Työvoimapoliittinen lausunto

selitys?

Mistähän löytyisi työvoimapoliittisten lausuntojen selitykset?

Erikoista, että kelan päätöksissäkin viitattaan näihin R-lausuntoihin, mutta googlella niitä ei löydy.

9

8223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisin sanoen

ei ole virallisissa laskennoissa työtön vaikka onkin työtön.

Minä kävin työhaastattelussa ja henkilöstöasiantuntija ilmoitti minun kieltäytyneen työstä, mutta kuitenkin oli myöntänyt työvoimavirkailijalle etten ollut kieltäytynyt työstä ---> tuomio oli etten ole työmarkkinoiden käytettävissä ja ilmeisesti minua ei lasketa työttömäksi työnhakijaksi.

Onko muita samassa asemassa?

• Kyssäri

Miten työpaikkahaastattelu meni, että kaksi aivan päinvastaista käsitystä pääsi lähtemään eteenpäin? Mitä tapahtui? Millä perusteella haastattelija katsoi että olet kieltäytynyt työstä? Kerroitko siellä että sulla on jotain rajoitteita tai jotain työtä vastaan?

Jos katsotaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, niin silloin ei ole työtönkään, se ei olisi muuten sitäkään vähää loogista kuin muutkaan asiat valtionhallinnossa. Takaisin työmarkkoiden käytettäväksi ja siis työttömyyskorvausta saamaan onkin aika vaikea päästä. Millä perusteella katsottiin ettet ole käytettävissä? Yleensä määrätään noin, jos sanoo ettei voi tehdä työtä kuin tiettynä aikana tai että on joku sairaus josta ei kuitenkaan ole mitään paperia.

Onkohan sun tapauksessa tapahtunut joku väärinkäsitys? Oletko hakenut työtä vai oletko ollut vain hakevinasi työtä? Jotkut haastattelijat oppivat erottamaan tuon muka-hakemisen todellisesta työn haluamisesta.

Olet sitten vissiin joutunut leikatulle toimeentulotuelle, jos olet vielä ilman työtä. Oletko valittanut tuosta alkuperäisestä ristiriitaisuudesta?

• älykkyyteen nähden
        Kyssäri kirjoitti:

Miten työpaikkahaastattelu meni, että kaksi aivan päinvastaista käsitystä pääsi lähtemään eteenpäin? Mitä tapahtui? Millä perusteella haastattelija katsoi että olet kieltäytynyt työstä? Kerroitko siellä että sulla on jotain rajoitteita tai jotain työtä vastaan?

Jos katsotaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, niin silloin ei ole työtönkään, se ei olisi muuten sitäkään vähää loogista kuin muutkaan asiat valtionhallinnossa. Takaisin työmarkkoiden käytettäväksi ja siis työttömyyskorvausta saamaan onkin aika vaikea päästä. Millä perusteella katsottiin ettet ole käytettävissä? Yleensä määrätään noin, jos sanoo ettei voi tehdä työtä kuin tiettynä aikana tai että on joku sairaus josta ei kuitenkaan ole mitään paperia.

Onkohan sun tapauksessa tapahtunut joku väärinkäsitys? Oletko hakenut työtä vai oletko ollut vain hakevinasi työtä? Jotkut haastattelijat oppivat erottamaan tuon muka-hakemisen todellisesta työn haluamisesta.

Olet sitten vissiin joutunut leikatulle toimeentulotuelle, jos olet vielä ilman työtä. Oletko valittanut tuosta alkuperäisestä ristiriitaisuudesta?

niin lopputulos on järjetön.

Ei tarvita kun nainen päätävällä paikalla, niin häntä ulkoisesti ärsyttävä henkilö saa tuntea puutteensa nahoissaan.

Minulla oli MP3 soitin mukana työhaastattelussa, joten katsotaan miten tulee käymään...

• Siinä...

Ongelma on siinä, että jos työnantajan edustajalta lipsahtaa jotain kielteistä ensin (esim. sekottaa työnhakijat toisiinsa), niin se pysyy työkkärin päätöksen perusteena (samoin valitusasteissa), vaikka työnantajan edustaja myöhemmin asian korjaisikin.

Kaikkien pitäisikin nauhoittaa työhaastattelut, samoin keskustelut työkkärissä. Sinulla ilmeisesti oli nauhoitin päällä, joten mielenkiintoista nähdä, josko nyt vaikka lopputulos olisikin toinen.

Tsemppiä! Kirjoittele joskus tänne lopputuloksesta, jotta muutkin tajuaisivat nauhoituksen tärkeyden. Ehkä työttömiin kohdistettu mielivalta hiukan vähenisi.

• työtön A1

Työvoimapoliittiset lausunnot antaa työvoimatoimiston virkailija suoraan kelalle/työttömyyskassalle. Niitä on monenlaisia, esim. A1=ei estettä työttömyysturvan saamiseen, eli hakija on työtön. Sitten on ns. katkolausunto "hakija ei ole uusinut työnhakuaan säädetyllä tavalla", jos esim. unohtaa uusia työnhaun. Sitten on karenssilausunnot jne. Näin minulle työkkäristä kerrottiin.

• Anonyymi

En ymmärrä. Minulle laitettiin A1, ja lausunnossa lukee "ei estettä", joka tapauksessa, silti en saa kelalta rahaa, laittoivat minulle 21 viikon odotusaikaa, miksi ihmeessä?
        Työkkärin puolesta kaikki kumminkin ok.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ymmärrä. Minulle laitettiin A1, ja lausunnossa lukee "ei estettä", joka tapauksessa, silti en saa kelalta rahaa, laittoivat minulle 21 viikon odotusaikaa, miksi ihmeessä?

Työttömyysturvan maksajaa sitoo työkkärin lausunto. Eikö Kelan oma-asioinnista näe, minkä lausunnon työkkäri sinusta Kelalle laittoi? Ihan sama lausunto löytyy te-palveluiden oma-asioinnistakin, jos sinusta on 2 erilaista lausuntoa, pyydä työkkäriltä selvennys asiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ylioppilas? Päivärahan (työmarkkinatuki) saamiseen liittyy sellainen pieni yksityiskohta, että jos alle 25-vuotiaalla ei ole ammatillista tutkintoa niin edessä on juuri tuo 21 viikon (5kk) odotusaika.

https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/alle_25vuotiaat/index.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työttömyysturvan maksajaa sitoo työkkärin lausunto. Eikö Kelan oma-asioinnista näe, minkä lausunnon työkkäri sinusta Kelalle laittoi? Ihan sama lausunto löytyy te-palveluiden oma-asioinnistakin, jos sinusta on 2 erilaista lausuntoa, pyydä työkkäriltä selvennys asiaan.

Kaikkia lausuntoja ei jostakin syystä laiteta Oma asiointi- sivuille. Ilmoitus työssäolovelvoitteesta tulee työttömälle huippusalaisena TLS- suojattuna kirjeenä joka on luettavissa vain 30 päivää eikä sitä voi edes lukea kuin yhdellä selaimella.

Syy tähän TLS- suojaukseen on "turvallisuussyyt". Vieläkään ei ole selvinnyt kenen turvallisuutta työssäolovelvoitteesta annettu työvoimapoliittinen lausunto uhkaa ja millä tavoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2797
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1360
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    Aihe