Kuukautiset katosivat

Tyttö -88

Harrastan aktiivista juoksua, mutta nyt minulle on ilmennyt ongelmia. Ilmeisesti juoksun takia kuukautiseni ovat loppuneet (aluksi muuttuivat vain hyvin epäsäännöllisiksi). Kyse ei voi olla siitä, ettenkö söisi tarpeeksi, sillä syön jopa keskimääräistä enemmän. Pidän myös viikossa 1-2 lepopäivää.

Miten tällaisessa tilanteessa kannattaisi toimia? Mistä tällainen mahtaa johtua?
En kuitenkaan haluaisi lopettaa rakasta harrastustani.

Entä miten on ammattimaisten naisurheilijoiden laita? Onko tällainen heille "normaalia"? Joutuvatko kenties syömään jotakin lääkkeitä?

Asia vaivaa minua hyvin paljon, olisin siis kiitollinen, jos joku asiasta tietävä osaisi vastata.

11

2636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se Pertti joka juoksi marat...

      Tyttö hyvä olette raskaana! Ilmeisesti kumi unohtui.

      • jos....

        näin tosissaan on, niin syynä voi olla ysinkertaisesti liika harjoittelu. Jos tosiaan vain juokset tuon 5-6krt viikossa, on se mielestäni aika paljon jos et sitte treenaa jotain juttua varten. Itse juoksen kolmesti viikossa, ja treenaan lihaksia 2-3krt viikossa, ja hyvin on riittänyt, kunto nousee. Ja paljonko treenaat? Jos et itsekään enää tiedosta liikaa treeniä/liian vähäistä syömistä..=)


      • Tyttö -88
        jos.... kirjoitti:

        näin tosissaan on, niin syynä voi olla ysinkertaisesti liika harjoittelu. Jos tosiaan vain juokset tuon 5-6krt viikossa, on se mielestäni aika paljon jos et sitte treenaa jotain juttua varten. Itse juoksen kolmesti viikossa, ja treenaan lihaksia 2-3krt viikossa, ja hyvin on riittänyt, kunto nousee. Ja paljonko treenaat? Jos et itsekään enää tiedosta liikaa treeniä/liian vähäistä syömistä..=)

        Viikossa tulee juostua yhteensä noin 30-35 kilometriä - eripituisia/-vauhtisia lenkkejä tietenkin. (Viime vuonna juoksin itseni tyhmyyttäni ylikuntoon ja kilometrejä oli silloin about 45.)

        Nyt rupesin miettimään, syynä tähän voisi olla rasvaprosentin alhaisuus??


      • Kiti24
        Tyttö -88 kirjoitti:

        Viikossa tulee juostua yhteensä noin 30-35 kilometriä - eripituisia/-vauhtisia lenkkejä tietenkin. (Viime vuonna juoksin itseni tyhmyyttäni ylikuntoon ja kilometrejä oli silloin about 45.)

        Nyt rupesin miettimään, syynä tähän voisi olla rasvaprosentin alhaisuus??

        Mulla on vähän sama ongelma eli menkat hävis kevättalvella ilmeisesti juuri treenaamisen seurauksena (harrastan kilpajuoksua). Lienee aika tavallista tarpeeksi kovaksi yltyvän treenaamisen seurauksena, niin oon ainakin kuullut. Tiedä sitten tuosta rasvaprosentista, mulla se ainakin pitäis olla ihan normaaleissa lukemissa, mikäli mittaukseen on luottamista. Oon kyllä painoindeksin mukaan lievästi alipainoinen vaikka syönkin kuin hevonen ja monipuolisesti. No, parin viikon päästä lääkärille, niin eiköhän tuo selviä.


      • lönköttelijä
        Tyttö -88 kirjoitti:

        Viikossa tulee juostua yhteensä noin 30-35 kilometriä - eripituisia/-vauhtisia lenkkejä tietenkin. (Viime vuonna juoksin itseni tyhmyyttäni ylikuntoon ja kilometrejä oli silloin about 45.)

        Nyt rupesin miettimään, syynä tähän voisi olla rasvaprosentin alhaisuus??

        Kyllähän tuo puhtaasti viittaa siihen ruuan määrään.
        Se, että jos syöt keskimääräistä enemmän, ei tarkoita mitään. Kaikilla ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, mutta oletko oikeasti laskenut, että montako kaloria saat vuorokaudessa?
        Uskallan väittää että liian vähän. Tarvitset tuolla urheilumäärällä vähintään 3000kcal vuorokaudessa, luultavasti enemmänkin jos aineenvaihdunta on nopea.
        Veikkaan että syöt alle 2500. Olenko oikeassa?

        Rasvaprosentti on useimmiten liian alhainen, jos ei saa ravintoa tarpeeksi.


      • oli mullakin..
        lönköttelijä kirjoitti:

        Kyllähän tuo puhtaasti viittaa siihen ruuan määrään.
        Se, että jos syöt keskimääräistä enemmän, ei tarkoita mitään. Kaikilla ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, mutta oletko oikeasti laskenut, että montako kaloria saat vuorokaudessa?
        Uskallan väittää että liian vähän. Tarvitset tuolla urheilumäärällä vähintään 3000kcal vuorokaudessa, luultavasti enemmänkin jos aineenvaihdunta on nopea.
        Veikkaan että syöt alle 2500. Olenko oikeassa?

        Rasvaprosentti on useimmiten liian alhainen, jos ei saa ravintoa tarpeeksi.

        Joo, eli treenasin, (tosin en juosst, mutta muuta) 5- 6 kertaa viikossa, ja rajotin vähän syömisiä, vaikka painoindeksi oli jo valmiiks alipainoo. Niinhän sit kävi, et menkat loppu. Onneks sairastumisen takii piti lopettaa, ja menkat palas. Mua silloin kyllä vähän huolestutti, sillä sehän kertoo, ettei kaikki oo kehossa kunnossa. (ortoreksiaa/anoreksiaa sairastin..) Mutta urheilijoilla kuulemma yleistä, eikä joidenkin lähteiden mukaan mitenkään haitallista. Mutta rasvaprosentista joo varmasti kiinni, eli muista syödä!


    • varovainen

      Varmasti tiedät, että omaa terveyttä kannattaa vaalia. Menkkojen katoaminen ei ole normaalia, vaan kertoo poikkeustilasta, hormonitoimintasi on tällä hetkellä häiriintynyt. Terveeltä ja normaalipainoiselta naiselta menkat eivät lopu itsekseen.
      Kannattaa siis olla varovainen. Moni nuorempana anoreksiaa sairastanut ei voi esimerkiksi koskaan saada lasta. Ei vaikka miten haluaisi.
      Et vielä ole lapsenhankkimisiässä, mutta se kannattaa muistaa jo nyt. Samoin saatat menettää luumassaa alipainon ja kovan treenaamisen takia. Silloin yksikin reipas kaatuminen voi runnella luustoa pahastikin.
      Tämä voi kuulostaa pelottelulta, mutta kannattaa muistaa, että nyt tekemilläsi päätöksillä voi olla vaikutusta tulevaisuudessa.

    • riina-liina

      Minulle tuli ihan sama ongelma lukioikäisenä, kun aloin harjoitella enemmän. Aika yleistä ainakin kestävyysurheilua harrastavilla tytöillä/naisilla. Kannattaa mennä lääkärille. Itse sain ensin keltarauhashormooni-kuurin (ei mitään dopea) ja ensimmäisten kuukautisten jälkeen aloin syödä e-pillereitä. Nyt on useamman vuoden ollu ihan säännölliset nuo kuukautiset. Eli pelkillä e-pillereillä olen nyt myöhemmin saanut asian kuntoon.

      Kannattaa muistaa, että kuukautiset ja niiden poisjäänti on hyvin yksilöllistä. Itselläni rasvaprosentti oli noin 18, kun kuukautiset jäivät pois. Ja harjoitusmäärät taisivat liikkua 550-600h/v tasolla.
      Nyt kuitenkin kannattaa mennä ensin lääkärin/kynen vastaanotolle ja tarkistaa, että muuten kaikki on kunnossa. Asiaa helpottaisi, jos löytäisit lääkärin, jolla on kokemusta urheilijoiden hoitamisesta.

      Painonkin kanssa täytyy olla tarkkana, sillä liian laihana sairastumisriski kasvaa, erilaiset vitamiinien, raudan puutostilat vaivaavat helposti, eikä yksinkertaisesti jaksa enää harjoitellakaan ja tuloskunto laskee yms.

      En millään usko, että joutuisit lopettamaan harrastuksesi tämän takia. Asia kannattaa hoitaa kuntoon, kun apua löytyy, niin ei jää turhaa vaivaamaan.

    • Anonyymi

      Joo siis paino/rasvaprosentti ylös. Harjoitusmäärät ei muuten ole liiallisia. Ei kannata ottaa osteoporoosia mikä tosta saattaa seurata. Tsemppiä.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen nosto. Voikohan innokkaasti treenaavalta mieheltä loppua siemennesteen tuotto?


    • Anonyymi

      No niin, lapsi alkaakin olla jo kohta päässyt teinivuosistaan.

      Hyvä että kaikki on mennyt hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe