Yritin tänään pestä lenkkarini (Adidas), käytin tavallista pyykinpesunestettä. Yllättäen huomasin että lenkkarit revähtivät molemmin puolin auki saumasta kengän keskikohdasta, sormi yksinkertaisesti meni läpi. Onko tämä tuttu ilmiö, ja miten lenkkarit voi puhdistaa jos ne näin helposti hajoavat?
Kas, lenkkarit hajosivat pesussa.
20
16336
Vastaukset
- runner girl
Pesit tossusi ilmeisesti käsin? Niinhän ne käskevät urheiluliikkeessä tekemään, konepesu kuulemma olisi turmiollista.
Onko tossusi jo olleet käytössä pidemmän aikaa? Jos ne ovat suht uudet, niin sinuna menisin kyllä ostopaikkaan, ja vaatisin jotakin selitystä ja hyvitystä. Kyllä uudehkojen tossujen nyt pitäisi pesua kestää, jos kyse on kuitenkin ollut ns. normaalista käsinpesusta.
Omat tossuni (jokaikisen parin) olen heittänyt pesukoneeseen, enkä ole huomannut, että siitä olis mitään haittaa ollut. Koneessa tulee kyllä puhtaampaa jälkeä. Uusimmat Ascisini (gt2110) ovat tosin ehtineet alkaa hajota jo ennen kuin niitä edes olen aikonut pestä. Isovarpaan nivelen kohdalla oleva verkkomainen kangas on repeytynyt ihan itsekseen. Näköjään ihan yhtä lailla hajoilevat nämä "laadukkaat" tossut kuin markettimallitkin. Että nääs näin...- Ragingbull
Pari vuotta, ehkä. Mutta juoksen korkeintaan 2-3 kertaa viikossa, enkä käytä näitä talvisin. Mutta kyllä, normaali käsipesu mielestäni, käytin toki aika lämmintä vettä hanasta, mutta saisi olla pesuohjeet mukana jos eivät kestä. Oli muuten ensimmäinen pesu.
- runner girl
Ragingbull kirjoitti:
Pari vuotta, ehkä. Mutta juoksen korkeintaan 2-3 kertaa viikossa, enkä käytä näitä talvisin. Mutta kyllä, normaali käsipesu mielestäni, käytin toki aika lämmintä vettä hanasta, mutta saisi olla pesuohjeet mukana jos eivät kestä. Oli muuten ensimmäinen pesu.
Hmm, voi olla vaikea tietää, miten suhtautuisivat urheilukaupassa. Toisissahan ollaan tosi tiukkoina, jos ei esim. kuittia ole, niin mitään palvelua tuotteelle on turha vaatia.
Mutta jos sua jää harmittamaan toi hajoaminen (uudet lenkkarithan joudut kai joka tapauksessa hankkimaan?), niin eihän siinä mitään menetä, jos kysyy mitä myyjä on hajoamisesta mieltä. Parhaassa tapauksessa lähettävät tossut maahantuojalle tai antavat sulle korvauksen tai uudet tossut tilalle. - Asicsissa
Mulla on ollut v.96 lähtien sama ongelma jo kolmien Asicsien kanssa. Parit sain liikkeeseen palautettua. Ihmeellistä, ettei vikaa ole vieläkään korjattu.
Tosin on mulla kahdet ehjinä säilyneetkin, joissa se kangas on vahvempaa, mutta nuo keveimmät kengät hajoavat järjestään.
- niku
olivat loppuun kulutetut. Onpas nuukia ihmisiä kun yrittää pestä lenkkareita.
- muodissa on
Nyt ovat olleet nämä valkoiset tai hyvin vaaleat lenkkarit jo useita vuosia muodissa ts. muita ei käytännössä saa, joitakin pikimustia lukuunottamatta, niin nuo vaaleat ovat jo parin pölyisen lenkin jälkeen karsean näköiset, eli pesu on aiheellinen käytännössä.
- misu--
muodissa on kirjoitti:
Nyt ovat olleet nämä valkoiset tai hyvin vaaleat lenkkarit jo useita vuosia muodissa ts. muita ei käytännössä saa, joitakin pikimustia lukuunottamatta, niin nuo vaaleat ovat jo parin pölyisen lenkin jälkeen karsean näköiset, eli pesu on aiheellinen käytännössä.
miten joku voi olla pesemättä lenkkareita...vai joka käytönkö jälkeen pitäisi uudet ostaa? jalat hikoilevat ja tossut alkavat haista ennen pitkää. itse pesen tossuni koneessa 40 asteessa. ei niitä käsin saa kunnolla puhtaaksi.
- tought
misu-- kirjoitti:
miten joku voi olla pesemättä lenkkareita...vai joka käytönkö jälkeen pitäisi uudet ostaa? jalat hikoilevat ja tossut alkavat haista ennen pitkää. itse pesen tossuni koneessa 40 asteessa. ei niitä käsin saa kunnolla puhtaaksi.
täytyykö kengät laittaa yksinään koneeseen vai onko mahollista pestä muuta pyykkiä samalla? ei nyt mitään kovin hienoa mutta vaikka verkkateita...
- misu--
tought kirjoitti:
täytyykö kengät laittaa yksinään koneeseen vai onko mahollista pestä muuta pyykkiä samalla? ei nyt mitään kovin hienoa mutta vaikka verkkateita...
olen pessyt samassa koneessa juoksuvaatteitani. kengät laitan pesun ajaksi pesupussiin.
- runner girl
misu-- kirjoitti:
olen pessyt samassa koneessa juoksuvaatteitani. kengät laitan pesun ajaksi pesupussiin.
Kuten jo tossa ylempänä totesin, oon heittäny kaikki lenkkarini koneeseen. Tossut on kestäneet sen aivan loistavasti. Mustat Asics gt2110 omistan tällä hetkellä, niitä on pestävä vielä useammin, koska pöly ja muu skeida näkyy niissä vielä valkoisia lenkkareita paremmin. 40 astetta ja luraus nestemäistä pesuainetta perään ja eikun menoks. Nauhat ja pohjalliset oon irrottanut ennen koneeseen laittamista. Eikä kannata pelästyä sitten kun kone alkaa lingota. Kengät kolisee aika lailla, kone ei oo menossa rikki :) Mukaan voi hyvin laittaa jotain kirjavaa, tulevat kyllä kaikki puhtaiksi.
- joukkoon
runner girl kirjoitti:
Kuten jo tossa ylempänä totesin, oon heittäny kaikki lenkkarini koneeseen. Tossut on kestäneet sen aivan loistavasti. Mustat Asics gt2110 omistan tällä hetkellä, niitä on pestävä vielä useammin, koska pöly ja muu skeida näkyy niissä vielä valkoisia lenkkareita paremmin. 40 astetta ja luraus nestemäistä pesuainetta perään ja eikun menoks. Nauhat ja pohjalliset oon irrottanut ennen koneeseen laittamista. Eikä kannata pelästyä sitten kun kone alkaa lingota. Kengät kolisee aika lailla, kone ei oo menossa rikki :) Mukaan voi hyvin laittaa jotain kirjavaa, tulevat kyllä kaikki puhtaiksi.
Kengänpohjiin tarttuu kaikkea äklöä, joten en samaan koneelliseen laittaisi muuta kuin ne kengät ja pohjalliset.
- misu myös
misu-- kirjoitti:
Ei oo tullu mieleenkään pestä. Joka lähtöön on tossua; kurakelille omansa, sellaiset vähän tummemmat. Kyllähän ne valkoiset tummuu hiestä, mutta en mä niillä kuralätäköissä hypi. Eikä niillä sukujuhliin mennä, joten ei niiden hohtaa tarvitse. Pesussahan vaan jää vettä pohjiin ja tulee kengille painoa.
- puhtaaksi
misu myös kirjoitti:
Ei oo tullu mieleenkään pestä. Joka lähtöön on tossua; kurakelille omansa, sellaiset vähän tummemmat. Kyllähän ne valkoiset tummuu hiestä, mutta en mä niillä kuralätäköissä hypi. Eikä niillä sukujuhliin mennä, joten ei niiden hohtaa tarvitse. Pesussahan vaan jää vettä pohjiin ja tulee kengille painoa.
Ihan hienoa, jos on joka keliin omat tossunsa. Niitä pareja pitääkin olla sitten aika monta näillä leveysasteilla kun juoksee.
Tietysti toimii, jos harrastaa juoksua vain kesäisin kun aurinko paistaa. Mutta jos juoksee ympäri vuoden, niin kyllä siinä menee tossut aika pahannäköisiksi, jos ei koskaan niitä pese. Kuralätäkköjä et pysty aina välttämään...
"Pesussahan vaan jää vettä pohjiin ja tulee kengille painoa."
Siis vesihän haihtuu kengistä kun laitat tossut kuivumaan, ei kannatakaan heti pesukoneesta suoraan jalkaan laittaa! ;-) - misu myös
puhtaaksi kirjoitti:
Ihan hienoa, jos on joka keliin omat tossunsa. Niitä pareja pitääkin olla sitten aika monta näillä leveysasteilla kun juoksee.
Tietysti toimii, jos harrastaa juoksua vain kesäisin kun aurinko paistaa. Mutta jos juoksee ympäri vuoden, niin kyllä siinä menee tossut aika pahannäköisiksi, jos ei koskaan niitä pese. Kuralätäkköjä et pysty aina välttämään...
"Pesussahan vaan jää vettä pohjiin ja tulee kengille painoa."
Siis vesihän haihtuu kengistä kun laitat tossut kuivumaan, ei kannatakaan heti pesukoneesta suoraan jalkaan laittaa! ;-)Lasketaanpa. Talveksi on kahdet nastalliset tossut; eivätkä ne talvella pääse likaantumaan - edes mustat. Kesäksi on parit vaaleahkot. Eivät ole nekään juuri likaantuneet; molemmilla olen pari vuotta juossut ja useamman kerran viikossa. Hien tummentamia vähän ovat, mutta tuskin se edes pesussa lähtisi. Muuten olen kovin siististi pitänyt. Sitten on yhdet kura- ja metsäolosuhteiden tossut; suht tummat eli lika ei pahasti näy. Ja juu, tossut kuivuu joka lenkin jälkeen lattialämmityksen päällä. Eivätkä taatusti haise! Mutta pesukoneessa en niitä liota ja turhia vesiä viitsi pohjiin kerätä. Näissä asioissa ei viitsi hienohelmailla. Sitä paitsi maalla kun juoksentelee, niin pysyy tossut puhtaina ;-)
Ympäri vuoden siis juostaan ja kelillä kuin kelillä! Ja jokunen maraton on takana. - misu--
misu myös kirjoitti:
Lasketaanpa. Talveksi on kahdet nastalliset tossut; eivätkä ne talvella pääse likaantumaan - edes mustat. Kesäksi on parit vaaleahkot. Eivät ole nekään juuri likaantuneet; molemmilla olen pari vuotta juossut ja useamman kerran viikossa. Hien tummentamia vähän ovat, mutta tuskin se edes pesussa lähtisi. Muuten olen kovin siististi pitänyt. Sitten on yhdet kura- ja metsäolosuhteiden tossut; suht tummat eli lika ei pahasti näy. Ja juu, tossut kuivuu joka lenkin jälkeen lattialämmityksen päällä. Eivätkä taatusti haise! Mutta pesukoneessa en niitä liota ja turhia vesiä viitsi pohjiin kerätä. Näissä asioissa ei viitsi hienohelmailla. Sitä paitsi maalla kun juoksentelee, niin pysyy tossut puhtaina ;-)
Ympäri vuoden siis juostaan ja kelillä kuin kelillä! Ja jokunen maraton on takana.itselläni on kahdet tossut, joita käytän kesät talvet, kelillä kuin kelillä. esimerkiksi maratonin jälkeen kengät on kyllä pakko pestä, ovat niin hirveän näköiset ja hajuiset myös. muutoin pesen kengät pari-kolme kertaa vuodessa. en ole kyllä ainakaan huomannut että vesi kertyisi pohjiin...
- misu myös
misu-- kirjoitti:
itselläni on kahdet tossut, joita käytän kesät talvet, kelillä kuin kelillä. esimerkiksi maratonin jälkeen kengät on kyllä pakko pestä, ovat niin hirveän näköiset ja hajuiset myös. muutoin pesen kengät pari-kolme kertaa vuodessa. en ole kyllä ainakaan huomannut että vesi kertyisi pohjiin...
Sisäpelimiehiltä oon kuullu, että pelikenkiin hiki jäis pohjiin ja lisäis painoa. Voi olla potaskaa. Mutta varmuuden vuoksi on jäänyt pesemättä. Jotenkin tuntuu, että kengän ominaisuudetkin kärsisivät konepesussa. Millähän maratonilla olet ollut kun niin hirveän näköisiksi olet kengät onnistunut saamaan ;-) Ei ne mulla pahemmin ole ulkonäön puolesta kärsinyt; eihän tommoseen reissuun upouusilla edes lähdetä.
Mutta nyt saatan uskaltaa 'päivittäistennarini' koneeseen heittämään ;-) Ne sitä konepesua kipeämmin tarvitsisivat kun ei käsin oikein saa puhdasta eikä jaksa kauheasti jynssätä.
Talvella muuten tykkään juosta vähän järeämmällä kalustolla. Ja nastoja suosittelen ehdottomasti; ei lipsuile ;-) - misu--
misu myös kirjoitti:
Sisäpelimiehiltä oon kuullu, että pelikenkiin hiki jäis pohjiin ja lisäis painoa. Voi olla potaskaa. Mutta varmuuden vuoksi on jäänyt pesemättä. Jotenkin tuntuu, että kengän ominaisuudetkin kärsisivät konepesussa. Millähän maratonilla olet ollut kun niin hirveän näköisiksi olet kengät onnistunut saamaan ;-) Ei ne mulla pahemmin ole ulkonäön puolesta kärsinyt; eihän tommoseen reissuun upouusilla edes lähdetä.
Mutta nyt saatan uskaltaa 'päivittäistennarini' koneeseen heittämään ;-) Ne sitä konepesua kipeämmin tarvitsisivat kun ei käsin oikein saa puhdasta eikä jaksa kauheasti jynssätä.
Talvella muuten tykkään juosta vähän järeämmällä kalustolla. Ja nastoja suosittelen ehdottomasti; ei lipsuile ;-)käytän kenkien päälle laitettavia liukuesteitä. ovat edullisempi vaihtoehto kuin nastalenkkarit ja pitävät kovemmassakin vauhdissa.
taidan sitten olla sottapytty, mutta lenkkarini tosiaan ovat aina kamalassa kunnossa maratonin jälkeen, ihan sama missä juoksee...likaisimmat kengät saa tukholmassa. suosittelen...;) - misu myös
misu-- kirjoitti:
käytän kenkien päälle laitettavia liukuesteitä. ovat edullisempi vaihtoehto kuin nastalenkkarit ja pitävät kovemmassakin vauhdissa.
taidan sitten olla sottapytty, mutta lenkkarini tosiaan ovat aina kamalassa kunnossa maratonin jälkeen, ihan sama missä juoksee...likaisimmat kengät saa tukholmassa. suosittelen...;)Nastoitettuja lenkkareita saa ihan lenkkareiden normaalihinnalla, ts. usein on nastat valmiina 'kaupan päälle'. Ainakin sellaiseen 'halpaan' olen itse mennyt ja oikein tyytyväinen olen hinta/laatu - suhteeseen ollut.
Liukuesteet ei mulla oikein pysy kävellessä muissakaan kengissä, joten sellaisten kanssa ei juoksukaan sujuisi. Päkiämallit ainakaan. Ja väitän nastojen pitävän paremmin, koska niitä on pohja täynnä. Tai sitten olen onnistunyt käyttämään aivan vääränlaisia liukuesteitä, mutta aika hyvin olen kaupat niiden osalta kolunnut enkä hyviä löytänyt.
Tukholma ei kuulu repertuaariin, mutta tervetuloa maalle juoksemaan siististi ;-)
- pohjat irti
joo itte mennä vuosina pesin lenkkarit kuudessakympissä ja pohjat lähti irti, että pläjähti. Sen jälkeen ei ollu ongelmia, kun olen pessyt neljässäkympissä. Merkkejä on ollu monenlaisia ja kaikki on kestänyt hyvin 40C pesun.
- The Runner King
ja täytyykin pestä.
Kellä jumapliste on varaa ostaa koko ajan uusia kenkiä, kun ei ne hyvät ihan halpojakaan ole.
Itselläni 5 paria 'hyviä' juoksukenkiä (2xAdidas, Asics, Reebok ja New Balance) joita pesen aktiivisesti... toiset Adidakset olen pessyt jo varmaan 10 kertaa, enkä ole muuta huomannut kuin että ne puhdistuvat koneessa.
40 astetta HIENOPESU, linko 500 rmp, puolet norm. pesuaine määrästä ja 'tilkka' huuhteluainetta. =) A vot!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068