Walomääräykset?

jammu

Niin miten nää valorajat oikein menee??
Esim 1: Pakettiauto kantokyky 1110kg 6kpl kaukovaloja
Poliisit pysäyttää ja pyytävät poistamaan...

Esim 2: Rekka jonka kantokyky useimpia tonneja 10 kpl kaukovaloja
poliisit ei välitä paskaakaan??
Miten tämä on mahdollista?!

No ja sitten poliisit ei yleensä erota huomiovaloja sumuvaloista joten jos ne pysäyttää ja sanovat että pitää ottaa sumuvalot pois päältä niin voi sanoa huoletta niiden olevan huomiovalot...
Ei ne huomaa eroa!
Kokemusta on :)

16

10878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansalle

      Karu totuus iskee juuri päällesi:

      Pakettiautoissa saa lisäkaukovaloja olla yksi pari eli 2 kpl. Auton omien pitkien ja lisäpitkien yhteenlaskettu referenssiluku max 75.

      Raskaissa ajoneuvoissa (linja- ja kuorma-autot), joiden kokonaismassa on yli 3500 kg saa lisäkaukovalaisimia olla enintään kolme paria, eli 6 kpl. Ne pitää kuitenkin olla kytkettynä vaihtokatkaisimilla siten, että yhtä aikaa palavien valaisimien referenssiluku ei ylitä 75:ttä.

      Sumuvalojen ja huomiovalojen valokuviossa on huomattava ero: Sumuvalo lähettää yläreunasta rajattua hajavaloa lähialueelle.
      Huomiovalo ei juuri tietä valaise, se on nimensä mukaan auton huomiointia parantamaan. Koska Suomessa pitää valoja käyttää aina, on huomiovaloja asennettu mm. urjeilullisemman mallisiin luukkulampullisiin autoihin, ettei tarvi päivällä ajaa luukut ylhäällä.

      Huomiovalo ja lähivalo ei saa palaa samanaikaisesti. Eli huomiovalot palavat parkkien kanssa, mutta kun ajovalot kytkee päälle, huomiot sammuu.

      Sumuvaloistakin on eniten hyötyä juuri ajovalot sammutettuina, koska sumarit on asennettu alas lähelle maanpintaa, jossa sumua on vähemmän kuin ajovalojen korkeudella.

      Ja se on tietysti poliisista kiinni, tunnistaako sumarin ja huomion. Kyllähän niissä hyväksymismerkinnöissä on tunnukset. Ainakin liikkuvan poliisin porukka tuntuu olevan perillä näistä asioista.

      • Petri

        Kaukovalaisimien sallitulla lukumäärällä ei ole mitään yhteyttä autotyyppiin eli raskaassa kalustossa ei saa olla yhtään enempää lamppuja kuin henkilöautoissa. Kaikkia 1980 jälkeen rekisteröityjä autoja koskee referenssiluvun rajoitus max. 75. Kaukovaloja saa olla myös enemmän kuin ko. referenssilukurajoitus antaa myöden, kunhan yhtäaikaa ei pala kuin sen verran tuikkuja että tuo ref 75 ei ylity.

        Pykälillä ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä, koska käytäntössä raskaan kaluston referenssilukuja ei tienpäällä taideta paljoa tarkkailla, ja katsastus sujuu kivuttomasti kun ottaa ylimääräiset katsastuksen ajaksi pois...


      • Minä
        Petri kirjoitti:

        Kaukovalaisimien sallitulla lukumäärällä ei ole mitään yhteyttä autotyyppiin eli raskaassa kalustossa ei saa olla yhtään enempää lamppuja kuin henkilöautoissa. Kaikkia 1980 jälkeen rekisteröityjä autoja koskee referenssiluvun rajoitus max. 75. Kaukovaloja saa olla myös enemmän kuin ko. referenssilukurajoitus antaa myöden, kunhan yhtäaikaa ei pala kuin sen verran tuikkuja että tuo ref 75 ei ylity.

        Pykälillä ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä, koska käytäntössä raskaan kaluston referenssilukuja ei tienpäällä taideta paljoa tarkkailla, ja katsastus sujuu kivuttomasti kun ottaa ylimääräiset katsastuksen ajaksi pois...

        Kuten muissakin asioissa, EU-direktiivit kävelevät täkäläisten pilipalisääntöjen yli...

        Esimerkiksi, lisäkaukovalot saa EU-direktiivin mukaan asentaa vaikka lavan turvakaareen, kunhan se ei häikäise kuljettajaa esim. peilien kautta.

        Sitten jos tarkastelee valojen lukumäärää suomalaisten pykälien mukaan...

        Ennen 1.1.80 käyttöönotetut:
        Lähivalot saa kahdentaa
        Lähivalot saavat palaa yhtäaikaa pitkien kanssa
        Pitkät saa kahdentaa
        Lisäpitkät saa asentaa ja kahdentaa
        Sumuvalot saa asentaa
        Sumuvalot saavat palaa parkkien, lyhyiden ja pitkien kanssa.
        Pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100.

        Eli, tuosta tulisi lukumääräksi 4kpl H4 valaisimia, 4kpl lisäpitkiä, 2kpl sumuvaloja, ja kaikki 10 kappaletta laillisesti keulalla mikäli pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku on korkeintaan 100 ja lumisateen sattuessa saisivat kaikki olla päälläkin yhtäaikaa... ;-)


      • Jammu
        Minä kirjoitti:

        Kuten muissakin asioissa, EU-direktiivit kävelevät täkäläisten pilipalisääntöjen yli...

        Esimerkiksi, lisäkaukovalot saa EU-direktiivin mukaan asentaa vaikka lavan turvakaareen, kunhan se ei häikäise kuljettajaa esim. peilien kautta.

        Sitten jos tarkastelee valojen lukumäärää suomalaisten pykälien mukaan...

        Ennen 1.1.80 käyttöönotetut:
        Lähivalot saa kahdentaa
        Lähivalot saavat palaa yhtäaikaa pitkien kanssa
        Pitkät saa kahdentaa
        Lisäpitkät saa asentaa ja kahdentaa
        Sumuvalot saa asentaa
        Sumuvalot saavat palaa parkkien, lyhyiden ja pitkien kanssa.
        Pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100.

        Eli, tuosta tulisi lukumääräksi 4kpl H4 valaisimia, 4kpl lisäpitkiä, 2kpl sumuvaloja, ja kaikki 10 kappaletta laillisesti keulalla mikäli pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku on korkeintaan 100 ja lumisateen sattuessa saisivat kaikki olla päälläkin yhtäaikaa... ;-)

        Ja kohta eeuu määrää suomen valomääräykset asennettavaksi roskiin :) ja sitten... Noo sitä odotellessa kiusaan posliineja... Ööö siis poliiseja noilla kauheilla valoillani!
        Jep mutta onhan noita kahdennettuja lisäpitkiä näkynyt nytten aika usealla auton keulalla.
        Ja täytyy sanoa että on se pakukin komeamman näköinen jos on 4 kpl lisäpitkiä rivissä :)


      • Viki
        Minä kirjoitti:

        Kuten muissakin asioissa, EU-direktiivit kävelevät täkäläisten pilipalisääntöjen yli...

        Esimerkiksi, lisäkaukovalot saa EU-direktiivin mukaan asentaa vaikka lavan turvakaareen, kunhan se ei häikäise kuljettajaa esim. peilien kautta.

        Sitten jos tarkastelee valojen lukumäärää suomalaisten pykälien mukaan...

        Ennen 1.1.80 käyttöönotetut:
        Lähivalot saa kahdentaa
        Lähivalot saavat palaa yhtäaikaa pitkien kanssa
        Pitkät saa kahdentaa
        Lisäpitkät saa asentaa ja kahdentaa
        Sumuvalot saa asentaa
        Sumuvalot saavat palaa parkkien, lyhyiden ja pitkien kanssa.
        Pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100.

        Eli, tuosta tulisi lukumääräksi 4kpl H4 valaisimia, 4kpl lisäpitkiä, 2kpl sumuvaloja, ja kaikki 10 kappaletta laillisesti keulalla mikäli pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku on korkeintaan 100 ja lumisateen sattuessa saisivat kaikki olla päälläkin yhtäaikaa... ;-)

        Kuulostaa liian hyvältä ja järkevältä ollakseen totta!

        Transitissa omien valojen ref on 27,5. Edellisessä transussa tosin minulla oli Hella 1000:t keulalla (ref 20), yhteensä siis 95. Kolmannen kerran kun katsastin auton noiden valojen kanssa, niin rekisteriotteeseen tuli kirjallinen merkintä (!) että lisävalot ei toimi (olin ottanut releestä johdot irti koska valojen heijastimet olivat himmentyneet, mutten ollut viitsinyt rapsia valoja pois).

        Tekisi mieli laittaa lisäpitkät katolle, siihen tuulilasin yläpuolella olevaan luiskaan otsapeltiin. Eivät varmasti antaisi hajavaloa kuljettajalle. Olisivat turvassa pitkäkyntisiltä Venäjän keikoilla ja kai se pieni ero valaisukulmassa parantaa näkyvyyttä (tämä on mutua omista kokemuksista). Niiden tietojen mukaan mitä minulla on, lisäpitkät pitäisi asentaa etuakselin etupuolelle.

        Transittiin ei kuitenkaan kannata laittaa mitään pilipalituikkuja, omat pitkät nimittäin ovat ihan hyvät. Minun käsittääkseni nykyisin on voimassa ref raja 75, joka estää lisäpitkien asentamisen (ok, ref 10 valaisimet voisi asentaa, heh, heh)


      • Minä
        Viki kirjoitti:

        Kuulostaa liian hyvältä ja järkevältä ollakseen totta!

        Transitissa omien valojen ref on 27,5. Edellisessä transussa tosin minulla oli Hella 1000:t keulalla (ref 20), yhteensä siis 95. Kolmannen kerran kun katsastin auton noiden valojen kanssa, niin rekisteriotteeseen tuli kirjallinen merkintä (!) että lisävalot ei toimi (olin ottanut releestä johdot irti koska valojen heijastimet olivat himmentyneet, mutten ollut viitsinyt rapsia valoja pois).

        Tekisi mieli laittaa lisäpitkät katolle, siihen tuulilasin yläpuolella olevaan luiskaan otsapeltiin. Eivät varmasti antaisi hajavaloa kuljettajalle. Olisivat turvassa pitkäkyntisiltä Venäjän keikoilla ja kai se pieni ero valaisukulmassa parantaa näkyvyyttä (tämä on mutua omista kokemuksista). Niiden tietojen mukaan mitä minulla on, lisäpitkät pitäisi asentaa etuakselin etupuolelle.

        Transittiin ei kuitenkaan kannata laittaa mitään pilipalituikkuja, omat pitkät nimittäin ovat ihan hyvät. Minun käsittääkseni nykyisin on voimassa ref raja 75, joka estää lisäpitkien asentamisen (ok, ref 10 valaisimet voisi asentaa, heh, heh)

        EU pykälät löytyvät EU:n sivuilta, mutta osoitteen haku vie sen verran aikaa, etten viitsi kesken työpäivää...

        Venäjän reissujen vakiokäytäntöhän on laittaa RIITTÄVÄSTI valoa keulalle, ja releen ohjausvirtajohto ylityksen yhteydessä paikalleen / pois, riippuen kulkusuunnasta.

        Sen kun asennat ne sinne katon kulmaan vaan, jos joku valittaa niin sanot niiden olevan ulkomaan keikkoja varten, ja näytät irroitetun johdon...


      • Topias
        Minä kirjoitti:

        EU pykälät löytyvät EU:n sivuilta, mutta osoitteen haku vie sen verran aikaa, etten viitsi kesken työpäivää...

        Venäjän reissujen vakiokäytäntöhän on laittaa RIITTÄVÄSTI valoa keulalle, ja releen ohjausvirtajohto ylityksen yhteydessä paikalleen / pois, riippuen kulkusuunnasta.

        Sen kun asennat ne sinne katon kulmaan vaan, jos joku valittaa niin sanot niiden olevan ulkomaan keikkoja varten, ja näytät irroitetun johdon...

        Tosi se on. Ja se ETUAKSELISÄÄNTÖ on Suomen Ajoneuvohallintokeskuksen keksimä, se ei ole EY-direkstiivin mukainen; se piti poistaa moottoriajoneuvoasetuksestakin EY:öön liittymisen myötä.

        Jos jotakuta kiinnostaa, saatan etsiä nuo direktiivit EY:n oikeussäännöstöstä.


      • Pilkkua
        Petri kirjoitti:

        Kaukovalaisimien sallitulla lukumäärällä ei ole mitään yhteyttä autotyyppiin eli raskaassa kalustossa ei saa olla yhtään enempää lamppuja kuin henkilöautoissa. Kaikkia 1980 jälkeen rekisteröityjä autoja koskee referenssiluvun rajoitus max. 75. Kaukovaloja saa olla myös enemmän kuin ko. referenssilukurajoitus antaa myöden, kunhan yhtäaikaa ei pala kuin sen verran tuikkuja että tuo ref 75 ei ylity.

        Pykälillä ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä, koska käytäntössä raskaan kaluston referenssilukuja ei tienpäällä taideta paljoa tarkkailla, ja katsastus sujuu kivuttomasti kun ottaa ylimääräiset katsastuksen ajaksi pois...

        Jospa katsot Ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta www.ake.fi
        Katsastus ja ajoneuvoteniikka -> Katsastus -> ohjeet ja tiedotteet -osiosta seuraavat kolme ohjetta liittyen kaukovalaisimiin:

        *Valomääräyksiä
        *Kaukovalaisimien sijoitus ja referenssiluku
        *Valojen määrästä ja asennuksesta

        Ensimmäisessä mainitaan, jotta "kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)". Eli autossa pitää olla kaukovalot (2kpl) ja niitä saa olla korkeintaan 4kpl (alkuperäiset lisäpitkät)

        Toisessa (uudemmassa ohjeessa) mainitaan sama lähes samassa muodossa: "Kaukovalaisimien (2 tai 4kpl), jotka voidaan kytkeä päälle samanaikaisesti, suurin yhteinen kytkettävissä oleva valovoimakkuus saa olla enintään 225000 cd, joka vastaa referenssilukua 75 (1.1.1980 jälkeen käyttöönotetuissa)." Eli edelleen 2 alkuperäistä kaukovalaisinta ja kaksi lisäpitkää.

        Kolmannessa (uusimmassa) ohjeessa mainitaan:
        "Jäljempänä olevissa kohdissa käsitellään pääosin 1.3.1983 ja sen jälkeen käyttöönotettujen M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvojen (linja- ja kuorma-autot) ja niihin kytkettävien perävaunujen valoja....Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta" siis alkuperäiset ja enintään NELJÄ lisäpitkää.

        Mielestäni näistä ohjeista juuri selviää, että autotyypillä ON yhteys kaukovalojen lukumäärään. Kaikkia 1.1.1980 ja sen jälkeen käyttöönotettuja tosiaan koskee sama referenssilukurajoitus 75. Rekkapenoilla pitäisi siis olla vaihtokatkaisimet siihen lisäpitkäpatteriinsa, jottei se 75 ylity.


      • Minä
        Topias kirjoitti:

        Tosi se on. Ja se ETUAKSELISÄÄNTÖ on Suomen Ajoneuvohallintokeskuksen keksimä, se ei ole EY-direkstiivin mukainen; se piti poistaa moottoriajoneuvoasetuksestakin EY:öön liittymisen myötä.

        Jos jotakuta kiinnostaa, saatan etsiä nuo direktiivit EY:n oikeussäännöstöstä.

        Valodirektiivi...

        http://www.europa.eu.int/comm/enterprise/automotive/directives/vehicles/dir76_756_cee.html

        Tuota kun lukee, niin toteaa, että ajoneuvon lyhyiden, pitkien ja etusumuvalojen kahdentamiset on kielletty, mutta siinä ei mainita etteikö lisäpitkiä saisi kahdentaa (kahdennettu valonheitin = yksi valonheitin)


      • Petri
        Pilkkua kirjoitti:

        Jospa katsot Ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta www.ake.fi
        Katsastus ja ajoneuvoteniikka -> Katsastus -> ohjeet ja tiedotteet -osiosta seuraavat kolme ohjetta liittyen kaukovalaisimiin:

        *Valomääräyksiä
        *Kaukovalaisimien sijoitus ja referenssiluku
        *Valojen määrästä ja asennuksesta

        Ensimmäisessä mainitaan, jotta "kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)". Eli autossa pitää olla kaukovalot (2kpl) ja niitä saa olla korkeintaan 4kpl (alkuperäiset lisäpitkät)

        Toisessa (uudemmassa ohjeessa) mainitaan sama lähes samassa muodossa: "Kaukovalaisimien (2 tai 4kpl), jotka voidaan kytkeä päälle samanaikaisesti, suurin yhteinen kytkettävissä oleva valovoimakkuus saa olla enintään 225000 cd, joka vastaa referenssilukua 75 (1.1.1980 jälkeen käyttöönotetuissa)." Eli edelleen 2 alkuperäistä kaukovalaisinta ja kaksi lisäpitkää.

        Kolmannessa (uusimmassa) ohjeessa mainitaan:
        "Jäljempänä olevissa kohdissa käsitellään pääosin 1.3.1983 ja sen jälkeen käyttöönotettujen M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvojen (linja- ja kuorma-autot) ja niihin kytkettävien perävaunujen valoja....Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta" siis alkuperäiset ja enintään NELJÄ lisäpitkää.

        Mielestäni näistä ohjeista juuri selviää, että autotyypillä ON yhteys kaukovalojen lukumäärään. Kaikkia 1.1.1980 ja sen jälkeen käyttöönotettuja tosiaan koskee sama referenssilukurajoitus 75. Rekkapenoilla pitäisi siis olla vaihtokatkaisimet siihen lisäpitkäpatteriinsa, jottei se 75 ylity.

        Kovasti olet vaivaa nähnyt pilkkua viilataksesi...

        Noi Ake:n sivujen tiedot on aika tulkinnanvaraisia ja osittain jopa virheellisiä. Esimerkkinä mainitsemasi linkki "Valomääräyksiä 15.6.1998", josta osui heti silmään: "Samanaikaisesti päälle kytkettävien ajovalojen (=lähi- ja kaukovalot) yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75." Eli siellä lasketaan ref.lukuun mukaan myös lyhyet, vaikka oikeasti referenssilukuun vaikuttaa VAIN kaukovalojen teho.

        Teoriaa ja lakitekstiä voidaan toki löpistä vaikka jouluun asti, mutta mua ainakin kiinnostaa enemmän käytäntö eli otetaan käytännön esimerkki:

        Omassa autossani on vakiona 2kpl kaukovaloja (ref 25 /kpl) sekä 2kpl apukaukovaloja (ref 12,5 /kpl) etuspoilerissa eli valoja oli tehtaalta lähtiessä yhteensä 4kpl (esittämiesi pykälien mukaan henkilöautolle suurin sallittu määrä) ja referenssitkin maksimissa eli 75.
        Koska erityisesti etuspoilerissa olevien apupitkien teho ei päätä huimaa, asensin syksyllä puskurin päälle vielä 2kpl apukaukovaloja (ref. 37,5/kpl).
        Varmistaakseni asennuksen laillisuuden soitin AKE:n tekniselle osastolle, josta kerrottiin ettei asennukselle ole estettä, kunhan teen kytkennät niin että yhtä aikaa ei pala kaukovaloja kuin ref 75 verran. Kytkin valot vaihtokatkaisijalla niin että nyt palaa joko auton alkuperäiset kaukovalot(pää apu=4kpl) tai vain asentamani kaukovalot (2kpl), riippuen kummassa asennossa vaihtokatkaisija on. Molemmissa vaihtoehdoissa referenssiluku on suurin sallittu eli 75. Nyt henkilöautossani on kiinni yhteensä 6 kappaletta kaukovaloja eli enemmän kuin sinun mukaasi oli sallittua.
        Onko autoni siis tulkintasi mukaan kuorma- tai linja-auto? :)

        Kuukausi sitten katsastuksessa ei ollut mitään ongelmia ko. valojen kanssa. Insinööri vain testasi, että vaihtokatkaisija toimii ja tarkasti ettei ref.luvut ylity kummassakaan tapauksessa.


      • Viki
        Minä kirjoitti:

        Valodirektiivi...

        http://www.europa.eu.int/comm/enterprise/automotive/directives/vehicles/dir76_756_cee.html

        Tuota kun lukee, niin toteaa, että ajoneuvon lyhyiden, pitkien ja etusumuvalojen kahdentamiset on kielletty, mutta siinä ei mainita etteikö lisäpitkiä saisi kahdentaa (kahdennettu valonheitin = yksi valonheitin)

        Tuo referenssiraja näyttäsi olevan sama kuin Suomen säädöstössä:

        6.1.9.1. The aggregate maximum intensity of the main-beam headlamps which can be switched on simultaneously shall not exceed 225,000 cd, which corresponds to a reference value of 75.


      • Viilaamista
        Petri kirjoitti:

        Kovasti olet vaivaa nähnyt pilkkua viilataksesi...

        Noi Ake:n sivujen tiedot on aika tulkinnanvaraisia ja osittain jopa virheellisiä. Esimerkkinä mainitsemasi linkki "Valomääräyksiä 15.6.1998", josta osui heti silmään: "Samanaikaisesti päälle kytkettävien ajovalojen (=lähi- ja kaukovalot) yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75." Eli siellä lasketaan ref.lukuun mukaan myös lyhyet, vaikka oikeasti referenssilukuun vaikuttaa VAIN kaukovalojen teho.

        Teoriaa ja lakitekstiä voidaan toki löpistä vaikka jouluun asti, mutta mua ainakin kiinnostaa enemmän käytäntö eli otetaan käytännön esimerkki:

        Omassa autossani on vakiona 2kpl kaukovaloja (ref 25 /kpl) sekä 2kpl apukaukovaloja (ref 12,5 /kpl) etuspoilerissa eli valoja oli tehtaalta lähtiessä yhteensä 4kpl (esittämiesi pykälien mukaan henkilöautolle suurin sallittu määrä) ja referenssitkin maksimissa eli 75.
        Koska erityisesti etuspoilerissa olevien apupitkien teho ei päätä huimaa, asensin syksyllä puskurin päälle vielä 2kpl apukaukovaloja (ref. 37,5/kpl).
        Varmistaakseni asennuksen laillisuuden soitin AKE:n tekniselle osastolle, josta kerrottiin ettei asennukselle ole estettä, kunhan teen kytkennät niin että yhtä aikaa ei pala kaukovaloja kuin ref 75 verran. Kytkin valot vaihtokatkaisijalla niin että nyt palaa joko auton alkuperäiset kaukovalot(pää apu=4kpl) tai vain asentamani kaukovalot (2kpl), riippuen kummassa asennossa vaihtokatkaisija on. Molemmissa vaihtoehdoissa referenssiluku on suurin sallittu eli 75. Nyt henkilöautossani on kiinni yhteensä 6 kappaletta kaukovaloja eli enemmän kuin sinun mukaasi oli sallittua.
        Onko autoni siis tulkintasi mukaan kuorma- tai linja-auto? :)

        Kuukausi sitten katsastuksessa ei ollut mitään ongelmia ko. valojen kanssa. Insinööri vain testasi, että vaihtokatkaisija toimii ja tarkasti ettei ref.luvut ylity kummassakaan tapauksessa.

        Eipä ole pitkä aika, kun juttelin aiheesta kasastusasemalla. Siellä kaivettiin juuri noita valo-ohjeita, ja todettiin että AKE antaa ohjeet katsastusasemille. Eipä ole kovin yhtenäinen käytäntö eri katsastusasemilla, kun ei ole edes AKE:n sisällä.

        No se siitä!


      • Jammu
        Minä kirjoitti:

        Valodirektiivi...

        http://www.europa.eu.int/comm/enterprise/automotive/directives/vehicles/dir76_756_cee.html

        Tuota kun lukee, niin toteaa, että ajoneuvon lyhyiden, pitkien ja etusumuvalojen kahdentamiset on kielletty, mutta siinä ei mainita etteikö lisäpitkiä saisi kahdentaa (kahdennettu valonheitin = yksi valonheitin)

        Kun otetaan huomioon suomen huonot tiet ja ei saa olla valoa... Mistähän mahtaisi saada 120W polttimoita jos laittaisin sellaiset jotta näkisi ajella sysipimeässä!


    • vit**untunut

      Ei tälläisillä säädöksillä/määräyksillä ole mitään merkitystä, onhan kyse liikenne turvallisuudesta. Paremmat valot = enemmän reakointi aikaa, esim jos jokin valaisematon este tiellä..

    • autoilia

      Muuta en sano mutta kirjottakaa niitä sakkoja lisävaloista vasta sen jälkeen kun olette satavarmoja asioista. Itsekkin saanut muistutuksen liikkuvalta kun oli neljä lisäpitkää pakun keulassa ja kaks niistä pistevaloja mitkä on täällä meidän mukavassa maassa kiellettyjä ja kaks hajottavaa valoa mitkä laillisia. No ensiks refet ylitty jo niillä kahella hajottavalla ja pisteumpioissa ei ollut merkintää niin LP määräsi otettavaks ne ainoot lailliset pois ja jättämään ne laittomat paikoilleen :D Että näin. Ja sitten taas auton omat pitkät ei kyl häirihe ketään jos lisäpitkät on hyvät eli sellaset että refet ylittyy. auton omat vaan näyttäs mukavasti siihen lähellekkin sitä valoa.

    • ref

      Mikä on tämä referenssi, valoteho vai? Onko Salamassa referenssiä.? Olen asunut ruotsissa ja ollut useita autoja. Ensi kertaa kuulin referenssistä tänne suomeen muutettuani. Djävla konstigt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      607
      4448
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3489
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      149
      3165
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2439
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2275
    6. 246
      1810
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe