•••Lestadiolaisten salaisuus •••

Ikuinen rakkaus

Mun suvussa about puolet on vanhoillislestadiolaisen aatteen vankkumattomia kannattajia ja loput "uskottomia". Kulttuurierot näiden välillä on selvät ja yksi niistä liittyy avioliittoon.

Vanhoillislestadiolaiset ovat lähes poikkeuksetta avioituneet heti 18 vuotta täytettyään. Se on jännää, kun on serkun rippijuhlissa ja hetken kuluttua jo häissä. Sitten tulee ristiäisiä vuodesta toiseen. Erikoista on myös se, että kaikki ovat menneet sen ensimmäisen kanssa nopeasti naimisiin eikä mitään "kokeiluja" ole harrastettu. Tänä kesänä 17-vuotias on vielä yksin, mutta ensi kesänä hän on jo naimisissa ja teini-ikäinen vaimo raskaana!

Toinen vanhoillislestadiolaiselle kulttuurille tyypillinen piirre on se, että he eivät avioeroa. Eivät koskaan. Jotenkin ihmetyttää, kuinka rakkaus kestää vaikka lapsia on jo toistakymmentä ja "uskottomilla" jo ensimmäinen lapsi saa suhteen kriisiin?

Sukuni "uskoton" puoli avioeroaa kuten normaalisti eli lähes puolet avioliitoista kaatuu. Mutta liittoja he solmivat aika vähän.

Lestadiolaisilla on jokin salaisuus...mikä se on?

112

31053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marcello C

      Pelko...

      • tarkoitat

        pelolla? Jumalan pelko on viisauden alku.


      • herran turva
        tarkoitat kirjoitti:

        pelolla? Jumalan pelko on viisauden alku.

        mitä ihmeen pelkoa?? uskovaisella on vähiten syytä pelätä...


      • jos eroaa
        herran turva kirjoitti:

        mitä ihmeen pelkoa?? uskovaisella on vähiten syytä pelätä...

        niin muu uskonnollinen yhteisö kääntää sinulle selän. Et ole enää ihminen heidän mielestään. Olet ilmaa. Nähty jo monta kertaa.


      • aarnii
        herran turva kirjoitti:

        mitä ihmeen pelkoa?? uskovaisella on vähiten syytä pelätä...

        Mä en voi ymmärtää näitä uskovaisten höpinöitä,noin 120 vuotta eli sellainen mies kuin C.Darwin joka kertoi silloi8n jo luomisteorian.Nyt tiedetään 100% varmuudella,että tänne on tipahtanut ulkoavaruudesta jonkilainen meteoriitti joka on pannu luomisen käyntiin.


      • hämmästelen
        tarkoitat kirjoitti:

        pelolla? Jumalan pelko on viisauden alku.

        Onko tuo todella oma mielipiteesi, vai kenties jonkun muun sanelema "totuus"?

        Pelko on alistamisen väline, hyvin vanha ja tehokas sellainen. Pelon vuoksi orjakin tottelee.


      • siellä
        hämmästelen kirjoitti:

        Onko tuo todella oma mielipiteesi, vai kenties jonkun muun sanelema "totuus"?

        Pelko on alistamisen väline, hyvin vanha ja tehokas sellainen. Pelon vuoksi orjakin tottelee.

        Isossa Kirjassa se aika selkeästi todeta sanasta sanaan nuin. Jos uskoo mitä raamatussa sanotaan, niin ehkä se on sitten "jonkun muun sanelema 'totuus'". :) Kyllähän sitä saa kaikkea informaatiota kriittisesti tutkiskella, mutta pidemmän päälle kannattaa kuitenkin ehkä johonkin uskoa...

        Tässä tapauksessa ei olekaan kyse orjan pelosta.


      • Marielle82
        siellä kirjoitti:

        Isossa Kirjassa se aika selkeästi todeta sanasta sanaan nuin. Jos uskoo mitä raamatussa sanotaan, niin ehkä se on sitten "jonkun muun sanelema 'totuus'". :) Kyllähän sitä saa kaikkea informaatiota kriittisesti tutkiskella, mutta pidemmän päälle kannattaa kuitenkin ehkä johonkin uskoa...

        Tässä tapauksessa ei olekaan kyse orjan pelosta.

        on niin monen ihmisen tulkkaama ja kääntämä, ettei se ole luotettavaa tietoa. Näin ajattelee realisti.

        Tosin tämä kommentti eroaa itse aiheesta.


      • Coala
        Marielle82 kirjoitti:

        on niin monen ihmisen tulkkaama ja kääntämä, ettei se ole luotettavaa tietoa. Näin ajattelee realisti.

        Tosin tämä kommentti eroaa itse aiheesta.

        Tuota se olen minäkin pohtinut. Aina kun käännetään , aina kun uusitaan, jokainen jättää sinne sormenjälkensä ja tekee omat kompromissit. Sitten vielä joku tulkitsee teksit omalla tavallaan.
        En ole vastaan, en ole puolesta, tahtoisin tietää.


      • Marielle82
        Coala kirjoitti:

        Tuota se olen minäkin pohtinut. Aina kun käännetään , aina kun uusitaan, jokainen jättää sinne sormenjälkensä ja tekee omat kompromissit. Sitten vielä joku tulkitsee teksit omalla tavallaan.
        En ole vastaan, en ole puolesta, tahtoisin tietää.

        ...mun uskonnonopettaja kertoi mulle semmosen jutun mikä sai mut raamattua silloin pohtimaan vähän tarkemmin.

        Sen luona oli käyny jehovan todistajia. Tää opettaja hallitsi muinaiskreikan, ja sen kielen kirjotuksista jehovan todistajien sanaa oli käännetty. Nämäpä olivat tulkinnoillaan puhuneet omat periaatteensa niin ristiin että lopulta luikkivat häntä koipien välissä pakoon sieltä mun opettajan luota.

        Ja ihan oikein. Jehovan todistajat on mielestäni inhottavimmat, kun kulkevat ovelta ovelle tuputtamassa juttujaan. Kerran 38 kuumeessa yritin yhdelle saada perille etten oo kuuntelutuulella. Nykyään eivät oo häirinneet.. vielä *koputtaa puuta*


      • Coala
        Marielle82 kirjoitti:

        ...mun uskonnonopettaja kertoi mulle semmosen jutun mikä sai mut raamattua silloin pohtimaan vähän tarkemmin.

        Sen luona oli käyny jehovan todistajia. Tää opettaja hallitsi muinaiskreikan, ja sen kielen kirjotuksista jehovan todistajien sanaa oli käännetty. Nämäpä olivat tulkinnoillaan puhuneet omat periaatteensa niin ristiin että lopulta luikkivat häntä koipien välissä pakoon sieltä mun opettajan luota.

        Ja ihan oikein. Jehovan todistajat on mielestäni inhottavimmat, kun kulkevat ovelta ovelle tuputtamassa juttujaan. Kerran 38 kuumeessa yritin yhdelle saada perille etten oo kuuntelutuulella. Nykyään eivät oo häirinneet.. vielä *koputtaa puuta*

        Niin montaa uskojuttua ja raamatuntulkintaa kun on tullut läheltä seurattua, ei voi tällainen "tavis" enää mihinkään suuntaan kumartaa. Jos sitä kuitenkin kumartaisi, niin yhteen suuntaan kuitenkin pyllistäsi. Parempi kuitenkin olla sanomatta "ei koskaan".

        Jehovantodistajista ei mulla ole ahdistavia kokemuksia. Paljon tulee heidänkin kanssaan oltua tekemisissä. Hauskin piirre, mikä minun mieltäni askarruttaa, on se että Työpaikkojensa pikkujoulujuhliin eivät yleensä osallistu, vaikka kyseisellä juhlalla ei ole ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Nimi ehkä. Työmailla jaettavat joululahjat kyllä kelpaavat, vaikka sillä on uskonnollistakin merkitystä. Saattavat kyllä olla vain kohtelijaita, kuten minun mielestäni yleensä ovatkin..


      • tyhmyyden alku
        tarkoitat kirjoitti:

        pelolla? Jumalan pelko on viisauden alku.

        Mitään satuolentoja ei kannata pelätä. Jumalan pelko on tyhmyyden alku.


    • puhut

      nyt pelkästään suvustasi. Eli jos suvussasi olevat vl:t ovat menneet 18-vuotiaana kaikki naimisiin, niin ei kuitenkaan voida yleistää laajemmalle. On toki totta, ja ehkä vähän kurjaakin, että monilla nuorilla veeällillä on kiire naimisiin. Mutta on toki meitä karpaasejakin...

      Mitä sitten tarkoittaa "kokeilut". Ei kaikki mene välttämättä ensimmäisen kanssa naimisiin, vaan voi seurustella useammankin kumppanin kanssa ennen kuin löytää "sen oikean". Seksikokeiluja ei vl:t harrasta, vaan seksi kuuluu avioliittoon (tässäkin voi olla selitystä nuorten kiireiselle avioitumiselle).

      Vl:t uskovat niin kuin Raamatussa opetetaan. Eli avioliitto on IKUINEN liitto miehen ja naisen välillä, kunnes kuolema erottaa.

      Minäkin vl:nä ihmettelen, kuinka rakkaus kestää. Ennen kaikkea nuorena naimisiin menneiden suhteet. Mutta ehkä ajattelenkin asiaa hiukan toisin kuin he, ja olen näin ollen ihan väärä ihminen kommentoimaan. Mutta tuntuisi kuitenkin, että ihminen 18 ikävuoden jälkeen vielä muuttuu (minä ainakin olen muuttunut). Maailman näkee joka vuosi vähän erillä tavalla. Ja vanhoista ystävistäkin löytää paljon uusia piirteitä. Minusta ei 18-vuotiaana tuntunut siltä, että haluaisin naimisiin. Onneksi ei.

      Että vl:illä olisi joku salaisuus? Pysyvän suhteen salaisuus? Eiköhän se vain ole juuri sitä, että uskotaan siihen Raamatun sanaan. Siellä se sanotaan sama, minkä jo aiemmin kerroin. Avioliitto on ikuinen liitto. Luulen, en toivo, että aika monella vl:llä on vähän kaduttanut jälkeenpäin naimisiin meno. Monet luulevat, että tässäpä oikotie onneen. Toki monilla on onnellistakin, mutta se on kyllä ihmeellistä että 18-vuotiaana naimisiin, 14 lasta ja hymy säilyy.

      Ehkä vl:illä on myös se etu, että kaikilla on suunnilleen sama arvomaailma. On monta asiaa, mitkä yhdistävät. Ja että HALUAA rakastaa ja osaa antaa ja pyytää anteeksi. Avioliitto on vl-kulttuurissa hyve, mutta avioerosta ei edes puhuta. Ja mennäppä sata vuotta takaperin, niin eiköhän se ollut samalla tavalla ei-vl:llilläkin. Ehkä me tullaan vähän jäljessä, ollaan vanhanaikaisia. :)

      • Coala

        Viestisi viimeiset rivit saivat mietityttämään. Tuo on totta! 100 vuotta sitten olisi moni uskonto ollut samalla viivalla!

        Itse en ole vl, sen paremmin kuin mikään muukaan. Ikää on >30 ja suhteitakin on ja on ollut. Avioliitto kuitenkin on mielestäni aika pyhä juttu. Ei siihen kannata rynnätä Britney Spearsin kaltaisesti ja erota heti seuraavana päivänä. Mitenkäs Teidän kihlaus? Itse en ole kihlossakaan ollut. Senkin pitää mielestäni tarkoittaa jotakin, eikä olla vaan yksi rinkula, joka voi vihan merkiksi nakata pusikkoon.

        Esiintyykö Teillä paljon perheväkivaltaa? Jos siis mies hakkaa vaimoa ja lapsiaan, niin liitoko sen kestää ja kaikki annetaan anteeksi?


      • Kommentaattori.

        Eihän se rakkaus välttämättä kestäkään, mutta kun
        uskonto kieltää eroamisen, niin ei voi erotakaan.

        Siinä sitten kärvistellään yhdessä ilman rakkautta,
        vaikka kuinka paljon inhoaisi kumppaniaan, eikä
        haluaisi olla hänen kanssaan.

        Kuulostaa todella mainiolta ratkaisulta. Ensin mennään
        kiireesti naimisiin nuorena ja sitten ollaan saman
        kumppanin kanssa, vaikka liitossa ei olisi mitään
        toivoa.


      • Nimetön
        Kommentaattori. kirjoitti:

        Eihän se rakkaus välttämättä kestäkään, mutta kun
        uskonto kieltää eroamisen, niin ei voi erotakaan.

        Siinä sitten kärvistellään yhdessä ilman rakkautta,
        vaikka kuinka paljon inhoaisi kumppaniaan, eikä
        haluaisi olla hänen kanssaan.

        Kuulostaa todella mainiolta ratkaisulta. Ensin mennään
        kiireesti naimisiin nuorena ja sitten ollaan saman
        kumppanin kanssa, vaikka liitossa ei olisi mitään
        toivoa.

        Paljon varmaan liittyy siihen, ettei eroaminen ole sallittua. RAkkauden kanssa voikin sitten olla niin ja näin. Mutta luuletteko, että viitisentoista mukeloa jaloissa eivät vaadi kaikkea aikaa, energiaa ja rahaa, joka vanhemmilta liikenee?! Ei siinä auta eroa haikailla, kun talo on täynnä ihmisiä, joita hoitaa ja elättää. Ja tuohon se toisaalta yhteisyyden tunnettakin, kun on iso pesue, josta yhdessä vastataan.


      • Coala kirjoitti:

        Viestisi viimeiset rivit saivat mietityttämään. Tuo on totta! 100 vuotta sitten olisi moni uskonto ollut samalla viivalla!

        Itse en ole vl, sen paremmin kuin mikään muukaan. Ikää on >30 ja suhteitakin on ja on ollut. Avioliitto kuitenkin on mielestäni aika pyhä juttu. Ei siihen kannata rynnätä Britney Spearsin kaltaisesti ja erota heti seuraavana päivänä. Mitenkäs Teidän kihlaus? Itse en ole kihlossakaan ollut. Senkin pitää mielestäni tarkoittaa jotakin, eikä olla vaan yksi rinkula, joka voi vihan merkiksi nakata pusikkoon.

        Esiintyykö Teillä paljon perheväkivaltaa? Jos siis mies hakkaa vaimoa ja lapsiaan, niin liitoko sen kestää ja kaikki annetaan anteeksi?

        Esiintyykö maailmassa perheväkivaltaa?

        Eikös uskovaisen tulisi tässäkin noudattaa Raamattua, kuten tuossakin avioliitto kysymyksessä?

        Eihän uskovainen voi elää synnissä esim. siten että hakkaa vaimoaan ja lapsiaan. Näin ei myöskään seurakunnassa opeteta, vaan ihan päinvastoin. Jos joku menetteleekin sitten toisin, se on väärin ja vastoin uskovaisen elämää.


      • vl-saarnaaja
        weha kirjoitti:

        Esiintyykö maailmassa perheväkivaltaa?

        Eikös uskovaisen tulisi tässäkin noudattaa Raamattua, kuten tuossakin avioliitto kysymyksessä?

        Eihän uskovainen voi elää synnissä esim. siten että hakkaa vaimoaan ja lapsiaan. Näin ei myöskään seurakunnassa opeteta, vaan ihan päinvastoin. Jos joku menetteleekin sitten toisin, se on väärin ja vastoin uskovaisen elämää.

        Ei ole soveliasta tuoda lestadiolaisuutta ja perheväkivaltaa esiin samassa kirjoituksessa.


      • Jumalan sana
        Nimetön kirjoitti:

        Paljon varmaan liittyy siihen, ettei eroaminen ole sallittua. RAkkauden kanssa voikin sitten olla niin ja näin. Mutta luuletteko, että viitisentoista mukeloa jaloissa eivät vaadi kaikkea aikaa, energiaa ja rahaa, joka vanhemmilta liikenee?! Ei siinä auta eroa haikailla, kun talo on täynnä ihmisiä, joita hoitaa ja elättää. Ja tuohon se toisaalta yhteisyyden tunnettakin, kun on iso pesue, josta yhdessä vastataan.

        Jumala loi naisen synnyttäjäksi ja miehen elättäjäksi. Jos näin ei olisi, mieskin voisi synnyttää.

        Ei ole lupa vastustaa Herran sanaa.


      • vl-mies..

        sydämelläsi on jotain koska et tunne olevasi valmis uskovaiseen elämään...voisitko tunnustaa lähimmälle uskonsisarelle tai -veljelle.


      • vl-mies...
        Coala kirjoitti:

        Viestisi viimeiset rivit saivat mietityttämään. Tuo on totta! 100 vuotta sitten olisi moni uskonto ollut samalla viivalla!

        Itse en ole vl, sen paremmin kuin mikään muukaan. Ikää on >30 ja suhteitakin on ja on ollut. Avioliitto kuitenkin on mielestäni aika pyhä juttu. Ei siihen kannata rynnätä Britney Spearsin kaltaisesti ja erota heti seuraavana päivänä. Mitenkäs Teidän kihlaus? Itse en ole kihlossakaan ollut. Senkin pitää mielestäni tarkoittaa jotakin, eikä olla vaan yksi rinkula, joka voi vihan merkiksi nakata pusikkoon.

        Esiintyykö Teillä paljon perheväkivaltaa? Jos siis mies hakkaa vaimoa ja lapsiaan, niin liitoko sen kestää ja kaikki annetaan anteeksi?

        "Itse en ole vl"

        Siinähän se syy tulikin, miksi sinun arvosteluasi ei kannata noteerata.


      • ex lesta
        vl-saarnaaja kirjoitti:

        Ei ole soveliasta tuoda lestadiolaisuutta ja perheväkivaltaa esiin samassa kirjoituksessa.

        onko tuo asian jotenki tabu vai etkö usko että sellaisiakin vl-perheitä on joissa sitä väkivaltaakin tapahtuu.itse olen vl-perheestä ja nuoruudessani joutunu näkemään monet kerrat pikkuveljieni ruumiillista "kurittamista".jälkensä on nämä asiat jättäny minuun ja itse haluan olla omille lapsilleni oikeasti rakastava äiti ja myös näyttää sen. minkäänlaista väkivaltaa en voi suvaita.


      • entinen morsian

        Tässä yli 30 vuoden kokemuksella, ja 19-vuotiaana avioituneena voisin vaikka tietääkin, miksi sitä ollaan yhdessä ja "hymy säilyy" yhä.


        Kun avioituu, sitä avioituu sillä mielellä, että elämän loppuun asti. Ei se ruusuilla tanssimista aina ole, kyllä vaikeitakin aikoja jokaisessa avioliitossa on. Mutta kun periaate on se mikä on, sitä tekee lujemmin työtä suhteen eteen. Ja ihmeesti se aina korjaantuu niistä karikoista entiselleen ja usein paremmaksi entistä. Helpommalla pääsisi joskus, jos antaisi mennä ja vaikka eroaisikin kuin että kestää, sovittelee, pyytää ja antaa anteeksi.

        Kun nuorena menee naimisiin, totta kai sitä muuttuu iän ja kokemusten myötä. Mutta muuttuu se toinenkin, ja kun yhdessä muututaan, se on sitä yhteen kasvamista. Jos josku olette nähneet metsässä kaksi puuta, jotka kasvavat niin liki, että ovat kietoutuneet toisiinsa, jopa eri lajin puutkin voivat kasvaa niin. Ainut vaihtoehto on kasvaa yhdessä ja tasaisesti, jos kasvaa haluaa. Niin se käy avioliitossakin.

        Tietysti on poikkeuksia, kuten aina on. Joskus avioliitto käy niin vaikeaksi, ettei yhteiselämän jatkaminen onnistu. Käy se joskus uskovaisillakin sillä tavalla.


      • Coala
        Jumalan sana kirjoitti:

        Jumala loi naisen synnyttäjäksi ja miehen elättäjäksi. Jos näin ei olisi, mieskin voisi synnyttää.

        Ei ole lupa vastustaa Herran sanaa.

        Nainen voi kuitenkin elättää. Jos näin on niin kai sekin on jumalan tahto?
        Mies ei voi synnyttää, mutta nainen voi elättää.


      • Uskomassa
        ex lesta kirjoitti:

        onko tuo asian jotenki tabu vai etkö usko että sellaisiakin vl-perheitä on joissa sitä väkivaltaakin tapahtuu.itse olen vl-perheestä ja nuoruudessani joutunu näkemään monet kerrat pikkuveljieni ruumiillista "kurittamista".jälkensä on nämä asiat jättäny minuun ja itse haluan olla omille lapsilleni oikeasti rakastava äiti ja myös näyttää sen. minkäänlaista väkivaltaa en voi suvaita.

        typerys! Se oli provo! Menit vanhanaikaseen. Tottakai lestadiolaisten keskuudessa puhutaan perheväkivallasta ja muista ongelmista ja puututaan, jos sellaista ilmenee. Samanlaisia ihmisiä me olemme kuin muutkin. Puhuit itsesi pussiin, et voi olla ex-lestadiolainen, koska tällaiseen provoon tartuit.


      • elämäkö
        vl-mies.. kirjoitti:

        sydämelläsi on jotain koska et tunne olevasi valmis uskovaiseen elämään...voisitko tunnustaa lähimmälle uskonsisarelle tai -veljelle.

        = avioliitto ja paljon lapsia?

        Mitenhän ikisinkut, vanhatpojat ja -piiat? Heilläkin on sydämellään jotain?

        Meille on annettu järjen lahja. Sitäkin saa välillä käyttää.


      • painoarvo
        vl-mies... kirjoitti:

        "Itse en ole vl"

        Siinähän se syy tulikin, miksi sinun arvosteluasi ei kannata noteerata.

        "'Itse en ole vl'

        Siinähän se syy tulikin, miksi sinun arvosteluasi ei kannata noteerata."

        Jaha. Hävettää joskus lukea veljien kommentteja. Jotain rajaa.


      • olen
        Uskomassa kirjoitti:

        typerys! Se oli provo! Menit vanhanaikaseen. Tottakai lestadiolaisten keskuudessa puhutaan perheväkivallasta ja muista ongelmista ja puututaan, jos sellaista ilmenee. Samanlaisia ihmisiä me olemme kuin muutkin. Puhuit itsesi pussiin, et voi olla ex-lestadiolainen, koska tällaiseen provoon tartuit.

        ihan sama mulle uskotko sinä sitä.


      • paikkansa
        vl-mies.. kirjoitti:

        sydämelläsi on jotain koska et tunne olevasi valmis uskovaiseen elämään...voisitko tunnustaa lähimmälle uskonsisarelle tai -veljelle.

        että lestadiolaiset tytöt antaa panna perseeseen kun neitsyys pitää säästää avioliittoon?


      • Marielle82

        "kunnes kuolema meidät erottaa, niin myötä- kuin vastoinkäymisissä"

        Ehkä VL:ät tämän kirjaimellisesti ottaessaan osaavat asennoitua asiaan "kypsästi", eli vastoinkäymisistä ei lannistuta, yhdessä tallataan maailman polkuja toisiimme tukeutuen. Ehkäpä he tarkkaankin harkitsevat kumppanin valintaa vaikkeivät pääse ensin "kokeilemaan"... ehkä ehkä ehkä :) Mulle tuo kuulostaa jonkin sortin itseaivopesulta vaikkei se sitä välttämättä ole. Johtuu kai siitä etten sotke uskontoa avioliittoon tai parisuhteeseen kun en usko jumalaan.

        Oot todellakin oikeassa siinä, että maailma näyttää 18- vuotiaana ihan erilaiselta kuin esim mun ikäisenä, eli 24- vuotiaana. Oon jo jotain maailmasta nähny ku uusia jännittäviä kokemuksia haen ja ihan eri asenne on kuin silloin. Mutta ehkä nuoret VL:ät ei tätä osaa haluta kun eivät "paremmasta tiedä".. heille kuvio on jo selvä. Mäkin eroan tässä, koska en tähän päivään mennessä ole vielä perhettä halunnu. Aattelin ensin vähän elää elämää ja nähdä maailmaa. Tosin se oikea on jo löytynyt ja pieni haave ois lapsista ja talosta... sitte tulevaisuudessa ;)

        Jotenki nykyään tuntuu, että vapaa kasvatus ym on saanu moraalin ihmisiltä höllentymään ihan liikaa. Se mitä nykyteinienkin elämästä tiedän ni erilaista oli mulla aikanaan. Tätä tahtia jos homma jatkuu ni 20 vuoden päästä VL on kummajainen... Mutta eipäs mennä asioiden edelle :)


      • Marielle82
        vl-mies... kirjoitti:

        "Itse en ole vl"

        Siinähän se syy tulikin, miksi sinun arvosteluasi ei kannata noteerata.

        et kuvitettele olevasi jotenkin korkeammassa tai tärkeämmässä asemassa kun olet "lestis".

        Ihan kuule samassa veneessä ollaan kaikki, uskonnosta ja arvoasemasta tai vuositulon määrästä riippumatta.

        T. evankelis-luterilainen


      • Marielle82
        Jumalan sana kirjoitti:

        Jumala loi naisen synnyttäjäksi ja miehen elättäjäksi. Jos näin ei olisi, mieskin voisi synnyttää.

        Ei ole lupa vastustaa Herran sanaa.

        Sehän tekee jumalasta sovinistin.


      • Esa K.
        Jumalan sana kirjoitti:

        Jumala loi naisen synnyttäjäksi ja miehen elättäjäksi. Jos näin ei olisi, mieskin voisi synnyttää.

        Ei ole lupa vastustaa Herran sanaa.

        Mikä herra sen raamatun kirjat on kirjoittanut?

        Vai kumarratko Moosesta ?

        Raamatussa on yli 60 eri kirjaa ja yli 30 eri kirjoittajaa sehän on vuosisatoja vanha elämänohjeita täynnä oleva kokoelmateos ohjeet vaan eivät kaikki enää ole niin nykyaikaisia. Silti ihan hyviä monet.

        Kirjat ja muistelmat kirjoittaneet ovat ihan tavallisia syntisiä.

        Raamattua ei siis ole Jumala kirjoittanut!

        Mieti sitä.


    • nixu9x

      et lestadiolaiset on vaan parempii ihmisii...tai sillai.aika vaikee kertoo mut jotenki ne on vaan hyvii nois perheasiois.hyvii isiä ja hyvii äitejä.oon muuten iteki uskovainen ja siksi tiedän.

      • minä vaan

        Tulitkohan miettineeksi loppuun asti?Ite vl:nä sanon, ett ei me olla tässä maailmassa muita ihmisiä kummempia tai parempia.Yhtä heikkoja ja syntisiä.Ero on siinä miten ja mihin uskotaan.Usko näkyy sitte väkisinkin elämässä,koska pyhä henki neuvoo mikä on oikeen ja mikä väärin.
        Suurin osa avioliitoista pitää,koska keskinäinen rakkaus(ei tarkota pelkkä ensihuumaa) yleensä vaan säilyy ja aito anteeksianto ja unohdus korjaa suhdetta.
        Olen itse 20v enkä vielä naimisissa mutt toivottavasti joskus vielä olen.Olen seurustellut kerran, mutt siitä ei tullu mitään. Seurustelusuhteen voi viel päättää ja kihlauksen purkaa, mutt avioliitto on pyhä.Jos avioliitossa yhdessä asuminen on mahdotonta on mahdollista olla asumuserossa (aika harvoin tulee tällasta tilannetta).Kyllä avioeroja tulee valitettavasti vl:n keskuudessakin(HARVOIN!) mutt sillon yleensä toinen tai ei enää kumpikaan puolisoista oo enää uskomassa.Eroa hakenut ei ainakaan oo.Mahd. jätetty puoliso(jos on viel uskomassa)ymmärtää ettei voi mennä uusiin naimisiin ennen ku kuolema on erottanu entisestä, eli yleensä tämä elää lopun ikäänsä yksin.Se on surullista mutt ei kaikki etes halua uusiin naimisiin.
        Lapsista viel: Ne on Jumalan lahjoja vanhemmille.Välillä vanhemmat on tosi väsyneitä mutt ihmeesti Jumala taas antaa voimia ja rakkautta hoitaa noita taivaan taimia.Ei vanhemmat ite ihmisinä oo parempia.

        Kysyn viel ihan vaan siks ku en ite tiiä miten te muut (ei vl:t) ajattelette:Miksi lapsista ei tykätä niin paljo,ett on sama montako heitä on?Ei kai rakkaudella oo rajoja?Eikö sitä riitä jaettavaksi useammallekki lapselle?Vai onko kyse vaan rahasta?Ei oo varaa elättää montaa lasta?Miltä teistä tuntus ku jos kuitenki oisitte syntyny ja saisitte tietää, ett ootte vanhempienne mielestä liikaa? En mä millään pahalla tätä tarkota mutt mä ihan oikeesti hämmästelen yleistä asennetta maailmassa.


      • nixu9x
        minä vaan kirjoitti:

        Tulitkohan miettineeksi loppuun asti?Ite vl:nä sanon, ett ei me olla tässä maailmassa muita ihmisiä kummempia tai parempia.Yhtä heikkoja ja syntisiä.Ero on siinä miten ja mihin uskotaan.Usko näkyy sitte väkisinkin elämässä,koska pyhä henki neuvoo mikä on oikeen ja mikä väärin.
        Suurin osa avioliitoista pitää,koska keskinäinen rakkaus(ei tarkota pelkkä ensihuumaa) yleensä vaan säilyy ja aito anteeksianto ja unohdus korjaa suhdetta.
        Olen itse 20v enkä vielä naimisissa mutt toivottavasti joskus vielä olen.Olen seurustellut kerran, mutt siitä ei tullu mitään. Seurustelusuhteen voi viel päättää ja kihlauksen purkaa, mutt avioliitto on pyhä.Jos avioliitossa yhdessä asuminen on mahdotonta on mahdollista olla asumuserossa (aika harvoin tulee tällasta tilannetta).Kyllä avioeroja tulee valitettavasti vl:n keskuudessakin(HARVOIN!) mutt sillon yleensä toinen tai ei enää kumpikaan puolisoista oo enää uskomassa.Eroa hakenut ei ainakaan oo.Mahd. jätetty puoliso(jos on viel uskomassa)ymmärtää ettei voi mennä uusiin naimisiin ennen ku kuolema on erottanu entisestä, eli yleensä tämä elää lopun ikäänsä yksin.Se on surullista mutt ei kaikki etes halua uusiin naimisiin.
        Lapsista viel: Ne on Jumalan lahjoja vanhemmille.Välillä vanhemmat on tosi väsyneitä mutt ihmeesti Jumala taas antaa voimia ja rakkautta hoitaa noita taivaan taimia.Ei vanhemmat ite ihmisinä oo parempia.

        Kysyn viel ihan vaan siks ku en ite tiiä miten te muut (ei vl:t) ajattelette:Miksi lapsista ei tykätä niin paljo,ett on sama montako heitä on?Ei kai rakkaudella oo rajoja?Eikö sitä riitä jaettavaksi useammallekki lapselle?Vai onko kyse vaan rahasta?Ei oo varaa elättää montaa lasta?Miltä teistä tuntus ku jos kuitenki oisitte syntyny ja saisitte tietää, ett ootte vanhempienne mielestä liikaa? En mä millään pahalla tätä tarkota mutt mä ihan oikeesti hämmästelen yleistä asennetta maailmassa.

        mä ainaki otan mulle vaan uskovaisen vaimon...siis en mitään 'sellasta' tyttöä niinku mun sukulaiset sanoo uskottomista.mä en eroo.vaimo siivoo, tekee ruokaa ja hoitaa lapset.mä käyn töissä.


      • minä vaan
        nixu9x kirjoitti:

        mä ainaki otan mulle vaan uskovaisen vaimon...siis en mitään 'sellasta' tyttöä niinku mun sukulaiset sanoo uskottomista.mä en eroo.vaimo siivoo, tekee ruokaa ja hoitaa lapset.mä käyn töissä.

        Tietenki sä otat vaan uskovaisen vaimon.Ja et tietenkään eroo. :)
        Mä vaan tarkotin sitä ett valitettavasti on myös niitä harvoja muutamia jotka syystä tai toisesta eroo.Missään tapauksessa se ei hyväksyttävää tai oikeen oo.Ja oikeestaan suurin osa tosta äskösestä oli tarkotettu muille ku meikäläisille.


      • Coala
        minä vaan kirjoitti:

        Tulitkohan miettineeksi loppuun asti?Ite vl:nä sanon, ett ei me olla tässä maailmassa muita ihmisiä kummempia tai parempia.Yhtä heikkoja ja syntisiä.Ero on siinä miten ja mihin uskotaan.Usko näkyy sitte väkisinkin elämässä,koska pyhä henki neuvoo mikä on oikeen ja mikä väärin.
        Suurin osa avioliitoista pitää,koska keskinäinen rakkaus(ei tarkota pelkkä ensihuumaa) yleensä vaan säilyy ja aito anteeksianto ja unohdus korjaa suhdetta.
        Olen itse 20v enkä vielä naimisissa mutt toivottavasti joskus vielä olen.Olen seurustellut kerran, mutt siitä ei tullu mitään. Seurustelusuhteen voi viel päättää ja kihlauksen purkaa, mutt avioliitto on pyhä.Jos avioliitossa yhdessä asuminen on mahdotonta on mahdollista olla asumuserossa (aika harvoin tulee tällasta tilannetta).Kyllä avioeroja tulee valitettavasti vl:n keskuudessakin(HARVOIN!) mutt sillon yleensä toinen tai ei enää kumpikaan puolisoista oo enää uskomassa.Eroa hakenut ei ainakaan oo.Mahd. jätetty puoliso(jos on viel uskomassa)ymmärtää ettei voi mennä uusiin naimisiin ennen ku kuolema on erottanu entisestä, eli yleensä tämä elää lopun ikäänsä yksin.Se on surullista mutt ei kaikki etes halua uusiin naimisiin.
        Lapsista viel: Ne on Jumalan lahjoja vanhemmille.Välillä vanhemmat on tosi väsyneitä mutt ihmeesti Jumala taas antaa voimia ja rakkautta hoitaa noita taivaan taimia.Ei vanhemmat ite ihmisinä oo parempia.

        Kysyn viel ihan vaan siks ku en ite tiiä miten te muut (ei vl:t) ajattelette:Miksi lapsista ei tykätä niin paljo,ett on sama montako heitä on?Ei kai rakkaudella oo rajoja?Eikö sitä riitä jaettavaksi useammallekki lapselle?Vai onko kyse vaan rahasta?Ei oo varaa elättää montaa lasta?Miltä teistä tuntus ku jos kuitenki oisitte syntyny ja saisitte tietää, ett ootte vanhempienne mielestä liikaa? En mä millään pahalla tätä tarkota mutt mä ihan oikeesti hämmästelen yleistä asennetta maailmassa.

        Kiitos "minä vaan" vastauksestasi. Tuo selvensi kuvaani uskonnostanne. Uskalsit kertoa, edes vähän uskontonne ajattelutavasta. Asumuserot on mahdollisia yms. Itse "uskomattomana" arvostan omallatavallani aatettanne. Eipä tule turhaan mentyä avioliittoon ja luvattua rakastaa toista kunnes kuolema teidät eroittaa. Ihmiset rikkoo muutenkin paljon lupauksiaan ja sopimuksiaan, vaikka ei uskonnoista puhuttaisikaan! Jos tuon sulauttaisi arkipäivään ja helppompaan aiheeseen, niin jos roskat on luvattu viedä, niin ne myös viedään! (tyhmä, mutta kuitenkin).

        Rakkaus lapsia kohtaan onkin vaikeampi, koska itselläni ei ole. Ehkä itselleni ainakin olisi parempi, että mukuloita olisi 2-3, yhdestäkin olisin kyllä enemmänkuin onnellinen.
        Ajattelen näin.. En osaa opettaa kouluryhmää, enkä heitä kaikkia voi pitää sylissäni yhtäaikaa, mutta 2-3 pystyn. 2-3 pystyn antamaan täyden huomioi, niin tehtyjen piirrustusten, kuin katseltavien ötököiden suhteen. Isäni on kotoisin suurperheestä, vaikka heidän uskontonsa ei ollut koskaan kieltänyt ehkäisyä. Sitä vain ei siihen mailmanaikaan ollut. Nykyisin vaan yhteiskunta/ rahaasiat/ yms, suosii pienperheitä. Toisaalta liikakansoituskin uhkaa.
        Rakkaudella ei kyllä ainakaan minun mielestäni ole rajoja. Jos olisi 100 lasta, rakastasin niitä, mutta heille antamani huomio jäisi todella vähäiseksi yksilöä kohden, ja se olisi minusta väärin.
        Tuohon ,että olisin vanhenpieni mielestä liikaa en oikeasti osaa vastata mitään...


      • nuorimies...ei naimisissa.....
        Coala kirjoitti:

        Kiitos "minä vaan" vastauksestasi. Tuo selvensi kuvaani uskonnostanne. Uskalsit kertoa, edes vähän uskontonne ajattelutavasta. Asumuserot on mahdollisia yms. Itse "uskomattomana" arvostan omallatavallani aatettanne. Eipä tule turhaan mentyä avioliittoon ja luvattua rakastaa toista kunnes kuolema teidät eroittaa. Ihmiset rikkoo muutenkin paljon lupauksiaan ja sopimuksiaan, vaikka ei uskonnoista puhuttaisikaan! Jos tuon sulauttaisi arkipäivään ja helppompaan aiheeseen, niin jos roskat on luvattu viedä, niin ne myös viedään! (tyhmä, mutta kuitenkin).

        Rakkaus lapsia kohtaan onkin vaikeampi, koska itselläni ei ole. Ehkä itselleni ainakin olisi parempi, että mukuloita olisi 2-3, yhdestäkin olisin kyllä enemmänkuin onnellinen.
        Ajattelen näin.. En osaa opettaa kouluryhmää, enkä heitä kaikkia voi pitää sylissäni yhtäaikaa, mutta 2-3 pystyn. 2-3 pystyn antamaan täyden huomioi, niin tehtyjen piirrustusten, kuin katseltavien ötököiden suhteen. Isäni on kotoisin suurperheestä, vaikka heidän uskontonsa ei ollut koskaan kieltänyt ehkäisyä. Sitä vain ei siihen mailmanaikaan ollut. Nykyisin vaan yhteiskunta/ rahaasiat/ yms, suosii pienperheitä. Toisaalta liikakansoituskin uhkaa.
        Rakkaudella ei kyllä ainakaan minun mielestäni ole rajoja. Jos olisi 100 lasta, rakastasin niitä, mutta heille antamani huomio jäisi todella vähäiseksi yksilöä kohden, ja se olisi minusta väärin.
        Tuohon ,että olisin vanhenpieni mielestä liikaa en oikeasti osaa vastata mitään...

        Siinä sitä taas ollaan...Ajatellaan niin monimutkasia asioita kuin mahdollista. Esimerkkinä vaikka tuo "liikakansoitus uhkaa", joopajoo sanon minä. Epäuskosilla on kaiken maailman ylimääräsiä huolenaiheita!! Ei uskovaisten tartte sitä murehtia, että tulisi tänne maailmaan liikaa ihmisiä. Kyllä se kuolema toisesta päästä korjaa satoaan.

        Ite olen uskovainen ja kun täälä joskus tulee käytyä katteleen tätä menua niin huhhuh. Tahallaan väitetään joka asiasta vastaan ja selitetään kaikki jollain peloilla ja muilla epäuskosille sopivilla sanoilla kun ovat niin katkeria kun maailma heittelee...Tämä on minun mielipiteeni tästä asiasta. Eikä minulla ole mitään pelkoja mihinkään päin, etten tekisi jotain pelkästään sen takia että suku käy kimppuun. Jokainen suku mikä täälläkin suomessa asuu, niin jokaisella on omanlainen arvomaailma.

        Ja se avioero -juttu, itse en ota vaimoa kuin tuulesta siepaten. Naiseen pitää tutustua ja opetella miten ne elää ja sen jälkeen jos siltä tuntuu niin voi alkaa miettimään asiaa pitemmälle, eikä sitä vaan päätetä että näin tehdään heti ja nyt. Kyllä se on uskovaisilla niin luja sitoutuminen että tuskin sitä edes haluttaa purkaa kun on löytänyt oikean puolison.

        Elämä on kovaa itse kullakin ja täällä kun näitä juttuja lukee niin toisilla niin kovaa että tänne pitää tulla toisia morkkaamaan.

        Eipä tässä tämän enempää...


      • Coala
        nuorimies...ei naimisissa..... kirjoitti:

        Siinä sitä taas ollaan...Ajatellaan niin monimutkasia asioita kuin mahdollista. Esimerkkinä vaikka tuo "liikakansoitus uhkaa", joopajoo sanon minä. Epäuskosilla on kaiken maailman ylimääräsiä huolenaiheita!! Ei uskovaisten tartte sitä murehtia, että tulisi tänne maailmaan liikaa ihmisiä. Kyllä se kuolema toisesta päästä korjaa satoaan.

        Ite olen uskovainen ja kun täälä joskus tulee käytyä katteleen tätä menua niin huhhuh. Tahallaan väitetään joka asiasta vastaan ja selitetään kaikki jollain peloilla ja muilla epäuskosille sopivilla sanoilla kun ovat niin katkeria kun maailma heittelee...Tämä on minun mielipiteeni tästä asiasta. Eikä minulla ole mitään pelkoja mihinkään päin, etten tekisi jotain pelkästään sen takia että suku käy kimppuun. Jokainen suku mikä täälläkin suomessa asuu, niin jokaisella on omanlainen arvomaailma.

        Ja se avioero -juttu, itse en ota vaimoa kuin tuulesta siepaten. Naiseen pitää tutustua ja opetella miten ne elää ja sen jälkeen jos siltä tuntuu niin voi alkaa miettimään asiaa pitemmälle, eikä sitä vaan päätetä että näin tehdään heti ja nyt. Kyllä se on uskovaisilla niin luja sitoutuminen että tuskin sitä edes haluttaa purkaa kun on löytänyt oikean puolison.

        Elämä on kovaa itse kullakin ja täällä kun näitä juttuja lukee niin toisilla niin kovaa että tänne pitää tulla toisia morkkaamaan.

        Eipä tässä tämän enempää...

        Anteeksi, jos meni monimutkaiseksi.
        Liikakansoitusta kyllä tulee, mutta ei se varsinainen uhka ole. Tilaahan täällää riittää, mutta elinolot alkavat huonontua. Huononevat siksi, että jokaiselle pitisi olla töitä ja ruokaa. Näitä kun jokaiselle järjestetään niin olot huononevat lisää. En siitä huolta kanna. Ei minun elinaikanani tila lopu. Murehtikoon seuraavat sukupolvet.
        Ihmismassojen kasvu on myös numeraalinen fakta.

        Harva tänne syntyy, mutta jokainen varmasti kuolee. Kuolemakin tarvitsee apureita toteuttaessaan työtään. Kun nykyinen "hyvinvointi" alkoi piti värvätä jo ihmisäkin toteuttamaan harvennusta. Adolf näistä ehkä tiedetyin, ja sekin pirulainen uskovaisten kimpussa.

        Pahoitteluni, jos närkästytin.


      • Marielle82
        minä vaan kirjoitti:

        Tulitkohan miettineeksi loppuun asti?Ite vl:nä sanon, ett ei me olla tässä maailmassa muita ihmisiä kummempia tai parempia.Yhtä heikkoja ja syntisiä.Ero on siinä miten ja mihin uskotaan.Usko näkyy sitte väkisinkin elämässä,koska pyhä henki neuvoo mikä on oikeen ja mikä väärin.
        Suurin osa avioliitoista pitää,koska keskinäinen rakkaus(ei tarkota pelkkä ensihuumaa) yleensä vaan säilyy ja aito anteeksianto ja unohdus korjaa suhdetta.
        Olen itse 20v enkä vielä naimisissa mutt toivottavasti joskus vielä olen.Olen seurustellut kerran, mutt siitä ei tullu mitään. Seurustelusuhteen voi viel päättää ja kihlauksen purkaa, mutt avioliitto on pyhä.Jos avioliitossa yhdessä asuminen on mahdotonta on mahdollista olla asumuserossa (aika harvoin tulee tällasta tilannetta).Kyllä avioeroja tulee valitettavasti vl:n keskuudessakin(HARVOIN!) mutt sillon yleensä toinen tai ei enää kumpikaan puolisoista oo enää uskomassa.Eroa hakenut ei ainakaan oo.Mahd. jätetty puoliso(jos on viel uskomassa)ymmärtää ettei voi mennä uusiin naimisiin ennen ku kuolema on erottanu entisestä, eli yleensä tämä elää lopun ikäänsä yksin.Se on surullista mutt ei kaikki etes halua uusiin naimisiin.
        Lapsista viel: Ne on Jumalan lahjoja vanhemmille.Välillä vanhemmat on tosi väsyneitä mutt ihmeesti Jumala taas antaa voimia ja rakkautta hoitaa noita taivaan taimia.Ei vanhemmat ite ihmisinä oo parempia.

        Kysyn viel ihan vaan siks ku en ite tiiä miten te muut (ei vl:t) ajattelette:Miksi lapsista ei tykätä niin paljo,ett on sama montako heitä on?Ei kai rakkaudella oo rajoja?Eikö sitä riitä jaettavaksi useammallekki lapselle?Vai onko kyse vaan rahasta?Ei oo varaa elättää montaa lasta?Miltä teistä tuntus ku jos kuitenki oisitte syntyny ja saisitte tietää, ett ootte vanhempienne mielestä liikaa? En mä millään pahalla tätä tarkota mutt mä ihan oikeesti hämmästelen yleistä asennetta maailmassa.

        mä olin ei toivottu vahinko ja oon siitä saanu kuulla, ei ole mukavaa. En ole uskovainen, mutta naimisiin haluan ihan vaan parisuhteen lopullisen virallistamisen takia. Vaikka se ei mulle jumalan pyhä liitto olekaan niin on osoitus siitä että olen kumppaniini kiintynyt ja valmis olemaan hänen kanssaan ja tukena lopun elämääni. Ja lapset ei mun kohdalla kuulu avioliiton ulkopuolelle. Oma äitini joutu olemaan yksinhuoltaja, koska isä oli alkoholisti ja mun elämä ei oo ruusuilla tanssimista ollu koskaan. Silti jaksan uskoa RAKKAUTEEN ja siihen että sen oikean kans saan joskus mennä naimisiin ja perustaa perheen. Lapsien määrästä... eihän sillä mitään väliä ole montako niitä lapsia on. Makuasia. Ite en halua 2 enempää (jos siihen ikinä päästään), ihan siksi että mulla on omakin ELÄMÄ.


      • Coala
        Marielle82 kirjoitti:

        mä olin ei toivottu vahinko ja oon siitä saanu kuulla, ei ole mukavaa. En ole uskovainen, mutta naimisiin haluan ihan vaan parisuhteen lopullisen virallistamisen takia. Vaikka se ei mulle jumalan pyhä liitto olekaan niin on osoitus siitä että olen kumppaniini kiintynyt ja valmis olemaan hänen kanssaan ja tukena lopun elämääni. Ja lapset ei mun kohdalla kuulu avioliiton ulkopuolelle. Oma äitini joutu olemaan yksinhuoltaja, koska isä oli alkoholisti ja mun elämä ei oo ruusuilla tanssimista ollu koskaan. Silti jaksan uskoa RAKKAUTEEN ja siihen että sen oikean kans saan joskus mennä naimisiin ja perustaa perheen. Lapsien määrästä... eihän sillä mitään väliä ole montako niitä lapsia on. Makuasia. Ite en halua 2 enempää (jos siihen ikinä päästään), ihan siksi että mulla on omakin ELÄMÄ.

        Poikkeaa linjasta mutta pakko mölistä..
        Jos lohduttaa, niin totean aina näin.
        Vahinkolapsia ei ole olemasakaan! Kyllä jokainen tietää mitä siinä tehdään!


      • Marielle82
        Coala kirjoitti:

        Poikkeaa linjasta mutta pakko mölistä..
        Jos lohduttaa, niin totean aina näin.
        Vahinkolapsia ei ole olemasakaan! Kyllä jokainen tietää mitä siinä tehdään!

        Vahinko, ei-toivottu... jätän sellaiset huomautukset omaan arvoon. Pääasia on että olen täällä ja HENGITÄN. Pohdin aina elämisen ihmettä, sitä että itse päätän mitä teen, liikutan omia sormia... joka kerta saan AHAA- elämyksen :) Minä OLEN :)

        Ennen en arvostanut itseäni, nyt niin teen. Oon päättänyt, että mulla on tämä yksi elämä josta otan kaiken irti ja tavoitteeni on aina ollut onnellisuus ja ehjyys. Elämässä pitää olla tavoitteita.

        Jos joku ei musta pidä niin hällä väliä, elän ja annan muiden elää. Jokainen löytää kaltaistansa seuraa tässä maailmassa :)


    • kulttuuriantropologi

      salaisuus on tämä. Jos eroat, et enää kuulu meihin. olet yksin. Etsi uudet kaverit. Kukapa lesta uskaltaisi ottaa tuota askelta tyhjyyteen. Varsinkin kun on viettänyt suljettua elämää vain oman pienen piirin kanssa.

      • yhteisö

        ..että sinulla on omakohtaista kokemusta näinkin törkeän väitteen tueksi.


      • minä vaan

        On totta, että jos eroaa niin ei enää kuulu "meihin". Mutta yksin ei ketään jätetä.Ei ihmissuhteitten tartte muuttua vaikka usko puuttuski.Usein tämmönen "uskoton" ihminen ei vaan enää halua olla tekemisissä uskovaisten kans.Eikä me mitään suljettua elämää vietetä.Mulla on paljo kavereita, jotka ei oo "meikäläisiä".Ja muutenki tuun toimeen kaikkien kans.On mahdotonta elää tässä maailmassa, jos eristäytyy kaikista.Muut vaan aina tekee meistä eristäytyneitä,ku eivät uskalla/halua olla tekemisissä meidän kans.


      • osittain totta
        yhteisö kirjoitti:

        ..että sinulla on omakohtaista kokemusta näinkin törkeän väitteen tueksi.

        Tämä muun yhteisön selän kääntäminen tätä yhtä tai kahta "hairahtunutta" yksilöä kohtaan korostuu pienemmillä paikkakunnilla joissa voi olla hyvinkin tiivis yhteishenki, varsinkin jos toinen osapuoli saa "agitoitua" yhteisön omalle puolelleen ja saa vieritettyä eron syyn toisen osapuolen niskoille, oli se sitten oikeaa tietoa tai sitten vain keksittyä. Motiiveja voitte tuohon miettiä aivan itse. Ei tervehditä enää tavattaessa ohimennen, ei tule enää kutsua kahville tai syömään tai viettämään muuten aikaa. Yhteisillä työpaikoilla vaihdetaan vain pakolliset työasiat ja yritetään vältellä mahdollisimman paljon. En itse ole uskova, mutta asun pienehköllä paikkakunnalla jossa asuu runsaasti vanhoillislestadiolaisia. Lisäksi työpaikallani on heitä myöskin ja olen seurannut sivusta pariakin tapausta. Kyseiset henkilöt ovat itse kertoneet minulle miltä heistä tuntuu, kun heillä ei ole enää muita tuttuja paikkakunnalla kuin ei uskovat työtoverit. Minusta tuo on hyvin julmaa kohtelua ja vl-ihmiset saisivat kyllä hieman tarkistaa omia sääntöjään tuon perusteella. Tuntuu vähän uskomattomalle se, että ihmisestä tulee muun yhteisön silmissä heti eiuskova jos eroaa, vaikka samalla tavalla olisi uskossa senkin jälkeen. Ihmeellistä, että uskossa ei tunneta anteeksiantoa eikä anneta toista mahdollisuutta.


    • <xchdg

      >Lestadiolaisilla on jokin salaisuus...mikä se on?<

      Kärsimys!

      • yhteisö

        mitä tarkoitat?


    • Onnellinen ateisti

      Varmasti näillä aviopareilla on paljon ahdistusta kun on pakotettu nuorena naimisiin ja tekemään lapsia. Ja sitten kituvat koko elämänsä onnettomassa liitossa, kun eivät uskalla erota, sukunsa takia. Näissä asioissa se salaisuus

      • heikku

        Ketään ei pakoteta naimisiin eikä kenenkään oo pakko "tehä" lapsia. Kyllä siinä rakkaudesta on kyse.Ja entä sitte jos joku HALUAA lapsia?
        Onko se niin älyttömän vaikeeta ymmärtää, ett voi olla onnellinen vaikka onki elinikäsessä avioliitossa ja paljo lapsia?


    • mitsku

      että on ihan tasan tarkkaan totta tuo, että et ole sitten enää yksi 'meistä' jos eroat.
      Tiedän perheitä joissa vanhemmilla on ihan älyttömän huono suhde ja se heijastuu lapsiin, mutta kun ja jos haluaa olla uskovainen niin pakko on yhdessä jatkaa. Esim. jos toinenj on mieleltään sairas eikä sairaudelle voi mitään niin silloinkin on vain jaksettava rääkkäämiset jne. Usko on kuitenkin niin vahva voima millä monet äidit jaksavat päivästä toiseen. Luja luottamus siihen, että jumala ei anna enempää ku ihminen jaksaa kantaa. Tiedän, että monella äidillä on uskomisessa taistelunsa, mutta ok jos jaksavat uskoa siihen.
      Eroja ei ole paljon uskovaisten sisällä tietenkää sitten koska siinä samalla on luovuttava uskostaan jos eroaa. Se on totta että silloin kaikki turvallinen ja mukavatkin ystävät häviävät ympäriltä.
      Ja se, että sanotaan ettei uskonstaan luopuneet haluaisi olla uskovaisten ystäviensä kanssa tekemisissä niin voin sanoa aika vahvalla äänellä että se on ihan potaska puhetta!! Syy on siinä että jos nämä uskovaiset ystävät ovat epäuskoisten kanssa paljon tekemisissä niin seurakunnasta ihan varmasti joku alkaa sanomaan, että meneeköhän noilla muillakin huonosti koska ovat noiden epäuskoisten kanssa noin paljon tekemisissä tai että kohta nuokin kyllä kieltää uskonsa kun noiden kanssa veljeilevät tai tuosta ystävyydestä ei hyvää seuraa.... Jokainen nämä tietää ja turha on niitä yrittää selitellä.
      Tällaista vain täältä!

      • ex lesta

        näinhän se usein menee ja voin puhuu kokemuksesta.


      • väkisin erotettu

        Mä olen kokenut hyvin pitkälle asioita just tolla lailla. Kaikki jätti mut kun vaimo lähti mulle itselleni käsittämättömästä syystä pois. Helposti syyllistetään ihminen jostain mitä ei ole edes ollut, esim. väkivalta, uskottomuus...Syitä kyllä pystyy keksimään aina. Ja sitten saatetaan laittaa johonkin kategoriaan. Yks pahimmista näistä lienee tämä "avioliitossa epäonnistunut"-titteli. Ihan niinkuin ei ois muutenki vaikeeta kun tuntuu että koko maailma kaatuu eikä sille asialle ole voinut mitään. En mä ainakaan pysty antamaan ihmisille virallista lupaa tulla mua herjaamaan ja pilkkaamaan ja just nämä asiat on työntäneet mut seurakunnasta kokonaan pois.


    • perheneuvoja

      Salaisuus on se, mikä pitkässä liitossa yleensäkin, eli sitoutuminen siihen parisuhteeseen. Ei anneta periksi ensimmäisen kriisin ilmaantuessa. Lestadiolaisten keskuudessa halutaan sitoutua elämänikuiseen liittoon. Alttarilla kysytään ensisijaisesti tahtoa rakastaa. Rakkaus on välillä pitämisessä. Tietää omasta kohta 12 vee kestäneestä liitosta, joka on solmittu todella nuorena...
      Pitkässä parisuhteessa ehtii olla "monen eri ihmisen" kanssa naimissa, kun molemmat kehittyvät ja kasvavat, parisuhteenkin täytyy muuttua ja mukautua siten kasvun suhteen.
      Uskon että paljon on onnellisia liittoja uskovaisten keskuudessa, mutta paljon on myös liittoja, joissa parisuhde tahtoo jäädä hoitamatta. Pääasiallisesti kuitenkin on halua hoitaa suhdetta, anteeksiantaa ja unohtaa. Kun on tahtoa ja sitoutumista, myös tunnetta löytyy... Ehkä se heikoin lenkki löytyy sitten siitä, kuinka päästä sieltä lapsikatraan keskuudesta parisuhdetta virvoittamaan?
      Tänä aikana kun halutaan vain että koko ajan tuntuu yhtä hyvältä, ei olla valmiita kohtaamaan arkea toisen rinnalla. Sitoutuminen on vaikeaa, halutaan vain seikkailuja ja extremekokemuksia päivästä toiseen. Kestämätöntä...

      • kokenut nainen

        kuka OIKEASTI haluaa olla saman ihmisen kanssa koko elämän?

        onko joku joka voi käsi sydämellä vastata myönteisesti?


      • Naimisissa 33 v.
        kokenut nainen kirjoitti:

        kuka OIKEASTI haluaa olla saman ihmisen kanssa koko elämän?

        onko joku joka voi käsi sydämellä vastata myönteisesti?

        hu.ra?


      • Marielle82
        kokenut nainen kirjoitti:

        kuka OIKEASTI haluaa olla saman ihmisen kanssa koko elämän?

        onko joku joka voi käsi sydämellä vastata myönteisesti?

        todellakin haluan


      • Tellu121212
        kokenut nainen kirjoitti:

        kuka OIKEASTI haluaa olla saman ihmisen kanssa koko elämän?

        onko joku joka voi käsi sydämellä vastata myönteisesti?

        Yhdessä 16 vuotta ja suhde paranee koko ajan.Tämän miehen kanssa haluan olla loppuikäni!


    • tosi elämästä

      Itse tiedän tosi elämästä heti muutamia vl-iä, jotka ovat ottaneet avioeron. Näistä viidellä on lapsiakin. Kolme pariskuntaa ovat lapsettomia, omasta tahdostaan tai tahtomattaan, kaikista ei tiedä enkä kysele, eikä ole asiani kysyäkään.

      • säännöt..

        eivät ole oikeita uskovaisia vaikka mielestään kuinka olisivat. oikea uskovainen ei tee tuollaista.


    • ex-veeäl

      lestadiolaiset on kasvatettu tiukkojen sääntöjen mukaan ja siksi ovat kuin yhdestä ja samasta muotista kaikki.

      • Hih hih

        Tarkoitat kasvatuksella ilmeisesti aivopesua ja pienten lasten pelottelua helvetin tulilla?


    • ...

      jumalan pelko!!

      • vastaustasi??

        Tulkitsen muuten ajattelemattomaksi sammakoksi...


    • *ece*

      Usko/ toivo/ ja rakkaus.
      Uskollisuus/ toisen kunnioitus/vanhempien arvostus/ anteeksi pyyntö ja anteeksi anto.
      Kotikasvatus, se heillä on ollut kurillisempaa...on siitä eväitä matkaan monellekkin jäänyt sydämmeen ja mieleen.
      Vanhempiensa esimerkkiä seuraten...joista yleensä on avioliitot kestäneet "kunnes kuolema heidät eroittaa" periaatteella pappilassa luvatulla lupauksellaan toisilleen.
      En väitä että he oisivat sen parempia ihmisenä, kuin me niinsanotut "uskottomat" heillä on vaan kärsivällisyyttä ehkä enemmän...sillä pienenkin eripuran puolisoiden suhteeseen tullessa..ei käännetä kantapäitä vastakkain...vaan selvitetään ongelmat mikäli ne on selvitettävissä.

      • näin se on

        Kyllä sitä kärsivällisyyttä tulee kummasti lisää, kun yläkerran ukko heittä helevettiin paistumaan jos eron ottaa...


    • Sepe5v.

      He jaksavat ja kärvistelevät. Tämä ei kuitenkaan mielestäni hyvä asia.

      Ihminen voi elää tasapainoisessa suhteessa ilman että naisen tarvii olla hautomokone ja parin ei tarvi mennä heti naimisiin jonkun tavan vuoksi.

      Useimmiten erotaan sen takia kun mennää kauheella kiirreellä naimisiin, eikä tunneta puolisoa täysin. Sitten tulee kuin puskista konflikteja...

    • Heikki S.

      = Raamatun vastaiset harhaopit.

      Vl-saarnaajat opettavat, että vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita oikeita uskovaisia. Tätä oppia kutsutaan "vain me" opiksi. Kyseisen opin mukaan kaikki muut maailman uskovaiset menevät helvettiin. Näin opettaa vl-herätysliike.

      Edelleen vl-saarnaajat opettavat, että Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi suoraan. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy vl-saarnaajien opin mukaan antamaan synnit anteeksi.

      Vanhoillislestadiolaisten salaisuus on siis saatanan tarjoamat opit, joita opetetaan Suomen rauhanyhdistyksillä eli vanhoillislestadiolaisten kokoontumispaikoissa.

      • ...

        Eikö tosiaan tunnu missään ja käy mielessä, et jos sittenkin pilkkaat Jumalan kansaa ja Jumalan sanaa? Ihan vilpittömästi kysyn?


    • Tässä ole hyvä

      "Lestadiolaisilla on jokin salaisuus...mikä se on?"

      He ovat kaikki niin mukavia ja hyviä ihmisiä, että
      jopa avioliittojen on mahdotonta kariutua!

      • TV-PANNASSA

        Kuka kertoo, miksi he tuomitsevat eivätkä käytä 1. Ehkäisyä perhesuunnittelussa ja 2. TV:tä tiedon lähteenä ja sivistyksenä?????


    • mafian ulkopuolinen

      Lestadiolaisten salaisuus on että kun erotaan puolisosta yleensä tulee eronneeksi myös uskonnosta. Noin ollen ei voi olla eronnut ja lestadiolainen, on vain eronnut ja ei uskovainen.

      Onkohan tuosta tutkimuksia tehty? Mutta ainakin täällä meillä on useita lestadiolaisia nimenomaan naisia jotka ovat eronneet viisissäkymmenissä kun nuorimmat lapset ovat noin kymmenvuotiaita.

      Jos sinne rauhanyhdistykselle menee, eikö vain siellä vähemmistö ole nämä 50-vuotiaat. Se että ero tulee keskimäärin kymmenenvuotta myöhemmin kuin meillä muilla, johtuu pelkästään siitä että vuosittainen lapsitehtailu estää naista pysähtymään katsomaan itseään ja elämäänsä, kun nuorimmainen on 4v. alkavat ajatukset erosta kehittyä ja siitä sitten...

      Ja ne miehet, alkoholisoituvat, etsivät nuoremman vaimon? Kuka mitenkin, eräs nainen kertoi että niin kauan mies kelpasi muille naisille kun hän tämän puki? Kun nainen erosi, mies tuli oven taakse, koska ei enää verkkapuvussa kelvannut, oli kuinka puhujamies tahansa.

      Lestadiolaisuuden ainut myytti on vaieta ongelmista niin pitkälle kuin se on mahdollista, tai kuolla. Jos on oikein rohkea voi erota uskonnosta, sekin kai vaikeaa jos äidinmaidosta on saanut aivoihinsa tiedon ettei saksilla sunnuntaina leikata, tuolloin avioero voi tuntua liki isolta synniltä.

    • herätysliikettä

      ohjaa saatana.

    • O.M

      Kommentoinpa minäkin, kun sattui etusivulla olemaan, vaikka yleensä viihdyn enemmän vl-palstalla. Kyse on tahdosta jatkaa. Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Tiedän tuttavapiirissäni perheitä, joilla on ollut ongelmia, jotka ovat sitten vuosien saatossa kääntyneet voitoksi, kun on vain TAHDOTTU jatkaa ja TEHDÄ TÖITÄ avioliiton eteen. Vl:t emme tavoittele hetken hekumaa vaan olemme yleisestikin ns. pitkän linjan kilvoittelijoita, meille elämä on yksi pitkä matka taivaaseen. Sillä tiellä on koettelemuksia, avioliitossakin. Kuuliaisuus Jumalan sanalle ja evankeliumin lohduttava voima antavat siunauksen ja voimia jatkaa silloinkin, kun itselle rakkaimman ihmisen kanssa on vaikeaa.

      Maanpäällinen onnela ei vl-avioliitto ole. Samanlaisten ongelmien kanssa vl:t pääasiassa painiskelemme kuin muutkin ihmiset. Asenne vain on erilainen: avioliittoa pyhänä pitävä ihminen kysyy, mitä voin tehdä liiton eteen. Avioliittoa vähemmän pyhänä pitävä ihminen miettii, mitä saan liitolta. Alun huuman hälvettyä alkaa kadonneen ajan metsästys - muualta. Sananlasku sanoo, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Ensimmäisen liiton ratkaisemattomiksi jääneet ongelmat joutuu joka tapauksessa ratkaisemaan toisessa liitossa tai muuten täytyy yrittää sitä toden sanovaa kolmatta.

      Oman melko lyhyen aviollisen taipaleeni perusteella sanon vain, että puhuminen on tärkeää ja toisinaan taas vaikeneminen on kultaa. :-) Anteeksiantava mieli on tärkeää. Anteeksiantamuksen alle ei kuitenkaan pidä lakaista mieltä askarruttavia asioita. Esim. Paavali ei koskaan unohtanut epäuskoisena tekemiään syntejä eikä koskaan väittänyt tulleensa parannuksensa jälkeenkään synnittömäksi. Päinvastoin hän toteaa uskovaisen matkan olevan jatkuvaa syntisen lihan kuolettamista, taistelu, jossa tulee tappioita. Tuntuu, että avioliitossa turmeluksen hetket tulevat aina erityisen kriittisiin aikoihin ja jos mahdollista, erityisen voimakkaina. Kun ne puhutaan auki ja synnit saarnataan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, on taas hyvä jatkaa yhteistä taivalta taivaaseen. Eräs kristillisyyden vanha saarnamies kirjoitti kerran vaimolleen jotenkin, että "liittomme ei ehkä ole ollut helpoin, mutta paljon se on antanut". Näinhän se on elämässä muutenkin: harvassa ovat asiat, jotka vaativat vähän, mutta antavat paljon.

      • Tiedoksi

        on yksi pahimpia valehtelijoita.


      • munk-ki

        Olipas O.M.:ltä hyvä ja kaunis kirjoitus. Ajattelen juuri samoin. Jumalan siunaamaa avioliittoa sinulle!


    • rehellinen

      Jos eroamisen seurauksena suku ja ystävät hylkää sut ja yläkerran ukko paiskaa vielä ikuisuudeksi helvetin liekkeihin, niin kyllä siinä erohalut haihtuu oli akka/ukko mimmonen pirulainen vaan... että semmoiset on ne "onnellisen" avioliiton eväät siellä suunnalla.

    • Se salaisuus

      Mikäs ihme se on, että liitto kestää, kun lessut saavat tehdä mitä vaan, kaikkea rikollista ja rangaistavaa, kunhan muistaa käydä kerran viikossa rukoilemassa synnit anteeksi.

      Toinen lesta voi vapauttaa sut synneistäs ja sitte iloitaan ja itketään ja lähdetään synnin tekoon.

      Kätevää, eikö jeah?

      • opettavat

        että Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy antamaan synnit anteeksi. Edelleen opetetaan, että vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia. Kaikki muut uskovaiset ohjataan helvettiin.

        Vaatimatonta sakkia.


    • Profetia Saimaa

      EROTKAA HEISTÄ!


      2Kor. 6:15-17

      Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."


      Ilm.18:4

      "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."


      Luuk. 9:5

      "Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."



      Jer.51:6

      "Paetkaa Baabelista ja pelastakoon kukin henkensä, älkää hukkuko sen syntiin."


      Luuk. 17:31

      "Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin. Muistakaa Lootin vaimoa!"


      1.Korinttolaiskirje 5:11

      Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.


      Psalmit 1:1

      Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,


      Tiit. 3:10

      Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,


      Efesolaiskirje 5:6

      Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia; älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.

      http://www.wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

    • JÖDE

      Siellä suviseuroissahan tapahtuu vaikka mitä...

      • paikkoja

        suviseurojen jälkeen: tyhjiä kaljapulloja ja kondomeja. Lähikaupoista kyseiset tuotteet ovat myyty loppuun, näin kärjistäen ilmaistuna. Taitaa "modernisoitua" tuo lestadiolainen nuorisokin ja maallistua. Minunkin nuoruudessani, ja siitä on jo jonkin aikaa, yksi eniten tupakkaa polttavista alaikäisistä ryhmistä olivat lestadiolaispojat.


      • Nimetön
        paikkoja kirjoitti:

        suviseurojen jälkeen: tyhjiä kaljapulloja ja kondomeja. Lähikaupoista kyseiset tuotteet ovat myyty loppuun, näin kärjistäen ilmaistuna. Taitaa "modernisoitua" tuo lestadiolainen nuorisokin ja maallistua. Minunkin nuoruudessani, ja siitä on jo jonkin aikaa, yksi eniten tupakkaa polttavista alaikäisistä ryhmistä olivat lestadiolaispojat.

        ..kaikki suviseuroihin tulleet ovat lestadiolaisia,vai?? Ei ole, eli sinne tulee paljon ex-lestadiolaisia ja muuten ei-lestadiolaisia, myös majoittumaan. Ja varmasti voi löytää sen jlkeen mitä vain. Uskon että jotkut oikein tahalleen jättää jälkeensä tällaista sotkua että saataisiin ihmiset luulemaan että näin eletään lestadiolaisten piirissä.


      • että...
        Nimetön kirjoitti:

        ..kaikki suviseuroihin tulleet ovat lestadiolaisia,vai?? Ei ole, eli sinne tulee paljon ex-lestadiolaisia ja muuten ei-lestadiolaisia, myös majoittumaan. Ja varmasti voi löytää sen jlkeen mitä vain. Uskon että jotkut oikein tahalleen jättää jälkeensä tällaista sotkua että saataisiin ihmiset luulemaan että näin eletään lestadiolaisten piirissä.

        sinne tulee varta vasten porukkaa oiken piilottelemaan puskiin ja ojiin kaljapulloja, sekä kaivamaan maahan kortsuja piiloon? Ettäkö ihan vartavasten tulevat pilaamaan lestadiolaisten "hyvän" maineen?


      • Nimetön
        että... kirjoitti:

        sinne tulee varta vasten porukkaa oiken piilottelemaan puskiin ja ojiin kaljapulloja, sekä kaivamaan maahan kortsuja piiloon? Ettäkö ihan vartavasten tulevat pilaamaan lestadiolaisten "hyvän" maineen?

        sellaista se elämä on. En tarkoita että kaikki nyt varta vasten tahallaan niin tekee, mutta uskon että osa tekee kiusallaankin.


    • Peppi

      Mielestäni täällä kirjoitellaan paljon sellaisesta vanhoillislestaadiolaisista, jonka ominaispiirteitä on iso perhe. Ei välttämättä kaikilla ole sitä 14 lasta. Voi olla perhe, missä ei ole lapsia ollenkaan, vaikka vanhemmat haluaisivat. Ei lasten saaminen ole itsestään selvää. On paljon parisuhteita, että ei lasta...sekin täytyy hyväksyä sellaisena, jos ei halua adoptoida lasta itselleen.

      Halusin tuoda vaan tässä tällaisen näkökannan, että ei tule liian suoraviivaista luuloa lestaadiolaisesta perheestä.

      Sit tähän kysymykseen, miten avioliitto kestää nuoresta avioitumisiästä huolimatta. Kyllähän voi sanoa, että jos antaa helpolla periksi niin ei varmasti mikään liitto kestä. Jokaisella tulee ristiriitaisia tilanteita olkoon parisuhde ihan mikä vaan. Tällaisten alamäkien kautta voi oppia ymmärtämään niitä heikkoja kohtia toisessa ihmisessä paremmin. Yleensä kun on kiukkunen, ei paljon säästele sanoja :) Sieltä tulee tuutin täydeltä se todellisuus mistä kenkä puristaa.

      Eihän mikään liitto kestä, jos ei jaksa antaa ja pyytä anteeksi omalta aviopuolisolta. Ihminen on välillä niin itsekäs ja tämä jatkuva kiire saa aikaan liian helpolla riitatilanteita. Kun vaan jaksaa olla välillä nöyrä ja muistaa pyytää anteeksi omia sanomisia tai tekemisiä niin kyllä on huomattavasti helpompi olla *rakastettu*.

    • eronnut ja karannut

      Ex-miehini suku oli pääosin lestadiolaisia, lukuun ottamatta paria "mustaalammasta". En oikein koskaan tuntunut kuuluvani joukkoon ja juhlissa olin enemmän tiskari kuin vieras.. kunnioitan heidän tapaansa elää.Lestadoilaiseksi minusta ei olisi,muut opin kyllä paljon hyvää.

      Se määrä uskoa ja rauhaa,mikä anoppilassa vallitsi.. Välillä tuntui että se voittaa kaiken. Uskomatonta.

      Kun me sitten erosimme, ei yksikään meistä; exäni, minä tai lapset ole ollut tervetullut sinne.

      Mutta se salaisuus.Se on raamatussa.

      • Coala

        Aina ei mene minulla jakeluun juuri tuo joissain uskonnoissa eroamisesta tapahtuvan hylkäys, ja se että se "meidän" juttu on ainoa oikea. Tätä samaa toitottavat ammattiyhdistysliikkeet, poliittiset puolueet yms.
        Näissä Suomalaislle tutummissa esim ev.lut ja ortodoksi, voit erota kirkosta ja olet kuitenkin tervetullut käymään kirkossa ja sukulaisten luona ja juhlissa. Millään em. parhaimmiksi kehumatta.
        Toisissa uskonnoissa taas olet täysi hylkiö, langennut, mustalammas tms. Tämä sama toistuu monissa muissakin arkipäivän jutuissa. Rikollisjärjestöissä, työpaikoissa, urheiluseuroissa. Tosin muutamien em. järjestöiden toiminta on hierman radikaalimpaa, kuin nyt keskustelunaiheena olevien uskontojen. Toisissa maissa tosin uskonnon vaihdosta voi seurata myös kuolema.
        Ainahan se oma uskonto tuntuu oikealta ja muut väärältä. Mailmassahan on varmaan 1 000 000 eri uskontoa, jaaina joku kehittää lisää ja se on juuri se ainoa oikea. Pitää ehkä vain avartaa omaa mailmankatsomustaan.

        Jos mailmassa ei olisi uskotoja ja öljyä, ei olisi myöskään sotia...


    • hyi
      • Kesätuuli.

        vetää tupakkaa kuin pahimmatkin juoppolallit ja opettavat samalla olevansa maailman ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

        Saattaa loppupelissä tulla yllätys näille muita uskovaisia helvettiin tuomitseville kessuttelijoille.


      • uskossa

        Suurempi synti kuin tupakka, on kuulua kirkkoon. Tupakka saastuttaa keuhkot, mutta kirkko saastuttaa sielun.


      • tuomitse
        Kesätuuli. kirjoitti:

        vetää tupakkaa kuin pahimmatkin juoppolallit ja opettavat samalla olevansa maailman ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

        Saattaa loppupelissä tulla yllätys näille muita uskovaisia helvettiin tuomitseville kessuttelijoille.

        vaan raamattu.


    • Nimetön

      se on ANTEEKSIANTAMUS,että pyydetään ja annetaan anteeksi ja myös uskotaan anteeksi.Eikä jäädä entisiä miettimään vaan saa aloittaa aivan kuin alusta, puhtaalta pöydältä. Kyllä se sielunvihollinen tunkee uskovaiseenkin kotiin ja yrittää kaikin keinoin saada aikaan riitaa ja epäsopua ja joskus huonoina hetkinä näkee puolisossaan suunnilleen vain huonoja puolia. Mutta se on niin ihmeellinen voima siinä anteeksiantamuksessa, että kun saa sit puolisen kanssa puhua mieltä painavista asioista ja saadaan puolin ja toisin uskoa kaikki syntinä pois, tulee niin ihana tunne,todellakin on taas puhdas "pöytä", ja toinen tuntuu niin niin rakkaalle,että! Että taas jatketaan iloiten matkaa. Ja vaikka ulkopuolisin silmin saattaa tuota lapsiasiaakin joku ajatella että niistä on vai vaivaa ja rahanmenoa, niin kyllä niistä on ILOA ja LAHJAA paljon enemmän. Lapset ovat kuin enkeleitä joilta siivet vain puuttuvat. Tottakai on vaikeitakin ja rankkojakin hetkiä varsinkin silloin kun lapset on pieniä, mutta Taivaan Isä antaa voimia joka päivälle niin paljon kuin niitä tarvitaan. Eli tässäpä jotain yritin selvittää, missä salaisus piilee, en tiedä ymmarsitkö..

      • mutta sitä en

        ymmärrä kun paasataan tästä anteeksiannosta ja ymmärtämisestä, että missä se anteeksianto ja ymmärrys silloin on, kun vl-pariskunta eroaa, eikä voi jatkaa enää uskovina omien parissa ja ehkä vielä uusien puolisoiden kanssa? Eikö se uudelleen aloittaminen ole mahdollista enä tuossa mittakaavassa? Joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään.


      • ilman uskoa
        mutta sitä en kirjoitti:

        ymmärrä kun paasataan tästä anteeksiannosta ja ymmärtämisestä, että missä se anteeksianto ja ymmärrys silloin on, kun vl-pariskunta eroaa, eikä voi jatkaa enää uskovina omien parissa ja ehkä vielä uusien puolisoiden kanssa? Eikö se uudelleen aloittaminen ole mahdollista enä tuossa mittakaavassa? Joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään.

        Avioliittoon kun kaksi ihmistä vihitään, se liitto on voimassa Jumalan puolelta niin kauan kunnes toinen puoliso kuolee. Vaikka aviopari eroaa ja näin ollen rikkoo liiton, Jumalan puolella liitto on edelleen voimassa. Eli tämän ja monta muutakin "kummaa" asiaa ymmärtää vain kun on elävä usko sydämellä, järjellä sitä ei ymmärrä.


    • itsekin uskonnon tunteva

      He uskovat jumalaan ja sen kantavuuteen kriisienkin yli.Anteeksi antamiseen ja anteeksipyytämiseen ja mikä on anteeksi annettu sitä ei enää sorkita.Siinä syy miksi eivät eroa,ja eikö se ole hieno asia.Rikkinäisiä koteja on jo ihan tarpeeksi muutenkin.

      • 11+13

        Kumpikin tietää että tekeepä mitä tahansa on toisella velvollisuus antaa anteeksi jos sitä muistaa pyytää anteeksi. Tämä tieto helpottaa sen takia ettei tarvitse etukäteen pelätä toisen reaktiota


    • uskoo mitä uskoo

      Luultavasti salaisuutta ei ole, ovat onnettomia mutteivat eroa. Kuka selviää käytännössä kymmenen/kolmentoista alta viisitoistavuotiaan kanssa? Eiköhän se suurelta osin ole käytännön pakko että liitto jatkuu ensimmäisen kymmenenvuoden jälkeen toisen kymmenvuotiskauden.

      Kun lapset kasvavat elämä helpottuu, jää aikaa itselle eikä eroa enää koe vapautuksena kaikesta.

      Niin tuota, rehellisesti eivätkö miehet noissakin piireissä karkaile vastuitaan, petä ja jätä, urheat naiset jatkavat yksin turvaten jumalaan, elävät ehkä kolmikymppisestä hautaan ilman miestä, koska ero tai uusi liitto ei ole suotavaa??

      Kuka on julmin naista kohtaan? Nainen itse.

      Läheltä seuranneena tiedän ettei usko miehille koskaan ole sitä mitä naisille. Pojilla on oma etsikko aikansa, seurustelevat ei uskovien kanssa ja kokeilevat seksiä. Vain tytöt pyhittävät elämänsä jumalalle ja noille käskyille joista osa on suorastaan julmia.

    • läheltä seurannut

      Yksi osa salaisuudesta pelon lisäksi on myös se, että miehet eivät ole juuri koskaan kotona. Hankkivat hyvän ammatin ja tekevät pitkiä päiviä, vapaa-ajallaan äijäilevät raksoilla talkoissa. Vaimo ja mies ovat ennemminkin kämppiksiä kuin "tavallisia" aviopuolisoita. Kahden keskistä aikaa ei töiltä ja lasten hoidolta juurikaan jää => ei pääse syntymään suurempia ongelmiakaan.

    • ...

      Yksi ohjenuora on, miten se meneekään... "älä anna auringon laskea vihasi ylle..." tai sinnepäin. Kyllä avioerossa on vihasta ja inhosta kysymys. kun eroat se on vihaan jäämistä. Se on aika lopullista. Avioero on myös rakkauden kaksoiskäskyä vastaan.

    • lukemassa nii

      ehkä saatte kysymyksiinne vastauksia. www.srk-oulu.net sieltä "näin me uskomme"

    • kaikkien ulottuvilla

      Jumalan siunaus.

    • Sane¤

      Niin siis mihin liittyen salaisuus? Siis, että miks ne tekee niin järjettömiä asioita ja on niin elämättömiä? Mielenvikaisuus, sanoisin minä.

    • niiltäkään

      Tositarina: aviomies lähtee toisen naisen matkaan ja äidistä tulee 8 alaikäisen lapsen yksinhuoltaja.

    • T:mi John Holmes

      Siinä se vitsi piilee. Kaikki ovat sukulaisia keskenään. Ja koot sopivat.

    • Onni on lapsettomuus

      Ne ihmiset joille ei ole mitenkään erityisemmin kauhalla ammennettu älyä, vaan lusikalla, ovat yleensä niitä vähempään tyytyviä. Älyköt keksivät ahdistua kaikesta mahdollisesta, ovat tyytymättömiä ja miettivät päänsä puhki mm. sitä että onkohan nyt varmasti tullut valittua se oikea puoliso.

      Niin ja tottakai pelottelu Jumalan rangaistuksella tehoaa aina erittäin hyvin jos jotain kerettiläisiä ajatuksia mm. ehkäisystä alkaa ilmetä...

      • oikeeta tietoa

        luuleeko täällä joku nykyään että lessut ei harrasta seksiä ennen avioliittoa? kyllä harrastaa. tiedän monia monia tapauksia. moni myös juo ja ryyppäilee.... ihan vaan sukuni puolesta tiedän ja mulla on monia kavereita vaikka ite en ole lessu. ne on niitä "vanhojen juttuja" että ei seksiä ennen avioliittoa tai ei juoda! ei nykynuoriso ajattele asioita samalla tavalla!! mitä te kuuntelette mitä muut kertoo jos ette ite tiedä mistään mitään. en niitä puolusta, ite en tulis koskaan olemaan lessu mutta tiedänpähän vaan kaikesta aika paljon.

        ja ihan asiasta vielä: parisuhteessa kun lessut eivät petä, tai käy ryyppäilemässä niinkun muut ihmiset, on jo yksi miksi suhde kestää...


    • On suuri

      On kyky ja kasvatus asua siinä kulissiavioliitossa ja alusta alkaen se ettei edes odota siltä suhteelta muuta kuin sitä kovaa työtä ja kakaroita. Lestaadius keksi ettei erota voi tapahtui mitä tapahtui.

      Itsellä on tuo tausta ja isä joi, hakkasi ja kävi vieraissa mutta äiti oli opetettu erota ei voi.

      Kun olin riittävän vanha niin minä erosin suvustani jotta pääsisin myös tuosta tekopyhästä uskonnosta eroon.

      Syntiä saa tehdä kunhan muistaa esittää katuvaa jälkeenpäin ja pitää kulissit ylhäällä. ja ei kun uudestaa syntiä tekemään

    • lesetyttö

      Olisikohan kyse vaikka toisen kunnioittamisesta.

      • Anonyymi

        boing


    • Anonyymi

      Ehkä he uskovat ettei eronnut saa ryhtyä uuteen parisuhteeseen vaan on oltava loppuelämä yksin. Vain leski tai koskaan seurustelemattomat voivat avioitua. Seksiä taas ei sa olla ilman avioliittoa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe