Patti rustolävistyksessä

ki-toos

Laitoin n. 1½ vuotta sitten itselleni rustolävistyksen, eikä se ole vieläkään kunnolla parantunut. Tais se hetken olla, mutta typeränä näprään sitä niin se tulehtuu. Yritän putsailla melkein päivittäin Neo-Amiseptilla.
Nyt oon huomannut, että reijän viereen on muodostunut pieni patti. Se on aika kova ja kipeä. Oon kuullut jostain, että rustolävistykseen saattaa tulla patti joka voi kasvaa golfpallon kokoiseksi, ja nyt olen ihan paniikissa. :D Lävistäjälle en viitsi mennä, koska tein itse ja lävistäjästä en hirveästi pidä
Eli nyt kysynkin, miten tuon saisi kotikonstein pois? Onko jollakin kokemusta? Vai pitääkö suunnata suoraan lääkärille?

9

28185

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iip

älä käytä desinfiointiaineita noin usein, se vaan kuivattaa ja hidastaa paranemista. kokeile ennemmin pelkkää vettä ja/tai keittosuolaliuosta.

varmaan tuolla golfpallonkokoisella patilla tarkoitat arpikudoksen liikakasvua, joka käsittääkseni on periytyvää ja noin isot patit aika harvinaisia. jos sellainen möykkysi on, ei sitä saa mitenkään pois. jos se taas on jotain muuta, niin kannattaa vaan odotella ja puhdistella huolellisesti. yleensä ne lähtee ihan itsestään pois. jos kovin huolestuttaa, käy _lävistäjällä_.

huonot välineet & osaamattomuus aiheuttaa just tommosia, käytä lävistäjää.

• Naapi

Itse olen saanut nuo rustopatit katoamaan teepuuöljyllä jota saa ostaa esim luontaistuotekaupoista.
      Haisee hirveälle, mutta toimii.
      Suosittelen.

• -.-.-

Joku minulle kerran sanoi, että sinnki voiteella pitäisi lähteä pois. sitä saa apteekista.
      Voi tietysti olla että muistan väärin, mutta kannattaa vaikka kokeilla.

• Extraordinary_girl

Mulla patti lähti syömällä e-vitamiinia:D (200mg/päivä, suositus 8mg/päivä) äläkä putsaa neo amiseptilla,se on liian vahvaa puhdistusainetta. Keittosuolaliuos on hyvä vaihtoehto!

• minttuliini

ensinäkin: tietääkseni rusto lävistys voi kestää kauhan ennen kuin se paranee.
      toiseksi: minulla on ollut yli kuusi vuotta korvissa reiät, ja silti niihin tulee aina välillä patteja. syy siihen on se että reikään menee jotain pöpöjä. itse saan patit seuraavalla tavalla pois: laitan jonkun korvakorun (ei roikkuvaa korvakorua, ihan vaikka joku tappi) annan sen olla siinä enkä koske siihen. menee pari päivää ja siinä ei pitäsi olla enään patteja. :)

• Joopa

Itsellä on rustolävistys eikä ole ongelmia ollut. Vuoden päivät on tuossa korvassa pysynyt ja parantuikin hyvin.
      Neo-Amisept on ehdottomasti liian voimakas puhdistusaine. Keittosuolaliuos on hyvä aine puhdistukseen.
      Luultavastikkin tuo patti on rustoa,mutta mikään ei poissulje sitä että siinä on tulehdus.Suosittelen käymään joko lääkärillä tai lävistäjällä, sillä ammati-ihmiset osaavat sanoa että mitä teet sille

• lävistetty...

Mulla oli vuoden verran rustossa lävistys, liikkeessä laitettu ja huolella hoidettu.
      Siihen kasvoi kuitenkin sellainen pikkurillin pään kokoinen rustopatti. Pois sitä ei saanut muuten kun leikkauksella. Eli jos se kasvaa vielä, kannattaa käydä lääkärissä.
      Leikkauksen jälkeen joutuu pitämään n.2 vuotta ( riippuu henkilöstä miten pitkään )sellaista puristinta, että se patti ei kasvaisi takaisin.
      Lääkärin mukaan osalla ihmisistä on enemmän taipumusta ruston muodostukseen, josta tämäkin patti johtui. Ihme vaan on ettei muualla korvissani ole samaa ongelmaa, koska sekin on kuulemma mahdollista että tavan korviksiin kasvaa myös sellainen patti.
      Vaikka itse lävistyksistä pidänkin, kehoitan kuitenkin kaikki harkitsemaan lävistystä, varsinkin rustoihin, koska itse opin sen kantapään kautta ettei olisi pitänyt ottaa..
      Mutta toivotaan ettei sinulla ole sama tilanne :)

• pam pam

itellä myöskin parin sentin mittainen rusto patti korvan ylärustossa.

Oli jokin aika sitten vielä lävitys siinä, ihan liikkeessä otettu. Alkuun parani ihan jees, kunnes rupes muodostumaan patti siihen korun viereen.

Tyhmä kun olin ja en heti ottanut korua pois, olisi varmaan jäänyt pienemmäksi. Loppuajasta nahkottuma rupesi kasvamaan rengas korua pitkin. Oli aika vinkee näky.

Tällä hetkellä odottelin lääkäriin pääsyä, että mitä sille tehtäisiin.
        Lääkärit ei osannu sanoa mitään eikä oikein uskaltanut tutkiakkaan sitä. Samoin House of painin tyypit tais järkyttyä tosta patista.

Mutta koska se ei ole kipeä eikä pahemmin oireile, niin olkoot siinä..

• lävistetty...
        pam pam kirjoitti:

itellä myöskin parin sentin mittainen rusto patti korvan ylärustossa.

Oli jokin aika sitten vielä lävitys siinä, ihan liikkeessä otettu. Alkuun parani ihan jees, kunnes rupes muodostumaan patti siihen korun viereen.

Tyhmä kun olin ja en heti ottanut korua pois, olisi varmaan jäänyt pienemmäksi. Loppuajasta nahkottuma rupesi kasvamaan rengas korua pitkin. Oli aika vinkee näky.

Tällä hetkellä odottelin lääkäriin pääsyä, että mitä sille tehtäisiin.
        Lääkärit ei osannu sanoa mitään eikä oikein uskaltanut tutkiakkaan sitä. Samoin House of painin tyypit tais järkyttyä tosta patista.

Mutta koska se ei ole kipeä eikä pahemmin oireile, niin olkoot siinä..

Ei siihen kai mitään haitallista kasvakkaan, vaan se on ihan tavallista rustoa..Ei sitä pakko ole leikata, mutta mulla se alkoi olla jo niin iso että alkoi painamaan korvan yläreunaa, eli oli niin painava et koko korvan yläosa taipui alaspäin,enkä halunnut luppakorvaa :D..
        Itse kävin paikallisessa terveyskeskuksessa, siellä ottivat kuvia ja mittailivat sitä,ym. Sitten ne ilmoitti et ei siitä haittaa oo, mut kannattaa silti leikata. Leikkaus maksoi 90€ kaikkine hoitoineen..Käyn noin puolen vuoden välein kontrolli käynnillä eripaikkakunnan toimintaterapeutilla, joka valvoo ettei patti ala kasvaa uudestaan, ja päättää myös sen milloin voin lopettaa puristimen käytön.
        Eli se on ainoastaan kosmeettinen haitta se patti, jos ei ittee häiritse niin ei sitä kannata leikkauttaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe