Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Syömishimot kuriin,MITEN???

toivoton tapaus!!!

Mulla on siis kamalat syömishimot ja paino nousee koko ajan mikä on ahdistavaa!!! Tiedostan kyllä täysin etten saisi ahmia noin,mutta pakko silti,,,,!!
Nyt tarvitsen todella kipeästi hyviä neuvoja,LÖYTYYKÖ??
Kiitos jo etukäteen.

26

3138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syöppöl

      Ihan sama ongelma täällä. Ei auta mikään motivaatio johonkin tulevaan tapahtumaan (laihtumiseen sitä varten), ei harrastukset, ei niin mikään. Se on ikäänkuin addiktio, josta ei pääse irti vaikka tietää sen tuhoisuuden...

      • toivoton tapaus!!!

        suustani..ei auta mitkään konstit joo..ja vaikka kuinka hoen itselleni että huomenna parannan tapani niin ei....


    • oli aikaisemmin

      kauhea tapa syödä jotakin koko ajan, vaikkei ollut nälkäkään. Paha tapa vaan, josta en uskonut pääseväni eroon ollenkaan. Otin todellakin itseäni niskasta kiinni (aikaisemmin alkaneet "kuurit" ovat loppuneet yleensä parissa viikossa) ja aloitin pistelaskennan painonvartijoitten ohjeilla. Tulosta syntyi hitaasti, mutta varmasti. Olo oli muutaman kilon pudotuksen jälkeen aivan loistava ja itsetunto on parantunut. Painoa on tippunut n. 6 kiloa parissa kuukaudessa ja nyt ei ruokaa tee mieli ahmia entiseen malliin ollenkaan. Olo on tosi kylläinen pienestäkin annoksesta, mutta riittävän monipuolisesta. En ole ollenkaan väsynyt ja energiaa on kuin pienessä kylässä. Kesällä olen kyllä herkutellut makkaralla ja "virvokkeilla" ja jäätelö kuuluu nautintoihini. Ohjeeksi annan, että VÄHENNÄ SYÖMISTÄ VÄHITELLEN JA JUO VAIKKA LASILLINEN VETTÄ ENNEN ATERIAA. Älä missään tapauksessa tee äkillistä muutosta tapoihisi vaan etene pikkuhiljaa, mutta lopullisesti, näin ei kärsi oma fyysinen ja psyykkinen olotilasi.

      • toivoton tapaus!!!

        hattua nostaa sulle. Itse olen jo monen monta vuotta taistellut syömishimoani vastaan...aina vaan joudun lähtöpisteeseen ja se on todella raskasta.. :(


      • Ninni)
        toivoton tapaus!!! kirjoitti:

        hattua nostaa sulle. Itse olen jo monen monta vuotta taistellut syömishimoani vastaan...aina vaan joudun lähtöpisteeseen ja se on todella raskasta.. :(

        Itsekkin koen tätä samaa.Aina vaikka kuinka ajattelen "huomenna syön terveellisesti ja monipuolisesti" mutta ei vaan mitenkään.Aina saa palata sinne mistä on aloittanut.
        tsemppii sulle kuitenki, ja myös muillekkin :)


      • taikina
        toivoton tapaus!!! kirjoitti:

        hattua nostaa sulle. Itse olen jo monen monta vuotta taistellut syömishimoani vastaan...aina vaan joudun lähtöpisteeseen ja se on todella raskasta.. :(

        ostat kaappeihin lihottavia juttuja?Jos syöpötyttää,syö rahkaa,vihanneksia,marjoja tai mitä vaan kevyttä:) Jos meillä sattuu olemaan herkkuja kaapissa,ei taatusti pääse vanhenemaan:/ Oma suosikki makean nälkään on suklaakiisseli..ei mitenkään hirvee kalori pommi kun käyttää sokerin sijasta makeutusainetta,kai:) Ja jos suolasta tekee mieli,syö poppareita..maustan jollaine yrttisuolalla tai joskus ihan tavallisellakin:) tai sitten dippaan kasviksia ja maissi lastuja..herkutteluun löytyy aina se kevyempikin vaihtoehto:)


    • reetta

      Mieliteko on jonkun tutkimuksen mukaan valloillaan n. 15 min. Jos sinä aikana ei anna sille periksi, se menee ohi. Itse syömishimon tullessa lähden hetkeksi ulos, kotiin palatessa jääkaappi ei enää niin kovasti houkuttele. Pienellä kävelyllä kun vielä voi polttaa muutaman kalorin..

      Myös sokerin vähentäminen ruokavaliossa voi auttaa. Siihen jää jollain tasolla riippuvaiseksi, ja sittenhän sitä on pakko saada lisää. Näin jostain luin..

    • Ardelia

      Söin tänään 300g suklaata eli vajaa 1500kcal ylimääräistä energiaa. Nyt yritän polttaa sen pois kuntopyörällä. Ei varmasti huomenna tee mieli suklaata tämän rääkin jälkeen.

      Nyt pienen tauon jälkeen meen jatkamaan polkemista! 570 kcal on jo poltettu!

      • Ardelia

        Enää 400kcal niin saa hyvin mielin mennä nukkumaan =)


      • argh
        Ardelia kirjoitti:

        Enää 400kcal niin saa hyvin mielin mennä nukkumaan =)

        ..hullu!!!:O


    • yksikertaista

      Mitä vähemmän syöt, sitä vähemmän on nälkä. Siis näin minulla. En tiedä mistä se johtuu, mutta jos olen parikin päivää vähän kevyemmällä ruokavaliolla (esim. 1000kcal) niin seuraavina päivinä ei teekään niin paljon mieli ruokaa eikä ole nälkä. Kroppa tottuu.

      Mutta jos päästän itseni syömään, niin sitten tekeekin mieli syödä ihan koko ajan!

      • tyttö vaan

        Niinhän se on. "Jos otan yhden niin sama se on jos otan saman tien kaksi, kun toivo on tältä päivältä menetetty."

        Älkää aloittako huomenna, vaan NYT HETI.

        Pidin Adrielin tyylistä. Minkä syö ja kuluttaa, ei ole haitaksi ;)


      • tyttö vaan
        tyttö vaan kirjoitti:

        Niinhän se on. "Jos otan yhden niin sama se on jos otan saman tien kaksi, kun toivo on tältä päivältä menetetty."

        Älkää aloittako huomenna, vaan NYT HETI.

        Pidin Adrielin tyylistä. Minkä syö ja kuluttaa, ei ole haitaksi ;)

        kirjoitin nimimerkkis epähuomiossa väärin. siis Ardelia, anteeksi.


      • Ardelia
        tyttö vaan kirjoitti:

        kirjoitin nimimerkkis epähuomiossa väärin. siis Ardelia, anteeksi.

        illalla/yöllä poljin 1200kcal ja loput 300kcal nyt aamulla.

        Kannattaa kokeilla mässäilyn jälkeen laskea herkkujen kalorit ja polttaa ne liikkumalla pois. Siinä huomaa miten paljon ylimääräistä tulikaan syötyä.


    • ...

      Sama ongelma itselläkin. Olen nyt yrittänyt selvittää miksi syön. Selvästi taustalla on jokin ahdistava ajatus, tarve hakeutua "turvaan" eli linnottautua kotinn, herkutella sohvalla vailla huolta huomisesta. Nyt ollaan vaan siinä pisteessä että terveys alkaa selvästi kärsiä tästä huolettomuudesta ja aiheuttaa huolta ja huonoa kuntoa. Yritän nyt todellakin hissuksiin hillitä mässäilyhimoja ja miettiä mikä ahdistaa niin että minun pitää sitä ruualla lääkitä. Alkutaipaleella vasta ollaan ja Painonvartijoiden pisteitä lasken.
      Mässäilyhimo iskee minulla vain ja ainoastaan kotona, kylässä, töissä, ravintolassa yms. ei koskaan tee mieli syödä epäterveellisesti tai yli tarpeen...

    • santtu

      Kannattaa opetella ensin uus ajattelutapa ennen kun rupee liiaks muuttaan syömistapojaan. Mulla autto se et aloin miettiin sitä miks mä syön (ongelmana karkki) ja mitä mä hyödyn siitä. Mulla ainakin oli aina ajatuksena et mä palkitten, lohdutan tai juhlin jotain syömällä jotain hyvää. Mut sit mä rupesin aatteleen et miks mä annan ittelleni palkinnoks sekä fyysisen että henkisen pahan olon? Kuitenkin se on ihan varma et kun oot vähän aikaa pienemmällä syömisellä niin ei tee enää mieli niin paljon. Ja jos tulee mielitekoja niin ajattele ensin hetki sitä et sulla tulee vaan paha olo jos sorrut ahmimaan. Ja kun pystyy oleen ilman niin on tosi hyvä olo ja mieli siitä et onnistu. Ja sit voikin ruveta muuttaan niitä syömistapoja. Mä en väitä et se on helppoo, mulla ainakin on vieläkin vaikeeta joskus vaikka oon puoli vuotta jo opetellu uutta syömistapaa, mut on varmasti sen arvosta. Palkitte ittes vaikka uusilla vaatteilla mut älä pahalla ololla!

      • jääkaappi!!

        mulla ainakin auttaa ahmimiseen ja ylensyömiseen että en yksinkertaisesti pidä jääkaapissa ruokaa. käyn aina kaupasta ostamasta yhden aterian tarpeet kerrallaan. sinkuille tietty helpompi homma


      • ku perheelle kokkaa
        jääkaappi!! kirjoitti:

        mulla ainakin auttaa ahmimiseen ja ylensyömiseen että en yksinkertaisesti pidä jääkaapissa ruokaa. käyn aina kaupasta ostamasta yhden aterian tarpeet kerrallaan. sinkuille tietty helpompi homma

        Jääkaappi ei voi olla tyhjä. Sit ku ruokaa laittaa, ei pysty itse nälkäisenä katsomaan päältä. Mutta totta myös se et sitä lohduttautuu syömällä. Kun on paha mieli tai masennus, sitä syö lohduttaakseen. Pitäs olla jotain muuta tilalle, mut MITÄ????????


      • Syöppönen
        ku perheelle kokkaa kirjoitti:

        Jääkaappi ei voi olla tyhjä. Sit ku ruokaa laittaa, ei pysty itse nälkäisenä katsomaan päältä. Mutta totta myös se et sitä lohduttautuu syömällä. Kun on paha mieli tai masennus, sitä syö lohduttaakseen. Pitäs olla jotain muuta tilalle, mut MITÄ????????

        Tuo Ardelian keino oli aika hurja, mutta varmasti muistaa ensi kerralla hotkia koko levyn kerralla?
        Mistähän se muuten johtuu, että syömishimon iskiessä se on aika suklaa, jäde tai sipsit, mitkä pitää kipata kerralla...
        (en moiti, olen tehnyt tuota itsekin)
        Eikö pari palaa suklaata auta jo muistamaan, miltä se maistuu.

        Syömishimon iskiessä soitto kaverille, tai pitää keksiä itselleen jotain puuhaa. Tekemistä käsille.
        Mese on aika hyvä tässä, ei ehdi mutustamaan.
        Tietyt kellonajat, milloin vain saa syödä.
        Vihanneksia kai saa syödä niin paljon kuin tahtoo.
        Minä tiedän jo etukäteen, että leffailtana meillä on jotain mussutettavaa ja teen itselleni vihannesdipin josta tulee niin täyteen, ettei enää mitään jaksa syödä.
        Ruokapäiväkirja nettiystävälle tai jollekulle luettavaksi.
        Tiukka päätös takaraivossa toimii parhaiten, se pitää vain löytää.


      • taikina
        ku perheelle kokkaa kirjoitti:

        Jääkaappi ei voi olla tyhjä. Sit ku ruokaa laittaa, ei pysty itse nälkäisenä katsomaan päältä. Mutta totta myös se et sitä lohduttautuu syömällä. Kun on paha mieli tai masennus, sitä syö lohduttaakseen. Pitäs olla jotain muuta tilalle, mut MITÄ????????

        sitä muukin perhe voi syödä terveellisesti?eikä missään tapauksessa kannatakkaa katella nälkäsenä vierestä..voi syödä ihan tuhdinkii annoksen jos puolet on vihanneksia:) Miul oli kans enne tapana syödä erillaisiin tunteisiin,niin iloon kuin suruun..nykyisin on kai niin seesteinen vaihe et noi himot on jääny;) Mut kun sellainen tilanne tulee,pistän musiikin soimaan ja tanssin!!Yleensä tulee viel siivottuakin siin sivussa,monta hyöty tekijää:) Kai kuitenkin jokaisella on joku juttu minkä tekemisestä nauttii,muukin kuin syöminen?toivottavasti..


    • -34 kiloa

      mä oli/olen ihan kauhee mättää itteeni kaikkee mässyä,homejuustoa ,suklaata ja kaikkee sellasta turhaa paskaa mitä ihmisen ei tarttis syyä.
      Olen edelleenkin sellainen vaikka painoa on pudonnut 34 kiloa.
      Mutta nyt olen saanut tilanteen hallintaani näillä muutamilla konsteilla.
      Eli kun se suklaan tms syömishimo alkaa niin ekaks mä katson kelloa jos klo on vaikka 17.00 ja mä olen syönyt aterian klo 16.00 on kyse pahanlaatuisesta haluamisesta eli pää vaan siellä kehottaa syömään ei nälkä.
      Ihmisellä kun noin keskimääräisesti on nälkä 3-4 h välein.Kun katson kelloa ja tajuan syöneeni tunti sitten,teen itselleni selväksi että kyse on mielihalusta.Koitan ottaa relaa ja otan taas kellon avuksi ja koitan selvitä 15 minuuttia sen haluni kanssa.Siinä samalla voi vaikka siemailla vettä ja haastaa hiukan itseään katsomalla kelloa ja toteamalla olen juuri syönyt mutta haluttaa se suklaa...
      Kokeilin tuota taas eilen kun ukko mässytti suunpielet valuan suklaata ja sipsiä ja voi että kun teki munkin mieli mutta otin lasin vettä ja rupesin katsomaan kelloa ja havahduin 20 minsan päästä siihen ettei mun nyt oikeestaan enää mieli teekkään.

      Toisaalta olen ruvennut myös lahjomaan itseäni eli kun oikeen tekee taas mieli jotain paskaa alkaa mättää itteensä niin sanon itselleni jos voit olla tämän päivän tai tämän viikon tai miten vaan ilman jotain herkkua niin palkkapäivänä saat käydä ostaa body shopista sen haluamasi kosmetiikka tuotteen tai jonkun muun ihanan tavaran.

      Ja se toimii ja on kevyttä.Iholle kun silpaisee body shopin ihanaa parfyymia tulee kevyt olo ja hyvä mieli ja kaloreita siinä on nolla;)

    • Lellu84

      Mulla sama, ja vinkkejä lähdin etsimään. Olen viiden pienen lapsen yh, joten vartiksi ei noin vain lähdetä kävelemään kun himo iskee. Mulla ongelma on se, että maha on täynnä ruokaa mutta silti tekee mieli herkutella vaikka olis valmiiksi jo ähkyssäkin. Ähkyyn en siis todellakaan aina syö. Olen onnistunut pudottamaan painoa yli 30kg mutta nyt on reilu 10kg tullu takasin. :(

    • warriorinjälkeläinen

      Helppoa, syö vain kerran päivässä, illalla. Ei ole aamulla /päivällä himo kun tietää että syömisikkuna avautuu vasta illalla ja silloin saa syödä mahan täyteen.

      • Vanha_Jojo

        Riippuu tyypistä, toimiiko tuollainen pätkäpaasto. Minun kokemukseni on täsmälleen päinvastainen, eli kun syö säännöllisesti ja tarpeeksi, ei tule läheskään niin paljon kaikenlaisia syömähimoja kuin silloin, kun yrittää olla syömättä. Joidenkin tutkimusten mukaan (muistan mm. Patrik Borgin viitanneen niihin) ihminen syö sitä enemmän, mitä vähemmän hän yrittää syödä.


      • warriorinjälkeläinen
        Vanha_Jojo kirjoitti:

        Riippuu tyypistä, toimiiko tuollainen pätkäpaasto. Minun kokemukseni on täsmälleen päinvastainen, eli kun syö säännöllisesti ja tarpeeksi, ei tule läheskään niin paljon kaikenlaisia syömähimoja kuin silloin, kun yrittää olla syömättä. Joidenkin tutkimusten mukaan (muistan mm. Patrik Borgin viitanneen niihin) ihminen syö sitä enemmän, mitä vähemmän hän yrittää syödä.

        Ei näytä toimivan monilla toi säännöllisesti syömisen periaate, tai toimii siten että syödään (ahmitaan) säännöllisesti himoon.


      • warriorinjälkeläinen
        Vanha_Jojo kirjoitti:

        Riippuu tyypistä, toimiiko tuollainen pätkäpaasto. Minun kokemukseni on täsmälleen päinvastainen, eli kun syö säännöllisesti ja tarpeeksi, ei tule läheskään niin paljon kaikenlaisia syömähimoja kuin silloin, kun yrittää olla syömättä. Joidenkin tutkimusten mukaan (muistan mm. Patrik Borgin viitanneen niihin) ihminen syö sitä enemmän, mitä vähemmän hän yrittää syödä.

        "ihminen syö sitä enemmän, mitä vähemmän hän yrittää syödä."

        Kyllä pätkäpaastoilija voi paljon syödä, en rajoita syömistäni silloin kun syön. Minä syön yhden kerran päivässä itseni niin kylläiseksi kun mahdollista. Joku voi kutsua sitä ahmimiseksi, minä kutsun sitä kylläiseksi tulemiseksi. On helppoa olla päivä syömättä ja kieltäytyä ihan kaikesta, kun tietää että illalla odottaa palkinto ja voi syödä PALJON, mutta silti en liho, koska yhdellä kertaa on hankala syödä yli kulutuksen, jos syö siis normaalia ruokaa ja vielä jälkiruuan. Kylläisenä myös nukkuu todella hyvin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe