Maan vetovoima

123

Mistä maan vetovoima koostuu? Onko se jotain magneettia maan ytimessä tai jossain? Ja minkätakia se vetää puoleensa mitä tahansa ainetta?

9

2011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mir

      Newtonin mukaan kaikki kappaleet vetävät toisiaan puoleensa ja mitä isompi mötikkä sitä isompi vetovoima. Tästä johtuu myös se että maapallo kiertää aurinkoa eikä toisinpäin.

      • Ja taas vähän myöhemmin Einsteinin mukaan avaruus kaareutuu joka sen painovoiman aiheuttaa.


      • nykyisin
        varltaja kirjoitti:

        Ja taas vähän myöhemmin Einsteinin mukaan avaruus kaareutuu joka sen painovoiman aiheuttaa.

        Ja nykyisin jo ainakin Kuopiossa tiedetään ettei painovoimaa tai vetovoimaa ole edes olemassa.

        On vain hylkimisvoima, joka kasvaa kiihtyväl¨lä vauhdilla samassa suhteessa kuin kappaleet laajenevat kolmiulotteisesti kiihtyvällä vauhdilla.

        Savor

        :);):)

        Myös valon liike kiihtyy ja näin valo punasiirtyy yleisesti.

        Savor

        :);):)


      • fysiikkaakin opiskellut

        "Newtonin mukaan kaikki kappaleet vetävät toisiaan puoleensa ja mitä isompi mötikkä sitä isompi vetovoima. Tästä johtuu myös se että maapallo kiertää aurinkoa eikä toisinpäin."

        Itse asiassa molemmat kiertävät yhteistä massakeskipistettä - se vaan saattaa olla aika lähellä auringon omaa keskipistettä.


      • fysiikkaakin opiskellut
        fysiikkaakin opiskellut kirjoitti:

        "Newtonin mukaan kaikki kappaleet vetävät toisiaan puoleensa ja mitä isompi mötikkä sitä isompi vetovoima. Tästä johtuu myös se että maapallo kiertää aurinkoa eikä toisinpäin."

        Itse asiassa molemmat kiertävät yhteistä massakeskipistettä - se vaan saattaa olla aika lähellä auringon omaa keskipistettä.

        Ja oikeastaan koko aurinkokunta kiertää yhteistä massakeskipistettä - kyseessä on usean kappalleen ongelma, joten millintarkasti ei voida minkään aurinkokunnan kappaleen liikettä ennustaa edes supertietokoneiden avulla.


    • painovoima

      eli gravitaatio on yksi perusvoimista, sähkömagneettisen voiman ja heikon ja vahvan vuorovaikutusvoiman lisäksi. Kaksi viimeistä vaikuttavat atomien ytimissä.

      Kaikki aine pyrkii vetämään ainetta puoleensa painovoiman vaikutuksesta. Painovoima on erittäin heikko voima muihin perusvoimiin verrattuna pienten ainemäärien tasolla, mutta ainoa, jolla on merkitystä tähtitieteellisillä etäisyyksillä.

      Tällä hetkellä tehdään kokeita, joilla pyritään todentamaan gravitonin olemassaolo. Gravitoni on hiukkanen (vastaavalla tavalla kuin fotoni, joka välittää valoa), joka fysiikan teorioissa välittää gravitaatiota aineen välillä. Yksi todiste tähän suuntaan olisi, mikäli pystyttäisiin osoittamaan, että gravitaatio välittyy valon nopeudella eli painovoima välittyy rajallisella nopeudella eikä välittömästi mielivaltaisen etäisyyden yli. Myös fotoni reagoi painovoimaan ja taittuu painovoimakentässä. Mustan aukon kykyä imeä valo eli fotonit sisäänsä on tästä äärimmäinen esimerkki. Maailmankaikkeudessa on havaittu myös, että jotkut massiiviset kohteet voivat toimia painovoimalinsseinä taittaen valoa kuin suunnattoman suuret linssit.

      • fysiikan puolelle

        Edellinen teksti oli hyvä yleisselitys. Mutta vielä yleinen väärinkäsitys että raskaampi vetää pienempää kovempaa kuin kevyempi olisi oikaistava. Kun kävelen tämän pallon pinnalla vedeän sitä puoleeni yhtä voimakkaalla voimalla kuin se minua. Mutta olen (onneksi) huomattavasti kevyempi kuin se ja se sama voima mikä saa minussa aikaan vetovoimakiihtyvyyden, joka kasvattaa nopeuden jopa tappavaksi ei aiheuta noin raskaassa kappaleessa (maapallo) käytännössä mitään vaikutuksia. Jos ei nyt kaikki kiinalaiset hyppää samanaikaisesti...


      • koop
        fysiikan puolelle kirjoitti:

        Edellinen teksti oli hyvä yleisselitys. Mutta vielä yleinen väärinkäsitys että raskaampi vetää pienempää kovempaa kuin kevyempi olisi oikaistava. Kun kävelen tämän pallon pinnalla vedeän sitä puoleeni yhtä voimakkaalla voimalla kuin se minua. Mutta olen (onneksi) huomattavasti kevyempi kuin se ja se sama voima mikä saa minussa aikaan vetovoimakiihtyvyyden, joka kasvattaa nopeuden jopa tappavaksi ei aiheuta noin raskaassa kappaleessa (maapallo) käytännössä mitään vaikutuksia. Jos ei nyt kaikki kiinalaiset hyppää samanaikaisesti...

        Ei kyllä vieläkään selvinnyt mitä se voima on joka vetää esim. ihmistä maapalloa kohti, tai sitten se työntövoima joka työntää maapalloa kohti???

        kp


      • koop kirjoitti:

        Ei kyllä vieläkään selvinnyt mitä se voima on joka vetää esim. ihmistä maapalloa kohti, tai sitten se työntövoima joka työntää maapalloa kohti???

        kp

        Emme tiedä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe