Karvan kasvun

kiihtyminen

Väitetään, että ylähuulen karvat lisääntyy jos niitä nyppii, jotkut taas sanoo ajamisen lisääntyttävän kasvua. Kuinka pian kasvu kiihtyy, jos kiihtyy nyppimisen/ajamisen jälkeen? Onko kyse kuukausista, vuosista?

18

5519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kosmetologi.

      Nämä ovat näitä iän ikuisia kysymyksiä, mihin ei ole oikeaa tai väärää vastausta.
      Mutta..
      Karvan kasvun kiihtymistä EI OLLA IKINÄ TODISTETTU, jos vaikkapa höylää. Jotkut taas vakuuttavat huomanneensa karvojen kasvun kiihtymistä jo heti ensimmäisen höyläyskerran jälkeen..
      Se, miksi luullaan karvojen kasvavan höyläyksen jälkeen nopeammin johtuu siitä, että höylätessä terä katkaisee karvat vain ihon pinnalta jätteän karvan kärjen teräväksi. Tuolloin karva tuntuu karkeammalle ja luullaan sen sitten kasavaneen nopeammin takaisin.
      Höyläys on siis "jokatoinen päivä -hommaa", ellei halua terävää sänkeä.

      Karvojen nyppiminen taas hidastaa karvan kasvua, se on varmaa. Nypittäessä (oli kyse sitten vahauksesta, tai pinseteillä nyppimisestä) karva lähtee juurineen päivineen karvatupesta jolloin sänkeä ei ilmesty heti seuraavana päivänä. Esimerkiksi ensimmäisen vahauskerran jälkeen sänki saattaa tuntua vasta reilun viikon päästä, yleensä kyllä puhutaan muutamista viikoista ja jo seuraavan vahauskerran jälkeen karvankasvu on yleensä hidastunut jo puolella (esim. iho voi kestää sielänä hyvinkin neljä vkoa). Ja jos karvoja vahaa säännöllisesti muutaman vuoden ajan, voi hyvin olla mahdollista ettei karvat enää kasva paikoittain takaisin ollenkaan, sillä karvatuppi ns. vaurioituu. Karvojen kasvu siis hidastuu ja saattaa jopa pysähtyä. Ja jos ne kasvavat, karvat tulevat joka kerta "kevyempinä/heiveröisinpänä" sekä pehmeämpinä takaisin.

      Joten ladys, poistakaa vaan huoletta kaikki häiritsevät karvanne! :)

      • saanut

        Miten voi olla mahdollista että kosmetologit sitten sanovat ylähuulen karvojen kasvun kiihtyvän toiset nyppimisen ja toiset ajamisen ansiosta?!! Antavatko he väärää tietoa vai miksi näin kaksijakoisia vastauksia olen saanut? =)


      • Kosmetologi.
        saanut kirjoitti:

        Miten voi olla mahdollista että kosmetologit sitten sanovat ylähuulen karvojen kasvun kiihtyvän toiset nyppimisen ja toiset ajamisen ansiosta?!! Antavatko he väärää tietoa vai miksi näin kaksijakoisia vastauksia olen saanut? =)

        En kyllä osaa sanoa, miksi joku ammattilainen(?!) on tuollaista väittänyt. Paha mennä sanomaan, kun en ole itse kuullut, miten tai millä he oikeen perustelevat väitteensä..

        Kuitenkin tuo itseni kirjoittamani tieto on ihan kouluajoilta opittua ja myöhemmin työssä, käytännössä, nähtyä ja jopa itse koettua! =)


      • saanut
        Kosmetologi. kirjoitti:

        En kyllä osaa sanoa, miksi joku ammattilainen(?!) on tuollaista väittänyt. Paha mennä sanomaan, kun en ole itse kuullut, miten tai millä he oikeen perustelevat väitteensä..

        Kuitenkin tuo itseni kirjoittamani tieto on ihan kouluajoilta opittua ja myöhemmin työssä, käytännössä, nähtyä ja jopa itse koettua! =)

        Olen todellakin muutamalla kosmetologilla käynyt kasvohoidoissa ja heistä toisen sanoo toista ja toinen toista tietoa. Tämän lisäksi olen tehnyt soittokierroksen kotikaupunkini kosmetologeille ja yhä toiset sanovat toista ja toiset toista. Kaikki tosin puhuvat vahauksen ja sokeroinnin puolesta =)


      • mertsi
        saanut kirjoitti:

        Olen todellakin muutamalla kosmetologilla käynyt kasvohoidoissa ja heistä toisen sanoo toista ja toinen toista tietoa. Tämän lisäksi olen tehnyt soittokierroksen kotikaupunkini kosmetologeille ja yhä toiset sanovat toista ja toiset toista. Kaikki tosin puhuvat vahauksen ja sokeroinnin puolesta =)

        Hei,

        Olen mies ja kokenut liikakarvoituksen ongelmaksi. Olen nyppinyt karvojani ja havainnut karvoituksen lisääntyvän ja tummuvan? Mistä kommentit karvoituksen vaalenemisesta ja vähenemisestä? Jos jatkan karvojen nyppimistä, olen kai seuraava sheeta tarzanin filmissä, koska karvat tummenee ja tihenee nyppimisestä!?Olen saanut perimässänäni karvaisuuden ja vaikka nyppiminen ei karvaisuutta vähennä, toivoisin saavani tietoja laserhoidon hinnnoista käsivarsien ja jalkojen ihokarvojen poistosta. Mielestäni karvojen nyppiminen lisää karvojen kasvua ja tummuutta. Alkuun karva kasvaa ihon alla tummana ja nousee jossain vaiheessa pintaan. Myös kaksi karvaa samasta juuresta on normaalia ihollani. En halua olla "apina" ja siksi toivoisin rakentavia kommentteja alan ihmisiltä/vastaavan kokeneilta.
        T: neuvoton


      • DMM
        mertsi kirjoitti:

        Hei,

        Olen mies ja kokenut liikakarvoituksen ongelmaksi. Olen nyppinyt karvojani ja havainnut karvoituksen lisääntyvän ja tummuvan? Mistä kommentit karvoituksen vaalenemisesta ja vähenemisestä? Jos jatkan karvojen nyppimistä, olen kai seuraava sheeta tarzanin filmissä, koska karvat tummenee ja tihenee nyppimisestä!?Olen saanut perimässänäni karvaisuuden ja vaikka nyppiminen ei karvaisuutta vähennä, toivoisin saavani tietoja laserhoidon hinnnoista käsivarsien ja jalkojen ihokarvojen poistosta. Mielestäni karvojen nyppiminen lisää karvojen kasvua ja tummuutta. Alkuun karva kasvaa ihon alla tummana ja nousee jossain vaiheessa pintaan. Myös kaksi karvaa samasta juuresta on normaalia ihollani. En halua olla "apina" ja siksi toivoisin rakentavia kommentteja alan ihmisiltä/vastaavan kokeneilta.
        T: neuvoton

        noi laserhoidot on yllättävän huonosti tehoavia koska kenellekään ei riitä pelkästään 1 hoitokerta ja jokaisesta hoitokerrasta veloitetaan suuria summia. joa jos ei ekankin kerran jälkeen jää karvoja niin mikä estää ettei toisen ja kolmannenkin jne. jälkeen jää kanssa. voit joutua tekemään kymmenenkin kertaa ja maksaa ihan älyttömän summan siitä.

        jos oot jo pitkään nyppiny niitä pois vähintään 4vko välein niin olis pitäny jo alkaa harvenemaan ja ohenemaan karvankasvu. kyllä sitä varmaan ainakin vuosi pitäs tehdä että alkais vaikuttaa näin, alussahan niitä nyppimällä ne tuntuu vaan tummenevan ja paksunevan (vai liekkö vaan mielikuvitusta koska karvoihin kiinnittää enemmän huomiota)


      • DMM

        jos karvoja poistaa niin tarviiko syödä enemmän koska jostakinhan kehon täytyy se energia ja materiaali saada karvojen rakennukseen ja jos ei ruoasta niin mistä. ja meneekö kehon parantamiseen tai aivojen kehitykseen tarkoitetut resurssit vahingoitettujen karvojen korjaamiseen (uudelleen kasvattamiseen). kukaan ei tiedä vastausta näihin, se on aivan saletti heh.


      • Anonyymi

        Juurineen ei karva lähde nyppimällä. Karva irtoaa kyllä karvatupesta ja nypittäessä karvan pää joka oli ihon alla on jotenkin geelimäinen ja pehmeä.
        Laser tuhoaa karvatupen jos muutaman kerran karvatuppea valotetaan. Tämäkään käsittely ei aina ole sata varma. Nyppimällä uuden karvan pää on ohuempi mutta leikkaamalla esim höylällä esiin tunkeva karva on paksu ja teräväreunainen koska karvassa on leikkuupinta.


    • N.37v.

      Nyppimällä juurineen säännöllisesti karvankasvu tyrehtyy kokonaan lopulta. Aloitin alle kakskymppisenä pitämään häpykarvat poissa nyppimällä, muutamassa vuodessa alkoi kasvu laantua, ja nyt ei sinne oikeastaan kasva ollenkaan uusia.
      Samoin säärten vahauksen/-epiloinnin tuloksena suuria alueita pysyy kokonaan karvattomana.

    • 25 vuotta kokemusta

      Kun nypit karvoja pois juurineen, niin silloin ne paksunevat ja kasvavat entistäkin pitemmiksi. Kun olet nyppinyt tarpeeksi kauan, karvat alkavat lyentyä ja ohentua, mutta karvat eivät enään koskaan tule yhtä huomaamattomiksi kun ennen nyppimisen aloittamista. Tämä väite, että karvat alkavat vähentyä nyppimisen ansiosta on vain illuusiota.

      Testi: nypi karvoja korvan lehdestä vaikka niitä ei näkyisikään, nyppimisen ansiosta karvat kyllä alkavat näkyä myöhemmin.

      • ---------

        Eipä tuo korvanlehtien karvojen nyppimis testi oikein vakuuta. Vaikkei niitä ikäpäivänä nyppisikään, niin ne tulevat paksummiksi ja ennen kaikkea pidemmäksi ihmisen vanhennuttua. Juuri tällaiset "testit" luovat harhaisia uskomuksia. Yrittäkää ajatella tieteelliseltä näkökannalta. Ja kysykää herran tähden vaikka ihotautilääkäriltä, jos epäilyttää. Ne sentään ovat karvojenkin kanssa tekemisissä.


      • ??????
        --------- kirjoitti:

        Eipä tuo korvanlehtien karvojen nyppimis testi oikein vakuuta. Vaikkei niitä ikäpäivänä nyppisikään, niin ne tulevat paksummiksi ja ennen kaikkea pidemmäksi ihmisen vanhennuttua. Juuri tällaiset "testit" luovat harhaisia uskomuksia. Yrittäkää ajatella tieteelliseltä näkökannalta. Ja kysykää herran tähden vaikka ihotautilääkäriltä, jos epäilyttää. Ne sentään ovat karvojenkin kanssa tekemisissä.

        Eli mitä mieltä sitten itse olet huulikarvojen nyppimisestä naisella......lisääkö vai vähentääkö se kasvua vai pysyykö kasvu samana???


      • DMM
        ?????? kirjoitti:

        Eli mitä mieltä sitten itse olet huulikarvojen nyppimisestä naisella......lisääkö vai vähentääkö se kasvua vai pysyykö kasvu samana???

        älä nypi jos ei oikeesti haittaa. nyppimisen haittapuoli on kuitenkin se että ne alkavat helposti kasvaa sisäänpäin kasvojen alueella ja se ei ole mukavan näköistä kun iho kerta on läpinäkyvää niin näkyy useita useemman cm pitkiä karvoja menevän siellä ihon alla, puhumattakaan tuppitulehduksista.

        itse uskon kanssa että karvat kasvavat nyppimisen jälkeen takaisin aina paksumpana ja tummempana ainakin suurimmalla osalla ihmisistä, tässäkin on varmasti jotain eroa ihmisten kohdalla. itse olen testannut nyppimällä muutaman karvan ja verrattuna vieressä kasvaviin ne näkyvät paljon selkeemmin. jos kyse olisi ikääntymisen tuomasta erosta niin eikö silloin myös nyppimättömät karvat olisi tummempia? ei muutenkaan tuollainen muutaman viikon vanheneminen jota moisen testin tekemiseen menee aikaa merkitse yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Olen nyppinyt viiksikarvoja yli 15 vuotta eikä ne lopu eikä paksune. Olen reilu 50-v nainen ja suvussa monilla naisilla viiksiongelma. Terällä sänki on jo samana päivänä, nypittäessä parin päivän päästä näkyy tummana pisteenä. Vaihdevuodet näyttäisi vaan lisäävän karvoitusta, hormoneja en käytä.

    • Anonyymi

      Olen lähellä vaihdevuosia oleva nainen, ja epiloinut ja nyppinyt karvoja lapsesta lähtien. Kaikki muut karvat ovat kasvaneet kohtuullisen hyvin paitsi hiukset. Lapsena minua käytettiin usein kampaajalla, jotta hiukset kasvaisivat. Myöhemmin ajoin välillä kaikki hiukset pois. Se EI lisännyt hiusten kasvua.

      Yleensä iän myötä naisella heikkenee sääri-, kainalo- ja genitaalikarvojen kasvu. Monella hiuksetkin harvenevat. Sen sijaan viiksikarvat alkavat kasvaa. Toisille voi tulla pitkää nukkaa tai jopa karvoja muuallekin kasvoihin. Tietyt lääkkeet aiheuttavat ei toivottua karvan kasvua.

      Itse siis pidän kasvot karvattomina epistickin avulla. En ole muuttumassa apinaksi. Ilman nyppimistä minulla olisi ollut teini-iästä lähtien tummahkoja viiksikarvoja. Nyt on ohuita kullanvaaleita viiksikarvoja. Pitkäaikainen nyppiminen ei ole lisännyt karvojeni kasvua. Tosin ei ole tainnut vähentääkään. Karvojen laatu on muuttunut, sovitaan, että kyseessä on iän ja epiloinnin yhteisvaikutus. Eli karvat ovat vaaleampia ja ohuempia. Ne lähtevät kivuttomammin irti.

      • Anonyymi

        Kulmakarvoja , jos vuosikymmenet nyppii pois niin karvatuppi siellä ihon sisällä kuolee, niin sillon ei enää tule uusia karvoja, siksi monet naiset käy tatuoimassa itselleen uudet kulmakarvat, ns. Microblading.


      • Anonyymi

        Hiukset kasvaa tyvestä, ja ainut elävä osa on päänahan alla, hiusten kasvu ja laatu on geeneissä, samoin muut karvat , toisilla miehillä parta kasvaa koko leukaan ja toisilla vaan muutama haihtuva leukaan, sekin tulee suvun miesten geeneistä.


    • Anonyymi

      Kysy joulupukilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      6
      1229
    Aihe