Mikä ihmeen villitys rekkakuskeille on tullut aivan henk.auton peräpuskurissa ajosta. Olen kiinnittänyt viimeaikoina tähän huomiota ja totta se on. Itse ajoin uudella kiiltävällä autollani 80 km/h rajoitusalueella n.85 km/h kunnes rekka liimaantui aivan perääni kiinni. Nostin nopeutta 90 km/h:n ja näin teki myös takana tuleva rekka. Vain mäkien ansiosta sain kaulaa ko.rekkaan, kun en kehdannut kovin ylinopeuttakaan lähteä ajamaan. Ette te saa rekkaanne pysähtymään, kun edellä ajava henk.auto tekee äkkijarrutuksen. Mitä siitä seuraa ?
Rekkamiehet, kyllä se rekan suuruus ja voima huomataan ilman peräpuskurissa kiinniajoakin, ei tämmösillä keinoilla kannata lähteä tärkeilemään.
Rekalla peräpuskurissa...
164
17599
Vastaukset
- CC
Päästä ohi vaan niin ei tartte ruikuttaa.
- Silminnäkijä
Erityisesti 1 -tiellä meno on mennyt raskaan liikenteen
osalta jotenkin pahemmaksi. Monet rekat ajavat sitä 80km/h, mikä
käsittääkseni on suurin sallittu näin painavalle ajoneuvolle.
Nyt on joukossa alkanut esiintymään näitä 100km/h kulkevia rekkoja.
Ei siinä vielä mitään, mutta yleensä nämä rekat eivät myöskään hiljennä
lukuisien 60km/h alueiden kohdalla, vaan "karkaavat" henkilöautolta näissä kohdissa
horisonttiin, jos ovat edessä.
Lisäksi 1 -tien ohituskaistalla ei enää etukäteen tiedä, pääseekö normaalisti ohi ylämäessä yleensä hiljentävästä rekasta vai
onko se tällainen sataa ohituskaistalla yrittävä rekka, joka haittaa ohitusta, ja parhaassa tapauksessa siirtyy vielä vasemmalle kaistalle
kesken ohituksen. Lisäksi pimeällä meno on yleensä vielä hillittömämpää.
Tärkein asia, mihin pitää puuttua ankaralla kädellä, on täyttä vauhtia myös 60km/h rajoitusalueen
läpi ajavat rekat. Teko on silloin niin törkeä, että seuraamus täytyy olla riittävän kova ja suhteessa myös
auton painoon ja älyttömään jarrutusmatkaan! - poliisi
Silminnäkijä kirjoitti:
Erityisesti 1 -tiellä meno on mennyt raskaan liikenteen
osalta jotenkin pahemmaksi. Monet rekat ajavat sitä 80km/h, mikä
käsittääkseni on suurin sallittu näin painavalle ajoneuvolle.
Nyt on joukossa alkanut esiintymään näitä 100km/h kulkevia rekkoja.
Ei siinä vielä mitään, mutta yleensä nämä rekat eivät myöskään hiljennä
lukuisien 60km/h alueiden kohdalla, vaan "karkaavat" henkilöautolta näissä kohdissa
horisonttiin, jos ovat edessä.
Lisäksi 1 -tien ohituskaistalla ei enää etukäteen tiedä, pääseekö normaalisti ohi ylämäessä yleensä hiljentävästä rekasta vai
onko se tällainen sataa ohituskaistalla yrittävä rekka, joka haittaa ohitusta, ja parhaassa tapauksessa siirtyy vielä vasemmalle kaistalle
kesken ohituksen. Lisäksi pimeällä meno on yleensä vielä hillittömämpää.
Tärkein asia, mihin pitää puuttua ankaralla kädellä, on täyttä vauhtia myös 60km/h rajoitusalueen
läpi ajavat rekat. Teko on silloin niin törkeä, että seuraamus täytyy olla riittävän kova ja suhteessa myös
auton painoon ja älyttömään jarrutusmatkaan!Ihmettelin kirjoittelun runsautta po aiheesta. Se tuntuu peilaavan hyvin yleistä käyttäytymistä liikenteessä. Itsekkyys ja röyhkeys lisääntyy jatkuvasti, eikä valvontaan ole riittäviä resursseja. Rekkamiesten moittimiset ovat suurimmalta osalta ymmärtämättömien yleistyksiä. Toki rekkamiehiinkin mahtuu monenlaisia, mutta pääsääntöisesti voi sanoa, että ovat tieliikenteen parhaimmistoa. Iso auto ja sen virhe vaan huomataan helpommin ja muistetaan paremmin. Meitäkin näytään moittivan. Kyllä varmasti puutumme rekkojen virheisiin samalla tavalla kuin muittenkin, jos vaan oma työtilanteemme sen mahdollistaa. Ulkopuolinen ei tiedä millaisia tehtäviä poliisiauton sisällä on kulloinkin menossa. Kyllä jutun aiheesta, "nuuskimisesta" on ihan omia ratsioitakin pidetty ja runsaasti rapsuja kirjoteltu, valitettavasti vai pikkuautojen kuskeille 100 kertaa rekkoja enemmän, koska pikkuautot syyllistyvät tähän rikkeeseen useita satoja kertoja enemmän kuin rekat. Avatkaapa ihmiset silmänne! Lähes joka rekan takapuskurissa roikkuu pikkuauto ohitusta kyttäämässä. Niitä on niin paljon, ettei poliisi pysty millään ongelmaa poistamaan. Asennemuutos on ainut ratkaisu. Liikenteessäkin pätee sanonta: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Muistakaamme siis ottaa toisemme myönteisesti huomioon. Kun olette kohtelias rekalle, saatte takuuvarmasti kiitoksenkin käytöksestänne! Hyvää matkaa ja rauhallista mieltä joululiikenteeseen!
- heh
poliisi kirjoitti:
Ihmettelin kirjoittelun runsautta po aiheesta. Se tuntuu peilaavan hyvin yleistä käyttäytymistä liikenteessä. Itsekkyys ja röyhkeys lisääntyy jatkuvasti, eikä valvontaan ole riittäviä resursseja. Rekkamiesten moittimiset ovat suurimmalta osalta ymmärtämättömien yleistyksiä. Toki rekkamiehiinkin mahtuu monenlaisia, mutta pääsääntöisesti voi sanoa, että ovat tieliikenteen parhaimmistoa. Iso auto ja sen virhe vaan huomataan helpommin ja muistetaan paremmin. Meitäkin näytään moittivan. Kyllä varmasti puutumme rekkojen virheisiin samalla tavalla kuin muittenkin, jos vaan oma työtilanteemme sen mahdollistaa. Ulkopuolinen ei tiedä millaisia tehtäviä poliisiauton sisällä on kulloinkin menossa. Kyllä jutun aiheesta, "nuuskimisesta" on ihan omia ratsioitakin pidetty ja runsaasti rapsuja kirjoteltu, valitettavasti vai pikkuautojen kuskeille 100 kertaa rekkoja enemmän, koska pikkuautot syyllistyvät tähän rikkeeseen useita satoja kertoja enemmän kuin rekat. Avatkaapa ihmiset silmänne! Lähes joka rekan takapuskurissa roikkuu pikkuauto ohitusta kyttäämässä. Niitä on niin paljon, ettei poliisi pysty millään ongelmaa poistamaan. Asennemuutos on ainut ratkaisu. Liikenteessäkin pätee sanonta: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Muistakaamme siis ottaa toisemme myönteisesti huomioon. Kun olette kohtelias rekalle, saatte takuuvarmasti kiitoksenkin käytöksestänne! Hyvää matkaa ja rauhallista mieltä joululiikenteeseen!
Niinpä...ihan sama se on roikkuuko siellä puskurissa 60 tonnin rekka tai 1000 kg:n
pieni henkilöauto. Sossulan koko lainsäädäntö lähtee siitä, että kaikki teot pyritään
näkemään "tasa-arvoisina". Joskus ylinopeudesta saa suuremman sakon kuin kuolonkolarista.
Ylipäätään tällaisten tonnierojen salliminen samoilla kapeilla teillä ja kaikilla
mahdollisilla keleillä tekee koko lopusta liikenneturvallisuustyöstä
eräänlaista "kerhotoimintaa".
- tur-val-li-suus-vä-li
... joka ei osaa ohittaa/ei käsitä ajavansa liian lähellä (= 80km:n nopeudella etäisyys edellä ajavaan alle 50m) voidaan jättää ylämäkeen miettimään tyhmyyttään
pudottamalla rauhallisesti nopeus n 60km:iin/h. Toimii.- Niina
Tuo oli paras neuvo mitä olen kuullut ja testaan sen heti kun taas joku rekkakuski on mun hattuhyllyllä, sillä se tunne tulee kun ajaa pikkukotterolla.
En jaksa ymmärtää mikä mättää ns ammattikuljettajaa roikkumalla mun puskurissa, annan tietä, lasken nopeutta, annan vilkulla merkin, mutta eikun siellä vaan takana pysytään. - Anonyymi
Niina kirjoitti:
Tuo oli paras neuvo mitä olen kuullut ja testaan sen heti kun taas joku rekkakuski on mun hattuhyllyllä, sillä se tunne tulee kun ajaa pikkukotterolla.
En jaksa ymmärtää mikä mättää ns ammattikuljettajaa roikkumalla mun puskurissa, annan tietä, lasken nopeutta, annan vilkulla merkin, mutta eikun siellä vaan takana pysytään.Ajat alinopeutta maantiellä ja ihmettelet ettei muut halua ajaa sinun säännöilläsi.
Jos sinulla mittari näyttää 85 km/h, niin todellinen nopeus on jotain ~75 km/h.
Jos haluat körötellä alinopeutta niin laske edes muut ohi.
Jos sinä ajat 75 km/h niin ei rekat pääse sinusta heittämällä ohi, niissä kun on nopeudenrajoitin säädetty max. 89 km/h...
10 km/h nopeuserolla ei ohitella, kokeile itse ohittaa rekka vastaavalla nopeuserolla...
Väistä reilusti esim. bussipysäkille, mutta muista siitäkin antaa ajoissa suuntamerkki, se kun teiltä leikkiautoilijoilta yleensä unohtuu... - AM
kirjoitti:
Ajat alinopeutta maantiellä ja ihmettelet ettei muut halua ajaa sinun säännöilläsi.
Jos sinä ajat 75 km/h niin ei rekat pääse sinusta heittämällä ohi, niissä kun on nopeudenrajoitin säädetty max. 89 km/h...
10 km/h nopeuserolla ei ohitella, kokeile itse ohittaa rekka vastaavalla nopeuserolla...
Väistä reilusti esim. bussipysäkille, mutta muista siitäkin antaa ajoissa suuntamerkki, se kun teiltä leikkiautoilijoilta yleensä unohtuu...Mitäs teet silloin, kun pimeällä huomaat bussi- ym. pysäkit vähän liian myöhään. Tie on jäässä, joten saisit jarruttaa lukkojarrutuksella, että ehdit hidastaa riittävästi ennen pysäkkiä. Teetkö sinä mielelläsi lukkojarrutuksen, kun rekka on puskurissa kiinni? Jutun juoni kun on siinä, että siinä vaiheessa, kun pysäkin näkee ja laittaa vilkun päälle, ei ole enää aikaa kevyesti jarruttamalla pysähtyä.
- Anonyymi
AM kirjoitti:
Mitäs teet silloin, kun pimeällä huomaat bussi- ym. pysäkit vähän liian myöhään. Tie on jäässä, joten saisit jarruttaa lukkojarrutuksella, että ehdit hidastaa riittävästi ennen pysäkkiä. Teetkö sinä mielelläsi lukkojarrutuksen, kun rekka on puskurissa kiinni? Jutun juoni kun on siinä, että siinä vaiheessa, kun pysäkin näkee ja laittaa vilkun päälle, ei ole enää aikaa kevyesti jarruttamalla pysähtyä.
Jos et näe bussipysäkkiä tarpeeksi kaukaa tehdäksesi hallitun ja rauhallisen jarrutuksen jne. niin sinulla on ilmeisesti näössä sen verran vikaa että voisit jättää ajohommat kokonaan.
- AM
kirjoitti:
Jos et näe bussipysäkkiä tarpeeksi kaukaa tehdäksesi hallitun ja rauhallisen jarrutuksen jne. niin sinulla on ilmeisesti näössä sen verran vikaa että voisit jättää ajohommat kokonaan.
Jos et ymmärrä, että pimeässä, kun vastaan tulee jatkuvana letkana autoja, ei näkyvyys tien laitaan ole kummoinen, voisit jättää ajattelun muille. Lienet ilmeisesti niitä kaikkitietäviä helsinkiläisiä autoilijoita, jotka luulevat että jokapaikassa on samanlaiset valaistus- ja keliolosuhteet kuin sinun työmatkallasi. Käypäs joskus sen kehä3:n ulkopuolella tutustumassa muuhun Suomeen. Voisi vähän avartaa sinunkin näkemyksiäsi. Joka paikassa kun ei ole katulamppuja valaisemassa bussipysäkkiä.
- Niina
kirjoitti:
Ajat alinopeutta maantiellä ja ihmettelet ettei muut halua ajaa sinun säännöilläsi.
Väistä reilusti esim. bussipysäkille, mutta muista siitäkin antaa ajoissa suuntamerkki, se kun teiltä leikkiautoilijoilta yleensä unohtuu...Minä en aja alinopeutta vaan todellista tarkistettua, eli köröttele sinä pappa rauhassa ja anna tietä muille ;-)
Sinä varmaan ajoit jo talvisodan aikaan ja sen kyllä huomaa käytöksestä, kiitos siitä. - ohris
AM kirjoitti:
Jos et ymmärrä, että pimeässä, kun vastaan tulee jatkuvana letkana autoja, ei näkyvyys tien laitaan ole kummoinen, voisit jättää ajattelun muille. Lienet ilmeisesti niitä kaikkitietäviä helsinkiläisiä autoilijoita, jotka luulevat että jokapaikassa on samanlaiset valaistus- ja keliolosuhteet kuin sinun työmatkallasi. Käypäs joskus sen kehä3:n ulkopuolella tutustumassa muuhun Suomeen. Voisi vähän avartaa sinunkin näkemyksiäsi. Joka paikassa kun ei ole katulamppuja valaisemassa bussipysäkkiä.
Milläs kuvittelet niiden bussikuskien siihen pysäkille pystyvän jarruttamaan?
Ai että mua korpee juuri tuollaiset teiden ritarit jotka luulevat olevansa...., en keksi edes sanaa sille...
Suosittelisin sinulle kuitenkin siirtymistä bussiin/silmälääkäriin, matkailu meinaan avartaa näkisit samalla kuinka se bussi pystyy siihen pysäkille stoppaamaan... Muuallakin kuin eteläsuomessa.
Jos näette että rekka tulee teidän puskuriin 80 nopeus alueella niin silloin sen rekan vauhti on todennäköisesti 89-90km/h max. se tekee töitä siellä ratin takana joten mitäs jos annetaan sen rikkoa max 10km/h tunnissa nopeusrajoitusta, ja tehdään me sille tilaa..
Ethän sinäkään halua että joku mulkku tulee sinun työpaikallasi hidastamaan sinun työntekoasi joka on pois sinun vapaa ajasta? Jos näin on kerro ihmeessä missä olet töissä, minä tulen häiritsemään työntekoasi..
Rekka painaa noin 60tonnia ja niillä hemmoilla saattaa olla pikkasen pinna kireellä jos joku urpo tulee ja tiputtaa niiden vauhdin 50km/h jossain ylämäessä, näin talvella varsinkin kun on jäätä ja loskaa se rekka jää siihen mäkeen jos sinne ei pääse vauhdilla laskemaan!!
tässä karkaistu esimerkki? Parhaimmassa tapauksessa rekka lähtee valumaan taaksepäin holtittomasti ja sitä päin laskettelee joku mukava perhe matkalla lomalle ja 1 vuotias lapsi kuolee, tätäkö haluat kun rupeat jarruttelemaan mäessä?
No turvallista matkaa kaikille liikenteessä, muistakaa käydä optikoilla säännöllisin väliajoin se valaisee niin silmiä kuin ruumistakin eikä päätä enää särje sen jälkeen..
hmm Idiootit - Mä:)
ohris kirjoitti:
Ai että mua korpee juuri tuollaiset teiden ritarit jotka luulevat olevansa...., en keksi edes sanaa sille...
Suosittelisin sinulle kuitenkin siirtymistä bussiin/silmälääkäriin, matkailu meinaan avartaa näkisit samalla kuinka se bussi pystyy siihen pysäkille stoppaamaan... Muuallakin kuin eteläsuomessa.
Jos näette että rekka tulee teidän puskuriin 80 nopeus alueella niin silloin sen rekan vauhti on todennäköisesti 89-90km/h max. se tekee töitä siellä ratin takana joten mitäs jos annetaan sen rikkoa max 10km/h tunnissa nopeusrajoitusta, ja tehdään me sille tilaa..
Ethän sinäkään halua että joku mulkku tulee sinun työpaikallasi hidastamaan sinun työntekoasi joka on pois sinun vapaa ajasta? Jos näin on kerro ihmeessä missä olet töissä, minä tulen häiritsemään työntekoasi..
Rekka painaa noin 60tonnia ja niillä hemmoilla saattaa olla pikkasen pinna kireellä jos joku urpo tulee ja tiputtaa niiden vauhdin 50km/h jossain ylämäessä, näin talvella varsinkin kun on jäätä ja loskaa se rekka jää siihen mäkeen jos sinne ei pääse vauhdilla laskemaan!!
tässä karkaistu esimerkki? Parhaimmassa tapauksessa rekka lähtee valumaan taaksepäin holtittomasti ja sitä päin laskettelee joku mukava perhe matkalla lomalle ja 1 vuotias lapsi kuolee, tätäkö haluat kun rupeat jarruttelemaan mäessä?
No turvallista matkaa kaikille liikenteessä, muistakaa käydä optikoilla säännöllisin väliajoin se valaisee niin silmiä kuin ruumistakin eikä päätä enää särje sen jälkeen..
hmm IdiootitSinä käsket muut optikolle, minä sinua tutustumaan suomenkieleen:)
"tässä karkaistu esimerkki"
Ihan hyvä sana omalle paikalleen, mutta tuskin esimerkiksi:)
On ne rekat vaarallisia vehkeitä jos niille ei voi mäkeen ajaa hiljaa?
Pois semmoset kaikki tieltä hitto soikoon.
Minulla nuo rekan roikkumiset tapahtuu 80km/h tiellä ja itsellä vauhtia liki 100.
Että mikä hoppu sillä rekkakuskilla on ja minne kun vakionopeudensäätö rajoittaa kai hänen vauhtiaan?
Kuten täälläkin on huomattu osa rekkakuskeista on idiootteja ja se osa pilaa koko ammatin maineen. - V-6
ohris kirjoitti:
hmm IdiootitJutustasi päätellen et tiedosta itse aiheuttamaasi liikenneturvallisuuden vaarantamista,kysymyksessähän ei ole ainoastaan rekkojen käyttäytyminen ennen ylämäkiä vaan aivan suoralla tasaisella baanalla.Mistä se sitten johtuu jos ajan nopeusrajoitusten mukaan niin rekka hivuttautuu aivan puskuriini kiinni.Toki tiedän että rekoissa on rajottimet,ja ylämäkiin tultaessa pitää saada vauhtia ettei hyydy kesken kaiken.Toki silloin annan tilaa nostamalla nopeuteni tarpeeksi suureksi, että en haittaa rekan etenemisyä mäessä.Mutta miksi pitäisi tehdä sama mäettömässä tiestössä.PS.autoni mittari on kalibroitu sellaiseksi että jos ajan 85 niin myös se pitää paikkaansa.Se että tulet häiritsemään työtäni niin siitä vaan,teen töitä rekkakuskien parissa joten tervetuloa satamaan.
- Nissan
Niina kirjoitti:
En jaksa ymmärtää mikä mättää ns ammattikuljettajaa roikkumalla mun puskurissa, annan tietä, lasken nopeutta, annan vilkulla merkin, mutta eikun siellä vaan takana pysytään.Minä sain viime kesänä yhdessä ylämäessä rekan perääni roikkumaan. Painoin kytkinjalalla jarrupoljinta sen verran, että jarruvalo syttyi. Rekka pysähtyi kuin seinään.
Suosittelen. Mutta tehkää mieluummin suoralla tieosuudella, mutkassa rekka voi levitä tielle. - Niina
Nissan kirjoitti:
Minä sain viime kesänä yhdessä ylämäessä rekan perääni roikkumaan. Painoin kytkinjalalla jarrupoljinta sen verran, että jarruvalo syttyi. Rekka pysähtyi kuin seinään.
Suosittelen. Mutta tehkää mieluummin suoralla tieosuudella, mutkassa rekka voi levitä tielle.Minä teen tuota aina kun joku on liian lähellä minua, joskus se auttaa, aina ei.
- jonne
Niina kirjoitti:
En jaksa ymmärtää mikä mättää ns ammattikuljettajaa roikkumalla mun puskurissa, annan tietä, lasken nopeutta, annan vilkulla merkin, mutta eikun siellä vaan takana pysytään.Uskon että paras oppi on kokeilla kohteliaita tilanteita työharjoittelulla,(useita vuosia myös silloin kun muut nukkuu.)jossakin ns."laatufirmassa". ei puskureissa oleminen ole mukavaa,toisaalta painava kalusto yrittää pitää n.85 km/h vauhtia mikä henkilö-autoista tuntuu hurjalta mittarivirheineen,ohitus ei tahdo onnistua kiitorataa lyhyemmillä jaksoilla(pitää olla näkyväisyyttäkin),paljonko kuluu metrejä n.5 km/nopeuserolla .useimmiten ohitusta alkaa halajamaan kun edellä ajavan ajotunnelma vaihtelee maisemien mukaan välillä 80km/h taas hetken päästä75 km/h mahdollinen kiusanteko lisäkuormaksi työtään tekevälle.
- ohris
V-6 kirjoitti:
Jutustasi päätellen et tiedosta itse aiheuttamaasi liikenneturvallisuuden vaarantamista,kysymyksessähän ei ole ainoastaan rekkojen käyttäytyminen ennen ylämäkiä vaan aivan suoralla tasaisella baanalla.Mistä se sitten johtuu jos ajan nopeusrajoitusten mukaan niin rekka hivuttautuu aivan puskuriini kiinni.Toki tiedän että rekoissa on rajottimet,ja ylämäkiin tultaessa pitää saada vauhtia ettei hyydy kesken kaiken.Toki silloin annan tilaa nostamalla nopeuteni tarpeeksi suureksi, että en haittaa rekan etenemisyä mäessä.Mutta miksi pitäisi tehdä sama mäettömässä tiestössä.PS.autoni mittari on kalibroitu sellaiseksi että jos ajan 85 niin myös se pitää paikkaansa.Se että tulet häiritsemään työtäni niin siitä vaan,teen töitä rekkakuskien parissa joten tervetuloa satamaan.
Olet kyllä aivan oikeassa tuossa suhteessa.
Anteeksi jos innostuin pikkasen liikaa, sitä se tekee kun täällä yöllä hilluu ja menettää malttinsa...
Itse en rekkaa aja, vaikka kortti löytyykin..
Itse lisään kaasua ja poistun paikalta jos joku liimautuu puskuriin, toinen vaihtoehto olisi mennä tiensivuun.. toisaalta minullehan se on aivan sama mitä teette kunhan muistatte että se 60t painaa aika paljon auton kuin auton takakontissa.. en kyllä ymmärrä toisaalta niitä rekkakuskeja jotka eivät osaa säätää vakionopeudensäädintä esim 85km/h jos se on edelläajavan vauhti... - Nissan
Niina kirjoitti:
Minä teen tuota aina kun joku on liian lähellä minua, joskus se auttaa, aina ei.
Olen huomannut kokemuksesta, että kyllä auttaa.
Pitää vain tarkkaan valita aika ja paikka. Kaarteessa ei pidä tehdä eikä myöskään, jos on vastaantulijoita. En nimittäin mitenkään halua, että liemi- tai halkokuorma (=öljy- tai tukkilasti) leviää tämän takia tielle. Miksiköhän muuten noita rekkojen kaatumisuutisia on ruvennut olemaan lehdissä tarpeettoman paljon. Johtuuko juuri siitä, että rekka ajaa liian lähellä edelläajavaa ja joutuu ykskaks-yllättäen jarruttamaan. Ja sitten vain homma karkaa hanskasta...
Rekkakuskit: kertokaa, miksi ajatte edessänne olevan henkilöauton takapuskurissa kiinni. Olisi kiva vilkaista vähän teidänkin sielunelämäänne. Tuskin te sitä ihan kiusallanne teette... - jj
kirjoitti:
Väistä reilusti esim. bussipysäkille, mutta muista siitäkin antaa ajoissa suuntamerkki, se kun teiltä leikkiautoilijoilta yleensä unohtuu...Eipä taida rajoittimet toimia kaikissa rekoissa, lievän ylinopeuden jälkeenkin on rekat puskurissa roikkumassa.
- Hmmm
kirjoitti:
Väistä reilusti esim. bussipysäkille, mutta muista siitäkin antaa ajoissa suuntamerkki, se kun teiltä leikkiautoilijoilta yleensä unohtuu.....joku "maantien kuningas" ollut kirjailijana kun niin nuukalle ottaa nopeudet. "Ajat alinopeutta maantiellä".. hahhah.. mitä on alinopeus? Mikä on Suomessa "alin sallittu nopeus"? Sitä lakia todella kaivataan että rajusti rankaistaan liian lähellä perässä ajavaa.. pääsevät onnettomat edes liioista rahoistaan. eroon.
Sopis teidän muuten oppia ajamaan niitä rekkojanne niin ettette kokoa hirveitä jonoja peräänne. Siinä muka neuvomassa miten päästetään ohi. Montakohan henkilöautoilijaa kiroilee rekkojen perässä kun ne ylämäissä junnaa viittäkymppiä sitten mäen harjalle päästyään taas saavat vauhtia vanttuisiinsa ja jono perässä sen kuin kasvaa. Vaan onko kukaan koskaan nähnyt rekkakuskia joka olis päästänyt ohi? - toimii
jj kirjoitti:
Eipä taida rajoittimet toimia kaikissa rekoissa, lievän ylinopeuden jälkeenkin on rekat puskurissa roikkumassa.
Rajoittimien on pakko toimia, sillä ne ova osa ajovalvontalaitteita, mitä poliisi valvoo. Mutta, kun 60 tonnia lähtee lievässäkin myötäleessä liikkeelle, ei pakokaasujarru pysty välttämättä pitämään nopeutta asetusnopeuden alapuolella vaan kuskin pitää lepuutella jalkaansa käyttöjarrulla, missä ei ole jatkuvasti tehtynä mitään mieltä. Yrittäkääpä muuten kuvitella mielessänne, kuinka pitkälle ja millä vauhdilla tuommoinen 60-tonninen möhkäle rullaa mäen päältä. Siinä ei ilmanvastukset paljoa tunnu.
- kavaljeeri
Niina kirjoitti:
En jaksa ymmärtää mikä mättää ns ammattikuljettajaa roikkumalla mun puskurissa, annan tietä, lasken nopeutta, annan vilkulla merkin, mutta eikun siellä vaan takana pysytään.Kerrot näyttäväsi vilkulla että ohita. Mutta kaveri joka istuu 2 metriä sinun yläpuolella näkee jotain mitä sinä et näe tai osaa arvioida ohitukseen tarvittavan tilan tarkemmin kuin sinä eikä voi lähteä ohittamaan, kun näkee ettei ohitus sinua kiilaamatta onnistu ja saattaa kuitenkin olla että kaltaisesi vilkunnäyttäjä on joskus ennenkin näyttänyt vilkulla: ohita, ja toisen ohittaessa kiristänyt juuri sen verran ettei ohitus onnistu... Paras tapa on katsoa paikka, jossa voit antaa reilusti tilaa ohittaa katsomalla ensin, että suoraa riittää, näyttää vilkulla merkki ja sitten siirtyä mahdollisuuksiesi mukaan mahdollisimman lähelle tien oikeaa reunaa ja siellä ajaessa hidastaa vauhtia tai sitten vain väistää bussipysäkin tai kääntyvän kaistan kautta. Lisäksi, katso sinäkin mittarivirheesi, ellet vielä ole sitä tehnyt - voit hämmästyä :)
Ne kaverit on töissä, muistetaan se, heilläkin voi olla paha päivä ja mistä tiedät monesko jarruttaja hänen edessään sinä päivänä olet?? - Niina
kavaljeeri kirjoitti:
Kerrot näyttäväsi vilkulla että ohita. Mutta kaveri joka istuu 2 metriä sinun yläpuolella näkee jotain mitä sinä et näe tai osaa arvioida ohitukseen tarvittavan tilan tarkemmin kuin sinä eikä voi lähteä ohittamaan, kun näkee ettei ohitus sinua kiilaamatta onnistu ja saattaa kuitenkin olla että kaltaisesi vilkunnäyttäjä on joskus ennenkin näyttänyt vilkulla: ohita, ja toisen ohittaessa kiristänyt juuri sen verran ettei ohitus onnistu... Paras tapa on katsoa paikka, jossa voit antaa reilusti tilaa ohittaa katsomalla ensin, että suoraa riittää, näyttää vilkulla merkki ja sitten siirtyä mahdollisuuksiesi mukaan mahdollisimman lähelle tien oikeaa reunaa ja siellä ajaessa hidastaa vauhtia tai sitten vain väistää bussipysäkin tai kääntyvän kaistan kautta. Lisäksi, katso sinäkin mittarivirheesi, ellet vielä ole sitä tehnyt - voit hämmästyä :)
Ne kaverit on töissä, muistetaan se, heilläkin voi olla paha päivä ja mistä tiedät monesko jarruttaja hänen edessään sinä päivänä olet??Tuntuu nyt että koko juttu menee p-jauhamiseksi.
Tietysti katson paikan kun näytän vilkulla merkin, yleensä pitkä suora että kyllä sen REKKAKUSKINKIN pitäisi nähdä ohituspaikka, mutta kun se haluaa vaan pussaa mun puskuria!
Jos haluaa ohi niin auttaako se että on perässä kiinni, eikö ole sama vaikka lähtee ottaan vauhtia kauempaa minusta, JOS HALUAA OHI.
Mutta kun kyse on vaan ajotavasta, halusta olla paikassa mistä minä näen rekan valot peilistä.
Kuinka paljon on silloin välimatkaa?
Kuinka paljon laki vaati esmes 80km tiellä väliä?
Jos porukat alkaa kiusaan perässäroikkuvaa rekkamiestä, niin kenessä vika?
Tietääkö rekkakuski kuinka mones roikkuja on minun perässä sinä päivänä?
Minä olen tarkistanut USEIN mittarini todellisen nopeudenm, mutta oletko SINÄ? - Niina
kavaljeeri kirjoitti:
Kerrot näyttäväsi vilkulla että ohita. Mutta kaveri joka istuu 2 metriä sinun yläpuolella näkee jotain mitä sinä et näe tai osaa arvioida ohitukseen tarvittavan tilan tarkemmin kuin sinä eikä voi lähteä ohittamaan, kun näkee ettei ohitus sinua kiilaamatta onnistu ja saattaa kuitenkin olla että kaltaisesi vilkunnäyttäjä on joskus ennenkin näyttänyt vilkulla: ohita, ja toisen ohittaessa kiristänyt juuri sen verran ettei ohitus onnistu... Paras tapa on katsoa paikka, jossa voit antaa reilusti tilaa ohittaa katsomalla ensin, että suoraa riittää, näyttää vilkulla merkki ja sitten siirtyä mahdollisuuksiesi mukaan mahdollisimman lähelle tien oikeaa reunaa ja siellä ajaessa hidastaa vauhtia tai sitten vain väistää bussipysäkin tai kääntyvän kaistan kautta. Lisäksi, katso sinäkin mittarivirheesi, ellet vielä ole sitä tehnyt - voit hämmästyä :)
Ne kaverit on töissä, muistetaan se, heilläkin voi olla paha päivä ja mistä tiedät monesko jarruttaja hänen edessään sinä päivänä olet??Tuntuu nyt että koko juttu menee p-jauhamiseksi.
Tietysti katson paikan kun näytän vilkulla merkin, yleensä pitkä suora että kyllä sen REKKAKUSKINKIN pitäisi nähdä ohituspaikka, mutta kun se haluaa vaan pussaa mun puskuria!
Jos haluaa ohi niin auttaako se että on perässä kiinni, eikö ole sama vaikka lähtee ottaan vauhtia kauempaa minusta, JOS HALUAA OHI.
Mutta kun kyse on vaan ajotavasta, halusta olla paikassa mistä minä näen rekan valot peilistä.
Minä olen tarkistanut USEIN mittarini todellisen nopeuden, mutta oletko SINÄ? - kavaljeeri
Niina kirjoitti:
Tuntuu nyt että koko juttu menee p-jauhamiseksi.
Minä olen tarkistanut USEIN mittarini todellisen nopeudenm, mutta oletko SINÄ?Kiitos huomioonotosta, mutten kai mainitsisi asiaa, ellen itse niin tekisi joka kerta, jolloin se on mahdollista. Monet vain ovat "mittarinlukijoita" ja uskovat että "vain minun autoni mittari näyttää oikein - te kaaharit"!!!
Mutta edelleen, parahin Niína - oletko itse tielläliikkuessasi töissä vai oletko siellä kenties se "liikkuva shikaani"? - Niina
kavaljeeri kirjoitti:
Kiitos huomioonotosta, mutten kai mainitsisi asiaa, ellen itse niin tekisi joka kerta, jolloin se on mahdollista. Monet vain ovat "mittarinlukijoita" ja uskovat että "vain minun autoni mittari näyttää oikein - te kaaharit"!!!
Mutta edelleen, parahin Niína - oletko itse tielläliikkuessasi töissä vai oletko siellä kenties se "liikkuva shikaani"?Joku rekkakuski haukku meitä jotka jäämme jalkoihin ajamalla liian hiljaa ja sinä haukut kaahariksi.
Minä kun en tunnusta kumpaakaan.
Kiitos kuitenkin nimityksestä.
Mikä on liikkuva-shikaani?
Minä ajan työmatkat päivittäin, eli suurinosa ajosta on pakollista, tai tietysti voisi käyttää taksia.
Tai liftata rekan kyytiin, se kun on niin turvallinen tappoväline. - kavaljeeri
Niina kirjoitti:
Joku rekkakuski haukku meitä jotka jäämme jalkoihin ajamalla liian hiljaa ja sinä haukut kaahariksi.
Minä ajan työmatkat päivittäin, eli suurinosa ajosta on pakollista, tai tietysti voisi käyttää taksia.
Tai liftata rekan kyytiin, se kun on niin turvallinen tappoväline.en sano kaahariksi,jos mittarisi näyttää suurempaa lukemaa kuin todellisuudessa ajat,halusin vain muistuttaa siitä,että mitä puskurituntumassa ajava rekkakuski saattaa miettiä,ellei sitten ole muuten sinusta kiinnostunut.Muuten,mitä teet vastaavassa tilanteessa,kun lähituntumassa ajaa henkilöauto?Teetkö hänelle samalla tavalla?Otat neuvosta vaarin,alat ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin,jopa jarrutat äkkiä ja olet aiheuttaa kolarin?Yksi tarkennus:tämä huomautus ei ole kohdistettu yksinomaan sinuun vaan kaikkiin jotka ottavat annetun jarrutusohjeen liiankin todesta ja aiheuttavat hankaluuksia,jopa suoranaisia vaaratilanteita niille,jotka ajavat kiusaamasi rekan tai henkilöauton takana.Liikenteen kun ei tulisi olla kiukun tai muun pahan olon purkutie vaan tapa sovussa siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman turvallisesti.En epäile,ettetkö sinä ole järkevä autoilija,toivon jokaisen;minunkin;oppivan tästä keskustelusta ja miettivän omia ajotapojamme,niille kun me ensisijaisesti voimme tehdä jotakin.Muiden ajotapoihin puuttuminen tulisi jättää niille,joille siihen on annettu valtuutus.Mahdollisimman paljon turvallisia ja hyviä ajokilometrejä ja toivottavasti kaikki tähän osallistuneet pääsevät jokaiselta ajamaltaan matkalta aina turvallisesti ja hyvillä mielin perille.
- kavaljeeri
Niina kirjoitti:
Joku rekkakuski haukku meitä jotka jäämme jalkoihin ajamalla liian hiljaa ja sinä haukut kaahariksi.
Tai liftata rekan kyytiin, se kun on niin turvallinen tappoväline.en sano kaahariksi,jos mittarisi näyttää suurempaa lukemaa kuin todellisuudessa ajat,halusin vain muistuttaa siitä,että mitä puskurituntumassa ajava rekkakuski saattaa miettiä,ellei sitten ole muuten sinusta kiinnostunut.Muuten,mitä teet vastaavassa tilanteessa,kun lähituntumassa ajaa henkilöauto?Teetkö hänelle samalla tavalla?Otat neuvosta vaarin,alat ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin,jopa jarrutat äkkiä ja olet aiheuttaa kolarin?Yksi tarkennus:tämä huomautus ei ole kohdistettu yksinomaan sinuun vaan kaikkiin jotka ottavat annetun jarrutusohjeen liiankin todesta ja aiheuttavat hankaluuksia,jopa suoranaisia vaaratilanteita niille,jotka ajavat kiusaamasi rekan tai henkilöauton takana.Liikenteen kun ei tulisi olla kiukun tai muun pahan olon purkutie vaan tapa sovussa siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman turvallisesti.En epäile,ettetkö sinä ole järkevä autoilija,toivon jokaisen;minunkin;oppivan tästä keskustelusta ja miettivän omia ajotapojamme,niille kun me ensisijaisesti voimme tehdä jotakin.Muiden ajotapoihin puuttuminen tulisi jättää niille,joille siihen on annettu valtuutus.Mahdollisimman paljon turvallisia ja hyviä ajokilometrejä ja toivottavasti kaikki tähän osallistuneet pääsevät jokaiselta ajamaltaan matkalta aina turvallisesti ja hyvillä mielin perille.
- kavaljeeri
Niina kirjoitti:
Tai liftata rekan kyytiin, se kun on niin turvallinen tappoväline.en sano kaahariksi,jos mittarisi näyttää suurempaa lukemaa kuin todellisuudessa ajat,ajathan silloin alinopeutta.Halusin vain muistuttaa siitä,että mitä puskurituntumassa ajava rekkakuski saattaa miettiä,ellei sitten ole muuten sinusta kiinnostunut.Muuten,mitä teet vastaavassa tilanteessa,kun lähituntumassa ajaa henkilöauto?Teetkö hänelle samalla tavalla?Otat neuvosta vaarin,alat ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin,jopa jarrutat äkkiä ja olet aiheuttaa kolarin?Yksi tarkennus:tämä huomautus ei ole kohdistettu yksinomaan sinuun vaan kaikkiin jotka ottavat annetun jarrutusohjeen liiankin todesta ja aiheuttavat hankaluuksia,jopa suoranaisia vaaratilanteita niille,jotka ajavat kiusaamasi rekan tai henkilöauton takana.Liikenteen kun ei tulisi olla kiukun tai muun pahan olon purkutie vaan tapa sovussa siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman turvallisesti.En epäile,ettetkö sinä ole järkevä autoilija,toivon jokaisen;minunkin;oppivan tästä keskustelusta ja miettivän omia ajotapojamme,niille kun me ensisijaisesti voimme tehdä jotakin.Muiden ajotapoihin puuttuminen tulisi jättää niille,joille siihen on annettu valtuutus.Mahdollisimman paljon turvallisia ja hyviä ajokilometrejä ja toivottavasti kaikki tähän osallistuneet pääsevät jokaiselta ajamaltaan matkalta aina turvallisesti ja hyvillä mielin perille.
- Niina
kavaljeeri kirjoitti:
en sano kaahariksi,jos mittarisi näyttää suurempaa lukemaa kuin todellisuudessa ajat,halusin vain muistuttaa siitä,että mitä puskurituntumassa ajava rekkakuski saattaa miettiä,ellei sitten ole muuten sinusta kiinnostunut.Muuten,mitä teet vastaavassa tilanteessa,kun lähituntumassa ajaa henkilöauto?Teetkö hänelle samalla tavalla?Otat neuvosta vaarin,alat ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin,jopa jarrutat äkkiä ja olet aiheuttaa kolarin?Yksi tarkennus:tämä huomautus ei ole kohdistettu yksinomaan sinuun vaan kaikkiin jotka ottavat annetun jarrutusohjeen liiankin todesta ja aiheuttavat hankaluuksia,jopa suoranaisia vaaratilanteita niille,jotka ajavat kiusaamasi rekan tai henkilöauton takana.Liikenteen kun ei tulisi olla kiukun tai muun pahan olon purkutie vaan tapa sovussa siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman turvallisesti.En epäile,ettetkö sinä ole järkevä autoilija,toivon jokaisen;minunkin;oppivan tästä keskustelusta ja miettivän omia ajotapojamme,niille kun me ensisijaisesti voimme tehdä jotakin.Muiden ajotapoihin puuttuminen tulisi jättää niille,joille siihen on annettu valtuutus.Mahdollisimman paljon turvallisia ja hyviä ajokilometrejä ja toivottavasti kaikki tähän osallistuneet pääsevät jokaiselta ajamaltaan matkalta aina turvallisesti ja hyvillä mielin perille.
Teen kaikille perässäroikkujille saman, eli painan jarrua sen verran että jarruvalot palaa.
Usein se auttaa, sillä en halua että edes mopo roikuu puskurissa, syystä että se on hänelle itselleen vaarallista.
Samaa toivon minä että tämä juttu on edes yhden ihmisen saanut miettimään ajotapaansa, oli se sitten vaikka se mopopoika :-) - autokuski
Niina kirjoitti:
Tuntuu nyt että koko juttu menee p-jauhamiseksi.
Minä olen tarkistanut USEIN mittarini todellisen nopeudenm, mutta oletko SINÄ?eikö se mene jakeluun ettei näillä rekoilla niin vaan ohitella kun auto ei kulje kun 88km/h.jos ajat 80 ja ohitan 88 siinä kestää kauan ja se aiheuttaa vaaratilanteita ja ruuhkia.ja siihen vielä sohjo keli päälle ja näille vehkeillä ei äkkijarrutuksia tehdä tai voi pistää saman tien mäntyarkun tilaukseen
- Niina
autokuski kirjoitti:
eikö se mene jakeluun ettei näillä rekoilla niin vaan ohitella kun auto ei kulje kun 88km/h.jos ajat 80 ja ohitan 88 siinä kestää kauan ja se aiheuttaa vaaratilanteita ja ruuhkia.ja siihen vielä sohjo keli päälle ja näille vehkeillä ei äkkijarrutuksia tehdä tai voi pistää saman tien mäntyarkun tilaukseen
Miksi sitten roikutaan puskurissa jos auto ei kulje kovempaa kun edellä menevä?
Kuinka monta sekuntia kuski voittaa kun ajaa liki minua?
Miksi sitten ei mennä ohi kun annan tietä ja LASKEN omaa nopeutta?
Siksi kun ratin takana istuu teiden ammattilainen joka hallitse kaikki tilanteet ½ sekunnin reaktioajalla ja siinä ajassa on myös jo jarrutettu rekka pysähdyksiin, semmonen ammattimies..
Sun mielestä niillä vehkeillä ei tehdä äkkijarrutuksia, miksi sitten roikut puskurissani odottaen että joudut sen tekeen?
Onko älyssä vikaa vai missä?
- Autoileva
Ei tule koskaan mieleen että se rekka kulkee 90 km tunnissa ei enempää joten jos ajelisit itse tuhansia km viikossa niin ymmärtäisit laittaa vilkun oikealle ja päästää se rekka ohitse. Ihme kun eivät ole menettäneet hermojaan ja lintanneet sinua vittuun edestään. POIS JALOISTA !. Ihmiset jotka työkseen ajavat 8-10 tuntia päivässä 5 pvä:ää viikossa ovat joskus hieman kireitä edessä körötteleviin pikkukotteroihin. IIitse ajan myöskin paljon mutta en rekalla. Kuitenkin säälin rekkakuskeja kun itse haen ohituspaikkaa ja huomaan että syy rekan hidasteluun on edellä köröttävä henkilökottero. Vituttaa minuakin suunnattomasti kyseiset sunnuntaiautoilijat ja vaaratilanteiden luojat.
- Vesku
niin vastaan tuleva miliisi poimii perässä roikkuvan juttu tuokiolle.
- turpauuno
Kyllä te ammattiautoilijat luulette olevanne teiden omistajia... Ettehän te itsekään osaa joustaa liikenteessä pätkääkään. Ei ihme, että teitä alikoulutettuja kuninkaita mollataan... jos ei koulutus ole maistunut, niin aletaan rekkakuskeiksi ja pädetään liikenteessä....
KOULUTTAUTUKAA JA VAIHTAKAA ALAA! - r-mies
turpauuno kirjoitti:
Kyllä te ammattiautoilijat luulette olevanne teiden omistajia... Ettehän te itsekään osaa joustaa liikenteessä pätkääkään. Ei ihme, että teitä alikoulutettuja kuninkaita mollataan... jos ei koulutus ole maistunut, niin aletaan rekkakuskeiksi ja pädetään liikenteessä....
KOULUTTAUTUKAA JA VAIHTAKAA ALAA!S..... kun tulet hollille töräytän perään, niin katsotaan kumpi vaihtaa alaa.
- r-mies
turpauuno kirjoitti:
KOULUTTAUTUKAA JA VAIHTAKAA ALAA!S..... kun tulet hollille töräytän perään, niin katsotaan kumpi vaihtaa alaa.
- turpauuno
r-mies kirjoitti:
S..... kun tulet hollille töräytän perään, niin katsotaan kumpi vaihtaa alaa.
Kylläpä tuosta vastauksestasi näkyi sivistyneisyys. Taisi mennä herne nenään kun alkoi tuo käsikin täristä painaessasi enteriä, vai etkö osaa käyttää konetta kunnolla.
- Steel jack
turpauuno kirjoitti:
Kylläpä tuosta vastauksestasi näkyi sivistyneisyys. Taisi mennä herne nenään kun alkoi tuo käsikin täristä painaessasi enteriä, vai etkö osaa käyttää konetta kunnolla.
Eli painu vittuun edestä ! Kaksi napautusta merkitsee vain sitä tunnelatausta jota edellä oleva näpytellessään tunsi eli suosittelisin ohjaaman sen riisikuppisi vittuun jarruttelemasta tai olet pannukakku tiellä jonka harakat ja varikset nokkivat kuten rusakon tai jäniksen joka on myös jäänyt rekan alle !
- turpauuno
Steel jack kirjoitti:
Eli painu vittuun edestä ! Kaksi napautusta merkitsee vain sitä tunnelatausta jota edellä oleva näpytellessään tunsi eli suosittelisin ohjaaman sen riisikuppisi vittuun jarruttelemasta tai olet pannukakku tiellä jonka harakat ja varikset nokkivat kuten rusakon tai jäniksen joka on myös jäänyt rekan alle !
Kiitos tulkinnasta. Se voi olla, että alaluokille jäänyt koulutus ei ole antanut valmiutta sanalliseen ja kirjalliseen lahjakkuuteen.
Asiaan mennäkseni. Nuo ns. teiden kuninkaat voisivat mennä itseensä ja opetella hieman tapoja. Ei ruuhka Suomessa voi rynniä toisen hanuriin kiinni, jotta jonon ensimmäinen ajaja nostaisi nopeutta.... ei rekkamieskään voi olla noin tyhmä, että luulisi tuon tehoavan. Samoja pässejä löytyy autoista riippumatta, oli sitten kyseessä rekka, kuorma-auto tai hlöauto!
Piti vaan hieman provosoida! - r-mies
turpauuno kirjoitti:
Helppohan siellä päätteen ääressä on vittuilla. Vähän koulutusta saanut ruipelo toimistorotta luulee olevansa suurikin kiho.
- turpauuno
r-mies kirjoitti:
Helppohan siellä päätteen ääressä on vittuilla. Vähän koulutusta saanut ruipelo toimistorotta luulee olevansa suurikin kiho.
Sinä sivistymätön moukka voisit hakeutua hoitoon. Taitaa olla hieman patoutumia, vai? Niin ja ennustajaa sinusta ei ainakaan tule! Ruipelo toimistorotta... jo on paskamahiselta hieltähaisevalta rahtarilta tekstiä. Ja jos tiedät mikä on korkeakoulu, niin sinäkin voisit hakea koulutksesi sieltä... mikäli olet edes lukiota käynyt. No toivottavasti kaikki rahtarit eivät ole noin täynnä patoutunutta vihaa muita tielläliikkujia kohtaan.... ei meinaan seuraukset ole kovinkaan hyvät!
- viiisas
turpauuno kirjoitti:
Sinä sivistymätön moukka voisit hakeutua hoitoon. Taitaa olla hieman patoutumia, vai? Niin ja ennustajaa sinusta ei ainakaan tule! Ruipelo toimistorotta... jo on paskamahiselta hieltähaisevalta rahtarilta tekstiä. Ja jos tiedät mikä on korkeakoulu, niin sinäkin voisit hakea koulutksesi sieltä... mikäli olet edes lukiota käynyt. No toivottavasti kaikki rahtarit eivät ole noin täynnä patoutunutta vihaa muita tielläliikkujia kohtaan.... ei meinaan seuraukset ole kovinkaan hyvät!
Opettele kírjoittamaan, jos luulet olevasi lukiot/korkeakoulut käynyt. Ei tarvi käydä korkeakouluja,jotta sinua viisaammaksi tulee. Vittu, massaa löytyy ja ajan ylitsesi tiellä tai missä vaan. Tollaset ruipelot runtataan vittuun tieltä.
- ohris
turpauuno kirjoitti:
Olisin mielelläni valmis vertailemaan minun sivistystasoa vastaan sinun? Missä se tehdään ja koska?
- autokuski
turpauuno kirjoitti:
KOULUTTAUTUKAA JA VAIHTAKAA ALAA!Korkeasti koulutettuna osakkaana kuljetuliikkeessä joudun joskus ruoriin itsekin. Kyllä meidän ammattilaisten toiveena olisi että ymmärrettäisiin henkilöauton ja rekan ero. Rekka on kuin valtamerilaiva ja henkilöauto moottorivene. Kysykääpä laivan kapteenilta kumpi väistää merellä. Jos rekkakuskit eivät olisi rauhallista, pitkäpinnaista ja ennenkaikkea joustavaa ammattilaisporukkaa, olisi tiet murskaantuneita romuja ja ihmisraatoja täynnä. Onneksi he ovat joustavia ammattilaisia, sillä kyllä rekan hytistä katsottuna muu liikenne näyttää nykyisin yhä enemmän piittaamattomien villien vasikoitten poukkoilulta. Kysykääpä kytiinpääsyä rekkareissulle. Voisi tehdä terää monelle vasikalle.Turpauuno taitaa olla varsinainen sonnimullikka.
- Automies
autokuski kirjoitti:
Korkeasti koulutettuna osakkaana kuljetuliikkeessä joudun joskus ruoriin itsekin. Kyllä meidän ammattilaisten toiveena olisi että ymmärrettäisiin henkilöauton ja rekan ero. Rekka on kuin valtamerilaiva ja henkilöauto moottorivene. Kysykääpä laivan kapteenilta kumpi väistää merellä. Jos rekkakuskit eivät olisi rauhallista, pitkäpinnaista ja ennenkaikkea joustavaa ammattilaisporukkaa, olisi tiet murskaantuneita romuja ja ihmisraatoja täynnä. Onneksi he ovat joustavia ammattilaisia, sillä kyllä rekan hytistä katsottuna muu liikenne näyttää nykyisin yhä enemmän piittaamattomien villien vasikoitten poukkoilulta. Kysykääpä kytiinpääsyä rekkareissulle. Voisi tehdä terää monelle vasikalle.Turpauuno taitaa olla varsinainen sonnimullikka.
"Onneksi he ovat joustavia ammattilaisia" kirjoittaa hän.
On siellä sitten paljon ammattitaidottomia rekkamiehiä, kun ajavat niin lähellä. Varmasti suurin osa on hyviä, mutta ei tarvita paljoa, niin kaikki on mennyttä.
Nopeuden ollessa 80 km/h, ajoneuvo liikkuu 22 m/s. Turvallinen minimietäisyys ajoneuvoilla tulisi olla 2 s eli 44 m ko. nopeudella. Ja rekan pysähtyvyyden tietäen ei 144 metriäkään ole yhtään liioittelua.
Se on niin tuurista kiinni. - Stogie
Vai vaaratilanteiden luojat ? Kyllä se vaaratilanteiden luoja on se perässäajaja ei se edellä ajava, sehän olisi paljon vaarallisempaa ajaa lujemaa kuin mitä tuntuu että pystyy ajamaan
Eikä sana tilannenopeus sano mitään ? Niina ja muut selittävät että vilkkua näytetään, tilaisuuksia ohi mennä on, mutta monesti ihan vittuillassaan ajavat perässä..
Kyllä itsekin tiedän mistä he puhuvat ajan paljon teillä, mutta en ikinä pidä kiirettä minnekään, johtuen lähinnä siitä myös että autoni ei ole kovinkaan kummoinen.
Jos joku tulee roikkumaan perääni kun ajan, näytän hänelle kohteliaasti heti kun on mahdollista vilkkua, että hän pääsee ohitseni, mutta jos hän jää silti roikkumaan perääni katson sen olevan ilkeilyä/ perässä ajajan typeryyttä.
Jos perässäroikkuminen jatkuu pitemmän aikaa, ja ohitustilanteita olisi ollut, vilautan yleensä jarruvaloja silloin yleensä tämmöiset maanteiden h äiriköt häviävät perästäni, joko menevät hirveätä kyytiä ohitseni tai jäävät ajamaan kauemmas.
Mutta pointtini on se !
ETTÄ vaaratilanteen luovat yleensä ne joilla on kiire ja jotka ajavat juuri perässä, lakikin on yksiselitteisesti aina sitä mieltä että peräänajajan vika on !
Ottakaa easysti, monet autoilijat tuntuvat olevan jo hermoraunioita täällä, vaikkeivat ole edes tienpäällä. Aika vaarallista, mutta kyllä te siitä kasvatte, toivottavasti.
- RS
Tämän päivän kuorma-autot ja yhdistelmä ajoneuvot ovat liian hyviä ja nopeita niiden kuljettajille. Ne kiihdyttävät tyhjinä nopeammin kun moni henkilöauto ja sitä ne kuskit myös käyttävät hyväkseen.
Alle 10 tonniset (jakeluautot) eivät vielä tarvitse käytää nopeusrajoitinta, jonka kovin nopeus on n. 90km/t vaan voivat ajaa peräti 120 km/t vaikka 80km/t on kovin sallittu nopeus.
Ammattikuljettajat noudattavat liikennesääntöjä mutta kun niistä on pulaa niin kaikenlaiset säheltäjät pääsevät ajamaan mitä (ja miten) vaan.
Poliiseistäkin on pulaa (ja niiden työmotivaattiosta) ja sen huomaa.- JP
tehokkaikaan normaali rahtiliikenteeseen tarkoitettu kuorma-auto tai yhdistelmä ei kiihdy tyhjänäkään paremmin kuin normaali henkilöauto. kas kun se iso auto kuitenkin painaa aika julmetusti. mut asiaan liittyen. jokaisen tienkäyttäjän olis hyvä välillä tarkistaa ajokkinsa todellinen nopeus. eli mittari kun näyttää 85.. nopeus voi olla 80 tai alle.. toki myös toisinpäin mutta se on harvinaista. rengaskoko vaikuttaa.. aina renkaanvaihdon jälkeen pitäis joskus tarkistaa mittarivirhe.
- Tepa
saa ajella uudella hienolla kiiltävällä autolla mittarin mukaan, tällöin todellinen nopeus on kuitenkin 5-10 km/h hitaampi, eli ajelet seitsemääviittä. Itse yleensä ajan yhdistelmällä n. 85 joka on todellinen nopeus, sillä ajopiirturi on aika paljon tarkempi kuin henkilöautojen mittarit.
Yleensä kun tällainen 75-80 köröttelijä tulee eteen, hänen ajonopeutensa heijaa edestakaisin joka tekee takana ajamisesta äärettömän vittumaista yhdistelmän ratin takana. Tämän takia eräät ammattikuntamme edustajat koittavat hiillostaa siellä takapuskurissa, raivoten kauhea sarvi otsassa että: "antas nyt saatanan kusipää tietä". Tällaisella 30-60 t. painavalla yhdistelmällä ei nimittäin ihan lyhyellä suoralla ohi päästä ja usein tässä työssä on kiire jonnekin.
Mikä lie henkilöautoilijoita vaivaa kun se tuntuu ottavan niin pirusti arvon päälle päästää se rekka sieltä takaa menemään ohi, useimmiten nämä tientukkeet nimittäin polkaisevat kaasun pohjaan kun takana alkaa vasen vilkku naksuttaa. Tämäkin on myös laitonta (aivan kuten kannassa riippuminenkin),ohitusta ei saa vaikeuttaa.
Vielä sille joka jarruttelee mäessä kuuteenkymppiin; en suosittele talvikelillä. Jos se reteli siellä takana istahtaa tämän seurauksena kiinni siihen mäkeen ja lähtee vielä parhaassa tapauksessa valumaan takaisinpäin, niin sitten on vähintäänkin tie tukossa, suuret kalustovahingot, pahimmillaan jopa henkilövahinkoja.
Niin että hyvät henkilöautoilijat, jos on pakko körötellä alinopeutta, niin laskekaa meidät ohi, KIITOS!!!!- ajaja
Letka aiheuttaa monesti haitariliikkeen/alinopeuden. Kai sinä nyt näet sitä edellä ajavaa pidemmällekkin. Ei siinä letkassa ajellessa ole paljon mahdollisuuksia, joten JÄTÄ AJOVÄLIÄ niinkuin säännöt määräävät.
- Tepa
ajaja kirjoitti:
Letka aiheuttaa monesti haitariliikkeen/alinopeuden. Kai sinä nyt näet sitä edellä ajavaa pidemmällekkin. Ei siinä letkassa ajellessa ole paljon mahdollisuuksia, joten JÄTÄ AJOVÄLIÄ niinkuin säännöt määräävät.
enpäs moista tiennytkään, sori muotoilin vissiin epäselvästi, en todellakaan puhunut letkasta, puhuin näistä sisseistä jotka yksin ajelevat yöllä tuolla jossain ilman että ketään muuta (paitsi se rekka) näkyy missään.
Ja minä jätän turvavälin, kaikki valitettavasti eivät. Eikä se henkilöautoilijoidenkaan turvaväli aina niitä parhaita ole, keskellä yötä tullaan kärryn kantaan ja sitten roikutaan siinä 5 metrin päässä puoliksi väärällä kaistalla yleensä ne taivaisiin (ja minun peileihin)osoittavat sumukuupat päällä, kyllä sekin vituttaa. - Tepa
ajaja kirjoitti:
enpäs moista tiennytkään, sori muotoilin vissiin epäselvästi, en todellakaan puhunut letkasta, puhuin näistä sisseistä jotka yksin ajelevat yöllä tuolla jossain ilman että ketään muuta (paitsi se rekka) näkyy missään.
Ja minä jätän turvavälin, kaikki valitettavasti eivät. Eikä se henkilöautoilijoidenkaan turvaväli aina niitä parhaita ole, keskellä yötä tullaan kärryn kantaan ja sitten roikutaan siinä 5 metrin päässä puoliksi väärällä kaistalla yleensä ne taivaisiin (ja minun peileihin)osoittavat sumukuupat päällä, kyllä sekin vituttaa. - Nissan
Kerroin tuossa ylempänä, että vilautin yhdelle perässäroikkujalle jarruvaloa. Tämä tapahtui Kehä kolmosella ns. Kalkkikallion mäessä vähän ennen Heikinlaakson ramppia. Siinä kohdassa on kolme kaistaa, joten sillä roikkujalla olisi ollut riittävästi tilaa ohittaa. Mutta hän ilmeisesti halusi tehdä jäynää, kun ei ohittanut. Myöhemmin näin hänet peilistä ollessani jo Hakunilan risteyksessä, joten tuskin hän siinä oikealla kaistalla senkään takia viihtyi, että tarkoitus oli kääntyä sinne Heikinlaakson rampille. Otin rekkarin muistiin, mutta kun olin yksin autossa, ei ollut todistajia mukana, niin en viitsinyt soittaa poliisille.
- hyvä
Tepa kirjoitti:
Ja minä jätän turvavälin, kaikki valitettavasti eivät. Eikä se henkilöautoilijoidenkaan turvaväli aina niitä parhaita ole, keskellä yötä tullaan kärryn kantaan ja sitten roikutaan siinä 5 metrin päässä puoliksi väärällä kaistalla yleensä ne taivaisiin (ja minun peileihin)osoittavat sumukuupat päällä, kyllä sekin vituttaa.Olen kanssasi samaa mieltä. Kaikkien henkilöautoilijoiden tulisi ajella 80 rajoituksilla tollasta 90-95 mittarin mukaan. Tällöin oikea nopeus on 85-90 eli juuri sakkorajan alapuolella. Kyllä tostakin voi siis sakot saada, mutta harvemmin poliisit sakottaa noin pienestä ylityksestä. Jos porukka ajaa hiljempaa, niin voisitte rekkakuskit vaikka kokeilla työntää vähän alta pois...
- Sika
-VAROITUS-
Tämän tempun tekeminen on vaarallista! Varmista ettei vastaan tule ketään eikä heti rekan takana on muita autoja!
Kun se rekka kyttää siinä takapuskurissa kiinni voipi tehdä näin: Ota ensin muutama metri turvaväliä. Vaihda vaihde autosi tehoista riippuen kolmoselle tai neloselle. Paina jarrua reilusti, niin että auto nyökkää. Ja sitten paina kaasu pohjaan. Itse ehdit todennäköisesti alta pois, mutta rekkasuhari saa tehdä peliliikkeitä, jotta yhdistelmä pysyy tiellä.
Raskas liikenne on hyödyksemme tiellä, joten jos et voi ajaa n.88km/h jota rekat voivat ajaa niin päästä rekka ohi!- kiukku
teeppä temppus.. voi olla että pääset kattomaan rekanmalli merkkiä hiukka lähempää, ja voipi olla että rusinakuppis raavitaan haravalla asfaltista irti. eipä näy itsesuojeluvaistoa löytyvän. tai vedä ittes kallioleikkaukseen. ei tule ikävä!
- V-6
Ei kannata tehdä tuollaisia liikkeitä sillä se on todellisen juntin ajatusmailmaa.Rekoilla kun ei paljon tehdä peliliikkeitä jos se lähtee käsistä.
- Nissan
En ollut ehtinyt vielä lukea näin pitkälle, kun kirjoittelin tuossa ylempänä samasta tempusta. Tein juuri neuvojesi mukaan: varmistin että tempun voi tehdä turvallisesti. Ennen jarruvaloja vilkuttelin pari kertaa myös nelivilkuilla varoitusta, mutta se sai rekan tulemaan vain lähemmäksi. Mikä kusipää lienee ollut.
Kyllä minäkin mieluummin vittuilen tuolla tavalla kuin otan rekan takakontistani sisään.
- AM
Olen huomannut saman kuin sinä. Autoja tulee letkana vastaan, joten ohi ei pääse. Nopeutta on jo muutenkin 85-90 km/h, mutta silti rekka roikkuu perässä. Olen huomannut, että nopeuden tiputtaminen sopivassa paikassa tepsii. Ennen ylämäkeä, kun rekan pitäisi kerätä vauhtia, hiljennä vauhti 50:iin. Voit myös vilauttaa takasumaria tai jarruvaloja vinkiksi. Tämä vituttaa rekkamiestä, mutta toisaalta hän ei mitään voi. Harva kuitenkaan ajaa päälle. Tuossa tilanteessa tyhmempikin tajuaa vaihtoehdot: aja hiljaa tai jätä turvaväli.
Onhan se ikävää vittuilla liikenteessä, mutta ennemmin vittuilen kuin otan yhdistelmän takaluukustani sisään.- Totinen
Toivon että joku kolleega niittaa sinut yhdistelmällä liiskaksi kuin kärpäsen ja näin saattaa käydä koska rekkakuski joka ajaa renkinä ei sääli autoaan joten jos se rekka lipsahtaa päällesi niin mitäs teet ? Rekkakuski sanoo että UUUPS se oli vahinko ja vakuutusyhtiö maksaa. Muistakaa kun ärsytätte että se rekkakuski voi ärsyyntyä ja todella antaa vauhtia teille jos huomaa että teette sen tahallanne ääliöt! ! ! !
- AM
Totinen kirjoitti:
Toivon että joku kolleega niittaa sinut yhdistelmällä liiskaksi kuin kärpäsen ja näin saattaa käydä koska rekkakuski joka ajaa renkinä ei sääli autoaan joten jos se rekka lipsahtaa päällesi niin mitäs teet ? Rekkakuski sanoo että UUUPS se oli vahinko ja vakuutusyhtiö maksaa. Muistakaa kun ärsytätte että se rekkakuski voi ärsyyntyä ja todella antaa vauhtia teille jos huomaa että teette sen tahallanne ääliöt! ! ! !
Et kertonut mitään uutta. Suurin osa rekkakuskeistahan, ilmeisesti sinä mukaan lukien, on totaalisia idiootteja. Sellaisen ärsyttämiseen riittänee pelkästään se, että ajaa samaa tietä. Jutun juoni tuossa hiljentämisessä onkin se, että se pitää osata tehdä oikeassa paikassa. Kun rekka on 2 m takapuskurista, alan pikkuhiljaa löysäämään. Tällöin rekankin on pakko löysätä. Vaikka ei löysäisi, ehtisin sen huomata ja kiihdyttää alta pois. Jos taas tulee kosketus, on nopeusero niin pieni, että hirvittävän suurta vahinkoa ei tule. Kuitenkin joudutaan pysähtymään, kutsumaan poliisit paikalle, selvittämään tilannetta jne. eli aikataulu on pilalla. Tyhmyydestään huolimatta rekkakuski tietää tämän, joten hän ei tule perään jos vain voi sen estää. Aikatauluhan on rekkakuskille kuin jumala. Sitä pitää kunnioittaa ja kaikki muu menee sen edelle.
Ajatteluasi kuvanne hyvin se, että pistät ihmishenget aikataulusi edelle. Tuntuu, että tällainen ajattelu on rekkamaailmassa hyvin yleistä.
Oletko koskaan miettinyt, miksi rekkakuskeja ei enää nykyään kunnioiteta samoin kuin kunnioitettiin 10 vuotta sitten? Kannattaa joskus miettiä ja välillä vilkuilla peiliin. Ehkä se syy selviää joskus sinullekin, kun ajat henkilöauton takaluukussa kiinni ylinopeutta sumarit päällä. - Lars
Totinen kirjoitti:
Tuo kommentti vaan vahvistaa mielikuvaani rekkakuskeista.. Onnea valitsemallasi tiellä ja turvallista matkaa!
- tyrmistynyt
Lars kirjoitti:
Tuo kommentti vaan vahvistaa mielikuvaani rekkakuskeista.. Onnea valitsemallasi tiellä ja turvallista matkaa!
ja tule hollille niin ajan ylitsesi WROOOOOMMMMMM
- Toisinpäin
tyrmistynyt kirjoitti:
Eli se tyypillisempi tilanne, rekka edessä mutta ei anna tietä ... joko ei voi antaa - tie mutkalla tai vastaantulevaa liikennettä tai vaikka traktori edessä omalla kaistalla.
Milläs ilveellä saisi asiallisen keskusteluyhteyden nupin kuskiin? Siis mikä on päivän metodi - vieläkö huudellaan lälläriin?
Olis paljon kivampi jutella sen kuskin kanssa kuin roikkua vaunun persiissä kurkkimassa... - Lars
tyrmistynyt kirjoitti:
Mistäs sinä nyt noin hermostuit? Millä meinasit mun ylitse ajaa, mopolla vai?
- yli
Toisinpäin kirjoitti:
Eli se tyypillisempi tilanne, rekka edessä mutta ei anna tietä ... joko ei voi antaa - tie mutkalla tai vastaantulevaa liikennettä tai vaikka traktori edessä omalla kaistalla.
Milläs ilveellä saisi asiallisen keskusteluyhteyden nupin kuskiin? Siis mikä on päivän metodi - vieläkö huudellaan lälläriin?
Olis paljon kivampi jutella sen kuskin kanssa kuin roikkua vaunun persiissä kurkkimassa...Vitut sinuun tarvikaan saada yhteyttä. Vilkkumerkkiä en näytä ihan vittuillakseenkaan.
- Niina
AM kirjoitti:
Et kertonut mitään uutta. Suurin osa rekkakuskeistahan, ilmeisesti sinä mukaan lukien, on totaalisia idiootteja. Sellaisen ärsyttämiseen riittänee pelkästään se, että ajaa samaa tietä. Jutun juoni tuossa hiljentämisessä onkin se, että se pitää osata tehdä oikeassa paikassa. Kun rekka on 2 m takapuskurista, alan pikkuhiljaa löysäämään. Tällöin rekankin on pakko löysätä. Vaikka ei löysäisi, ehtisin sen huomata ja kiihdyttää alta pois. Jos taas tulee kosketus, on nopeusero niin pieni, että hirvittävän suurta vahinkoa ei tule. Kuitenkin joudutaan pysähtymään, kutsumaan poliisit paikalle, selvittämään tilannetta jne. eli aikataulu on pilalla. Tyhmyydestään huolimatta rekkakuski tietää tämän, joten hän ei tule perään jos vain voi sen estää. Aikatauluhan on rekkakuskille kuin jumala. Sitä pitää kunnioittaa ja kaikki muu menee sen edelle.
Ajatteluasi kuvanne hyvin se, että pistät ihmishenget aikataulusi edelle. Tuntuu, että tällainen ajattelu on rekkamaailmassa hyvin yleistä.
Oletko koskaan miettinyt, miksi rekkakuskeja ei enää nykyään kunnioiteta samoin kuin kunnioitettiin 10 vuotta sitten? Kannattaa joskus miettiä ja välillä vilkuilla peiliin. Ehkä se syy selviää joskus sinullekin, kun ajat henkilöauton takaluukussa kiinni ylinopeutta sumarit päällä.Ennen rekkakuskeja arvostettiin ja he sen ansaitsivat, mutta mitä ansaitsee tämä nykyinen joukkio.
Miksi joku ammattikunta romahtaa melkein totaalisesti. - Muuan
Asian voi kääntää toisinkinpäin kuten kaverilleni kävi.Kaverillani oli vakionepeudensäädin päällä,oli tulossa pohjosesta alaspäin.Ajoi nopeudella noin 100 km/h (vakkari kun ei ole salaman-nopea laite)rekka perässään ja tietenkin muut autot ylämäessä rekka jäi ja alamäessä tietenkin sai kiinni suuremman massan ansiosta.No siellä letkassa oli myös poliisiauto joka ohitti koko letkan myös kaverini,ja poimi hänet pois jonosta.Sitten poliisit kysymään kummallisen ajon syytä johon kaverini vastasi että ajaa vakkari päällä,no muut eivät osanneet sovittaa ajoansa vakionopeudensäätimen kanssa ajavaan autoon vaan syntyi haitariliike.Poliisit ymmärsivät asian ja toivottivat hyvää matkaa.Mitä tästä opimme jos rekat eivät osaa sovittaa nopeuttaan muuhun liikenteeseen niin mitä sitten.
- yksi
yli kirjoitti:
Vitut sinuun tarvikaan saada yhteyttä. Vilkkumerkkiä en näytä ihan vittuillakseenkaan.
ASENNEVAMMAINEN!
- Saara
tyrmistynyt kirjoitti:
Jutut ovat sitä tasoa, ettei ikää voi olla päivääkään 13 vuotta enempää. Ei tuolla mitää autoa ole, rekasta puhumattakaan.
- Saara
tyrmistynyt kirjoitti:
Jutut ovat sitä tasoa, ettei ikää voi olla päivääkään 13 vuotta enempää. Ei tuolla mitää autoa ole, rekasta puhumattakaan.
- myös tietoinen
yksi kirjoitti:
ASENNEVAMMAINEN!
Joo siltä näyttää!Baanalla on todella hienojakin rekkamiehiä!
Olen joutunut sen huomaamaan kun aika paljon ajan.
En voi minäkään käsittää sitä miksi rekan on pakko tulla peräkontiin kiinni kun minäkin pidän vauhdin 80-alueella hieman yli sen sallitun,eli oikeasti n`83-85 on todellinen ajonopeus.
Tuo 80! tarkoittaa KORKEINTA SALLITTUA NOPEUTTA!
Tullaan pimeällä peräkonttiin ja aletaan heijaamaan edestakas sivusuunnassa (olen kokenut! Ei tietenkään kaikki tee näin!),että valot todella alkaa kiusaamaan peilien kautta.
Ja kuski kai meinaa että kiihdytä nyt vaan! mutta kun en vaan kiihdytä!!! tietääköhän rakkakuski miksi???
Siksi että se ei kuitenkaan olisi maksamassa noita ylinopessakkoja!vaan nauraisi paskasen naurun.
Ja minä taas en ota sen takia noita sakkoja että jollain on huvinaan hätyytellä toisia kanssa autoilijoita maantiellä.
Sitten olen huomannut että on myös noita fiksuja kuskeja jotka ei koskaan tule liian lähelle vaan ovat hyvän matkan päässä jos kerran eivät kunnolla ohi pääse!!!
Koska rekan valot ovat korkealla,ne valaisee todella ilkeesti henkilöauton sisään jos ne tulevat liian lähelle ja FIKSU kuski näyttää tuon tietävän ja jää siksi hyvän etäisyyden päähän.
Jos keli on huono,pyryttää tai on kovin loskainen keli niin olen ajanut pysäkille ja jäänyt siihen hetkeksi niin rekat pääsevät ohi,mutta jos rekka on perseessä kiinni ,niin eihän sitä oikein uskalla hiljentääkään kun on pelko että toi kolossi jyrää päälle kun on liian lähellä jos vähän hiljennän.
Rekan olisi hyvä antaa pienemmälle MAHDOLLISUUS mennä tuonne pysäkille ja jäädä siksi vähän jälkeen että henkilöautolla olisi helpompi sinne mennä.
Huomioikaamme toisiamme puolin ja toisin.
Jos rekkamiesten henkinen taso on sellainen kuin tuossa muutamissa kommenteissa on tullut esille,niin täytyy sanoa ,että yhteistyö näyttää huonolta!Tahdon kuitenkin uskoa hyvään tahtoon kaikesta huolimatta!
Hyvää matkaa! - ,:nnussija
AM kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, miksi rekkakuskeja ei enää nykyään kunnioiteta samoin kuin kunnioitettiin 10 vuotta sitten? Kannattaa joskus miettiä ja välillä vilkuilla peiliin. Ehkä se syy selviää joskus sinullekin, kun ajat henkilöauton takaluukussa kiinni ylinopeutta sumarit päällä.Aikatauluhan on rekkakuskille kuin jumala. Sitä pitää kunnioittaa ja kaikki muu menee sen edelle.
- pekka
Vittuakos ajat niin hiljaa. Aja oman mittarisi mukaan 95:ttä niin ajetaan oikeaa vauhtia, eikä tarvi roikkua aivan perässä. Siinä uudessa kyrvikkäässä autossasi näet mittari valehtelee.
Tollaset alinopeutta ajavat sais runtata ojaan. - Rekkamies
Ajetaan siitä vittuuntuneina sen mitä peli kulkee. Pysykää pikkukipot pois edestä.
- Nilkki
Aika hyvä keino karkoittaa perässä roikkuva raskas ajoneuvo on seuraava: Kun nopeusrajoitus on muuttumassa esim. 80:stä 100:een, päästetään kaasu hyvissä ajoin ylös. Tämän jälkeen 100:en kohdalla polkaistaan kaasu pohjaan ja ajellaan rajoitusten mukaan. Tämän jälkeen ei näy enää kehnon palkan ja koulutuksen kostajaa enää näköpiirissä.
On siellä toki paljon hyvä tapaisiakin kuskeja, joille ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa ja miellyttäviä kilometrejä. Niin pikkuauto vastaa kuin sinne huutaa.- Ilman turboa
Tuo onkin se paras konsti, kun ei kaikenosaava rekkamies muuten usko. Himmennellään vain vauhtia pikkuhiljaa 80 --> 50 ja sitten hanat auki 100:een rajoituksen alettua. Kyllä siinä rekkamies joutuu jonkin aikaa vaihtelemaan, että saa koslansa kiihtymään.
Nim. kerran kokeillut ja vieläkin tuntuu turvalliselta ajaa ilman 60 tonnin jyrää takana.
- kommentit ?
Kummaa kommenttia rekkamiehiltä. ´Haista vittu´ tai ´ajan yli´ yleisimmät puolustukset, eivät oikein vakuuta.
- tosissaan
Teinipoikien juttujahan nuo vittuilut ja yliajelut ovat. Kyllä suomalaiset kuskit kunnon porukkaa ovat. Samaa en sanoisi venäläisistä, enkä niitten kalustostakaan. Niitten osuus teillämme kasvaa huimaa vauhtia.
- autoilija
Tuskin tuo kovin yleistä on. Päästä rekka ohi, jos et voi ajaa selvästi kovenpaa. Alinopeutta ajajia kyllä riittää, juuri nämä aiheuttavat vaaratilanteita.
- Autoilija
Ihmettelen niitä rekkakuskeja, jotka ajavat mahtavilla rekoillaan jonossakin metrin päässä. Vaikka jono kulkisi kumpaankin suuntaan reilua vauhtia, niin puskurissa kiinni. Ei siinä rekalla, eikä henkilöautollakaan pääse ohittelemaan, jos vastaankin tulee koko ajan autoja.
1. Lasketaanpa kuinka paljon ajassa häviää / 100 km, jos jättää 30 metriä enemmän väliä ja vaikka siihen tulisi jonoon joku ohitsekin, jolloin itse siirtyisi jonossa 30 metriä taaksemmaksi. 80 km/h ajettaisi ko. matkaan kuluu n. 1,5 sekuntia. Jos 10 autoa menisi ohi, niin on Esson baarissa kahvilla 15 sekuntia myöhemmin.
2. Eipä muuten tunnu kovinkaan järkevältä selostukset ylämäkiin otettavista vauhdeista, jonka takia täytyy ajaa mahdollisimman lähellä. Päinvastoin, jos jättäisi parikymmentä metriä väliä, niin voisi hieman enemmän ottaa vauhtia ennen ylämäkeä, jolloin lähenisi edessä menevää autoja hieman. Tällöin voisikin kerätä hieman vauhtia, jos olisi jättänyt tasamaalla hieman hajurakoa.
3. Joskus minulta on kysytty: Oletko nähnyt koskaan rekan ajavan aivan toisen rekan puskurissa kiinni ? Tuskinpa vaan, sillä siitä ei näe mitään eteensä. Mutta en ole kuullut jarrutustesteistä, joissa rekan jarrutusmatkat olisivat olleet lyhyemmät kuin henkilöautoissa.
4. Maltti on valttia.
- Handu
Minä päästän yleensä ammattiautoiliajat, rekat, bussit, taksit ym. ohi. Ajakoot ylinopeutta minun puolesta jos niillä on työnsä puolesta kiire jonnekin. Minun asia ei ole huolehtia muiden liikennekäyttäytymisestä. Ohituksen estoja en ole harrastanut, paitsi kerran vahingossa, mutta se ei ollut minun vika, ja korjasin virheeni heti kun huomasin sen.
Mutta sitä en kyllä tajua miksi rekat välillä ajavat puskurissa kiinni. Nopeusmittarin heitto on muutaman prosentin luokkaa, 90 mittarin mukaan ajava ei kyllä millään aja alle 80. - psyykolooki
rauhallisesti näin kun joulukin on tulossa.Olen samaa mieltä kanssasi peräpuskurissa roikkumisesta.Mutta ajattelehan itseäsi rekkamiehen asemaan, eli nuku kopissa,rengasrauta käsissä(muuten ainut kova....),herää ,käy kusella renkaille ja eikun" markanpuuro" huiviin bensikseltä.Tässä ne on ainekset maanteiden RITARIIN .Kiitä luojaa että rakoa kuitenkin puskurien välistä löytyy. PS.toivottavasti rakoa on myös KOTONA (kirj. huom.)
- audi
rekalla on massaa varmasti paljon enemmän kuin sun kotterossa, joten se tarvii saada enemmän nopeutta ylämäkeen, sillä moottorin tehon suhde auton massaan on paljon pienempi. Tehkää vaan kaikki se että ajatte kuuttakymppiä ennen isoja mäkiä, niin aikaansaatte sen että, talviliukkailla liikenne seisoo kokonaan kun rekat on poikittain mäissä ja niiden alla. Mikset vastaavasti hidasta alamäessäkin sitten siihen kuuteenkymppiin, ja testaa kuinka rekan renkaat pitävät liukkaalla kun alat himmailemaan. suosittelen sinua siirtymään pikavuorobussien matkustajaksi, silloin ei tarvitse pelätä rekkoja puskurissa vrt. bussi painaa lähes puolet rekasta...;)
- säiliöautonkuljettaja
Joka riiput rekan puskurissa kiinni ja kyttäät ohituspaikkaa.ja merkin saatuasi lähdet myöhässä ohitukseen ja pääset ohi kun rekka jarruttaa ettei tulis kolari. Sitten jäät junnaamaan siihen eteen kun menohalut loppu.Ja eikun kotia kirjoittaa nopeasti muille että rekka ajaa puskurissa kiinni.Se on se kiitos rekkakuskille että pelasti henkesi ohitustilanteessa.
- siru
eikä minusta tuolla vittuilempa-asenteella voita kukaan, ei rekkakuskit eikä "pikkuautoilijat".
Ajan yleensä seitsemän lapsen kera pitkiä matkoja mummolaan 8700km yhteen suuntaan paljon muita ajoja), ja nään kyllä monenlaista tiekäyttäytymistä.. tidän minkäverran mittarini heittää ja yleensä huomioin sen. Minulle kuitenkin on oma, lasteni ja muiden terveys ja henki sen verran tärkeitä, että en viitsisi tuommoisia ärsyttämistemppuja tehdä.
Tiedän ajotaitoni ja mukautan ajonopeuteni sen mukaan.. menkööt vaikka kuinka moni auto ohi.. mielelläni järjestän ohituspaikkoja jos vaan pystyn jos joku roikkuu perässä..
ei minun maailmani niihin menettämiini minuutteihin kaadu, varaan aikaa sen verran enemmän matkoihini että ehdin perille hyvin..
ei ois kiva miettiä näitä juttuja uusiksi sairaalan teholla letkuissa maatessa!
Eikä minun egoni siihen kaadu jos ohi meneekin rekka tai vaikkapa lada..!
Joskus oisi kiva saada "kiitokset" autoilijoilta kun päästää heidät ohi.. useimmiten rekkamiehet muistavat sen, muut ei..!- siru
en nyt sentään jatkuvasti köröttele.. ajan kyllä hyvällä kelillä talvella ylinopeuttakin, kun tie on kuiva jne.. kesällä tulee kans tyhjällä tiellä ajettua ylinopeutta, samoin jonossa sitä vauhtia mitä muutkin.. mutta kärkkyjät toki päästän ohi!
etten nyt mikään pyhimys ole minäkään tien päällä - psyykolooki
siru kirjoitti:
en nyt sentään jatkuvasti köröttele.. ajan kyllä hyvällä kelillä talvella ylinopeuttakin, kun tie on kuiva jne.. kesällä tulee kans tyhjällä tiellä ajettua ylinopeutta, samoin jonossa sitä vauhtia mitä muutkin.. mutta kärkkyjät toki päästän ohi!
etten nyt mikään pyhimys ole minäkään tien päälläkovin kaukana taitaa Siru-tyttösen mummola olla?Taitaa matkalle ennättää monenlaista keliä?
- siru
psyykolooki kirjoitti:
kovin kaukana taitaa Siru-tyttösen mummola olla?Taitaa matkalle ennättää monenlaista keliä?
on tullut supisuomalainen kirjoitusvirhe.. laita kasin paikalle sulkumerkki.. eli 700km yhteen suuntaan! kyllä se on tarpeeksi pitkä matka lasten kanssa.. ja kelejä ja kuskeja näkee aika monenlaisia tuollakin välillä!
hyvä kun huomasit :D
tyttöikä on valitettavan kaukana.. akkaperkele sopisi paremmin :)) - Nissan
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, vaikka tuolla ylempänä olevasta yhdestä aikaisemmasta repliikistäni voisi saada sen käsityksen, että vittuiluun vastataan vittuilulla. Minäkin annan tietä, päästän ohi, väistän tarvittaessa bussipysäkille ja P-paikalle, varsinkin jos kyydissä on muitakin kuin minä. Mutta kun tämän keskustelun aiheena on rekkojen roikkuminen takapuskurissa, niin tässä pitäisi keksiä joku keino siihen, että se saataisiin loppumaan. Koska me kukaan tien päällä kulkija emme ole maailmanparantajia, ja tien päällä kulkee monenlaista kaasujalan kuluttajaa, niin tuskinpa tämä maailma meidän keskusteluistamme paranee.
Ja kädenheilautus kiitokseksi on aina paikallaan, ja näin teen aina jos joku vilkkua näyttämällä ehdottaa että nyt olisi sopiva tilaisuus ohittaa (rekkakuskihan näkee kuskipukiltaan paljon pitemmälle, millainen on tilanne edessä). Jos päätän jättää ohitustilaisuuden käyttämättä, olen antanut valomerkin kääntämällä ajovalot pois (siis vain parkit päällä, tarkoittaa että en aio ohittaa). Kerran ajoin Joroisista Juvalle viitostietä yhden rekan perässä seitsemääkymppiä, kun ei vain huvittanut lähteä ohittamaan. Rekka vilkutteli ahkerasti, että anna mennä. Minä vastailin valoja vähentämällä, että en. Sen rekan peräseinän jokainen niitti tuli tutuksi sen n. 30 kilometrin matkalla, ja sillä kohdallahan viitostiellä riittää hyviä ohitussuoria. Juvan Shellillä pysähdyimme molemmat kahville ja kerroin sitten hänelle, että ei vain huvittanut ohittaa Nissan Micralla, jonka takakontti oli täynnä perunoita, puolukkaa ja hirvenlihaa. Micra kiihtyy aika huonosti semmoisessa lastissa. Taisipa olla vielä pari säkillistä kiuaskiviäkin. Lisäksi toinen takaiskari oli sanonut työsuhteen irti, ja heti Helsinkiin päästyäni vein auton iskareiden vaihtoon.Kysyin rekkamieheltä, eikö hän ymmärtänyt sanomaani: vähentämällä valoja, siis sammuttamalla ajovalot, ilmoitin että en aio käyttää ohitusmahdollisuutta. Hän sanoi, ettei ymmärtänyt. Keskustelimme pitkään erilaisista liikenteen valo- ym. merkeistä. Sanoin, että omasta mielestäni (en tiedä, mikä lienee "virallinen" käytäntö) valojen vähentäminen tarkoittaa, että luovun oikeudesta tai mahdollisuudesta, joka on tarjolla. Tämä rekkakuski hiffasi heti, että ai joo, tuotapa pitääkin ruveta "markkinoimaan" rahtareiden keskuudessa.
Joskus olen heilauttanut kättä myös anteeksipyynnön merkeissä, jos olen esim. vahingossa kiilannut eteen tai muuten vain haitannut naapurin menoa. Ainoa käsimerkki, jota en ole koskaan käyttänyt liikenteessä, on keskisormi. Sitä olen näyttänyt viimeksi lääkärilleni, kun se oli pipi. - siru
Nissan kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, vaikka tuolla ylempänä olevasta yhdestä aikaisemmasta repliikistäni voisi saada sen käsityksen, että vittuiluun vastataan vittuilulla. Minäkin annan tietä, päästän ohi, väistän tarvittaessa bussipysäkille ja P-paikalle, varsinkin jos kyydissä on muitakin kuin minä. Mutta kun tämän keskustelun aiheena on rekkojen roikkuminen takapuskurissa, niin tässä pitäisi keksiä joku keino siihen, että se saataisiin loppumaan. Koska me kukaan tien päällä kulkija emme ole maailmanparantajia, ja tien päällä kulkee monenlaista kaasujalan kuluttajaa, niin tuskinpa tämä maailma meidän keskusteluistamme paranee.
Ja kädenheilautus kiitokseksi on aina paikallaan, ja näin teen aina jos joku vilkkua näyttämällä ehdottaa että nyt olisi sopiva tilaisuus ohittaa (rekkakuskihan näkee kuskipukiltaan paljon pitemmälle, millainen on tilanne edessä). Jos päätän jättää ohitustilaisuuden käyttämättä, olen antanut valomerkin kääntämällä ajovalot pois (siis vain parkit päällä, tarkoittaa että en aio ohittaa). Kerran ajoin Joroisista Juvalle viitostietä yhden rekan perässä seitsemääkymppiä, kun ei vain huvittanut lähteä ohittamaan. Rekka vilkutteli ahkerasti, että anna mennä. Minä vastailin valoja vähentämällä, että en. Sen rekan peräseinän jokainen niitti tuli tutuksi sen n. 30 kilometrin matkalla, ja sillä kohdallahan viitostiellä riittää hyviä ohitussuoria. Juvan Shellillä pysähdyimme molemmat kahville ja kerroin sitten hänelle, että ei vain huvittanut ohittaa Nissan Micralla, jonka takakontti oli täynnä perunoita, puolukkaa ja hirvenlihaa. Micra kiihtyy aika huonosti semmoisessa lastissa. Taisipa olla vielä pari säkillistä kiuaskiviäkin. Lisäksi toinen takaiskari oli sanonut työsuhteen irti, ja heti Helsinkiin päästyäni vein auton iskareiden vaihtoon.Kysyin rekkamieheltä, eikö hän ymmärtänyt sanomaani: vähentämällä valoja, siis sammuttamalla ajovalot, ilmoitin että en aio käyttää ohitusmahdollisuutta. Hän sanoi, ettei ymmärtänyt. Keskustelimme pitkään erilaisista liikenteen valo- ym. merkeistä. Sanoin, että omasta mielestäni (en tiedä, mikä lienee "virallinen" käytäntö) valojen vähentäminen tarkoittaa, että luovun oikeudesta tai mahdollisuudesta, joka on tarjolla. Tämä rekkakuski hiffasi heti, että ai joo, tuotapa pitääkin ruveta "markkinoimaan" rahtareiden keskuudessa.
Joskus olen heilauttanut kättä myös anteeksipyynnön merkeissä, jos olen esim. vahingossa kiilannut eteen tai muuten vain haitannut naapurin menoa. Ainoa käsimerkki, jota en ole koskaan käyttänyt liikenteessä, on keskisormi. Sitä olen näyttänyt viimeksi lääkärilleni, kun se oli pipi.minulla on kyllä pääsääntöisesti hyviä kokemuksia rekoista.. eniten harmittaa ne tavalliset kuskit jotka painuvat mutkassa ohi vaarantaen itsensä ja toiset..
mutta mielummin minä katson rekan takavaloja kuin olen sen edessä, vaikka olisikin isompikin hajurako, koska milloinkaan ei tiedä mitä sattuu ja en halua litistyä ihmisrusinaksi!
Mutta etelämpänä ruuhkat laittavat ihmisten hermot tiukille ja ajattelutyylinä on usein "Minä, minä, kunhan vaan minä.."
Ei kannata riskeerata terveyttään ja elämäänsä!
Näissä keskusteluissa vaan provosoidaan toisia.. pikemminkin pitäisi luoda yhteisiä sävelmiä liikennekäyttäytymiselle. Kohteliaisuudella saavutetaan liikenteessäkin paljon! - Nissan
siru kirjoitti:
minulla on kyllä pääsääntöisesti hyviä kokemuksia rekoista.. eniten harmittaa ne tavalliset kuskit jotka painuvat mutkassa ohi vaarantaen itsensä ja toiset..
mutta mielummin minä katson rekan takavaloja kuin olen sen edessä, vaikka olisikin isompikin hajurako, koska milloinkaan ei tiedä mitä sattuu ja en halua litistyä ihmisrusinaksi!
Mutta etelämpänä ruuhkat laittavat ihmisten hermot tiukille ja ajattelutyylinä on usein "Minä, minä, kunhan vaan minä.."
Näissä keskusteluissa vaan provosoidaan toisia.. pikemminkin pitäisi luoda yhteisiä sävelmiä liikennekäyttäytymiselle. Kohteliaisuudella saavutetaan liikenteessäkin paljon!...Mutta miten tämän saisi taottua kaaliin kaikille tielläliikkujille??
Vastaus: ei mitenkään?
Meitä on moneen junaan, ja joku jää vielä asemallekin.
Paitsi ne, jotka tulevat resiinalla perässä. - siru
Nissan kirjoitti:
...Mutta miten tämän saisi taottua kaaliin kaikille tielläliikkujille??
Vastaus: ei mitenkään?
Meitä on moneen junaan, ja joku jää vielä asemallekin.
Paitsi ne, jotka tulevat resiinalla perässä.tuo oli hyvä :D
- audi
Nissan kirjoitti:
Joskus olen heilauttanut kättä myös anteeksipyynnön merkeissä, jos olen esim. vahingossa kiilannut eteen tai muuten vain haitannut naapurin menoa. Ainoa käsimerkki, jota en ole koskaan käyttänyt liikenteessä, on keskisormi. Sitä olen näyttänyt viimeksi lääkärilleni, kun se oli pipi.jos se rekkakuski vilkutteli valoja että aja ohi ja jos kerran niititkin tuli tutuiksi, niin taisit itsekin roikkua puskurissa. jätä siihen rekkaan sitten rakoa vähintään se turvaväli niin se kuski ei suotta yritä etsiä sulle sopivaa ohituspaikkaa, säästyy kuskillakin hermot kun sen ei tartte päivystää millon siitä lähtee riisikuppi-micra ohi.
ja tollasessa lastissa taitaa micralta loppua jarrut ennen kuin rekalla, olisi pian käynyt rako pieneksi jos rekka olisi jarruttanut kunnolla. - Cfemma
siru kirjoitti:
minulla on kyllä pääsääntöisesti hyviä kokemuksia rekoista.. eniten harmittaa ne tavalliset kuskit jotka painuvat mutkassa ohi vaarantaen itsensä ja toiset..
Näissä keskusteluissa vaan provosoidaan toisia.. pikemminkin pitäisi luoda yhteisiä sävelmiä liikennekäyttäytymiselle. Kohteliaisuudella saavutetaan liikenteessäkin paljon!Joo, oikealla asialla eittämättä olette - rauhallisuutta ja järkeä peliin!
Nämä etelän tiet (etenkin I) vain ovat liikennemääriltään niin täynnä kaikenmoisia kulkijoita, että en lainkaan ihmettele, jos rekan nupissa välillä kiehuu. Itsekin liikun paljon tuolla tiellä, ja voin todeta sinne päivittäin mahtuvan joitain autoilijoita, jotka ajavat mittarisallittua-5km/h varmuuden vuoksi. Näistä on ydistelmällä tietty hankala päästä ohi - ja kun yhdistelmä ei ohi pääse (aina ei auta edes ohituskaista), on haitarijono valmis. Tästä alkaakin sitten sen varsinainen hulabaloo - henkilöautot tuskastuu sen *tanan rekan perässä olemiseen ja alkaa päätön ohitussuma. Kun ensimmäinen pikkuautojono on ohi päässyt tuleekin rekan perään toinen rekka. Alkaa taas sama hulabaloo, vaikkakin kaksinkertaisena, tuplasti huonontuneella näkyvyydellä. Ja ennenkuin I-tien puoliväli on saavutettu, on jonossa ainakin neljä rekkaa, jotka ei aja satasta vaan nippa nappa 90:stä - ja taas menee henkilöautoilijoilta hermot.
Mitä tästä opimme? Vaan kun emme näköjään opi! On suorananinen ihme, ettei kuolonkolareita satu enempää. Moottoritietä tarvitaan todella kiireesti, liikenteen sujuvuuden edistämiseksi. - Nissan
audi kirjoitti:
jos se rekkakuski vilkutteli valoja että aja ohi ja jos kerran niititkin tuli tutuiksi, niin taisit itsekin roikkua puskurissa. jätä siihen rekkaan sitten rakoa vähintään se turvaväli niin se kuski ei suotta yritä etsiä sulle sopivaa ohituspaikkaa, säästyy kuskillakin hermot kun sen ei tartte päivystää millon siitä lähtee riisikuppi-micra ohi.
ja tollasessa lastissa taitaa micralta loppua jarrut ennen kuin rekalla, olisi pian käynyt rako pieneksi jos rekka olisi jarruttanut kunnolla.En minä ihan niin lähellä sentään ajanut, vaikka tuosta ehkä sai sellaisen käsityksen. Ja tietenkin seurasin taustapeiliä ja päästin nopeampia ohi. Parhaassa tapauksessa oli pari kolmekin autoa rekan ja minun välissä. En vain viitsinyt enkä oikein pystynytkään ajamaan kovempaa sen risan takaiskarin takia. Juvan Shelliltä lähdettiin sitten toisessa järjestyksessä. Seuraava taukopaikka oli Visulahdessa, josta rekka jatkoi Mikkelin jälkeen Lappeenrantaan ja minä Lahden kautta Helsinkiin. Koko ajan yritin parhaan taitoni mukaan välttää tien tukkona olemista. Väistelin bussipysäkeille ja P-alueille niin paljon kuin vain kykenin.
Pari päivää myöhemmin micra sai uudet iskarit. - siru
Cfemma kirjoitti:
Joo, oikealla asialla eittämättä olette - rauhallisuutta ja järkeä peliin!
Nämä etelän tiet (etenkin I) vain ovat liikennemääriltään niin täynnä kaikenmoisia kulkijoita, että en lainkaan ihmettele, jos rekan nupissa välillä kiehuu. Itsekin liikun paljon tuolla tiellä, ja voin todeta sinne päivittäin mahtuvan joitain autoilijoita, jotka ajavat mittarisallittua-5km/h varmuuden vuoksi. Näistä on ydistelmällä tietty hankala päästä ohi - ja kun yhdistelmä ei ohi pääse (aina ei auta edes ohituskaista), on haitarijono valmis. Tästä alkaakin sitten sen varsinainen hulabaloo - henkilöautot tuskastuu sen *tanan rekan perässä olemiseen ja alkaa päätön ohitussuma. Kun ensimmäinen pikkuautojono on ohi päässyt tuleekin rekan perään toinen rekka. Alkaa taas sama hulabaloo, vaikkakin kaksinkertaisena, tuplasti huonontuneella näkyvyydellä. Ja ennenkuin I-tien puoliväli on saavutettu, on jonossa ainakin neljä rekkaa, jotka ei aja satasta vaan nippa nappa 90:stä - ja taas menee henkilöautoilijoilta hermot.
Mitä tästä opimme? Vaan kun emme näköjään opi! On suorananinen ihme, ettei kuolonkolareita satu enempää. Moottoritietä tarvitaan todella kiireesti, liikenteen sujuvuuden edistämiseksi.miksi etelässä ei käytetä joukkoliikennevälineitä/kimppakyytejä tms enemmän, kun olisi mahdollista.. vaan jokaisen pitää päästä omalla menopelillään perille saakka?
Linja-autoja, paikallisjunia, raitsikoita kulkee pilvin pimein.. eri asia täällä hieman pohjoisemmassa.. hyvä kun kohta lapset tietää mikä on linja-auto :)
ei minusta olisi siellä ajamaan, olisin liian varovainen joten en taitaisi perille päästä :)
ja tungoksessahan ne hermot menee, oli sitten kyse marketissa asioimisesta tai ruuhkassa ajosta! - Nissan
siru kirjoitti:
miksi etelässä ei käytetä joukkoliikennevälineitä/kimppakyytejä tms enemmän, kun olisi mahdollista.. vaan jokaisen pitää päästä omalla menopelillään perille saakka?
Linja-autoja, paikallisjunia, raitsikoita kulkee pilvin pimein.. eri asia täällä hieman pohjoisemmassa.. hyvä kun kohta lapset tietää mikä on linja-auto :)
ei minusta olisi siellä ajamaan, olisin liian varovainen joten en taitaisi perille päästä :)
ja tungoksessahan ne hermot menee, oli sitten kyse marketissa asioimisesta tai ruuhkassa ajosta!Julkinen liikenne toimii hyvin silloin, kun pitää päästä Helsingin keskustaan tai sieltä pois. Mutta poikittaisliikenne ei toimi yhtä hyvin. Kaiken maailman Jokeri-rataa ja poikittaisratikkaa on kyllä suunniteltu kuin Iisakin kirkkoa, mutta kun ei toimi niin ei. Myös metron jatkamisesta Espoon suuntaan tapellaan verissä päin. Samanaikaisesti espoolaiset istuvat Länsiväylän ruuhkissa.
Täällä on liikennettä enemmän kuin sekaan sopisi, ja jossakin Kainuussa linja-auto alkaa olla tosiaan harvinaisuus.
On muuten kumma ilmiö, että kun lähden Helsingistä sinne Kainuun suuntaan, niin jossakin Mikkelin korkeudella alkaa helpottaa. Tietä piisaa suuremmallekin porukalle. Mutta esim. Lahden ja Heinolan väli on perjantai-iltaisin niin tukossa kuin vain voi. Lauantaiaamuna liikennettä ei ole sitten taas nimeksikään. - Cfemma
siru kirjoitti:
miksi etelässä ei käytetä joukkoliikennevälineitä/kimppakyytejä tms enemmän, kun olisi mahdollista.. vaan jokaisen pitää päästä omalla menopelillään perille saakka?
ja tungoksessahan ne hermot menee, oli sitten kyse marketissa asioimisesta tai ruuhkassa ajosta!Siihen bussi/junamatkaan kuluu kokonaisuudessaan huomattavasti enemmän aikaa kuin omalla autolla matkaamiseen. Enkä nyt puhu paikallisliikenteestä, vaan välistä Helsinki-Turku.
Jos tuota juna/bussipuolta haluttaisiin kehittää, pitäisi raiteet oikaista, unohtaa rantarata, kehittää todellinen luotijuna; Tavoitteena matkata Hki-Tku väli ajassa 1h 15min. Vasta silloin päästään kenties tasoihin, kun otetaan huomioon siirtymiset asemille/lta taxiin jne. Matkan kokonaiskustannusten tulisi kaiken lisäksi vielä alittaa 45 Euroa. Muussa tapauksessa yksityisautoilu vielä kannattaa, rekkoja ohitellessa. - siru
Cfemma kirjoitti:
Siihen bussi/junamatkaan kuluu kokonaisuudessaan huomattavasti enemmän aikaa kuin omalla autolla matkaamiseen. Enkä nyt puhu paikallisliikenteestä, vaan välistä Helsinki-Turku.
Jos tuota juna/bussipuolta haluttaisiin kehittää, pitäisi raiteet oikaista, unohtaa rantarata, kehittää todellinen luotijuna; Tavoitteena matkata Hki-Tku väli ajassa 1h 15min. Vasta silloin päästään kenties tasoihin, kun otetaan huomioon siirtymiset asemille/lta taxiin jne. Matkan kokonaiskustannusten tulisi kaiken lisäksi vielä alittaa 45 Euroa. Muussa tapauksessa yksityisautoilu vielä kannattaa, rekkoja ohitellessa.kannattavuudesta mieleen.. joskus oli tutkittu kuinka paljon saa ajaa taksilla/vuosi auton ennekuin yksityisautolla ajo tuli halvemmaksi.. siitä tutkimuksesta on jo aika kauan, mutta aika pitkälle pääsi niillä rahoilla jotka menee vakuutuksiin, siihen "pakkotarraan" tuulilasissa, katsastusmakuun jne.
mutta ei täällä pohjoisemmassa kyllä ymmärrä tuota teidän liikennesumaa, kerran oon vaan ajanut Helsingin keskustassakaan.. täällä liikennetahti on paljon rauhallisempaa.
muuten.. rekoissako ei ole talvirengaspakkoa? kuinka monessa rekassa on talvirenkaat.. (kaikissa suomalaisissa?) näky vaan rekka lähteneen kuskin käsistä liukkailla ja pariskunta oli kuollut (iltasanomat?) Todella surullista sekä menehtyneiden perheelle sekä rekkamiehelle, noissa liukkaissa ei voi paljoa mitään kun auto lähtee käsistä. Aika monella on varmaan kokemusta tuosta..
joten tuo uhoaminen temppuilemisesta rekan eessä, tai vielä sen toteuttaminen.. siinä tulee todella pahaa jälkeä!
Minulla oli kerran kiire poliklinikalle lasta näyttään, edellä venäläinen rekka, joka huojui puolelta toiselle, vauhti laski ylämäissä 50km/h (ei ollut talvi) ja tie oli sellainen että ohituspaikkoja oli kaksi sadan km matkalla. ylämäissä ois päässyt ohi, mutten halunnut riskeerata.. soitin poliklinikalle kännykällä ja sanoin myöhästyväni että ottaisivat muita sillä välin kun me saavumme.. ja sitten köröteltiin rauhassa rekan perässä. Ainahan tuo ei kyllä onnistu.. mutta esimerkkinä käy. - siru
Cfemma kirjoitti:
Siihen bussi/junamatkaan kuluu kokonaisuudessaan huomattavasti enemmän aikaa kuin omalla autolla matkaamiseen. Enkä nyt puhu paikallisliikenteestä, vaan välistä Helsinki-Turku.
Jos tuota juna/bussipuolta haluttaisiin kehittää, pitäisi raiteet oikaista, unohtaa rantarata, kehittää todellinen luotijuna; Tavoitteena matkata Hki-Tku väli ajassa 1h 15min. Vasta silloin päästään kenties tasoihin, kun otetaan huomioon siirtymiset asemille/lta taxiin jne. Matkan kokonaiskustannusten tulisi kaiken lisäksi vielä alittaa 45 Euroa. Muussa tapauksessa yksityisautoilu vielä kannattaa, rekkoja ohitellessa.kannattavuudesta mieleen.. joskus oli tutkittu kuinka paljon saa ajaa taksilla/vuosi auton ennekuin yksityisautolla ajo tuli halvemmaksi.. siitä tutkimuksesta on jo aika kauan, mutta aika pitkälle pääsi niillä rahoilla jotka menee vakuutuksiin, siihen "pakkotarraan" tuulilasissa, katsastusmakuun jne.
mutta ei täällä pohjoisemmassa kyllä ymmärrä tuota teidän liikennesumaa, kerran oon vaan ajanut Helsingin keskustassakaan.. täällä liikennetahti on paljon rauhallisempaa.
muuten.. rekoissako ei ole talvirengaspakkoa? kuinka monessa rekassa on talvirenkaat.. (kaikissa suomalaisissa?) näky vaan rekka lähteneen kuskin käsistä liukkailla ja pariskunta oli kuollut (iltasanomat?) Todella surullista sekä menehtyneiden perheelle sekä rekkamiehelle, noissa liukkaissa ei voi paljoa mitään kun auto lähtee käsistä. Aika monella on varmaan kokemusta tuosta..
joten tuo uhoaminen temppuilemisesta rekan eessä, tai vielä sen toteuttaminen.. siinä tulee todella pahaa jälkeä!
Minulla oli kerran kiire poliklinikalle lasta näyttään, edellä venäläinen rekka, joka huojui puolelta toiselle, vauhti laski ylämäissä 50km/h (ei ollut talvi) ja tie oli sellainen että ohituspaikkoja oli kaksi sadan km matkalla. ylämäissä ois päässyt ohi, mutten halunnut riskeerata.. soitin poliklinikalle kännykällä ja sanoin myöhästyväni että ottaisivat muita sillä välin kun me saavumme.. ja sitten köröteltiin rauhassa rekan perässä. Ainahan tuo ei kyllä onnistu.. mutta esimerkkinä käy. - NasseSetä
siru kirjoitti:
etten nyt mikään pyhimys ole minäkään tien päälläHyi, hyi teitä!!! ... kun luki teidän juttujanne pelottaa!!! ... oletteko te kaikki liikenteessä ihan laillisesti ja kortillisia ??? ... hik ... rohkasuryyppyjä pitää ottaa kon autoon istuu .. hik ... muuten ei tienpäälle edes uskalla tämän jälkeen !!! hik,hik... :)))
- Cfemma
siru kirjoitti:
kannattavuudesta mieleen.. joskus oli tutkittu kuinka paljon saa ajaa taksilla/vuosi auton ennekuin yksityisautolla ajo tuli halvemmaksi.. siitä tutkimuksesta on jo aika kauan, mutta aika pitkälle pääsi niillä rahoilla jotka menee vakuutuksiin, siihen "pakkotarraan" tuulilasissa, katsastusmakuun jne.
Minulla oli kerran kiire poliklinikalle lasta näyttään, edellä venäläinen rekka, joka huojui puolelta toiselle, vauhti laski ylämäissä 50km/h (ei ollut talvi) ja tie oli sellainen että ohituspaikkoja oli kaksi sadan km matkalla. ylämäissä ois päässyt ohi, mutten halunnut riskeerata.. soitin poliklinikalle kännykällä ja sanoin myöhästyväni että ottaisivat muita sillä välin kun me saavumme.. ja sitten köröteltiin rauhassa rekan perässä. Ainahan tuo ei kyllä onnistu.. mutta esimerkkinä käy.Työsuhdeautolla on tuo kilometrin hintalaskemla aika lailla helppoa ja yksioikoista!
Polttoainekulut ja siinä se, kun vielä kilometrikorvaus kattaa nuo pa-kulut...
- on
kaikki täysiä kyrpiä,viimeksi 2:pvä maanantaina,
kun oli täysi pääkallokeli,niin mun puskurissa
roikku parin metrin päässä rekka hämeenlinnan
väylällä vaikka vasenkaista oli tyhjä...
Ei ole tyhjästä tullu sanonta :" Jos ei miehestä
muuhun ole,niin siitä tulee autonkuljettaja."
Olen täysin samaa mieltä,sillä niin paljon näitä
asenne vammasia ammattikuskia on nykyään tien
päällä. Ei päivääkään,ettei jossain ole rekka
nurin. Se jo sanoo paljon...... - olenkohan oikeessa?
Eikös rekka-autoissa ole rajotin laitettu hakkaamaan 89 kmh:n tuntivauhdissa..??
Ei ihme että jos rekat tulee 80 alueella ohi..
10 km ylinopeus voi olla vielä ettei pollarit heitä sakkoo...
Ja sitten luin tossa äsken jonkun kirjotuksen että miks rekka tulee ylämäessä puskuriin: Syy tähän on että onhan rekalla kuitenkin painoa sen verran että sen pitää ottaa vauhtia päästäkseen mäki ylös- Siis lisätkää tekin vauhtia ylämäessä.
Itse teen ainakin sillai kun näen rekan olevan takana, niin nostan vauhdin sen verran että väli on suuri.
Jepjep.. Turha narista rekkamiehille.- Pedro
Mahdatkohan nostaa nopeutta myös silloin kun on jonoa edessä eikä pääse ohi, ja rekka vaan roikkuu puskurissa? Tajuaisivat vaan minkälaisen vaaratilanteen aiheuttavat hölmöysellään.. tottahan se on että jos ei ole muita tielläliikkujia ja rekka ajaa liian lähellä, niin silloin on syytä nostaa nopeutta tai päästää rekka suosiolla ohi. Mutta sitä en ymmärrä että kun ajetaan ruuhkassakin aivan puskurissa kiinni.
perustelkaakapa se rekkamiehet!?
- kk
Eivät ole rekat perässäni roikkuneet.
Parin kymmenen vuoden aikana liikenteessä en myöskään ole saanut ainuttakan ylinopeus sakkoa (ehkä vähän onneakin)
Kyllä 80 alueella voi 90 mittarinopeutta ajaa poliisia pelkäämättä, jos säät sallivat ja toivottavaakin olisi.
Olen usein kironnut 75 - 85 nopeutta ajavan rekan perässä ohituspaikkaa etsien. Niin varmasti moni muukin. Vitutuksen puolelle homma menee silloin kun huomaa, että rekan edessä köröttelee joku taliaivo henkilöautollaan kahdeksaa kymppiä ajaen.
(tuo syy rekan nopeusvaihteluun onkin sitten edelläolleissa viesteissä jo useasti selitetty.)
Eli jos olet rekan edessä, pitäisi uudenkarhealla autollasi päästä turvallisesti kyllä pois kaasua painamalla, tai sivuun väistämällä. Älkää nyt kuitenkaan ruvetko rekkojen kanssa pelleilemään nopeutta laskemalla. Siinä on kyseessä vähän muidenkin tiellä liikkujien terveydestä.
Asia erikseen onkin sitten nämä 5 - 15 metrin päähän nopeudesta riippumatta lukkiintuvat kanssahenkilöautoilijat, jotka eivät ohi mene vaikka tilaa olisi... - ja ohittava
niinpä!
Mielestäni on todella noloa, ettei henkilöautolla pysty pitämään edes sen vertaa vauhtia yllä, ettei rekat joudu roikkumaan puskurissa kiinni.
Ja jarruvalon vilkuttelijoille tiedoksi... itselläni on tapana kiilata aivan nokan eteen ohituksen jälkeen ja PAINAA JARRUA!!
Siinä jarruvalon vilauttelijat ottaa muutaman ylimääräisen mutkan ja harkitsee toivon mukaan VR:n kuukausilipun ostoa!!
Mielestäni niillä, joilla ei ole kiire ja tiellä olo pelottaa, niin kannattaa käyttää julkisia.
Lisäksi kannattaa ymmärtää myös ylinopeutta ajavia. Itse ajan vuodessa yli 40tkm ja jos ajan koko ajan esim. 20km/h ylinnopeutta, niin vuodessa säästän aikaa todella paljon. Toki koko aikaa ei voi ylinopeutta ajaa, mutta kuitenkin ruuhkasuomen ulkopuolella yleensä voi.
Ja mitä tulee esim. Rekkakuskien, kaivurikuskien yms. älykkyyteen....monet menestyvien auto- ja koneyritysten johtajat ovat aloittaneet hommat kuskinpenkiltä. Homma on lähtenyt pienestä liikkeelle ja parin kymmenen vuoden jälkeen nämä kuskit eivät ehkä enään olekaan koneen puikoissa, vaan ajavat uusilla esim. Audeilla, Bemareilla, Mersuilla tai Volvoilla teidän säälittävien nysväreiden ohi.......myös tulojen suhteen!!!!- Masa
Sun kaltaiset pitäs saada liikenteestä pois.
Mikä ihmeen pakko minun on ajaa ylinopeutta jonkun idiootin puskurissa roikkumisen takia.
Laske sä vaan säästettyjä sekuntteja joita voi nauttia sitten haudassa. - ja ohittava
Masa kirjoitti:
Sun kaltaiset pitäs saada liikenteestä pois.
Mikä ihmeen pakko minun on ajaa ylinopeutta jonkun idiootin puskurissa roikkumisen takia.
Laske sä vaan säästettyjä sekuntteja joita voi nauttia sitten haudassa.niin!
Mutta toisaalta ajanhan voi käyttää paljon tehokkaammin esim. työhön ja tienata enemmän.
Sitten voit käyttää palkkaasi esim. turvallisempaan ja ajettavampaan autoon.
Mutta ihan miten vaan Masa ja kumppanit... voittehan te viettää aikaa tienpäällä vaikka 24h/vrk. Mutta älkää nyt kuitenkaan isot miehet olko rekkojen tientukkeena!! - AM
"Mielestäni on todella noloa, ettei henkilöautolla pysty pitämään edes sen vertaa vauhtia yllä, ettei rekat joudu roikkumaan puskurissa kiinni."
On sitä nolompiakin tilanteita. Minusta se vasta noloa onkin, jos ei osaa matka-aikaa laskea sen vertaa, että osaisi lähteä ajoissa liikenteeseen. Jos matikkapää on tuota luokkaa, kannattaisi harkita hommia jostain muualta kuin rekan hytistä. Itsestään selvää on myös se, että minä en ota riskiä sakosta vain siksi, että joku ns. ammattiautoilija säästäisi aikataulustaan 10 minuuttia.
Noloa on myös se, että luulee matkan taittuvan nopeammin, jos ajaa edessämenijän puskurissa kiinni.
Lasketaanpa, paljonko voitat sillä, että pidät 10 metrin turvavälin 100 metrin sijaan:
Nopeus on 85 km/h = n. 24 m/s. Matkaero on 90 metriä. Aikaa tuohon kuluu 3,75 sekuntia. Säästät matka-ajassa siis 3,75 sekuntia, kun et jätä turvaväliä. Käytännössä menetät huomattavasti enemmän, koska edessäsi menijä useinkin vaistomaisesti hidastaa, jos tuntee olonsa turvattomaksi.
Sanopa vielä, kannattaako roikkuminen?
(Sanot kuitenkin, että kannattaa, mutta ehkä joku muu, sinua älykkäämpi, joskus ymmärtäisi, ettei kannata.) - gt
Mites nuo Bemarit -ja Mersut liittyvät älykkyyteen ?
- AM
ja ohittava kirjoitti:
niin!
Mutta toisaalta ajanhan voi käyttää paljon tehokkaammin esim. työhön ja tienata enemmän.
Sitten voit käyttää palkkaasi esim. turvallisempaan ja ajettavampaan autoon.
Mutta ihan miten vaan Masa ja kumppanit... voittehan te viettää aikaa tienpäällä vaikka 24h/vrk. Mutta älkää nyt kuitenkaan isot miehet olko rekkojen tientukkeena!!"Sitten voit käyttää palkkaasi esim. turvallisempaan ja ajettavampaan autoon."
Luuletko sinä ihan oikeasti, että Suomessa nopeusrajoitukset nousevat, jos minulla tai jollain muulla on nykyistä ajettavampi auto? Luuletko sinä ihan oikeasti, että jos minulla on upouusi Mersu, saan ajaa sillä lujempaa kuin naapurin pappa vanhalla Ladallaan? Luuletko sinä, että Suomessa on yleisesti käytössä ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset henkilöautoissa?
Jos noin luulet, on sinun syytä jättäytyä pois auton ratista. Ammattikuljettajan täytyy osata Suomen tieliikennelaki tuota paremmin. - Tepa
AM kirjoitti:
"Mielestäni on todella noloa, ettei henkilöautolla pysty pitämään edes sen vertaa vauhtia yllä, ettei rekat joudu roikkumaan puskurissa kiinni."
On sitä nolompiakin tilanteita. Minusta se vasta noloa onkin, jos ei osaa matka-aikaa laskea sen vertaa, että osaisi lähteä ajoissa liikenteeseen. Jos matikkapää on tuota luokkaa, kannattaisi harkita hommia jostain muualta kuin rekan hytistä. Itsestään selvää on myös se, että minä en ota riskiä sakosta vain siksi, että joku ns. ammattiautoilija säästäisi aikataulustaan 10 minuuttia.
Noloa on myös se, että luulee matkan taittuvan nopeammin, jos ajaa edessämenijän puskurissa kiinni.
Lasketaanpa, paljonko voitat sillä, että pidät 10 metrin turvavälin 100 metrin sijaan:
Nopeus on 85 km/h = n. 24 m/s. Matkaero on 90 metriä. Aikaa tuohon kuluu 3,75 sekuntia. Säästät matka-ajassa siis 3,75 sekuntia, kun et jätä turvaväliä. Käytännössä menetät huomattavasti enemmän, koska edessäsi menijä useinkin vaistomaisesti hidastaa, jos tuntee olonsa turvattomaksi.
(Sanot kuitenkin, että kannattaa, mutta ehkä joku muu, sinua älykkäämpi, joskus ymmärtäisi, ettei kannata.)"on sitä nolompiakin tilanteita. Minusta se vasta noloa onkin, jos ei osaa matka-aikaa laskea sen vertaa, että osaisi lähteä ajoissa liikenteeseen."
Buohhohhohohohohohoo! Matka-ajan laskeminen aloitetaan siitä kun KUORMA ON KYYDISSÄ! Tyhjänä ajosta ei makseta.
Kuvitteellinen esimerkki. Työnnän Turussa viimeisen lavan yhdistelmääni klo. 24.00 (aikaisemmin ei voinut koska tavarat olivat vielä keskentekoisia).
Asiakas vaatii että kuorman on oltava Kajaanissa viimeistään klo. 08.00 aamulla. Saa meinaan työntää talvella tosissaan että ehtii.
En tietenkään puolusta pikkuisten ahdistelua, mutta haluan osaltaan selittää miksi eräillä alamme edustajilla on pinna tiukalla. Aikataulut ovat välillä jopa aivan mahdottomia, ja siinä jos joutuu kökkimään satoja kilometrejä jonkun perässä vajaata kahdeksaakymppiä, niin saa heittää sille ainoallekin kahvitauolle hyvästit.
Vielä selvennykseksi, EN PUOLUSTA PERÄSSÄROIKKUMISTA! - ja ohittava
AM kirjoitti:
(Sanot kuitenkin, että kannattaa, mutta ehkä joku muu, sinua älykkäämpi, joskus ymmärtäisi, ettei kannata.)Aivan sama!
Käyttäkää vaan aikanne alinopeudella tai rajoitusten mukaan ajamiseen!
Ja missä vaiheessa sanoin, että olen rekkakuski tms. ?? Sanoin vaan, että yrittäkää painaa kaasua ettette ole rekkojen edessä tientukkeena.
Mitä muita mahdollisuuksia rekkakuskilla on yrittää painostaa edelläajavaa ajamaan reippaammin, kuin tulla takapuskuriin hiillostamaan?? Eli Masa, AM, gt yms. Kyse ei todellakaan ollut siitä ehtiikö paikkaan x klo 10.00 vai 10.05 vaan kuinka paljon enemmän rekkakuskit ja esim. minä viettäisin enemmän aikaa vuodessa tien päällä, jos nysväisin kaltaistenne kanssa kiltisti jonon jatkona!! - Nissan
Tepa kirjoitti:
"on sitä nolompiakin tilanteita. Minusta se vasta noloa onkin, jos ei osaa matka-aikaa laskea sen vertaa, että osaisi lähteä ajoissa liikenteeseen."
Buohhohhohohohohohoo! Matka-ajan laskeminen aloitetaan siitä kun KUORMA ON KYYDISSÄ! Tyhjänä ajosta ei makseta.
Kuvitteellinen esimerkki. Työnnän Turussa viimeisen lavan yhdistelmääni klo. 24.00 (aikaisemmin ei voinut koska tavarat olivat vielä keskentekoisia).
Asiakas vaatii että kuorman on oltava Kajaanissa viimeistään klo. 08.00 aamulla. Saa meinaan työntää talvella tosissaan että ehtii.
En tietenkään puolusta pikkuisten ahdistelua, mutta haluan osaltaan selittää miksi eräillä alamme edustajilla on pinna tiukalla. Aikataulut ovat välillä jopa aivan mahdottomia, ja siinä jos joutuu kökkimään satoja kilometrejä jonkun perässä vajaata kahdeksaakymppiä, niin saa heittää sille ainoallekin kahvitauolle hyvästit.
Vielä selvennykseksi, EN PUOLUSTA PERÄSSÄROIKKUMISTA!Tuolla ylempänä on alkanut keskustelu samasta aiheesta, ja sinne on saatu mukaan 2,5 miljoonaa kilsaa ajanut rahtari.
Esitän tässä siellä aikaisemmin esittämäni kysymyksen: MIKS HELVETISSÄ TE RAHTARIT SIEDÄTTE TÄLLAISTA? Teillä on tietääkseni vahva liitto takananne ja tukea saatte taatusti muilta kuljetusalan ammatti-ihmisiltä. PISTÄKÄÄ PERSETTÄ PENKKIIN JA PITÄKÄÄ SIELLÄ SIIHEN SAAKKA KUNNES AIKATAULUT SAADAAN IHMISMÄISEMMIKSI.
Joskus kauan sitten tein pikku reklamaation yhdestä helsinkiläisestä bussikuskista. Soitin ajomestarille. Hän sanoi, että hän ei uskalla ruveta sille kuskille v--uilemaan, koska kuskit savustavat hänet porukalla ulos (mobbausta, kuten sitä nykyään kutsutaan). Kuskeilla on takanaan niin vahva AKT, että työpaikan takia on oltava hiljaa, ei niille roistoille mitään mahda.
Olkaa te rahtarit nyt näitä roistoja ja vaatikaa parempia työoloja ja löysempiä aikatauluja. Tai ajakaa sitten vain puskurissa kiinni ja tehkää pikkuautoilijoista jauhelihaa. Ihan miten vain.
Mielestäni teidän on vastuu, ei meidän henkilöautoilijoiden. Me emme aja teidän puskurissanne vaan te meidän. - miljoonamaileri
Nissan kirjoitti:
Tuolla ylempänä on alkanut keskustelu samasta aiheesta, ja sinne on saatu mukaan 2,5 miljoonaa kilsaa ajanut rahtari.
Esitän tässä siellä aikaisemmin esittämäni kysymyksen: MIKS HELVETISSÄ TE RAHTARIT SIEDÄTTE TÄLLAISTA? Teillä on tietääkseni vahva liitto takananne ja tukea saatte taatusti muilta kuljetusalan ammatti-ihmisiltä. PISTÄKÄÄ PERSETTÄ PENKKIIN JA PITÄKÄÄ SIELLÄ SIIHEN SAAKKA KUNNES AIKATAULUT SAADAAN IHMISMÄISEMMIKSI.
Joskus kauan sitten tein pikku reklamaation yhdestä helsinkiläisestä bussikuskista. Soitin ajomestarille. Hän sanoi, että hän ei uskalla ruveta sille kuskille v--uilemaan, koska kuskit savustavat hänet porukalla ulos (mobbausta, kuten sitä nykyään kutsutaan). Kuskeilla on takanaan niin vahva AKT, että työpaikan takia on oltava hiljaa, ei niille roistoille mitään mahda.
Olkaa te rahtarit nyt näitä roistoja ja vaatikaa parempia työoloja ja löysempiä aikatauluja. Tai ajakaa sitten vain puskurissa kiinni ja tehkää pikkuautoilijoista jauhelihaa. Ihan miten vain.
Mielestäni teidän on vastuu, ei meidän henkilöautoilijoiden. Me emme aja teidän puskurissanne vaan te meidän.Jopas puppua paasaat. Sadan kilometrin matkalla roikkuu alle 5 metrin päässä peräpuskuristani pikkuauto ainakin 95 kilometriä, että se siitä. Missähän sinunlaisia asennevammaisia idiootteja sikiää, joille ei pitäisi antaa ajokorttia lainkaan.
- AM
ja ohittava kirjoitti:
Aivan sama!
Käyttäkää vaan aikanne alinopeudella tai rajoitusten mukaan ajamiseen!
Ja missä vaiheessa sanoin, että olen rekkakuski tms. ?? Sanoin vaan, että yrittäkää painaa kaasua ettette ole rekkojen edessä tientukkeena.
Mitä muita mahdollisuuksia rekkakuskilla on yrittää painostaa edelläajavaa ajamaan reippaammin, kuin tulla takapuskuriin hiillostamaan?? Eli Masa, AM, gt yms. Kyse ei todellakaan ollut siitä ehtiikö paikkaan x klo 10.00 vai 10.05 vaan kuinka paljon enemmän rekkakuskit ja esim. minä viettäisin enemmän aikaa vuodessa tien päällä, jos nysväisin kaltaistenne kanssa kiltisti jonon jatkona!!Montakohan kertaa se on sanottava, että jos ihminen ei halua istua rekan hytissä, hänen ei kannata mennä rekkakuskiksi. Täälläkin monet valittavat, kuinka kuskit joutuvat istumaan rekassa niin ja niin paljon. ONKO YLLÄTYS KUSKILLE, ETTÄ JOUTUU ISTUMAAN AUTOSSA? Voi jeesus, mikä selitys. Väitäkö, ettei kuski alalle ryhtyessään tiennyt, että joutuu istumaan paljon autossa?
Sama kuin äijä rupeaisi metsuriksi, ja sitten valittaisi, kun joutuu käyttämään moottorisahaa.
MENEEKÖ PIKKUHILJAA JAKELUUN SE, ETTÄ REKKAKUSKIN TYÖNKUVAAN KUULUU ISTUA SIELLÄ AUTOSSA. EI OLE MINUN TAI KENENKÄÄN MUUN TEHTÄVÄ YRITTÄÄ LYHENTÄÄ REKKAKUSKIN TYÖPÄIVÄÄ. Kuinka moni rekkakuski huonontaa omia vapaa-ajan olojaan siksi, että minun työpäiväni lyhentyisi? Miksi siis minun pitäisi vaarantaa oma turvallisuuteni tai ottaa riski sakosta siksi, että rekkakuskin työpäivä olisi tänään 30 minuuttia lyhyempi?
Minulla on sellainen työnantaja, että hän kuuntelee minua, kun kerron arvion tarvittavasta työmäärästä. Jos en ehdi tehdä hommaa tänään, jatkan huomenna tai teen ylitöitä. Minä en lähde vittuilemaan ulkopuolisille siitä, että joudun istumaan ylitöissä. Sitähän perässäajaminen on, vittuilemista. Jos teillä on työnantaja, joka teettää teillä mahdottomia hommia, vittuilkaa hänelle, älkääkä muille tiellä liikkujille.
Jos saan perääni asiallisen rekkakuskin ja näyttää siltä, että hän haluaa ohi, lasken hänet ohi, jos todella tarvetta on. Jos rahtari on minua kohtaan ystävällinen, olen häntä kohtaan ystävällinen. Jos taas kuski hiillostaa minun perseessäni kiinni, eikä minulla ole kiirettä, nopeus tippuu luokkaan 50-60 km/h. Rahtari saa mennä ohi, jos haluaa, mutta lujempaa en aja. Yllättävän moni ymmärtää jättää tuon jälkeen enemmän väliä.
Lisäksi täytyy muistaa, että useimmiten perässä roikkujan tavoite ei ole nopeuden lisääminen. Vai kerrotko sinä, miten lisään nopeuttani silloin, kun edessäni menee monen kilometrin katkeamaton jono, kuten on työmatkoillani? Mitä se rahtari luulee minun pystyvän tekemään, jos edessä on jo jatkuva jono?
Sen vuoksi, että se perässä roikkuminen tapahtuu usein täysin ihmeellisissä paikoissa, kuten jatkuvassa jonossa, en usko että perässä roikkumiselle olisi joku järkevä selitys. Kysymys on vain ja ainoastaan vittuilusta ja piittaamattomuudesta. - Kilometrikorvaus
Nissan kirjoitti:
Tuolla ylempänä on alkanut keskustelu samasta aiheesta, ja sinne on saatu mukaan 2,5 miljoonaa kilsaa ajanut rahtari.
Mielestäni teidän on vastuu, ei meidän henkilöautoilijoiden. Me emme aja teidän puskurissanne vaan te meidän.Tästä ei juuri piireissä hiiskuta korkeintaan kirotaan, mutta vanhemmat rahtarit ovat valittaneet, että nykyään ajetaan km liksalla
varsinkin nuoret/vasta-alkajat. Silloin ei välitetä mistään työajoista, lepotauoista saati nopeusrajotuksista. Auton pitää liikkua 24 h, että liksaa kertyisi. Siinä sahataan kyllä omaa oksaa. Vanhemat kuskit eivät siihen enää kykene eivätkä välttämätä halua ajaa euronkuvat silmissä, mutta nuoremmat polkevat taksoja.
Miksi Suomessa on paljon ns. yhden rekan kuljetusyrityksiä. No tietysti kun työaikalaki on lievempi omistajalle kuin palkolliselle. Sen tähden renki pistetään osatamaan oma auto (pankin) ja ajamaan 25 h vuorokaudessa.
Kyllä siinä kuljettajalla maltti loppuu ja järjenkäyttö vähentyy liikenteessä, kun ajetaan väsyneenä ja perse tulisilla hiilillä. - Stogie
Heh tyhmiä idiootteja ne silti on vaikka olisikin muutama rekka tallissa ja audi pihalla ja isot tulot :D
Eihän kukaan älykäs yksilö helkkari ala nyt mitään rekkaan leipätyökseen ajamaan
Hehe - miljoonamaileri
Kilometrikorvaus kirjoitti:
Tästä ei juuri piireissä hiiskuta korkeintaan kirotaan, mutta vanhemmat rahtarit ovat valittaneet, että nykyään ajetaan km liksalla
varsinkin nuoret/vasta-alkajat. Silloin ei välitetä mistään työajoista, lepotauoista saati nopeusrajotuksista. Auton pitää liikkua 24 h, että liksaa kertyisi. Siinä sahataan kyllä omaa oksaa. Vanhemat kuskit eivät siihen enää kykene eivätkä välttämätä halua ajaa euronkuvat silmissä, mutta nuoremmat polkevat taksoja.
Miksi Suomessa on paljon ns. yhden rekan kuljetusyrityksiä. No tietysti kun työaikalaki on lievempi omistajalle kuin palkolliselle. Sen tähden renki pistetään osatamaan oma auto (pankin) ja ajamaan 25 h vuorokaudessa.
Kyllä siinä kuljettajalla maltti loppuu ja järjenkäyttö vähentyy liikenteessä, kun ajetaan väsyneenä ja perse tulisilla hiilillä.Miksi tulet tänne puhumaan keksittyjä kuulopuheita tai suoranaisia valeita. Autoissa on sinetöidyt ajovalvontalaitteet, joissa kiekonkäyttöpakko. Asetuksella on säädetty ajoajat ja taukoajat. Poliisi valvoo näitä. Sakot rikkomuksista on sitä luokkaa, että mainitsemasi vekselivetoiset jää liikenteestä ja kuski kortistoon sellaisilla ylimääräisillä ryöstömaksuilla. Joten jospa oltaisiin puhumatta puppujuttuja.
- Nissan
miljoonamaileri kirjoitti:
Jopas puppua paasaat. Sadan kilometrin matkalla roikkuu alle 5 metrin päässä peräpuskuristani pikkuauto ainakin 95 kilometriä, että se siitä. Missähän sinunlaisia asennevammaisia idiootteja sikiää, joille ei pitäisi antaa ajokorttia lainkaan.
Voisitko tarkemmin kertoa, mistä sinun mielestäsi käy selville, että olen asennevammainen. Ja millä tavalla sellainen?
En tiedä tarkemmin, missä minunlaisiani sikiää. Minun varhaisin lapsuusmuistoni on se kun menin isän kanssa makuuhuoneeseen ja tulin äidin kanssa sieltä pois. Tapahtui juhannuksena 1944, kun isä oli päässyt viimeisen kerran lomalle rintamalta ennen jatkosodan loppumista.
Että siis ilmeisesti niitä sikiää makuuhuoneessa.
Seuraava lapsuusmuistoni oli maaliskuulta 1945, kun joku valkotakkinen kaveri totesi äidilleni: Poika tuli!
Muuten: olenko missään sanonut, että olen sadan kilsan matkalla roikkunut alle 5 metrin päässä juuri sinun peräpuskuristasi 95 km:n matkan. Jos tiedät tai muistat näin tapahtuneen, niin kerro ihmeessä missä ja milloin olen töppäillyt näin pahasti. Jospa yrittäisin melkein 58 vuoden iässä vielä tehdä parannuksen. - Päivikki
Jokaisen autolla liikkuvan pitäisi ajaa kuten me Citroen 2cv:n fiksut, tasapainoiset ja onnelliset omistajat.
Itse asiassa ei muunlaisia autoja tarvitsisi valmistaakaan. Ottakaa iisimmin. Vaikka teillä olisi kiire Pyhää Pietaria moikkaamaan ei muilla tarvitse olla.
- rekkakuski
Älkää aina viittikö valittaa hyvät ammattiveljet..siirtykää itekin ajamaan erikoiskuljetuksia niin ei tarvi yrittää ohitella kun letka kumminkin menee reilusti alle 80km/h. kun on leveyttä reilut 6metriä nii henköautoilijat odottelee kiltisti tien sivus kun ite ajelet..
- minttu68
Johan oli tullut paljon tekstiä aiheesta... Se joka jutun aloitti niin mietippä vähän.... yhtä itsekkäästi kun rekkakuski pyrki eteenpäin "roikkumalla perässäsi" niin yhtä itsekkästi sinä päätit olla antamatta periksi ja jatkoit "köröttelyä". Itse olen ollut rekan kyydissä ja kyllä sieltä liikenne näyttää erilaiselta ja viikossa opin sen miksi jotkut rekkakuskit eivät oikein sulata hitaammasti ajavia...ja samalla opin sen kuinka itse käyttäydyn vastaavassa tilanteessa. Ei siinä paljoa aikaa mene hukkaan jos sen isomman ajoneuvon päästää ohitse. Jos se kerta harmittaa kun se on siellä perässä niin anna sille tietä, sillähän siitä pääsee. Terkkuja vaan kaikille rekkakuskeille!
- Nissan
...jos olisi tilaa missä odottaa. Mutta jos mieluummin ajat muusiksi henkilöauton, jossa tulee 3-4 ruumista temppusi seurauksena, niin itsepähän siitä kärsit lopun elämäsi. ajan 80 alueella mittarini mukaan 91-92, jolloin todellinen vauhtini on se "pakollinen" 80. Se vain ei tunnu rahtareille riittävän, vaan satasta on ajettava ja ylikin, jos haluaa alta pois.
- nissan
minttu68 kirjoitti:
Johan oli tullut paljon tekstiä aiheesta... Se joka jutun aloitti niin mietippä vähän.... yhtä itsekkäästi kun rekkakuski pyrki eteenpäin "roikkumalla perässäsi" niin yhtä itsekkästi sinä päätit olla antamatta periksi ja jatkoit "köröttelyä". Itse olen ollut rekan kyydissä ja kyllä sieltä liikenne näyttää erilaiselta ja viikossa opin sen miksi jotkut rekkakuskit eivät oikein sulata hitaammasti ajavia...ja samalla opin sen kuinka itse käyttäydyn vastaavassa tilanteessa. Ei siinä paljoa aikaa mene hukkaan jos sen isomman ajoneuvon päästää ohitse. Jos se kerta harmittaa kun se on siellä perässä niin anna sille tietä, sillähän siitä pääsee. Terkkuja vaan kaikille rekkakuskeille!
katselepa aikaisempia kirjoituksiani aiheesta Jarruvalojen vilauttaminen Kehäkolmosella.
Oli kolme kaistaa, joita pitkin rekka olisi päässyt ohi, mutta kun ei. Piti vain tulla metrin päähän takapuskuriini.
Kunpa rekat ohittaisivatkin tilaisuuden tullen, mutta kun tuo yksi ainokainen ei sitä ainakaan tehnyt. Olisi kiva tavata se kuski ja saada henkilökohtaisesti vastaus mitä hänellä oli mielessään.
Niin että "annahan tietä, sillähän siitä pääsee".
Olispa se aina niin yksinkertaista. - Tepa
nissan kirjoitti:
katselepa aikaisempia kirjoituksiani aiheesta Jarruvalojen vilauttaminen Kehäkolmosella.
Oli kolme kaistaa, joita pitkin rekka olisi päässyt ohi, mutta kun ei. Piti vain tulla metrin päähän takapuskuriini.
Kunpa rekat ohittaisivatkin tilaisuuden tullen, mutta kun tuo yksi ainokainen ei sitä ainakaan tehnyt. Olisi kiva tavata se kuski ja saada henkilökohtaisesti vastaus mitä hänellä oli mielessään.
Olispa se aina niin yksinkertaista.Oletko ajanut autolla joskus muulloinkin kuin kerran kehä kolmosella. Kovin tuntuu rajoittuneelta näkemykseltä, oliko kyseessä edes rekka, vai olikohan siellä joku nuppivehje? Erotitko edes sitä peileistä?
- Nissan
Tepa kirjoitti:
Oletko ajanut autolla joskus muulloinkin kuin kerran kehä kolmosella. Kovin tuntuu rajoittuneelta näkemykseltä, oliko kyseessä edes rekka, vai olikohan siellä joku nuppivehje? Erotitko edes sitä peileistä?
Jos kysymyksesi oli tarkoitettu minulle, niin asun Hgin-Vantaan rajamailla parin kilsan päässä nelostien ja seiskatien (=Lahden moottoritien ja Porvoon moottoritien risteyksestä). Ajan Kehäkolmosta lähes päivittäin, se on kotiosoitteestani suunnilleen neljän kilsan päässä. Siinä mainitsemassani tilanteessa takanani oli "erämaan laiva", elikkä ennen EU-aikaa sallittu merkintä 22 metriä olisi ollut peräpeilissä. Havaintojeni mukaan kyseesssä oli Nesteen tai Viinikan liemikuorma matkalla Sköldvikiin. Peilistä en erottanut kuin nupin keulamaskin ja kuraisen rekisterikilven, josta ei ollut mitään apua (tiedoksi niille, jotka tuossa aikaisemmin ovat neuvoneet soittamaan poliisille tai firman pääkonttoriin, lisäksi olin autossani yksin, joten mitäs sitten tehdään, kun joku kysyy silminnäkijöitä tai todistajia?)
Minulla on ABCE-kortti (vuodelta 1965, jolloin nimike oli vielä "kuorma-auton ammattiajokortti), joten mielestäni osaan erottaa rekan pappatunturista. Eikä ikäkään (58 v)liene vielä esteenä, kun joudun viiden vuoden välein käymään tuon kirjainyhdistelmän takia lääkärintarkastuksessa. Silmälääkärissä käyn kerran vuodessa, kaksi parhaassa, mutta vähän muista syistä kuin ajokortin voimassaolon ylläpitämiseksi. Silmälääkärin mielestä näkökykyni on liikenteeseen erinomainen (lasipakko on merkitty korttiin).
Mutta jos kysymyksesi oli osoitettu tosiaan "Natsunille", niin minä en ole kyseinen henkilö enkä vastaa hänen nimissään. - minttu
nissan kirjoitti:
Olispa se aina niin yksinkertaista....mieti nyt kumminkin olisitko itse voinut siinä tilanteessa tehdä jotakin muutakuin tuijottaa taustapeiliin että perässä on ja pysyy ja periksi ei anneta ja että vielä menit painamaan jarrua, ajattelitko yhtään minkälaisen ketjureaktion se aiheuttaa ruuhkassa, todennäköisesti siellä rekan takanakin oli joku joka myös joutui jarruttamaan... jos yhden rekan olet perääsi saanut "roikkumaan" niin älä yleistä sitä, todennäköisesti niillä kuskeilla on paljon paljon enemmän ajokokemusta kuin sinulla ja sinä olet vain yksi autoilija tuhansien joukossa, pientä itsehillintää liikenteeseen, on siellä muitakin kuin sinä ja eikö se ole kaikille eduksi jos liikenne sujuu joustavasti.
- Tepa
Nissan kirjoitti:
Jos kysymyksesi oli tarkoitettu minulle, niin asun Hgin-Vantaan rajamailla parin kilsan päässä nelostien ja seiskatien (=Lahden moottoritien ja Porvoon moottoritien risteyksestä). Ajan Kehäkolmosta lähes päivittäin, se on kotiosoitteestani suunnilleen neljän kilsan päässä. Siinä mainitsemassani tilanteessa takanani oli "erämaan laiva", elikkä ennen EU-aikaa sallittu merkintä 22 metriä olisi ollut peräpeilissä. Havaintojeni mukaan kyseesssä oli Nesteen tai Viinikan liemikuorma matkalla Sköldvikiin. Peilistä en erottanut kuin nupin keulamaskin ja kuraisen rekisterikilven, josta ei ollut mitään apua (tiedoksi niille, jotka tuossa aikaisemmin ovat neuvoneet soittamaan poliisille tai firman pääkonttoriin, lisäksi olin autossani yksin, joten mitäs sitten tehdään, kun joku kysyy silminnäkijöitä tai todistajia?)
Minulla on ABCE-kortti (vuodelta 1965, jolloin nimike oli vielä "kuorma-auton ammattiajokortti), joten mielestäni osaan erottaa rekan pappatunturista. Eikä ikäkään (58 v)liene vielä esteenä, kun joudun viiden vuoden välein käymään tuon kirjainyhdistelmän takia lääkärintarkastuksessa. Silmälääkärissä käyn kerran vuodessa, kaksi parhaassa, mutta vähän muista syistä kuin ajokortin voimassaolon ylläpitämiseksi. Silmälääkärin mielestä näkökykyni on liikenteeseen erinomainen (lasipakko on merkitty korttiin).
Mutta jos kysymyksesi oli osoitettu tosiaan "Natsunille", niin minä en ole kyseinen henkilö enkä vastaa hänen nimissään.OK! Ajattelin vaan kysyä kun toi yksi sama esimerkki toistui kerrasta toiseen, tosiasiassa haluaisin tietää, kuinka tiuhaan perässäsi roikkuu isoja, ihan vain faktaksi tähän keskusteluun.
- Nissan
Tepa kirjoitti:
OK! Ajattelin vaan kysyä kun toi yksi sama esimerkki toistui kerrasta toiseen, tosiasiassa haluaisin tietää, kuinka tiuhaan perässäsi roikkuu isoja, ihan vain faktaksi tähän keskusteluun.
Sopivan tiuhaan. Ja yksikin niistä on liikaa.
- paskakuski
millaisa pojan kloppeja niitä yleesä nykyään ajaa ei ole enää kovin usein vanhempia kuskeja jotka osaavatkin viellä ajaa iisisti;=)
- Junamies
Ei varmaan tartte noita rekka-autoja enää kovin pitkään tuolla tien päällä tuijotella. Junaan ne tulevaisuudessa laitetaan. Tällaisenaan pitkän matkan rekkaliikenne on aivan älytöntä naftan polttoa ja teiden "raiskausta"....
- Rekkafirma
Ei rekkaliikenne Suomesta lopu vaan jopa lisääntyy kauttakulkuliikenteen lisäyksen määrällä. Liikennettä tulee vaan hoitamaan venäläinen mafia, koska suomalaiset kuljetusliikkeet tapetaan sukupuuttoon.
- Anonyymi
Tuotahan on yritetty n. 150 vuotta, mutta rekkaliikenne vain kasvaa kasvamistaan.
Eikä junaliikenne olisi lainkaan hinnoiltaan kilpailukykyinen jollei valtio sitä tukisi.
Jos tuet otetaan pois niin VR heittää kuperkeikan heti. - Tepa
Juu, veturilla onki tosi kätevää kiskaista kuorma firman pihalta toisen firman pihaan. Vaihtoehtoisesti ensin rekkaan, rekasta junaan, junasta taas rekkaan. kaksi välikäsittelyä vs. ei yhtään välikäsittelyä, kummassa kamat säilyy ehjänä?
Rataosuuksia lakkautetaan kannattamattomina, siinäkö VR:n kilpailuvaltti? VR:lle syydetyt rahat nekin teiden kunnossapitoon!!!
- kavaljeeri
Uutuudenkiiltävä auto jne... kerrohan mittarivirheesi suuruus? Nykyisin erittäin yleinen mittarivirhe 10km/h todellista nopeutta suurempi näyttö aikaansai sen, että kun ajoit mielestäsi jopa 90km/h (HUI!) ajoit todellisuudessa vasta 80km/h... suomeksi sanottuna et kai vain ole niitä vanhanlaisia "rekanopettajia" jotka ajaa mittariaan tuijottaen 80km/h, mieluummin alle varsinkin niissä paikoissa, joissa rekka ylämäen takia ottaisi maksimit päästäkseen sujuvasti mäen päälle. Jos kuulut niihin, niin HÄPEÄ!
Jos et ja jos olit jo ottanut mittarivirheesi huomioon, silloin ammattilainen - syystä tai toisesta - toimi kyseenalaisesti. Kuitenkin toivoisin jokaisen täällä vaahtoavan muistavan, että kun teette kiusaa joko rekalle tai bussille - olette työpaikkakiusaajia! Mihin rekkamies valittaa kiusaamisesta työpaikalla??? Kertokaahan se!- Niina
Ainakin minun kaikki tuttavat, kaverit ym ihmiset ensitöikseen tarkastavat mittarin uudessa autossa.
Minä teen niin periaatteessa kerran kuussa kun ajan tietä missä on tarkistuspaikka.
Ja eiköhän lopuille ole selvää että heitto on se kuulu 10%.
Riippuu tosin renkaistakin, kannattaa tarkastaa kun vaihtaa renkaat.
Mihin minä saan valittaa kun rekkakuski kiusaa minua tiellä?
Poliisille?
Työnantajalle?
Kiusaa ei esiinny jos kumpikin toimii lain puitteissa, sitä saa mitä tilaa. - AM
Mistä sinä olet tuon 10 km/h kuullut? Mistähän johtuu, että en muista vielä kertaakaan törmänneeni autoon, jonka mittarivirhe todellakin on tuo 10 %? Olen vuoden sisällä kokeillut noin 15:ä autoa. (Olen ollut mukana ostamassa kahta autoa, siitä noin suuri kokeilumäärä.) Lähes kaikista tarkistimme myös mittarivirheen, kun kävimme maantiepätkän kokeilemassa aina samassa paikassa. Satasen vauhdissa virheet vaihtelivat välillä 0-8 km/h. Nykyisessä autossani mittarivirhe on olematon. Vaimollani on n. 5 km/h. Kummatkin autot ovat vuodelta 1999. Ehkä tosiaan aivan uusissa autoissa on aina 10 % virhe, mutta epäilen sitä. Ehkä te, jotka toitotatte sitä 10 %:n virhettä, olette väärässä? Oletko koskaan tarkistanut, mitä se virhe autossasi oikeasti on?
Nykyisen autoni mittarin olen tarkistanut kolmesta eri taulusta, joten yhden taulun vika olisi tullut ilmi. - Automies
Itselläni on kanssa mittarivirhettä henkilöautossa. Kun ajan 80, niin todellinen nopeus on 82. (taitaa olla lainmukaan laiton).
Helppo on muuten tarkistaa (rekkamiehetkin) mittareiden näyttämät teiden varsilla olevilla mittauspisteillä.
Kyllä vähän kuulostaa, että joissakin rekoissa on mittarivirhettä juuri samaan suuntaan kuin itselläni ja huomattavasti enemmän.
Eipä se muuten perässäköröttely paljoa ajoaikaa vähennä. Puhutaan enintään joistakin sekunneista koko matkalla. Eli jos on laivaan kiire, niin lähtiessä pikkusen kiirehditään, niin ei tarvitse tiellä kiirehtiä.
- aatee
Mullon aina tullu rekat takaperin vastaan.
80 alueella voi ajaa aivan huoletta talvikelilläkin 130 ja 100 alueella 160.
Sullon niin iso mittari virhe että sakkoja ei tuu varmasti. Ja voihan sitä aina 30 kilsaa ottaa riskin päälle lisää. Kortti ei ainakaan mee.
Tommosia törttöjä kun ohittaa niin joskus on pakko nostaa jopa 240:een nopeus. Sakkoja ei oo tullu kertaakaan ! - tapaus
mulle sattui kerran näin: ajoin autolla, jossa oli peräkärry takana. Sitten kas kummaa, taakse ilmaantui rekka. Aivan lähelle tietysti. Mä ajelin sallittua nopeutta. Sitten kuvioon ilmaantui poliisi. Pysäytti meidät molemmat. Mut ja rekkakuskin. Poliisi tarkisti siinä rutiininomaisesti jotain. Meni rekkakuskin luo sen jälkeen.. Niin ja kysyi multa jossain välissä, ajoiko rekka mun perässä pitkään. Mä, että kyllä se niin oli... Loput voin arvata. Ei tavoittanu rekka enää mua. Saipas ainakin pikkuisen aihetta muuhunkin kuin kaasutukseen.
- Nissan
Olisipa poliisi aina lähettyvillä tuollaisissa tilanteissa. Vaan kun ei ole. Rekkakuski taisi tuntea tilanteen lompakossaan. Ja hyvä niin
Mutta "Nainen, poliisi ja taksi: ei niitä koskaan tarvitessa nää" (Leo Jokela alias Papukaija Pula-aho).
Sinulla oli tuuria, kun sattui poliisi paikalle. Toivottavasti rekkakuski sai tuntuvat sakot ja otti opikseen.
- Kokemusta on
Oon ajellu valtatie 7:llä jo usen vuoden ajan ja voin todellakin sanoa kokemuksesta, että kyllä ne todellakin on ne venäläiset rekat ja hlöautot, mitkä niitä ongelmia aiheuttaa. Venäläiset rekat ei toimi varsinkaan talvella ja aiheuttaa ruuhkia. Henkilöautoilijat aiheuttaa vaaratilanteita joko ajamalla uusilla autoilla liian kovaa tai sitten ajamalla kuuttakymppiä Ladoilla, jotka ei edes menisi Suomessa katsastuksesta läpi. Oon myöskin huomannut, että kun ohitat venäläisen hlöauton, kuski alkaakin sen jälkeen ajamaan ihan "perseessä kiinni". Syy on ilmeisesti se, että kun toinen ajaa edellä, uskaltaa ajaa kovempaa, koska "poliisi pysäyttää vaan sen ensimmäisenä ajavan". Ja sehän nyt on itsestään selvää, että jos ne saa sakot, ne ei niitä maksa.
- nipponi
Niin onneksi rekkojen roikkumiset ovat harvinaisia, mutta sitäkin uhkaavan oloisia tapahtumia, itse olen parisen kertaa 13v ajouran aikana kokenut räikeemmän sorttisen tapauksen.
Eniten roikkumisessa itseäni ihmetyttää yleensä se että mitä etua siinä on ajaako perässä 100m tai 10m etäisyydellä edellä ajavasta ??? ei se vauhti sillä nouse vaikka ajaisi 1cm päässä puskurista !! ja samaa tekee myös henkilöauto kuskit ja paljon useammin. Tuntuu että kyse on jonkinlaisesta provosoinnista edellä ajavaan ??
Paljon mukavampi lähteä ohitukseenkin kohtuullisen välimatkan päästä
Kokemuksesta voin kertoa että liikenteessä provosointi on hengen vaarallista puuhaa, nimittäin jos jollain "naksahtaa" väärään aikaan väärässä paikassa niin seuraukset on tuhoisat !!
Rajoittimista sen verran että olen monet kerrat ajanut rekan peesissä ja mitannut nopeuden ja varsinkin jotkut tukkirekat tyhjänä kulkee n. 100km/h ja mittarivirheen olen ottanut huomioon (tutkalla mitattu ) - ratissa
Hyvät hyssykät,
ei mikään ihme, ettei liikenne suju joustavasti, jos ylläolevat kirjoittajat peilaavat kuskien asenteita. Toivottavasti tänne jaksavat reagoida vain ne arhäkkäimmät kuskit ja liikeenteestä löytyy rauhallisempiakin ihmisiä.
Se on fakta, että osa rekoista ajaa liian lähellä peräpuskurissa. Ei kaikki, tuskin edes suurin osa, samaa tekevät muutkin kuskit ja ongelmia teillä on varmasti pahempiakin - pitääkö ongelma haudata näillä perusteilla? Hitaasti pysähtyvä suurimassainen auto liian lähellä pelottaa ja vie huomiota. Lisäksi rekan ajovalot häikäisevät peilissä etenkin pimeällä tehokkaasti. Mitään muuta ei peileistä näekään. Valtaosa kuskeista ajaa hyvin ja on varmaan rekkojen hallintaan liittyviä seikkoja, joita en ymmärrä, mutta on aivan asiallista esittää tälläkin foorumilla kuskeille toive riittävästä turvavälistä. Aina välillä rekka ajaa persuuksissa tasaisessa maastossa vilkkaassa liikenteessä, kun mitään ohitusmahdollisuuksia ei ole.
Osa kuskeista ajaa alle maksiminopeuden. Alhainen tai rajoituksen mukainen ajonopeus voi johtua mittarivirheestä, omasta valinnasta tai muusta syystä - mitä sitten? Haluaako joku todellakin, että kaikki autoilijat vaikka väkisin ajavat nopeusrajoituksen mukaan vielä 10 km/h siihen päälle? Autoilijoissa on kokemattomia kuskeja, vanhoja autoja, suru puserossa ja tippa linssissä hautajaisiin ajavia kuskeja, väsyneitä kaupparatsuja, jne. Suotakoot heille heidän hyväksi havaitsemansa nopeus, sillä minä en ainakaan halua autoihin on/off -nopeuksia. Ammattikuskilla varmasti on kiire työssään niinkuin muillakin nykyään, joten tuskin kukaan heitä haluaa tahallaan hidastuttaa. Ja mikä ihmeen moraalivinouma maassa vallitsee, kun tölvitään nopeusrajoitusten mukaisia kuskeja? - ratissa
Hyvät hyssykät,
ei mikään ihme, ettei liikenne suju joustavasti, jos ylläolevat kirjoittajat peilaavat kuskien asenteita. Toivottavasti tänne jaksavat reagoida vain ne arhäkkäimmät kuskit ja liikeenteestä löytyy rauhallisempiakin ihmisiä.
Se on fakta, että osa rekoista ajaa liian lähellä peräpuskurissa. Ei kaikki, tuskin edes suurin osa, samaa tekevät muutkin kuskit ja ongelmia teillä on varmasti pahempiakin - pitääkö ongelma haudata näillä perusteilla? Hitaasti pysähtyvä suurimassainen auto liian lähellä pelottaa ja vie huomiota. Lisäksi rekan ajovalot häikäisevät peilissä etenkin pimeällä tehokkaasti. Mitään muuta ei peileistä näekään. Valtaosa kuskeista ajaa hyvin ja on varmaan rekkojen hallintaan liittyviä seikkoja, joita en ymmärrä, mutta on aivan asiallista esittää tälläkin foorumilla kuskeille toive riittävästä turvavälistä. Aina välillä rekka ajaa persuuksissa tasaisessa maastossa vilkkaassa liikenteessä, kun mitään ohitusmahdollisuuksia ei ole.
Osa kuskeista ajaa alle maksiminopeuden. Alhainen tai rajoituksen mukainen ajonopeus voi johtua mittarivirheestä, omasta valinnasta tai muusta syystä - mitä sitten? Haluaako joku todellakin, että kaikki autoilijat vaikka väkisin ajavat nopeusrajoituksen mukaan vielä 10 km/h siihen päälle? Autoilijoissa on kokemattomia kuskeja, vanhoja autoja, suru puserossa ja tippa linssissä hautajaisiin ajavia kuskeja, väsyneitä kaupparatsuja, jne. Suotakoot heille heidän hyväksi havaitsemansa nopeus, sillä minä en ainakaan halua autoihin on/off -nopeuksia. Ammattikuskilla varmasti on kiire työssään niinkuin muillakin nykyään, joten tuskin kukaan heitä haluaa tahallaan hidastuttaa. Ja mikä ihmeen moraalivinouma maassa vallitsee, kun tölvitään nopeusrajoitusten mukaisia kuskeja? - BMW R 1100 RT
tuntuu ihan samalta kun kesällä henkilöauto ajaa pyöräni takana. Tuo tunne tulla yliajetuksi ei ole miellyttävä.
Tämän vuoksi olen ottanut tavakseni ajaa hiukan kovempaa kuin autot.
Tietysti tämä lisää ohitustarvetta. Moottoripyörällä ohittaminen ei ole autoon verrattuna mikään ongelma suuren tehoreservin vuoksi.
En tunnusta olevani kaahailija, ajan nopeammin yllamainitusta syystä.
Luulen että jokainen motoristi ajaa myös autolla joten näkemystä on myös ratin takaa. Minäkin olen ajanut autoa yli 30 vuotta.
Kesä tulee taas, toivottavasti pian! - Kuauhun sekunnit
Pitää täysin paikkansa. Aiemmin "isokokoisista ja hyvätapaisista" on tullut teiden kauhuja. Tulos seurauksista oli nähtävissä eilenkin, rekka päin pikkuautoa ja toinen tapaus, jossa rekka litisti pikkuauton toisen rekan väliin, kun ei saanut pysähtymään. Jos yrität noudattaa talvirajoituksia niin rekka on pian "työntämässä" tieltä pois. Todella törkeää ajamista´.
- Kauhun sekunnit
Pitää täysin paikkansa. Aiemmin "isokokoisista ja hyvätapaisista" on tullut teiden kauhuja. Tulos seurauksista oli nähtävissä eilenkin, rekka päin pikkuautoa ja toinen tapaus, jossa rekka litisti pikkuauton toisen rekan väliin, kun ei saanut pysähtymään. Jos yrität noudattaa talvirajoituksia niin rekka on pian "työntämässä" tieltä pois. Todella törkeää ajamista´.
- 900i
Mistähän liekin tullut sellainen myytti, että ammattikuskit olis jotenkin herrasmiehiä liikenteessä. Murhamiehiä siellä nykyisin on suurin osa....koskee rekkojen lisäksi linja-autoja ja takseja. Toi busseille laitettu vapaus 60 km/h alemmilla nopeusrajoitusalueilla päästä vapaasti pysäkiltä pitäs ehdottomasti poistaa.
Kertoohan sekin rekkakuskeista jotain, että vähän väliä ollaan nostamassa rekkaa tielle jossain.- A BE CE DE
Kertoohan se paljon kuljettajien ammattitaidosta, kun jatkuvasti ollaan nostamassa yhdistelmää ojasta. Tämä onnettomuuskin Porissa johtui vain ja ainoastaan rekkakuskin ammattitaidottomuudesta. Häneltä oli vain kiireessä unohtunut kristallipallo terminaalin lattialle, josta hän olisi voinut katsella tasaisin väliajoin tulevia liikennetilanteita, jotta voi väistellä ojaan ENNEN kuin väärää kaistaa vastaan tuleva henkilöbiili saa osuman...
- törmäsi
A BE CE DE kirjoitti:
Kertoohan se paljon kuljettajien ammattitaidosta, kun jatkuvasti ollaan nostamassa yhdistelmää ojasta. Tämä onnettomuuskin Porissa johtui vain ja ainoastaan rekkakuskin ammattitaidottomuudesta. Häneltä oli vain kiireessä unohtunut kristallipallo terminaalin lattialle, josta hän olisi voinut katsella tasaisin väliajoin tulevia liikennetilanteita, jotta voi väistellä ojaan ENNEN kuin väärää kaistaa vastaan tuleva henkilöbiili saa osuman...
Porissa sattuneessa tapauksessa oli rekka mennyt
poikittain kaikenlisäksi ylämäessä johon vastaan
tullut henkilöauto oli törmännyt OMALLA kaistallaan. Tosiasia on,että nykyään on rekkoja
enemmän ojissa kuin henkilöautoja ja nämä ojaan
ajothan on kaikki vain ja pelkästään ajotapa
virheitä. Asenne vammaisia tuntuu olevan suurin
osa jakeluliikenteessä olevissa kuskeissa,kun
seuraa heidän käyttäytymistä liikenteessä. - tonttu
törmäsi kirjoitti:
tullut henkilöauto oli törmännyt OMALLA kaistallaan. Tosiasia on,että nykyään on rekkoja
seuraa heidän käyttäytymistä liikenteessä.www.kaleva.fi/kotimaa väittäisi kyllä henkilöauton tulleen väärää kaistaa vastaan ohituksen vuoksi ja sen seurauksena yhteentörmäys. Tietysti arvoisa saappikuski on saattanut olla osaltaan aiheuttamassa tätä tragediaa, joten hänellä on varmempaa ja "lähempää" tietoa.
- Tepa
Tämän talven aikana en ole vielä nähnyt yhtään rekkaa ojassa, henkilöautoja äkkiä laskien n. 15 kpl. Se vaan saattaa tuntua siltä kun sinäkin olet käsityksesi muodostanut uutisten perusteella. Nimittäin joka saappia ja tojotaa ei ole tarpeen mainita uutisissa koska siitä ei mene koko tie tukkoon kun sitä rimpulaa hilataan sieltä ylös.
- tonttu
Tepa kirjoitti:
Tämän talven aikana en ole vielä nähnyt yhtään rekkaa ojassa, henkilöautoja äkkiä laskien n. 15 kpl. Se vaan saattaa tuntua siltä kun sinäkin olet käsityksesi muodostanut uutisten perusteella. Nimittäin joka saappia ja tojotaa ei ole tarpeen mainita uutisissa koska siitä ei mene koko tie tukkoon kun sitä rimpulaa hilataan sieltä ylös.
Lukisitko Tepa uudestaan tuon kirjoitukseni rauhassa,ilman että suusi vaahtoaa. Siinähän selvästi lukee, että h-a on tullut väärää kaistaa.
- Tepa
tonttu kirjoitti:
Lukisitko Tepa uudestaan tuon kirjoitukseni rauhassa,ilman että suusi vaahtoaa. Siinähän selvästi lukee, että h-a on tullut väärää kaistaa.
vaan tolle 900i:lle. En kommentoinut sinun kirjoitustasi mitenkään. Ja kyllä se suu vaahtoaa kun harjaan hampaita samalla.
Tarkoitin sitä että tommoisista saapisteista jotka eivät vietä aikaansa tienpäälle, tulee uutisista se kuva etteivät muut kuin rekat mene ojaan, koska uutisissa harvemmin mainitaan jos henkilöauto on sukeltanut raviin. - Tepa
tonttu kirjoitti:
vaan tolle 900i:lle. En kommentoinut sinun kirjoitustasi mitenkään. Ja kyllä se suu vaahtoaa kun harjaan hampaita samalla.
Tarkoitin sitä että tommoisille saapisteille jotka eivät vietä aikaansa tienpäälle, tulee uutisista se kuva etteivät muut kuin rekat mene ojaan, koska uutisissa harvemmin mainitaan jos henkilöauto on sukeltanut raviin. - E.T
törmäsi kirjoitti:
seuraa heidän käyttäytymistä liikenteessä.Sinulle, kuka "asiantuntevasti" tiivistit kaikki maamme ammattilaiset asennevammaisten joukkoon, suosittelen vilpittömästi hyppäämistä sinne "turistipuolelle" rekan kabiiniin.
(Seuraavat esimerkit ovat olettamuksia)
Ensimmäinen lieveilmiö saattaisi olla se, että joutuisit itsellesi myöntämään olleesi muutamissa aatoksissasi väärässä, koskien raskasta liikennettä. (Tämä koskee vain fyysisiä rajoituksia, mitä yhdistelmät tarvitsevat/mihin ovat pakotetut pärjätäkseen liikenteessä, varsinkin talvikelissä)
Toinen lieveilmiö menettääkin sitten merkityksensä, kun huomasit jo olleesi totaalisen väärässä, mitä tulee raskaan yhdistelmän tarpeisiin ja vaateisiin liikenteessä.
Tämä edellinen oli vain karrikoitu esimerkki, mitä voitaisiin tehdä, kun täällä selvästi on tullut tämä iso ja paha auto vastaan pieni ja hyvä auto asetelma. Jänkätään vain ja tapellaan sen sijaan, että tehtäisiin omille asenteilleen jotain. Suurimmalla osalla näistä rekkakuskien haukkujista on luultavammin suurin pelko siitä, että huomataan olevansa väärässä ja siinä varmaankin piilee se suurin syy, miksi ei tehdä tälle ns. pelkotilalle jotain.
Tämä traaginen tapaus 5-tiellä osoitti mielestäni sen, että kyseinen kuljettaja oli ottanut kelin hyvin huomioon, jos vauhtia oli se 50 km/h tunnissa, mikä ilmoitettiin, mutta ikävä kyllä, sekään ei riittänyt.
Seuraava vaihe vauhdin tiputtamisessa olisi ollut totaalinen pysähdys, koska tuota vauhtia alemmalla vauhdilla ei enää pääkallokelillä tyhjää puoliperävaunuyhdistelmää liikuteta mäkisessä maastossa. - tonttu
Tepa kirjoitti:
Tarkoitin sitä että tommoisista saapisteista jotka eivät vietä aikaansa tienpäälle, tulee uutisista se kuva etteivät muut kuin rekat mene ojaan, koska uutisissa harvemmin mainitaan jos henkilöauto on sukeltanut raviin.Vika ei tarvitse olla suuri, kun se on päässä. Pahoittelen aiheuttamaani väärinkäsitystä, Tepa.
Hyvää joulun odotusta ja antoisia ajokilometrejä.
t: tonttu , muori ja pukki - Tepa
tonttu kirjoitti:
Vika ei tarvitse olla suuri, kun se on päässä. Pahoittelen aiheuttamaani väärinkäsitystä, Tepa.
Hyvää joulun odotusta ja antoisia ajokilometrejä.
t: tonttu , muori ja pukkiKiitos, samoin.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706