IT- alan palkka-asiat

PalkankorotustaVailla

Työn aloittaminen IT-alalla?

Haluaisin tietää vertailun vuoksi vastaukset seuraaviin kysymyksiin, jotta saisin jotain faktaa palkankorotusta kysyttäessä.

1.Mikä oli aloituspalkanne, työtehtävänne, kuin aloititte työskentelyn?

2.Kuinka nopeesti saitte ensimmäisen palkankorotusken. Heti koeajan jälkeen?

3.Kuinka suuri palkan korotus oli?

4. Mikä on palkkaus nyt / työtehtävät

13

6482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koodiorja

      Vuodesta 2000 olen ollut vakituisesti töissä,
      välissä on tosin firma vaihtunut kerran. En työskentele pk-seudulla.

      1. Aloituspalkka 11000 mk(n. 1850 euroa)/kk, nimikkeenä ohjelmistoasiantuntija eli koodari

      2. Koeajan jälkeen nousi

      3. 500 mk( n. 85 euroa)

      4. Nyt palkka on 2500 e/kk valvontakorvauksia noin 400-500 e/kk bonukset päälle(pari kertaa vuodessa tonnin molemmin puolin). Työtehtävät suurin piirtein samaa, tosin ylläpitohommia ja -vastuita on varsinaisten projektien lisäksi aika paljon. Palkankorotukset tulevat kerran vuodessa, työnarviointi määrittelee korotuksen(aina kuitenkin ollut enemmän kuin yleiskorotus)

    • järjestelmä asiantuntija

      1. SW- ja unix-operaattorina aloitin vuonna 96. Alkupalkka oli 11500 mk = ~1940€.

      2. Joka vuosi tuli se yleiskorotus ja vuonna 98 rähisemisen jälkeen palkka nousi 15400 mk asti. Se taitaa olla n. 2590 €. Eli 2 vuotta meni ennenkuin sain vähän liksaa nousemaan.

      3. Taisi olla 12500 -> 15400 mk. Eli 487.74 €

      4. Vaihdoin firmaa vuonna 99 18000 mk -> ~3030 € peruspalkalle ja siitä se on noussut 3959 €/kk peruspalkkaan. Eli ihan nihkeesti on tuo perusliksa noissut. Tuo tosin ei nykyisin merkitse paljoakaan, koska kaikenlaiset bonussysteemit tuovat mukavasti lisää. Vuositasolla ~70k€ on tulot kovalla työn tekemisellä unix-osaajana. Isojen firmojen tuotannonohjaus systeemejä hoitelen tänä päivänä.

      • opettelet...

        ...kirjoittamaan suomea: järjestelmäasiantuntija.


      • järjestelmä asiantuntija
        opettelet... kirjoitti:

        ...kirjoittamaan suomea: järjestelmäasiantuntija.

        Katsos, kun osaa jotakin. Ei tarvitse takertua tuollaisiin pilkunnussimisiin, kuten sinä teet.

        pisnis kieli on kuitenkin enklnanti. sitä i do massive!

        Mikäs sun panos tähän keskusteluun olikaan?


    • kesäduunista päälliköksi

      Mulla kolmen vuoden kehitys: puhelintuessa -> puhelintuen koulutustehtävissä -> asiantuntijaksi tuotekehitykseen -> päälliköksi tuotepuolelle

      Liksa aloittaessa 1500e/kk nyt 2800e/kk 500e/kk päivärahoja sekä km-korvauksia.

      Ikää 26, koulutus ammatillinen. Korotukset (500e per kerta) tulleet työtehtävien vaihtojen myötä, kahdesti oon saanu 100e/kk korotuksen noissa puhelintukihommissa.

      • hyvä, mutta

        Älkää hyvät ihmiset laittako mitään päivärahoja tai km-korvauksia palkaksi!! Muutenkin kuulostaa hieman liioitellulta jutulta, koska jos tosiaan urakehityksesi on tuollainen, niin miten ihmeessä voit saada VAIN 2800e/kk palkkaa päällikön tehtävistä????? Kyllä esim. tuotepäällikön palkka pyörii siinä 4000:nen euron korvilla.


      • kesäduunista jne
        hyvä, mutta kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset laittako mitään päivärahoja tai km-korvauksia palkaksi!! Muutenkin kuulostaa hieman liioitellulta jutulta, koska jos tosiaan urakehityksesi on tuollainen, niin miten ihmeessä voit saada VAIN 2800e/kk palkkaa päällikön tehtävistä????? Kyllä esim. tuotepäällikön palkka pyörii siinä 4000:nen euron korvilla.

        Joo olet oikeassa, ei noita voi palkaksi laskea mutta netto kassavirtaa ne lisäävät. Syynä tuohon on että meidän firma maksaa autoedun käytännössä tuolla tavoin.

        Palkkakin on kuopassa, tiedän. Toisaalta olen n. 5 vuotta nuorempi kuin kukaan muu osastollani ja huonoin koulutuskin :) Lisäksi ison firman HR-politiikka säätelee kerta palkankorotusten määrät 500 euroon per laaki.
        Kyllä tuo tuosta vielä nousee, toivon.


      • kuulostaa pieneltä
        kesäduunista jne kirjoitti:

        Joo olet oikeassa, ei noita voi palkaksi laskea mutta netto kassavirtaa ne lisäävät. Syynä tuohon on että meidän firma maksaa autoedun käytännössä tuolla tavoin.

        Palkkakin on kuopassa, tiedän. Toisaalta olen n. 5 vuotta nuorempi kuin kukaan muu osastollani ja huonoin koulutuskin :) Lisäksi ison firman HR-politiikka säätelee kerta palkankorotusten määrät 500 euroon per laaki.
        Kyllä tuo tuosta vielä nousee, toivon.

        Ensinnäkin tuo ikä ei saa olla mikään tekijä palkkaa määriteltäessä. Koulutuskin vaikuttaa useimmiten alkupalkkaan, eikä niinkään enää palkankorotuksiin. Kun sanot, että olet palkkakuopassa, niin minä sanon, että et ole kuopassa, vaan niin syvällä, ettei sinne aurinko ole ikinä paistanutkaan :)

        En keksi mitään veruketta, millä päälikölle maksettaisiin noin huonoa palkkaa. Itse olen sinua vuoden vanhempi insinööri aivan tavallisissa it-alan ohjelmistohommissa ja tienaan 3250e/kk edut. Km-korvauksia ja päivärahoja saan myöskin n. 200-500e/kk, mutta ne kyllä menevät melkein suoraan kuluihin.

        Isojen firmojen HR-politiikka on kylää syvältä, mutta että noin syvältä... Onko sinulla muuten alaisia? Jos ei, niin sitten ymmärrän edes hieman palkkaasi, mutta muuten en.


      • kesä jne
        kuulostaa pieneltä kirjoitti:

        Ensinnäkin tuo ikä ei saa olla mikään tekijä palkkaa määriteltäessä. Koulutuskin vaikuttaa useimmiten alkupalkkaan, eikä niinkään enää palkankorotuksiin. Kun sanot, että olet palkkakuopassa, niin minä sanon, että et ole kuopassa, vaan niin syvällä, ettei sinne aurinko ole ikinä paistanutkaan :)

        En keksi mitään veruketta, millä päälikölle maksettaisiin noin huonoa palkkaa. Itse olen sinua vuoden vanhempi insinööri aivan tavallisissa it-alan ohjelmistohommissa ja tienaan 3250e/kk edut. Km-korvauksia ja päivärahoja saan myöskin n. 200-500e/kk, mutta ne kyllä menevät melkein suoraan kuluihin.

        Isojen firmojen HR-politiikka on kylää syvältä, mutta että noin syvältä... Onko sinulla muuten alaisia? Jos ei, niin sitten ymmärrän edes hieman palkkaasi, mutta muuten en.

        Joo kiitti rohkaisuista. ;) Noh on tässä kuitenkin liksan kehitys onneksi ollut myönteistä ja nyt tässä pestissä ollaan tasolla josta pääsee selkeästi eteenpäin.

        Ja ei tosiaan ole alaisia, pari vaatimatonta tuotetta vain. Tuotepäällikköhän vastaa kaupallisesti tuotteensa konseptista. Tosin onhan näitä titteleitä isoissa firmoissa etenkin.

        Km-korvauksista vielä, että ei ne kyllä ihan suoraan kuluihin mene ellei aika fakiiri ole - sillä suurin osahan km-korvauksista on pääomakulujen kattamista varten. Pääomakulujen laskeminen autoista alkaa olemaan jo aika tapauskohtaista, tosin onhan tuo munkin kaara yli 200hv ja vain 3v vanha että eiköhän tuo arvo alene kun ajelee :P mutta semmosta se o


    • on nyt mennyt

      1. Suoraan koulun penkiltä (insinööri) koodariksi reilut pari vuotta sitten ja palkka oli 2300e/kk.

      2.Ekan korotuksen saaminen kesti hieman kauan, noin 8-kuukautta

      3. 400e/kk tuli ensimmäisellä korotuskerralla lisää.

      4. Tällä hetkellä kk-palkka on 3200e/kk edut. Tehtäväkenttä on laaja, koska olen suht. pienessä firmassa hommissa. Myös koodaus kuuluu vielä toimenkuvaan...

    • kannattaa harkita

      Olen työskennellyt ohjelmointi-sunnittelutehtävissä noin 20 vuotta, siitä viimeiset 15 vuotta samassa isohkossa it-firmassa. Viimeisin palkka oli 3300, alkupalkkaa en muista. Palkankorotukset ja työtehtävien kehitys loppui 40 v. jälkeen.

    • ammattilainen

      1) 1000e atk-neuvoja
      2) 6kk liiton määräys
      3) 3%
      4) 0e - hakee töitä - m40 (10v atk-töissä)

      Aika hyvät näkymät alalla kysyttyjen tietojen perusteella, eikös vaan. Keskipalkka pitäisi olla siinä 3000e tällä hetkellä IT-alalla.

    • asd_001

      1. 2000e/kk, koodari
      2. koeajan jälkeen
      3. muistaakseni 100e
      4. työkokemusta 4v. Palkka 2950e/kk. Työtehtävät melkein samat kuin taloon tultaessa hieman vastuuta projektipäällikön ja vanhemman suunnittelijan tehtävien myötä. Ei bonuksia tai muita lisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe