei, minulle sanottiin, että seuraavasta työhönohjaamiseen tapaamisesta tulee ilmoitus ennen varsinaista työnhaun uusimista ja työnhaku sitten uusitaan samalla.

Olen siis odotellut sitä postia, mitä ei koskaan tullut ja nyt karenssi pätkähti.

En ymmärrä minäkään. Joka ikinen karenssipäätös tulee työvoimatoimikunnan kautta. Virkalijat eivät niitä napsauttele, EIVÄT KOSKAAN! Se menee juuri noin kuin tuo edellinen kertoi, sinulle PITÄÄ tulla selvityspyyntö asiasta, jonka toimitat työvoimatoimikuntaan ja toimikunta käsittelee asian.
        Se, joka väittää, että virkalija napsautti karenssin tuosta vaan, valehtelee.

Terveisin henkilö, joka on ollut tuella töissä työvoimatoimistossa lautakunnan sihteerin viereisessä huoneessa.

• että,
        minäkään kirjoitti:

En ymmärrä minäkään. Joka ikinen karenssipäätös tulee työvoimatoimikunnan kautta. Virkalijat eivät niitä napsauttele, EIVÄT KOSKAAN! Se menee juuri noin kuin tuo edellinen kertoi, sinulle PITÄÄ tulla selvityspyyntö asiasta, jonka toimitat työvoimatoimikuntaan ja toimikunta käsittelee asian.
        Se, joka väittää, että virkalija napsautti karenssin tuosta vaan, valehtelee.

Terveisin henkilö, joka on ollut tuella töissä työvoimatoimistossa lautakunnan sihteerin viereisessä huoneessa.

...työtön voi ilmaista saaneensa karenssin kun tulee ensimmäinen tieto päivärahojen maksun keskeyttämisestä lausuntokierroksen ajaksi.

Kyllä minäkin olen ollut "karenssissa" tammikuusta lähtien vaikka asiaa edelleen käsitellään.

Tarkoitatko, että viereisessä huoneessa on työvoimatoimikunnan sihteeri?

• ymmärsin
        että, kirjoitti:

...työtön voi ilmaista saaneensa karenssin kun tulee ensimmäinen tieto päivärahojen maksun keskeyttämisestä lausuntokierroksen ajaksi.

Kyllä minäkin olen ollut "karenssissa" tammikuusta lähtien vaikka asiaa edelleen käsitellään.

Tarkoitatko, että viereisessä huoneessa on työvoimatoimikunnan sihteeri?

Ok kiitos, ymmärsin nyt. Juu, olin työkkärissä sihteerin vieressä töissä, mutta siitä on muutama vuosi aikaa.

• haiskahtaa

Sinun karenssisi kuulosta yhä yleisemmältä nk. säästö-karenssilta. Kuntien rahat ovat tiukoilla ja rahaa pitää säästää kun verotulot hupenevat työpaikkakadon ja kiina-ilmiön takia. Näin ollen työttömyysrahoista säästetään erilaisilla kikoilla.

Yrittikö ne kammeta ensin sinua jollekin yrittäjäkurssille? Jos yritti niin luulen, että kohdallasi junailtiin vaan em. säästö-karenssi.

Filatovin saisi kyllä pistää karenssillle!

• joo joo

Olen kyllä tietoinen miten kaksinaamaista ja kieroa peliä nykypolitiikka Suomessa on. En murehdi lainkaan rahojeni takaisin saannista, ne tulevat kyllä ajallaan, mutta tästä virheestä johtuen etsin keinoa saada myös hieman ylimääräistä.

Postihan olisi yksivaihtoehto jos työkkäri pystyy todistamaan, että he ovat lähettäneet kirjeen minulle.

• Lotta L

Mistä ihmeestä näitä tuulesta temmattuja käsityksiä oikein putkahtelee?

Työmarkkinatuki maksetaan valtion varoista ja sen maksaa Kela. Kunnat eivät anna "karensseja" säästösyistä, päinvastoin jos Kelan maksatus lakkaa niin asiakas siirtyy silloin kunnan toimeentulotukiasiakkaaksi. Jos työtön on saanut työmarkkinatukea yli 500 päivää niin siinä tapauksessa kunta osallistuu 50% työttömyysturvan rahoittamiseen. Kunnan intressissä on siis pitää työtön Kelan päivärahoilla.

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ole

vielä tähän päivään mennessä makselleet työttömyyskorvauksia. Kela on sitä paitsi Valtion virasto, et äläs ny sekoile siellä.

• johtopäätöksen
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ole kirjoitti:

vielä tähän päivään mennessä makselleet työttömyyskorvauksia. Kela on sitä paitsi Valtion virasto, et äläs ny sekoile siellä.

Luonnollisesti tulee ensin epäilleeksi, että kunta hyötyy työttömän karenssista kun kunnan henkilöstöasiantuntija sellaisia kyhäilee. Ei varmaankaan karenssin saaneelle tule heti mieleen, että kunnan henkilöstöasiantuntijan tarve kyykyttää toista ihmistä on suurempi kuin ajatella kunnalle koituvia menoja.

Minusta on erikoista, että kunnan henkilöstöasiantuntija edes todellisessa kieltäytymisessä ilmoittaisi työvoimatoimistoon, sillä valtion maksaa työttömyyskorvaukset ja kunta saa verotulot - kun työtön tiputetaan työttömyyskorvauksilta kunta joutuu maksamaan puolet toimeentulotuesta ja menettää verotulot.

Toisin on kuntia, jotka eivät myönnä lain mukaan toimeentulotukea ja odottavat työttömän muuttavan sellaiseen kuntaan joka myöntää toimeentulotukea.

• 1740Ohjaaja
        Lotta L kirjoitti:

Mistä ihmeestä näitä tuulesta temmattuja käsityksiä oikein putkahtelee?

Työmarkkinatuki maksetaan valtion varoista ja sen maksaa Kela. Kunnat eivät anna "karensseja" säästösyistä, päinvastoin jos Kelan maksatus lakkaa niin asiakas siirtyy silloin kunnan toimeentulotukiasiakkaaksi. Jos työtön on saanut työmarkkinatukea yli 500 päivää niin siinä tapauksessa kunta osallistuu 50% työttömyysturvan rahoittamiseen. Kunnan intressissä on siis pitää työtön Kelan päivärahoilla.

Totta turiset. Eihän nykyään edes ole karenssia.

• työvoimapulautettu
        1740Ohjaaja kirjoitti:

Totta turiset. Eihän nykyään edes ole karenssia.

.. ei ole karenssia eikä ei työttömyyttäkään. On vain "työvoimapulaa" jos on Filatoviin uskomiminen!

Kunpa Filatov itse joutuisi työvoimapulaiseksi ja sitten ei-ole-karenssiseksi

• konstit on monet
        työvoimapulautettu kirjoitti:

.. ei ole karenssia eikä ei työttömyyttäkään. On vain "työvoimapulaa" jos on Filatoviin uskomiminen!

Kunpa Filatov itse joutuisi työvoimapulaiseksi ja sitten ei-ole-karenssiseksi

Karenssi on nyt "työssäoloehto". Kohta varmaan julkaistaan tilasto, jossa Filatov & kumpp. todistelevat , että työttömyys on vähentynyt ja karenssit samoin. Sitä ei kerrota, että työvoimapulaisuus on lisääntynyt ja työssäoloehtoja jaetaan tiuhempaan.

• vaikka hetimmiten

kuntasi sosiaaliasiamiehelle. asia ei kuulu hälle vielä, mutta pian kuuluu, joten neuvoja varmaan antaa. puhelinluettelosta löydät ko. kaverin. sellanen neuvo, että aloita asian selvitys HETI.

• katsonut

ettei vaan siellä "läpyskässäsi" olisi merkitty se tapaaminen 10.5.? Minullekin se aina merkittiin, aina en edes huomannut, mutta joka kerta lähtiessäni katsoin siitä sen seuraavan tapaamisen.

• joo joo

Olen kyllä katsonut, eikä tapaaminen ollut vielä 10.5, vaan vasta juhannusviikolla. Tänään pitänee kolkutella työkkärin ja kelan ovia nyrkillä ja kysellä, että mitä oikein kuvittelette tekevänne. Sosiaaliasiamies tulee sitten apuihin kun tarvitaan.

Realistisesti ajateltuna aion haastaa jonkun oikeuteen ja vaatia jonkinmoista hyvitystä. En vielä vain ole keksinyt kuka. Parasta olisi tietenkin suoraan työkkäri, mutta onhan se postikin valtiovallan yhtiö, joten samasta pussista ne rahat tulisivat minulle. Joku juristi voisi nyt antaa vinkkejä, että millä perusteella ja minkä suuruisia korvauksia haetaan?

Eihän tämä käy päinsä että minun elämäni menee taloudellisesti pahempaan jamaan kuin kodittomilla, jotka hekin saavat ruokatukea ja muuta ja kela/työkkäri pääsevät kuin koirat veräjästä ja heti ensiviikolla antamassa minulle pakollista työharjoitteluja, joka ei kuulu ammattitaitoni piiriin. Yritän myös luoda pelkoa työkkärin suunnalle, että kyllä täältä pesee.

• persnetto
        joo joo kirjoitti:

Olen kyllä katsonut, eikä tapaaminen ollut vielä 10.5, vaan vasta juhannusviikolla. Tänään pitänee kolkutella työkkärin ja kelan ovia nyrkillä ja kysellä, että mitä oikein kuvittelette tekevänne. Sosiaaliasiamies tulee sitten apuihin kun tarvitaan.

Realistisesti ajateltuna aion haastaa jonkun oikeuteen ja vaatia jonkinmoista hyvitystä. En vielä vain ole keksinyt kuka. Parasta olisi tietenkin suoraan työkkäri, mutta onhan se postikin valtiovallan yhtiö, joten samasta pussista ne rahat tulisivat minulle. Joku juristi voisi nyt antaa vinkkejä, että millä perusteella ja minkä suuruisia korvauksia haetaan?

Eihän tämä käy päinsä että minun elämäni menee taloudellisesti pahempaan jamaan kuin kodittomilla, jotka hekin saavat ruokatukea ja muuta ja kela/työkkäri pääsevät kuin koirat veräjästä ja heti ensiviikolla antamassa minulle pakollista työharjoitteluja, joka ei kuulu ammattitaitoni piiriin. Yritän myös luoda pelkoa työkkärin suunnalle, että kyllä täältä pesee.

"Yritän myös luoda pelkoa työkkärin suunnalle, että kyllä täältä pesee."

... herranpelkoa työkkärin suuntaan ja näytetään niille ettei ihan mitä tahansa voi tehdä. Kantelu kannattaa myös tehdä työministeriöön sähköpostilla osoitteeseen [email protected] Vaikkei tuo olekkaan mikään valitustie niin työkkäri joutuu kyllä jotain selittelemään sinnekkin suuntaan. Jääpähän vähemmän aikaa kyykytykseen.

Asia kannattaa selvittää myös postin kanssa perusteellisesti. Ei kyllä työkkäri eikä postikaan helpolla myönnä virheitänsä, mutta jotain dokumentteja pitää viranomaisen lähettämistä kirjeistä olla. Ellei näyttöä ole kaatuu karenssi viimeistään vakuutusoikeudessa, mutta aikaa siihen kyllä kuluu. Toisaalta jos karenssi on epäselvä ei sossullakaan ole oikeutta alentaa toimeentulotukea.

Tsemppiä!!

• kuin sun kävi
        joo joo kirjoitti:

kun saat aiasi selvitettyä. Jookosta?

• ihan laista
        persnetto kirjoitti:

"Yritän myös luoda pelkoa työkkärin suunnalle, että kyllä täältä pesee."

... herranpelkoa työkkärin suuntaan ja näytetään niille ettei ihan mitä tahansa voi tehdä. Kantelu kannattaa myös tehdä työministeriöön sähköpostilla osoitteeseen [email protected] Vaikkei tuo olekkaan mikään valitustie niin työkkäri joutuu kyllä jotain selittelemään sinnekkin suuntaan. Jääpähän vähemmän aikaa kyykytykseen.

Asia kannattaa selvittää myös postin kanssa perusteellisesti. Ei kyllä työkkäri eikä postikaan helpolla myönnä virheitänsä, mutta jotain dokumentteja pitää viranomaisen lähettämistä kirjeistä olla. Ellei näyttöä ole kaatuu karenssi viimeistään vakuutusoikeudessa, mutta aikaa siihen kyllä kuluu. Toisaalta jos karenssi on epäselvä ei sossullakaan ole oikeutta alentaa toimeentulotukea.

Tsemppiä!!

"Toisaalta jos karenssi on epäselvä ei sossullakaan ole oikeutta alentaa toimeentulotukea."

Minulla asian käsittely jatkuu ja senkö aikana ei saisi alentaa toimeentulotukea?

• persnetto
        ihan laista kirjoitti:

"Toisaalta jos karenssi on epäselvä ei sossullakaan ole oikeutta alentaa toimeentulotukea."

Minulla asian käsittely jatkuu ja senkö aikana ei saisi alentaa toimeentulotukea?

Toimeentulotukilain 10§:ssä on tuo perusosan huom. siis vain perusosan alentminen. Siellä on monta kertaa sana VOIDAAN, siis ei ole pakko alentaa. Aikaisemmin oli ainakin meidän kunnan toimeentulotuen soveltamisohjeissa sanottu ettei selvästi epäselvissä karenssitapauksissa alenneta perusosaa. Nyt harmikseni huomasin, että tuo kohta on sieltä poistettu :P

Toimeentulotukilaki löytyy tuolta:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

• Kiinnostaaa

Missä päin asut?

• Se Aito Työtön

Itseltäni on laitettu kahteen kertaan työmarkkinatuki poikki.

Molemmilla kerroilla virkailijan mokailun takia.

Ongelmaksi tuollaiset tapaukset muodostuvat sen takia, että niistä katkaisuista työkkäri ei ilmoittele asiakkaan suuntaan, vaan tieto menee ensin Kelaan, joka panttaa sitä pari viikkoa tai seuraavan kerjuukirjeen saapumiseen asti, ja sitten ilmoittelee asiakkaalle, että maksatukset on katkaistu siitä ja siitä päivästä lähtien.

Omalla kohdallani ensimmäisen kerran virkailija "unohti" kirjata käyntini työkkärissä, ja työmarkkinatuki meni joulukuulta. Sain sen toki jälkikäteen, mutta jouluna oli eväänä pelkkää kaurapuuroa.

Toisella kerralla taas työkkärin täti merkitsi koneelle eri päivämäärän kuin muistilappuun, ja taas oli seurauksena maksatuksen katkaisu. Ainoastaan virkailijan omakätisesti kirjoittama muistilappu vakuutti.

Touhuja ihmetellessä kysyin myös tuosta mahdollisuudesta, että postissa hukkuisi tuo kutsukirje... "Kyllä me mieluummin Postia uskotaan kuin sinua", kuului ylimielinen vastaus.

Nyt olen käynyt viiden viikon ajan säännöllisesti työkkärissä kyselemässä, missä se luvattu kutsu viipyy... Kiusa se on pienikin kiusa. Eikä matkakuluja makseta erikseen...

• myös minulle

"Toisella kerralla taas työkkärin täti merkitsi koneelle eri päivämäärän kuin muistilappuun, ja taas oli seurauksena maksatuksen katkaisu. Ainoastaan virkailijan omakätisesti kirjoittama muistilappu vakuutti."

Tapahtunut myös minulle. Siitä lähin olen soittanut työkkäriin parin viikon päästä käynnistä ja pyytänyt katsomaan koneelta milloin on seuraava kerta.

• Häviää

Ikävä kyllä, tuollaisia aiheettomia karensseja jaellaan pilvin pimein. Työtön yleensä häviää nuo jutut. Yksi mahdollisuus voisi olla: pyydä postista todistus siitä, ettei heillä ole tietoa, että he olisivat sinun postiluukustasi kirjeen pudottaneet eivätkä omista tiloistaan sinulle osoitettua kirjettä löydä. Tee sitten valitus työttömyysturvalautakuntaan (kai olet kelalta saanut karenssipäätöksen?). Kestää kuukausia ja tulos epävarma. Mutta joskus onnestaa.

Täällä tietysti todetaan, että olet kirjeen saanut. Minusta tuo kirjeen häviäminen ei ole mitenkään kumma juttu, varsinkaan kun nykyisellään on ainakin pääkaupunkiseudulla paljon ei-suomalaisia puutteellisen kielitaidon omaavia jakajia.

Itse olen kadottanut lukuisan määrän postilähetyksiä - eikä kyse ole ollut työkkärin karenssilausunnoista, vaan ihan tavallisesta ei-työttömänä saadusta postista.

Jaksamista vaikeassa tilanteessasi, joka on monelle työttömälle liian usein todellisuutta.

• "postia"

jonka lähettämistä kovasti epäilen.

On se kumma kun väärällä osoitteellakin varustettu posti tulee perille, mutta joidenkin hanttapulien posti ei tule edes oikealla osoitteella.

Hyvähän sitä postia on syyttää. Kyllähän minunkin postiluukusta on vahingossa tipautettu naapurin postia, mutta luettuani vastaanottajan nimen pudotin postin hänen postiluukuun. Joskus on tullut edellisen asukkaan postia ja ne olen palauttanut postille maininnalla "ei asu tässä osoitteessa". Tietenkin löytyy sairaita ihmisiä, jotka eivät toimita väärin jaettua postia sen oikealle vastaanottajalle tai takaisin postille, mutta eiköhän noitakin "hulluja periaatteen ihmisiä" ole vähemmistö suomalaisista.

• postista
        "postia" kirjoitti:

jonka lähettämistä kovasti epäilen.

On se kumma kun väärällä osoitteellakin varustettu posti tulee perille, mutta joidenkin hanttapulien posti ei tule edes oikealla osoitteella.

Hyvähän sitä postia on syyttää. Kyllähän minunkin postiluukusta on vahingossa tipautettu naapurin postia, mutta luettuani vastaanottajan nimen pudotin postin hänen postiluukuun. Joskus on tullut edellisen asukkaan postia ja ne olen palauttanut postille maininnalla "ei asu tässä osoitteessa". Tietenkin löytyy sairaita ihmisiä, jotka eivät toimita väärin jaettua postia sen oikealle vastaanottajalle tai takaisin postille, mutta eiköhän noitakin "hulluja periaatteen ihmisiä" ole vähemmistö suomalaisista.

kerran minulle on vastaanottaja väittänyt ettei lähettämäni pikkupaketti ollut tullut hänelle. Laitoin kyselyn menemään kun postinjakajakin muisti jättäneensä sen kyseiseen liikeeseen tiskille ja vastaanottaja joutui myöntämään saaneensa paketin.

• maxy

"Tänään soitin kelaan ja sieltä ilmoitettiin, että minulla olisi 10.5 ollut tapaaminen ja työnhaun uusiminen, 11.5 alkaen 3 kuukauden karenssi."

mahdatkohan nytten puhua totta..
      ensinnäkään siittä, ettei muista uusia työnhakua, ei tule karenssia vaan työnhaku yksinkertaisesti katkeaa..
      ja toisekseen..päiväräha kyllä saatetaan katkaista jos siihen on aihetta, mutta karenssia ei määrätä ilman että sulta saadaan selvitys asiasta..tai no, jos et anna selvitystä niin silloin se päätetään ilman sitä, mutta se ei olekkaan tässä nyt olennaista..

• tarinaaa on

Jutussa on lehmän kokoisia aukkoja.
        Ei ole voinut tulla 3kk karenssia suoraan siksi ettei ole uusinut työnhakua. Ensin katkee työnhaku, sitten aletaan selvittämään, onko sanktion paikka vai ei.
        Suoraan ei voi tulla samalla päätöksellä työnhaun katkoa ja karenssia.

Mikä siinä sitten on, että pakollisia kutsukirjeitä ja uusimispäiviä ei koskaan ole tullut perille ja niitä katoilee tämän tästä, mutta maksatuksen katkosta lähtenyt lausuntokirje tulee kummasti perille aina ja pikavauhtia? Ulkoapäin kirjeet on takitilleen saman näköisiä. Ja saatetaan lähettää viikon välein samaan osoitteeseen. Toisen kirjeen on koira syönyt tai velipoika nostanut hattuhyllylle ilmaispostin mukana tai vittumainen postinkantajan hukannut? Toinen tulee aina perille ykköspostin nopeudella?

• maxy
        tarinaaa on kirjoitti:

Ei ole voinut tulla 3kk karenssia suoraan siksi ettei ole uusinut työnhakua. Ensin katkee työnhaku, sitten aletaan selvittämään, onko sanktion paikka vai ei.

Mikä siinä sitten on, että pakollisia kutsukirjeitä ja uusimispäiviä ei koskaan ole tullut perille ja niitä katoilee tämän tästä, mutta maksatuksen katkosta lähtenyt lausuntokirje tulee kummasti perille aina ja pikavauhtia? Ulkoapäin kirjeet on takitilleen saman näköisiä. Ja saatetaan lähettää viikon välein samaan osoitteeseen. Toisen kirjeen on koira syönyt tai velipoika nostanut hattuhyllylle ilmaispostin mukana tai vittumainen postinkantajan hukannut? Toinen tulee aina perille ykköspostin nopeudella?

ja kaiken lisäksi 3kk. karenssia ei tule oikeastaan kuin siittä, että irtisanoutuu työstä ilman pätevää syytä..

taitaa olla huuhaata koko juttu..

• Välttämättä...
        tarinaaa on kirjoitti:

Ei välttämättä mitään aukkoja, vaan systeemi on vain niin monimutkainen, ettei jokainen työtön systeemiä hallitse. Oletan, että tässä tilanteessa Kela on katkaissut maksatuksen saatuaan työkkärin työvoimapoliittisen lausunnon. Tämän perusteella ehkä Kelasta on kerrottu arvioita tilanteesta, minkä perusteella ketjun aloittaja on kirjoittanut kirjoituksensa.

Työttömyysturvan hoitaminen on kai tarkoituksella tehty monimutkaiseksi, jotta työttömällä ei olisi yhtä selkeää kohdetta, jota syyttäisi ongelmatilanteessa. Työkkäri epää, mutta ei maksa mitään, joten liukenee vastuusta tällä. Kela/kassat toteuttavat maksun epäämisen, mutta voivat aina vedota siihen, että he eivät päätä siitä, maksetaanko ja mitä. Näin systeemi näyttää työttömälle kasvottomana tai ehkä paremminkin monikasvoisena.

• maxy
        Välttämättä... kirjoitti:

Ei välttämättä mitään aukkoja, vaan systeemi on vain niin monimutkainen, ettei jokainen työtön systeemiä hallitse. Oletan, että tässä tilanteessa Kela on katkaissut maksatuksen saatuaan työkkärin työvoimapoliittisen lausunnon. Tämän perusteella ehkä Kelasta on kerrottu arvioita tilanteesta, minkä perusteella ketjun aloittaja on kirjoittanut kirjoituksensa.

Työttömyysturvan hoitaminen on kai tarkoituksella tehty monimutkaiseksi, jotta työttömällä ei olisi yhtä selkeää kohdetta, jota syyttäisi ongelmatilanteessa. Työkkäri epää, mutta ei maksa mitään, joten liukenee vastuusta tällä. Kela/kassat toteuttavat maksun epäämisen, mutta voivat aina vedota siihen, että he eivät päätä siitä, maksetaanko ja mitä. Näin systeemi näyttää työttömälle kasvottomana tai ehkä paremminkin monikasvoisena.

"Ei välttämättä mitään aukkoja, vaan systeemi on vain niin monimutkainen, ettei jokainen työtön systeemiä hallitse"

vaikka työ työvoimatoimiston homma on ihan hanurista, niin ihan niin monimutkaista se ei ole, että työnhaun uusimisen unohduksesta tai ajanvarauksen unohduksesta tulisi karenssia..
        näin ei käy, vaan jos työnhaun uusimisen unohtaa niin maksatus vaan katkeaa siihen asti kun työnhaku taas tulee aktiiviseksi..
        joko aloittaja on pistänyt ihan omiansa tai sitten jättänyt jotain kertomatta..

• 1740Ohjaaja

Ei kannata jäädä ihmettelemään. Sinulle olisi pitänyt tulla työkkäristä päätös, jossa on myös valitusohjeet ja -ajat työvoimatoimikuntaan. Mikä ihmeen karenssi? Nykyisen lain mukaan Sinun pitää olla töissä tai jollain työvoimapoliittisella kurssilla tmv. kuusi kuukautta saadaksesi oikeuden työttömyysturvaasi takaisin. Samoin KELAlta Sinulle tulee päätös, josta voit määräajan kuluessa valittaa toimikuntaan, ja mikäli toimikunnan päätös tulee kielteisenä takaisin, se toimitetaan työttömyysturvalautakuntaan Helsinkiin. Käsittely tosin voi kestää jopa vuoden. Rahat toimeentuloosi Sinun pitäisi hakea sossusta. Ota kiireesti yhteyttä, joillain paikkakunnilla toimeentulotukihakemuksen käsittely voi kestää 6 - 8 viikkoa! Käy tutustumassa kotisivuihimme http://www.hfu.cjb.net . Järjestö antaa ohjeiden lisäksi myös avustuksia. Kirjoita viestiäsi myös päiväkirjaamme!

• KLa

Ei nykyään saa "karenssia".

• Oikeassa..

Tavallaan olet oikeassa, sillä työkkärit ja maksajathan panevat lausntoihinsa ja päätöksiinsä, että kyse on määräajasta. Se on vain sitä samaa käsitteillä asian hämärtämistä, mitä viranomainen on harrastanut iän kaiken. Toki asioita käsittelevä viranomainenkin puhuu asiaa sisäisesti käsitellessään karenssista.

• tarkoittaa
        Oikeassa.. kirjoitti:

Tavallaan olet oikeassa, sillä työkkärit ja maksajathan panevat lausntoihinsa ja päätöksiinsä, että kyse on määräajasta. Se on vain sitä samaa käsitteillä asian hämärtämistä, mitä viranomainen on harrastanut iän kaiken. Toki asioita käsittelevä viranomainenkin puhuu asiaa sisäisesti käsitellessään karenssista.

että työmarkkinatukea saava ei saa karenssia... vaan hän saa "työssäoloehdon" eli työmarkkinatukea ei tule ennen kuolemaa mikäli ei ole töissä tai koulutuksessa 5 kuukautta.

• satku

Ei kannata tehdä valitusta, hylkäävät kuitenkin. Itse sain karenssin koska erosin työstä työpaikan huonon työilmapiirin vuoksi. Ja työkaverini takia myös. Hän oli ilkeä minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7530
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2959
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1793
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      117
      1479
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1429
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1173
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      764
    Aihe