Kun olen seurannut täällä tätä kasteesta keskustelua, niin olen tullut siihen johto päätökseen, että ne jotka puhuvat uskovien kasteesta, perustelevat AINA sanomisensa Raamatun sanalla, mutta ne jotka puhuvat lapsikasteen puolesta, niin nekin myös antavat Raamatun paikkoja, mutta vain muutamia ja kokonaisuus Raamatun sanasta ei täyty heidän selityksissään ja lisäksi he yrittävät etsiä todistuksia muista kirjoituksista(kirkon opeista) ja jotkut jopa yrittävät todistella tätä kastetta joillain seinämaalauksilla.
Siksi totean, että lapsikasteen puolustajat ovat TODELLA väärässä ja harhaopissa, mutta uskovienkasteen(upotuskaste) puolesta puhujat ovat täysin oikeassa, koska he joka kerta perustelee sanomansa Raamatun Sanalla.
Niinhän asian pitääkin olla:
Ap. t. 17:11
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Johtopäätös
25
467
Vastaukset
- kastettu
Raamattu tuntee vain uskovana vastaanotetun kasteen.Kyllä sen pitäisi Raamattua lukemalla selvitä, niin yksiselitteisesti se on sinne kirjoitettu.
Ehkäpä monella luterilaisella on niin suuri kynnys toimia tässä kasteasiassa omakohtaisesti Sanan mukaan, että täytyy sitten väenvängällä yrittää saada kasaan joku oppirakennelma lapsikasteen ympärille.
Eihän se ole helppoa luterilaisena ymmärtää, että kaste ei olekaan ollut Sanan mukainen, mutta joka tässä tahtoo ojentua Sanan mukaan saa kyllä siihenkin ihmeellisen avun Jumalalta.Minullekkin Jumala järjesti kastamisen pienessä tilaisuudessa, kun isoon meneminen olisi tuntunut vaikealta.kastettu:"Minullekkin Jumala järjesti kastamisen pienessä tilaisuudessa, kun isoon meneminen olisi tuntunut vaikealta".
---
Kun otit (Apt. 2:38) uskovien kasteen, niin mitä siinä sait?- koska
Tapio522 kirjoitti:
kastettu:"Minullekkin Jumala järjesti kastamisen pienessä tilaisuudessa, kun isoon meneminen olisi tuntunut vaikealta".
---
Kun otit (Apt. 2:38) uskovien kasteen, niin mitä siinä sait?tottelin Sanaa; "Tehkää siis parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..."
koska kirjoitti:
tottelin Sanaa; "Tehkää siis parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..."
Sanot:"Sain rauhan sisimpääni
koska tottelin Sanaa"
---
Siis uskovien kasteen sisältö on omaa kuuliaisuuuden askel (=lakia), jonka teon kautta ihminen saa rauhan.
Ymmärsinkö oikein?
Eikö kasteeseesi mitenkään liity evankeliumi, ilosanoma?- jos...
Tapio522 kirjoitti:
Sanot:"Sain rauhan sisimpääni
koska tottelin Sanaa"
---
Siis uskovien kasteen sisältö on omaa kuuliaisuuuden askel (=lakia), jonka teon kautta ihminen saa rauhan.
Ymmärsinkö oikein?
Eikö kasteeseesi mitenkään liity evankeliumi, ilosanoma?tottelee Jumalan Sanaa.
Jeesus sanoi myös;" Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun". Onko uskominen lain teko?
Jos tämä sama Jeesus sanoo; "tehkää siis parannus ja ottakoon teistä kukin kasteen..", en pidä sitä lain tekona.
Lain tekoja on yrittää itse ansaita pelastuminen.Minä en käynyt kasteella pelastukseni takia, koska minulla oli jo usko Jeesukseen Vapahtajana ja syntieni sovittajana.
Lapsikaste taas puolestaan tuntuu olevan monille luterilaisille lain teko, kun kuvitellaan sen pelastavan.
- kastaminen
Eivät ne kaikki kastetut olleet yksinäisiä etiopialaisia eunukkeja. Myös perheitä kastettiin. Viisi mainitaan. Kastettuja perheitä oli satoja, tuhansia. Jo ennen Uuden Testamentin kirjoittamista Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kastoivat kristillisen kirkon tunnettujen henkilöiden, kuten Origenes vanhempia ja isovanhempia lapsina. Kristittyjen lapset on kastettuja seurakunnan eli Kristusruumiin jäseniniä (1.Kor.12) Kristityt kastavat lapsensa Kristuksen kuoleman, veren ja armon osallisuuteen (Room.6:3-4).
Missään ei käsketä kastamaan upottamalla, edes sellaista esimerkkiä ei löydy Raamatussa, jossa sanotaan, että olisi menty kokonaan veden alle. Veteen astuttiin yksi askel ja vedestä astuttiin takaisin rannalle askel poispäin. Mitään ei puhuta kokonaan veden alle menemisestä.
Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa perhekunnittain. Ei heitä mihinkään upotettu. Kastaminen tapahtui valelemalla. Kasteen esikuva on peseminen syntien pesu eli peso. Pesu aloitetaan yleensä ylhäältä päin, eikä pyllistämällä veteen.
Kasteen muodon esikuvat tulivat apostoleille (UT, ei vielä ollut olemassakaan silloin) vanhan liiton pesoista ja puhdistustoimista. Jopa yhden kuukauden ikäisiä leeviläispoikia puhdistettiin synnistä pirskoittamalla vettä lasten päälle.
4. Moos. 8:7
"Heidän puhdistamisekseen sinun on PIRSKOITETTAVA heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä"
Ensimmäisenä helluntaina satoja perhekuntia kastettiin vihmomalla, kuten Hesekiel ennustaa.
25 Ja minä VIHMON teidän päällenne PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Raamattu kutsuukin kastetta uudestisyntymisen PESOKSI vanhan liiton pesojen mukaisesti.
Tit. 3:5
"pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta"- jo,,
sanoin, lapsikasteen puolestapuhujat esittävät vain ne sanan paikat jotka he luulevat todistavan lapsikasteen, mutta teidän perusteluista puuttuu KOKO Raamatun TOTUUS:
--------------------------------------------------
Sylivauvakasteen kannattajat opettavat, jotta baptidzoo sana ei merkitse upottamista, vaikka kreikankielen Raamattu sanakirjat antavat sanalle baptidzoo merkityksen kastaa upottamalla sekä upottaa.
Sylivauvakasteen kannattajat opettavat, jotta kreikassa on sana katapontidzoo, joka tarkoittaa upottamista. Katapontidzoo sanassa on merkitys vajoamisesta sekä upoksiin jäämisestä.
Matt 14: 30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
Tässä kohtaa on katapontidzoo sana. Pietari ei suinkaan uponnut kokonaan, vaan vain vajosi veteen, mutta ei kokonaan veden alle. Matt 18:6 käytetään myös katapontidzoo sanaa, jossa oli kehotus myllynkiveen kaulaan ripustamiseen, jotta hänet upotettaisiin veteen, sillä seurauksella, että hän jää upoksiin.
Se miksi kaste kohdissa käytetään sanajuuria baptidzoo, baptisma johtuu siitä, jotta näillä sanoilla on sellainen merkitys, jossa jokin tai jotakin upotetaan, mutta samalla nostetaan myöskin ylös vedestä.
Kreikkalainen runoilija ja lääkäri Nicander, joka eli n. 200 e.Kr käytti kirjoituksessaan verbiä baptidzoo, kun hän kertoi kuinka vihannekset tuli kastaa (baptidzoo) upoksiin ja sitten nostaa ylös.
Se miksi Pyhä Henki on valinnut sanan baptidzoo johtuu kasteen vertauskuvallisuudesta eli Pyhä Henki upottaa vanhan Aatamin kasteenhautaan, jonka kautta Pyhä Henki kuolettaa uskovassa lihan tekoja sekä Pyhä Henki nostaa myös uuteen elämään, jossa Pyhä Henki Jumalan sanan kautta vaikuttaa uskovan sydämessä tahtomista sekä tekemistä ja Jumalan tahdon mukaista elämää.
Kasteenhauta eli kun kastettava upotetaan kasteen hautaan ja vedetään sieltä ylös on vertauskuvaa sitä mitä Pyhä Henki tekee. Vesi ei voi antaa lihalle kuolemaa eikä ylösnousemus voimaa, mutta Pyhä Henki tekee sen.
Tämän tähden Pyhä Henki valitsi käytettävän sanaa baptidzoo, koska sillä on tuo merkitys upottaa, mutta myöskin nostaa takasin ylös. Samoin kun Pyhä Henki kuolettaa ”haudaten” meidän lihan tekomme sekä kun vesikasteen haudasta nostetaan ylös on se esikuvaa uudesta elämästä, jossa elämme Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta.
Joh 3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
Johanneksen kaste oli esikuvaa tulevasta kasteesta Herran Jeesuksen nimeen. Tästäkin käy ilmi veden määrä, jotta sitä oli paljon, koska tapahtui hautaaminen ei veden päälle pirskottaminen.
Kasteen sisältö on tärkeämpi kuin ulkonainen muoto, mutta sittenkin apostolisena aikana kaikki uskoontulleet upotettiin uskoontulon jälkeen ei ennen sitä.
Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
Tekstissä on kreik. sana anabainoo, joka tarkoittaa mm. nousta ylös, Jeesus nousi ylös vedestä, koska Hän oli upoksissa kastehetkellä. Sinäkin saat Jeesuksen esimerkin mukaisesti upottautua kasteen hautaan sekä nousta sieltä ylös. Matt 17:27:ssa on alkutekstissä sama sana anabainoo, kun siinä kerrotaan kalasta, joka onkimalla nostetaan ylös vedestä. - kalliohauta
jo,, kirjoitti:
sanoin, lapsikasteen puolestapuhujat esittävät vain ne sanan paikat jotka he luulevat todistavan lapsikasteen, mutta teidän perusteluista puuttuu KOKO Raamatun TOTUUS:
--------------------------------------------------
Sylivauvakasteen kannattajat opettavat, jotta baptidzoo sana ei merkitse upottamista, vaikka kreikankielen Raamattu sanakirjat antavat sanalle baptidzoo merkityksen kastaa upottamalla sekä upottaa.
Sylivauvakasteen kannattajat opettavat, jotta kreikassa on sana katapontidzoo, joka tarkoittaa upottamista. Katapontidzoo sanassa on merkitys vajoamisesta sekä upoksiin jäämisestä.
Matt 14: 30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
Tässä kohtaa on katapontidzoo sana. Pietari ei suinkaan uponnut kokonaan, vaan vain vajosi veteen, mutta ei kokonaan veden alle. Matt 18:6 käytetään myös katapontidzoo sanaa, jossa oli kehotus myllynkiveen kaulaan ripustamiseen, jotta hänet upotettaisiin veteen, sillä seurauksella, että hän jää upoksiin.
Se miksi kaste kohdissa käytetään sanajuuria baptidzoo, baptisma johtuu siitä, jotta näillä sanoilla on sellainen merkitys, jossa jokin tai jotakin upotetaan, mutta samalla nostetaan myöskin ylös vedestä.
Kreikkalainen runoilija ja lääkäri Nicander, joka eli n. 200 e.Kr käytti kirjoituksessaan verbiä baptidzoo, kun hän kertoi kuinka vihannekset tuli kastaa (baptidzoo) upoksiin ja sitten nostaa ylös.
Se miksi Pyhä Henki on valinnut sanan baptidzoo johtuu kasteen vertauskuvallisuudesta eli Pyhä Henki upottaa vanhan Aatamin kasteenhautaan, jonka kautta Pyhä Henki kuolettaa uskovassa lihan tekoja sekä Pyhä Henki nostaa myös uuteen elämään, jossa Pyhä Henki Jumalan sanan kautta vaikuttaa uskovan sydämessä tahtomista sekä tekemistä ja Jumalan tahdon mukaista elämää.
Kasteenhauta eli kun kastettava upotetaan kasteen hautaan ja vedetään sieltä ylös on vertauskuvaa sitä mitä Pyhä Henki tekee. Vesi ei voi antaa lihalle kuolemaa eikä ylösnousemus voimaa, mutta Pyhä Henki tekee sen.
Tämän tähden Pyhä Henki valitsi käytettävän sanaa baptidzoo, koska sillä on tuo merkitys upottaa, mutta myöskin nostaa takasin ylös. Samoin kun Pyhä Henki kuolettaa ”haudaten” meidän lihan tekomme sekä kun vesikasteen haudasta nostetaan ylös on se esikuvaa uudesta elämästä, jossa elämme Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta.
Joh 3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
Johanneksen kaste oli esikuvaa tulevasta kasteesta Herran Jeesuksen nimeen. Tästäkin käy ilmi veden määrä, jotta sitä oli paljon, koska tapahtui hautaaminen ei veden päälle pirskottaminen.
Kasteen sisältö on tärkeämpi kuin ulkonainen muoto, mutta sittenkin apostolisena aikana kaikki uskoontulleet upotettiin uskoontulon jälkeen ei ennen sitä.
Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
Tekstissä on kreik. sana anabainoo, joka tarkoittaa mm. nousta ylös, Jeesus nousi ylös vedestä, koska Hän oli upoksissa kastehetkellä. Sinäkin saat Jeesuksen esimerkin mukaisesti upottautua kasteen hautaan sekä nousta sieltä ylös. Matt 17:27:ssa on alkutekstissä sama sana anabainoo, kun siinä kerrotaan kalasta, joka onkimalla nostetaan ylös vedestä.Jeesusta ei haudattu länsimaisittain upottamalla maahan alaspäin. Jeesus haudattiin sylissä nostamalla ylöspäin uudessa kalliohaudassa sisällä.
Jeesusta ei todellakaan haudattu länsimaisittain upottamalla alaspäin maahan. Upotustekniikka ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Kasteen vertaaminen hautaamiseen tarkoittaa sitä, että kastettava liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ja kastettava alkaa elää uutta elämää kasteessa.
(Room.6:3-4)
Sana "bapditzoo" ei suinkaan tarkoita pelkästään upottamista, vaan kaikenlaista veden, veren ja öljyn kosketusta. Samaa sanaa käytettiin kun Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen punaisessa meressä kulkien kuivin jaloin, mutta vesi tuli pilvessä ja meressä. Ei heitä mihinkään upotettu, vaan he saivat kasteessa Kristuksen Hengen
(1.Kor.10).
Vanhimmat dokumentit kastetavasta mosaiikkikuvat katakombeissa kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla. Kastettava on kumartuneena eteenpäin kun vettä valetaan kastettavan päälle.
Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa ja lähetysmatkoilla hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Ei niitä ihmisiä mihinkään upotettu. Kastetapa oli valelu tai pirskoitus. Jeesus ei anna mitään määräystä kastetavasta eikä veden määrästä eikä kastettava iästä tai ymmärryksen ja älyn määrästä (Matt.28:19-20).
Kasteessa lapsi puetaan Kristukseen eli veren suojaan, Kristuspukuun. Sovitus pitää saada henkilökohtaiseksi lapselle. - kyllähän
kalliohauta kirjoitti:
Jeesusta ei haudattu länsimaisittain upottamalla maahan alaspäin. Jeesus haudattiin sylissä nostamalla ylöspäin uudessa kalliohaudassa sisällä.
Jeesusta ei todellakaan haudattu länsimaisittain upottamalla alaspäin maahan. Upotustekniikka ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Kasteen vertaaminen hautaamiseen tarkoittaa sitä, että kastettava liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ja kastettava alkaa elää uutta elämää kasteessa.
(Room.6:3-4)
Sana "bapditzoo" ei suinkaan tarkoita pelkästään upottamista, vaan kaikenlaista veden, veren ja öljyn kosketusta. Samaa sanaa käytettiin kun Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen punaisessa meressä kulkien kuivin jaloin, mutta vesi tuli pilvessä ja meressä. Ei heitä mihinkään upotettu, vaan he saivat kasteessa Kristuksen Hengen
(1.Kor.10).
Vanhimmat dokumentit kastetavasta mosaiikkikuvat katakombeissa kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla. Kastettava on kumartuneena eteenpäin kun vettä valetaan kastettavan päälle.
Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa ja lähetysmatkoilla hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Ei niitä ihmisiä mihinkään upotettu. Kastetapa oli valelu tai pirskoitus. Jeesus ei anna mitään määräystä kastetavasta eikä veden määrästä eikä kastettava iästä tai ymmärryksen ja älyn määrästä (Matt.28:19-20).
Kasteessa lapsi puetaan Kristukseen eli veren suojaan, Kristuspukuun. Sovitus pitää saada henkilökohtaiseksi lapselle.kuitenkin haudattiin kokonaan, eikä vain päätä, vai mitä?
- yks toinen
kalliohauta kirjoitti:
Jeesusta ei haudattu länsimaisittain upottamalla maahan alaspäin. Jeesus haudattiin sylissä nostamalla ylöspäin uudessa kalliohaudassa sisällä.
Jeesusta ei todellakaan haudattu länsimaisittain upottamalla alaspäin maahan. Upotustekniikka ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Kasteen vertaaminen hautaamiseen tarkoittaa sitä, että kastettava liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ja kastettava alkaa elää uutta elämää kasteessa.
(Room.6:3-4)
Sana "bapditzoo" ei suinkaan tarkoita pelkästään upottamista, vaan kaikenlaista veden, veren ja öljyn kosketusta. Samaa sanaa käytettiin kun Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen punaisessa meressä kulkien kuivin jaloin, mutta vesi tuli pilvessä ja meressä. Ei heitä mihinkään upotettu, vaan he saivat kasteessa Kristuksen Hengen
(1.Kor.10).
Vanhimmat dokumentit kastetavasta mosaiikkikuvat katakombeissa kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla. Kastettava on kumartuneena eteenpäin kun vettä valetaan kastettavan päälle.
Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa ja lähetysmatkoilla hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Ei niitä ihmisiä mihinkään upotettu. Kastetapa oli valelu tai pirskoitus. Jeesus ei anna mitään määräystä kastetavasta eikä veden määrästä eikä kastettava iästä tai ymmärryksen ja älyn määrästä (Matt.28:19-20).
Kasteessa lapsi puetaan Kristukseen eli veren suojaan, Kristuspukuun. Sovitus pitää saada henkilökohtaiseksi lapselle.Missä niitä vauvoja kastettin Raamatussa?
Missä vauvoja käskettiin edes kastaa?
Molempiin kysymyksiin ei missään, eikä Raamattu anna edes lupaa lisäillä omiaan: Sl.30:6,Ilm.22:18,1.Kor.4:6....
väität:
>>"hautavertaus ontuu
kalliohauta"
RAAMATTU EI ONNU! Hautaamisessa on yksi olennainen asia koko ruumis haudataan. (ei vain esim. päätä)
Uskovien upotuskaste kuvaa hautaamista, kun siinä koko ihminen laitetaan veden alle.
Jeesus laitettin kokonaan hautaan eikä vaan osaa Jeesuksen ruumiista. Vauvankasteessa tämäkin kasteen vertauskuvainollinen puoli tuhoutuu.
Toiseksi se, että vauvalla ei ole mitään vanhaa elämää haudattavana, koska vauva on viattomuuden olotilassa. Kaiken lisäksi "he" uskaltavat kutsua omaa asiaasa kasteeksi!
>>väität:"Kasteen vertaaminen hautaamiseen tarkoittaa sitä, että kastettava liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ja kastettava alkaa elää uutta elämää kasteessa.
(Room.6:3-4)
Miksi sinun pitää käyttää uskovien upotuskasteen Raamatun kohtia vauvakasteesi tukena. Kun lukee koko Room. 5. ja 6. luvun ymmärtää, että ei ole kysymys vauvakasteesta. esim. "Sillä kun olitte synninpalvelijoita, niin olitte vapaat vanhuskaudesta...jota te nyt häpeätte" Room.6:20-21
Väität:
>>"Kasteessa lapsi puetaan Kristukseen eli veren suojaan, Kristuspukuun. Sovitus pitää saada henkilökohtaiseksi lapselle."
Tällainen opetus vauvakasteesta voi kelvata jollekin, sillä Raamattu puhuu opetusksesta osattomista ja väärän opetusken uhreista(Room.16:17-18,1.Kor.14:23, Ef.4:14), Mutta ei niille, jotka tuntevat Raamatun opetuksen opetuslasten kasteesta ja mitä oikea usko pitää sisällään.
Väität:
>>"Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa ja lähetysmatkoilla hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Ei niitä ihmisiä mihinkään upotettu."
Koska Jumala on nähnyt, että sinunlaisia "sielunpuoskareita" löytyy, Hän laittoi Raamattuun veteen astumisen ja siellä tapahtuvan upotuskasteen ja taas vedestä ylös nousemisen selvästi Raamattuun: Ap.t 8:36-29 "...ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet. Joh.3:22-23 "Jeesus...kastoi...koska siellä oli paljon vettä." Matt.3:13-17 "Silloin Jeesus tuli..Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen...Kun Jeesus oli kastettu nousi hän kohta vedestä..."
Opetus, joka ei perustu Raamattuun on tuomittu häviöön, ja olettamus ei riitä perusteluksi. - bapditszoo
yks toinen kirjoitti:
Missä niitä vauvoja kastettin Raamatussa?
Missä vauvoja käskettiin edes kastaa?
Molempiin kysymyksiin ei missään, eikä Raamattu anna edes lupaa lisäillä omiaan: Sl.30:6,Ilm.22:18,1.Kor.4:6....
väität:
>>"hautavertaus ontuu
kalliohauta"
RAAMATTU EI ONNU! Hautaamisessa on yksi olennainen asia koko ruumis haudataan. (ei vain esim. päätä)
Uskovien upotuskaste kuvaa hautaamista, kun siinä koko ihminen laitetaan veden alle.
Jeesus laitettin kokonaan hautaan eikä vaan osaa Jeesuksen ruumiista. Vauvankasteessa tämäkin kasteen vertauskuvainollinen puoli tuhoutuu.
Toiseksi se, että vauvalla ei ole mitään vanhaa elämää haudattavana, koska vauva on viattomuuden olotilassa. Kaiken lisäksi "he" uskaltavat kutsua omaa asiaasa kasteeksi!
>>väität:"Kasteen vertaaminen hautaamiseen tarkoittaa sitä, että kastettava liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ja kastettava alkaa elää uutta elämää kasteessa.
(Room.6:3-4)
Miksi sinun pitää käyttää uskovien upotuskasteen Raamatun kohtia vauvakasteesi tukena. Kun lukee koko Room. 5. ja 6. luvun ymmärtää, että ei ole kysymys vauvakasteesta. esim. "Sillä kun olitte synninpalvelijoita, niin olitte vapaat vanhuskaudesta...jota te nyt häpeätte" Room.6:20-21
Väität:
>>"Kasteessa lapsi puetaan Kristukseen eli veren suojaan, Kristuspukuun. Sovitus pitää saada henkilökohtaiseksi lapselle."
Tällainen opetus vauvakasteesta voi kelvata jollekin, sillä Raamattu puhuu opetusksesta osattomista ja väärän opetusken uhreista(Room.16:17-18,1.Kor.14:23, Ef.4:14), Mutta ei niille, jotka tuntevat Raamatun opetuksen opetuslasten kasteesta ja mitä oikea usko pitää sisällään.
Väität:
>>"Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa ja lähetysmatkoilla hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Ei niitä ihmisiä mihinkään upotettu."
Koska Jumala on nähnyt, että sinunlaisia "sielunpuoskareita" löytyy, Hän laittoi Raamattuun veteen astumisen ja siellä tapahtuvan upotuskasteen ja taas vedestä ylös nousemisen selvästi Raamattuun: Ap.t 8:36-29 "...ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet. Joh.3:22-23 "Jeesus...kastoi...koska siellä oli paljon vettä." Matt.3:13-17 "Silloin Jeesus tuli..Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen...Kun Jeesus oli kastettu nousi hän kohta vedestä..."
Opetus, joka ei perustu Raamattuun on tuomittu häviöön, ja olettamus ei riitä perusteluksi.Punaisessa meressäkin oli paljon vettä, mutta ei se sanonta tarkoita, että 2,5 milj.Israelilaista olisi veden alle upotettu kun he saivat kasteen "bapditzoon" kulkien kuivin jaloin, veden tullessa merestä ja pilvestä. kaikki saivat kuitenkin saman kasteen, jossa myös sylilapset joivat Kristuksen Henkeä sanoo sana (1.Kor.12:13)
Etiopialaisen hoviherran kastepaikka, jonka monet ovat käyneet katsomassa Gasan tien vieressä, on vain lähteestä erämaahan valuva pieni kevätpuro. Siinä kokonaan veden alle upottaminen ilman kaivinkonetta on mahdotonta. Sanonta astuivat veteen ja astuivat takaisin rannalle, eihän se tarkoita että mennään kokonaan veden alle. Ei yli sen mitä on kirjoitettu.
Tuskin ne uskonsa puolesta vainonut ja kuolleet kristityt hakkasivat kallioon valheellisia Jeesuksen valelukasteen kuvia.
Vainonut kristityt hakkasivat kallioo omien kastamiensa lasten synymäpäivän, kastepäivän, ja kuolinpäivän. 1900 luvun hurmoshenkiset lahkolaiset tulevat tänne ja sanovat, että he joutuvat helvettiin, kun menivät sillä tavoin lapsiaan kastamaan.
Kristityt ovat kastaneet lapsensa kautta aikojen ja kastavat edelleenki aina Kristuksen tuloon saakka, jolloin morsiusseurakunta lähtee Karitsan häihin. Hääpuku saadaan kasteessa. Pieniäkin hääpukuja lapsille löytyy (Gal.3:27).
Kastamattomattomat lapsethan eivät edes kuulu seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen, vaan kuuluvat maaimaan (1.Kor.12:13). - ei-vertaus
kyllähän kirjoitti:
kuitenkin haudattiin kokonaan, eikä vain päätä, vai mitä?
Kaste tarkoittaa liittämistä Jeesuksen hautaamiseen, kuolemaan ja ylösnousemukseen.(room.6:3-5).
Kyse ei ole mistään vertauksesta, vaan Pyhän Hengen tekemästä työstä kasteessa. Meidät liitetään Kristuksen ruumiiseen kasteessa (1.Kor.12:13).
Kyse on hengellisestä asiasta, joka tapahtuu kasteessa.
Muutenhan veden allakin pitäisi olla näköesteen takana 3 pv, jotta kaste olisi täydellinen.
Entä, jos käsi jääkin veden yläpuolelle?
Meneekö kaste pieleen?
Jeesus ei anna mitään määräystä veden määrästä eikä kasteen muustakaan ulkoisesta muodosta, eikä kastettavien iästä (Matt.28:19-29) - "ylitys"
bapditszoo kirjoitti:
Punaisessa meressäkin oli paljon vettä, mutta ei se sanonta tarkoita, että 2,5 milj.Israelilaista olisi veden alle upotettu kun he saivat kasteen "bapditzoon" kulkien kuivin jaloin, veden tullessa merestä ja pilvestä. kaikki saivat kuitenkin saman kasteen, jossa myös sylilapset joivat Kristuksen Henkeä sanoo sana (1.Kor.12:13)
Etiopialaisen hoviherran kastepaikka, jonka monet ovat käyneet katsomassa Gasan tien vieressä, on vain lähteestä erämaahan valuva pieni kevätpuro. Siinä kokonaan veden alle upottaminen ilman kaivinkonetta on mahdotonta. Sanonta astuivat veteen ja astuivat takaisin rannalle, eihän se tarkoita että mennään kokonaan veden alle. Ei yli sen mitä on kirjoitettu.
Tuskin ne uskonsa puolesta vainonut ja kuolleet kristityt hakkasivat kallioon valheellisia Jeesuksen valelukasteen kuvia.
Vainonut kristityt hakkasivat kallioo omien kastamiensa lasten synymäpäivän, kastepäivän, ja kuolinpäivän. 1900 luvun hurmoshenkiset lahkolaiset tulevat tänne ja sanovat, että he joutuvat helvettiin, kun menivät sillä tavoin lapsiaan kastamaan.
Kristityt ovat kastaneet lapsensa kautta aikojen ja kastavat edelleenki aina Kristuksen tuloon saakka, jolloin morsiusseurakunta lähtee Karitsan häihin. Hääpuku saadaan kasteessa. Pieniäkin hääpukuja lapsille löytyy (Gal.3:27).
Kastamattomattomat lapsethan eivät edes kuulu seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen, vaan kuuluvat maaimaan (1.Kor.12:13).Jo perus asiat on sinulla sekaisin, niin mitenkä sitten voit edes ymmärtää totuutta.
Jos et osaa kirjaimia, et osaa lukea. Jos et osaa numeroita, et osaa laskea. Jos et osaa Raamatun perus asioita, et voi ymmärtää Raamatun kirjoituksia.
Egypti tarkoittaa Raamatussa maailmaa ja kun Israelilaiset uskoivat mitä Mooses heille sanoi, eli sivelkää karitsan verta ovipieliinne, niin kuolema ei vieraile teidän luona. Tässä on vertaus siitä, että Karitsan(Jeesuksen) veri pelastaa, eli uudestisynnyttää ihmisen.
Sen jälkeen Israel lähti pois Egyptistä eli uskova lähtee pois syntisestä maailmasta. Punaisenmeren läpi kulkeminen on vertaus kasteesta, jonka uskova ihminen ottaa, huomaa tämä on vertauskuva.
Siis meri eroitti israelilaiset Egyptistä eli kaste eroittaa uskovan tästä maailmasta ja siitä alkaa uskovan matka luvattuun maahan(Jeesus tie).
Tässä tapauksessa siis vesi ei pelastanut Israelia, mutta Mooseksen pitäessä sauvaansa meren yllä he pääsivät toiselle puolelle ja näin pelastuivat(saivat kasteen) ja Egyptiläiset tuhoutuivat kun meri palasi paikoilleen.
Sama vertaus kuva on Nooan arkki, myös siellä vesi ei pelastanut, vaan arkki pelasti ja vesi tuhosi maailman, siis Jeesus Kristus pelastaa ja kaste eroittaa uskovan kokonaan syntisestä maailmasta.
Siis aina ensin usko ja sitten kaste aina järjestys on sama ja tämä "prosessi" ON AINA HENKILÖKOHTAINEN ja jokainen tekee tämän itse henkilökohtaisesti(Jumalan kutsusta/armosta).
Vauva ei siis voi tälläistä tehdä, niin siksi vauvakastelu on TURHA Raamatun mukaan.
PS: Historian käsityksesi on kylläkin väärä kun tuollaista väität, että vasta 1900-luvulla olisi tuollaiset puheet alkanut.
Raamattu todistaa selvästi, että vain uskovat kastetaan ja missään siellä ei sanota sanallakaan, että vauvat pitäisi kastaa, se on mahdotonta Raamatun mukaan. Tämä on ollut totuus alusta asti, eikä vasta joskus 1900-luvulla. jo,, kirjoitti:
sanoin, lapsikasteen puolestapuhujat esittävät vain ne sanan paikat jotka he luulevat todistavan lapsikasteen, mutta teidän perusteluista puuttuu KOKO Raamatun TOTUUS:
--------------------------------------------------
Sylivauvakasteen kannattajat opettavat, jotta baptidzoo sana ei merkitse upottamista, vaikka kreikankielen Raamattu sanakirjat antavat sanalle baptidzoo merkityksen kastaa upottamalla sekä upottaa.
Sylivauvakasteen kannattajat opettavat, jotta kreikassa on sana katapontidzoo, joka tarkoittaa upottamista. Katapontidzoo sanassa on merkitys vajoamisesta sekä upoksiin jäämisestä.
Matt 14: 30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
Tässä kohtaa on katapontidzoo sana. Pietari ei suinkaan uponnut kokonaan, vaan vain vajosi veteen, mutta ei kokonaan veden alle. Matt 18:6 käytetään myös katapontidzoo sanaa, jossa oli kehotus myllynkiveen kaulaan ripustamiseen, jotta hänet upotettaisiin veteen, sillä seurauksella, että hän jää upoksiin.
Se miksi kaste kohdissa käytetään sanajuuria baptidzoo, baptisma johtuu siitä, jotta näillä sanoilla on sellainen merkitys, jossa jokin tai jotakin upotetaan, mutta samalla nostetaan myöskin ylös vedestä.
Kreikkalainen runoilija ja lääkäri Nicander, joka eli n. 200 e.Kr käytti kirjoituksessaan verbiä baptidzoo, kun hän kertoi kuinka vihannekset tuli kastaa (baptidzoo) upoksiin ja sitten nostaa ylös.
Se miksi Pyhä Henki on valinnut sanan baptidzoo johtuu kasteen vertauskuvallisuudesta eli Pyhä Henki upottaa vanhan Aatamin kasteenhautaan, jonka kautta Pyhä Henki kuolettaa uskovassa lihan tekoja sekä Pyhä Henki nostaa myös uuteen elämään, jossa Pyhä Henki Jumalan sanan kautta vaikuttaa uskovan sydämessä tahtomista sekä tekemistä ja Jumalan tahdon mukaista elämää.
Kasteenhauta eli kun kastettava upotetaan kasteen hautaan ja vedetään sieltä ylös on vertauskuvaa sitä mitä Pyhä Henki tekee. Vesi ei voi antaa lihalle kuolemaa eikä ylösnousemus voimaa, mutta Pyhä Henki tekee sen.
Tämän tähden Pyhä Henki valitsi käytettävän sanaa baptidzoo, koska sillä on tuo merkitys upottaa, mutta myöskin nostaa takasin ylös. Samoin kun Pyhä Henki kuolettaa ”haudaten” meidän lihan tekomme sekä kun vesikasteen haudasta nostetaan ylös on se esikuvaa uudesta elämästä, jossa elämme Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta.
Joh 3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
Johanneksen kaste oli esikuvaa tulevasta kasteesta Herran Jeesuksen nimeen. Tästäkin käy ilmi veden määrä, jotta sitä oli paljon, koska tapahtui hautaaminen ei veden päälle pirskottaminen.
Kasteen sisältö on tärkeämpi kuin ulkonainen muoto, mutta sittenkin apostolisena aikana kaikki uskoontulleet upotettiin uskoontulon jälkeen ei ennen sitä.
Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
Tekstissä on kreik. sana anabainoo, joka tarkoittaa mm. nousta ylös, Jeesus nousi ylös vedestä, koska Hän oli upoksissa kastehetkellä. Sinäkin saat Jeesuksen esimerkin mukaisesti upottautua kasteen hautaan sekä nousta sieltä ylös. Matt 17:27:ssa on alkutekstissä sama sana anabainoo, kun siinä kerrotaan kalasta, joka onkimalla nostetaan ylös vedestä.Sanot:
"Kasteenhauta eli kun kastettava upotetaan kasteen hautaan ja vedetään sieltä ylös on vertauskuvaa sitä mitä Pyhä Henki tekee. Vesi ei voi antaa lihalle kuolemaa eikä ylösnousemus voimaa, mutta Pyhä Henki tekee sen".
---
Eikö Jeesus juuri liitäkkin veden ja Hengen toisiinsa (Joh. 3:5).
En ymmärrä, miksi puhut vertauskuvista?
Liitätkö sinä kasteeseen Pyhän Hengen?"ylitys" kirjoitti:
Jo perus asiat on sinulla sekaisin, niin mitenkä sitten voit edes ymmärtää totuutta.
Jos et osaa kirjaimia, et osaa lukea. Jos et osaa numeroita, et osaa laskea. Jos et osaa Raamatun perus asioita, et voi ymmärtää Raamatun kirjoituksia.
Egypti tarkoittaa Raamatussa maailmaa ja kun Israelilaiset uskoivat mitä Mooses heille sanoi, eli sivelkää karitsan verta ovipieliinne, niin kuolema ei vieraile teidän luona. Tässä on vertaus siitä, että Karitsan(Jeesuksen) veri pelastaa, eli uudestisynnyttää ihmisen.
Sen jälkeen Israel lähti pois Egyptistä eli uskova lähtee pois syntisestä maailmasta. Punaisenmeren läpi kulkeminen on vertaus kasteesta, jonka uskova ihminen ottaa, huomaa tämä on vertauskuva.
Siis meri eroitti israelilaiset Egyptistä eli kaste eroittaa uskovan tästä maailmasta ja siitä alkaa uskovan matka luvattuun maahan(Jeesus tie).
Tässä tapauksessa siis vesi ei pelastanut Israelia, mutta Mooseksen pitäessä sauvaansa meren yllä he pääsivät toiselle puolelle ja näin pelastuivat(saivat kasteen) ja Egyptiläiset tuhoutuivat kun meri palasi paikoilleen.
Sama vertaus kuva on Nooan arkki, myös siellä vesi ei pelastanut, vaan arkki pelasti ja vesi tuhosi maailman, siis Jeesus Kristus pelastaa ja kaste eroittaa uskovan kokonaan syntisestä maailmasta.
Siis aina ensin usko ja sitten kaste aina järjestys on sama ja tämä "prosessi" ON AINA HENKILÖKOHTAINEN ja jokainen tekee tämän itse henkilökohtaisesti(Jumalan kutsusta/armosta).
Vauva ei siis voi tälläistä tehdä, niin siksi vauvakastelu on TURHA Raamatun mukaan.
PS: Historian käsityksesi on kylläkin väärä kun tuollaista väität, että vasta 1900-luvulla olisi tuollaiset puheet alkanut.
Raamattu todistaa selvästi, että vain uskovat kastetaan ja missään siellä ei sanota sanallakaan, että vauvat pitäisi kastaa, se on mahdotonta Raamatun mukaan. Tämä on ollut totuus alusta asti, eikä vasta joskus 1900-luvulla.Meren "ylitys":
" Egypti tarkoittaa Raamatussa maailmaa ja kun Israelilaiset uskoivat mitä Mooses heille sanoi, eli sivelkää karitsan verta ovipieliinne, niin kuolema ei vieraile teidän luona. Tässä on vertaus siitä, että Karitsan(Jeesuksen) veri pelastaa, eli uudestisynnyttää ihmisen."
----
Pelastiko karitsan veren ovenpieleen sively myös pienet lapset (siis koko perhekunnan) kuolemalta?- asia,
Tapio522 kirjoitti:
Meren "ylitys":
" Egypti tarkoittaa Raamatussa maailmaa ja kun Israelilaiset uskoivat mitä Mooses heille sanoi, eli sivelkää karitsan verta ovipieliinne, niin kuolema ei vieraile teidän luona. Tässä on vertaus siitä, että Karitsan(Jeesuksen) veri pelastaa, eli uudestisynnyttää ihmisen."
----
Pelastiko karitsan veren ovenpieleen sively myös pienet lapset (siis koko perhekunnan) kuolemalta?tämä veren suoja, kuin meren ylitys, eli se on vertaus ihmisen uskoon tulosta ja kasteesta, siis Israel on vertauskuva uskoontulleesta ihmisestä, joka ensin uskoi veren suojaan ja sitten kastettiin eli erotettiin tästä maailmasta.
Etkö jo käsitä? - sanaa.
"ylitys" kirjoitti:
Jo perus asiat on sinulla sekaisin, niin mitenkä sitten voit edes ymmärtää totuutta.
Jos et osaa kirjaimia, et osaa lukea. Jos et osaa numeroita, et osaa laskea. Jos et osaa Raamatun perus asioita, et voi ymmärtää Raamatun kirjoituksia.
Egypti tarkoittaa Raamatussa maailmaa ja kun Israelilaiset uskoivat mitä Mooses heille sanoi, eli sivelkää karitsan verta ovipieliinne, niin kuolema ei vieraile teidän luona. Tässä on vertaus siitä, että Karitsan(Jeesuksen) veri pelastaa, eli uudestisynnyttää ihmisen.
Sen jälkeen Israel lähti pois Egyptistä eli uskova lähtee pois syntisestä maailmasta. Punaisenmeren läpi kulkeminen on vertaus kasteesta, jonka uskova ihminen ottaa, huomaa tämä on vertauskuva.
Siis meri eroitti israelilaiset Egyptistä eli kaste eroittaa uskovan tästä maailmasta ja siitä alkaa uskovan matka luvattuun maahan(Jeesus tie).
Tässä tapauksessa siis vesi ei pelastanut Israelia, mutta Mooseksen pitäessä sauvaansa meren yllä he pääsivät toiselle puolelle ja näin pelastuivat(saivat kasteen) ja Egyptiläiset tuhoutuivat kun meri palasi paikoilleen.
Sama vertaus kuva on Nooan arkki, myös siellä vesi ei pelastanut, vaan arkki pelasti ja vesi tuhosi maailman, siis Jeesus Kristus pelastaa ja kaste eroittaa uskovan kokonaan syntisestä maailmasta.
Siis aina ensin usko ja sitten kaste aina järjestys on sama ja tämä "prosessi" ON AINA HENKILÖKOHTAINEN ja jokainen tekee tämän itse henkilökohtaisesti(Jumalan kutsusta/armosta).
Vauva ei siis voi tälläistä tehdä, niin siksi vauvakastelu on TURHA Raamatun mukaan.
PS: Historian käsityksesi on kylläkin väärä kun tuollaista väität, että vasta 1900-luvulla olisi tuollaiset puheet alkanut.
Raamattu todistaa selvästi, että vain uskovat kastetaan ja missään siellä ei sanota sanallakaan, että vauvat pitäisi kastaa, se on mahdotonta Raamatun mukaan. Tämä on ollut totuus alusta asti, eikä vasta joskus 1900-luvulla.Kasteessa kaikki joivat Kristuksen Henkeä. Uskohan on yksi Kristuksen Hengen ominaisuus. Kasteen jälkeen kansa uskoi Herraan.
2. Moos. 14:31
"Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi Herraa JA USKOI HERRAAN ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta."
....
Sanoit näin eksyttääksesi:
"Sama vertaus kuva on Nooan arkki, myös siellä vesi ei pelastanut"
Raamattu sanoo kuitenkin näin: 1. Piet. 3:21
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena" - kyllä
sanaa. kirjoitti:
Kasteessa kaikki joivat Kristuksen Henkeä. Uskohan on yksi Kristuksen Hengen ominaisuus. Kasteen jälkeen kansa uskoi Herraan.
2. Moos. 14:31
"Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi Herraa JA USKOI HERRAAN ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta."
....
Sanoit näin eksyttääksesi:
"Sama vertaus kuva on Nooan arkki, myös siellä vesi ei pelastanut"
Raamattu sanoo kuitenkin näin: 1. Piet. 3:21
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena"En tietenkään halua eksyttää, pois se.
Siis vesi pelastaa ,KASTEENA, mutta arkki pelasti 8 sielua ja vesi tuhosi maailman.
Eli arkki on se joka pelasti ja arkki on vertaus Jeesuksesta eli Jeesus pelastaa ja uskoon tulon jälkeen kastetaan, ei ennen. - merkitys
kyllä kirjoitti:
En tietenkään halua eksyttää, pois se.
Siis vesi pelastaa ,KASTEENA, mutta arkki pelasti 8 sielua ja vesi tuhosi maailman.
Eli arkki on se joka pelasti ja arkki on vertaus Jeesuksesta eli Jeesus pelastaa ja uskoon tulon jälkeen kastetaan, ei ennen.Kastehan merkitsee seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen liittämistä. Kastamaton ei-kristitty lapsihan on jätetty seurakunnan ulkopuolelle.
Yksi ruumis, monta jäsentä
12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
kastekeskusteluista:
"uskovienkasteen(upotuskaste) puolesta puhujat ovat täysin oikeassa, koska he joka kerta perustelevat sanomansa Raamatun Sanalla".
---
OK!
Mitä uskovien kaste pitää sisällään, muutakin kuin pelkkää vettä (=upotus) ja oman kuuliaisuuden askeleen (=lain teko)?
(Muutama Sanan paikka riittää perusteluksi!)- jo,,
saanut monta perustelua, miksi jankkaat kysymykselläsi?
jo,, kirjoitti:
saanut monta perustelua, miksi jankkaat kysymykselläsi?
...jotenkin kiusallisia?
Eikö hyvään keskusteluun juuri kuulu kyselyt (vaikka yhä uudelleenkin, jos vastausta ei kuulu) ja vastaamiset...puolin ja toisin.
Täällä on aina uusiakin keskustelijoita ja lukijoita, jotka eivät vielä tiedä, mitä aikaisemmin on keskusteltu.
Heidätkin on hyvä huomioida.
Monia varmaan kiinnostaa; Mikä on uskovien kasteen hengellinen sisältö, vai onko se pelkkää vettä (=upotus) ja ihmisen oma kuuliaisuuden teko (=lakia)?- suinkaan
Tapio522 kirjoitti:
...jotenkin kiusallisia?
Eikö hyvään keskusteluun juuri kuulu kyselyt (vaikka yhä uudelleenkin, jos vastausta ei kuulu) ja vastaamiset...puolin ja toisin.
Täällä on aina uusiakin keskustelijoita ja lukijoita, jotka eivät vielä tiedä, mitä aikaisemmin on keskusteltu.
Heidätkin on hyvä huomioida.
Monia varmaan kiinnostaa; Mikä on uskovien kasteen hengellinen sisältö, vai onko se pelkkää vettä (=upotus) ja ihmisen oma kuuliaisuuden teko (=lakia)?kiusallisia, mutta miksi laittaa sinulle samaa tekstiä samaan kysymykseen johon olet jo vastauksen saanut.
On toki huomaavaista huomioida muutkin/uudet lukiat, mutta kyllä ne voivat itsekkin kysymyksensä tehdä, jos jokin VIELÄ kiikastaa.
- RitariOlevainen
osui naulankantaan,siunausta !
- TaistoRa.
Johtopäätöksesi on täysin oikea johtopäätös!
>>Room 10:9-10,17
>>Apt 2:40-44
>>Apt 8:12
>>Apt 10:44-48
>>Joh 17:6-8
Siunausta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1873965
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5182944Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!411831Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?1201582- 501400
Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?221321Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti561292Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581247Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1291219Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.431105