2v uhmailija puree ja sylkee

grrrrrrrrrr...

Meillä on ollut 2v tytöllä kurinpitomenetelmänä kielto, kielto ja holding joka on aika hyvin toiminutkin tilanteissa joissa hän esimerkiksi hiekkalaatikolla viskoo hiekkaa kavereiden niskaan.
Nyt tyttö on kuitenkin oppinut jostain kaksi ärsyttävää tapaa; pureminen ja sylkeminen ja siis nimenomaan kiinni pidettäessä.
Hän ei muutenkaan suostu kovin kuuntelemaan kieltoja ja selityksiä holdingin aikana mutta on tähän mennessä aina lopettanut sen hiekan viskelyn kuitenkin.
Nyt hän kuitenkin puree kiinnipidettäessä ja sylkee. =/ Vähän vaikea siinä painaa asiaa villaisella kun toinen selkeästi uhmaa eikä ota kieltoja kuuleviin korviinsa. Saattaa vielä irti päästettäessäkin sylkäistä.
Miten ihmeessä saan rotia tuohon ipanaan??

36

6123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seuraavalla

kerralla katsoa lastasi yhtä uhmakkaasti ja sylkäise takaisin.
      Meillä tytö teki aikoinaan juuri tuota samaa.
      Sanoin asiasta neuvolassa,jossa kehoittivat toimimaan samalla tavalla kuin lapsi.
      Kun itse seuraavalla kerralla sylkäisin lasta tämän sylkiessäpäälleni,niin tyttö säikähti ja sanoi"äiti,ei saa",jolloin totesin ghänelle,että et sinäkään voi noin tehdä ja se ei ole äidistäkään kivaa.
      Meillä loppui siihen koko juttu.

• purukalusto

kun aina neuvotaan, että aikuisen pitää pysyä aikuisena, eikä asettua lapsen kanssa samalle viivalle?

Kokemuksesta tiedän kuitenkin, että tuo neuvomasi konsti on tehokas.

Ystäväni lapsella (parivuotias) oli aikoinaan paha tapa purra, oikein kovastikin, kielloista piittaamatta, toisia lapsia. Sitten hänen äitinsä, kun lapsi oli taas kerran purrut minun pikkutyttöäni, otti lapsensa kiinni ja puri lastaan melkoisen lujasti käsivarteen.

Teki pahaa sitä katsoa, mutta senjälkeen tyttö ei enää koskaan purrut muita lapsia.

Voisiko olla niin, että on tietynlaisia tyypiltään 'kovapäisiä' lapsia, jotka parhaiten ymmärtävät näinkin konkreettiset kasvatusmenetelmät.

En kyllä hyväksy ruumiillista kuritusta,jota tämäkin esimerkkini kieltämättä edusti, mutta tepsivä se oli.

• todistettu
        purukalusto kirjoitti:

kun aina neuvotaan, että aikuisen pitää pysyä aikuisena, eikä asettua lapsen kanssa samalle viivalle?

Kokemuksesta tiedän kuitenkin, että tuo neuvomasi konsti on tehokas.

Ystäväni lapsella (parivuotias) oli aikoinaan paha tapa purra, oikein kovastikin, kielloista piittaamatta, toisia lapsia. Sitten hänen äitinsä, kun lapsi oli taas kerran purrut minun pikkutyttöäni, otti lapsensa kiinni ja puri lastaan melkoisen lujasti käsivarteen.

Teki pahaa sitä katsoa, mutta senjälkeen tyttö ei enää koskaan purrut muita lapsia.

Voisiko olla niin, että on tietynlaisia tyypiltään 'kovapäisiä' lapsia, jotka parhaiten ymmärtävät näinkin konkreettiset kasvatusmenetelmät.

En kyllä hyväksy ruumiillista kuritusta,jota tämäkin esimerkkini kieltämättä edusti, mutta tepsivä se oli.

Vanhemmat, jotka eivät hyväksy ns. ruumiillista kuritusta; sitten syljeskellään ja pureksitaan kuin apinat.

Lapsia on eri temperamenttisia. Toisille vaan ei riitä pelkät holdingit tai selitykset. Muutama vuosi siitä kun tukkapölly kiellettiin laissa, alkoi kouluihin virrata kurittomia opettajan kauhistuksia. Siihen mennessä nämä kullannuput olivat jo repineet tukasta, lyöneet, sylkeneet, potkineet, raapineet.. lukuisia kertoja vanhempiaan, viattomia leikkikavereitaan etc. Kun tältä kaikelta olisi vältytty napakalla ja johdonmukaisella rangaistusvastauksella.

Meillä on neljä lasta, joista kaksi on selivinnyt samalla kasvatuksella ilman tukkapöllyä, mutta kaksi on tarvinnut tukkapöllyä ja toinen näistä; perheemme uhmakkain sai kerran avoläväytyksen paljaalle pepulle kun hakkasi ja potki minua, äitiä. Ja muuten siihen loppui äärimmäisyyksiin meno lapseltakin. Hän haki rajaa, ihan kuten ap:n lapsi tekee. Lapsi on kyllä niin viisas, että huomaa kun vanhemmat ovat aivan purjeissaan.

Meidän tytär on nyt 12-vuotias ja tietää ketkä sanovat viimeisen sanan, toisin kun ystäväni saman ikäinen ap:n kuvaaman kaltainen riiviöksi päästetty kiusaa edelleen koulussa muita ja on perheessä se, joka sanelee- eikä vanhemmat. Meillä on toki rajat edelleen, mutta kouluikäiselle lapselle käytetään muita konsteja, sillä olen sitä mieltä, että kouluikäisen ruumiillinen kuritus on nöyryyttävää- toisin kun uhmaikäisen radikaali maan pinnalle palautus.

Odotelkaapa vaan sitä murrosikää noiden uhmakkaiden kanssa. Meidän tytär menestyy koulussa hyvin, on sosiaalinen, opettaja on sanonut ,että hienoa miten hyvä itsetunto ja kuitenkin lapsi kunnioittaa aikuista, toisin kun moni reipasluonteinen nykykasvatti.

Olen kyllä rikkonut lakia, mutta olen säästänyt monia kanssaeläjiä vaikeuksilta/pahoinpitelyiltä käyttämällä maalaisjärkeä sitä vaativissa tilanteissa.

• purukalusto
        todistettu kirjoitti:

Vanhemmat, jotka eivät hyväksy ns. ruumiillista kuritusta; sitten syljeskellään ja pureksitaan kuin apinat.

Lapsia on eri temperamenttisia. Toisille vaan ei riitä pelkät holdingit tai selitykset. Muutama vuosi siitä kun tukkapölly kiellettiin laissa, alkoi kouluihin virrata kurittomia opettajan kauhistuksia. Siihen mennessä nämä kullannuput olivat jo repineet tukasta, lyöneet, sylkeneet, potkineet, raapineet.. lukuisia kertoja vanhempiaan, viattomia leikkikavereitaan etc. Kun tältä kaikelta olisi vältytty napakalla ja johdonmukaisella rangaistusvastauksella.

Meillä on neljä lasta, joista kaksi on selivinnyt samalla kasvatuksella ilman tukkapöllyä, mutta kaksi on tarvinnut tukkapöllyä ja toinen näistä; perheemme uhmakkain sai kerran avoläväytyksen paljaalle pepulle kun hakkasi ja potki minua, äitiä. Ja muuten siihen loppui äärimmäisyyksiin meno lapseltakin. Hän haki rajaa, ihan kuten ap:n lapsi tekee. Lapsi on kyllä niin viisas, että huomaa kun vanhemmat ovat aivan purjeissaan.

Meidän tytär on nyt 12-vuotias ja tietää ketkä sanovat viimeisen sanan, toisin kun ystäväni saman ikäinen ap:n kuvaaman kaltainen riiviöksi päästetty kiusaa edelleen koulussa muita ja on perheessä se, joka sanelee- eikä vanhemmat. Meillä on toki rajat edelleen, mutta kouluikäiselle lapselle käytetään muita konsteja, sillä olen sitä mieltä, että kouluikäisen ruumiillinen kuritus on nöyryyttävää- toisin kun uhmaikäisen radikaali maan pinnalle palautus.

Odotelkaapa vaan sitä murrosikää noiden uhmakkaiden kanssa. Meidän tytär menestyy koulussa hyvin, on sosiaalinen, opettaja on sanonut ,että hienoa miten hyvä itsetunto ja kuitenkin lapsi kunnioittaa aikuista, toisin kun moni reipasluonteinen nykykasvatti.

Olen kyllä rikkonut lakia, mutta olen säästänyt monia kanssaeläjiä vaikeuksilta/pahoinpitelyiltä käyttämällä maalaisjärkeä sitä vaativissa tilanteissa.

Minä luulen, että monet vanhemmat ovat ihan eksyksissä nykyään sekavassa kasvatusohjeviidakossa, eivätkä muista,että omaa tervettä järkeään on lupa käyttää.

Muissakin asioissa, kuin vain lasten kasvatuksessa, teoria ja käytäntö lyövät toisiaan korville.

Ei ole kummallista, että vanhemmilla menee pasmat sekaisin, niin ristiriitaisia neuvoja suoltavat jopa kasvatusalan ammattilaiset. Välillä tuleekin heitä kuunnellessa epäilys, etteivät he koskaan ole eläneet yhtäkään arkipäivää yhdenkään lapsen kanssa.

Uskon kyllä minäkin, luettuani kirjoituksesi, että se mikä riittää yhdelle lapselle, ei välttämättä tehoakaan toisenluontoiseen lapseen, vaan tarvitaan rivakampia otteita.

Mutta hys hys asiasta, sitä ei saa ääneen tunnustaa, kun laki kieltää. Useimmat tietävät kuitenkin, että on eroa tukkapöllyllä ja pahoinpitelyllä. Mutta minkäs teet?

• Vilpertin äiti
        todistettu kirjoitti:

Meillä, kuin ei muissakaan tuttavapiirini perheissä, tarvita ruumiillista (eikä sen myötä tai erikseen henkistäkään) kuritusta: eikä kenenkään perheessä ole syljeskelty tai purtu! Lapsemme eivät ole myöskään lampaita, huono käytös on vain saatu loppumaan muilla keinoin. Omasta perheestä voin kertoa, että meillä ekat sylkemis- ja puremisjutut ovat tulleet alle 2-vuotiaana. Silloin olemme jo niin määrätietoisesti asiaan puuttuneet, etteivät ole myöhemminkään moisia alkukantaisuuksia kokeilleet! Se on ollut jotenkin itsestään selvyys, että vain "vauvat" ja huono tapaiset sylkevät/purevat ja sellaisiahan eivät lapsemme ole halunneet olla.

Otan taas malliksi lastenkodin. Paikan, jonne tullessaan lapset ovat kokeneet lähes poikkeuksetta erilaista ruumiillista ja henkistä väkivaltaa. Lastenkodissa houldaus on varsin toimiva keino ja ne rajat asetetaan ihan muilla keinoin. Meillä on onnistuttu luomaan se terve auktoriteetti, jolloinka usein riittää kun äiti/isä sanoo. Pelkkä puhehan harvoin riittää, tarvitaan myös tämä terve auktoriteetti. Sen saaminen vaatii työtä ja luottamusta eikä siis sormen napsautuksella ole saavutettavissa.

Minua kiinnostaisi tietää lähteesi väittämälle, että "Muutama vuosi siitä kun tukkapölly kiellettiin laissa, alkoi kouluihin virrata kurittomia opettajan kauhistuksia. Siihen mennessä nämä kullannuput olivat jo repineet tukasta, lyöneet, sylkeneet, potkineet, raapineet.. lukuisia kertoja vanhempiaan, viattomia leikkikavereitaan etc."
        Mistä tämä tutkimus on luettavissa ja miten on tutkittu, että lisääntynyt kurittomuus johtui juuri lapsen ruumiillisen kurituksen kielletyksi tulemisesta? Ja jos johtui, niin voisiko olla niin, että nämä lapsiaan ruumiillisesti kurittaneet aikuiset, eivät osanneet kasvattaa lapsiaan ilman pelkoon ja alistamiseen perustuvaa tapaa koska olivat tottuneet kurittamaan ruumiillisen kurituksen avulla? Heiltä puuttui TERVE auktoriteetti lapseen? Siis jos tälläinen tutkimus on todellakin tehty.. Itse olen tietoinen vain 1990-luvulla viimeksi tehdystä laajemmasta perheväkivaltaa koskevasta tutkimuksesta.

Lapsi tosiaankin hakee rajoja ajoittain ja on tosiaan myös viisas. Siksipä ne rajat on täysin mahdollista asettaa ilman ruumiillistakin kuritusta. Viisaudessaan lapsi ymmärtää kyllä (jos osataan opettaa). Vaatii kyllä varsinkin energisten lasten kohdalla vaivannäköä ja sitä aikuisen määrätietoista ja sitkeää opettamista.

Sen enempää lapsiani kehumatta (mikä tietysti olisi kovin houkuttelevaa ja helppoa), totean että meidänkin lapset(myös osa jo murrosiässä), ovat varsin hyvätapaisia. Mummonpotkijoita heistä ei takuulla tule eivätkä ole! Vieläpä voin olla hyvällä omalla tunnollakin.

Haluaisin vielä tietää, että oletko sitä mieltä, että vilkkaan lapsen ruumiillisesti kurittamatta kasvattaminen johtaa huonotapaisuuteen ja muiden kärsimyksiin? Että vilkkaita lapsia ei ole mahdollista kasvattaa "kunnon veronmaksajiksi" ilman käsiksi käymistä?

• jos..
        purukalusto kirjoitti:

Minä luulen, että monet vanhemmat ovat ihan eksyksissä nykyään sekavassa kasvatusohjeviidakossa, eivätkä muista,että omaa tervettä järkeään on lupa käyttää.

Muissakin asioissa, kuin vain lasten kasvatuksessa, teoria ja käytäntö lyövät toisiaan korville.

Ei ole kummallista, että vanhemmilla menee pasmat sekaisin, niin ristiriitaisia neuvoja suoltavat jopa kasvatusalan ammattilaiset. Välillä tuleekin heitä kuunnellessa epäilys, etteivät he koskaan ole eläneet yhtäkään arkipäivää yhdenkään lapsen kanssa.

Uskon kyllä minäkin, luettuani kirjoituksesi, että se mikä riittää yhdelle lapselle, ei välttämättä tehoakaan toisenluontoiseen lapseen, vaan tarvitaan rivakampia otteita.

Mutta hys hys asiasta, sitä ei saa ääneen tunnustaa, kun laki kieltää. Useimmat tietävät kuitenkin, että on eroa tukkapöllyllä ja pahoinpitelyllä. Mutta minkäs teet?

onnistuu villikon kasvattamaan hyvätapaiseksi ilman fyysistä kuritusta..? Mahdotonta?
        ;)

• todistettu
        Vilpertin äiti kirjoitti:

Meillä, kuin ei muissakaan tuttavapiirini perheissä, tarvita ruumiillista (eikä sen myötä tai erikseen henkistäkään) kuritusta: eikä kenenkään perheessä ole syljeskelty tai purtu! Lapsemme eivät ole myöskään lampaita, huono käytös on vain saatu loppumaan muilla keinoin. Omasta perheestä voin kertoa, että meillä ekat sylkemis- ja puremisjutut ovat tulleet alle 2-vuotiaana. Silloin olemme jo niin määrätietoisesti asiaan puuttuneet, etteivät ole myöhemminkään moisia alkukantaisuuksia kokeilleet! Se on ollut jotenkin itsestään selvyys, että vain "vauvat" ja huono tapaiset sylkevät/purevat ja sellaisiahan eivät lapsemme ole halunneet olla.

Otan taas malliksi lastenkodin. Paikan, jonne tullessaan lapset ovat kokeneet lähes poikkeuksetta erilaista ruumiillista ja henkistä väkivaltaa. Lastenkodissa houldaus on varsin toimiva keino ja ne rajat asetetaan ihan muilla keinoin. Meillä on onnistuttu luomaan se terve auktoriteetti, jolloinka usein riittää kun äiti/isä sanoo. Pelkkä puhehan harvoin riittää, tarvitaan myös tämä terve auktoriteetti. Sen saaminen vaatii työtä ja luottamusta eikä siis sormen napsautuksella ole saavutettavissa.

Minua kiinnostaisi tietää lähteesi väittämälle, että "Muutama vuosi siitä kun tukkapölly kiellettiin laissa, alkoi kouluihin virrata kurittomia opettajan kauhistuksia. Siihen mennessä nämä kullannuput olivat jo repineet tukasta, lyöneet, sylkeneet, potkineet, raapineet.. lukuisia kertoja vanhempiaan, viattomia leikkikavereitaan etc."
        Mistä tämä tutkimus on luettavissa ja miten on tutkittu, että lisääntynyt kurittomuus johtui juuri lapsen ruumiillisen kurituksen kielletyksi tulemisesta? Ja jos johtui, niin voisiko olla niin, että nämä lapsiaan ruumiillisesti kurittaneet aikuiset, eivät osanneet kasvattaa lapsiaan ilman pelkoon ja alistamiseen perustuvaa tapaa koska olivat tottuneet kurittamaan ruumiillisen kurituksen avulla? Heiltä puuttui TERVE auktoriteetti lapseen? Siis jos tälläinen tutkimus on todellakin tehty.. Itse olen tietoinen vain 1990-luvulla viimeksi tehdystä laajemmasta perheväkivaltaa koskevasta tutkimuksesta.

Lapsi tosiaankin hakee rajoja ajoittain ja on tosiaan myös viisas. Siksipä ne rajat on täysin mahdollista asettaa ilman ruumiillistakin kuritusta. Viisaudessaan lapsi ymmärtää kyllä (jos osataan opettaa). Vaatii kyllä varsinkin energisten lasten kohdalla vaivannäköä ja sitä aikuisen määrätietoista ja sitkeää opettamista.

Sen enempää lapsiani kehumatta (mikä tietysti olisi kovin houkuttelevaa ja helppoa), totean että meidänkin lapset(myös osa jo murrosiässä), ovat varsin hyvätapaisia. Mummonpotkijoita heistä ei takuulla tule eivätkä ole! Vieläpä voin olla hyvällä omalla tunnollakin.

Haluaisin vielä tietää, että oletko sitä mieltä, että vilkkaan lapsen ruumiillisesti kurittamatta kasvattaminen johtaa huonotapaisuuteen ja muiden kärsimyksiin? Että vilkkaita lapsia ei ole mahdollista kasvattaa "kunnon veronmaksajiksi" ilman käsiksi käymistä?

En ole sitä mieltä, että ellei lasta kurita ruumiillisesti, hän tekee pahojaan. Kai luit tekstini, jossa kerroin että lapsistamme kaksi on selvinnyt ilman tukkapöllyä tai mitään muutakaan ruumiillista.

Olen sitä mieltä, että nykyvanhemmat helisevät lastensa kanssa ja tuosta ns. ruumiillisesta kurituksesta on tehty suuri numero. Vaikuttaa siltä, että tukkapöllyn vastustajat vertaavat tukkapöllyä pahoinpitelyyn. Tämä on kovin omituista, vaikka lapsensa kasvattava perhe (kaikki eivät ehkä osaa yhtä hyvin kuin sinä) tekee palveluksen koko yhteiskunnalle. On aivan tökeröä verrata johdonmukaista ja HARVOIN sekä AIHEESTA tapahtuvaa kuritusta lapsen pahoinpitelyyn.

Ja kyllä sillä lasten kurittamatta jättämisellä on selvä yhteys nykyajan vanhempia kunnioittamattomiin lapsiin. Vai mistä luulet nykykulttuurin juurten tulleen kun samalla nuoret ovat lakanneet kunnoittamasta vanhempia ihmisiä (ja ei, en tarkoita välttämättä sinun lapsiasi, koskaanhan ei voi yleistää)? Mutta olen ollut paljon tekemisissä opettajien kanssa, itsekin opettanut, neljän lapsen äiti. Kyllä ihan äitinäkin näkee takaraivollaankin ajan hengen verrattuna aikaan kun vielä tukistettiin jos pahoja tehtiin.

Tuohon lastenkotiasiaan en ota kantaa, sillä siellä olevat lapset tarvitsevat erityiskohtelua, jota en osaa antaa kun en ole ammattilainen. Olen tavallinen perheenäiti ja lapsirakas sellainen. Halusin lähteä viestimään, ettei ääritapauksessa lapseen kohdistuva johdonmukainen ja kontrolloitu kuritus tee lapselle hallaa, päinvastoin säästää monia kanssaeläjiä (opettajia, leikkikavereita ym).

• Vilpertin äiti
        todistettu kirjoitti:

En ole sitä mieltä, että ellei lasta kurita ruumiillisesti, hän tekee pahojaan. Kai luit tekstini, jossa kerroin että lapsistamme kaksi on selvinnyt ilman tukkapöllyä tai mitään muutakaan ruumiillista.

Olen sitä mieltä, että nykyvanhemmat helisevät lastensa kanssa ja tuosta ns. ruumiillisesta kurituksesta on tehty suuri numero. Vaikuttaa siltä, että tukkapöllyn vastustajat vertaavat tukkapöllyä pahoinpitelyyn. Tämä on kovin omituista, vaikka lapsensa kasvattava perhe (kaikki eivät ehkä osaa yhtä hyvin kuin sinä) tekee palveluksen koko yhteiskunnalle. On aivan tökeröä verrata johdonmukaista ja HARVOIN sekä AIHEESTA tapahtuvaa kuritusta lapsen pahoinpitelyyn.

Ja kyllä sillä lasten kurittamatta jättämisellä on selvä yhteys nykyajan vanhempia kunnioittamattomiin lapsiin. Vai mistä luulet nykykulttuurin juurten tulleen kun samalla nuoret ovat lakanneet kunnoittamasta vanhempia ihmisiä (ja ei, en tarkoita välttämättä sinun lapsiasi, koskaanhan ei voi yleistää)? Mutta olen ollut paljon tekemisissä opettajien kanssa, itsekin opettanut, neljän lapsen äiti. Kyllä ihan äitinäkin näkee takaraivollaankin ajan hengen verrattuna aikaan kun vielä tukistettiin jos pahoja tehtiin.

Tuohon lastenkotiasiaan en ota kantaa, sillä siellä olevat lapset tarvitsevat erityiskohtelua, jota en osaa antaa kun en ole ammattilainen. Olen tavallinen perheenäiti ja lapsirakas sellainen. Halusin lähteä viestimään, ettei ääritapauksessa lapseen kohdistuva johdonmukainen ja kontrolloitu kuritus tee lapselle hallaa, päinvastoin säästää monia kanssaeläjiä (opettajia, leikkikavereita ym).

Niin, kysyinkin, että oletko sitä mieltä, että ellei VILKKAITA lapsia kurita ruumiillisesti, niin heistä tulee huonokäytöksisiä.

Omasta mielestäni ruumiillisesta kurituksesta ei todellakaan puhuta tarpeeksi!!! (Mutta jos itse sitä käyttäisin, niin ehkä tuntuisi, että siitä puhutaan liikkaa..?)
        En ole verrannut tukkapöllyä pahoinpitelyyn (ehkä minusta tuntuisi sille, jos tukistelisin..?). Niskavilloista kiinni ottaminen on lain mukaan ns. lievää ruumiillista kuritusta. Näin se vaan on, halusi tai ei.
        Tukistava äiti/isä ei tee palvelusta yhteiskunnalle. Lapsensa hyvin kasvattava äiti/isä tekee palveluksen yhteiskunnalle. Hyvin kasvattaminen ei edellytä tukkapöllyä (!).

Niin, siis tulkitsinko nyt oikein, että sitä tutkimustietoa ruumiillisen kurituksen kieltämisen ja nuorten käytöksen välisestä yhteydestä ei ole?
        Aika moni asia on muuttunut sitten 80-luvun! Myös aikuisen käytös, ennen kaikkea. Aikuisista on tullut hyvin itsekeskeisiä ja mukavuudenhaluisia (näin takaraivollakin nähtynä). Onko sitten ihme, että lapsista kasvaa itsekeskeisiä ja huontapaisia? Oma takaraivoni näkee, että ajansaatossa on kasvattajan kunnianhimo ja kiinnostus kasvatustyöhön hiipunut. Ollaan välinpitämättömiä ja mennään sieltä, missä aita on matalin. Ei ole ihme, että lapset voivat pahoin.

Jos noissa ääritilanteissa sinulla olisi käytettävissä toinen yhtä hyvä tai parempi keino kuin ruumiillinen kuritus, niin käyttäisitkö sitä?

• edellinen

Niin, kysyinkin, että oletko sitä mieltä, että ellei VILKKAITA lapsia kurita ruumiillisesti, niin heistä tulee huonokäytöksisiä.

Omasta mielestäni ruumiillisesta kurituksesta ei todellakaan puhuta tarpeeksi!!! (Mutta jos itse sitä käyttäisin, niin ehkä tuntuisi, että siitä puhutaan liikkaa..?)
        En ole verrannut tukkapöllyä pahoinpitelyyn (ehkä minusta tuntuisi sille, jos tukistelisin..?). Niskavilloista kiinni ottaminen on lain mukaan ns. lievää ruumiillista kuritusta. Näin se vaan on, halusi tai ei.
        Tukistava äiti/isä ei tee palvelusta yhteiskunnalle. Lapsensa hyvin kasvattava äiti/isä tekee palveluksen yhteiskunnalle. Hyvin kasvattaminen ei edellytä tukkapöllyä (!).

Niin, siis tulkitsinko nyt oikein, että sitä tutkimustietoa ruumiillisen kurituksen kieltämisen ja nuorten käytöksen välisestä yhteydestä ei ole?
        Aika moni asia on muuttunut sitten 80-luvun! Myös aikuisen käytös, ennen kaikkea. Aikuisista on tullut hyvin itsekeskeisiä ja mukavuudenhaluisia (näin takaraivollakin nähtynä). Onko sitten ihme, että lapsista kasvaa itsekeskeisiä ja huontapaisia? Oma takaraivoni näkee, että ajansaatossa on kasvattajan kunnianhimo ja kiinnostus kasvatustyöhön hiipunut. Ollaan välinpitämättömiä ja mennään sieltä, missä aita on matalin. Ei ole ihme, että lapset voivat pahoin.

Jos noissa ääritilanteissa sinulla olisi käytettävissä toinen yhtä hyvä tai parempi keino kuin ruumiillinen kuritus, niin käyttäisitkö sitä?

käyttäisin. Miten voit edes muuta kirjoitukseni luettuasi kuvitella- rakastanhan lapsiani enemmän kuin mitään/ketään muuta maan päällä..

• tässä se nähdään
        todistettu kirjoitti:

Sylkeminen ja lyöminen ei lopu koskaan lapsilta. Potkiminen ja lyöminen vain lisääntyy, sillä lapsi, joka ei itse ole sitä kokenut, ei ymmärrä kivun määrää. Varsinkin pureminen saattaa aiheuttaa elämänikäiset arvet toiseen samanikäiseen.
        Nyt on kielletty kaikkinainen ruumiillinen kuritus, asiasta varmaan, mutta lapsilta sitä ei ole pois otettu. Niinpä lasten väkivaltaisuus alkaa lisääntyä, sillä he alkavat puolustautua kiusaajiaan vastaan samoin asein.

• pahasti..
        tässä se nähdään kirjoitti:

Sylkeminen ja lyöminen ei lopu koskaan lapsilta. Potkiminen ja lyöminen vain lisääntyy, sillä lapsi, joka ei itse ole sitä kokenut, ei ymmärrä kivun määrää. Varsinkin pureminen saattaa aiheuttaa elämänikäiset arvet toiseen samanikäiseen.
        Nyt on kielletty kaikkinainen ruumiillinen kuritus, asiasta varmaan, mutta lapsilta sitä ei ole pois otettu. Niinpä lasten väkivaltaisuus alkaa lisääntyä, sillä he alkavat puolustautua kiusaajiaan vastaan samoin asein.

"Lyöminen ja sylkeminen ei lopu koskaan" -> ei niin jos aikuinen ei sitä lopeta. Eikö nykykasvattaja osaa olla määrätietoinen ja terveellä auktoriteetillään opettaa ja ohjata lapselle tälläisiäkin asioita? Loppuiko keinot lapsen "käsittelyyn" vuonna 1984? Ei hyvin mene, ei..

• lukuunottamatta
        pahasti.. kirjoitti:

"Lyöminen ja sylkeminen ei lopu koskaan" -> ei niin jos aikuinen ei sitä lopeta. Eikö nykykasvattaja osaa olla määrätietoinen ja terveellä auktoriteetillään opettaa ja ohjata lapselle tälläisiäkin asioita? Loppuiko keinot lapsen "käsittelyyn" vuonna 1984? Ei hyvin mene, ei..

Ei.

• kaksvuotiaat..

omani ei kyllä puhetta juuri ymmärrä. En kyllä ole joutunut tukistamaankaan. Enkä puremaankaan. Onko lapseni tyhmä?

• tyhmä,
        kaksvuotiaat.. kirjoitti:

omani ei kyllä puhetta juuri ymmärrä. En kyllä ole joutunut tukistamaankaan. Enkä puremaankaan. Onko lapseni tyhmä?

mutta jos ei 2-vuotias ymmärrä yksinkertaisia ohjeita, niin ehkä jotain on "vialla". Kaksivuotisneuvolassa testataan lapsen ohjeiden noudatuskyky. Mitään pitkiä ja hienoja keskusteluja ei tietenkään voi olettaa 2-vuotiaan tajuavan.. Mutta eikö ole ihan itsestäänselvää, että lapselle puhutaan ikää ja kehitystä vastaavalla tavalla..?

• elovera..

lapset ryyppää entistä nuorempina.. vanhaan aikaan sitä ei tehty / ei uskallettu.
        minusta pitäisi kurittaa viimeistää viimeisenä keinona ja se on kyllä yleensä viimeinen teko lapselta sen jälkeen, koska se on pysäyttävä kuin se että, tuli polttaa..
        nyky mummutkin ihmettee huonoo käytöstä kuin myös minä itsekkin. minusta tässä laissa on menty liian pitkälle mut eiköhän ne huomaa kun tulee hävyttömiä lapsia ja itsekkäitä.

• vaikeaa on
        todistettu kirjoitti:

Se on minusta ristiriitaista, kun korostetaan sitä, että lasta ei saa väkivallalla kasvattaa, mutta he kuitenkin sylkevät, lyövät ja potkivat surutta. Aikaisemmin siitä seurasi ikävyyksiä, joten lapset varoivat vahingoittamasta toisiaan, mutta nyt ei hyväksytä napakkaa luunappiakaan.

Missä vaiheessa lasten keskinäinen tappelu ja väkivalta pitää lopettaa? Jossakin vaiheessa lapsetkin joutuvat vastuuseen teoista, jotka ovat olleet heille sallittuja koko elämän ajan.
        Mistähän se tieto heille tulee, ettei toista saa väkivalloin kohdella? Mistä he tietävät omien lapsiensa kohdalla, että lyöminen on laissa kielletty? Kouluissakin poliisit kutsutaan paikalle, kun opettaja tarttuu niskuroivaa oppilasta niskasta ja paiskaa eteiseen. Oppilaat voivat kyllä tapella verissä päin keskenään, mutta opettaja joutuu pahoinpitelystä syytteseen, kun menee väliin ja erottaa kukonpojat toisistaan.

Eivät lapset muutu väkivallattomiksi aikuisiksi ilman rajojen vetoa. Kyllä rajat tulisi olla olemassa alusta asti.
        Kasvattajilta on viety nämä, ehkä vääränkinlaiset menetelmät, mutta ei ole tuotu mitään kunnollista tilalle. Holding, jonka seurauksena lapsi potkii ja sylkee, ei juuri tunnu oikealta ratkaisulta. Lapsihan taistelee tilanteessa niillä aseilla, joita hänellä on. Hän saattaa olla todella kauhunsekaisen raivon vallassa pelkästä kiinnipitämisestä.

• cheetah.grrr

Olen aika paljon "sylkyttänyt" lapsiani, mutta mielestäni sitä ei kannata käyttää kurinpitomenetelmänä. Mielummin ennaltaehkäisevästi. Eli esim. ennen hiekkalaatikolle menoa. Tyypillistä on, että lapsi sylkee ja puree sen aikana. Sylkytyksen aikana ei kannatakaan yrittää päästä rakentavaan keskusteluun vaan antaa lapsen purkaa paineita ja lopulta kokea läheisyyttä. Sylkyttämistä (eli vapaa suomennos Holding-sanasta) jos aikoo tosissaan harrastaa, kannattaa lukea jotain tietoa asiasta. Tärkeää holdingissa on se, ettei sitä lopeta kesken. Eli lapsen pitäisi rauhoittua täydellisesti. Esim. jos lapsi vielä sylkee sen jälkeen, niin seuraavalla kerralla voi käyttäytyä vielä uhmakkaammin.

Ei sitä käytännössä kauhean usein ennaltaehkäisevästi sylkytä. On toki paljon tilanteita, jolloin joudun ottamaan tiukkaan otteeseen, kun lapsi ei hillitse itseään ja meinaa vahingoittaa muita.

Hiekkalaatikolla, kun lapseni ovat olleen kaksi vuotiaita, olen hiekan tai kiven lentäessä lähtenyt kylmän rauhallisesti huutavan lapsen kanssa sisälle. Kannattaa kertoa, mitä seuraa, jos heittää hiekkaa. Lapsi kokeilee sitten muutaman kerran tapahtuuko niin kuin vanhempi sanoo. Ja monen toiston (jollain lapselle muutaman toiston) jälkeen lapsi uskoo, että kannattaa olla heittämättä hiekkaa.

Sitten se iänikuinen puhe positiivisesta palautteesta on kuitenkin aika toimiva. Eli kannattaa palkita suullisesti ja joskus jollain kivalla asialla, kun lapsi käyttäytyy hyvin (esim. ei heitä hiekkaa)

Lapset ovat aika moisia rajojen kokeilijoita. 2v ymmärtää paljon enemmän, mitä antaa ymmärtää. Huh huh. Onkohan se joku luontainen tapa säilyä hengissä.

Jaksamista!

• ;o)

Vähän kauhulla luin kirjoituksesi alkua ennen kuin selitit mitä tarkoitit "sylkyttelyllä". Koska ylempänä ketjussa oli puhe sylkemisestä ja puremisesta sekä aikuisen puremisesta takaisin (Hmm..), niin jotenkin ajattelin tuolla sylkyttämisellä tarkoittaneesi sitä, että aikuinen SYLKEE lasta.. ;) Ihmettelin miksi etukäteen (tai tietysti ollenkaankin) lasta pitäisi alkaa sylkeä..
        Että näin. HEH.

• cheetah.grrr
        ;o) kirjoitti:

Vähän kauhulla luin kirjoituksesi alkua ennen kuin selitit mitä tarkoitit "sylkyttelyllä". Koska ylempänä ketjussa oli puhe sylkemisestä ja puremisesta sekä aikuisen puremisesta takaisin (Hmm..), niin jotenkin ajattelin tuolla sylkyttämisellä tarkoittaneesi sitä, että aikuinen SYLKEE lasta.. ;) Ihmettelin miksi etukäteen (tai tietysti ollenkaankin) lasta pitäisi alkaa sylkeä..
        Että näin. HEH.

Onneksi hetken mielijohteesta ajattelin selventää sulkeissa, mitä tarkoitan sanalla..
        Rakkaat kasvattajat: Älkää sylkekö vaan sylkyttäkää ;)

• et omista
        cheetah.grrr kirjoitti:

Onneksi hetken mielijohteesta ajattelin selventää sulkeissa, mitä tarkoitan sanalla..
        Rakkaat kasvattajat: Älkää sylkekö vaan sylkyttäkää ;)

tarpeeksi jääräpäistä ja temperamenttista lasta,kun puhut noin.
        Voin kertoa,että meillä nytkin on arestissa 6v tyttö,joka ei tottele,vänisee(vihaan väniseviä lapsia)koettelee rajoja jopa hajoittamalla paikkoja.
        Ei juurikaan tule mieleen alkaa sylkytellä tuota neitiä,vaan sitten ollaan sisällä ja huudetaan(hän siis huutaa).
        Mikäli lapsille ei opeteta rajoja jo hyvissä ajoin,niin sitten on tulos mitä on.
        Meillä on kova kuri kaikilla lapsilla,mutta tämä neiti on jotain ihan omaa luokkaansa.
        Varmasti tietää mikä on oikein ja mikä väärin,mutta pakko uhmata jokaikisessä asiassa.

• cheetah.grrr
        et omista kirjoitti:

Voin kertoa,että meillä nytkin on arestissa 6v tyttö,joka ei tottele,vänisee(vihaan väniseviä lapsia)koettelee rajoja jopa hajoittamalla paikkoja.
        Ei juurikaan tule mieleen alkaa sylkytellä tuota neitiä,vaan sitten ollaan sisällä ja huudetaan(hän siis huutaa).
        Mikäli lapsille ei opeteta rajoja jo hyvissä ajoin,niin sitten on tulos mitä on.
        Meillä on kova kuri kaikilla lapsilla,mutta tämä neiti on jotain ihan omaa luokkaansa.
        Varmasti tietää mikä on oikein ja mikä väärin,mutta pakko uhmata jokaikisessä asiassa.

Minulla ei ole tarvetta todistella mitään, mutta voin kertoa, että meidän sylkyttelyt ovat aika rankkoja juttuja ja minun 5v, jolla diagnoosina F 90 (ADHD) on erittäin tempperamenttinen ja todellinen jääräpää. Ja kuri on kova. Ei meilläkään valitettavasti ole aina aikaa sylkyttelyyn. Monesti sylkyttely eli holding olisi vaan tosi hyvä juttu. Se ei ole mitään lässytystä. Se vaatii fyysistä ja henkistä kuntoa aikuiselta. Ei sovi kaikille aikuiseille tai lapsille. Mutta ei liity kauheasti siihen onko lapsi jääräpää. Niin ja sitten tämä vanhempi poika, jolla toiden diagnoosi, saa myös aika moisia pultteja, joten taidan omistaa aika rauhalliset pojat ;)

• Vilpertin äiti
        et omista kirjoitti:

Aikuisen tulisi osata HALLITA tunteensa. Voi tuntea vihaa jos lapsi kiukkuaa/raivoaa, mutta se miten vihansa ilmaisee on ihan eri juttu! Lapselta vaaditaan turhan usein tunteiden hallintaa. Aivan järjetöntä, että äiti tai isi kokee oikeudekseen ilmaista tunteitaan miten haluaa, mutta lapselta odotetaan korrektia ilmaisutapaa! Lapsihan vasta opettelee ja aikuisen pitäisi osata opettaa, mm. olemalla mallina.

En tiedä mitä tarkoitit "vänisevällä" lapsella jota vihaat..? Mutta juuri kiukkuinen lapsi on usein turvaton ja tarvitsee syliä. Se ei ole mikään palkinto vaan viesti: "äiti on tässä ja sinulla ei ole hätää. Sinä et voi tehdä noin ja se harmittaa."
        Kaikesta ei siis tarvitse pitää, mutta sietää voi moniakin asioita. Lapsi saattaa "vihata" juhlissa oloa, mutta sekin pitää sietää.

En tiedä miksi ajattelit, että holdingissa olevalle lapselle ei rajoja opetettaisi..? Kaiken ei tarvitse olla rangaistusta, lapsi oppii muutenkin. Esim. lasta ei saisi laittaa huoneeseensa RANGAISTUKSEKSI, mutta RAUHOITTUMAAN lapsi voi sinne mennä. On aivan eri asia sanoa: "Menehän huoneeseesi rauhoittumaan" kuin "Pysy huoneessasi kunnes osaat käyttäytyä".

P.s. Houlding on yleisesti käytetty keino lastenkodeissa. Ja voit olla varma, että siellä myös rajat ovat kunnossa!

• anna vitsaa

Muutama ripakka napautus vitsalla pakaroille ja sitten tiukkana kerrot että NYT SE LOPPUU tai tätä tulee sitten aina kun noin käyttäytyy kiellosta huolimatta.
      Olen 100 varma että asiat muuttu parempaan.

• tässä kaikille

Olen itse tilanteessa jossa kolmivuotiaani sylkäisi suoraan naamaalleni, antanut mojovan korvatillikan. Se tuli suoraan sydämestä, vaikken fyysinen kurittaja muuten olekaan. Minua ei ole sen koomin syljetty.

• jotain..

uutta? Ei kai kukaan lapsi uskalla sellaista tehdä, josta isompi kokoinen rankaisee satuttamalla? "Lopputulos pyhittää keinot"..

Vaan pienempäänsä saattaa hyvinkin tirvasta korvaan, mallin mukaisesti.

• Mäiskis
        jotain.. kirjoitti:

uutta? Ei kai kukaan lapsi uskalla sellaista tehdä, josta isompi kokoinen rankaisee satuttamalla? "Lopputulos pyhittää keinot"..

Vaan pienempäänsä saattaa hyvinkin tirvasta korvaan, mallin mukaisesti.

Minä vedän kuonoon takuulla minkä ikäistä tahansa, joka sylkäisee silmilleni. Silloin ei ole koolla väliä. Lapsihan jatkaa sylkemistä koko ikänsä, jollei opi, että noin ei saa tehdä.

Tietysti Iso Kirja neuvoo kääntämään toisen posken, kun isku tulee, mutta liekö ohje lapsien ja aikuisten välisiä riitoja koskeva?

• että pure/sylje takaisin

Miksi aikuisen rooli on nykypäivänä niin lässy? Me emme saa koskaan suuttua ilman todella hyvää syytä, jatkuvasti on varottava sanomisiaan ja tekemisiään ja muutenkin pidettävä huoli, että se sädekehä pysyy pään päällä- vaikka sitten oman kurjuuden hinnalla. Lapsi ei saisi nähdä riitelyä, takaisin sanomista, "samalla tasolle alentumista"- mutta mitä pitäisi tehdä, kun kaikki enkelikeinot on käytetty loppuun ja pinna palaa totaalisesti?

Millaisen aikuisen mallin lapsi saa? Onko aikuinen aina se henkilö, joka pitää suunsa kiinni ja hymyilee, vaikka lapsi rääkyisi vihaavansa koko henkilöä? Miksi näin edes on? Onko aikuinen silloin edes ihminen, saako hän olla?

Minua itseäni ei kuritettu lapsena, mutta toisaalta onnistuinkin kietomaan vanhempani sormen ympärille enkä siis koskaan "tehnyt mitään väärin" ;). Ja ei, en provoile! Oikein ärsytti katsoa sitä oman isän tai äidin munattomuutta ja yleistä kyvyttömyyttä hoitaa tilanteita, joissa olisin oman järkeni mukaan ansainnut rangaistuksen... Parhaan ystäväni vanhemmat olivat toista maata; eivät kurittaneet juurikaan fyysisesti, mutta pitivät tietyn auktoriteetin jo puhetavallaan. Ystävällisiä he olivat, mutteivat koskaan lässyttäneet, vaan sanoivat rivakasti kuinka asiat olivat. Jos oli tuhma, sai rangaistuksen- hyvin yksinkertaista. Kaikkeen ei tarvinnut kysyä mielipidettä lapselta taikka kasvatusexpertiltä, kummasti silti lapsista kasvoi kunnon kansalaisia. Tälläisiä vanhempia kunnioitan ja toivon, että heitä on vielä olemassa!

• se..

pureminen ja sylkeminen juuri ole lässyä?? Lapsellista.
        Vaatii rohkeutta, itseluottamusta ja tervettä järkeä selvitä lapsen kanssa ilman tuollaisia lapsellisia tekoja.
        Kysyisin mieluummin miksi aikuisen rooli on nykypäivänä niin uusavuton ettei lapsen kanssa osata olla ja pärjätä ilman puremista/sylkemistä/tukistamista/luunappeja/selkäsaunaa?!

Miksi sanot ettei aikuinen saisi suuttua? OUTOA! Totta kai jokaisella on oikeus tunteisiinsa! On vain ihan hiukan eri asia MITEN niitä tunteitaan osaa hallita! Sitähän juuri me lapsillemmekin yritetään opettaa; tunteiden hallintaa. Ei ole sopivaa huutaa tai riehua kaupassa. Aika sekaisin ovat lapset jos heiltä VAADITAAN tunteiden hallintaa, mutta aikuisen OIKEUS on ilmaista tunteensa miten haluaa. Ihan hullunkurinen tilanne. Lapsenhan se pitäisi vasta OPETELLA tunteiden hallintaa ja aikuisen pitäisi osata opettaa ja olla mallina.

En tiedä miksi näet vain "enkelikeinoja" ja pinnan palamisen totaalisesti? Eiköhän siihen väliin mahdu paljonkin? Itse en lässytä enkä käy pienempään käsiksi. Uskallan olla vanhempi ja terveellä auktoriteetillä pärjää villeimpienkin lasten kanssa. varmasti. En häkelly tai ahdistu lapsen kiukusta vaan toimin viileän rauhallisesti ja päättäväisesti. "Näin me teemme vaikka sinua harmittaa". Ja sitten me teemme niin, piste. Mikä siinä on niin monimutkaisen vaikeaa..?

Minun pinnani palaa lähinnä lukiessa tämän palstan mustavalkoista kasvatusmaailmaa; joko hymyilet tuppisuuna tai syljet ja puret lasta. HALOOOOO! Ei voi olla näin avutonta porukkaa..

• lapsi.on.peili

Hei grrr...

Lapsesi viestii sylkemällä ja puremalla, ettei pidä Holding-käsittelystä. Sinuna kuuntelisin lasta. Aikaisemmin hän on varmasti yrittänyt muita keinoja, esim. huutamista ja irti rimpuilua, mutta ei ole saanut viestiään perille.

Ongelma ei ole hiekan viskelyn lopettaminen, vaan tässä tilanteessa purkautuu ja kärjistyy eräs syvällisempi ongelma. Juuri 2-vuotiaan suuri haaste on saada vanhemmat ymmärtämään, että hän on nyt iso ja osaa tehdä monia asioita itse. Vanhemmat tulkitsevat tämän usein uhmana itseään kohtaan ja alkavat rajoittaa lapsen pyrkimyksiä, minkä lapsi puolestaan kokee loukkauksena omaa persoonaansa kohtaan. Tyypillinen tilanne on esim. hissin napin painaminen, minkä 2-vuotias ylpeänä laskee uudeksi omaksi toimenkuvakseen, mutta vanhemmat reagoivat kiukulla, jos lapsi osoittaa pettymyksensä siitä, että joku muu ehtikin painamaan nappia ensin.

Näitä vastaavia tilanteita voi lapsen elämässä olla aamusta iltaan lukemattomia kertoja. Hän kokee tulevansa jatkuvasti väärinymmärretyksi ja loukatuksi, vaikka vanhemmat ajattelevat vain kasvattavansa oikein asettamalla selviä rajoja. Tässä tilanteessa lapsen arjen ytimeksi muodostuu oman persoonan suojelu. Hän kokee kaikki kiellot ja esteet loukkauksena omaa itseään kohtaan ja elämä on yhtenään konfliktin käryistä. Tähän pisteeseen ajautunut lapsi ei kykene näkemään kielloilla muuta merkitystä kuin sen itseensä kohdistuvan ja hänen kykynsä oppi tekojen seurauksia on estynyt.

Voisit miettiä ensin millaisissa "harmittomissa" tilanteissa päivän mittaan voit tukea lapsen itsenäisiä pyrkimyksiä ja vahvistaa hänen luottamustaan siihen, että kuuntelet ja ymmärrät häntä. Vähennä varsinaisten sääntöjen määrä minimiin ja pidä kiinni vain niistä, jotka ovat sinulle henkilökohtaisesti tärkeitä. Lapsi nimittäin ottaa vakavasti vain ne säännöt, jotka sinäkin otat.

Hiekkalaatikolla pane koko persoonasi peliin ja ilmaise lapselle selvästi, että hiekan heittelystä ET PIDÄ. 2-vuotiaalle ei ole välttämätöntä selitellä paljon syitä, mutta voit havainnollistaa kuinka hiekkaa voi mennä toisten silmiin. Ydin ei ole siinä, että lapsi ymmärtäisi syitä ja sitten ottaisi itse vastuun noiden syiden vuoksi, vaan ydin on siinä, että hän oppii ottamaan SINUT henkilökohtaisesti vakavasti. Älä pyri vaikuttamaan lapseen rangaistuksen avulla, sillä silloin olet ikäänkuin menettänyt pelin, vaan pyri nimenomaan siihen, että hän kuuntelee sinua, koska sinä olet sinä. Älä esim. sano tai edes ajattele tyyliin: "Jos vielä heität hiekkaa, lähdemme heti kotiin (rangaistukseksi)", vaan sano ja ajattele mieluummin tyyliin: "Jos jatkat hiekan heittelyä, minulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin viedä sinut kotiin". Ero vaikuttaa pieneltä, mutta siinä on maailmoja välissä. Tärkeää on olla vakuuttava ja luottaa siihen, että lapsi kuuntelee sinua. Sellaiset kikat kuin jäähypenkit ja holdingit eivät valitettavasti herätä kunnioitusta niiden käyttäjää kohtaan.

Loppuyhteenvetona vielä, että ensin on tärkeää tukea lapsen itsenäisiä pyrkimyksiä päivän mittaan ja antaa hänelle tunne, että häntä kuunnellaan ja hänen näkemyksiään arvostetaan. Toiseksi on konfliktitilanteessa pyrittävä panemaan oma persoona peliin ja osoitettava selvästi mitä itse haluaa sen sijaan, että vetoaisi sääntöihin ja rangaistuksiin.

Onnea uusille yrityksille!
      Kirjoittajalla Vilpertin äiti on muuten tässä ketjussa viisasta sanottavaa.

Muilla kirjoittajilla oli kokemuksia siitä kuinka lapsen huono käytös oli loppunut siihen, kun vanhempi itse oli purrut, sylkenyt, tms. Vanhemman huono käytös ei koskaan itsessään opeta lapselle hyvää käytöstä, mutta näissä esimerkkitapauksissa on todennäköisesti käynyt niin, että vanhempi on siinä tilanteessa ensimmäisen kerran ilmaissut aitoa oikeaa itseään ja TÄMÄ on säväyttänyt lasta, herättänyt hänessä kunnioituksen ko. persoonaa kohtaan. Fyysisellä kurituksella saadaan tosin myös nopeita tuloksia, mutta ne ovat pinnallista laatua. Lapsi esim. lopettaa hiekan heittelyn selkäsaunan pelossa, mutta ei opi sen enempää sosiaalista vastuuta kuin toisten kunnioittamistakaan.

• Vastuullisuutta

Ei muuta kuin selkään vaan, niin että tuntuu!
      Sillä tavalla kasvatettiin kakaroita meidän lapsuudessamme ja ihan oikeita ihmisiä meistä on tullut.
      Joka vitsaa säästää, hän tuottaan yhteiskuntaan epäkelpoja epä-ihmisiä.
      Niin että piiska viuhumaan, ja jos penikka vielä rähjää, ei muuta kuin lisää piiskaa!

• rajat ja rakkaus

eiköhän nyt jokaisella pitäisi olla maalaisjärkeä sen verran päässä,ettei tällaisista asioista kannata kiistellä.lapset ovat tempperamentiltaan hyvin erilaisia,toisille riittää puhuminen,toiset eivät tottele ennen kuin annetaan tukkapöllyä.kyllä nykyaikana on mennyt ihan liian pitkälle tämä ns.vapaa kasvatus.
        opettajat pelkäävät oppilaita ja vanhemmat lapsiaan.ja lasten mielenterveysongelmat ja paha olo vaan lisääntyy.

kun itse olin pieni,kunnioitettiin opettajia,ei kukaan luokasta huudellut hävyttömyyksiä,samoin arvostettiin ja kunnioitettiin omia vanhempia,ei heille haistateltu,kuten nykyään.nykyään kuulee jo kun tarhaikäiset haistattelevat vanhemmilleen,järkyttävää,ja miten reagoivat nämä isät ja äidit,eivät mitenkään.

olen ollut päiväkodeissa töissä ja vanhemmat ovat aivan hukassa kasvatuksen kanssa.koska ei saa tehdä näin tai noin,sitten pyöritetään päätä että mikä neuvoksi,kun lapset hyppivät silmille,lapset jyräävät vanhemmat.ja millaisia näistä lapsista sitten tulee...

kyllä se on ne rajat ja rakkaus ja maalaisjärki.

• henkiparantaja

Pureminen ja sylkeminen??? Olisi varmasti jo aihetta kutsua manaaja paikalle. Luulen, että noin pahansuopaan ei päde enää kiellot tai muutkaan.

• Äkkipikainen äiti

Hmmm kuritus on kai se helpoin keino saada auktoriteetti ja onnistuu jokaiselta vähäjärkiseltäkin, fiksut käyttävät pehmeämpiä keinoja, kaiken maailman pitelyjä ja hienosäädettyjä sanailmaisuja lapsille pyhuessaan. Näitä lukiessa tulee tunne että jokaisen vanhemman tulisi olla sekä psykologi että äidinkielnopettaja jotta sanoisi oikein, juuri oikeassa tilanteessa jotta lapsi ymmärtäisi mitä vanhempi tarkoittaa. Entä miten ne tyhmät jotka eivät kertakaikkiaan osaa äidinkielen kielioppia ja psygologiaa tarpeeksi hyvin? mää vähän luulen että ne vanhemmat ovat aika heikoilla jäillä lastensa kanssa, vai eikö näiden tyhmempien vanhempien pidä lisääntyä ollenkaan?

Ite olen saanut juopottelevalta isältäni hyvin väkivaltaisen kasvatuksen ja sen takia pyrin kaikessa olemaan mahdollisimman pehmeä, vaikka olenkin äärimmäisen temperamenttinen luonne. Jos lapseni oikein alkaa pelleilemään on minun mentävä parvekkeelle tupakoimaan tai toiseen huoneeseen vähän rauhoittumaan jotta en käyttäisi mitään tyhmiä kasvatuskeinoja. Se auttaa, ja voin taas ratkaista asiat puheella. Mielestäni olen selvinnyt aika hyvin äkkipikaisesta luonteestani huolimatta, mutta en tosiaankaan osaa niitä pitelyjuttuja ja korulauseilmaisuja! en ole mikään psykologi tai äidinkieln opettaja ja siksi kysynkin että mitä tyhmien pitää tehdä nykyiseten kasvatusmenetelmien puitteissa?

• anna olla

Kun pidetään väkisin eikä päästetä pois, niin totta kai puree ja sylkee. Jotenkinhan on itseään puolustettava. Hän pitää kaikkia aikuisia vihollisinaan. Estämällä häntä saatte vain raivon valtaan.
      Lapsi on uhmaiässä, joten hän uhmaa joka tapauksessa. Pitelette tai ei, hän koettelee voimiaan.

Jos heittää hiekkaa, pois paikalta. Kerätään tavarat ja pois. Ei mitään holdinkeja, vaan seuraus hiekan heittelemisestä on se, että leikit on lopussa.

Kun oppii, että aikuiset käyvät kimppuun ja pakottavat johonkin, mihin hän ei halua, on uhma kahta kovempi.

• satanistimamma

Tässä keskustelussa on menny ihan kaikki pieleen, eli vittuun kaikki nykyaikaiset miten sanon lapselleni opit ja ennenvanhanaikaiset selkäsauna kasvatuskoulukunnat. Kyse on vain vaistosta, ihminen on luomakunnan korkein peto ja pedolla on pedon vaistot ja me ollaan ikävä kyllä väkivaltaisia olentoja sanokoon mitä tahansa kaikki nyky luomuruokaluomuvaippapehmeäkasvatushippiasfalttivihreätkommunistit ja jeesus on rakkaus mätänevän jehovan palvojat. Luottakaa vain vaistoihinne ja ne kertovat mitä pitää tehdä milloinkin. Jos vaistot sanoo pehmoilkaa niin pehmoilkaa mut jos vaistot sanoo että lyödään niin silloin lyödään.

Pimeyden valolla kaikki kolme lastani kasvatan!

• eikö kiinnosta?
        satanistimamma kirjoitti:

Tässä keskustelussa on menny ihan kaikki pieleen, eli vittuun kaikki nykyaikaiset miten sanon lapselleni opit ja ennenvanhanaikaiset selkäsauna kasvatuskoulukunnat. Kyse on vain vaistosta, ihminen on luomakunnan korkein peto ja pedolla on pedon vaistot ja me ollaan ikävä kyllä väkivaltaisia olentoja sanokoon mitä tahansa kaikki nyky luomuruokaluomuvaippapehmeäkasvatushippiasfalttivihreätkommunistit ja jeesus on rakkaus mätänevän jehovan palvojat. Luottakaa vain vaistoihinne ja ne kertovat mitä pitää tehdä milloinkin. Jos vaistot sanoo pehmoilkaa niin pehmoilkaa mut jos vaistot sanoo että lyödään niin silloin lyödään.

Pimeyden valolla kaikki kolme lastani kasvatan!

ketjusta on tuo päästään vinksahtanut lihavien lasten kyttääjä? Eikö tällainen keskusteluketju olisi paljon rakentavampi aihealue hänenkin purkaa liikaa paatostaan kuin vainoharhaisesti kytätä toisten ylikiloja ja/tai laihuutta? Jos on samasta kahelista kyse, joka muillakin palstoilla käy vaahtoamassa, niin jo on ihme, että hän ei ole tähän aiheeseen tarttunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      42
      5692
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      5213
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3648
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3613
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3096
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3043
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      45
      2778
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      56