Tästä on ehkä ollut juttua, mutta en löytänyt tai osannut etsiä. Miten pitäisi lausua suomalaisia erisnimiä esim. englanniksi puhuttaessa? Itseäni koskee korvaan kun joku suomalainen sanoo "aim from tsöörkhu" (Turku), "hii gous tu höwsinkhi" (Helsinki), "hiis neim is maartshi" (Martti).
Suom. nimien lausuminen
5
584
Vastaukset
- .........
suomalaisittain. Ruotsalaiset nimet ruotsalaisittain ym.
- Jarkko
Eihän tässä asiassa ole mitään ongelmaa. Tietenkin suomalaisten nimien oikea ääntäminen englantia puhuttaessa on sama kuin suomea puhuttaessa. Mitenpä vaikka "Jyväskylä" ääntyisi, jos se äännettäisiin englannin sääntöjen mukaan? Mahdotonta antaa vastausta! Toivottavasti ei ainakaan "Jyväs-kyylä". :o)
- minä_
Minä teen usein niin kun puhun englanninkielisten kanssa, että lausun sanat suomalaisen ja englantilaisen ääntämyksen kompromissina. Turusta tulee Toorkoo (englannin u) ja Helsinki lausun englantilaisella l:llä mutta suomalaisella painotuksella. Jos lausuu "Turku" hyvin suomalaisesti koko nimi menee vieraskielisiltä ohi. Toisaalta jos tiedän, että henkilö on tottunut suomalaiseen ääntämykseen lausun suomen sanat ihan tavallisesti. Mutta joskus suomalainen r on vaikea käyttää keskellä englanninkielisiä lauseita.
- ulkomaaneläville
niin, että ymmärtävät ääntää 'oikein'?
Esimerkiksi Toyala? Saynaeyokhi? Ohloo? S-paw?
Englantia puhuessani lausun ranskalaiset nimet ranskan ääntämyksen mukaan sikäli kuin osaan. Miksi ihmeessä tekisin toisin suomalaisille nimille? En myöskään ymmärrä, mitä tarkoitat ääntämysmerkinnöillä "tsöörkhu" jne.
Saatan kyllä lausua nimen "Helsinki" niin, että paino on toisella tavulla, koska tämä tuntuu olevan vallitseva ääntämys englannissa. Tätä voi verrata vaikkapa siihen, että nimi "Paris" lausutaan englannissa aika lailla toisin kuin ranskassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339