Työhakemusmalli

Ericaro

Itse olen tehnyt työhakemukseni seuraavilla ohjeilla ja aina olen töitä saanut:

-   Työhakemus on lyhyt, maks. 1 sivu
-   Kerro ensin, kuka olet, ikä, koulutus, perhesuhteet (olen 35-vuotias sairaanhoitaja, naimisissa ja minulla on 8 ja 10-vuotiaat lapset).
-   kuvaile itsesi käyttäen niitä termejä joita työpaikkailmoituksessa edellytetään. Jos ilmoituksessa on esim. "Edellytämme hakijoilta asiakaspalveluhalukkuutta, reipasta asennetta ja sitoutumiskykyä", kirjoita hakemukseen olen reipas, palvelunhaluinen ja sitoutumiskykyinen. (Ihan totta, tämä täytyy tehdä!) Edellyttäen tietenkin että olet sellainen. Älä hae paikkaa, jonka vaatimuksia et tunne täyttäväsi.
-   kuvaile lopuksi aiempaa työkokemustasi siltä osin, kun se auttaa suoriutumaan hakemastasi työstä. Jos ilmoituksessa lukee "Toivomme Sinulta sujuvaa sekä suullista että kirjallista suomen kielen taitoa sekä suullista englannin kielen taitoa.", kirjoita esim.: suomen kielen taitoani olen parantanut harrastamalla lukemista ja englanninkielentaitoani olen voinut parantaa toimimalla Au pairina Englannissa vuosina 1999-2000.
-   Kysy edelliseltä työnantajaltasi, voiko hän toimia suosittelijana ja lisää se hakemukseesi esim. NN Firama Oystä (puh. 1112 2222) on ystävällisesti lupautunut suosittelijakseni.
-   tee lopuksi yhteenveto aiemmista työsuhteistasi aikajärjestyksessä (uusin ylimmäiseksi) tyyliin "8/2004- 1/2006 Helsingin kaupunki Laitoshuoltaja" ja liitä se hakemuksesi liitteeksi
-   Tarkista lopuksi oikeinkirjoitus (pisteet, pilkut, yhdyssanat, isot kirjaimen) kielitoimiston sivuilta http://www.kotus.fi/kielitoimisto/.

Ihme jos tällä tyylillä tehdyllä hakemuksella ei tule kutsua haastatteluun.

Mene lopuksi haastatteluun ajoissa (tarkista aikaa, paikka ja kulkuvälineet ajoissa), puhtaissa vaatteissa, hiukset pestyinä ja siististi kammattuina. Ota mukaan kaikki työ- ja koulutodistukset (lajittele ne uusin ylimmäiseksi) ja työpaikkailmoitus. Katso silmiin tervehdittäessä, istu rennosti, mutta ryhdikkäänä, puhu reippaasti ja vastaa siihen mitä kysytään. Mieti valmiiksi kysymyksiä työstä (osoittaa kiinnostusta) ja mieti mitä vastaat, kun kysytään: "Miksi meidän pitäisi palkata juuri sinut?" ja "Miksi haet tätä paikkaa?" Hyvä vastaus ei ole: "Tarvitsen rahaa."

12

48779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. työnhakija

      kyllähän se varmasti auttaa työnhaussa jos noita asioita painottaa. Luulen kuitenkin, että työnhaussa tärkein tekijä on CV:n pituus. Eli aikaisempi työkokemus. Tärkeä tekijä haussa on myös se, onko hakuaikana muualla töissä vai työttömänä. Jos on työttömänä, vaikuttaa työn saantiin myös se, kuinka pitkään on ollut työttömänä jne...

      Hakemuksella kuitenkin innostetaan lukemaan CV tarkemmin.

    • Työnantaja

      Hyviä neuvoja! Mutta tuolla tavalla kaikki olisivat samanlaisia hakemuksia. Niinkuin ne usein ovatkin.

      Erillaisuus (siis että erottuu joukosta) on Nro 1. Laita vaikka pinkki paperi, mutta ÄLÄ piirrä omaa kuvaa. Joku raja pitää olla.

      Suunnitelmallisuus ELÄMÄSSÄ on Nro 2. Miksi luit ylioppilaaksi? Miksi vaihdoit urasuunnitelmaasi?

      Huumori on Nro 3. Mutta ÄLÄ kerro vitsiä !! Väännä jostakin sinun jutustasi huumoria esim. autonasentaja: Jäin auton alle kolmeksi vuodeksi, eikä se ollut mukavaa, hain yrittäjäkursseille TAI hammashoitaja: toimin hoitajana kuusi vuotta, mutta kuka nyt hammaslääkärissä kauan viihtyy, hakeuduin uudelleenkouutukseen JNE.

      Nro 4 on se, miten on pärjännyt ELÄMÄSSÄ. Kaikilla on ollut vastoinkäymisiä. Jos olet 18-20, niitä ei ehkä vielä ole. Mutta kumminkin, SE on SE, millä sinun stressinsietokykyäsi ja ongelmien ratkaisukykyäsi mitataan. Miten selviät elämän ylä- ja alamäet on arvokasta tietoa työnantajalle.

      Ja sitten siellä haastattelussa kaiken pitää sujua kuin vettä vaan. Aiemmin mainituihin kysymyksiin vastaukset, kaverin kanssa harjoiteltuna. Muistakaa harjoitella oikeaoppinen kättely! Ja ne työtodistukset järjestykseen omaan asialliseen kansioon muovien sisään. Ja otetaan kopiot valmiiksi työnantajalle annettavaksi.

      Ja muistakaa, työnanataja jännittää ihan yhtä paljon kuin te. Ei ole helppoa löytää hyvää työntekijää, samalla tavalla kuin löytää hyvää työpaikkaa. Kaikki kun ei kaikille käy.

    • on tuo

      Minä hylkäisi kaikki, jossa ensimmäiseksi lukee olen 35-vuotias sairaanhoitaja. Sen näkee cv:stä. Hakemuksella pitää painottaa, miksi on juuri se oikea siihen hommaan. Hyvältä työntekijältä odotetaan muutakin kuin plagiointitaitoja, tuo on suora plagiaatti 80-luvun oppikirjoista. Paras hakemus on sellainen, mikä tulee omasta sydämestä. Niillä minä olen päässyt haastatteluun - paitsi julkiselle sektorille, mutta siellähän ei omilla aivoilla tarvitsekaan ajatella.

      • lisää.

        Ei ole yhtä oikeaa neuvoa hakea töitä tai tehdä hakemusta. Jokainen työnantaja on erilainen. Itse arvostaisin sitä, että lyhyessä hakemuksessa on oleellinen. Se, mikä se oleellinen on, on hakijakohtaista. Mutta ensimmäistä työtä hakevalle nuo ovat ok. neuvoja, tässä iässä jo tietää tunnustella työnantajaa. Yksi hyvä neuvo: Jos ilmoitus on sunnuntaina lehdessä, älä soita maanantaina klo 8.00. Et anna hyvää ja kiinnostunutta kuvaa, vaan omaa napaansa tuijottavan hätäilijän kuvan, joka ei pysty ajattelemaan, että kaikki muutkin soittavat samaan aikaan.


      • qwersad

        olisikohan tuo 35-vuotias sairaanhoitaja olut vain esimerkki.








        nobo


      • Katriina Pr
        qwersad kirjoitti:

        olisikohan tuo 35-vuotias sairaanhoitaja olut vain esimerkki.








        nobo

        Kohta vaaditaan CV:n lisäksi rikosrekisteriote. Seuraavaksi tulee varmaan todistus siitä onko vaiko ei ulosotossa jne. jne. Mitähän sen jälkeen?


      • nakit ja muusi
        Katriina Pr kirjoitti:

        Kohta vaaditaan CV:n lisäksi rikosrekisteriote. Seuraavaksi tulee varmaan todistus siitä onko vaiko ei ulosotossa jne. jne. Mitähän sen jälkeen?

        laita on, että teet sitten kuinka hienon hakemuksen, mutta työnantaja palkkaa naamataulun mukaan ja vielä jos on suhteita työnantajaa on työn saanti varma nakki.


      • Työ on ihanaa!!!
        nakit ja muusi kirjoitti:

        laita on, että teet sitten kuinka hienon hakemuksen, mutta työnantaja palkkaa naamataulun mukaan ja vielä jos on suhteita työnantajaa on työn saanti varma nakki.

        Tuolla on hyviä vinkkejä työhakemukseen ja työnhakuun...

        http://www.kolumbus.fi/tyohakemus_ja_cv/


    • Päivitetty malli

      Jos satut etsimään ajantasalla olevaa sivustoa, mistä löytyy työhakemusmalli niin päädyin tälläiseen

      http://tyohakemus.org/tyohakemusmalli/

      Löytyi myös ohjeet hakemuksen laatimiseen.

    • aina saanut

      ei tartte mitään hakemuksia mihinkään lähetellä kun soittaa ja käy paikan päällä.

      • Anonyymi

        Riittää kun on sukulainen ja suullisesti sanoo, että haluan teille töihin.


    • Anonyymi

      Nykyään kaikilla on niin persoonallisia ansioluetteloita, niin on hyvä vähän panostaa että saa erilaisen CV n kun muilla. Käytän tätä sivustoa https://cvapp.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe