Pyhän Hengen saaminen (Apt. Teot)

Paavalin laittaessa kasteen yhteydessä kätensä Efeson opetuslasten päälle he saivat Pyhän Hengen (Apt. 19:1-7).
Jo neljännen kerran Apt. teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja nyt viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle.
Näin totetuivat Jeesuksen sanat apostoleilleen:
"...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8)).
---
Kysymyksiä:
---Mihinhän perustuu se opetus, että uskoontultua pitäisi tavoitella ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpumisineen?
----Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
Vai löydätkö esimerkkejä siitä esim. Apt. teoista?

39

1393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matt.28

Jeesus asetti kuolemansa jälkeen vain yhden kasteen. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo sen sisällön mitä kasteeseen kuuluu veden lisäksi. Henki ja vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa. Kaste on Jumalan ainutkertainen teko ja kasteessa tapahtuu kaikki se, mitä Raamattu sanoo kasteessa tapahtuvan.
      Matt.28
      18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• P---------

Moi.
      Jeesus aloitti toimintansa vastaanotettuaan Pyhän Hengen.
      Niin myös apostolit tehtävänsä vastaanotettuaan Pyhän Hengen helluntaina.
      Yksin ihminen ei kykene juuri mihinkään mutta Hengen valossa pystyy.
      Hengen mukana tulee armolahjoja joita tarvitaan Jeesuksesta todistamiseen ja uskovien rakennukseksi, lohdutukseksi, kasvatukseksi jne.
      Henki johdattaa kaikkeen totuuteen ja opastaa ja ohjaa ihmistä. Pyhä Henki on se suora yhteys Jeesuksen ja ihmisen välillä, Pyhän Hengen kautta Jeesus elää ihmisessä ja puhdistaa ja vahvistaa, muokkaa ihmistä.

• Miten sinä ymmärrät "Paavali pani kätensä heidän päälleen"? Voiko kädet laskea ihmisryhmän ylle, vai vuorotellen yksilöllisesti?

Miten sinun mielestäsi uskova saa Pyhän Hengen?

Onko vesikaste ja Pyhän Hengen kaste mielestäsi samoja asioita?

Herättelen vain kysymyksiä, kun itselleni asiat ovat vielä hiukan epäselviä.

• Laurentius, esität hyviä kysymyksiä!

Hebr. 6:1-2 puhuu opinalkeista, joihin kuuluu mm. mainitsemasi asiat; oppi kasteista (monikkomuoto viittaa juutalaisiin pesoihin Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen lisäksi) ja kättenpäällepanemisesta.
        Kyse on siis tärkeistä opinkohdista, jotka muodostavat kristillisen uskon perustan.
        Nämä opinalkeet ovat vasta maitoruokaa (Hebr. 5:12), jonka jokaisen kristityn tulisi hallita voidakseen nauttia vahvempaa ruokaa (Hebr. 5:14).
        ---
        HENKIKASTE

Paavalin laittaessa kasteen yhteydessä kätensä Efeson opetuslasten päälle he saivat Pyhän Hengen (Apt. 19:1-7).
        Jo neljännen kerran Apt. teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
        ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle.

Näin toteutuivat Jeesuksen sanat apostoleilleen:
        "...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).

Kaikissa tapauksissa on kyse siitä, että Jumala tekee tiettäväksi, ketkä hänen kirkkoonsa kuuluvat.
        Viimeisessä tapauksessa (Johanneksen opetuslapset)pääpaino on siinä, että myös heidät on kastettava.
        Pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Hengen lahjana (Apt. 2:38).

Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
        Vai oletko löytänyt siitä esimerkkejä Raamatustasi?

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius, esität hyviä kysymyksiä!

Hebr. 6:1-2 puhuu opinalkeista, joihin kuuluu mm. mainitsemasi asiat; oppi kasteista (monikkomuoto viittaa juutalaisiin pesoihin Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen lisäksi) ja kättenpäällepanemisesta.
        Kyse on siis tärkeistä opinkohdista, jotka muodostavat kristillisen uskon perustan.
        Nämä opinalkeet ovat vasta maitoruokaa (Hebr. 5:12), jonka jokaisen kristityn tulisi hallita voidakseen nauttia vahvempaa ruokaa (Hebr. 5:14).
        ---
        HENKIKASTE

ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle.

"...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).

Kaikissa tapauksissa on kyse siitä, että Jumala tekee tiettäväksi, ketkä hänen kirkkoonsa kuuluvat.
        Viimeisessä tapauksessa (Johanneksen opetuslapset)pääpaino on siinä, että myös heidät on kastettava.
        Pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Hengen lahjana (Apt. 2:38).

Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.

Huomasin tässä, etten ollut miettinyt asiaa kovinkaan pitkälle. Luotin aika pitkälti siihen, mitä minulle oli opetettu.

Lueskelin tässä Raamattua ja etsin aiheeseen liittyviä paikkoja. Ehkä tärkeimpänä tuli esiin se, että Pyhän Hengen saaminen, ja Pyhän Hengen vuodatus on erotettu toisistaan. Esimerkkinä voi varmaankin hyvin pitää sitä, mitä apostoleiden kohdalla tapahtui. He saivat Pyhän Hengen, kun Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyi heille:

Joh. 20:22-23

"Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: 'Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.'"

Kuitenkaan tämä ei ollut vielä se, mistä Jeesus sanoi:

Ap. t. 1:4

"Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: 'Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.'"

Myöhemmin Jeesuksen noustua Isän oikealle puolelle, Hän lähetti Henkensä opetuslapsiin:

Ap. t. 2:1-4

"Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi."

Muitakin esimerkkejä tästä jaosta löytyy.

Mutta miten saadaan Pyhä Henki? Siihenkin löytyi aika selkeä vastaus. Galatalaiskirje puhuu aiheesta hyvin, ja lainaankin muutamaa kohtaa:

Gal. 3:2

"Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?"

Ymmärtääkseni vastaus on "kuulemalla ja uskomalla evankeliumin" :) Seuraava vahvistaa asian:

Gal. 5:5

"Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden."

Vielä on epäselvää, miten kaste liittyy Pyhän Hengen saamiseen... Löytyyhän Raamatusta paikkoja, joissa sanotaan, että saamme Hengen kasteessa. Asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin olin olettanut. Ehkä sinä voit valaista asiaa?

Mitä tulee Pyhän Hengen toimintaan käytännössä, en usko kertakaikkiseen ja yhdellä hetkellä tapahtuvaan Henkikasteeseen, vaan Paavali puhuu ennemminkin Hengellä täyttymisestä jatkuvassa muodossa. Minulle tuli ajatus tyhjästä saviastiasta, jossa kyllä on Pyhä Henki, mutta on myös varaa täyttyä, jopa "ylitsevuotavaksi". En löytänyt tähän hätään näihin ajatuksiin liittyviä paikkoja. Täytyypä jatkaa tutkiskelua :)

• Tapio522 kirjoitti:

---
        HENKIKASTE

Henkilökohtainen Pyhällä Hengellä täyttyminen Raamatussani:

Ap.t. 9:17-18

Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: ”Veljeni Saul, Herra lähetti minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit – että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä.” Ja heti putosivat hänen silmistään suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.

On tietenkin kyseenalaista, saiko Paavali Hengen kättenpäällepanemisessa, vai vasta kasteessa, joka myös mainitaan...

• Laurentius kirjoitti:

Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: ”Veljeni Saul, Herra lähetti minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit – että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä.” Ja heti putosivat hänen silmistään suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.

On tietenkin kyseenalaista, saiko Paavali Hengen kättenpäällepanemisessa, vai vasta kasteessa, joka myös mainitaan...

Laurentius:

On tietenkin kyseenalaista, saiko Paavali Hengen kättenpäällepanemisessa, vai vasta kasteessa, joka myös mainitaan..
        ---
        Mitä arvelet;
        Miksi samainen Paavali kysyy, kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä;
        "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" (Apt. 19:3).

• Laurentius kirjoitti:

Huomasin tässä, etten ollut miettinyt asiaa kovinkaan pitkälle. Luotin aika pitkälti siihen, mitä minulle oli opetettu.

Lueskelin tässä Raamattua ja etsin aiheeseen liittyviä paikkoja. Ehkä tärkeimpänä tuli esiin se, että Pyhän Hengen saaminen, ja Pyhän Hengen vuodatus on erotettu toisistaan. Esimerkkinä voi varmaankin hyvin pitää sitä, mitä apostoleiden kohdalla tapahtui. He saivat Pyhän Hengen, kun Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyi heille:

Joh. 20:22-23

"Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: 'Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.'"

Kuitenkaan tämä ei ollut vielä se, mistä Jeesus sanoi:

Ap. t. 1:4

"Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: 'Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.'"

Myöhemmin Jeesuksen noustua Isän oikealle puolelle, Hän lähetti Henkensä opetuslapsiin:

Ap. t. 2:1-4

"Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi."

Muitakin esimerkkejä tästä jaosta löytyy.

Mutta miten saadaan Pyhä Henki? Siihenkin löytyi aika selkeä vastaus. Galatalaiskirje puhuu aiheesta hyvin, ja lainaankin muutamaa kohtaa:

Gal. 3:2

"Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?"

Ymmärtääkseni vastaus on "kuulemalla ja uskomalla evankeliumin" :) Seuraava vahvistaa asian:

Gal. 5:5

"Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden."

Vielä on epäselvää, miten kaste liittyy Pyhän Hengen saamiseen... Löytyyhän Raamatusta paikkoja, joissa sanotaan, että saamme Hengen kasteessa. Asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin olin olettanut. Ehkä sinä voit valaista asiaa?

Mitä tulee Pyhän Hengen toimintaan käytännössä, en usko kertakaikkiseen ja yhdellä hetkellä tapahtuvaan Henkikasteeseen, vaan Paavali puhuu ennemminkin Hengellä täyttymisestä jatkuvassa muodossa. Minulle tuli ajatus tyhjästä saviastiasta, jossa kyllä on Pyhä Henki, mutta on myös varaa täyttyä, jopa "ylitsevuotavaksi". En löytänyt tähän hätään näihin ajatuksiin liittyviä paikkoja. Täytyypä jatkaa tutkiskelua :)

Laurentius:
        "Vielä on epäselvää, miten kaste liittyy Pyhän Hengen saamiseen... Löytyyhän Raamatusta paikkoja, joissa sanotaan, että saamme Hengen kasteessa. Asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin olin olettanut. Ehkä sinä voit valaista asiaa"?
        ---
        Huomaan, että tarkoin, berealaisten tavoin (Apt. 17:10,11) haluat tutkia, mitä kirjoitettu on.

--"Minä (Johannes Kastaja) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt. 3:11).

---"Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." (Mark. 1:8)

----"...niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).
        ---
        Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen.
        Efesossa vaikutti Apollos, joka opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta jostain syystä tunsi vain Johanneksen kasteen (Apt. 18:24-28).
        Paavali tulee Efesoon ja "korjaa" tilanteen (Apt. 19:1-7).

Usko, kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38).
        ---
        Mitä ajattelet ;
        "Jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
        Mitä tarkoittaa "vedestä ja Hengestä"-syntyminen?

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:

On tietenkin kyseenalaista, saiko Paavali Hengen kättenpäällepanemisessa, vai vasta kasteessa, joka myös mainitaan..
        ---
        Mitä arvelet;
        Miksi samainen Paavali kysyy, kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä;

HENRIK PERRETIN luento Apt. tekoihin:
        http://teolinst.fi/luennot/HP060131.htm

Lisää hyviä Raamattuluentoja:
        http://teolinst.fi/luennot/index.html

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        "Vielä on epäselvää, miten kaste liittyy Pyhän Hengen saamiseen... Löytyyhän Raamatusta paikkoja, joissa sanotaan, että saamme Hengen kasteessa. Asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin olin olettanut. Ehkä sinä voit valaista asiaa"?
        ---
        Huomaan, että tarkoin, berealaisten tavoin (Apt. 17:10,11) haluat tutkia, mitä kirjoitettu on.

--"Minä (Johannes Kastaja) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt. 3:11).

---"Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." (Mark. 1:8)

----"...niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).
        ---
        Efesossa vaikutti Apollos, joka opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta jostain syystä tunsi vain Johanneksen kasteen (Apt. 18:24-28).

Usko, kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38).
        ---
        Mitä ajattelet ;
        "Jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).

Joitain ajatuksia.

Kun puhutaan Jeesuksen kastamisesta, tarkoitetaan luonnollisesti Pyhän Hengen kastetta. Jeesushan ei koskaan kastanut itse, vaan opetuslapset kastoivat Jeesuksen (Isän, Pojan ja Pyhän Hengen) nimessä.

"Usko, kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38)"

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Tässä rukoilin ja mietiskelin asiaa, ja tuli mieleen sellainen asia, että on tarpeetonta pohtia sitä, millä hetkellä Pyhä Henki tulee ihmiseen tarkalleen ottaen. Jumala on sama eilen, tänään ja ainkaikkisesti, eikä ole paikkaan ja aikaan sidottu kuten me. Hänen Pelastuksensa on universaali ja ajaton. Tärkeintä on ymmärtää, ettei mitään noista saa halveksua, ja jokainen on oma osansa pelastuksen tiellä; Sanan kuuleminen saa aikaan uskon, usko saa aikaan parannuksen, uskova menee kasteelle ja uskonsa kautta hän saa Kristuksen Hengen sinetiksi asemastaan Jumalan lapsena. Tämä kaikki on Jumalan armotyötä meissä, eikä meidän omilla yrittämisillämme ole siinä osaa eikä arpaa.

Lisäksi olen sitä mieltä, että kasteen muodollinen suorittaminen ei ole lainakan olennaista, vaan meidän tulee ensisijaisesti ymmärtää kasteen hengellinen totuus; kasteessa meidät haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja syntimme pestään pois. Silloin nousee uudestisyntynyt ihminen, joka on syntynyt Hengestä, ei lihasta. Kasteen muodollinen puoli on ainoastaan osa kokonaisuutta, ja Jumalalle merkitsee eniten juuri tuo hengellinen puoli, sillä siinä Hän itse toimii. Meidän ihmisten tekemiset ovat aina vajavaisia, mutta Jumalassa ei ole mitään vajavaista. Hän voi tehdä työnsä loppuun ihmisistä riippuen.

Kirjoitanko ihan puuta heinää vai olenko oikeilla jäljillä?

"Mitä ajattelet ;
        'Jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan' (Joh. 3:5).
        Mitä tarkoittaa 'vedestä ja Hengestä'-syntyminen?"

Ensimmäisenä kun luin tuon kokonaisuudessaan tuli mieleen se, että Nikodemos ja Jeesus puhuvat kahdesta syntymästä. Ensimmäinen syntymä on "vedestä", äidin kohdusta, josta Nikodemos kysyy;

"Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"

Jeesus kuitenkin vastaa;

"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä."

Ensimmäisessä syntymässä ihminen syntyy lihasta ja on lihaa, uudestisyntymässä ihminen syntyy Hengestä Jumalan lapseksi. Tähän uudestisyntymään liittyy nuo kaikki edellämainitut asiat; Sanan kuuleminen, usko, kaste, Pyhän Hengen saaminen jne. Mielestäni on turha nostaa mitään noista ylitse muiden, tai päin vastoin halveksia jotain noista. Kaikki ovat osa Jumalan työtä meissä.

Eiköhän tärkeintä ole se, että Jumala on se, joka meidät pelastaa, ei mikään ihmisen teko. Kristuksessa koko Jumalan pelastussuunnitelma kulminoituu. Hänen kauttaan olemme pelastuneita ja yhteydessä Kaikkivaltiaaseen Isäämme.

Odotan mielenkiinnolla vastausta, mutta voin palata asiaan vasta muutaman päivän kuluttua Venäjän reissun vuoksi.

Jumalan siunausta sinulle!

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:

---
        Mitä arvelet;

En ehdi perehtyä tähän aiheeseen ihan vielä. Ehkä tämäkin liittyy siihen, ettei noita asioita voi erottaa toisistaan. Kaikki ovat osa Jumalan pelastussuunnitelmaa. Jatketaan myöhemmin :)

Niin, ja yritän lukea nuo linkit seuraavaan kertaan.

• KRISTUKSESSA
        Laurentius kirjoitti:

En ehdi perehtyä tähän aiheeseen ihan vielä. Ehkä tämäkin liittyy siihen, ettei noita asioita voi erottaa toisistaan. Kaikki ovat osa Jumalan pelastussuunnitelmaa. Jatketaan myöhemmin :)

Niin, ja yritän lukea nuo linkit seuraavaan kertaan.

MINÄKIN OLIN JOPITKÄÄN OLLUT USKOSSA KUN ALOIN MIETTIÄ NÄITÄPYHÄN HENGEN ASIOITA.ALOIN RUKOILLA ETTÄ JUMALA TÄYTTÄISI MINUT PYHÄLLÄ HENGELLÄÄN.KULUI JOITAKIN VIIKKOJA JA YLLÄTTÄVÄSSÄ TILAISUUDESSA KUN PUOLESTANI RUKOILTIIN SAIN KOKEA PYHÄLLÄHENGELLÄ TÄYTTYMISEN JA KIELET(JOITA ENOLLUT PYYTÄNYT)MUTTA SIIS USKON ETTÄ PYHÄHENKI ON MINUSSA MUTTA SITÄ TÄYDENNYSTÄ SAA KUN JUMALA HALUAA SITÄ ANTAA,KUNHAN MUISTAA,ETTÄ ANTAA ELÄVÄN VEDEN VIRRATA JA KÄYTTÄÄ JA JAKAA LAHJOJAAN,JOTTA MAHDOLLISIMMAN MONI SAISI KOKEA JUMALAN ARMOA.JOS YMMÄRSIT,MITÄ KOETIN SELITTÄÄ...

• Laurentius kirjoitti:

Joitain ajatuksia.

Kun puhutaan Jeesuksen kastamisesta, tarkoitetaan luonnollisesti Pyhän Hengen kastetta. Jeesushan ei koskaan kastanut itse, vaan opetuslapset kastoivat Jeesuksen (Isän, Pojan ja Pyhän Hengen) nimessä.

"Usko, kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38)"

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Tässä rukoilin ja mietiskelin asiaa, ja tuli mieleen sellainen asia, että on tarpeetonta pohtia sitä, millä hetkellä Pyhä Henki tulee ihmiseen tarkalleen ottaen. Jumala on sama eilen, tänään ja ainkaikkisesti, eikä ole paikkaan ja aikaan sidottu kuten me. Hänen Pelastuksensa on universaali ja ajaton. Tärkeintä on ymmärtää, ettei mitään noista saa halveksua, ja jokainen on oma osansa pelastuksen tiellä; Sanan kuuleminen saa aikaan uskon, usko saa aikaan parannuksen, uskova menee kasteelle ja uskonsa kautta hän saa Kristuksen Hengen sinetiksi asemastaan Jumalan lapsena. Tämä kaikki on Jumalan armotyötä meissä, eikä meidän omilla yrittämisillämme ole siinä osaa eikä arpaa.

Lisäksi olen sitä mieltä, että kasteen muodollinen suorittaminen ei ole lainakan olennaista, vaan meidän tulee ensisijaisesti ymmärtää kasteen hengellinen totuus; kasteessa meidät haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja syntimme pestään pois. Silloin nousee uudestisyntynyt ihminen, joka on syntynyt Hengestä, ei lihasta. Kasteen muodollinen puoli on ainoastaan osa kokonaisuutta, ja Jumalalle merkitsee eniten juuri tuo hengellinen puoli, sillä siinä Hän itse toimii. Meidän ihmisten tekemiset ovat aina vajavaisia, mutta Jumalassa ei ole mitään vajavaista. Hän voi tehdä työnsä loppuun ihmisistä riippuen.

Kirjoitanko ihan puuta heinää vai olenko oikeilla jäljillä?

"Mitä ajattelet ;
        'Jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan' (Joh. 3:5).
        Mitä tarkoittaa 'vedestä ja Hengestä'-syntyminen?"

Ensimmäisenä kun luin tuon kokonaisuudessaan tuli mieleen se, että Nikodemos ja Jeesus puhuvat kahdesta syntymästä. Ensimmäinen syntymä on "vedestä", äidin kohdusta, josta Nikodemos kysyy;

"Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"

Jeesus kuitenkin vastaa;

"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä."

Ensimmäisessä syntymässä ihminen syntyy lihasta ja on lihaa, uudestisyntymässä ihminen syntyy Hengestä Jumalan lapseksi. Tähän uudestisyntymään liittyy nuo kaikki edellämainitut asiat; Sanan kuuleminen, usko, kaste, Pyhän Hengen saaminen jne. Mielestäni on turha nostaa mitään noista ylitse muiden, tai päin vastoin halveksia jotain noista. Kaikki ovat osa Jumalan työtä meissä.

Eiköhän tärkeintä ole se, että Jumala on se, joka meidät pelastaa, ei mikään ihmisen teko. Kristuksessa koko Jumalan pelastussuunnitelma kulminoituu. Hänen kauttaan olemme pelastuneita ja yhteydessä Kaikkivaltiaaseen Isäämme.

Odotan mielenkiinnolla vastausta, mutta voin palata asiaan vasta muutaman päivän kuluttua Venäjän reissun vuoksi.

Jumalan siunausta sinulle!

Laurentius:
        " Lisäksi olen sitä mieltä, että kasteen muodollinen suorittaminen ei ole lainkaan olennaista, vaan meidän tulee ensisijaisesti ymmärtää kasteen hengellinen totuus; kasteessa meidät haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja syntimme pestään pois...."
        ---
        Aivan!

Lausumme NIKEAN
        uskontunnustuksessa; "Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,..." (Apt. 2:38, 22:16).
        Eräs Raamattupiirimme jäsen, jolle kirkastui tämä hengellinen totuus kasteesta, kertoi;
        "Ennen tämä kohta uskontunnustuksesta tuntui vastenmieliseltä, mutta nyt ihan odotan, että tämä uskontunnustus luettaisiin useammin Jumalanpalveluksissamme".

Kristillisen kasteemme Vanhatestamentilliset esikuvat (pesot; Hebr. 6:2)) tuovat esiin sen, ettei veden määrä ole todellakaan oleellisinta kasteessamme.
        ---LEEVILÄISTEN PIRSKOTTAMINEN VEDELLÄ
        4. Moos.3:15,28
        4. Mooos. 8:7,18
        Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen.
        Sitä varten heidät tuli pirskottaa puhtaiksi synneistä; KAIKKI, kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset, oli pirskotettava.
        Kyseessä oli siis pirskotus, ei upotus; vesi puhdisti synnistä ja kuukauden ikäisetkin pirskotettiin.

---KASTE MOOSEKSEEN
        1. Kor. 10:1,2
        KAIKKI israelilaiset, myös pienet lapset, saivat kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ylittäessään Punaisen Meren.

• KRISTUKSESSA kirjoitti:

MINÄKIN OLIN JOPITKÄÄN OLLUT USKOSSA KUN ALOIN MIETTIÄ NÄITÄPYHÄN HENGEN ASIOITA.ALOIN RUKOILLA ETTÄ JUMALA TÄYTTÄISI MINUT PYHÄLLÄ HENGELLÄÄN.KULUI JOITAKIN VIIKKOJA JA YLLÄTTÄVÄSSÄ TILAISUUDESSA KUN PUOLESTANI RUKOILTIIN SAIN KOKEA PYHÄLLÄHENGELLÄ TÄYTTYMISEN JA KIELET(JOITA ENOLLUT PYYTÄNYT)MUTTA SIIS USKON ETTÄ PYHÄHENKI ON MINUSSA MUTTA SITÄ TÄYDENNYSTÄ SAA KUN JUMALA HALUAA SITÄ ANTAA,KUNHAN MUISTAA,ETTÄ ANTAA ELÄVÄN VEDEN VIRRATA JA KÄYTTÄÄ JA JAKAA LAHJOJAAN,JOTTA MAHDOLLISIMMAN MONI SAISI KOKEA JUMALAN ARMOA.JOS YMMÄRSIT,MITÄ KOETIN SELITTÄÄ...

MINÄKIN OLIN JOPITKÄÄN OLLUT USKOSSA KUN ALOIN MIETTIÄ NÄITÄPYHÄN HENGEN ASIOITA.ALOIN RUKOILLA ETTÄ JUMALA TÄYTTÄISI MINUT PYHÄLLÄ HENGELLÄÄN
        ---
        Oletko siis sitä mieltä, että Pyhän Hengen saaminen ja kokemuksellinen Pyhällä Hengellä täyttyminen kielilläpuhumisineen ovat kaksi eri asiaa uskovan elämässä?
        Löytyiskö tällaisesta jaottelusta esimerkkejä Raamatusta, esim. juuri Apt. Teoista?

Jotkut opettavat, että ns. henkikasteen merkkinä on kielilläpuhuminen; ellet puhu kielillä, et ole Hengellä täytetty.
        Missähän Raamatussa opetetaan näin?

• KRISTUKSESSA kirjoitti:

Itsekin olin pitkään ns. penseä uskova. Jumala oli lokeroituna elämässäni, ja kaikki muu oikeastaan meni yli Jumala-suhteen. Jumala kuitenkin näytti olevansa myös minun elämäni Herra - sain kohdata Hänet ja täyttyä Pyhällä Hengellä. Tuolloin tajusin, mitä Pelastus todellisuudessa on, ja kuinka valtava rakkauden osoitus se oli - juuri minua kohtaan.

Vaikka Jumala onkin sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, tuossa hetkessä elämäni näin ajallisessa mielessä tuli käännekohtaan. Sain täyttyä rohkeudella ja voimalla, sain janon Jumalan Sanaan ja läheiseen rukoussuhteeseen. Siitä lähtien olen alkanut elämään yksin Kristukselle, sillä vähintä mitä Hänelle voin antaa, on Elämäni - kiitoksena ja uhrina.

Olen myöhemminkin saanut kokea hienoja hetkiä Jumalan kanssa, kun Hän on varustanut minua erinäisiin asioihin - vapaissa suunnissa sitä kutsuttaisiin Pyhällä Hengellä täyttymiseksi. Mutta kuten sanoit, Pyhällä Hengellä täyttyminen ei ole vain yksittäisiä kokemuksia, vaan meidän tulisi päivittäin täyttyä Hengellä, sillä Hänen kauttaan Jumala toimii kauttamme ja rakentaa meidän sisäistä olemustamme.

Ymmärrän siis asian käytännöllisellä tasolla, mutta haluan olla selvillä myös teologiasta. Tärkeintä on tietää, ettei puhtaalla opilla päästä taivaaseen, vaan puhtaasta armosta :)

Siunausta sinulle! Jatketaan matkaa Jumalan armossa.

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        " Lisäksi olen sitä mieltä, että kasteen muodollinen suorittaminen ei ole lainkaan olennaista, vaan meidän tulee ensisijaisesti ymmärtää kasteen hengellinen totuus; kasteessa meidät haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja syntimme pestään pois...."
        ---
        Aivan!

Lausumme NIKEAN
        uskontunnustuksessa; "Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,..." (Apt. 2:38, 22:16).
        Eräs Raamattupiirimme jäsen, jolle kirkastui tämä hengellinen totuus kasteesta, kertoi;
        "Ennen tämä kohta uskontunnustuksesta tuntui vastenmieliseltä, mutta nyt ihan odotan, että tämä uskontunnustus luettaisiin useammin Jumalanpalveluksissamme".

Kristillisen kasteemme Vanhatestamentilliset esikuvat (pesot; Hebr. 6:2)) tuovat esiin sen, ettei veden määrä ole todellakaan oleellisinta kasteessamme.
        Sitä varten heidät tuli pirskottaa puhtaiksi synneistä; KAIKKI, kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset, oli pirskotettava.
        Kyseessä oli siis pirskotus, ei upotus; vesi puhdisti synnistä ja kuukauden ikäisetkin pirskotettiin.

---KASTE MOOSEKSEEN
        KAIKKI israelilaiset, myös pienet lapset, saivat kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ylittäessään Punaisen Meren.

Reissu jäikin vain vuorokauden mittaiseksi, kiitos venäläisen byrokratian :)

Olemme siis kasteen muodosta yhtä mieltä. Minulle heräsi kuitenkin ajatuksia, jotka ovat hiukan ongelmallisia. Ensinnäkin, uskotko, että Pyhä Henki on todellinen persoona, jonka toiminta uskovassa ja uskovan kautta on hyvin konkreettista ja todellista?

Ajatellaan, että lapsi kastettuaan saa Pyhän Hengen. Miksi niin useat suomalaiset kastetut elävät julkisynneissä, eivätkä ole edes tietoisia parannuksen tarpeesta? Uskotko, että Pyhän Hengen saanut ihminen voi toimia niin olematta luopio? (Huom. kysymys on synnissä elämisestä, ei yksittäisiin synteihin lankeamisesta.) Sama ongelma on nähtävissä myös vapaissa suunnissa, joissa lapset/nuoret on vain kastettu hiukan myöhemmin. En siis yritä hyökätä lapsikastetta vastaan, vaan esitän vain kysymyksiä, jotka ovat mietyttäneet :)

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaste ilman uskoa on turha, ja että Pyhä Henki asuu ainoastaan Jeesukseen uskovissa (tämä on puhdas raamatullinen totuus). Herää siis kysymys, tuleeko Pyhä Henki lapsena/nuorena kastettuihin vasta myöhemmin, kun ovat löytäneet elävän suhteen Kristukseen? Toinen vaihtoehto on, että Pyhä Henki lähtee lapsista/nuorista jossain vaiheessa, elleivät he elä Kristuksessa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, Jumala on iankaikkinen, eikä ajattomana katso asiaa samalta kantilta kuin me. Siksi onkin tärkeintä nostaa esiin juuri tuo kasteen hengellinen ulottuvuus, sillä ainoastaan sillä on merkitystä iankaikkisuusnäkökulmasta. Huomattavaa on ainakin se, että usko ja kaste kulkevat Raamatussa aina rinta rinnan, eikä niitä voi erottaa toisistaan. Kumpikin niistä on Jumalan armotekoja ja osia Jumalan pelastussuunnitelmaa.

Alussa jo puhuin Pyhän Hengen konkreettisesta toiminnasta. Itse olen saanut kokea Jumalan toimintaa ja johdatusta elämässäni, vaikka odottaisinkin sitä paljon paljon enemmän. Eräässä toisessa viestissä kyselit joltain, että voiko olla täyttynyt Pyhällä Hengellä, ellei puhu kielillä. Minun mielestäni kyllä, sillä Henki toimii eri ihmisten kautta eri lailla:

1. Kor. 12:4-7

"Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi."

Kuitenkin uskon, että Pyhä Henki ilmenee jollain tavalla jokaisessa uskovassa. Mm. pyhityselämän saa aikaan Jumala Henkensä kautta. Olen huomannut, että Pyhän Hengen toimintaa voi huomata erilaisissa uskovissa kasteesta ja kirkkokunnasta huolimatta. Meidän suuri Jumalamme ei ole sidottu ihmisten kastekäytäntöihin, vaan toimii ihan eri ulottuvuuksissa. Tämän vuoksi en koskaan tartu oppiriitoihin kastekäytännöistä, vaan ensisijaisesti haluan rakentaa yhteyttä erilaisten uskovien välille, sillä se on uskovien yksi tärkeimmistä tehtävistä - Jeesuksen sanoin, "että olisimme yhtä".

Ajauduin hiukan aiheen viereen, mutta ehkä tästäkin on hyvä kirjoitella :)

Siunausta sinulle.

• Tapio522 kirjoitti:

MINÄKIN OLIN JOPITKÄÄN OLLUT USKOSSA KUN ALOIN MIETTIÄ NÄITÄPYHÄN HENGEN ASIOITA.ALOIN RUKOILLA ETTÄ JUMALA TÄYTTÄISI MINUT PYHÄLLÄ HENGELLÄÄN
        ---
        Oletko siis sitä mieltä, että Pyhän Hengen saaminen ja kokemuksellinen Pyhällä Hengellä täyttyminen kielilläpuhumisineen ovat kaksi eri asiaa uskovan elämässä?
        Löytyiskö tällaisesta jaottelusta esimerkkejä Raamatusta, esim. juuri Apt. Teoista?

Jotkut opettavat, että ns. henkikasteen merkkinä on kielilläpuhuminen; ellet puhu kielillä, et ole Hengellä täytetty.

Nostaisin edelleen esiin sen antamani esimerkin, joka löytyy täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001325&posting=22000000017752306

Kun opetuslapsissa jo oli Pyhä Henki, niin miksi edelleen tarvittiin Pyhän Hengen vuodatusta? Miksi tarvittiin kaksi erillistä tapahtumaa? Oliko tämä kenties ainutkertainen tapahtuma?

Joka tapauksessa on todettava, että apostolit saivat voiman ja rohkeuden vasta myöhemmin Pyhän Hengen vuodatuksessa, sillä sitä ennen he piileskelivät lukittujen ovien takana (vaikka heissä asuikin jo Jumalan Henki). Ehkä kysymys on siitä, että Jumala varustaa ihmisiä tarpeen tullen sekä voimalla ja rohkeudella että erilaisilla armolahjoilla (ei pelkästään ns. henkilahjoilla).

Jos nyt otan esimerkkejä omasta elämästäni, niin on ainakin kaksi merkittävää tapahtumaa, joissa Jumala kosketti ja varusti. Ensinnäkin sain armon täyttyä Pyhällä Hengellä kättenpäällepanemisen kautta. Silloin Kristuksen sovitustyö kirkastui minulle, ja sain samalla ainakin kielilläpuhumisen armolahjan. Sain rohkeuden todistaa Kristuksesta ja alkaa elämään Hänen mielensä mukaista elämää (vaikka työtä onkin vielä todella paljon... mitä enemmän opin tuntemaan Häntä, sitä enemmän tuntuu olevan työtä). Toisen kerran Jumala varusti viime keväänä, kun olin lähdössä aktioon Japaniin. Jumala antoi minulle taidon puhua ja todistaa, jopa Englanniksi. Oli ihmeellistä nähdä, kuinka Jumala antoi aina oikeat sanat oikeaan paikkaan, ja avasi paikkoja Sanastaan, joita minun tuli omalta osaltani jakaa muille.

Jumala voi koskettaa ja täyttää Hengellään päivittäin. Meidän tulisi elää Hengessä, rukoillen ja lukien Jumalan Sanaa. Ei ole niin väliä, milloin tarkalleen ottaen Pyhä Henki tulee ihmiseen, vaan tärkeintä on elää Hengen johdatuksessa ja Jumalan tahdossa. Joka tapauksessa on todettava, että elämäni kristittynä oli kuivaa, eikä minulla ollut todellista suhdetta Vapahtajaani ennen tuota Hengellä täyttymistä. Oliko minussa silti Pyhä Henki, sillä olinhan Kristukseen uskova ja kastettu? Sitä en tiedä, tiedän vain, että tuon kokemuksen jälkeen elämäni kääntyi päälaelleen, sillä sain alkaa elämään Jumalalle.

Siunausta.

• Laurentius kirjoitti:

Reissu jäikin vain vuorokauden mittaiseksi, kiitos venäläisen byrokratian :)

Olemme siis kasteen muodosta yhtä mieltä. Minulle heräsi kuitenkin ajatuksia, jotka ovat hiukan ongelmallisia. Ensinnäkin, uskotko, että Pyhä Henki on todellinen persoona, jonka toiminta uskovassa ja uskovan kautta on hyvin konkreettista ja todellista?

Ajatellaan, että lapsi kastettuaan saa Pyhän Hengen. Miksi niin useat suomalaiset kastetut elävät julkisynneissä, eivätkä ole edes tietoisia parannuksen tarpeesta? Uskotko, että Pyhän Hengen saanut ihminen voi toimia niin olematta luopio? (Huom. kysymys on synnissä elämisestä, ei yksittäisiin synteihin lankeamisesta.) Sama ongelma on nähtävissä myös vapaissa suunnissa, joissa lapset/nuoret on vain kastettu hiukan myöhemmin. En siis yritä hyökätä lapsikastetta vastaan, vaan esitän vain kysymyksiä, jotka ovat mietyttäneet :)

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaste ilman uskoa on turha, ja että Pyhä Henki asuu ainoastaan Jeesukseen uskovissa (tämä on puhdas raamatullinen totuus). Herää siis kysymys, tuleeko Pyhä Henki lapsena/nuorena kastettuihin vasta myöhemmin, kun ovat löytäneet elävän suhteen Kristukseen? Toinen vaihtoehto on, että Pyhä Henki lähtee lapsista/nuorista jossain vaiheessa, elleivät he elä Kristuksessa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, Jumala on iankaikkinen, eikä ajattomana katso asiaa samalta kantilta kuin me. Siksi onkin tärkeintä nostaa esiin juuri tuo kasteen hengellinen ulottuvuus, sillä ainoastaan sillä on merkitystä iankaikkisuusnäkökulmasta. Huomattavaa on ainakin se, että usko ja kaste kulkevat Raamatussa aina rinta rinnan, eikä niitä voi erottaa toisistaan. Kumpikin niistä on Jumalan armotekoja ja osia Jumalan pelastussuunnitelmaa.

Alussa jo puhuin Pyhän Hengen konkreettisesta toiminnasta. Itse olen saanut kokea Jumalan toimintaa ja johdatusta elämässäni, vaikka odottaisinkin sitä paljon paljon enemmän. Eräässä toisessa viestissä kyselit joltain, että voiko olla täyttynyt Pyhällä Hengellä, ellei puhu kielillä. Minun mielestäni kyllä, sillä Henki toimii eri ihmisten kautta eri lailla:

1. Kor. 12:4-7

"Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi."

Kuitenkin uskon, että Pyhä Henki ilmenee jollain tavalla jokaisessa uskovassa. Mm. pyhityselämän saa aikaan Jumala Henkensä kautta. Olen huomannut, että Pyhän Hengen toimintaa voi huomata erilaisissa uskovissa kasteesta ja kirkkokunnasta huolimatta. Meidän suuri Jumalamme ei ole sidottu ihmisten kastekäytäntöihin, vaan toimii ihan eri ulottuvuuksissa. Tämän vuoksi en koskaan tartu oppiriitoihin kastekäytännöistä, vaan ensisijaisesti haluan rakentaa yhteyttä erilaisten uskovien välille, sillä se on uskovien yksi tärkeimmistä tehtävistä - Jeesuksen sanoin, "että olisimme yhtä".

Ajauduin hiukan aiheen viereen, mutta ehkä tästäkin on hyvä kirjoitella :)

Siunausta sinulle.

Laurentius:
        "Ajatellaan, että lapsi kastettuaan saa Pyhän Hengen. Miksi niin useat suomalaiset kastetut elävät julkisynneissä, eivätkä ole edes tietoisia parannuksen tarpeesta..."?
        ----
        Harmi, että matkasi keskeytyi!

Pietari sanoo myös selkeästi, että usko, kaste ja Pyhän Hengen lahja kuuluvat myös lapsille (Apt. 2:39).
        Kastetut on Jeesuksen käskyn mukaan opetettava pitämään, mitä hän on käskenyt (Matt. 28:20).
        Tämä valitettavan usein laiminlyödään.
        Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä. maailman henki valtaa ihmisen sydämen.

Meidän on hyvä muistaa, kuinka kävi israelilaisille; KAIKKI, myös pienet lapset saivat kasteen Moosekseen ((=kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)kulkiessaan Punaisen meren läpi, mutta harva heistäkään pääsi kuitenkaan perille.
        Lue 1. Kor. 10:1,2.

1. Kor. 10:7-10 luettelee ne synnit, joihin israelilaiset lankesivat.
        Tämä on varoittava esimerkki meillekin (j. 6,11).
        "Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea (j.12)).

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        "Ajatellaan, että lapsi kastettuaan saa Pyhän Hengen. Miksi niin useat suomalaiset kastetut elävät julkisynneissä, eivätkä ole edes tietoisia parannuksen tarpeesta..."?
        ----

Pietari sanoo myös selkeästi, että usko, kaste ja Pyhän Hengen lahja kuuluvat myös lapsille (Apt. 2:39).
        Kastetut on Jeesuksen käskyn mukaan opetettava pitämään, mitä hän on käskenyt (Matt. 28:20).
        Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä. maailman henki valtaa ihmisen sydämen.

Meidän on hyvä muistaa, kuinka kävi israelilaisille; KAIKKI, myös pienet lapset saivat kasteen Moosekseen ((=kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)kulkiessaan Punaisen meren läpi, mutta harva heistäkään pääsi kuitenkaan perille.

Kysymys ei ole niinkään siitä, onko Pyhä Henki tarkoitettu myös lapsille; olihan Johannes Kastajakin täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Kysymys oli ennemminkin siitä, että lähteekö Pyhä Henki pois lapsista/nuorista, jotka eivät elä Kristuksen opetusten mukaisesti. Raamatussa kuitenkin kirjoitetaan, että Pyhä Henki ohjaa uskovia:

Joh. 15:26

"Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta."

Joh. 16:13

"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva."

Room. 8:14

"Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia."

Silti niin moni kastettu luopuu tästä kaikesta. Raamattu kuitenkin sanoo, että Jumala ei anna koetuksen käydä liian ylivoimaiseksi, joten siitäkään ei voi olla kysymys. Onko näiden lasten/nuorten tulevaisuus joutua kadotukseen pelkästään taitamattomien vanhempien vuoksi?

(Jälleen, en tee tässä eroa lapsikasteen ja useissa vapaissa suunnissa kaavoittuneen "aikuskaste" -toimituksen välillä)

Aika loppuu kesken... Jatkan myöhemmin.

• Laurentius kirjoitti:

Nostaisin edelleen esiin sen antamani esimerkin, joka löytyy täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001325&posting=22000000017752306

Kun opetuslapsissa jo oli Pyhä Henki, niin miksi edelleen tarvittiin Pyhän Hengen vuodatusta? Miksi tarvittiin kaksi erillistä tapahtumaa? Oliko tämä kenties ainutkertainen tapahtuma?

Joka tapauksessa on todettava, että apostolit saivat voiman ja rohkeuden vasta myöhemmin Pyhän Hengen vuodatuksessa, sillä sitä ennen he piileskelivät lukittujen ovien takana (vaikka heissä asuikin jo Jumalan Henki). Ehkä kysymys on siitä, että Jumala varustaa ihmisiä tarpeen tullen sekä voimalla ja rohkeudella että erilaisilla armolahjoilla (ei pelkästään ns. henkilahjoilla).

Jos nyt otan esimerkkejä omasta elämästäni, niin on ainakin kaksi merkittävää tapahtumaa, joissa Jumala kosketti ja varusti. Ensinnäkin sain armon täyttyä Pyhällä Hengellä kättenpäällepanemisen kautta. Silloin Kristuksen sovitustyö kirkastui minulle, ja sain samalla ainakin kielilläpuhumisen armolahjan. Sain rohkeuden todistaa Kristuksesta ja alkaa elämään Hänen mielensä mukaista elämää (vaikka työtä onkin vielä todella paljon... mitä enemmän opin tuntemaan Häntä, sitä enemmän tuntuu olevan työtä). Toisen kerran Jumala varusti viime keväänä, kun olin lähdössä aktioon Japaniin. Jumala antoi minulle taidon puhua ja todistaa, jopa Englanniksi. Oli ihmeellistä nähdä, kuinka Jumala antoi aina oikeat sanat oikeaan paikkaan, ja avasi paikkoja Sanastaan, joita minun tuli omalta osaltani jakaa muille.

Jumala voi koskettaa ja täyttää Hengellään päivittäin. Meidän tulisi elää Hengessä, rukoillen ja lukien Jumalan Sanaa. Ei ole niin väliä, milloin tarkalleen ottaen Pyhä Henki tulee ihmiseen, vaan tärkeintä on elää Hengen johdatuksessa ja Jumalan tahdossa. Joka tapauksessa on todettava, että elämäni kristittynä oli kuivaa, eikä minulla ollut todellista suhdetta Vapahtajaani ennen tuota Hengellä täyttymistä. Oliko minussa silti Pyhä Henki, sillä olinhan Kristukseen uskova ja kastettu? Sitä en tiedä, tiedän vain, että tuon kokemuksen jälkeen elämäni kääntyi päälaelleen, sillä sain alkaa elämään Jumalalle.

Siunausta.

Laurentius:
        "Nostaisin edelleen esiin sen antamani esimerkin, joka löytyy täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000 000000003&conference=4500000000001325&posting=220000000 17752306

Joka tapauksessa on todettava, että apostolit saivat voiman ja rohkeuden vasta myöhemmin Pyhän Hengen vuodatuksessa, sillä sitä ennen he piileskelivät lukittujen ovien takana" (vaikka heissä asuikin jo Jumalan Henki).
        ---
        Puhut kahdesta erillisestä tapahtumasta.
        Mutta saivatko apostolit Pyhän Hengen Jeesuksen puhaltaessa heidän päälleen (Joh. 20:22)vai oliko kysymys lupauksesta?

Aikaisemmin Johannes kertoo Jeesuksen sanoneen lähettävänsä Pyhän Hengen vasta mentyään Isän luo (Joh. 16:7).
        Sama asia on Jeesuksen sanoissa Joh. 15:26.
        Johanneksen evankeliumin valossa lupaus Pyhän Hengen saamisesta toteutui vasta helluntaina (Apt. 1:4,8).
        Vai mitä?

• Tapio522 kirjoitti:

---

Totesin:
        "Jotkut opettavat, että ns. henkikasteen merkkinä on kielilläpuhuminen; ellet puhu kielillä, et ole Hengellä täytetty.
        Missähän Raamatussa opetetaan näin"?
        ---
        Raamattu opettaa, että:
        ".... me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,....ja KAIKKI olemme saaneet juoda samaa Henkeä" (1. Kor. 12:13).
        Huomaa sanat KAIKKI.
        Samassa luvussa jakeessa 30 Paavali toteaa:
        "Eiväthän kaikki puhu kielillä?"

Kristillinen kaste (peso) tapahtuu myös Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19).
        "...te olette vastaanottaneet peson (kasteen)... meidän Herrammme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" ((1. Kor. 6:11)

Kommentteja!

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        "Nostaisin edelleen esiin sen antamani esimerkin, joka löytyy täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000 000000003&conference=4500000000001325&posting=220000000 17752306

Joka tapauksessa on todettava, että apostolit saivat voiman ja rohkeuden vasta myöhemmin Pyhän Hengen vuodatuksessa, sillä sitä ennen he piileskelivät lukittujen ovien takana" (vaikka heissä asuikin jo Jumalan Henki).
        ---
        Puhut kahdesta erillisestä tapahtumasta.
        Mutta saivatko apostolit Pyhän Hengen Jeesuksen puhaltaessa heidän päälleen (Joh. 20:22)vai oliko kysymys lupauksesta?

Aikaisemmin Johannes kertoo Jeesuksen sanoneen lähettävänsä Pyhän Hengen vasta mentyään Isän luo (Joh. 16:7).
        Sama asia on Jeesuksen sanoissa Joh. 15:26.
        Johanneksen evankeliumin valossa lupaus Pyhän Hengen saamisesta toteutui vasta helluntaina (Apt. 1:4,8).
        Vai mitä?

On ehkä tulkinnallinen kysymys, antoiko Jeesus Henkensä opetuslapsiin puhaltaessaan vai oliko kyseessä "vain" lupaus. Samoin voidaan asettaa kyseenalaiseksi esimerkiksi ehtoollisen olemus, onko kyseessä todella Jeesuksen ruumis ja veri, vai vain symboliikkaa siitä, kuinka Hänen ruumiinsa ja verensä kautta saamme pelastuksen.

Mielestäni ei ole lainkaan ongelmallista ajatella, että opetuslapset saivat Pyhän Hengen juuri niin kuin on kirjoitettu. Onhan Pyhän Hengen toimintaa ja täyteyttä nähtävissä jo paljon paljon aikaisemminkin Vanhan testamentin ensilehdistä lähtien (viimeisimpänä profeettana Johannes Kastaja). Itse "Hengen vuodatus", josta Joelin kirjassa kirjoitetaan, tapahtui vasta helluntaipäivänä. Silloin alkoi armolahjojen toiminta, kuten on kirjoitettu:

Ap. t. 2:17-21

"-- Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin. Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia. Näin teen: palvelijoihini ja palvelijattariini minä vuodatan Henkeni niinä päivinä, ja he profetoivat. Minä näytän ihmeitä ylhäällä taivaalla, merkkejä alhaalla maan päällä: verta, tulta ja suitsevaa savua. Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen, ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja häikäisevä. Mutta joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu."

Täytyy tätäkin vielä miettiä rukoillen ja tutkien Raamattua. Ehkä asia kirkastuu aikanaan.

Heräsi jälleen lisää kysymyksiä. Apostolien kastamisista ei ole mainintaa Raamatussa, en ainakaan muista. Miten tämä yleensä tulkitaan? Eikö opetuslapsia kastettu lainkaan, vai heidät kastettiin, mutta saivat kuitenkin Pyhän Hengen vasta myöhemmin? Jos heitä ei kastettu, niin mikähän mahtoi olla syynä? Toisaalta, olisi outoa ellei opetuslapsia kastettu, sillä kastettiinhan Jeesuskin. Ehkä opetuslapsetkin kastettiin Johanneksen kasteella parannukseen, ja Pyhällä Hengellä vasta myöhemmin.

Kasteen ja Pyhän Hengen saamisen yhteyttä vahvistaa Jeesuksen kaste, sillä Hänhän sai Pyhän Hengen välittömästi kasteen jälkeen (ei tosin itse kasteessa, mikä jälleen tuo lisää ongelmia).

Mitä mieltä olet siitä, että Hengen hedelmät alkoivat näkyä konkreettisesti elämässäni vasta tuon tietyn tapauksen jälkeen?

• Tapio522 kirjoitti:

Totesin:
        "Jotkut opettavat, että ns. henkikasteen merkkinä on kielilläpuhuminen; ellet puhu kielillä, et ole Hengellä täytetty.
        Missähän Raamatussa opetetaan näin"?
        ---
        Raamattu opettaa, että:
        ".... me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,....ja KAIKKI olemme saaneet juoda samaa Henkeä" (1. Kor. 12:13).
        Huomaa sanat KAIKKI.
        Samassa luvussa jakeessa 30 Paavali toteaa:
        "Eiväthän kaikki puhu kielillä?"

Kristillinen kaste (peso) tapahtuu myös Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19).
        "...te olette vastaanottaneet peson (kasteen)... meidän Herrammme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" ((1. Kor. 6:11)

Kommentteja!

Kuten jo kirjoitinkin, ei kielilläpuhuminen ole mikään ehdoton Pyhän Hengen täyteyden merkki, eikä kaikki tosiaankaan puhu kielillä. Kaikissa joissa on Jumalan Henki näkyy kuitenkin Hengen hedelmät, jos vain elämme Hengen vaatimusten mukaan.

Room. 8:5

"Lihan mukaan elävillä on lihan mukaiset pyrkimykset, Hengen mukaan elävillä Hengen mukaiset."

Lisäksi, ei kaikki ns. kielilläpuhujat ole Pyhällä Hengellä kastettuja, sillä se voi olla myös sielullista tai jopa saatanan aikaansaamaa, kuten esimerkiksi erinäisissä spiritistisissä ja okkultistisissa piireissä.

Kielilläpuhumista on turha korostaa, sillä se on vain yksi monista Jumalan lahjoista.

En tiedä mistä vedit tämän väärän opetuksen esiin, sillä mielestäni siitä ei ole ollut puhetta tässä ketjussa.

• Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        ---
        Aivan!

Lausumme NIKEAN

---KASTE MOOSEKSEEN

Edellä totesin:
        "Kristillisen kasteemme Vanhatestamentilliset esikuvat (pesot; Hebr. 6:2) tuovat esiin sen, ettei veden määrä ole todellakaan oleellisinta kasteessamme.
        ----
        Hebrealaiskirje on tarkoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).
        Meillekkin siinä on paljon mielenkiintoista annettavaa.

Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhan Testamentin uhreihin ja pappeihin.
        Puhutaampa kirjeessä kasteistakin (Hebr. 6:2, huom. monikko) ja puhdistusmenoista eli kristillisen kasteen vanhantestamentillisistä esikuvista.
        Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kristillisen kasteen hengellistä sisältöä.

Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")

Lainaan sitä:
        LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
        Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
        Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
        Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.

PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
        Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva).
        Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
        Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
        --
        Edellä kerrotut kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
        Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään ja kenelle se kuuluu.
        Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
        Jeesus liittää siis veden ja Hengen saamisen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
        Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".

Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.

"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).

• Kysyvä ...
        Tapio522 kirjoitti:

---
        HENKIKASTE

Onko sinulla Tapio joku oma Raamattu joka ehkä mielestäsi eroaa minulla olevasta Raamatusta, kun kysyt ...

"" Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
        Vai oletko löytänyt siitä esimerkkejä Raamatustasi? ""

Käytät tuossa sijamuotoa ... Raamatustasi !!!

Henkikasteesta löytyy esimerkki apostolien tekojen ensimmäisestä luvusta, jossa opelapset saivat selvästi Pyhän Hengen kasteen.

• Kysyvä ...
        Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        ---

---

---
        Mitä ajattelet ;

""Mitä ajattelet ;
        Mitä tarkoittaa "vedestä ja Hengestä"-syntyminen? ""

Tarkoittaa sitä kun upotuksesta noustaan ylös Pyhän Hengen voimasta ja näin siitä nousee ylös jossa ei vallitse enää liha vaan henki - Pyhä Henki. Amen

• Kysyvä ...
        Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        ---
        Aivan!

Lausumme NIKEAN

---KASTE MOOSEKSEEN

"""Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen.
        Kyseessä oli siis pirskotus, ei upotus; vesi puhdisti synnistä ja kuukauden ikäisetkin pirskotettiin. """

Mikä todistaa että nämä eivät ole upotuksen esikuvia, sillä kun uskoontullut upotetaan Jeesuksen nimeen niin hänet upotetaan veteen ja ylösnousee Jumalan lapsi ja perillinen. Amen

• Kysyvä ...
        Tapio522 kirjoitti:

Laurentius:
        ----

"""Meidän on hyvä muistaa, kuinka kävi israelilaisille; KAIKKI, myös pienet lapset saivat kasteen Moosekseen ((=kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)kulkiessaan Punaisen meren läpi, mutta harva heistäkään pääsi kuitenkaan perille.
        Lue 1. Kor. 10:1,2."""

Mutta eivät päässeet luvattuun maahan ... Ainoastaan he jotka uskoivat Jumalan voivan viedä heidät luvattuun maahan eli Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun maahan. Usko ensin ja sitten pelastus ...Pelkkä rituaali ei siis pelasta.

• taappo

---Mihinhän perustuu se opetus, että uskoontultua pitäisi tavoitella ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpumisineen?

------
      1.Kor.14:2. Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille, vaan Jumalalle. Häntä ei kukaan ymmärrä, koska hän puhuu salaisuuksia Hengessä.

Minun kohdallani on tapahtunut seuraavasti:
      - uudestisynnyin ylhäältä v.-97 Kalevi Lehtisen tilaisuudessa 42 -vuotiaana
      - täytyin PH:lla v. 2000 (kolme vuotta myöhemmin), jolloin rukoukseni/kiitokseni muuttui vieraalle kielelle, eli en pystynyt enää puhumaan suomea.
      - ylistykseni muuttui useaan kertaan tämän tapahtuman jälkeen niin, että puhuin/lauloin vieraalla kielellä, vapauduin monista sisäisistä vammoistani näiden tapahtumien kautta
      - kiitollisena Jeesukselle kaikesta hyvästä menin uskovien kasteelle helmikuussa -01, jossa tilaisuudessa Pyhä Henki laskeutui useita kertoja päälleni

----
      Vai löydätkö esimerkkejä siitä esim. Apt. teoista?

-----

Paavali Damaskon tiellä

Ef. 5 -luvussa Paavali kehottaa ihmisiä täyttymään Hengellä (suomenkielen vastine pitäisi olla 'täyttyilkää', jolloin ymmärretään paremmin se, ettei PH:lla täyttyminen suinkaan ole tarkoitettu ainutkertaiseksi tapahtumaksi, vaan tuo suunnattoman suuri voima on tarkoitettu meille jatkuvaksi uudistukseksi päivittäin!

Näin omasta ja lukuisten ystävien kokemuksesta kehotan teitäkin, hyvät lukijat: rukoilkaa lakkaamatta Pyhän Hengen täyteyttä voimaksi ja rohkaisuksi, siihen Raamattukin meitä kehottaa.

Lopun aikana tulee kyllä sammuttajia riittävästi, joille 'raitis' usko on tyhmien neitsyiden uskoa, jossa lamput ovat tyhjiä, kun ylkä saapuu!

• Taappo:"Minun kohdallani on tapahtunut seuraavasti:
        - täytyin PH:lla v. 2000, jolloin rukoukseni/kiitokseni muuttui vieraalle kielelle
        -menin uskovien kasteelle helmikuussa -01..."
        ---
        -Miten sinä ymmärrät "vedestä ja Hengestä"-syntymisen (Joh. 3:5, vrt.Tiit. 3:5)?

-Mitä sait, kun otit uskovien kasteen? Toisin sanoen, onko kaste lakia vai evankeliumia?

• ei-ufo
        Tapio522 kirjoitti:

Taappo:"Minun kohdallani on tapahtunut seuraavasti:
        - täytyin PH:lla v. 2000, jolloin rukoukseni/kiitokseni muuttui vieraalle kielelle
        -menin uskovien kasteelle helmikuussa -01..."
        ---
        -Miten sinä ymmärrät "vedestä ja Hengestä"-syntymisen (Joh. 3:5, vrt.Tiit. 3:5)?

-Mitä sait, kun otit uskovien kasteen? Toisin sanoen, onko kaste lakia vai evankeliumia?

Koska puolet äärettömän maailmankaikkeuden miehistä tajuaa todellisuuden naisellisella
        tavalla (sielunlaki),kristinusko on ihmiskunnan
        suurin erehdys ja rahavallan pyhitys.

• Yksmaria

Olen suurella mielenkiinnolla lukenut näitä kirjoituksianne ja ihastuneena siitä ettei täällä ole sitä kiihkomielistä riitaa mikä on Kaste-palstalla ja niin monessa muussakin kastekeskustelussa. Pidän kovasti myös Laurentiuksen mielipiteistä, ne ovat omieni kaltaisia.
        Luin äskettäin mielipiteen jonka mukaan Hengen saaminen ja Hengen kaste ovat sama asia, mitään erikoista "Henkikastetta" ei ole. Väite oli hyvin perusteltu Raamatulla. En jaksa toistaa koska täälläkin se on hyvin ilmaistu.
        Kuitenkin sinä olet saanut kokea sekä uudestisyntymisen ja tapahtuman jota sanot PH:lla täyttymiseksi ja johon liittyi kielilläpuhuminen. Sitten olet kokenut vielä uskovien kasteella (upotuskaste siis?) Pyhän Hengen laskeutumisen päällesi. Olen utelias tietämään miltä se "tuntui", PH:lla täyttyminen ja Hengen laskeutuminen päällesi? Tämä kysely on hyvin lapsellista, enkä tarkoita että kokemuksilla ja tuntemuksilla olisi paljoa merkitystä uskontiellä. Mutta kun itsellänikin on "konkreettinen" uudestisyntymisen kokemus, jonka sain varmastikin sitä varten etten sekoilisi ihmisten erilaisten kokemusten ja mielipiteiden viidakossa vaan ymmärtäisin pitäytyä Raamatun Sanaan. Silloin en ollut vielä lukenut Raamattua paljoakaan mutta kokemukseni oli sanasta sanaan suoraan Raamatusta. Joh.3:3-5 ja Hes 36:25-27. Koin sekä veden että tulenliekin tunteenkin ja Jumalan ihanan ja kauhistavan läsnäolon (viikunanlehteä kaipasin vaatteet päällä!) Olisin halunnut jäädä siihen ikuisesti! Pyhä Henki tuli siis silloin minuun asumaan Jeesuksen sanan mukaan ja on minussa oleva. Hän opettaa tuntemaan Jeesusta enemmän Raamatun Sanasta. Jatkuvasti ja päivittäin sen mukaan kuin itse valvon ja luen Raamattua ja rukoilen. Se "täyttyminen" on tavoitteena, kun siihen ihan kehoitetaankin. Hän on uskollinen, mutta minä voin ilman niitä tekojani "sammuttaa" ja murehduttaa Hänet. Sen huomaa helposti, voi-voi minua. Lamppu voi todellakin sammua! Turhaan ei Herramme kehota meitä valvomaan.
        Olen samaa mieltä kanssasi "lamppujen hoidosta" ja yhdyn siihen rukoukseen!

• Yksmaria
        Yksmaria kirjoitti:

Olen suurella mielenkiinnolla lukenut näitä kirjoituksianne ja ihastuneena siitä ettei täällä ole sitä kiihkomielistä riitaa mikä on Kaste-palstalla ja niin monessa muussakin kastekeskustelussa. Pidän kovasti myös Laurentiuksen mielipiteistä, ne ovat omieni kaltaisia.
        Luin äskettäin mielipiteen jonka mukaan Hengen saaminen ja Hengen kaste ovat sama asia, mitään erikoista "Henkikastetta" ei ole. Väite oli hyvin perusteltu Raamatulla. En jaksa toistaa koska täälläkin se on hyvin ilmaistu.
        Kuitenkin sinä olet saanut kokea sekä uudestisyntymisen ja tapahtuman jota sanot PH:lla täyttymiseksi ja johon liittyi kielilläpuhuminen. Sitten olet kokenut vielä uskovien kasteella (upotuskaste siis?) Pyhän Hengen laskeutumisen päällesi. Olen utelias tietämään miltä se "tuntui", PH:lla täyttyminen ja Hengen laskeutuminen päällesi? Tämä kysely on hyvin lapsellista, enkä tarkoita että kokemuksilla ja tuntemuksilla olisi paljoa merkitystä uskontiellä. Mutta kun itsellänikin on "konkreettinen" uudestisyntymisen kokemus, jonka sain varmastikin sitä varten etten sekoilisi ihmisten erilaisten kokemusten ja mielipiteiden viidakossa vaan ymmärtäisin pitäytyä Raamatun Sanaan. Silloin en ollut vielä lukenut Raamattua paljoakaan mutta kokemukseni oli sanasta sanaan suoraan Raamatusta. Joh.3:3-5 ja Hes 36:25-27. Koin sekä veden että tulenliekin tunteenkin ja Jumalan ihanan ja kauhistavan läsnäolon (viikunanlehteä kaipasin vaatteet päällä!) Olisin halunnut jäädä siihen ikuisesti! Pyhä Henki tuli siis silloin minuun asumaan Jeesuksen sanan mukaan ja on minussa oleva. Hän opettaa tuntemaan Jeesusta enemmän Raamatun Sanasta. Jatkuvasti ja päivittäin sen mukaan kuin itse valvon ja luen Raamattua ja rukoilen. Se "täyttyminen" on tavoitteena, kun siihen ihan kehoitetaankin. Hän on uskollinen, mutta minä voin ilman niitä tekojani "sammuttaa" ja murehduttaa Hänet. Sen huomaa helposti, voi-voi minua. Lamppu voi todellakin sammua! Turhaan ei Herramme kehota meitä valvomaan.

No niin, taas se nähtiin. Tärkein asia unohtuu heti kun aletaan puhua ihmisten kokemuksista, vaikka tärkeistäkin kokemuksista. Uudestisyntymisessäni oli keskeisin kohta tietenkin se, että tajusin yhtäkkiä että minun ei tarvitsekaan tehdä mitään pelastukseni eteen, Jeesus on tehnyt kaiken puolestani mitä tarvitaan: sovittanut syntini Golgatan ristillä, kuollut puolestani ja noussut kuolleista uuteen elämään! Hän oli silloin ja on aina keskipiste, alku ja loppu.

• Yksmaria kirjoitti:

Yksmaria:"Olen suurella mielenkiinnolla lukenut näitä kirjoituksianne ja ihastuneena siitä ettei täällä ole sitä kiihkomielistä riitaa mikä on Kaste-palstalla ja niin monessa muussakin kastekeskustelussa. Pidän kovasti myös Laurentiuksen mielipiteistä, ne ovat omieni kaltaisia".
        ---
        Miten syntyy rakentava keskustelu?

Usein me sorrumme kiihkoiluun puolin ja toisin. Tarvitsemme enemmän sävyisyyttä toinen toisiamme kohtaan (Gal 5:22).
        Itse mielelläni keskustelen kaste- ym. opinalkeista.
        Tarvitsemme juuri opetusta näistä asioista.

Mielestäni paras tapa keskustella on tehdä erilaisia kysymyksiä puolin ja toisin.
        Puolin ja toisin myös voimme vastata kysymyksiin sen tiedon ja ymmärryksen mukaan, miten Raamatun sana on meille avautunut.
        Joku tietää yhden asian paremmin kuin toinen ja päinvastoin.
        Joskus myös tiukka sana on paikallaan.

Rakentukaamme siis yhteisestä uskosta Raamatun Sanan äärellä.
        Jumala tahtoo, että mekin olisimme hedelmää kantavia.
        Miten se voisi olla mahdollista itse kunkin kohdalla!
        Lähtökohtana ovat Jeesuksen omat sanat Joh. 15:4 "Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa".

Virsi 582:2 sanoo:
        "Jos vaikka varhain nousemme ja uurastamme yöhön, ei pelkkä ahkeruutemme tuo menestystä työhön. Vaan työ jos tehdään uskossa, rukoillen voimaa Herralta, ei puutu siunausta".

• heheheheeee
        Tapio522 kirjoitti:

Yksmaria:"Olen suurella mielenkiinnolla lukenut näitä kirjoituksianne ja ihastuneena siitä ettei täällä ole sitä kiihkomielistä riitaa mikä on Kaste-palstalla ja niin monessa muussakin kastekeskustelussa. Pidän kovasti myös Laurentiuksen mielipiteistä, ne ovat omieni kaltaisia".
        ---
        Miten syntyy rakentava keskustelu?

Usein me sorrumme kiihkoiluun puolin ja toisin. Tarvitsemme enemmän sävyisyyttä toinen toisiamme kohtaan (Gal 5:22).
        Itse mielelläni keskustelen kaste- ym. opinalkeista.
        Tarvitsemme juuri opetusta näistä asioista.

Mielestäni paras tapa keskustella on tehdä erilaisia kysymyksiä puolin ja toisin.
        Puolin ja toisin myös voimme vastata kysymyksiin sen tiedon ja ymmärryksen mukaan, miten Raamatun sana on meille avautunut.
        Joku tietää yhden asian paremmin kuin toinen ja päinvastoin.
        Joskus myös tiukka sana on paikallaan.

Rakentukaamme siis yhteisestä uskosta Raamatun Sanan äärellä.
        Jumala tahtoo, että mekin olisimme hedelmää kantavia.
        Miten se voisi olla mahdollista itse kunkin kohdalla!
        Lähtökohtana ovat Jeesuksen omat sanat Joh. 15:4 "Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa".

Virsi 582:2 sanoo:
        "Jos vaikka varhain nousemme ja uurastamme yöhön, ei pelkkä ahkeruutemme tuo menestystä työhön. Vaan työ jos tehdään uskossa, rukoillen voimaa Herralta, ei puutu siunausta".

Koska puolet äärettömän maailmankaikkeuden
        miehistä tajuaa todellisuuden naisellisella
        suurin erehdys ja rahavallan hapatus.

• heheheheeee kirjoitti:

Koska puolet äärettömän maailmankaikkeuden
        miehistä tajuaa todellisuuden naisellisella
        suurin erehdys ja rahavallan hapatus.

Mitä ihmettä sinä jauhat? Haluaisitko jotenkin selventää tuota ajatusta? Määrittele "sielunlaki"? Miten tämä "sielunlaki" tekee kristinuskosta erehdyksen? Aika ufolta tuo kyllä kuulostaa :), vaikka "ei-ufoksi" itsesi määritteletkin.

• Tau

Ensin on Lapsi Kaste.-Tiedostamaton.J-merkki
      Sitten on Aikuisen Kaste.-Tiedostettu.J-Yhteys.
      Alussa Lapsi ei ymmärrä miksi kastetaan,hänen Tietoinen mielensä ja Sielunsa ei ymmärrä sitä.
      Vanhempana kun Jumala vetää jollaintavalla Tätä Aikuista Lasta,Hän alkaa kaipaamaan elämäänsä jotain muuta kuin mitä maallinen tarjoaa.
      Hän menee 'Uudestaan'kasteelle,Hänen 'Vapaan'tahtonsa mukaan,sillä Jumala ei ketää vedä väkisin.
      Jumala huomaa hänen tilansa ja kun hän on kastettu Jeesuksen'sovittajan'nimeen,ja rukoilijat rukoilevat,hän usein saa Armolahjoina Kielillä puhumisen,tai profetoimisen ym,monta ihmettä,koska Jumalan säätämä 'puolustaja-PH'tulee ja vaikuttaa Kristuksen voimalla,joka on Kristuksessa joka on Jumalassa,kaikki kaikessa,yhdessä.
      Toivottavsti jotain selvensi,en ole Saarnamies=).
      Rauhaa ja Kristuksen Rakkautta.
      ;Sinun silmäsi näkivät jo minut Idussani.Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki Sinun Kirjaasi,ennenkuin ainoatakaan niistä oli tullut:Psa;139.16 -.-

• Jeremialle

;Sinun silmäsi näkivät jo minut Idussani.Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki Sinun Kirjaasi,ennenkuin ainoatakaan niistä oli tullut:Psa;139.16 -.-    

Ihmisen oma ymmärrys ei tuo mitään lisäarvoa kasteeseen. uudestikasteet eivät ole kristillisiä kasteita.

1. Kor. 1:19

Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

• ja vastaukset myös

..näyt sitten olevan samalla alalla kun meikäläinenkin - tsemppiä sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3116
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1891
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      323
      1822
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      129
      1736
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      65
      1293
    6. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1229
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1209
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      141
      1171
    9. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1163
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      72
      1117
    Aihe