HS: Joka neljäs paiskii ylitöitä palkatta

Suomi24toimitus

Neljännes kaikista työntekijöistä tekee ylitöitä ilman erillistä korvausta ainakin kerran kuussa, Helsingin Sanomat uutisoi. Ylemmistä toimihenkilöistä jopa 57 prosenttia tekee palkattomia ylitöitä.

Vartti lisää työtä päivässä on lähes puolentoista viikon pidennys vuosittaiseen työaikaan.

Lue uutinen Helsingin Sanomista:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Jopa joka neljäs paiskii ylitöitä ilmaiseksi/1135220442563

Miten sinun työpaikallasi suhtaudutaan ylitöihin? Maksetaanko niistä asianmukainen korvaus? Oletko joutunut tekemään palkatta ylitöitä?

172

32349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PITÄÄ JOSKUS OLLA

      Työpaikka on tärkein, ei ainainen nurina. Joskus voi jotain uhrata, että yritys pysyy pystyssä!

      • Killi

        Joka ikinen yritys on olemassa vaan sitä varten, että joku tekee sillä rahallista tulosta itselleen. En ole kuullut koven monen perustavan yritystään sitä varten, että voisi luoda työpaikkoja tai vaan pitää yritystä pystyssä.

        Eli seuraavan kerran kun ilmaiseksi teet ylitöitä, mieti:
        -kuka saa rahat?
        -muistaako kukaan (varsinkaan yrityksessä) sinua kymmenen vuoden päästä sinä upeana työntekijänä joka ilmaiseksi teki joka päivä ylitöitä?


        "Talkoohenekä" taitaa olla itse yrittäjä, joka tässäkin syyllistää työntekijoitä omaksi edukseen.

        Itse en harrasta hyväntekeväisyyttä yrityksen omistajia kohtaan, jotka on huomatavasti minua varakkaampia. Käyn töissä siksi, että saan siitä palkan, jos en palkaa saa ei ole mitään syytä tehdä töitäkään. Hyväntekeväisyys kohteen valitsen jostakin muusta kohteesta.


      • Andrei

        Tuttavan työpaikalla työntekijöillä oli talkoohenkeä ja suostuivat roimaan palkanalennukseen, vuosi eteenpäin ja kenkää kaikille..

        Nykypäivänä tarvittaisiin talkoohenkeä enemmän tuolta omistaja/johto suunnalta, kuin työntekijöiltä..


      • talkoita

        Niinpä niin, mutta onko työnantajasi myös talkoohenkinen?
        Jos yrityksen pystyssäpysyminen on kiinni työntekijöiden "talkoista", tulee mieleen, että on se aika heikossa tilassa.


      • filosofi
        Killi kirjoitti:

        Joka ikinen yritys on olemassa vaan sitä varten, että joku tekee sillä rahallista tulosta itselleen. En ole kuullut koven monen perustavan yritystään sitä varten, että voisi luoda työpaikkoja tai vaan pitää yritystä pystyssä.

        Eli seuraavan kerran kun ilmaiseksi teet ylitöitä, mieti:
        -kuka saa rahat?
        -muistaako kukaan (varsinkaan yrityksessä) sinua kymmenen vuoden päästä sinä upeana työntekijänä joka ilmaiseksi teki joka päivä ylitöitä?


        "Talkoohenekä" taitaa olla itse yrittäjä, joka tässäkin syyllistää työntekijoitä omaksi edukseen.

        Itse en harrasta hyväntekeväisyyttä yrityksen omistajia kohtaan, jotka on huomatavasti minua varakkaampia. Käyn töissä siksi, että saan siitä palkan, jos en palkaa saa ei ole mitään syytä tehdä töitäkään. Hyväntekeväisyys kohteen valitsen jostakin muusta kohteesta.

        Aivan oikea ajattelutapa minusta 8 tunnissakin on jo ainakin 3 tuntia ylimääräistä (ylityötä)mistä ei makseta palkkaa kaikilla aloilla ei voida edes puhua palkasta vaan toimeentulotuesta


      • ei ole

        työntekijän vastuulla, jos työntekijä joutuu uhrautumaan yritykselle ilmaisella työllä että firma pysyy pystyssä niin se ei ole työntekijän asia pönkittää firmaa ilmaistyöllä. firma on silloin jo kuolemaan tuomittu./TAI FIRMA KÄYTTÄÄ VAAN HYVÄKSEEN ERI TILANTEITA TYÖNTEKIJÖILTÄ.
        Kyllä firman pitää toimia niin että se ei nojaa työtätekevään ihmiseen taloudellisentilanteensa parantamiseksi.


      • Nimetön
        Andrei kirjoitti:

        Tuttavan työpaikalla työntekijöillä oli talkoohenkeä ja suostuivat roimaan palkanalennukseen, vuosi eteenpäin ja kenkää kaikille..

        Nykypäivänä tarvittaisiin talkoohenkeä enemmän tuolta omistaja/johto suunnalta, kuin työntekijöiltä..

        Siinä sitä ollaan kun pomot jo alkavat saneleen työntekijöille, että "eipä enää tarvi itse olla tuotannossa mukana..." Siinä johtoportaan talkoohenkeä.


      • orjatarko?
        Killi kirjoitti:

        Joka ikinen yritys on olemassa vaan sitä varten, että joku tekee sillä rahallista tulosta itselleen. En ole kuullut koven monen perustavan yritystään sitä varten, että voisi luoda työpaikkoja tai vaan pitää yritystä pystyssä.

        Eli seuraavan kerran kun ilmaiseksi teet ylitöitä, mieti:
        -kuka saa rahat?
        -muistaako kukaan (varsinkaan yrityksessä) sinua kymmenen vuoden päästä sinä upeana työntekijänä joka ilmaiseksi teki joka päivä ylitöitä?


        "Talkoohenekä" taitaa olla itse yrittäjä, joka tässäkin syyllistää työntekijoitä omaksi edukseen.

        Itse en harrasta hyväntekeväisyyttä yrityksen omistajia kohtaan, jotka on huomatavasti minua varakkaampia. Käyn töissä siksi, että saan siitä palkan, jos en palkaa saa ei ole mitään syytä tehdä töitäkään. Hyväntekeväisyys kohteen valitsen jostakin muusta kohteesta.

        työpaikassani on 7 palkollista pomo, ei makseta ylityökorvauksia, ei arkipyhäkorvauksia, ei siis mitään! Omistaja vielä ihmettelee työntekijöiden vaihtuvuutta!! Joustoista puhutaan, mutta kaikki joustot ovat työnantajan eduksi...


      • näin!
        Killi kirjoitti:

        Joka ikinen yritys on olemassa vaan sitä varten, että joku tekee sillä rahallista tulosta itselleen. En ole kuullut koven monen perustavan yritystään sitä varten, että voisi luoda työpaikkoja tai vaan pitää yritystä pystyssä.

        Eli seuraavan kerran kun ilmaiseksi teet ylitöitä, mieti:
        -kuka saa rahat?
        -muistaako kukaan (varsinkaan yrityksessä) sinua kymmenen vuoden päästä sinä upeana työntekijänä joka ilmaiseksi teki joka päivä ylitöitä?


        "Talkoohenekä" taitaa olla itse yrittäjä, joka tässäkin syyllistää työntekijoitä omaksi edukseen.

        Itse en harrasta hyväntekeväisyyttä yrityksen omistajia kohtaan, jotka on huomatavasti minua varakkaampia. Käyn töissä siksi, että saan siitä palkan, jos en palkaa saa ei ole mitään syytä tehdä töitäkään. Hyväntekeväisyys kohteen valitsen jostakin muusta kohteesta.

        Puhut asiaa, olen täysin samaa mieltä, rahat käärii ylitöistäsi yrityksen johto. Joten onko viisasta tehdä hyväntekeväiyyttä omalla kuistannuksella ahneiden paskiasiten mieliksi jotka paikan tullen, halvemman työvoiman etc. jättävät sinut omillesi. Siinä kiitos uhrauksistasi?


      • Palkkansa ansainnut
        Killi kirjoitti:

        Joka ikinen yritys on olemassa vaan sitä varten, että joku tekee sillä rahallista tulosta itselleen. En ole kuullut koven monen perustavan yritystään sitä varten, että voisi luoda työpaikkoja tai vaan pitää yritystä pystyssä.

        Eli seuraavan kerran kun ilmaiseksi teet ylitöitä, mieti:
        -kuka saa rahat?
        -muistaako kukaan (varsinkaan yrityksessä) sinua kymmenen vuoden päästä sinä upeana työntekijänä joka ilmaiseksi teki joka päivä ylitöitä?


        "Talkoohenekä" taitaa olla itse yrittäjä, joka tässäkin syyllistää työntekijoitä omaksi edukseen.

        Itse en harrasta hyväntekeväisyyttä yrityksen omistajia kohtaan, jotka on huomatavasti minua varakkaampia. Käyn töissä siksi, että saan siitä palkan, jos en palkaa saa ei ole mitään syytä tehdä töitäkään. Hyväntekeväisyys kohteen valitsen jostakin muusta kohteesta.

        samaa mieltä kanssasi. Katson ansainneeni jokaisesta tekemästäni työminuutista täyden korvauksen. Jos tekee työnsä huonosti tai tekee töitä liian vähän palkkaansa nähden niin jotenkin ymmärrän palkatta ylitöitä tekemisen.


      • anne- panne

        Työstä tehdystä työstä kuuluu maksaa palkkaa sen mukaisesti. Perseennuolijat ja sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa sanoa ei, tekevät työnantajalle ilmaista työtä. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan mennä niin, että työnantaja tarjoaa työntekijälleen työn ja työntekijä tekee sen parhaan mahdollisuuksien mukaan työnantajalleen, panostaa itsensä kokonaan ja on velvollinen noudattamaan yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia. Työnantaja on myös velvoitettu noudattamaan sääntöjä ja sovittuja sopimuksia sekä maksamaan työstä tehtyä palkkaa joka tunnilta.

        Ihminen, joka suostuu tekemään jatkuvasti ylitöitä vähän, kuluttaa itseänä uupumukseen asti ja loppujen lopuksi sitä työnantaja ei muista kymmenen vuoden päästä. Mielestäni silkaa typeryyttä.


      • palkkatyöläinen

        sellainen "yritys", joka ei pysy pystyssä kun maksaa tekemisestä palkan, saa kaatua.
        Itse en tee talkoilla. Teen tarvittaessa ylitöitä, mutta kirjaan ne ylös.

        Työpaikka saattaa olla tärkein elämässä toimeentulon takia, ei muuten, ainakaan minulle.


      • Firmat voi hyvin

        Taas työnantajan syyllistämistä. Muka firmat nurin ! Eikös toi toinen kampanjoivista liitoista - Ammattiliitto Suora - edusta pankkilaisia. Pankithan tahkoavat historiansa parhaita tuloksia, eikä ne mihinkään ylityökorvauksiin kaadu. Voittoja vaan halutaan lisää johdolle ja omistajille.


      • työnantaja
        ei ole kirjoitti:

        työntekijän vastuulla, jos työntekijä joutuu uhrautumaan yritykselle ilmaisella työllä että firma pysyy pystyssä niin se ei ole työntekijän asia pönkittää firmaa ilmaistyöllä. firma on silloin jo kuolemaan tuomittu./TAI FIRMA KÄYTTÄÄ VAAN HYVÄKSEEN ERI TILANTEITA TYÖNTEKIJÖILTÄ.
        Kyllä firman pitää toimia niin että se ei nojaa työtätekevään ihmiseen taloudellisentilanteensa parantamiseksi.

        "Kyllä firman pitää toimia niin että se ei nojaa työtätekevään ihmiseen taloudellisentilanteensa parantamiseksi."

        Et tiedä kuinka mielellämme me yrittäjät toimisimme nojaamatta työtätekevään ihmiseen tuloksia hakiessamme. Siitä taas kitinä tulisi.


      • pidä huolta

        siitä että olette perillä asioista ja laista .. mitn ilmaseks tekemisiä


      • sinut

        varmasti saat töitä. 050 9211480


      • juristi-urpo
        orjatarko? kirjoitti:

        työpaikassani on 7 palkollista pomo, ei makseta ylityökorvauksia, ei arkipyhäkorvauksia, ei siis mitään! Omistaja vielä ihmettelee työntekijöiden vaihtuvuutta!! Joustoista puhutaan, mutta kaikki joustot ovat työnantajan eduksi...

        Liittoon yhteys ..toivottavasti työnantajasi kuuluu jonkin tessin alle?Jos ei, lähtekää kaikki kävelemään.


      • Hana

        Ns. "Talkoohenki" on mielestäni vai naapuri/tuttujen auttamista, mutta ei työntekijän tai työnantajan keskuudessa kun kysymys on työntekijän elannosta (tässä itse työnantajan palkkaus yksityisyrittäjänä on kumminkin eri tapaus, mikäli se koskee vain itseensä).

        Mielestäni noille työnantajille pitäisi joku sakko tässä maassa tehdä, jos ei maksa ylityöstä vaan antaa sen lomana (näin toimii esimerkiksi kunnat eräillä aloilla, joka on periaatteessa laiminlyönyt itsensä työnantajana).

        Kokoomus puolueena on persiistä!!


      • työnantaja

        Minulla on työnantaja joka tahkosi viimekin vuonna miljoonana voittoa. Minulta kuitenkin viedään ylityötunnit ja maksetaan ne matka-aikana, joka on peruspalkkaista. Se on henkilökohtaisesti iso asia, kun niitä tulee vuodessa jonkin verran ja kusetus jatkuu. Osinkoja, osinkoja pomot huutaa. Sanoin, että myykää mulle kanssa, ostan tuhat niitä, kun kerran osinkoja maksetaan 93€/ osake, niin ei ole myytävänä kuin johtoryhmän jäsenille.

        Että ei valiteta aina ei...

        T: Kimmo


      • mieltä
        Andrei kirjoitti:

        Tuttavan työpaikalla työntekijöillä oli talkoohenkeä ja suostuivat roimaan palkanalennukseen, vuosi eteenpäin ja kenkää kaikille..

        Nykypäivänä tarvittaisiin talkoohenkeä enemmän tuolta omistaja/johto suunnalta, kuin työntekijöiltä..

        ...että joskus pomon tarttis joustaa edes sen verran, että on kunnolliset työkalut eikä tarvitsisi itse työvaatteita kustantaa.


      • hande1977
        Killi kirjoitti:

        Joka ikinen yritys on olemassa vaan sitä varten, että joku tekee sillä rahallista tulosta itselleen. En ole kuullut koven monen perustavan yritystään sitä varten, että voisi luoda työpaikkoja tai vaan pitää yritystä pystyssä.

        Eli seuraavan kerran kun ilmaiseksi teet ylitöitä, mieti:
        -kuka saa rahat?
        -muistaako kukaan (varsinkaan yrityksessä) sinua kymmenen vuoden päästä sinä upeana työntekijänä joka ilmaiseksi teki joka päivä ylitöitä?


        "Talkoohenekä" taitaa olla itse yrittäjä, joka tässäkin syyllistää työntekijoitä omaksi edukseen.

        Itse en harrasta hyväntekeväisyyttä yrityksen omistajia kohtaan, jotka on huomatavasti minua varakkaampia. Käyn töissä siksi, että saan siitä palkan, jos en palkaa saa ei ole mitään syytä tehdä töitäkään. Hyväntekeväisyys kohteen valitsen jostakin muusta kohteesta.

        kerrankin järjen ääin näillä palstoilla. ei sitä työtä pidä tehdä jos siitä ei makseta. talkoilla sais olla lopuniän jos tarpeeksi sinisilmäinen olisi.


    • ylitöissä

      Jep 2h/pv vuodesta toiseen

      • 36.9h/vko

        Älytöntä tehdä millekään työnantajalle ilmaiseksi töitä. Kyllä sellainen varmasti työnantajalle käy, mut kuvitteleeko ihmiset saavansa jonkun"työnsankari" mitalin kun ilman korvausta töitä paiskii. Ottais firmoihin lisää porukkaa töihin, työttömiä kyllä riittää. Vois nuo "riistokapitalistit" osoittaa noin myös yhteiskunta vastuunsa. Ei kaikkea voi repiä työläisparan selkänahasta... Että näin, helpotti kummasti pikku purkaus :D


      • silmänne

        ehkä joskus aukeaa, mitä järkee on tehdä ILMAISEKSI töitä, jos näin jatkatte tilanne karkaa käsistä ja saat pitää työpaikkasi vaan ja ainoastaan sen takia että olet viikottain valmis uhraamaan yhä enemmän ja enemmän ILMAISEKSI työntekoon.ilmaiset tuntimäärät kasvaa huomaamatta kun työn-antaja saa vallan tälläisissa asioissa on se kohta peruuttamaton tosiasia. YMMÄRRYS HOI, ÄLY ÄLÄ JÄTÄ.


      • mä vaan
        36.9h/vko kirjoitti:

        Älytöntä tehdä millekään työnantajalle ilmaiseksi töitä. Kyllä sellainen varmasti työnantajalle käy, mut kuvitteleeko ihmiset saavansa jonkun"työnsankari" mitalin kun ilman korvausta töitä paiskii. Ottais firmoihin lisää porukkaa töihin, työttömiä kyllä riittää. Vois nuo "riistokapitalistit" osoittaa noin myös yhteiskunta vastuunsa. Ei kaikkea voi repiä työläisparan selkänahasta... Että näin, helpotti kummasti pikku purkaus :D

        joo kyl se on älytöntä!!!! kyl hän se noille kunnon "pomoille" sopii ku ylitöitä paiskitaan!!!!


      • Huoltoasemalla

        Emme ehdi koskaan pitämäään lakisääteisen pituisia taukoja, jos yksin vuorossa niin hyvässä lykyssä ehtii pitämäään pari muutaman minuutin kahvitaukoa. Ruokatauosta on turha uneksiakkaan, hyvä kun vessassa pääsee käymään.

        Ja jos ehtisikin pitämään taukoa, pomo on vieressä ja vihjailee laiskottelusta jos istahtaa hetkeksi lain mukaiselle tauolle.

        Ylitöistä ei makseta mitään, saatika piilolitöistä.


      • Huoltoasemalla
        Huoltoasemalla kirjoitti:

        Emme ehdi koskaan pitämäään lakisääteisen pituisia taukoja, jos yksin vuorossa niin hyvässä lykyssä ehtii pitämäään pari muutaman minuutin kahvitaukoa. Ruokatauosta on turha uneksiakkaan, hyvä kun vessassa pääsee käymään.

        Ja jos ehtisikin pitämään taukoa, pomo on vieressä ja vihjailee laiskottelusta jos istahtaa hetkeksi lain mukaiselle tauolle.

        Ylitöistä ei makseta mitään, saatika piilolitöistä.

        Samaa mieltä minäkin olen ylläolevien kanssa, kaksi vuotta tätä olen sietänyt ja syksyllä vaihdan paikkaa. Hölmöksi tässä itsensä tuntee, mutta pikkupaikkakunnalla ei paljoa ole valinnan varaa työpaikoissa.


      • pe-R-seestä
        Huoltoasemalla kirjoitti:

        Emme ehdi koskaan pitämäään lakisääteisen pituisia taukoja, jos yksin vuorossa niin hyvässä lykyssä ehtii pitämäään pari muutaman minuutin kahvitaukoa. Ruokatauosta on turha uneksiakkaan, hyvä kun vessassa pääsee käymään.

        Ja jos ehtisikin pitämään taukoa, pomo on vieressä ja vihjailee laiskottelusta jos istahtaa hetkeksi lain mukaiselle tauolle.

        Ylitöistä ei makseta mitään, saatika piilolitöistä.

        Taukojen pitäminen ei ole mitenkään mahdollista kun asiakkaita on koko ajan ja olet yksin töissä.


      • MURRRRR
        Huoltoasemalla kirjoitti:

        Emme ehdi koskaan pitämäään lakisääteisen pituisia taukoja, jos yksin vuorossa niin hyvässä lykyssä ehtii pitämäään pari muutaman minuutin kahvitaukoa. Ruokatauosta on turha uneksiakkaan, hyvä kun vessassa pääsee käymään.

        Ja jos ehtisikin pitämään taukoa, pomo on vieressä ja vihjailee laiskottelusta jos istahtaa hetkeksi lain mukaiselle tauolle.

        Ylitöistä ei makseta mitään, saatika piilolitöistä.

        Jotenkin tuntuu tutulta nämä viestit.
        Meillä sama homma, mutta edes viikkovapaita ei saa pitää. Olen tehnyt lähes putkeen duunia kaksi kuukautta ja ylitöitä on paukkunut melkein 300 tuntia. Eikä tietoakaan milloin saan pitää ne pois.
        Olen soitellut jo työsuojelupiiriin tai mikä se nyt onkaan ja keskustellut pomon kanssa tiukkaan sävyyn, joka vain hyssyttelee. Sillä taitaa olla jokin persoonallisuus häiriö, olen siitä sata varma!!!
        Toivottavasti saan vuodenvaihteessa uuden työpaikan


      • samassa liemessä
        pe-R-seestä kirjoitti:

        Taukojen pitäminen ei ole mitenkään mahdollista kun asiakkaita on koko ajan ja olet yksin töissä.

        Rautakirja käyttää ärrän työntekijöitä hyväksi, koska he (naiset)ovat liian tunnollisia/typeriä, että suostuvat tekemään omalla ajallaan töitä palkatta, ja ovat jossain vaiheessa suostuneet tekemään töitä ilman taukoja. Varsinkin kaikki ärrien esimiehet ovat työhulluja, ja tuntuu ettei heillä ole muuta elämää...PAM on saamaton liitto, eikä tee asian eteen mitään. Ei auta että PAM antaa palstatilaa lehdessään, jossa saa haukkua ärrän työolosuhteita...


      • laillisuus kunniaan
        samassa liemessä kirjoitti:

        Rautakirja käyttää ärrän työntekijöitä hyväksi, koska he (naiset)ovat liian tunnollisia/typeriä, että suostuvat tekemään omalla ajallaan töitä palkatta, ja ovat jossain vaiheessa suostuneet tekemään töitä ilman taukoja. Varsinkin kaikki ärrien esimiehet ovat työhulluja, ja tuntuu ettei heillä ole muuta elämää...PAM on saamaton liitto, eikä tee asian eteen mitään. Ei auta että PAM antaa palstatilaa lehdessään, jossa saa haukkua ärrän työolosuhteita...

        Tehkää tutkintapyyntö työsuojelupiiriin. Niiden velvollisuus on valvoa, että lakia noudatetaan.


      • torsti dorka
        samassa liemessä kirjoitti:

        Rautakirja käyttää ärrän työntekijöitä hyväksi, koska he (naiset)ovat liian tunnollisia/typeriä, että suostuvat tekemään omalla ajallaan töitä palkatta, ja ovat jossain vaiheessa suostuneet tekemään töitä ilman taukoja. Varsinkin kaikki ärrien esimiehet ovat työhulluja, ja tuntuu ettei heillä ole muuta elämää...PAM on saamaton liitto, eikä tee asian eteen mitään. Ei auta että PAM antaa palstatilaa lehdessään, jossa saa haukkua ärrän työolosuhteita...

        tästä ärrän ja muiden samankaltaisten työpaikkojen tauko-ongelmasta: mikäli työpaikalla on vain yksi työntekijä ja ainainen asiakasvirta, ettei yksinkertaisesti pääse LAKISÄÄTEISELLE tauolleen, minusta sen pitäisi silloin myöskin näkyä palkassa. se olisi reilun pelin hengen mukaista!

        se on vähän sellainen meno nykyään, että työntekijän pitäisi aina vaan joustaa ja joustaa palkasta ja omasta ajastaan ilman asianmukaista korvausta ja/tai hyvitystä. siihen tämä työpaikan "menettämisen pelko" on ihmiset ajanut.

        itse en tekisi työtä tauotta muutoin kuin urakkasopimuksella, enkä ylitöitä ilman korvausta/hyvitystä. meikäläisellä on sellainen periaate, että kun työpäivä on täysi, rukkaset putoavat just eikä melkein, ellei toisin sovita (ylityökorvaus). ellei firmalla ole varaa maksaa ylityökorvauksia on se silloin jo epäterveellä pohjalla ja alkaisin katsella muualta töitä. yksi vaihtoehto olisi, että tehdyt ylityöt kirjattaisiin työnantajan kanssa kirjoihin ja kansiin ja niihin palattaisiin sitten kun pätäkkää löytyy. jollain tavoin ne nimittäin on korvattava, ei tässä mitään hyväntekijöitä sentään tarvitse olla... työtä tehdään siksi, että sillä turvataan oma toimeentulo ja elintaso, muu on silkkaa hölmöyttä.

        tässäkin asiassa se menee niin, että kun "antaa pirulle pikkusormen, se vie pian koko käden!", eli näillä "pikku jutuilla" -vaikkapa "vain" jokapäiväisillä 15min palkattomilla ylitöillä- työnantajat mittaavat työntekijöidensä joustavuutta ja sietokykyä, ja kun ne huomaavat, että työntekijät ovat valmiita ilmaisiin talkoisiin ne vetävät narua lisää ja lisää, pyytäen (tai jopa vaatien) vielä hiukan joustoa jossakin muussa "pikku asiassa" tai teettämällä lisää ylitöitä ilman korvausta.

        kaupan alalla olen kuullut, että varsinkin pienten kauppojen pyörittäjät ovat melkoisia velhoja vedättämään kaupan kassa"typyköitä"
        -vuoroista ei ilmoiteta riittävän aikaisin, ei edes liiton määritysten mukaisessa aikataulussa
        -soitellaan usein vapaapäivinä kotiin pyydellen työvuoroon ilman asiaankuuluvaa hälytyskorvausta. työntekijällähän voi olla vaikka minkälaisia menoja meneillään tai suunnitteilla, hän ei edes välttämättä ole paikkakunnalla, ja silti pitäisi (omalla kustannuksella!) suoriutua vapaapäivänään töihin...?!
        -eräässäkin suureen ketjuun kuuluvassa pikkukaupassa myymäläpäällikkö soitti sunnuntaina klo 20 työntekijälleen (kännykkään) ja käski tätä tulemaan seuraavana aamuna töihin (oletti tämän olevan vapaapäivänään luonnollisestikin paikkakunnalla!). piti vielä samana iltana (omalla puhelimella, omalla kustannuksella) soittaa vuorossa olevalle ja sopia avaimen haku myymälään (??!!!). kaikki nämä "pikku jutut" luonnollisesti "lämmintä kättä"-periaatteella. itse olisin laskuttanut kyllä oman puhelimeni käytöstä työnantajaa sekä ajanut taksilla työpaikalle avainta noutamaan työnantajan laskuun. mutta tämä "liian kiltti esimerkkityöntekijä" teki tämänkin kaiken omalla kustannuksellaan - tosin ei vastaa enää vapaapäivinään työpaikalta/työnantajalta tuleviin puheluihin ja vastaavissa tilanteissa on aina vähintäänkin 400km:n päässä, koska se on hänen oikeutensa olla missä huvittaa vapaapäivinään!


      • per-R-seestä
        torsti dorka kirjoitti:

        tästä ärrän ja muiden samankaltaisten työpaikkojen tauko-ongelmasta: mikäli työpaikalla on vain yksi työntekijä ja ainainen asiakasvirta, ettei yksinkertaisesti pääse LAKISÄÄTEISELLE tauolleen, minusta sen pitäisi silloin myöskin näkyä palkassa. se olisi reilun pelin hengen mukaista!

        se on vähän sellainen meno nykyään, että työntekijän pitäisi aina vaan joustaa ja joustaa palkasta ja omasta ajastaan ilman asianmukaista korvausta ja/tai hyvitystä. siihen tämä työpaikan "menettämisen pelko" on ihmiset ajanut.

        itse en tekisi työtä tauotta muutoin kuin urakkasopimuksella, enkä ylitöitä ilman korvausta/hyvitystä. meikäläisellä on sellainen periaate, että kun työpäivä on täysi, rukkaset putoavat just eikä melkein, ellei toisin sovita (ylityökorvaus). ellei firmalla ole varaa maksaa ylityökorvauksia on se silloin jo epäterveellä pohjalla ja alkaisin katsella muualta töitä. yksi vaihtoehto olisi, että tehdyt ylityöt kirjattaisiin työnantajan kanssa kirjoihin ja kansiin ja niihin palattaisiin sitten kun pätäkkää löytyy. jollain tavoin ne nimittäin on korvattava, ei tässä mitään hyväntekijöitä sentään tarvitse olla... työtä tehdään siksi, että sillä turvataan oma toimeentulo ja elintaso, muu on silkkaa hölmöyttä.

        tässäkin asiassa se menee niin, että kun "antaa pirulle pikkusormen, se vie pian koko käden!", eli näillä "pikku jutuilla" -vaikkapa "vain" jokapäiväisillä 15min palkattomilla ylitöillä- työnantajat mittaavat työntekijöidensä joustavuutta ja sietokykyä, ja kun ne huomaavat, että työntekijät ovat valmiita ilmaisiin talkoisiin ne vetävät narua lisää ja lisää, pyytäen (tai jopa vaatien) vielä hiukan joustoa jossakin muussa "pikku asiassa" tai teettämällä lisää ylitöitä ilman korvausta.

        kaupan alalla olen kuullut, että varsinkin pienten kauppojen pyörittäjät ovat melkoisia velhoja vedättämään kaupan kassa"typyköitä"
        -vuoroista ei ilmoiteta riittävän aikaisin, ei edes liiton määritysten mukaisessa aikataulussa
        -soitellaan usein vapaapäivinä kotiin pyydellen työvuoroon ilman asiaankuuluvaa hälytyskorvausta. työntekijällähän voi olla vaikka minkälaisia menoja meneillään tai suunnitteilla, hän ei edes välttämättä ole paikkakunnalla, ja silti pitäisi (omalla kustannuksella!) suoriutua vapaapäivänään töihin...?!
        -eräässäkin suureen ketjuun kuuluvassa pikkukaupassa myymäläpäällikkö soitti sunnuntaina klo 20 työntekijälleen (kännykkään) ja käski tätä tulemaan seuraavana aamuna töihin (oletti tämän olevan vapaapäivänään luonnollisestikin paikkakunnalla!). piti vielä samana iltana (omalla puhelimella, omalla kustannuksella) soittaa vuorossa olevalle ja sopia avaimen haku myymälään (??!!!). kaikki nämä "pikku jutut" luonnollisesti "lämmintä kättä"-periaatteella. itse olisin laskuttanut kyllä oman puhelimeni käytöstä työnantajaa sekä ajanut taksilla työpaikalle avainta noutamaan työnantajan laskuun. mutta tämä "liian kiltti esimerkkityöntekijä" teki tämänkin kaiken omalla kustannuksellaan - tosin ei vastaa enää vapaapäivinään työpaikalta/työnantajalta tuleviin puheluihin ja vastaavissa tilanteissa on aina vähintäänkin 400km:n päässä, koska se on hänen oikeutensa olla missä huvittaa vapaapäivinään!

        Avaimen hakeminen seuraavan aamun vuoroa varten omalla ajalla ja kustannuksella on aivan peruskäytäntö R-kioskeissa. Tämä koskee erityisesti ns restappeja, jotka kiertävät eri kioskeissa tekemässä sairaslomia ym. Eli he joutuvat usein muutaman tunnin yllättävän työvuoron takia tekemään kaksi työmatkaa. Restapeiksi otetaan tietenkin nuoria, jotka ovat järjestäytymättömiä ja tietämättömiä oikeuksistaan. He ovat myös usein kokemattomia ja kouluttamattomia, ja niinpä vapaapäiväänsä viettävät kioskin vakituiset myyjät saavat roikkua puhelimessa heitä neuvomassa, tietenkin ilman korvausta.


      • Koulutettu myyjä
        per-R-seestä kirjoitti:

        Avaimen hakeminen seuraavan aamun vuoroa varten omalla ajalla ja kustannuksella on aivan peruskäytäntö R-kioskeissa. Tämä koskee erityisesti ns restappeja, jotka kiertävät eri kioskeissa tekemässä sairaslomia ym. Eli he joutuvat usein muutaman tunnin yllättävän työvuoron takia tekemään kaksi työmatkaa. Restapeiksi otetaan tietenkin nuoria, jotka ovat järjestäytymättömiä ja tietämättömiä oikeuksistaan. He ovat myös usein kokemattomia ja kouluttamattomia, ja niinpä vapaapäiväänsä viettävät kioskin vakituiset myyjät saavat roikkua puhelimessa heitä neuvomassa, tietenkin ilman korvausta.

        Juuri tuo ärsyttää eniten tuolla r-kioskilla restapina ollessa kun ne esimiehet pitävät itseään koulutetumpana kuin restapit ovat. Vaikka suurin osa restapeista onkin opiskelijoita, he ovat silti merkonomeja tai jopa tradenomeja, mitä kioskin esimiehet eivät välttämättä itse olekaan.
        Esimiehet eivät ole koulutustani kysellyt mutta omansa ovat kyllä kertoneet. Eikä se todellakaan ole amk tai yliopistotasoa. Ja he olettavat automaattisesti että olen pelkkä OPISKELIJA(eli ylioppilas tai peruskoululainen) vaikka oikeasti olen ammattikorkeakoulusta kaupan alalle valmistunut.


    • Joku muu

      Nuorena harjoittelijana ensimmäisessä "vakituisessa" työssä tuli tehtyä ylitöitä korvauksetta lähes joka päivä, joskus jopa 8 tuntia päivässä. Kotoa kai saanut liian hyvän opetuksen vastuun ottamisesta, jos pomo sanoi että homma on saatava huomiseksi valmiiksi niin silloin sen myös sain. Enää en korvauksetta töitä tee, talkoot on minun osaltani tehty..

      • SINÄ

        OTTAKAA OPPIA HÄNESTÄ, EI TALKOO TYÖTÄ JA LAKISÄÄTEISET-TAUOTKIN ON PAKKO HYVÄKSYÄ NIIN HUOLTOASEMALLA KUIN MUUALLAKIN TYÖPAIKOILLA, NE ON TYÖNTEKIJÄN OIKEUS PITÄÄ.


      • kuukausina..

        uudessa työpaikassa tein 5kk aikana 160h ylitöitä, siis täysin ilmaiseksi yhden kuukauden.. pyydettiin pientä joustoa ja ymmärrystä että jää nyt tänään ja niimpä jäin.. innokas "kunniamitalin" toivossa oleva!! tänä päivänä kun jään "ylitöihin" 2tunniksi niin lähden varmasti seuraavana päivänä 4h ennemmin pois, ja siitä ei ole edes enään neuvoteltu!
        Ja tallessa on jokainen tuntilista vs palkkakuitti eli kun tästä talosta poistun niin ylityö korvaukseni haen pois.. en vaan viitsi pilata vielä välejä! Koska maksettuja tunteja on esim. 170h mutta tuntilistassa lukee tehtyjen tuntien kohdalla 220!!! ja alla pomon kuittaus..


      • hyvä ihminen
        kuukausina.. kirjoitti:

        uudessa työpaikassa tein 5kk aikana 160h ylitöitä, siis täysin ilmaiseksi yhden kuukauden.. pyydettiin pientä joustoa ja ymmärrystä että jää nyt tänään ja niimpä jäin.. innokas "kunniamitalin" toivossa oleva!! tänä päivänä kun jään "ylitöihin" 2tunniksi niin lähden varmasti seuraavana päivänä 4h ennemmin pois, ja siitä ei ole edes enään neuvoteltu!
        Ja tallessa on jokainen tuntilista vs palkkakuitti eli kun tästä talosta poistun niin ylityö korvaukseni haen pois.. en vaan viitsi pilata vielä välejä! Koska maksettuja tunteja on esim. 170h mutta tuntilistassa lukee tehtyjen tuntien kohdalla 220!!! ja alla pomon kuittaus..

        että palkkasaatavat vanhenee. Toimi ajoissa.


    • ilmaisia ylitöitä!

      Minkä enemmän teette ilmaista ylityötä, sitä varmempana työnantaja pitää, että automaattisesti sitä myös teette! Samalla voi myös uhkailla lopareilla yms.

    • vähintään vartti päivässä i...

      Kun työaika loppuu kello 18, kun kauppa suljetaan, ei makseta siitä että koneet suljetaan, ovet lukitaan ja tavarat viedään paikoilleen. Ja se on kuitenkin tehtävä.
      koskaan ei pääse kotiin kello 18, vaikka niin työvuorolistassa lukee.
      kymmeniä vuosia kun on näin toimittu. KOhta varmaan olis hyvät ylityölomat tiedossa.

      • Ihmettelen_kauhiast

        kaupan alan liitto on niin hampaaton? Miksi se ei aja jäsentensä asioita? Työnantajat saavat pompottaa miten haluavat. Milloin on viimeksi edes uhattu lakolla? Miksi menette mukaan työnantajan hajoitaja hallitse- politiikkaan, eli luodaan työntekijöiden keskuuteen eripuraa erilaisilla osa-aika,- kokoaika,- ykkösmyyjä,- ym ym systeemeillä. Näin saadaan porukka kadehtimaan toisiaan ja helposti hallittavaksi.


    • asiantuntija organisaatio

      Vuodessa noin 80-100 tuntia överiä ilman korvausta. Avainhenkilö asiantuntija organisaatiossa. Tässä ei näy vielä etätöitä, joita niitäkin tulee vuodessä aikamoinen kakku.

      Toisaalta vuosibonukset ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei tulisi mieleenkään valittaa asiasta.

    • Minänen

      Meidän firmassa ylityöt kulkee nimellä joustot!!! Niitä vaan on mahdotonta edes ajatella pitävänsä pois, koska työtilanne ei salli. Itselläni on tällä hetkellä n.80 tuntia tehtyä joustoja, vaikka meillä on joutosopimus, jonka mukaan rajat ovat -40 / 60h.

      Helppo arvostella, että älä tee niitä ylimääräisiä tunteja, mutta jokainen omasta työstään välittävä ihminen, kantaa vastuun tekemisistään...Ja on näin siis alistuva tilanteeseen!!!
      Sanon vaan, että tällä työmäärällä ajetaan nuoret ihmiset pois työelämästä...Jaksaminen tulee vastaan.
      Jos korvien väli on kunnossa, niin sitten tulee fyysiset oireet vastaan.

    • Liitos sopiaosapuolena tekevät erillis-sopimuksia
      joilla voidaan tehdä ylitöitä yksi yhteen vapaanapidettäväksi.Seurannat puutteellisia
      Valtio ja kunnat pahempia

    • tavalla taikka toisella

      että saan pennoseni.

      Joskus on niin, että tietty homma on saatava tehtyä loppuun ja sitä ei voi siirtää seuraavalle. Silloin on tehtävä, mutta henkilökohtaisesti merkkaan kyllä ylimenevät minuutit listalle ja saan ne sitten tasoituksena taikka rahana -ihan miten herrat haluavat-.

      Siis periaate on se, ettei ylitöitä saa tehdä, mutta tasoitusjakso antaa joustoa.

    • niin...

      Meidän toimitusjohtaja saa palkkaa päälle 6000e/kk plus autoetu, ateriaetu, kuntosalietu, päivärahoja sun muita siihen päälle. Pakko myöntää, ettei mua myöskin palkatonta ylityötä tekevänä säälitä yhtään, että toimari tekee sikapitkiä päiviä. Eiköhän ne pitkät päivät ole laskettu jo hintaan noin suurissa palkoissa ja hyvissä etuisuuksissa....

    • stressiii

      mulle riittää kanssa , huomenna lekuriin duunii saa painaa hulluna , mut palkka päivä "unohtuu" ja tunteja siirrellään eli yötunnit siirtyy mystisesti pois työvuorolistoilta. alkaa jo fysiikkaa pettää. Ja pomolle kun sanoo asiasta ni kysyy et haluut sä tehdä duunii vai et . Näin meillä =(

      • hemmettiä?!!!

        Ei ole totta! Kaikkea ihmiset sietääkin...jos tuo nyt tosijuttu on?

        Tee ilmoitus työsuojeluviranomaiselle hyvä hölmö ihminen! Ellet nyt sitten tee töitä ilman verokorttia, sitten tietty turha mennä työoloista valittamaan.


      • vinkiksi

        No ohhoh! Ei tuollaiseen ole pakko suostua! Eikö tuollainen ole jo laitonta?


      • teit??

        eli jos kuitenkin oot verokortilla töitä tehnyt, niin jos ei pomp suostu maksamaan, saat sen PALKKATURVASTA , otappa sinne yhteyttä!


      • työlaki

        Tee tutkintapyynto poliisille. Asiasi täyttää kiristyksen tunnusmerkit.


    • työnorjat

      Jos et tee ilmaiseksi ylitöitä riistokapitalistifirmasi ei saa seuraavana kvartaalilla suunniteltua 2 miljoonan euron tuotantovoittoa. Työntekijän täytyy uhrautua aina sen verran ja joustaa :)

      Ja kun voittoa on saatu on taas seuraavalla kvartaalilla tietenkin saatava enemmän kuin 2 milj. voittoa, joten taas on joustettava. Älä siis valita ylitöistä, vaan tee talkoohengellä iloisna mielin työsi. Kenties palkkioksi saat pitää työpaikkasi, tai sitten et.

      Voi Prk###""!=€JRj sanon minä

      • v#####aa

        sana talkoo henki, ####### ja myös ollaan yhtä perhettä ####### ja tehdään yhdessä, joo KYLLÄ tehdään, - mutta ei ILMAISTYÖLLÄ ######### ???? - vaan että siitä saa rahallisen korvauksen. ILMAISTYÖ ON LOPPU NYT MUN KOHDALLA KATOTAAN TULEEKO KENKÄÄ, EPÄILEN ETTÄ TULEE.


    • Ilmaiseksi

      Olen kunnossapitofirmassa töissä ja käytännössä vapaa-aika on jatkuvaa varallaoloa vikahälytysten varalta.
      Meille on lykätty kännykät ja jos et vastaa vapaa-ajalla töistä tuleviin puheluihin, siitä nousee hirveä poru. Ja kun vastaat, olet vastuussa siitä että vika välittömästi tulee korjattua huolimatta omista vapaa-ajan suunnitelmista. Käytännössä lähdet vikakeikalle.
      Niinpä kaiket vapaa-ajat tulee kantaa puhelinta mukana ja olla henkisesti valmiina lähtemään töihin.
      Firman tulostalkoiden takia, mitään varallaolo korvausta ei makseta. Vikojen korjaamattomuus kuitenkin saattaa johtaa suuriin taloudellisiin menetyksiin.

      Muutaman kerran tiedän, että jopa lomalla oleville kavereille on soiteltu, että tulisivat töihin resurssipulan takia.

      TES:iin vedotessa saat hankalan työntekijän maineen, kun kukaan muu ei uskalla nostaa kissaa pöydälle.
      Virallinen julkisivupolitiikka noudattaa sääntöjä, mutta kulisseissa vallitsee viidakon lait.

      Että näin. 365/24 töissä.

      • työyhteisö

        Tuo no täysin oman työyhteisönne aikaansaannosta. Eikö teistä kukaan luota siihen, että ammattitaitonne riittää töiden saantiin muualtakin? Jos uskotte omaan ammattitaitoon, niin teillä on varaa vaatia lainmukaiset työolot. Jos taas olette saamattomia kaikki, niin tuohan on ainoa työpaikka johon kelpaatte.


      • Nyt riittää
        työyhteisö kirjoitti:

        Tuo no täysin oman työyhteisönne aikaansaannosta. Eikö teistä kukaan luota siihen, että ammattitaitonne riittää töiden saantiin muualtakin? Jos uskotte omaan ammattitaitoon, niin teillä on varaa vaatia lainmukaiset työolot. Jos taas olette saamattomia kaikki, niin tuohan on ainoa työpaikka johon kelpaatte.

        Olet täysin oikeassa! Per**le!
        Homma on mennyt jo överiksi, kun osa firman johdosta palkitaan ruhtinaallisin bonuksin. Vain tyhmä likaa kädet, hikoilee ja tekee työt ilmaiseksi.

        Ei yksi työpaikan menetys maailmaa kaada. Alan lorvailla työpaikalla ja ulosmitata siten oman osuuden niistä hiton bonuksista.
        Ja jos fudut tulee, niin saapahan ainakin irtisanomisajanpalkan. Jos pomoilta palaa bonukset jossain isossa kuprussa, niin sitä parempi.

        Tulkoon joku muu höynäytettävä polttamaan kynttilää molemmista päistä tähän hommaan.


      • *****
        Nyt riittää kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa! Per**le!
        Homma on mennyt jo överiksi, kun osa firman johdosta palkitaan ruhtinaallisin bonuksin. Vain tyhmä likaa kädet, hikoilee ja tekee työt ilmaiseksi.

        Ei yksi työpaikan menetys maailmaa kaada. Alan lorvailla työpaikalla ja ulosmitata siten oman osuuden niistä hiton bonuksista.
        Ja jos fudut tulee, niin saapahan ainakin irtisanomisajanpalkan. Jos pomoilta palaa bonukset jossain isossa kuprussa, niin sitä parempi.

        Tulkoon joku muu höynäytettävä polttamaan kynttilää molemmista päistä tähän hommaan.

        Tulit siis järkiisi?


    • tuttua

      Graafisella alalla yityöt ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja työnantaja yrittää kaikin keinoin olla maksamatta ylitöistä esim. palkkaamalla kiireapulaisia vaikka voisi palkata vakituiseen työhön väkeä, sekä käyttämällä alan oppilaitosten harjoittelijoita jotka tekevät ammattia vastaavan työn ilmaiseksi (työharjoittelut jne.).
      En tiedä kuinka kauan tällainen meno voi Suomessa jatkua. On toki selvää että pienistä ylitöistä yms. ei kannata narista, mutta kun siitä on tullut tapa ja yritysten on vaan kaiken aikaa saatava voittoa ja enemmän voittoa työntekijöiden kustannuksella.

      • Petelius06

        Graafisen alan lomaehdot ole Suomen parhaat, verrattavissa valtion vastaaviin etuihin, joten kannattaako niin hirveästi valittaa


    • työntekijä

      Jokainenhan valitsee itse sen työtahdin jolla töitä tekee. Itse olen aina ollut rauhallinen töiden tekijä ja jos jotain ei ehdi tehdä, niin se tehdään myöhemmin tai joku muu sen tekee. Aikaa jää jopa nettisurffailuun näin ruokatauolla, jolloin en töitä tee, mikäli tulee syötyä hieman nopsemmin.

      Varmasti tilalleni olisi nopeampia työntekijöitä, mutta alani on onneksi sellainen, että täsmällisyys ja virheetön työnjälki on tärkeämpää kuin nopea hosuminen.

      Luulisi jossain terveydenhuollossakin olevan enemmän merkitystä hyvällä työllä kuin sen nopeudella. Terveyskeskuksissa kun on tehostettu lääkäreiden työtä, niin siellä on aivan turha käydä, sillä vartissa eivät ehdi muuta kuin buranaa määräämään. Yksityispuolella tekevät asian paremmin ja hieman rauhallisemmin, mutta maksaahan se toki sitten hieman.

      Monilla aloilla työntekijät ovat itse keskinäisellä tehokkuuskilpailullaan ajaneet työaikansa siihen mitä on. Jos esim. rekkakuskit olisivat fiksuja, niin jokainen ajaisi rajoitusten mukaan ja aikataulut menisivät uusiksi. Nyt jokainen yrittää ajaa mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B ja vahinkoja sattuu ja aikatauluja kiristetään entisestään ja katsotaan mihin kuskit venyy.

    • Elina

      Työpaikallani tilanne kiihtyy koko ajan. Työtä tulee koko ajan lisää, oman työn ohessa pitää opetella uutta ja opettaa vielä muita. Käytännössä minun tilanteeni on se, että melkein joka päivä teen ylitöitä. Periaatteena on, että tunti tunnista sitten joskus vapaana. Vapaana ei oikein pysty pitämään koska sitten saa taas painaa vielä enemmän ylitöitä.

      Nyt olen päättänyt, että laitan maksuun joka ikisen ylityötunnin. Eihän siitä itselle paljoa mitään jää käteen, koska mitään ylityökorvauksia ei makseta.

      Vaikka kuinka aina päätän, että nyt loppui tämä älytön työnteko, "kiltin tytön" olemus hiipii kuvioihin. Ei ole kanttia jättää tosi tärkeitä töitä tekemättä.

      Kaiholla muistelen niitä aikoja kun ylitöitä ei tehty. Oli aikaa tehdä työ rauhassa, suunnitella rauhassa uutta.

      Saa nähdä, kuinka kauan tätä rumbaa jaksaa. Helppo sanoa, että miksi teen. Sitä vaan jotenkin savolaisella sisulla ajattelee, että nyt kun painan vähän aikaan niska limassa, sitten helpottaa. Mutta ei ...ei...sama tahti jatkuu.

      • ..tekemällä..

        ..vaan pitämällä sama vakaa tahti ja vaatimalla lisää tekijöitä. Liian moni työntekijä kuvittelee lamavuosien jatkuvan ja luulevat olevansa työnantajan armoilla.


      • nikki

        no jaa ei siinä ole sisulla mitään tekemistä jos ylitöitä paiskii. Eikä kiltteyskään paremminkin tyhmyys.
        Naiset yleensä ovat juuri näitä sinunlaisia.


      • Salli

        Itselläni on sama tilanne; harvoin lähden töistä pois juuri silloin kun työaika virallisesti loppuu. Vaikka sulkemisajan jälkeen on varattu aikaa selvittelytyölle, niin se ei aina riitä. Jos seuraavaksi päiväksi on tiedossa sellainen asiakas/asia, joka vaatii etukäteisvalmistelua, niin teen sen mieluummin rauhallisena aikana, kun kukaan ei ole häiritsemässä. Tämä valmistelutyö voi olla esim. tiedon hankintaa tai muuta valmistelutyötä sen vuoksi, että asiakkaalle varattu palveluaika sujuisi joustavasti, eikä menisi pähkäillessä ja pohtiessa, että teenkö niin vai näin. Kaikkien asiakkaiden asioita kun ei voi tehdä samalla kaavalla. Siinäpä sitä sitten mietiskelen, että pyydänkö korvauksia työnantajalta tästä ylityönä tehdystä tiedonkeruu-/valmisteluajasta, vai pitäisikö minun olla niin osaava ja nopea, ettei aikaa tarvitsisi moiseen tuhlata?? Läheskään aina en korvauksia tohdi kysellä; en varsinkaan silloin, jos ylityönä tekemäni työ on tietynlaista varmuuden maksimointia tai papereiden järjestelyä. Joskus tekisi mieli laskuttaa myös siitä kun vihdoin olen lähdössä töistä ja esimies hihkaisee huoneestaan, että "Tulehan katsomaan ...." ja jaarittelee sitten jotain juttua vähintään 15 minuuttia. Tämä ylityöasia on vaikea. Siitä voisi keskustella vaikka kuinka paljon... toiset ovat niitä tunnollisia ja kilttejä tyttöjä, joilla kaikki työt pitää tulla hyvin tehdyiksi, toiset osaavat siirtää töitä sopivasti pois itseltään... Työt eivät jakaannu tasan... Toiset ovat nopeita tekemään ja oppimaan, toisilla menee enemmän aikaa samaan tehtävään. Minä kuitenkin lopetan omalta osaltani pohdiskelun nyt tähän; olen nimittäin lomalla, eikä tämä minun kohdallani tule sen selvemmäksi vaikka kuinka miettisin.


      • Elina
        nikki kirjoitti:

        no jaa ei siinä ole sisulla mitään tekemistä jos ylitöitä paiskii. Eikä kiltteyskään paremminkin tyhmyys.
        Naiset yleensä ovat juuri näitä sinunlaisia.

        Joo...tiedän todella olevani tyhmä ja liian kiltiksi kasvatettu. Kyllä näitä vakaita aikomuksia on vuosien saatossa ollut, että nyt kyllä loppuu tällainen paahtaminen. Tilanteet eivät vaan aina ole niin helppoja. Olen yli 15 vuotta kuunnellut yläpään pomon lässytystä, että ei ole rahaa palkata.

        Onhan sitä tilannetta koetettu korjata. Vuosi sitten sanoin lomalle lähtiessä, että turhaan kuvitella, että minulla sama tahti jatkuu. En yksinkertaisesti tee enää ylitöitä. Mutta tämän vuoden aikana on taas tilanne kiristynyt äärimmilleen. Uutta systeemiä pukkaa kauheella vauhdilla entisten töiden joukkoon. Tiedän olevani tyhmä ja liian kiltti. Eli pitää taas ottaa itselle tiukka linja kun menen lomalta töihin: ylitöitä ei sitten tehdä.


      • nikki
        Elina kirjoitti:

        Joo...tiedän todella olevani tyhmä ja liian kiltiksi kasvatettu. Kyllä näitä vakaita aikomuksia on vuosien saatossa ollut, että nyt kyllä loppuu tällainen paahtaminen. Tilanteet eivät vaan aina ole niin helppoja. Olen yli 15 vuotta kuunnellut yläpään pomon lässytystä, että ei ole rahaa palkata.

        Onhan sitä tilannetta koetettu korjata. Vuosi sitten sanoin lomalle lähtiessä, että turhaan kuvitella, että minulla sama tahti jatkuu. En yksinkertaisesti tee enää ylitöitä. Mutta tämän vuoden aikana on taas tilanne kiristynyt äärimmilleen. Uutta systeemiä pukkaa kauheella vauhdilla entisten töiden joukkoon. Tiedän olevani tyhmä ja liian kiltti. Eli pitää taas ottaa itselle tiukka linja kun menen lomalta töihin: ylitöitä ei sitten tehdä.

        Joskus itsekin tein ylitöitä. En kuitenkaan kauaa kun heräsin, että en myy omaa aikaani.
        Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi.
        Ymmärrän kyllä, että tilanne ei ole helppo varsinkin kun on liian kiltti. Vaatii voimakasta ja päättäväistä luonnetta.
        Tyonantaja osaa taitavasti käyttää tilannetta hyväkseen kun huomaa että ihminen on puhuttavissa.
        Ajattele kuitenkin omaa itseäsi. Kun sairastut niin työnantaja sinusta viis veisaa. Toinen kaltaisesi tulee tilalle ja sama jatkuu.


      • Elina
        nikki kirjoitti:

        Joskus itsekin tein ylitöitä. En kuitenkaan kauaa kun heräsin, että en myy omaa aikaani.
        Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi.
        Ymmärrän kyllä, että tilanne ei ole helppo varsinkin kun on liian kiltti. Vaatii voimakasta ja päättäväistä luonnetta.
        Tyonantaja osaa taitavasti käyttää tilannetta hyväkseen kun huomaa että ihminen on puhuttavissa.
        Ajattele kuitenkin omaa itseäsi. Kun sairastut niin työnantaja sinusta viis veisaa. Toinen kaltaisesi tulee tilalle ja sama jatkuu.

        Jotenkin tuntuu, että nykyisin ja jo monta vuotta sitten, työmarkkinat vääristyivät. Ennen otettiin ihan normaalisti aina lomasijaisia, mutta meillä ainakin tämä homma loppui jo n. 13 vuotta sitten. Sitä ennen, jos lomasijaista ei otettu, muille jaettiin lisäpalkkaa, koska joutuivat tekemään lomailijan työt. Muistan kysyneeni pomolta, että missäs minun ylimääräinen palkka on. Oli kuulemma juuri silloin tullut joku lakimuutos....Että se siitä.

        Joo...kyllä sitä aina välillä miettii, että halvalla tulee oma aika myytyä...sitä vaan pitäisi kasvattaa itseään niin "röyhkeäksi" ettei ylitöitä tee.

        Ja jos nyt totta puhun ja elämääni taakse päin mietin, olen uhrannut työlleni liikaa. Varsinkin silloin kun omat lapset olivat pieniä ja sitä koetti olla täydellinen niin äitinä kuin töissä.... Ja niin meni lasten isälläkin työ edelle perhe-elämää....Työn edestä oltiin valmiita vaikka minkälaisiin uhrauksiin.

        Voi...voi...olisin monella tavalla viisaampi jos olisin taas 20-vuotias. Nyt olen 44, mutta toivottavasti aikaa on jäljellä vielä paljon....


      • ...
        Elina kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että nykyisin ja jo monta vuotta sitten, työmarkkinat vääristyivät. Ennen otettiin ihan normaalisti aina lomasijaisia, mutta meillä ainakin tämä homma loppui jo n. 13 vuotta sitten. Sitä ennen, jos lomasijaista ei otettu, muille jaettiin lisäpalkkaa, koska joutuivat tekemään lomailijan työt. Muistan kysyneeni pomolta, että missäs minun ylimääräinen palkka on. Oli kuulemma juuri silloin tullut joku lakimuutos....Että se siitä.

        Joo...kyllä sitä aina välillä miettii, että halvalla tulee oma aika myytyä...sitä vaan pitäisi kasvattaa itseään niin "röyhkeäksi" ettei ylitöitä tee.

        Ja jos nyt totta puhun ja elämääni taakse päin mietin, olen uhrannut työlleni liikaa. Varsinkin silloin kun omat lapset olivat pieniä ja sitä koetti olla täydellinen niin äitinä kuin töissä.... Ja niin meni lasten isälläkin työ edelle perhe-elämää....Työn edestä oltiin valmiita vaikka minkälaisiin uhrauksiin.

        Voi...voi...olisin monella tavalla viisaampi jos olisin taas 20-vuotias. Nyt olen 44, mutta toivottavasti aikaa on jäljellä vielä paljon....

        "kolmetoista vuotta sitten kaikki oli paremmin"... voi jeesus nosta nyt se pääsi sieltä paskasaavista ja katso ympärillesi.. MAAILMA ON MUUTTUNUT. Ei yrittäminen ja töiden tarjoaminen ole enää kannattavaa ja kultakaivos että voit vaan napata jonkun mitään tekemättömän Perus Pertin töihin tekemään ei mitään..

        Kiitos nykyisen hyvinvointiyhteiskuntamme yksi töissä käyvä ihminen elättää ohellaan niin montaa tuottamatonta kanssa kansalaista ettei kellään yksinkertaisesti OLE VARAA palkata ylimääräistä työvoimaa.


    • Ylitöitä tehnyt

      Sopikaa etukäteen jos teidätte että töitätehdään ylitöinä. On huomattavasti helpompaa keskustella ennen kuin on myöhäistä. Älkää hyvät ihmiset "kerätkö" ylitöitä maksuu. Kannattaako polttaa siltoja takanapäin ja alkaa ruikuttaan sitten kun työt on loppu. Firmoilla on varaa maksaa "muutama" tunti ylitöitä jos niitä tuloksen tekemiseen vaaditaan. Perustele miksi olet ylitöissä ja pidä puolesi. Hyvät johtajat jopa pitävät siitä että hänen työntekijänsä on valpas ja osoittaaa omaa aloitekykyä. Mutta jos sinusta tuntuu että teet ylitöitä sen takia että tavoitteet on kovat, silloin sinun on välittömasti keskusteltaava jaksamisesta yritys johdonkanssa. Sairaslomalle menevä työntekijä kun maksaa yritykselle myös ja se vasta on frmalle rahantuhlausta. Jos et itse tiedä miten edetä ota omaan liittoon yhteyttä. Maltti on valttia joten liiton väki älkää riitauttako asioita heti.

    • mustis

      Olen huoltamotyöntekijä ja näin ollen palvelu ammatissa ja joudumme kaikki tekemään ylitöitä useasti kun sisään paukahttaa bussi ryhmä tai työntekijöitä on sairaana. Otinkin asian jo puheeksi työpaikallani mutta minulle vain sanottiin että työn antaja noudattaa kyllä tessin säänttöjä ja näin meille ei tarvitse maksaa ylimääräistä.

      • annat lahjaksi satasia

        Jos työsopimuksessa lukee, että työaika loppuu esim. klo 21.10 , niin se kanssa loppuu sillon. Myymälän kassa kiinni klo 21 ja asiakkaiden ulos-ajo käyntiin. Myymälän ovessa lukee asiakkaille suunnattu tietoisku, nimittäin aukioloaika. Työntekijä voi vedota lakiin ja tes:siin samoin kuin t-a. Jos työnantaja ei pidä ko. toiminnasta, voi hänen kanssaan tehdä sopimuksen ylityöhön käytettävän ajan korvaamisesta.


    • Kiltteys ei kannata

      Täällä pitäisi todellakin ottaa lakot enemmän käyttöön. Eihän täällä lakkoile ketkään muut kuin jo muuten suuripalkkaiset, kuten lääkärit ja paperimiehet!

      Keski-Euroopassa asuessani sai varautua siihen, että harvase viikko esim. julkiset kulkuneuvot oli lakossa. Yleensä aina oli jollakin työntekijä ryhmällä lakko päällä.

      Kiltteys ei kannata työmarkkinoilla. Aina voi lähteä johonkin Ambomaahan pelto-orjaksi, jos kerta ei välitä saako työstä ansaitsemaansa liksaa, vaiko ei!!

      • mussutusta

        Ehdottomasti samaa mieltä.
        Suomalaiset vaan nyssöttää ja mussuttaa omissa oloissaan ja nuolevat pomojen perseitä kun eivät uskalla pistää hanttiin ja lakkoilla. Laitetaa luukut kiinni ja katsotaan miten riistokapitalistit hankkivat voittojaan ja golfosakkeitaan kerpele!


      • pelkkiä valittajia. :D

        Pelkkiä valittajia täällä. :D


      • häh?
        pelkkiä valittajia. :D kirjoitti:

        Pelkkiä valittajia täällä. :D

        Pitäiskö sun mielestä ihmisten iloita siitä, että suomalaiset on niin tyhmiä ja alemmuudentuntoisia, etteivät tajua omaa parastaan?


      • Älä mussuta sille
        häh? kirjoitti:

        Pitäiskö sun mielestä ihmisten iloita siitä, että suomalaiset on niin tyhmiä ja alemmuudentuntoisia, etteivät tajua omaa parastaan?

        Eksä ny nää, että se on pomomies ja sille ei mussuteta tai viidakon lait onkin yhtäkkikä taas voimassa!


    • ja päälle

      Näiden ylitöiden päälle tulevat "koulutukset" eli firman "aivopesuprojektit" ja muut muodin mukaiset konsulttien myymät hössötykset ja josta henkilölle itselleen ei ole mitään hyötyä, mutta liitot ovat sopineet että "koulutuksien" matka-aika on myös talkooaikaa, niin näitä hukkatunteja (vapaa-ajan menetys ilman korvausta) kertyy runsaasti vuodessa.

      • Sen sä tiiät. :D

        MISTÄ SÄ TIIÄT SEN MUKA.???


    • Lyön vetoa

      Lyödäänkö vaikka vetoa, että juuri te riistokapitalistien moittijat olette kuitenkin niitä, jotka äänestävät seuraavissa eduskuntavaaleissa riistokapitalistien etuja ajavaa puoluetta... kun se on niin trendikästä. Hah! Toivottavasti silloin muistatte nämä mielipiteenne.

    • Masa_J

      Minulla on tulosvastuu. Budjetissa ollaan joten voin tehdän juuri sellaisisa päiviä kuten haluan.

      Olen onnistunut oman työni suunnittelussa ja toteutuksessa erittäin hyvin. Käytännössä tämä tarkoittaa että useimmiten tulen hieman myöhässä ja lähden vähän aikaisemmin. Lounastaukoa pidän tunnin verran. Käytännössä duunia päivää kohden n 6 tuntia.

      Totta... Joskus tulee tilanne että jokin homma menee "reisille". Silloin tartutaan asiaan ja hoidetaan kuntoon. Kenellekkään ei tulisi mieleen itkeä jostain ylityötunneista.

      Koko konttorimme toimii samalla periaatteella. Harvemmin kenelläkään on kiire mutta kaikki tekee hyvää tulosta. Ulkopuolinen toteaisi todennäköisest että lorvimme. Ja hemmetti. Niinhän me usein teemmekin. Hommat on hoidettu niin hyvin että meillä on aikaa lorvia - hyvällä omatunnolla!

      • riepu

        Niin varmaan tulee hoitaa oikealla tavalla, kunhan siihen vain on mahdollisuus. Kaikki eivät työskenetele suunnitteluhommissa. Itse työskentelen ravintola- alalla ja on sulamahdottomuus tulla duuniin silloin kun huvittaa ja lähteä pois kun huvittaa. Tai voisiko tehdä niin, että tulee töihin ja päättää hoitaa vain pari asiakasta ja kun alkaa niiden lärvit kyllästyttää tai ensimmäinen urpo alkaa mussuttaa jostain turhasta ja vaatii kaikenlaisia korvauksia, lähtee himaan?


      • olen

        halukas tulemaan kyseiseen yritykseen töihin. enkä luule olevani ainoa jolle em.työtahti maistuisi. yrityksenne johdolla on varmasti mahdollisuus kuoria kermat päältä ja jättää sakat omaan oloonsa, meineen työntekijä-markkinoilla.


    • firma

      Aurinkoiseksi imagonsa julkisoinut siivous ja kiinteistönhoitoon erikoistunut, lähes koko maan kattava firma, ei ainakaan tunne palkkalaskelmassaan sellaista käsitettä kuin ylityökorvaus.
      Joustoa pitää olla työntekijäin puolelta viikottain, jopa päivittäin, mutta ylityöprosentteja vain ei kuulu ei näy. Onneksi liitto etujamme hoitaa, ja "hymynaamat" ovatkin suuremmassa mittakaavassa joutumassa maksamaan takautuvia saatavia palkkalaisilleen.
      Kun firman johtajisto pitää yhtä ja vetää yhtä köyttä, niin sen nyt onneksi osaa myös työntekijät.
      Ja tiedoksi johtoportaalle, että lakisääteiset maksamalla, voi palata palveluhenki työntekijöihin.

      • piika

        ..tosi on, itse kaiken sen kokeneena tiedän.
        Otin lopputilin ja lomrahat JA NYT AURINKO TODELLA PAISTAA!!!
        Firman tyyli näissä ylityö ja palkka-asioissa alkaa kanta hedelmää, vaihtuvuus on suuri niin työntekijä kuin esimiespuolellakin!
        Onneksi meissä on vielä järkeä ja onneksi on firmoja jotka maksavat palkan niin kuin se kuuluu.

        Työntekijä on AINA palkkansa ansainnut


    • 76767

      ylitöitä lähes joka päivä. Ei erillistä korvausta työtuntien lisäksi.

    • maximia

      mikäli paiskii hommia ilman asianmukaista korvausta. Joko puolensa on osattava pitää tai mikäli ei osaa, niin sitten on aika turha valittaakaan. Ja ainahan voi turvautua liittoon mikäli itse on voimaton toimimaan...

    • Toimitusjohtaja TJ

      kuin leppäkeihäs mononkuva takapuolessa...
      Tässä firmassa tj määrää eikä mikään karjalauma.

      • niinhän se luulet

        potki vaa niin taitaa sulla olla takapuolessa se mononjälki, tulee näes ne liiton virkaäijät pistää kuntoon, kerro vaa firmas nimi niin paan ne tulemaan


      • Tj periaatteella

        saa varmasti porukan vaihtoon hyvin, hyvin äkkiä.


      • kuten
        Tj periaatteella kirjoitti:

        saa varmasti porukan vaihtoon hyvin, hyvin äkkiä.

        X-firmassa olin, se oli ns orja työtä ei maksettu mitään ylimääräistä, sinne tulikin loppujen lopuksi ulkomaalaiset jopa ja oli niit sitten vaihtoon tulleet joka viikko


      • tt- hattula

        Tollasella mentaliteetilla ja johtamistaidoilla mikään firma ei ole kannattava eikä menestyvä pitemmän päälle. TJ: llä noussut kusi päähän!!


      • nulkki

        kuulut samaan karjalaumaan.


    • paivimk

      Laskin excelissä vuoden aikana kertyneet työtunnit, jotka ilmoitin työnantajalleni; töitä eri toimipaikoissa-palkanmaksaja sama. Ylitöitä n. 230h/vuosi. Otin Turun&Porin TYÖSUOJELUPIIRIIN yhteyttä. He ottivat yhteyttä työnantajaani. Korvaukset -50- ja 100-prosenttiset- ropisivat tililleni asianmukaisesti. Tulin jälleen "perustöihini" toimistolleni eräältä "komennuskeikalta". Tilallani istui toinen henkilö. Minulla ei ollut enää töitä. Näin Suomessa 2000-luvulla. Olen liiton jäsen. Olen nainen.

      • ...........

        aha,- ja et aijokkaan tehdä mitään, vai?
        tiedät kyllä mitä tehdä, tai mielummin laita liitto asialle.


    • tässä valitus ketjussa

      purnaavilta: Entä ne minuutit jotka vedätte lonkkaa, esim.tupakkatauot-ylipitkät ruokikset ja/ tai kahvitauot,myöhästymiset,juoruilut puhelimessa/omassa tai firman.....
      Työnantajan pitäisi saada vähennettyä ne, eikö?
      Tätä ei sitten pidä yleistää,kaikki eivät hoida työtään esimerkin tavalla.
      Kyllähän tosiasia on että tarvitaan työnantajia jotta palkansaaja saa palkansa.Joku tässä ketjussa ilmaisi työnantajan riistokapitaliksi,no, ihmetellään sitten miksi työpaikat viedään Suomesta muualle.
      Mielestäni molempien, työnantajan sekä työntekijän pitää puhaltaa yhteen hiileen.Kyllä meillä täällä kotimaassa pitäisi saada säilytettyä työpaikat.
      Työnantaja on ottanut riskin kun on perustanut yrityksen.Ei se kaikki raha mitä "taloon" tulee jää työnantajalle,hänellä on maksettavanaan monenmoisia kuluja.Riskin ottaessaan hänelle on siitä jotain jäätäväkin.

      • Palkkansa haluava

        Minkähän riskin pankin omistaja on ottanut perustaessaan pankin ja tehdessään huipputulosta ?


      • täytyis

        puhaltaa yhteen ja vielä samaan hiileen, mutta jos työn-antaja alkaa vetää linjaa ylityöt ilmaistyönä,talkootyönä,otetaan palkasta muutamaprossa pois sun muuta taloon-päin kallistuvaa plussaa, ei siinä ole enää motiivia kenelläkään tehdä sitä työtä samalla uurastuksella kuin aikaisemmin, tauot pitenee niin lattiatasolla kuin ylemmissätoimihenkilöissä. voi polttaa jo uuno turhapuron tupakin rauhassa perseellään istuen.


      • osa

        jengistä on töissä pörssiyhtiöissä joita me itse omistamme


      • Jaajaajaa

        Sitä ei ainakaan vapaa-ajaksi voi kutsua.. palkka tulee siitä kuinka kauan olet työpaikan käytettävissä eikä siitä kuinka monta kaloria poltat siellä ollessasi.


      • ja kuinka
        osa kirjoitti:

        jengistä on töissä pörssiyhtiöissä joita me itse omistamme

        moni on tämänkin surffailun aikana just työssä, joka surffailee täällä palstoilla, työtkin pitäs hoitaa, ai niin voihan sitä jäädä muutamaks tunniks töihin ----- eikös vaan näin käy.????


      • OHO!
        osa kirjoitti:

        jengistä on töissä pörssiyhtiöissä joita me itse omistamme

        ... monta pörssiyhtiötä sinä omistat?


    • nuijat

      älkää tehkö niitä. Onko yksinkertaisempaa. Tekis mieli sanoa ja pahasti!

    • hoitsu1966

      hoitoalalla tehdään ylitöitä kokoajan ja korvaus otetaan aikan tunti-tunnista... eikä edes välttämättä saa kokopäivää vapaana,vaikka tunteja olisi "jemmassa" vaan työpäivää lyhennetään iltapäivästä...

      • SaNNeN

        Meillä myös sama juttu. 70 hlöä tekee talkoita ja vaikka millaisella varotusajalla. Itse suureen ääneen kyselen oikeuksien perään ja käytävillä duunikavereilta "Eikö vituta"?....Vituttaa heitäkin siihen asti kunnes joku pomo kävelee ohi, heh. Kun en ole "yhdessä tekemisestä" innostunut enkä ikinä niissä kinkereissä mukana niin olen saanut ennen kovin muikean mukavat duunikaverit kääntymään itseäni vastaan. Eipä ole tarvinnut enään kimpassa syömässä tai röökillä käydä, ja jatkuvaa yli kävelemistä tapahtuu useammalta taholta..laumasieluja? Ehkä. Kai tämä tulkitaan niin etten ole kiinnostunut MEIDÄN YHTEISESTÄ työPERHEESTÄ ;-), eli hyvin on psyykattu 99% tämän lafkan työntekijöistä. Olen sitoutunut duuniin, en aivoton pelkuri itse näen sen näin. Jos kenkää tulee voin todeta etten olisi halunnutkaan olla moisessa yhteisössä jäsenenä näillä olemassa olevilla ehdoilla ja vaatimuksilla.


      • kariwa

        lopettkaa valitus, istu ja pidä taukosi, lähde kotiin kun työaika loppuu. antkaa vaikka potilaitten hukkua paskaan. puhaltkaa yhteen hiileen. tilapäiset hoitajat ja pätkätyön tekijät menkää kortistoon. erotkaa liitosta, jos ne ei ymmärrä ajaa teidän asioita. minä olisin valmis jopa omasta puolesta tukilakkoon auttaakseni teitä hoitajia. T:AHTAAJA


    • työnantaja

      Miksi aina valitetaan näinpäin? Tutkitaanpa seuraavaksi monelleko suomalaiselle työnantaja tarjoaa ylimääräisiä tupakkataukoja, pidennettyjä taukoja, ilmaisia kahvikuppeja, antaa vapaita ja lomia pyydettyihin ajankohtiin ilman lainvelvoitetta,tarjoaa laajennettua terveydenhoitoa jne. jne.

      • työstä

        sen teosta ja ylimääräisentyön teosta.
        Terveydenhuolto kuuluu jokaiselle, yks kahvikupponen silloin tällöin ei korvaa tehtyjä ylitöitä,vapaata on saatava tarpeidensa mukaan esim. lääkärikäynti sun muut työntekijää koskevat tarpeet,lomatkin on pakko pitää, kuntoutus jne:lleen.


    • Lomalla töissä

      En tiedä tuosta mutta itse teen töitä vuosilomallani (miinustunteja korvaan), ja onkohan tämä lomapalkalla vai ? Olen ollut 6 kk työharjoittelussa työmarkkinatuella, nyt 2 kk ''oikealla'' paremmalla palkalla.

    • Liukumavapaat korvaavat ?

      Nykyään monella on liukuva työaika ? Kun,liukumia saa tarpeeksi kerättyä voi pitää sitten liukumavapaata !Näin periaatteessa pitäisi olla ,vaan eipä ole!Kun,pyydät vapaata ja hyvissä ajoin ,ei onnistu ,sanoo työnantajan edustaja .Viikossa voi tulla n.8tuntiakin vapaata ja äkkiä sitä kerää 40t.
      Kun, ei rahaakaan saa ja ei saa vapaata ,mitä neuvoksi ?

      • on ensimmäinen

        joka pystyy tälläisiin asioihin vastaamaan, tai pitäisi ainakin ------ jos on saamaton luottamusmies, niin sitten liittoon yhteys.
        Liukumat on yleensä työn-anatajan kanssa sovittuja asioita ja ne pitäis hoitua automaattisesti.


      • ollaankohan me? =D

        Kuulostaa nimittäin ihan mun työpaikalta! :D


      • ei ehdi
        ollaankohan me? =D kirjoitti:

        Kuulostaa nimittäin ihan mun työpaikalta! :D

        Itse teen kolmen tunnin aluetta ja jos haluan sen valmiiksi ajoissa niin menen aina puoli tuntia aikaisemmin. Ehkä edeltäjäni sai sen valmiiksi kolmessa tunnissa ja saisin minäkin jos hosuisin mutta mielestäni jälki pitää olla hyvää. Olen ollut vasta 2 kk tässä hommassa ja ei hyvältä näytä, varsinkaan kun soviteltu päiväraha jää tosi pieneksi.


      • kokemus.
        ei ehdi kirjoitti:

        Itse teen kolmen tunnin aluetta ja jos haluan sen valmiiksi ajoissa niin menen aina puoli tuntia aikaisemmin. Ehkä edeltäjäni sai sen valmiiksi kolmessa tunnissa ja saisin minäkin jos hosuisin mutta mielestäni jälki pitää olla hyvää. Olen ollut vasta 2 kk tässä hommassa ja ei hyvältä näytä, varsinkaan kun soviteltu päiväraha jää tosi pieneksi.

        Tein joskus opiskeluaikana siivoushommia eräässä ravintolaketjussa, johon oli annettu siistimisaikaa 3h. Meni joka krt puoli tuntia ylitöiksi. Mutta kun luonne ei vaan antanut periksi jättää lattiaan jotain kovettuneita pizzakökkäreitä :(


    • Tstorotta

      ylityötunteja plakkarissa semmonen 180 tuntia. Marttyyri ja tyhmä se on, epäilen kyllä onko se oikeasti tehny töitä koko ton ajan. Kun ei täällä rahanakaan moista anneta ja vapaata hän ei omien sanojensa mukaan ehdi koskaan pitää.Itse en moiseen nuolemiseen lähde, varsinkin kun duunipaikkani ylenemismahdollisuudet on olemattomat. Joskus menee yli väkisinkin, mutta otan vahingon takaisin mahd. pian. Minä en ala näillä palkoilla nuolemaan pihiäkin pihimpää omistajaa. Ei ne mieti mua sen enempää ja kattele mun kellokorttimerkintöjä siinä vaiheessa jos YT-neuvottelut iskee päälle. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan tyhmä on se joka tekee..

    • Memonen

      Esim. lauantaista vaadin 100%, koska muuten "päiväpalkkani" verotus menee niin, että saan vähemmän kuin arkena. Ja jos pyydetään lauantaiksi töihin, vaadin että sunnuntaina myös sitten töihin. Sunnuntaista tietty tulee se 300%, eli nelinkertainen palkka.

    • blondi-72hki

      tehnyt ylitöitä ilman liksaa ja ihan omasta tahdostani mutta pomo maksaa kyllä kaikesta mistä pyydän.

    • Kuntalainen

      Ilman kellokorttia varmaan tekisinkin ilmaista työtä. Mutta kiitos kellokortin pidän vapaapäiviä tämän tästä, kesälomakin piteni mukavasti. Rahaa en ylitöistä saa, enkä sitä haluaisikaan. Raha ei korvaa aikaa.

    • otan kantaa myös näin kesätyöntekijän näkökulmasta..ylitöitä saa paiskia aivan helvetisti, varsinkin kun vakituisetkin jäävät melkein kaikki kesälomalle ja oletetaan että ei kesätyöntekijällä ole omia menoja! kyllä pännii..
      olis voinut keälomiakin tietty porrastaa jotenkin..

      • Heipä hei beijbe.

        ANNA NUMEROS JA PYYDÄ TEILLE. ;D


      • sinne

        kesätöihin. et kesälomalle. eikö se ole ihan järkeenkäyvää että töitä on silloin enemmän kun vakituiset jäävät kesälomalle...


    • on se

      Joka paiskii työtä ilman palkkaa, saat siitä hyvästä vapaapäivän.Itse en tee ylitöitä viikolla, vaan viikonlopulla jolloin saa paremmat korvaukset( noin 1viikon palkka tulee 2päivässä) ja ei ole niin rasittavaa. Ah ensi tiliin taas 700euroa ylimääräistä =)

      • Kokemuksen syvä rintaääni...

        Monilla vaan näyttää edelleen olevan tärkeintä oma perse. Paskat miten firmalla menee tai työkavereilla kunhan vaan itse hyötyy mahdollisimman paljon. Nää haaskalinnut on valmiita tekemään ylitöitä vain silloin kun korvaukset on suurimmillaan mm. tuplapyhinä. Muut tehköön ylitöitä silloin, kun korvaukset on huonoimmillaan. Sitten kun YT-menettely uhkaa ja töitä ollaan ulkoistamassa, niin silloin ollaan kyllä niin solidaarisia, että oikein oksettaa. Sitten osataan kyllä syyttää lähimpää esimiestä kun ei ole osannut hoitaa hommiaan, kun työpaikat on uhattuna. Kukahan ne työpaikat ulkoistaa, esimiehet vai johtajat, vaiko peräti työntekijät itse omilla "solidaarisilla" toimillaan?!?


    • Eivätkö

      ihmiset osaa sanoa EI!!?? Menkää lakkoon, taikka jotain, tehkää vähemmän töitä taikka valittakaa koko ajan kun ei ehdi, ei oo tarpeeksi työntekijöitä,ei tänään. Tarpeeksi kauan purnaatte, niin johan alkaa työpaikalla tulemaan lisää työntekijöitä. Niin me teimme. Kun tuli tehtaalla kireet, niin teimme hitaammin töitä, ei ylitöitä, valitettiin ei iehditä, tarvitan apuvoimia, ja kas kummaa. Kyllähän niitä apuvoimia löytykin sitten.Firmallakin menee paremmin kun jätkät on töissä, eivätkä laiskottele.

    • sanna 26

      Perustakaa oma yritys niin näette tilanteen kannattaako kommunisteille maksaa ylityökorvauksia...
      Yrittäjinähän te voitte vaikuttaa 100 % omaan palkkaan...heh heh hee...

      Kunnioita esivaltaa!!!!

    • 5 viikossa kesätöissä

      lisää vaan niitä ylitöitä. kyllä tällä palkalla jaksaa ja kiinnostaa tehdä monta viikkoo putkeen hommia aamusta aamuun!

      kiitos pomo!

      • ilman korvausta

        Sullahan menee niinkuin pitääkin. Tällä palstalla on ollut kyse siitä, että ylitöistä ei makseta lainkaan korvauksia. Ei siitä, että ylitöitä ei pitäisi tehdä lainkaan.


      • köyhää kusetetaan

        sä saat näköjään aika tarkkaan saman verran kuin mä, mutta sillä erotuksella että mä en tee pätkääkään ylitöitä. työpaikkani on sveitsissä, joten leppoisan työpäivän päätteeksi voin hurauttaa vaikkapa vuorille sen sijaan että jään nyhjäämään toimistolle rahan kiilto silmissä. helpommalla pääsee kun osaa tehdä oikeita valintoja. aika tyhmää minusta on tehdä ylitöitä. kyllä elämässä muutakin voi tehdä kuin töitä, vaikka rahaa tulisi ovista ja ikkunoista ylitöillä.


    • toivossa elävä

      Niinpä, riittäispä edes vartti noita ylitöitä päivässä, mutta kun joka päivä menee vähintäin se vartti ja parhaana pari kolme tuntia.
      Löytäispä oikeasti työn, jossa sen ehtisi hoitaa työajalla!

    • pimeetä työvoimaa kannattava

      No jo on kumma kun 2006 aletaan ihmettelemään ylitöitä maksutta... Ensinnakin kaikkein pahin orjapiiskuri on valtio ja kaupungit... Kaupunkien viroissa kun ylityöt annetaan lomina eli lähes ilmasta... myös kaupunkien kesätyöntekijät ovat lähes orjatuella kokokesän.. kaupungin pahin orjatyö on teema (kaupunki siisitiks)... se toteutetaan ilmaisella työvoimalla josta ei makseta mitään muuta kun siivouskalut. Ei voi olla että nyt aletaan ihmettelemään. tätä on jatkunu kymmeniä vuosia.. Videofirma makuuni on pahin kaikista... Siellä tehdään ilman ilta ja yölisiä että sellai...

    • Iso?

      Miten on mahdollista, että yövuoro loppuu klo 7 ja aamuvuoro aloittaa klo 7? Tämä edellyttää mielestäni vapaaehtoista tulemista töihin joiltakin ennen sen virallista alkamisajankohtaa. Siitä ei ole ainakaan kerrottu kenen pitäisi tulla aiemmin. Joku tulee, tonen ei, eli monesti tulee 10-15 min ylityötä.

      • sinneppä

        työpaikalle voi mennä vaikka puolituntia ennnen työnalkamista, MUTTA on eriasia aloitatko välittömästi työn, vai istutko sen puolituntisen koska se työ alkamisaika on ehkä klo 07.00 niin se palkka alkaa juosta siitä lähtien, jos ei ole sopinut työ-antajan kanssa että toinen aloittaa vaikka varttiavaille seitsemän. hoitoalalla tämä on näin. yövuoro päättyy klo 07.00 ja toinen aloittaa varttiavaille seitsemän. mutta mistähän alasta sinulla on kyse?


      • ...

        ei ne työt kotiovelta alaa vaan tasan sillä kellonlyömällä sinun kuuluu luovuttaa täysi työtehosi kun kellon viisarit osuu kohdalle 7:00 ja edellisessä vuorossa oleva voi samalla sekunnilla keskeyttää puurtamisensa ja lähteä kotiin lepäämään.

        Toivottavasti sinäkin vielä jonain päivänä kalastat mato-ongella paskaojasta syötävää kun tämä verorahojen jakaminen itsekkäille kusipäille loppuu.


    • Metalliduunari

      Se on silleen että aamulla klo: 7:00 pärähtää kello ja sitä ennen olen kirjautunut päätteellä työpaikalle sisään. Työaika / työnteko alkaa tuosta äänimerkistä ja hanskat jää siihen asentoon missä ne on kun kello taas pärähtää tauon merkiksi. Kello kun pärähtää niin tietää tauon olevan ohi ja taas jatkuu työnteko siitä mihin homma jäi. Yksinkertaista keskitysleirihenkeä, mutta toimivaa. Sama homma iltapäivällä kun kello pärähtää 15:30 niin hanskat jää siihen, kirjautuminen ulos ja täts it.

      On omaa tyhmyyttä jos paiskii hommia sen takia että mukamas firma olis vaakalaudalla. Sitä ne johtajat yrittää selittää että huonosti menee ja samana päivänä on just uus mersu ostettu ja kehuttu muille johtajille liikevaihtoa. Kyllä se on sellainen asia että myyn aikaani / suoritusta sovittuun hintaan, josta pidetään kiinni ja työaika on laissa määrätty. Mikäli pitää joustaa niin molemmat joustaa.

      • ole koskaan

        Tehnyt ylitöitä ilman korvauksia, eli kaksi ensimmäistä tuntia 50 % ja sen jälkeen 100 %, viikonloppuina olen myös tehnyt ja saanut la-su kyllä viikon palkan, teen vain kaikilla mausteilla ylitöitä. Eri asia on jos teen sisään tunteja eli omiin tarpeisiin, sitten pidän vapaana.


      • Metalliduunari
        ole koskaan kirjoitti:

        Tehnyt ylitöitä ilman korvauksia, eli kaksi ensimmäistä tuntia 50 % ja sen jälkeen 100 %, viikonloppuina olen myös tehnyt ja saanut la-su kyllä viikon palkan, teen vain kaikilla mausteilla ylitöitä. Eri asia on jos teen sisään tunteja eli omiin tarpeisiin, sitten pidän vapaana.

        Okein menee. Jos ylityötä on oikein paljon ja pitää olla ylitöissä useana päivänä viikossa niin en suostu tekemään 2 (50%) 2 (100%), vaan tinkaan että saan tehdä 2 4 tuntia. Jos ei niin sitte ei oo edes kiire. Kyllä duunarillakin jokin sana pitää olla.

        Toisaalta on vika johdossakin jos ei normaalitunnit riitä. Sitte on tarve palkata enempi tekiöitä. Ja se itku työmiehien saatavuudesta on ihan aiheeton. Naapuri jos maksaa paremmin niin vaihdan paikkaa. Eikä tarvitse maksaa kuin vaikka 50cnt tunnissa paremmin, niin nämä monot suunnistaa siihen suuntaan.

        Tajuais ihmiset että töissä ollaan rahan takia. Nii ja ymmärtäis että on ok sanoa ei ylitöille jos niistä ei makseta. Viisarit näyttää hetken jolloin on aika lähteä kotiin ja on oma vikansa jos kirjoittaa nimensä alle epämääräiseen työsopimukseen.

        Kyllä itsekkin oon paiskinut tunteja sisään 1-1 periaatteella ja silloin on aloite lähtenyt minun suunnalta. Jos lähtee johdon suunnalta että korvataan vapaana niin korvatkoon prosenttien kanssa. Tässä asiassa on minua yritetty jopa kusettaa, mutta saikin tuntea omassa nilkassaan se johtaja. Kyllä kosto oli suloinen ja kaatui se paja.


    • Jokapäivä ilman muuta

      Kyllä paiskitaan,joka päivä.Pakko kun työtä on niin paljon,ettei käytäntö toimisi.Joka ainoa aamu mennään 15-30 minuuttia aikaisemmin ja lähdetään 30-60minuuttia myöhemmin ja ilman palkkaa.

      • ****

        Kenen vastuullahan se toiminnan pyöriminen on ? Sinun vai työnantajan ? Ja kenen työt on tekemättä, jos ne jää tekemättä ? Sinun vai työnantajan ?


    • teen

      jopa ylitöitä lomapäivinäkin konttorissa ja samalla nautin tomiston elämästä.

    • ISO HARMI

      Naisten ja yleensä feministien luoma epäsuora agressio juoruiluineen ynm. työpaikkakiusaamisineen on paljon pahempi ongelma kuin joku vartin lisä työajassa tällä hetkellä Suomessa.


      Tähän feministien touhuun ei yleensäkään uskalla puuttua kukaan Suomessa.

      NAISTEN ARVSOTELU ON TABU!

    • töitä elääkseen..

      ei töitä tehdä ellei niistä makseta hyvin..itse en alle 3000e kuussa nouse edes sängystä! ylityöt pitää maksaa jos niitä haluaa tehdä! prosentit kohdalleen!!

    • pillitä

      onko huono elämä? itke ja poraa taas kuinka menee huonosti

      onneks mä oon saanu semmosen perinnön ettei tarvi päivääkään tehdä ylitöitä ja mitään muutakaan työtä ellen sitä itse halua.

    • lissu

      Työpaikallani tehdään ylitöitä useasti ja yleensä niihin joutuu jäämään yllättäen. Tunnista ylityötä saamme joskus sitten tunnin vapaata kun se työnantajalle sopii.Minusta tämä ei ole kuitenkaan oikein, vaan kun se on ylityötä, niin pitäisi saada enemmin.Yksin on vaan huono "taistella" kuntaa vastaan.

    • hullu kuski

      Mä tein edellisessä työpaikassa 140h/puoleen kuuhun töitä, mutta oli niin hyvät tulot että mielestäni kannatti painaa näin kuin tehdä tavallisella tuntipalkalla perustunnit.

      Nyt teen tosin toista hommaa 37h/vk vähän pienemmällä palkalla... Jää aikaa elämiseen :)

    • B-W

      Hei haloo, ei se et me maristaan palkattomista ylitöistä oo työn antajan vika, herätkää jo!!!!
      Se on tasan tarkkaan sun oma vikas kun oot myynny työ panoksesi halvalla!! Sitä saa mitä tilaa...
      Jos et pysty pitää itse puoliasi niin käänny ammattiosastosi puoleen tai ei siitä kyl mitään apuu oo, nössöjä suurimmaksi osaksi.Eivät halua puuttua yksittäis tapauksiin sekä tekevät sun puolesta "todella edullisia sopimuksia". Sillä työ ehto sopimuksissa on jokaisen pykälän lopussa, " Jollei työpaikalla toisin sovita", eli käytä tätä sopimusta hyväkses ja myy itsesi itselesi sopivaan hintaa sit. ps. eix meillä oo SAK Ihalainen entinen työn antajien eurooppa edustaja ? vai
      Pitäis vaihtaa suoraselkäseen äijään joka nosti työn arvostukseen kunniaan. Niilo Hämäläistä kaivattais hommiin...:) Ois taustatkin kohdallaan, eipä vittuiltais vanhalle SS-miehelle!!!!!!!

      • Opettaja on ORJA AINA !!

        Puhut palkattomista ylitöistä sun muista asioista.

        KYSYMYS SINULLE:
        MITEN TUON valituksen teet kuntayhtymälle???

        Opettaja tekee ylityöt tasan tarkkaan heikommalla palkalla kuin esim normaali duunari.

        Opettajalle EI MAKSETA mitään 50% lisää ylitöistä -eikä 100%sta sunnuntaitöistä

        Opettajalle ei makseta yhtään mitään lisää vaikka tekisi töitä pyhinä.

        ÄLÄKÄ vain sano että "vaihda alaa"?

        Olen sentäs ylemmän korkeakoulun käynyt, auskultoinut ja itseäni prepannut - ja koko hommasta tipahtaa kuukaudessa 2000 ja rapeat.

        Ja kun puhun näistä "ylitöistä" sanotaan vain "että pitää saada suoritettua normaaliajassa" eli on "oma häpeä" jos tekee yli 8 tuntia päivässä.

        Vaan jos valmistelet kaikki hyvin niin ei riitä 8 tuntia päivässä mihinkään. Työt eivät jää koskaan työpaikalle - toisin kuin esim silloin kun olin paperitehtaalla harjoittelijana - kun leimasin kellokortin niin sen jälkeen "sai haistattaa töille pitkät". Ja rahaa tuli ovista ja ikkunoista - ihan toiseen malliin mitä saa tästä akateemisesta orjatyöstä - toisten jälkikasvun paimentamisesta ja yrityksestä saada heille tietoa päähän - huolimatta siitä vaikka heitä ei asia kiinnostaisi pätkän vertaa.

        Niin - mites teet tuon kuntayhtymälle - joka ei edes virkaa anna vaan joka vuosi kyykyttää määräaikaisella sopimuksella


    • Kyllä minä teen useestikkin kuukaudessa ylitöitä kun ei malta lopettaa :P

    • ....

      ...riittää elonpäiviä meikäläisellä näkemään kun nämä kommunistit ja kitisijät jonottavat töitä vaikka leipäpalkalla.. Vielä sekin päivä tulee.. Uskokaa vaan toverit, se päivä ei välttämättä ole kaukana.

      Eikö riitä että paperiliitto ikäänkuin varoittavana esimerkkinä ajaa muutaman paperitehtaan nurin?

      Muistaa kannattaa: eivät työt tekemällä lopu, tekemättä kylläkin.

      • ...että sillee...

        Paperi- ja metalli ym. "vahvojen ja vanhoillisten" liittojen aika on ohi Suomessa. Kiinailmiö alkoi jo ajat sitten, eikä loppua näy. 10 kiinalaista valmistaa Nokian puhelimen halvemmalla kuin yksi suomalainen ja silti sama tuote on Suomessa myytynä halvempi, vaikka se lennätettäisiin Finnairin lentokoneella Kiinasta Suomeen myytäväksi. Ostakaa vaan Kiinassa valmistettu suomalainen kännykkä, se on "kotimainen" tuote...


      • .....
        ...että sillee... kirjoitti:

        Paperi- ja metalli ym. "vahvojen ja vanhoillisten" liittojen aika on ohi Suomessa. Kiinailmiö alkoi jo ajat sitten, eikä loppua näy. 10 kiinalaista valmistaa Nokian puhelimen halvemmalla kuin yksi suomalainen ja silti sama tuote on Suomessa myytynä halvempi, vaikka se lennätettäisiin Finnairin lentokoneella Kiinasta Suomeen myytäväksi. Ostakaa vaan Kiinassa valmistettu suomalainen kännykkä, se on "kotimainen" tuote...

        siis kymmenen kiinalaista valmistaa kymmenen kännykkää halvemmalla samassa ajassa kuin yksi suomalainen yhden.


    • Johanon

      Meillä tekee kaikki ylitöitä. Rivimiehet koska "yhteistä hyvää" ollaan tekemässä. Ilta- ja viikonlopputyöllä tonni kuussa käteen, kaksi vapaata viikossa pyritään järjestämään mutta usein pe ja ma. Pomo tekee ympäripyöreitä päiviä ja odottaa samanlaista sitoutumista kaikilta. Tuijotetaan tehoja jonka mukaan vielä enemmän pitäisi saada aikaan pienemmässä ajassa että heruu surkea tulospalkkio ensivuonna...ehkä. jos ketjulla menee hyvin. Jotta ehtii on pakko jättää tauot väliin ja illalla venytetään ettei aamuvuoro kärsi... myydään ruokaa kiukutteleville asiakkaille ja pitää jaksaa hymyillä! mikä tässä pitäisi hymyilyttää? ihanat ihmiset vai tonnin taskuraha?

    • puolin ja toisin

      Käyn tupakilla 12 kertaa päivässä ja 4 kertaa kahvilla jos teen 15 min. ylityötä jään velkaa työnantakjalle. 0,5 h päivässä sen 100 h /vuodessa
      ei ole vielä perinnyt takaisin.

      • Kahvi....

        kahvi työn lomassa, niin et jää velkaa työnantajalle
        Sekin on sallittua


    • TURHA TYÖEHTOSOPIMUS

      Tutkikaapa joku Delta-auton touhuja! Ylitöitä ei tunneta eikä niistä makseta palkkaa, työt on vain hoidettava! Yksinkertainen yhtälö, teoriassa, mutta tervetuloa Venäjälle, sieltähän se firma tulee! Talon johtoa EI KIINNOSTA, koska yleisesti käytetään "polta loppuun ja vaihda" -henkilöstöpolitiikkaa! Laillisuuden rajoilla liikutaan kaikessa muussakin! Kysykääpä esim. huoltopääliköltä tai automyyjältä milloin teitte sen sopimuksen mukaisen 37,5h viikon! HAHHAH....Toivottavasti pääsen pian itse ulos, liian monta vuotta on haaskattu väärässä paikassa.....

      • työehtosopimusta

        37,5h/vko? Aijai, siitä tulee kyllä vähintään ensin varoitus ja toisella kerralla potkut.


        Eräskin toimitusjohtaja sai potkut, mutta oli niin tottunut työhönsä, että palloili työpaikalla vielä potkujen jälkeenkin. Työntekijät siihen vaan että:"Mitäs v*a? Mikä mies se täällä; oletko meillä töissä?"


    • mikks-2t

      ja paskat!!!ja sitä paitsi ne ehkä joutuu tekee duunia että saaa ruokaa taloon toisin ku nää saatanan absurdit silkki pyllyt jotka on jo syntyny rikkaina ei sais ees tikkua ristiin

      • Järjen käyttö on sallittua

        Ne, jotka tekevät ylitöitä ilmaiseksi ovat todellisia idiootteja. Olen itsekin joutunut parilla työnantajalla siihen tilanteeseen, että oletettiin, että teen ylityöt ilmaiseksi. Kun totesin, että ei käy, niin ei siitä mitään seuraumuksia tullut. Sen huomasin kuitenkin, että minua ei yritetty sen jälkeen enään vedättää. Muutoin työsuhteet toimivat hyvin.
        Jos ylitöitä tekee ilmaiseksi, niin eihän työnantajalla ole mitään tarvetta palkata lisää väkeä työpaikalle. Työsuhde on aina kahden kauppa: työntekijä "myy" työpanoksensa ja työnantaja "ostaa" sen. Hölmö myyjä se mitään ilmaiseksi myy.


      • työtön akateeminen
        Järjen käyttö on sallittua kirjoitti:

        Ne, jotka tekevät ylitöitä ilmaiseksi ovat todellisia idiootteja. Olen itsekin joutunut parilla työnantajalla siihen tilanteeseen, että oletettiin, että teen ylityöt ilmaiseksi. Kun totesin, että ei käy, niin ei siitä mitään seuraumuksia tullut. Sen huomasin kuitenkin, että minua ei yritetty sen jälkeen enään vedättää. Muutoin työsuhteet toimivat hyvin.
        Jos ylitöitä tekee ilmaiseksi, niin eihän työnantajalla ole mitään tarvetta palkata lisää väkeä työpaikalle. Työsuhde on aina kahden kauppa: työntekijä "myy" työpanoksensa ja työnantaja "ostaa" sen. Hölmö myyjä se mitään ilmaiseksi myy.

        Jos tyhmät proffat tajuisivat tehdä vähemmän töitä, muutkin voisivat joskus työllistyä yliopistoissa. Mutta kun proffat vaan haluavat tehdä kaiken, niin minäpä otan sitten kunnon rusketuksen tänä kesänä ja pelaan golfia kassarahoilla.

        Tiivistelmä:
        Yliopistoprofessori työskentelee vuoden mittaan yli 2 000 tuntia, vaikka vuotuiseksi kokonaistyöajaksi on määritelty 1 600 tuntia. Tilastokeskus julkisti lukuvuotta 2004–2005 koskevan ajankäytön seurantatutkimuksen ennakkotietoja torstaina. Yliopistojen opettajien ja tutkijoitten vuosittainen työaika oli hieman alle 2 000 tuntia ja ammattikorkeakouluissa vastaava määrä oli runsaat 1 700 tuntia. "Kyllä nämä tuntimäärät tyrmäävät tuottavuuden tehostamisvaateet", sanoo Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen. Pakkasen ja Tieteentekijöiden liiton puheenjohtajan Antero Puhakan yhteisessä tiedotteessa vaaditaan lisää henkilöstöä tai ylityökorvausten maksamista: "Yliopistojen tuottavuutta ei voi enää repiä opetus- ja tutkimushenkilöstön selkänahasta." Liitot muistuttavat, että palkattomat ylityöt selittävät viimeaikaisen yliopistojen tuottavuuden nousun: kymmenessä vuodessa maisterintutkintojen määrä on kasvanut 31 prosenttia ja tohtorintutkintojen määrä on kaksinkertaistunut samalla kun henkilöstöä on tullut lisää kolme prosenttia. Pakkanen on huolissaan myös siitä, että professorilla jää varsin vähän aikaan tutkimukseen.

        Media: Helsingin Sanomat , Helsingin Sanomat - näköislehti, Keskisuomalainen - näköislehti
        Päivämäärä: 15.12.2005
        Kirjoittaja: -
        Päälähde: Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen, Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Antero Puhakka


      • Mistä maksaa ja MIKSI ratka...
        Järjen käyttö on sallittua kirjoitti:

        Ne, jotka tekevät ylitöitä ilmaiseksi ovat todellisia idiootteja. Olen itsekin joutunut parilla työnantajalla siihen tilanteeseen, että oletettiin, että teen ylityöt ilmaiseksi. Kun totesin, että ei käy, niin ei siitä mitään seuraumuksia tullut. Sen huomasin kuitenkin, että minua ei yritetty sen jälkeen enään vedättää. Muutoin työsuhteet toimivat hyvin.
        Jos ylitöitä tekee ilmaiseksi, niin eihän työnantajalla ole mitään tarvetta palkata lisää väkeä työpaikalle. Työsuhde on aina kahden kauppa: työntekijä "myy" työpanoksensa ja työnantaja "ostaa" sen. Hölmö myyjä se mitään ilmaiseksi myy.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000038&posting=22000000017462217


    • Heiskasenmara
      • niin kerro

        että oletko tehnyt tuon ylityönä vai lomalla?


    • Vaatija!!

      Vaatikaa ne korvaukset kaikista tekemistänne ylitöistä!!! Ylityökorvaukset ovat jokaisen oikeus! Jos teet ylitöitä eikä sinulle makseta korvausta, ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ÄLÄKÄ KOSKAAN OLE HILJAA ASIASTA!! Vaatikaa ne korvaukset, koska ne kuuluvat teille. Jos annat asian vaan olla, se pahenee ja pomosi alkaa käyttää sinua vain enemmän hyväkseen kun huomaan ettet vaadi ylityökorvausta.

      Oli työpaikkasi johtajisto miten mukavaa porukkaa tahansa, älä anna heidän kusettaa itseäsi. Nimittäin sen pomot osaavat. Jos ylitöistä et saa korvausta vaatimuksesta huolimatta, sinulla on oikeus kävellä samantien ulos puljusta. Ja muista, että ÄLÄ OLE HILJAA ASIASTA!!

      Loppuunpalamiset, työuupumiset ym. johtuvat osaksi juuri tuosta, kun asioiden annetaan vaan olla eikä pidetä kiinni omista oikeuksista. Se on pitkälti itsestänne kiini. Älkää nyt herranjumala alistuko kuin lampaat! Mikä teitä ihmisiä vaivaa!?

      • työpaikka on tärkeä

        pomo: Jos et tee ylitöitä ilmatteeks, niin otetaan toinen tilalle.
        ttekijä:Jos et maksa ylityökorvauksia, niin lähden pihalle.

        seuraus: ttekijä lähtee pihalle jokatapauksessa, ja joku muu saa tehdä ilmatteeks töitä. Hölmöjä piisaa aina.


      • Vaatija
        työpaikka on tärkeä kirjoitti:

        pomo: Jos et tee ylitöitä ilmatteeks, niin otetaan toinen tilalle.
        ttekijä:Jos et maksa ylityökorvauksia, niin lähden pihalle.

        seuraus: ttekijä lähtee pihalle jokatapauksessa, ja joku muu saa tehdä ilmatteeks töitä. Hölmöjä piisaa aina.

        Hölmöjä piisaa toki. Mutta ylityökorvaukset todellakin kuuluu maksaa, eikä työnantajaa SAA koskaan päästää asiasta kuin koiraa veräjästä. Puhelua liittoon/lakimiehelle tms. vaan jos ei suosiolla korvauksia kuulu.

        En voi sanoin kuvailla miten minua ärstyttää nuo hölmöt, liian lepsut ihmiset. Ensin painetaan ylitöitä ilmaseks niin että muukin elämä jo kärsii siitä ja ollaan vaan hiljaa, ja sitten paletaan loppuun ja valitellaan miten on kokenut vääryyttä. Voi herranjestas sentään! Omia oikeuksiasi EI KUKAAN MUU puolusta kuin sinä itse. Piste.

        En vaan jaksa lopettaa ihmettelemästä miten jotkut voi olla niin typeriä että antavat asian vaan olla. Verrattavissa tähän: Autosi on parkkipaikalla, olet kaupassa. Tulet kaupasta ja näät pari tyyppiä sotkemassa autoasi spraymaalilla ja tekemässä naarmuja jne. Mitä teet? Et mitään. Annat asian olla, koska "et halua valittaa pienistä".


    • pepex78

      nuo tuli jo lokakuuhun mennessä. sen jälkeen ei ole paljon kiinnostanut. tulihan noista hyvät rahat.

      nykyisin lyhennän työaikaa molemmista päistä kun ei kiinnosta. 8h:n sijasta olen työpaikalla n.7h50min ja pidän kolme puolen tunnin taukoa. joskus ruokatauko on ollut tunninkin. ei ole vielä tullut sanomista.

    • vapaana

      Meillä tarjotaan palkallista vapaata ylitöistä, eli jos teet 8 tuntia saat päivän vapaata. Vaihtoehtoisesti voi saada rahana mutta vain perustuntipalkan verran eli 8x10e. Joku vääryys tässäkin tapahtuu mitähän mieltä PAMi tuosta on :)

      • niinpä.

        Pamin "mielipide" ilmenee teidän työehtosopimuksessa, missä on selvät sävelet ylitöiden korvaamisesta ja ylitöiden vapaana antamisesta. Jos työnantajasi ei halua noudattaa työehtosopimusta ja työaikalakia, pyydä apua liitostasi. Jos et ole ymmärtänyt järjestäytyä, voit saada neuvoja alueesi avin työsuojeluhallinnosta http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosuhdevalvonta/1918


    • stressi

      En jaksanut lukea kaikkia näitä viestejä täällä, joten jotain minun asiaan liittyvää on voitu jo kirjotella.

      Mitä ihmettä tekisin? Olen aika uusi työpaikallamme ja teen samoja hommia kuin edeltäjäni. Hän ehti tehdä kaikki tähän työhön kuuluvat tehtävät melkein normaalissa työajassa - hänellä oli monen vuoden rutiini hommaan. Minä en ehdi tehdä kaikkia töitä läheskään normaalissa ajassa. 2 kk:n aikana 70 tuntia ylitöitä (mitkä pitäisi pitää joskus vapaana, jos työt sallii). Kuinkahan kauan jaksan tätä tahtia ja milloinhan opin tekeen hommat nopeemmin. Kotona on kaks pientä lasta ja en haluaisi olla äiti joka ei ole koskaan kotona. Tuntuu, että on vähän huono mennä valittaan pomolle koska ed. työntekijä pystyi tähän ja minä en. Omaa tyhmyyttäni ilmeisesti joudun tekeen pitkää päivää.

      • 22

        Esimiehesi luistaa vastuusta. Laki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työaikaa, eikä tuollainen ylitys ole sallittua. Esimiehesi ei siis saa sivuuttaa asiaa, vaikka et sitä itse nostaisikaan pöydälle.

        Ehkäpä työn kuormistus on syy siihen että edellinen lähti ja sinä "sait" paikan. Ehkä myös teet jotain töitä, joita edeltäjäsi ei tehnytkään.


      • voivoi ja voi

        Oliko edeltäjäsi mies ? Miksi et osaa tehdä töitä nopeammin.. ? Ei voi perushomman teossa olla 70h eroa ..

        Sit vaan olet nahjus tai luistat töistäsi ..

        Ihan odottettavaa naiselta ei osaa/pysty ...


    • Esimies-Esko

      Mitä siitä muuten seuraa työntekijälle itselleen, jos tekee vaikkapa 240h/kk, joutuu linnaan, sakkoja, tms?! Tuommosia tunteja kertyi taannoin, työ täysin provikkapalkkaista, sopparissa lukee "ylitöitä ei sallita". Pakkohan niitä vaan on tehdä, että saa hoidettua kaiken vastuulla olevan... sekä aamu- että iltavuoron osalta. Joudunko nyt linnaan siksi, että olen tehnyt sen, mitä työsopparini edellyttää, mutta kuitenkin rikkonut sitä kohtaa, joka kieltää ylityöt..?

    • verovaroin varaa ?

      Inssi tekee 2500h/vuodessa ja vastaa puhelimeen vapaalla..Ansio 38000€/vuosi

      Sairaanhoitaja tekee 1700h/vuodessa 45000€/vuosi ei velvotteita vapaalla

    • Minä yksinkö?

      Minun työsopimuksessani lukee, jotta ylityöstä ei makseta. Joudun kuitenkin tekemään ylityötä, jotta toiset työntekijät saisivat projektinsa valmiiksi haluamaansa aikaan. Mikään laki ei edellytä heidän projektiensa valmistumisaikaa, vaan heidän henkiläkohtaisten juttujensa mukaan mennään. Vaan, kun työssä käydä haluan, niin tähän suostun - hammasta purren.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe