Onko arki paskaa

jarppuli

Olimme onnellinen pari,yksi lapsi 1v 3kk, yksi koira sekä tietysti toisemme.Lapsen synnyttyä avovaimoni jäi kodinhoidonvapaalle ja itse jatkoin töissä niin kuin ennenkin,tämä oli yhteinen ideamme, ajateltiin että lapsi voi olla kotona 3 vuotiaaksi asti.Aluksi kaikki meni hyvin, oltiin onnellisia ja lapsi oli terve ja iloinen.Jossain vaiheessa avokkiani ei enää kiinnostanut kodinhoito, tilalle astui internet.
En tiedä oliko kysymys tylsyydestä vai masennuksesta mutta pettymys oli rankka kun avovaimoni ilmoitti löytäneensä uuden messengerin kautta ja jättävänsa minut.He olivat rakentaneet uuden onnen internetissä ja suunnittelivat kaiken valmiiksi tietämättäni.Toki olin huomannut että jotain on pielessä en vain tajunnut asian vakavuutta.Voinko luopua lapsestani noin kevein perustein, välimatkaa on 320 km, mitä helvettiä teen.Erosta on kulunut nyt 1kk ja pikkulapsemme olen tavannut kerran.Virallisesti mitään ei ole tapahtunut (hän on edelleen kirjoilla täällä jotta saisi kodinhoidontuen tilillensä).
He olivat laskeneet jo valmiiksi kodinhoidontuen määrän uudessa asinpaikassa, mutta unohtivat että lapsi on kirjoilla täällä, kotonansa, eivätkä ilman lupaani voi niitä siirtää.
Nyt exäni itkee puhelimessa rahapulaansa.
he haluaisivat että antaisin lapseni kirjat sinne että voisivat jatkaa tukien turvin.
Olen hakenut lapsellemme hoitopaikkaa täältä ja ehdottanut että voisin huolehtia lapsesta, onhan muitakin yksinhuoltajaisiä olemassa.On vähän vaikea paika mulla tässä nyt elää epätietoisuudessa mutta hyviä neuvoja otetaan vastaan.
[email protected]

22

5292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miiruska78

      Ota heti ensi tilassa yhteys sosiaalitoimistoon! Ei äiti voi viedä lasta isältään ihan noin vaan, varsinki erille paikkakunnalle! Pidä kiinni oikeuksistasi!

    • Malla

      Mitenkäs se menee? Ainakin aluksi lapsi on virallisesti äidillään "kirjoilla"? Ootko tunnustanut isyytesi tms? Silloin voit, luulen en tiedä, ehkä päättää lapsesi asioista siinä missä ex-avopuolisosi. Jos olisitte olleet naimisissa, olisi tapaamisoikeudesta ja huoltajuudesta sovittu virallisesti paperille.

      • Malla

        että eiköhän siitä kodinhoidontuesta puolet periaatteessa sille ex-avokille kuulukkin (jos virallisesti haluatte siis säilyttää "perheenne" ja kodinhoidontuen).

        Tosin tuota en ymmärrä oikein, että miten ex-avokkisi saisi kahta kodinhoitotukea. Ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että ex-avokki ja hänen uusi kumppaninsa saisivat tukea omaan asumiseensa. Ja että miten sinä ja ex-avokkisi voitte saada kodinhoidontukea, jos ex-avokkisi ja sinä ette enää asu yhdessä. Siis jos ette keinottele tahallanne tuen saamiseksi. Jos olisin ap, ilmottaisin Kelalle, ettet ole enää avoliitossa ex-avokkisi kanssa, ja kehottaisin ex-avokkia ja hänen uutta puolisoaan hakemaan keskenään uutta kodinhoitotukea. Toki jos tuen alkamista pitäisi odottaa tms. syistä voisin olettaa lapsen kärsivän rahan vähyyden vuoksi, voisin maksaa lapsen kuluja vähän enemmän. Jos et uskalla antaa rahaa niille kahdelle, niin vaikka ihan lastenvaatteita, lejuja tai muita tarvittavia lastentarvikkeita (voit kysyä exältäsi, mistä lapsella on puutetta ja ostaa niitä lapselle).

        Muistat kai, ettei isyys ja vastuu lapsesta (ja kuluista) lopu vaikka eroat lapsesi äidistä. Ainakaan hyvän tavan mukaan. Tätä kannattaa mettiä, vaikka et jostain syystä (vitsit kun en muista niitä lakikiemuroita :( ) ns. virallisesti olisi lapsen isä tai huoltaja. Lapsi on sinunkin anyway. Tosin viralliset lakikiemurat kannattaa hoitaa oikein ja kuntoon, ettei tule myöhemmin ongelmia. Naisen uusi mies sotkee tietty raha- ja muut kuviot mutta lapsi on sinun, ei hänen, joten suosittelen sinua osallistumaan lapsesi elämään lapsen isän ominaisuudessa ja pitämään lapsesta huolta. Myöhemmin voit katua, jos olet "luopunut" isän roolistasi lastasi kohtaan. Ja kivahan se on isyytensä säilyttää ja lapsellakin on hyvä mieli kun oikea isä pitää yhteyttä ja on hänen elämässään mukana. Suosittelisin sinua tekemään pitkäkantoisia päätöksiä pään kylmänä säilyttäen. Vaikutat fiksulta kaverilta, joten luultavasti se onnistuu hyvin :)


      • Jarppuli
        Malla kirjoitti:

        että eiköhän siitä kodinhoidontuesta puolet periaatteessa sille ex-avokille kuulukkin (jos virallisesti haluatte siis säilyttää "perheenne" ja kodinhoidontuen).

        Tosin tuota en ymmärrä oikein, että miten ex-avokkisi saisi kahta kodinhoitotukea. Ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että ex-avokki ja hänen uusi kumppaninsa saisivat tukea omaan asumiseensa. Ja että miten sinä ja ex-avokkisi voitte saada kodinhoidontukea, jos ex-avokkisi ja sinä ette enää asu yhdessä. Siis jos ette keinottele tahallanne tuen saamiseksi. Jos olisin ap, ilmottaisin Kelalle, ettet ole enää avoliitossa ex-avokkisi kanssa, ja kehottaisin ex-avokkia ja hänen uutta puolisoaan hakemaan keskenään uutta kodinhoitotukea. Toki jos tuen alkamista pitäisi odottaa tms. syistä voisin olettaa lapsen kärsivän rahan vähyyden vuoksi, voisin maksaa lapsen kuluja vähän enemmän. Jos et uskalla antaa rahaa niille kahdelle, niin vaikka ihan lastenvaatteita, lejuja tai muita tarvittavia lastentarvikkeita (voit kysyä exältäsi, mistä lapsella on puutetta ja ostaa niitä lapselle).

        Muistat kai, ettei isyys ja vastuu lapsesta (ja kuluista) lopu vaikka eroat lapsesi äidistä. Ainakaan hyvän tavan mukaan. Tätä kannattaa mettiä, vaikka et jostain syystä (vitsit kun en muista niitä lakikiemuroita :( ) ns. virallisesti olisi lapsen isä tai huoltaja. Lapsi on sinunkin anyway. Tosin viralliset lakikiemurat kannattaa hoitaa oikein ja kuntoon, ettei tule myöhemmin ongelmia. Naisen uusi mies sotkee tietty raha- ja muut kuviot mutta lapsi on sinun, ei hänen, joten suosittelen sinua osallistumaan lapsesi elämään lapsen isän ominaisuudessa ja pitämään lapsesta huolta. Myöhemmin voit katua, jos olet "luopunut" isän roolistasi lastasi kohtaan. Ja kivahan se on isyytensä säilyttää ja lapsellakin on hyvä mieli kun oikea isä pitää yhteyttä ja on hänen elämässään mukana. Suosittelisin sinua tekemään pitkäkantoisia päätöksiä pään kylmänä säilyttäen. Vaikutat fiksulta kaverilta, joten luultavasti se onnistuu hyvin :)

        Niin, tässähähän on se että, olen tunnustanut isyyteni ja olemme sopineet yhteishuoltajuudesta eron sattuessa.käsittääkseni mitään puolikkaita kodinhoidontukia ei ole olemassakaan, tällä hetkellä exäni on vielä kirjoilla täällä ja saa täyttä kodinhoidontukea tilillensä.Tämän asian hän haluaisi muuttaa siten, että hän saisi tyttäremme ja omansa uudelle asuinpaikkakunnalle kirjoille, jotta hän voisi anoa uutta kodinhoitotukea uudelta asuinpaikkakunnalta.
        Omat kirjansa hän voi tietenkin aikusena muuttaa, mutta tyttäremme asiota hän ei voi yksin päättää.


    • avovaimo

      Tässä taas muistutus nyky-yhteiskunnan ns.kehittyneen tietoliikenteen lieveilmiöistä.

      Meillä mies elää netille ja nettiystävilleen.
      Hirveää pakoa todellisuudesta.Kai ehkä helpompaa hänelle kun ei tarvitse konkreettisesti tunteitaan näyttää.Yössä nukutaan vain pari kolme tuntia,sitten töihin ja kun työt loppuvat onkin jo kiire koneelle.Ei sellaista kuin kotona lasta odottava avovaimo ole olemassakaan.
      Rahaa kuluihin olen vielä toistaiseksi saanut.
      Mutta miltä tuntuukaan kun nakataan kymppi pöydälle maksuksi siitä etten pyydä mitään.
      En yhteisiä hetkiä,tulevaisuuden suunnitelmia,
      yhteistä lapsen odotusta,arkihuolien jakamista.
      Ei minulla ole muuta kuin aikaa ja yksinäisyyttä,silti en ole lähtenyt uutta elämää netistä itselleni hakemaan.Haluan elää oikeaa todellista elämää,en virtuaalisellaista.

    • eronnut itsekin

      tottakai lapsen äiti voi siirtää lapsen "kirjat" omalle asuinpaikkakunnalleen ilman sinun lupaasi jos hänellä on yksinhuoltajuus tai jos teillä on yhteishuoltajuus. ulkomaille muuttoon hän tarvitsee sinun hyväksyntäsi, mutta suomen rajojen sisäpuolella voi muuttaa lapsen kanssa ihan mihin tahtoo.

      • näinkään ole,

        mutta en viitsi alkaa selittämään. Ota yhteyttä kunnalliseen viranomaiseen nimeltään lastenvalvoja. Hän kertoo tarkemmin.


    • Kirjat sekaisin

      No enpä ole hölmömpää kuullut! Kotihoidontuen maksaa kela, ei asuinkunta. Ainoastaan avopuolison tulot vaikuttavat asiaan eli jos uusi mies on upporikas, tuki ei ole täysmääräinen. Veikkaanpa että ei ole ja veikkaan myös, että lapsesi äiti joutuu taas pian muuttamaan paikkakuntaa...miten tuolla tavalla luotu "suhde" voisikaan toimia. Todella ääliömäistä touhua. Mutta sulle tsemppiä, vaikutat todellakin järkityypiltä!

    • ****

      kustu silmään ja kunnolla! Olit tälle naiselles vain siittäjä ja elättäjä. Ja se Messengerhän on kaverusten kesken, eli ties kuinka kauan naisellas oli toinen ja miten kauan hän oli sen tuntenut.

      • minä itse

        Asiasta kolmanteen, kyllähän siinä messangerissa on semmoinen "etsi juttelukumppania"-toiminto, jolla voi summamutikassa hakea keskustelukumppania.
        Vai mitä lie deitti-juttuja ovatkaan nykyään siihen liittäneet. Eli ei välttämättä kaikki ole ollut suunniteltua ja yhtä petosta alun alkaen.


    • muuta sanoa

      kuin että voimia ikävään tilanteeseen!!!

    • minnapimenov

      Oli miten oli. Olen Jarin vaimo 10 vuotta ja yli 11 vuotta tyttären
      äitipuoli. Kaikki ei varmastikaan mene niinkuin halutaan, mutta sinnepäin. Rakastan Jaria!

      • minnaraiha

        Ja löysin otsikoista "onko arki paskaa? Ollaan oltu 10-v. naimissa.


    • jetsulis

      En ensin meinannu tajuta ollenkaan, mut sitten huomasin, että tuo ap kirjoitus oli vuodelta 2006. Olet siis tään ap:n uusi vaimo. Ja lapsi ilm. jäi isälleen, ja nyt olet hänelle äitipuoli. Kaikki siis nyt ok. Jos asiat on näin. Mut siis aika pian tää ap:kin uuden löysi. Eipä siinä silti mitään. Onnea teille.

      • Minnaraiha

        Kaksi hajonnutta ihmistä tuki toisiaan ensin kavereina. Siitä yhteinen taival alkoi eli vastasin tuohon 2006 Jarin kirjoitukseen ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Minun onni on se, että nainen ei ymmärtänyt miten hyvän miehen jätti. Ehkä jälkeenpäin on ymmärtänyt. Olen löytänyt sielunkumppanini. Vaikeudet taisteltiin ja yhdessä olemme vahvimpia kuin koskaan.


    • Jarppuli

      Nyt vuonna 2018, olen edelleen naimisissa ja voin hyvin
      Lapsi yhteishuoltajuudessa asuu kahdessa kodissa.
      Ex muutti pian lähtönsä jälkeen takaisin Helsinkiin ja perusti täällä uuden perheen.
      Nykyään pystytään sopimaan asioita hyvin.
      Tyttökin on jo 13 vuotias ja pitää tilannetta täysin normaalina. Ystäväpiirissä hänellä paljon näitä kahden kodin asukkaita.
      Aika rientää vinhaa vauhtia, mutta pitänee päivittää tilanne taas 10 vuoden päästä

      Jarppuli

      • Jos oikeasti olet aloittaja, niin todella mukavaa, että tulit päivittämään tarinaasi.

        Tilanne kuulosti lähes absurdilta ja sellaiselta "kuinka tyhmiä ihmiset voivat ollakaan".

        Tyttäresi alkaa tulla kriittiseen ikään ja kohta tulevat (jos tulevat) esiin ne asiat, jotka ovat lapsuudessa tapahtuneet.

        Toivottavasti tyttäresi on saanut sinulta ja uudelta kumppaniltasi paremman mallin parisuhteista, mitä hänen äitinsä on pystynyt antamaan.


    • 8520

      Ota yhteyttä lastensuojeluun ja varaa aika tapaamiseen lapsen huoltajuusasiassa. Lapsihan on kirjoilla luonasi. Joten voit ilmoittaa exälle että haluat lapsen kotiin, koska virallisesti kotipaikka on sinun luona. Ota kelaan yhteyttä ja peru asumistuki koska sinulla ei ole siihen oikeutta, näin vältyt siltä että et joudu maksamaan takaisin.
      Sinun ei tarvitse lupua lapsestasi. Voit hakea huoltajuutta lapseen. Enää äiti ei saa automaattisesti huoltajuutta.

    • Jarppuli

      Kiitos
      Olen todellakin se tyyppi joka tämän ketjun aloitti.
      Kaikki tukiasiat ja muut on ihan hallinnassa.
      eli tyttö on lukuisista pyynnöistä huolimatta edelleen kirjoilla luonani.
      Äitikin on tämän hyväsynyt, elämä jatkuu
      Välit on nykyään mutkattomat, ennenkaikkea asioista voi sopia.
      Parisuhdetilanteesta voin mainita että olen sielunkumppanin löytänyt ja aion jatkaa maaliin asti
      Ihmeellistä , että tämäkin on jaksanut joitakuita kiinnostaa näinkin paljon. Kiitos paljon kaikille!!!
      .

    • röhnö

      jari jarppuli... onko arki paskaa..? No totta helvetissä se on paskaa..! Mutta se, mikä minua jäi tässä sinun surullisessa jutussa eniten vaivaamaan ja jopa suorastaan sielua kaivamaan... on tämä epätietoisuus ja siksi kysyn..? Miten sen koiran kävi..? Siitä olen huolissani, saitko pitää sen nelijalkaisen ystävän.

    • Anonyymi

      Aikoinaan Jarppulille yksityisviestillä tähän viestiin vastasin. Ensimmäisen kerran tavattiin 16.6.2006. En voinut tietää, että siitä yhteinen matkamme alkoi ja jatkuu edelleen. Ensi tapaamisestamme ke 16.6. 21 on 15 vuotta ja 7.7.21 olemme olleet 14 vuotta naimisissa. Tytär päätti juuri peruskoulunsa ja hänen ensimmäinen työpaikka alkaa ensi kuussa. Pieni matka enää aikuisuuteen hänellä. Meidän arki ei ole paskaa. Se on kaiken perusta. Kun arki tuntuu joskus raatamiselta, menemme kakkoskotiimme Espanjaa hakemaan virtaa tai Suomessa lähdemme veneilemään. Yhdessä teemme unelmistamme totta. Olen kiitollinen kaikesta ja onnellinen Jarppulin vaimo.

    • Anonyymi

      Mites Jarppulilla pyyhkii näin vuonna 2023, on tästäkin langasta aikaa mutta pidetään se hengissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe