läskinpolttoa

-mikael-

Kertokaas hyvät kaverit, että millä sykkeellä poltan parhaiten läskiä. Vatsan seudulle on pientä kumpua kertynyt ja siitä pitäisi nyt päästä mukavasti pyöräillen eroon.

Joten jos joku osais kertoo mukavan ohjelman, niin olis tosi kiva.

192

144581

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ossi B.

Läskinpolttosykkestä oli joitakin aikoja sitten paljon vääriä tietoja. Nyt tiedetään (taas), että mitä enemmän kuluttaa, sitä enemmän kuluu myös vararavintoa.

Homma toimii nin, että kovalla sykkeellä ei jaksa niin kauan, eli aerobinen, melko matalalla sykkeellä tehty harjoitus toimii paremmin. Mitää tiettyä läskinpolttosykettä ei tutkimusten mukaan ole.

Siis pitkiä lenkkejä kohtuuvauhdilla. Se toimii.

• anorektikko / kaiken kokenut

ylpeilkää läskeillä, toisilla niitä ei oo vaikka välillä haluis ees vähäsen... oon kärsiny paljon ku oon halunnu laihtuu, sen voin sanoo paskalla kokemuksella ettei syömisen lopettaminen auta vaan pahentaa.. :/

• .tässä
        anorektikko / kaiken kokenut kirjoitti:

ylpeilkää läskeillä, toisilla niitä ei oo vaikka välillä haluis ees vähäsen... oon kärsiny paljon ku oon halunnu laihtuu, sen voin sanoo paskalla kokemuksella ettei syömisen lopettaminen auta vaan pahentaa.. :/

...kyse ollutkaan syömisen lopettamisesta vaan sykkeestä ja kiinteytymisestä. Tervejärkinen laihdutus on hyväksi jos on kertynyt kiloja liikaa, huom. tervejärkinen. Siis oikea ruokavalio ja liikunta hyvässä suhteessa toisiinsa. Ja monesti ihmisille riittäisi vain jonkinmoinen elämäntapojen muutos.

• Hyvinvoipa normaali

Minua suututtaa kun ihmiset eivät välitä terveydestään (ja ulkonäöstään) tuon taivaallista ! Yhteiskunnalle tulee kalliiksi maksella liikalihavuuden aiheuttamia sairauksia.
        Läskit ovat aina itse hankittu, tavalla tai toisella. Syömisen lopettaminen ei todellakaan auta, tai käy niinkuin mustalaisen hevosen, mutta kannattaa katsoa MITÄ laitat suuhusi ja KUINKA PALJON. Lisäksi LIIKU !!!

Anoreksia taitaakin sitten olla korvien välissä oleva juttu.

• Rallipalli
        Hyvinvoipa normaali kirjoitti:

Minua suututtaa kun ihmiset eivät välitä terveydestään (ja ulkonäöstään) tuon taivaallista ! Yhteiskunnalle tulee kalliiksi maksella liikalihavuuden aiheuttamia sairauksia.
        Läskit ovat aina itse hankittu, tavalla tai toisella. Syömisen lopettaminen ei todellakaan auta, tai käy niinkuin mustalaisen hevosen, mutta kannattaa katsoa MITÄ laitat suuhusi ja KUINKA PALJON. Lisäksi LIIKU !!!

Anoreksia taitaakin sitten olla korvien välissä oleva juttu.

toki oma toiminta vaikuttaa, mutta on esimn. lääkkeitä kuten mieliala lääkkeet jotka nostaa ruokahalua ja niin sitten painoa. oon ennen lääkkeiden syönnin aloittamista ollut tosi hoikka lähes alipainoinen, nyt kiloja on 30 liikaa liikun kävelen, pyöräilen ja uin, mut ei tunnu auttavan. Toisaalta makean nälkä on kova. Älä kuitenkaan tuomitse lihavaa ihmistä suoralta kädeltä, jotkut ohan todella yrittää laihtua ja tekee työtä sen eteen. Armoa vähän please.

• SALI-ROTTA

RASVANPOLTTOSYKKEET ON SKEIDAA...

MITÄ KOVEMPI SYKE SITÄ ENEMPI KULUTTAA... SEKÄ KULUTTAA MYÖS PALAUTUKSESSA ENEMPI!

HUOMATKAA KULUTTAA PALAUTUKSESSA HUOMATTAVASTI ENEMPI !

• minä menen

parasta pyöräilyssä on se kun ihmiset ihailee minua kun painan väsymättä 60

Onpas tuolla kova kunto melkein kuulen ihmisten puheet

• lakaishhija
        .tässä kirjoitti:

...kyse ollutkaan syömisen lopettamisesta vaan sykkeestä ja kiinteytymisestä. Tervejärkinen laihdutus on hyväksi jos on kertynyt kiloja liikaa, huom. tervejärkinen. Siis oikea ruokavalio ja liikunta hyvässä suhteessa toisiinsa. Ja monesti ihmisille riittäisi vain jonkinmoinen elämäntapojen muutos.

Voi Vit** teijän etelä suomen kansan kaa ku ettehän te osaa lyy etes naulaa lehemän Pas*** rikkomatta jompaa kumpaa ettekö te tajua että kyllähän se laihuttaa ku tarpeeks ajaa!!!!xD (huokailee)

• helppoa

Ei tarvitse syöntiä lopettaa,minä tiputin painoani
        2kk 8kg vähensin vaan kaikkia syömisiäni vähän,
        ja vaihdoin kevyempään ruokaan,kävin painoani
        vaaalla punnitsemassa usein,jos ei kilot tippuneet
        vähensin lisää syömistäni,en liikuntaani yhtään lisänny,enkä liiku juuri ollenkaan.
        Se on helppoa painonpudotus,ja kohtuusyönnissä pysyminen,ei karkkia,ei valkoista leipää,ei pullaa
        ei roskaruokaa.

• .-pikkupimu-.

Onko sama asia kuntopyörällä ajaa ku normaalilla pyörällä? siis laihtuuko yhtäpaljo..
        AUttakaaa! ootte ihqui!

• Kokenut.
        lakaishhija kirjoitti:

Voi Vit** teijän etelä suomen kansan kaa ku ettehän te osaa lyy etes naulaa lehemän Pas*** rikkomatta jompaa kumpaa ettekö te tajua että kyllähän se laihuttaa ku tarpeeks ajaa!!!!xD (huokailee)

Kossua runsaasti mahdollisimman kauan, ja eihän siinä syömiset tule mieleen, kun viikkotolkulla on huimetuksessa ja kaloreita tulee kossustakin.
        Minä olen pysynyt läskittömänä hoikkana tällä metodilla. Kokeilkaa, ja se on hauskaa (aluksi).

• hengenmies
        Kokenut. kirjoitti:

Kossua runsaasti mahdollisimman kauan, ja eihän siinä syömiset tule mieleen, kun viikkotolkulla on huimetuksessa ja kaloreita tulee kossustakin.
        Minä olen pysynyt läskittömänä hoikkana tällä metodilla. Kokeilkaa, ja se on hauskaa (aluksi).

vain tilkka kossua ja 99% vissyä, siinä resepti

• minähtyhth
        lakaishhija kirjoitti:

voisitko kirjoittaa niin että sais selvää . kiitos

• Kratti

Kannattaa miettiä mielummin millä pitää motivaation kuin mikä on tehokkainta. Liikunnan lisäksi kannattaa muuttaa myös ruokavaliota. Ei liikunnalla saa helposti ylimääräisiä kiloja poistettua. Sunnuntaikuntoilijan tehoilla saa polkea noin 20 tuntia yhden kilon poistamiseksi, eikä silloin saa antaa itselleen yhtään "palkintoa". 2 tuntia päivässä 5 kertaa viikossa 2,5 kuukauden ajan tekee 10kg. Se on kova urakka ja jos siitä ei nauti, niin se vaatii tahdonlujuutta ja/tai masokismia.

• anne chiamo

Eipä tarvitse ihan noinkaan paljon rehkiä. Uskon, että kolmekin kertaa viikossa 1,5 tunnin (tuntivauhti keskim. 25 km) lenkillä pudottaa painoa, ei ehkä kymmentä kiloa kk, mutta viisi kiloa. Riippuu aineenvaihdunnasta ja lähtökohdasta kuinka paljon on rasvaa päällä. Paljon myös riippuu siitä mitä syö ennen ja jälkeen lenkin ja saako tarvittavasti nestettä lenkin aikana ja jäljeen.

• vyysikko

tosiaan tuollainen 20 km/h keskituntinopeus polttaa sellaset 2000 kJ tunnissa ja vähän vauhdikkaampi 2500-3000. Rasvagrammoina nuo vastaa 55, 70 ja 85 g. Noilla tuloksilla tuo sinun "sunnuntaivauhtia 20 h => 1 kg läskiä pois, on sinällään oikea tulos.

Mutta on hyvä muistaa, että liikunta aiheuttaa voimistunutta energiankulutusta vielä pitkään suorituksen jälkeenkin. muistan kuinka teimme yhdessä labrakokeessa testin, jossa pitkään täysin levossa ollut koehenkilö nosteli makuuasennossa muistaakseni minuutin verran rauhallisesti toista jalkaansa ylös alas. Tämän minuutin kestoisen ja todella rauhallisen suorituksen jälkeen hänen energian kulutuksensa oli vhavasti koholla lepoarvoista ainakin kymmenkunta minuuttia.

Vastaavasti parin tunnin kovatempoinen pyörälenkki vaatii pitkää palautumista ja energiankulutus on koholla koko seuraavan yön, mitä noissa kaloritaulukoissa ei oikein näy.

Eli kyllä liikunta vaan on tehokas ja tärkeä osa rasvanpolttoa, kunhan ei korvaa kaikkea lisääntnyttä kulutusta lisäruualla. Eli en syhtään vähättele myöskään tuon ruokavalion osuutta missään nimessä.

Niin ja jos ketään kiinnostaa, tuossa labrakokeessa energiankulutusta mitattiin mittaamalla hengitysilman koostumusta, josta saadaan selville vieläpä suhteet, mitä polttamalla ko. energia on tullut.

• Alf

Asun kolmetoistakerroksisessa talossa. Tosin vain kolmannessa kerroksessa.
        Mutta töistä kotiin tullessani juoksen ennen kotiin menoa rappuset kerran yläkertaan ja takaisin.
        Ja ainakin omalla kohdalla toimii. Eikä mene aikaakaan kuin muutama minuutti.

• postimieskeuruulta

kyllä meillä töissä vaan pyöräillään plajon ja aikalailla hyväkuntosta porukkaa vielä viidenkympin tienoillakin...

poljemme pyörää n.7-10km päivässä ja kaikki muut kerrostalot yms päälle.
        sen lisäksi osa käy pyörällä töissä ja harrastaa silloi tällöin muuta urheilua..

ei muuten tarvi kattella mitä suuhun laittaa!

• osuit

Joo, 5 päivänä viikossa 2-3 tuntia / kerta pyöräilyä riittää hyvin... Itseltäni putosi parissa kuukaudessa 8 kiloa... Tietenkin rasvaisia ruokia pitää välttää...

• S_guru

Vesijuoksu vie 100 g tunnissa.

Laskitko omat laskelmasi oikein, sillä yhden kilon laihduttamiseksi kuluu noin 6700 kilokaloria, eikä 9000 kcal, sillä ihmisen läskistä osa on vettä, ja vain osa puhdasta rasvaa?

• Kratti
        S_guru kirjoitti:

Vesijuoksu vie 100 g tunnissa.

Laskitko omat laskelmasi oikein, sillä yhden kilon laihduttamiseksi kuluu noin 6700 kilokaloria, eikä 9000 kcal, sillä ihmisen läskistä osa on vettä, ja vain osa puhdasta rasvaa?

Noin arvoilla laskin. Sunnuntaikuntoilijan pyöräily kuluttaa muistaakseni noin 400kcal/h. En tarkistanut.

• se sitte
        Alf kirjoitti:

Asun kolmetoistakerroksisessa talossa. Tosin vain kolmannessa kerroksessa.
        Mutta töistä kotiin tullessani juoksen ennen kotiin menoa rappuset kerran yläkertaan ja takaisin.
        Ja ainakin omalla kohdalla toimii. Eikä mene aikaakaan kuin muutama minuutti.

ramppaat edestakasi niinku norsu panssarivaunulla tuola rapus??!!!??!??

• Pyöräilijäsankari
        postimieskeuruulta kirjoitti:

kyllä meillä töissä vaan pyöräillään plajon ja aikalailla hyväkuntosta porukkaa vielä viidenkympin tienoillakin...

poljemme pyörää n.7-10km päivässä ja kaikki muut kerrostalot yms päälle.
        sen lisäksi osa käy pyörällä töissä ja harrastaa silloi tällöin muuta urheilua..

ei muuten tarvi kattella mitä suuhun laittaa!

Mä polen vanhalla ritsalla 50 kilsaa päivässä ja on taakkaaki mukana. Se käy vituttaa ku varjossa on yli 30 ja aurinkossa varmaan 50.

• Lissu

Minulla on varsanseudun kumpu myös ongelmana. Tänä kesänä olen pyöräillyt n.600 km. Tuntinopeus n.20 km. Mutta voi pahus, vatsanseudulla ei näy mitään muutosta. Jalat kyllä muotoutuu.

• olet

ajanut - reilut 400 km keskinopeudella 25 km/h ja 1½ kiloa on lähtenyt. Tosin täytyy siinä katsoa myös sitä mitä syö. Ei siis grillimakkaroita, olutta eikä jäätelöä.

• lihota
        olet kirjoitti:

ajanut - reilut 400 km keskinopeudella 25 km/h ja 1½ kiloa on lähtenyt. Tosin täytyy siinä katsoa myös sitä mitä syö. Ei siis grillimakkaroita, olutta eikä jäätelöä.

Keskioluessa ja rasvattomassa maidossa on jokseenkin sama kalorimäärä joten olut on melko vähäkalorista juomaa.

• girl86
        lihota kirjoitti:

Keskioluessa ja rasvattomassa maidossa on jokseenkin sama kalorimäärä joten olut on melko vähäkalorista juomaa.

Kyllä olut lihottaa..jos juot sitä tarpeeksi usein...jo pari kertaa viikossa kännit, niin huomaat vähän ajan päästä, että vatsasi on alkanut kasvaa :D

• Hikkeri
        girl86 kirjoitti:

Kyllä olut lihottaa..jos juot sitä tarpeeksi usein...jo pari kertaa viikossa kännit, niin huomaat vähän ajan päästä, että vatsasi on alkanut kasvaa :D

Normaali maantiepyöräily ei ole sinäänsä hirveän tehokasta maastopyöräilyyn verrattuna, eli jos mahdollista mennä maastoon polkemaan niin sinne vaan. Maastopyöräily kehittää vatsan ja jalkojen lisäksi myös selkälihaksia.

• vapaus veljeys ja tasa-arvo
        girl86 kirjoitti:

mutta suhteessa yhtapaljon massaasi lisää maito kuin olut ,mutta harvemmin tulee vedettyä maitoa mäyräkoiran verran eli ei lihoamisen kannalta järin merkkittävään rooliin nouse olut ,jos juot sitä lasillisen sensijaan kun joisit maitoa lasillisen. Mutta taas suhteessa terveyttä edistävänä juomana maito vois olla poekaa niinku pohja maal sanovatteet vai savos vitustako mie tierä.

• maantie
        Hikkeri kirjoitti:

Normaali maantiepyöräily ei ole sinäänsä hirveän tehokasta maastopyöräilyyn verrattuna, eli jos mahdollista mennä maastoon polkemaan niin sinne vaan. Maastopyöräily kehittää vatsan ja jalkojen lisäksi myös selkälihaksia.

juurinäin itse kun ajan maantie ajoa niin siinnä pyritään työstämään vain jaloilla ja muuten pysytellään paikoillaan airodynaamisessa asennossa paitsi kovissa ylämäissä.
        mutta jos täysin pohjalta alottaa niin kannattaa vähän eka ajella maan tiellä ettei heti hyydy kun eka käpy tulee renkaan alle.

• sittenkään
        girl86 kirjoitti:

Muutama kuukausi sitten oli BBC:llä artikkeli oluen lihottavasta vaikutuksesta ja suurimmaksi syylliseksi leimattiin oluen kanssa hyvin maistuva roskaruoka. Usein tahtoo baari-illan jälkeen kotimatka kulkea pikaruokapaikan kautta itse kullakin.

Esim. viinissä ja väkevissä on huomattavasti enemmän kaloreita kuin oluessa.

• mielummin
        lihota kirjoitti:

niitä hiilihydraatti määriä kun sitä kalori pitoisuuttta. Oluessa nopeasti imeytyviä hiilareita eikä proteiinia ollenkaan. Nostaa insuliinin eritystä jne. Maidossa mukana proteiinia joka näin ollen laskee glykeemistä indeksiä. Hiilareita maidossa siis paljon vähemmän.

• Hemmetti

Hei,
        Minkälaiseksi jalat muotoutuu? Tuleeko esim. reisistä kiinteämmät ja sirommat vai isot ja lihaksikkaat?

• he he
        lihota kirjoitti:

Vai ei olut lihota ;) Maitoon on ihan turha verrata, sillä maidossahan juuri niitä kaloreita onkin! Kuka on väittänyt, että maito on vähäkalorista?! Meille ainakin on neuvottu jo koulun kotitaloustunnilla, että "maito ei ole janojuoma, koska siinä on liikaa energiaa. Vettä juodaan jos on jano". Eli maito lihottaa ihan siinä missä olutkin, litratolkulla kitattuna.

• Ellen
        mielummin kirjoitti:

niitä hiilihydraatti määriä kun sitä kalori pitoisuuttta. Oluessa nopeasti imeytyviä hiilareita eikä proteiinia ollenkaan. Nostaa insuliinin eritystä jne. Maidossa mukana proteiinia joka näin ollen laskee glykeemistä indeksiä. Hiilareita maidossa siis paljon vähemmän.

Proteiinit ja hiilihydraatit

Sitä ei aina ymmärrä,
        mitä sitä oikein tulisi syödä,
        ja mitä sitä oikeesti syö.

Ravitsemustietous poskellaan ;D

• ylpeä kropastaan just tällä...
        lihota kirjoitti:

miettikää nyt vähän, oluessa on sokeria. niin on maidossaki. molemmat lihottaa! ja paljon. laihduttaja; ala juomaan vettä. tyytyväisyys takuu. itse aloitin veden juomisen, lopetin baareissa käymisen, koska siellä alistun oluelle, ei mitään herkkuja ja 1h:n lenkki päivässä. tehoaa mahtavasti! =)

• mies-61
        olet kirjoitti:

Olut ei lihota kun sitä juo tarpeeksi kylmänä... se jopa laihduttaa koska elimistö käyttää enemmän energiaa sen lämmittämiseen kuin mitä siinä on kaloreita... Eli kaikki vaan juomaan kylmää olutta niin laihtuu..

• Ellen
        ylpeä kropastaan just tällä... kirjoitti:

miettikää nyt vähän, oluessa on sokeria. niin on maidossaki. molemmat lihottaa! ja paljon. laihduttaja; ala juomaan vettä. tyytyväisyys takuu. itse aloitin veden juomisen, lopetin baareissa käymisen, koska siellä alistun oluelle, ei mitään herkkuja ja 1h:n lenkki päivässä. tehoaa mahtavasti! =)

*Hienoa*

• kohtuudella
        lihota kirjoitti:

Yhdessä keskioluessa on 130 kcal. Eli korillesessa olutta 24 x 130 kcal = 3120 kcal.
        Jos juot korillisen olutta viikossa, on se vuodessa 52 x 3120 kcal = 162240 kcal. Yhdessä rasvakilossa on noin 7000 kcal eli jaa tuo vuositasolla saatu kalorimäärä 7000:lla, tulee 23kg rasvaa vuodessa, kun juo korillisen olutta viikossa.
        Oikeassa elämässä sehän ei jää tuohon, koska kun juot olutta, niin alkaa nälättää.
        Eli lopputulos on taatus lihottaa. Toisilla on tosin aineenvaihdunta sellainen läpipaska, että mikään ei tartu, mutta oikeasti harvalla.
        Ja olut on kuitenkin ylimääräistä energiaa, eikä mitenkään takaa riittävää vitamiinien ja hivenaineiden saantia.

• KOKEMUSTA ON
        maantie kirjoitti:

juurinäin itse kun ajan maantie ajoa niin siinnä pyritään työstämään vain jaloilla ja muuten pysytellään paikoillaan airodynaamisessa asennossa paitsi kovissa ylämäissä.
        mutta jos täysin pohjalta alottaa niin kannattaa vähän eka ajella maan tiellä ettei heti hyydy kun eka käpy tulee renkaan alle.

Vaihdefillari nurkkaan ja kunnon vanha "mankeli" alle,esim malli sa.int.Sillä 25km 4-5 kertaa viikossa,juomaksi kivennäisvesi että mineraali tasapaino säilyy.Lenkin jälkeen,raejuustoa,ruisleipää ja vaikkapa savusiikasalaattia.Näillä eväillä saa heitää henkselit pois ja alkaa käyttäämään vyötä 2.5 kuukauden kuluttua.

• liikunta tekee hyvää
        maantie kirjoitti:

Siis haluaisin mainita, kun veljeni, joka on farmaseutti ja tietää paljon mikä auttaa laihtumiseen, on sanonut, että jos liikutat jalkoja paljon, niin se ei vaikuta vaan jalkoihin vaan koko kroppaan. Eli olishan se hienoa jos tarvitsis vaan tehdä vatsaliikkeitä että sais rasvaa pois vatsan kohdalta, mutta kun se ei mene niin. Rasvaa palaa pyöräillessä koko kehosta pikku hiljaa ja tasaisesti, vaikka jalat vaan liikkuis.

• Hikkeri
        KOKEMUSTA ON kirjoitti:

Vaihdefillari nurkkaan ja kunnon vanha "mankeli" alle,esim malli sa.int.Sillä 25km 4-5 kertaa viikossa,juomaksi kivennäisvesi että mineraali tasapaino säilyy.Lenkin jälkeen,raejuustoa,ruisleipää ja vaikkapa savusiikasalaattia.Näillä eväillä saa heitää henkselit pois ja alkaa käyttäämään vyötä 2.5 kuukauden kuluttua.

Ite poljen töihin joka päivä 10Km/suunta (menee 20minuuttia suuntaa). Sit vielä iltasin tulee lähdettyä mettään rämpimään joko maastopyörällä tai freeride mankelilla, lenkkiä tulee tehtyä yleensä 1h-4h:iin ja tietenkin vain nesteytyksellä ja kevyellä määrällä hiilareita jotta jaksaa vetästä pitempää matkaa.

Maastossa on se hyvä puoli et se on suhteellisen raskasta (tietenkin riippuen siitä kummoisessa maastossa polkee), helppo tapa aloittaa on pururadat koska ne ovat helppoja eli eivät sisällä juurakoita tai muita ylimääräisiä esteitä. Mutta kuitenkin mäkinen vaihtelu on suhteellisen isoa purtseilla, jolloin joutuu käyttämään enemmän vatsan ja selän alueen lihaksistoa (koska ollaan useasti putkella). Sitten kun on hetken aikaa niitä polkenut ja tuntee itsensä jo parmempi kuntoiseksi niin voi lähteä kokeilemaan metsikkö polkuja.

• viinin ystävä
        mies-61 kirjoitti:

Olut ei lihota kun sitä juo tarpeeksi kylmänä... se jopa laihduttaa koska elimistö käyttää enemmän energiaa sen lämmittämiseen kuin mitä siinä on kaloreita... Eli kaikki vaan juomaan kylmää olutta niin laihtuu..

Väitteesi taitaa olla vitsi. Mistähän on tullut näiden vetelien ja pönäköiden nuorehkojen urosten maha ellei kaljasta ja "roskaruuasta" ? Tukkakin on lähtenyt. Kummallista !

• kyllä mies tietää
        lihota kirjoitti:

joo mutta kaljassa ei oo mitään ravintoa=turhia kaloreita ja se on Pahaa.

• kyllä mies tietää
        girl86 kirjoitti:

ja päässäkin vippaa, juopot on tyhmiä

• ajattelee sydämellä
        Hemmetti kirjoitti:

Hei,
        Minkälaiseksi jalat muotoutuu? Tuleeko esim. reisistä kiinteämmät ja sirommat vai isot ja lihaksikkaat?

Moikka, olen pyöräillyt töihin ja takaisin 12 km löysillä reisilläni toukokuun lopulta, ja nyt huomaan, että ovat tiukentuneet ja velttoa ei ole niin kuin aiemmin,se se olis hyvä jos käsivarret ja vyötärökin kiinteityisi, mutta ei, niille sitten omat liikkeet. zemppiä pyöräilyllesi kyllä kannattaa....:)

• Maapruska_

Kannattaa kumminkin pitää erittäin hyvä huoli kalsiumin saannista!! ettei tule luukatoa. =)

• yks vaan
        vapaus veljeys ja tasa-arvo kirjoitti:

mutta suhteessa yhtapaljon massaasi lisää maito kuin olut ,mutta harvemmin tulee vedettyä maitoa mäyräkoiran verran eli ei lihoamisen kannalta järin merkkittävään rooliin nouse olut ,jos juot sitä lasillisen sensijaan kun joisit maitoa lasillisen. Mutta taas suhteessa terveyttä edistävänä juomana maito vois olla poekaa niinku pohja maal sanovatteet vai savos vitustako mie tierä.

Kyllä maito on parempaa juotavaa, ja voipa se olla vaikka piimää, koska ne sisältää proteiinia ja olut on pelkkiä hiilihydraatteja - ja hiilarit muuttuvat rasvoiksi / läskiksi, jos niitä saa tai juo liikaa - siinä on vissi ero. Sama juttu jos juo makeita mehuja, limonaadeja jne.
        Olut pistää syömään roskaruokaa, mutta maito pitää nälän poissa. Näistä löytyy tutkittua tietoa, että maitoa juovat ihmiset ovat laihempia - laihtuvat helpommin.

• muistakaa et pyöräilijät painaa enemmän kuin juoksiat.. hölkkää ja vatsalihaksia suosittelen..

• eräs jolla on sama ongelma

tee myös vatsalihaksia, noin sata päivässä neljä kertaa viikossa..... hyvä suunnitelma, mutta itseltäni aina unohtuu... XD

• näin minä kilot tiputan.

Vähennän niin kauan ruuanmäärän syömistä,pienennän määriä
        että vaaka rupee näyttää pienenpiä lukemia,se toimii.

• kale

Arvon mikael,

Erittäin hienoa, että joku on huolissaan terveydestään, kunnostaan ja ulkonäöstään. Minun ehdotukseni rasvan polttoon on rauhallinen pitkäkestoinen liikunta. Eli älä ainakaan pyöräile itseäsi hengiltä. Ilman pulssimittareita sopiva vauhti on, kun pystyy pyöräilessä puhumaan, vaikka hengästyttäisikin. Muista pitkäkestoisuus. 1-1,5 h on kova sana. Testaa.

• Maratoonari(m)

Duoda.. jos lähdetään hakemaan sykerajoja niin tuo PPP on ihan ok tapa, sen virhemarginaali on vaan 80% koska se on niin yksilökohtainen. Mä esimerkiksi voin puhua puuskuttamatta vaikka mennään lähellä anaerobista rajaa. Että rajat tietää tarkemmin pitäis tehdä maitohappotesti, maksaa joku 50-100€ riippue paikasta.
        Alle aerobinen -> kasvattaa peruskuntoa, vaikuttava treeni on min.45min. Tämä on just se rasvanpolttoalue jossa ei käytetä hiilareita ollenkaan. Tosin ennen tämän alueen käyttöä pitää polttaa nopeat hiilarit elimistöstä veke.
        aerobinen -- anaerobinen -> kasvattaa myös peruskuntoa mutta yläpään rekisteriä. Mutta tää on hiilarialuetta joten rasva ei paljoa pala, mitä lähempänä aerobista kuin anaerobista ollaan niin sen enempi tietty rasvaa poltetaan.
        anaerobinen -->> on sitten ylärekisteriä ja hapenottokykyä. Tätä ei pitkään pysty pitämään yllä sillä se polttaa hiilareita nopeammin kuin mitä saadaan rasvasta muunnettua. Lisäksi maitohappoa syntyy lihaksissa todella runsaasti joten jossain vaiheessa tulee noutaja. Ja jos on pumpun kanssa ongelmia niin täällä tulee varmasti noutaja pian.

Yleisesti Suomalaiset omaa hyvän ylärekisterin mutta heikon alarekisterin, eli esim. UKK kuntotesti voi osoittaa että olet hyvässä kunnossa mutta oikeasti kunto on ihan puosta. Oikea maitohappotesti on ainoa tapa tietää omat rajat.

• twd

jos rasvaa poltat ni pyri pitkä kestoseen ajoon itse kun olen jo vuosia ajellut niin kesto on usein´noin 4h tai vähän yli ja matka 100km pinnassa. ja varsinaiset lihaksen kasvatus treenit pidän salilla ja joskus saatan jotai 5km maksimi vauhti ajoja pitää.

• Kannattaa testata maitohapp...
        Maratoonari(m) kirjoitti:

Duoda.. jos lähdetään hakemaan sykerajoja niin tuo PPP on ihan ok tapa, sen virhemarginaali on vaan 80% koska se on niin yksilökohtainen. Mä esimerkiksi voin puhua puuskuttamatta vaikka mennään lähellä anaerobista rajaa. Että rajat tietää tarkemmin pitäis tehdä maitohappotesti, maksaa joku 50-100€ riippue paikasta.
        Alle aerobinen -> kasvattaa peruskuntoa, vaikuttava treeni on min.45min. Tämä on just se rasvanpolttoalue jossa ei käytetä hiilareita ollenkaan. Tosin ennen tämän alueen käyttöä pitää polttaa nopeat hiilarit elimistöstä veke.
        aerobinen -- anaerobinen -> kasvattaa myös peruskuntoa mutta yläpään rekisteriä. Mutta tää on hiilarialuetta joten rasva ei paljoa pala, mitä lähempänä aerobista kuin anaerobista ollaan niin sen enempi tietty rasvaa poltetaan.
        anaerobinen -->> on sitten ylärekisteriä ja hapenottokykyä. Tätä ei pitkään pysty pitämään yllä sillä se polttaa hiilareita nopeammin kuin mitä saadaan rasvasta muunnettua. Lisäksi maitohappoa syntyy lihaksissa todella runsaasti joten jossain vaiheessa tulee noutaja. Ja jos on pumpun kanssa ongelmia niin täällä tulee varmasti noutaja pian.

Yleisesti Suomalaiset omaa hyvän ylärekisterin mutta heikon alarekisterin, eli esim. UKK kuntotesti voi osoittaa että olet hyvässä kunnossa mutta oikeasti kunto on ihan puosta. Oikea maitohappotesti on ainoa tapa tietää omat rajat.

Mutenkin kuntotesti asiantuntijan tekemänä on halpa sijoitus.

Myös lihaskuntotesti olisi jokaiselle kuntoilijallekin tarpeen maitohappotestin lisäksi.
        Asiantuntijalta saat kokonaisvaltaisen ohjeistuksen miten kannattaa toimia painonpudotuksen,heikkojen lihasten kuntoonsaattamiseksi, sekä laadun ja määrän suhteet harjoittelussa, levon ja ravinnon merkityksestä.

Kokemusta vuosien ajalta itsellä esim. tampereella Varalan urheiluopiston tiloissa toimivan Testaus- ja kuntotutkimusasemalta.

Siis pointina testauksessa laihduttajallekin; saada kuntoliikunta monipuoliseksi ja motivoivammaksi saattamalla kokonaisvaltaisesti myös keho kaikkineen hyvään kuntoon.
        Se hoituu siinä samalla kun "laihduttaa", ja ammattilaisen ohjauksessa ei ryhdy "hulluttelemaan" liiallisella tai yksipuolisella rehkimisellä, vaan ottaa liikunta osaksi elämänhallintaa ja nautinnoksi mielelle.

• läski kuriin

Sama ongelma on minullakin. Täältä netistä pitäisi löytyä hyviä ohjeita roppakaupalla, vaan en vielä ole käynyt etsimässä.

Muistini mukaan matala n 120-140 syke ja piktäkestoisesti. Vähintään tunti päivässä, niin rasvan pitäisi palaa.

Toinen konsti on lisätä energian saantia valkuaisaineista ja vähentää hiilihydraatteja ruuassa. Ja tietenkin vähentää kaikenkaikkiaan sitä miät syö.

Kalja ja muu alkoholi pitäisi jättää kummun kevennyksen ajaksi kokonaan pois. Ei edes yhtä keskaria viikossa.

Sopivaksi tahdiksi rasvan poistossa on 500-1000 grammaa viikossa, ei enempää, jotta elimistö ehtii sopeutua. Näin joku asiantuntija väitti. Ei kun kuurille!

• yks vaan

unohtakaa sana "kuuri" ja kaikki kuurit - elämä ei ole mikään kuuri, vaan se on joka päiväisten valintojen tulos - jos on ylipainoa, niin olet tehnyt vääriä valintoja - tai olet jättänyt liikunnan pois ja se näkyy kropassasi, halusit tai et ;)

• Ari H

Moi,

Parhaiten rasva palaa, kun treenaat 60-70% max. sykkestäsi, eli saat sen selville kun lasket 220-ikäsi = max syke ja siitä sitten 60 prossaa.Rasva palaa parahiten pitkäkestoisella ja matalasykkeisellä pyöräilylenkillä eli mielestäni vähintään 2 tuntia tulisi pyöräillä.

• pyöräiliä

elikkäs itse ajelen pyörällä noin 400km viikossa ja minullaki on pientä kumpua: ) vatsan seudulla vaikka olen useita vuosia jo ajanut ,että parempi vaihto ehto on lenkkeillä ja vetää vatsoja ja terveeseen ruoka valioon totutteleminen.KYLLÄ LÄHTEE.

• Asenteista kiinni.

Yksinkertaisin tapa laihduttaa tehokkaasti.

Pyöräily ja uinti.

Sekä luonnollisesti oikeat elämäntavat, sekä itsensä ja kehonsa hallinta jatkossa.

t. Amathööri vain.

• pampula

Sitkiäs on läskit. Olen juonut toista vuotta vallan rasvatonta maitoa litran päivässä ja vuoden verran käyttänyt leivän päälle pro -activ
      beceliä. Pyöräillyt nyt koko kesän 50 km viikossa
      ja kolme kiloa on koko aikana vaan mennyt alas.
      Ikää jo 2x25 voipi olla, että vanhempana ei niin helposti laihdukkaan. Mene ja tiedä. Missä lie vika välillä jo olen antanut periksikin vaan taas on alettu alusta. No ainakin on kolestrooli arvot pudonneet melkeen normaaliksi, että jotakin hytyä on ollut ittensä kiusaamisesta.

• tangontaitaja

Hyvä kuntoilija ei yjsin kuntoilu auta kyllä se on katsottava mitä laittaa suuhunsa,esim mulla on lähtenyt painoa pois,en käytä enää mitään muuta leivällä kuin beseliä kaksi kertaa viikossa syön ns pussikeittoja meksikana tai minestrakeittoja ja kyllä olen huomannut painon putoavan .Tietysti liikunta on lisänä,mutta kyllä se mitä suuhun työntää on tärkein.

• pampula
        tangontaitaja kirjoitti:

Hyvä kuntoilija ei yjsin kuntoilu auta kyllä se on katsottava mitä laittaa suuhunsa,esim mulla on lähtenyt painoa pois,en käytä enää mitään muuta leivällä kuin beseliä kaksi kertaa viikossa syön ns pussikeittoja meksikana tai minestrakeittoja ja kyllä olen huomannut painon putoavan .Tietysti liikunta on lisänä,mutta kyllä se mitä suuhun työntää on tärkein.

Asiaa puhut. Minä syän ruokaa ku lintu, mutta makiaa menee joka välis. Pitääs teipata suu. Liikunta on pitäny kuris, jottei oo päässy lisää kiloja tulemahan.

• painonsa
        pampula kirjoitti:

Asiaa puhut. Minä syän ruokaa ku lintu, mutta makiaa menee joka välis. Pitääs teipata suu. Liikunta on pitäny kuris, jottei oo päässy lisää kiloja tulemahan.

Ei kannata syödä kuin lintu, sehän syö moninkertaisesti painonsa verran.

• mimmipornahtava
        painonsa kirjoitti:

Ei kannata syödä kuin lintu, sehän syö moninkertaisesti painonsa verran.

Siis IdIOoTtI Me OlLaAn IhMiSii EiKä LiNtUi! :D
        Nii Ja DaA Ku TääL KäY LiIaN PiEnTä PoRuKkáA LuKeeN NäiTä ViEsTei.. IhKuu! ite ooN NiinQ 1994 Ja PaKKo LaiHdUttAA Ku OoN NiiN LiHavA 39kg/158cm! IhAn SaIraAn LäSKi! :(

• Tuitsukka

Olen ajanut tänä kesänä parikymmentä kilometriä päivittäin, kovaa,saadakseni lihaksia edes vähän ja keskivartaloon aina kertyvän kesäkunnon johonkin kuriin. Ei tepsi! Reidet ja käsivarret ovat sutjakat, mutta massu ei lähde minnekään. Onkohan niin, että ruokahalu kasvaa pyöräillessä, tai ainakin jano! Kertokaa toki, millä saa lilluvan vatsanseudun kiinteään kuosiin. Ei haittaisi vaikka olisi rasvakerrosta, kunhan se ei olisi ihraa, joka tutisee, kupruilee ja pursuu yli epäesteettisesti!

• 'tietämätön'

miten mahaläskit voi lähteä pois pyöräillessä? mitä teet mahallasi siinä lajissa. ehkä juokseminen/lenkkeily olisi siinä parempi..

• Pera765

Pyöräily ja juokseminen ok tapoja pudottaa painoa, eli polttaa rasvaa. Rasva palaa kropasta tasaisesti eli kroppa ei voi päättää että vaan vatsasta otetaan. Eri paikat kiinteytyy kun niitä rasitetaan, siksi pyöräillessä jalat muokkaatuvat. Jos siis haluat vatsanseutua muokata on rasvanpolton lisäksi harjoitettava vatsalihaksia. Kannattaa myös muistaa että jossain vaiheessa voi lisätä vatsalihaksillekin vastusta,esim nilkkapainot jalannostoissa, paino "niskan takana" istumaan nousuissa. Eikä todellakaan kannata pelätä että yhtäkkiä olisi hurja sixpack, ei se niin helppoa ole. Mutta siis rasvanpolttoa kiinteytystä.

• jalkaan

juoksemalla lähtee parhaiten mahaläskit!!!

• jepejfj

homma on sillälailla että! yksin kertasesti läskiä ei vaan tuu, jos syöt normaalisti ja kävelet vähän pidemmälle ku autolle jos oot lähdös johonki. puhuu reilusti yli 180 senttinen ja noin 63 kilonen.

mutta jos on päässyt vähän kertymään vatsan kohdalle niin yli 45 minuutin lenkin jälkeen kannattaa tehdä pieni kuntotesti joka kerta, vaikka 2*50 vatsalihasta ja saman verran selkälihaksia ja vaikka kyykkyhyppyjä. jos ei ala kilot karisemaan niin sillon kannattaa jättää roskaruoka pois ja koittaa uudestaan.

• Piukat paikat ?
        jepejfj kirjoitti:

homma on sillälailla että! yksin kertasesti läskiä ei vaan tuu, jos syöt normaalisti ja kävelet vähän pidemmälle ku autolle jos oot lähdös johonki. puhuu reilusti yli 180 senttinen ja noin 63 kilonen.

mutta jos on päässyt vähän kertymään vatsan kohdalle niin yli 45 minuutin lenkin jälkeen kannattaa tehdä pieni kuntotesti joka kerta, vaikka 2*50 vatsalihasta ja saman verran selkälihaksia ja vaikka kyykkyhyppyjä. jos ei ala kilot karisemaan niin sillon kannattaa jättää roskaruoka pois ja koittaa uudestaan.

En syö roskaruokaa, vegeä vain. Jo teininä oli vatsan seudulla saareke, joka eli omaa selluliittista elämäänsä piittaamatta vatsalihasliikkeistä tai jumpasta, toinen alue esiintyi yläreisissä. Ja muuten olin ja yhä olen jopa laiha! Onkohan tämä sittenkin joku aineenvaihduntajuttu, ei vaan lähde näiltä kohdin rasvakerros, vaikka olisi millaiset lihakset alla.
        Onkos linjoilla yhtään tohtoria, joka avittaisi pulmassa. Rasvaimuun ei ole varaa.

• ovat
        jepejfj kirjoitti:

"läpipaskoja". Eli mitä suuhun laittaa, niin tulee toisesta päästä ulos.

Miten tuota aineenvaihduntaa saisi kiihtydettyä?
        Tuntuu siltä, että aineenvaihdunta on hidasta ja elimistö käyttää kaiken energian ruuasta läskin tekoon. Ei tarvitse kuin nähdä ruokaa, niin lihoo.

• kuulemma
        ovat kirjoitti:

Tuntuu siltä, että aineenvaihdunta on hidasta ja elimistö käyttää kaiken energian ruuasta läskin tekoon. Ei tarvitse kuin nähdä ruokaa, niin lihoo.

erään lehden mukaan kiihtyy esim. chilillä! Kuntoilun jälkeen pitäisi syödä HETI, koska energiankulutus jatkuu vielä jonkin aikaa.

• ööl

juoksemalla tullut laihdutettua 12kg kolmen kuukauden aikana.

• DrEvil
        kuulemma kirjoitti:

erään lehden mukaan kiihtyy esim. chilillä! Kuntoilun jälkeen pitäisi syödä HETI, koska energiankulutus jatkuu vielä jonkin aikaa.

Kaikista parhaan aineenvaihdunnan saat kun syöt kuitupitoista ruokaa, paljon salaattia ja sopivassa määrin urheilet, muuta ei tarvita.

• hidastuu
        DrEvil kirjoitti:

Kaikista parhaan aineenvaihdunnan saat kun syöt kuitupitoista ruokaa, paljon salaattia ja sopivassa määrin urheilet, muuta ei tarvita.

vanhetessa! 30:n ikävuoden jälkeen se hidastuu aika ratkaisevasti.

• Kokemus puhuu
        ovat kirjoitti:

Siis "läpipaskoja" ei aina ole laiha.... Mulla on se ongelma, et minkä suuhuni laitan niin eipä mene kauaakaan kun jo saan istua pöntöllä. Ja kiloja on riittävästi. Sitten taas ystävät jotka ovat "normaali Painoisia" käyvät ehkä kerran viikossa isolla asialla. Että näin täällä päin!

Ja sitten vielä, näitä kun lukee niin tuntuu, ettei ihmisillä taida nykyään olla lainkaan OIKEITA ONGELMIA, kun jaksetaan jauhaa pienistä vatsakummuista ym. Miltä tuntuis, jos oma lapsi menehtyis tai sairastuis vakavasti tai itse sairastuis parantumattomasti! Vieläkö se vatsakumpu olisi pääasia.....
        Muuten olen itse ylipainoinen, elämä on ihanaa, aurinkoista ja tervettä! Eipä ole MITÄÄN sairauksia ilmennyt, kaikki arvot ovat kohdillaan!
        Mutta jokainen saa ilmaista mielipiteensä, siihenhän kaikilla on oikeus, myös Minulla!

Oikein mukavaa viikonloppua Kaikille! koettakaa elää edes yksi päivä ilman stressiä ulkonäöstänne!

• Nimetön
        ööl kirjoitti:

juoksemalla tullut laihdutettua 12kg kolmen kuukauden aikana.

En tiedä, onko juokseminen paras laihdutus/kuntoilumuoto, mutta tehokasta se on. Itse juoksin viime talvena 3 kertaa viikossa 10 - 12 km lenkkejä. Paino pysyi kurissa, vaikka söin esimerkiksi suklaata puoli kiloa viikossa ja muutenkin runsaat ateriat.

Nyt, kun olen ottanut pyöräilyä mukaan viikko-ohjelmaan, ja juoksen vain kerran viikossa, tulokset näkyvät vatsanseudulla, hiukan. Siis lisäpainona.

• haabelo

Luin vain ensimmäisen viestin, eli joku on saattanut jo tästä samasta asiasta kirjoittaa.

Pisti silmään tekstistä tuo vatsan kumpu. Sitä on hyvin vaikea pelkällä pyöräilyllä hävittää. Tietysti jos kumpu on ns. kaljamaha tai jos ravaa on muuallakin niin se lähtee pyräilyllä, mutta jos haluaa pyykkilautavatsan ainoa keino on tehdä vatsalihaksia.

Vatsalihaksia tehdessä kannattaa tehdä kaikkia vatsalihaksia kehittäviä harjoituksia. Ala- ja ylävatsalle on omat harjoituksensa ja vinoille vatsalihaksille omansa.

Intoa harjoitteluun ja leppoisia pyöräilysäitä! :)

• Sentään.

Ai että vatsalihaksia rääkkäämään esim. salilla. Unohtakaa tuollaiset ihmiset, joilla on aivot valahtaneet lihaksiin.

PS. Ihminen ei ole syntynyt seisomaan vaakalla, että silleen..

Hoikkia oltiin ennen kuntosalejakin ja kuntoa sentään pidettiin yllä ULKONA/LUONNOSSA, eikä hieltä haisevissa kuntosaleissa.

• kokemusta on

Multa lähti kilot pyöräillessä ja vatsa myös,aina kovassa vauhdissa tein vatsaliikkeitä,sisään,ulos vatsaliikkeellä,pyöräilin noin 20 km päivässä ja söin joka neljäs tunti vähän eikä koskaan ollut nälkä,joten tsemppiä sinulle,kyllä se onnistuu.

• Tntt

Reippaat kävelylenkit, jotka kestää vähintään tunnin, mieluiten puolitoista, polttaa rasvaa parhaiten. Vauhti tietenkin riippuu kunnosta, mutta jos pystyt mittaamaan sykkeesi, niin syke joka liikkuu tuolla 130-140 kieppeillä, polttaa parhaiten rasvaa

• opeta mullekin

Pyöräily

Maistuuko matka maantiellä vai maastossa? Miten vain, täällä on sana vapaa.

• asiantuntija

...vedän kaikki lenkit (6-7 kertaa viikossa) niin täpöillä kuin vaan pystyy (keskisyke hieman 90% max paremmalla puolella) ja yleensä vedän tuommosia 50-80km:n pikku pätkiä, jottei käy liian raskaaksi. Keskinopeudet pyörii siinä hieman 40km/h paremmalla puolella. Itellä on rasvaprosentti vain vähän päälle 6, joten ainakin sen puolesta voin suositella. Kannattaa sitten totutella siihen, että lenkin jälkeen ei oikein ruoka tahdo upota. Laihduttajallehan tämä tosin sopii mainiosti. :)

• Nimetön

Vai rasvaprosentti vähän yli 6? Anna mun nauraa, kun anorektikoilla on luokkaa 10. Ootko tulitikku vai? :D

• Anna-palaa

Kyllä se niin on, että kävellessä ja kohtuu vauhtia pyöräillessä saa raitista ilmaa ja kutokin voi hieman kohota riippuen lähtökohdasta. Jos kuitenkin haluaa tehokasta läskinpolttoa ja kunnon kohenemista täytyy harjoituksen tehonkin olla aika kovaa. Laihduin paremmin harjoitellen 45 min kovaa kuin rauhallisesti 1,5 tuntia. Alku lämmin ja joka treenikerralla kunnon rutistus niin kyllä se paino laskee!!!!

• kaisu

ajan pyörääll joka ilta pienen lenkin ja päivääll
        kävelen rattaiden kans muutaman kilsan ja kyll paino putoo. yksin ei tulis lähettyä. pyöräll tulee ajeltua kun on määränpää,tosin ei mikään
        terassi vaan lähin lammasfarmi n. 4 km päässä ja taks.

• Arkajalaksi muuttunut

Olen aina tykännyt pyöräillä, mutta vanhemmiten olen tullut araksi, joten pyöräilyn tehokkuus kärsii. Tehokkaimmin olen onnistunut pudottamaan painoa kävelemällä töihin noin 7-8 km vaikka vain yhteen suuntaan päivässä. Mitä tulee vatsalihasten käyttöön pyöräilyssä, niin oikeaoppisesti (opittu spinning-tunnilla) pyöräilyasentoa ylläpidetään nimenomaan vatsalihaksilla, periaatteessa voisit ajaa ilman käsiä, en kuitenkaan suosittele...

• antsupantsu

En ole käynyt spinningissä, mutta pyöräillyt niin monen vuoden verran, että osaan hallita kroppaani kauttaaltaan. Ajoasentoa tulee vaihdeltua sen verran, että vatsakin pääsee rutistukseen silloin tällöin, jalkoja tulee työstää erilailla ja kun ajaa pitkää matkaa, niin ajostakin tulee mielekkäämpää, kun vaihtelee ajoasentoa ja rutistaa vatsalihaksia sekä taas osaa lepuuttaa kroppaa ajon aikana.

• -joku

mitä mä oon ymmärtäny niin jos syke on yli 120 se polttaa parhaiten rasvaa. ja kyllä se toimii !

jaksa yrittää ja kivaa kesää viel kaikil ! :)

• Nimetön

Läskinpoltossa sääntö numero yksi on, että pitää puuhata pitkään ja sen takia pyöräily on hyvästä.. Useimmat jaksaa painaa pitkiä pyörälenkkejä..
      Toinen sääntö on, että mitä suuremmalla teholla liikkuu pitkään sen enemmän rasvaa palaa ja myös muu aineenvaihdunta kiihtyy.. Sisältää riskin että sortuu syömään lenkin päälle niin paljon ettei saavuta tulosta.. Sopiva kompromissi onkin, että kohtuullisella teholla pitkiä pyörälenkkejä ja ruokailuun järkeviä valintoja.. Herkut ja isot annokset pannaan ja sopivia ruokailuja pitkin päivää ja 4-5 lenkkiä viikossa ja eiköhän kumpu katoa.. Kolmekin lenkkiä on alkuun hyvä määrä jos pohjakunto ei ole niin kovin hyvä.. Myös kävelylenkit mäkisellä kuntopolulla ovat tehokasta vaihtelua jos perse puutuu satulalla..

• mä.mä

joo jos ajat ylämäkeen, niin rasva palaa, ku joutuu käyttämään vatsa lihaksia vähä

• make

Tuolla on hyvää tietoa liikunnasta sekä ruokavaliosta...itse olen pudottanut 9kg kahdessa kuukaudessa,eikä ole muuta kuin ruokavaliota muuttanu ja pyöräilly pari kertaa viikossa n.7-10km lenkin ja käyny jopa kerran kuntosalilla 1h.

• 56/56 v/kg

minun mottoni on: pyöräile työmatkat jos mahdollista ympärivuoden. sää ei ole este. onhan meillä vaatetusta joka säälle. pyörään löytyy talvikelille nastarenkaat. ja sitten vielä. yhdistä tähän työmatkaan avantouinti, joko aamulla menomatkalla tai illalla paluumatkalla. on tehokasta. ja mikäli tulosta ei ala näkyä syöppä omenaviinietikkapuristeita niin eiköhän rasva ala palaa. TIETENKIN ensimmäinen ehto on vähärasvainen ruokavalio, paljon marjoja ja hedelmiä. ja sauvakävelläkin pitää silloin tällöin.

• ATR emo
    • kokeilemalla

Asiaan vaikuttaa ikäsi sekä kuinka suuri ylipainosi on. Itselläni on ikää lähes 40 ja ylipainoa oli 30 kg. Personal trainer suositteli
      120-140 välillä eli skaala sen mukaan kun painoa lähti pois ja kuntoa tuli. Ennenkaikkea tärkeintä että itse nauttii tekemisestään.
      Tsemppiä se on työlästä ainakin itselläni etenkin mahan seutu jota vieläkin on liikaa. Sekä painosta pitäisi saada vielä 10 kg mutta vaatii työtä enemmän.

• -12kg

Fillarilla lähtenyt pömppä hyvin. Itsellä aloituksessa reippaasti ylipainoa (n. 20kg) joten syytä pudotukseen oli - fillaroinnin hyvä puoli oli se että ei käynyt nivelille niin paljon kun juoksu rangaistuspainojen kanssa.

Joo, olen funtsannut mitä syön, juon & neljän tunnin välein. Fillarointi on sekalaista ajoa n. 140 - 150 pulssilla n. 1,5h kerralla (3 - 4krt viikossa).

Mulla toimi ja olo mahtava :)

• ..JOs TekEE VaTsALiHakSia!?...

niin siis et pieneneekö rinnat jos tekee vatsalihaksia ja haluu pyykkilauta -vatsan? mulla on pienet rinnat mut sitäki isompi kössi eli apu ois tarpeen. en haluu luopuu viimesist rinnanryppeist. :( oottelen apuja. :)

• <S>

Enpä ole huomannut niiden pienentyvän harjoitusten myötä :)

• Ikiliikkuja

Lihoessa rinnat kasvaa, laihtuessa pienenee = nyrkkisääntö ja koskee mielestäni SUURTA lihomista tai laihtumista.
        Poikkeuksia aina löytyy, kuten asialle kuin asialle.
        Sinulla ei välttämättä pienene. Tai sitten pienenee. Mutta keho kannattaa pitää kunnossa rintojenkin kustannuksella.
        Luin joku aika sitte, että on olemassa silikoniliivejä. Missähän niitä lie ? Ja minkälaisia käytössä..

• MULLA ON

SILIKONIA MUNASSA

• munapäää
        MULLA ON kirjoitti:

SILIKONIA MUNASSA

SEX ON BEST ime munaas vitun horo nii läski lähtee! ja seksistä myös!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Isot rinnat yhä
        Ikiliikkuja kirjoitti:

Lihoessa rinnat kasvaa, laihtuessa pienenee = nyrkkisääntö ja koskee mielestäni SUURTA lihomista tai laihtumista.
        Poikkeuksia aina löytyy, kuten asialle kuin asialle.
        Sinulla ei välttämättä pienene. Tai sitten pienenee. Mutta keho kannattaa pitää kunnossa rintojenkin kustannuksella.
        Luin joku aika sitte, että on olemassa silikoniliivejä. Missähän niitä lie ? Ja minkälaisia käytössä..

vaikka -15kg pudottanut. Eli yllätyksekseni rinnat eivät pienentyneet suuresta painonpudotuksesta huolimatta:) No, mulla on aina ollut aika samankokoiset rinnat. Ja itse asiassa kun on tullut selkä- sekä rintalihaksia niin kokonaisuudessa rinnan ympärys on kasvanut ja rinnat ovat kauniimman muotoiset. Mutta tosiaan todella yksilöllistä tämä. Mulla menee vain näin, ja helposti tulee myös lihasmassaa... ja sitä läskiäkin jos ei ole tarkkana ruokavalion suhteen.

• Pilvilinna

Luin kerran lehdestä artikkelin, jossa oli juttu, jossa vertailtiin eri aktiviteettien rasvan polttamisarvoja. Pyöräily oli aikalailla kärjessä. Parhaiten pyöräillessä polttaa juuri niitä kerääntyneitä rasvoja hitaalla ja verkkaisella pyöräilyllä.

Eli siis pitkät ja rauhalliset pyörälenkit olisivat tapaukseesi varmaan ihan passelit. Se onkin tosi kiva lähteä jollekin pyöräreitille maaseudulle ja katsella maisemia.

• <S>

Pelkkä pyöräily ei välttämättä riitä, että kannattaisi lisätä siihen vielä lihasharjoitukset ja jos on ennestään ollut lihaksia niin tulokset alkaa näkymään paljon nopeammin. Kesällä kannattaisi myös rullaluistella jos mahdollista, koska se on tehokkaampaa rasvanpolttoa. Itse teen iltaisin vähintään 30min lenkin ja tunti menee lihasharjoituksissa ja venytyksiä ei saa unohtaa ja ihan kousissa pysyy :)

• Alf

Nyrkkisääntö, jolla saa parhaiten rasvaa palamaan on seuraavanlainen:
      220 miinus ikä kertaa 60-80 %.
      Tuolla sykkeellä kun kuntoilee on paras lääke rasvanpolttoon.

• pinna

Joku valopää varasti mun polkupyörän kotiovelta. Kun näen varkaan taas, läski alkaa palaa.

• guru

rasva palaa parhaiten,kun syke on noin 120-140,joten eikun pyöräilemään, mielellään tyhjään vatsaan...eli siis aamulla järkevintä...

• cyckel

Kyllä rasvaa tietysti kuluu, mutta lihaksista vatsa on se viimeinen,jonka muokkaukseen pyöräily vaikuttaa. Siitä alaspäin kyllä lihakset muokkautuvat hyvin, ja käsivarret ja selkäkin.Mutta kivaa pyöräily on,sen huomaat,kun olet harrastanut vähän aikaa.

• Nimetön

pidät sykkees koko ajan kohol ja et hiki tulee ja hengästyt

• yks vaan

En niinkään ole polttanut rasvaa, mutta tehokas keino pienentää vatsan ympärystä on tietenkin vatsalihasten treenaaminen eli käyt selin makuulle lattialle ja laitat kädet pään taakse niin, että ne ovat lattian suuntaisesti ja yrität ponnistautua siitä istuallesi. Jalat pitää olla suorana ja jos mahdollista jonkun painon tai vaikka kaapin reunan alla niin eivät pääse nousemaan, kun yrität vatsalihaksilla ponnistautua ylös. Älä masennu jos ensimmäisellä kerralla nousee vain pää, kuukauden kuluttua nousee jo koko keho, edellyttää että teet liikkeet joka päivä ja ainakin kymmenen kerran sarjan päivässä. Puolen vuoden kuluttua pyykkilautavatsa. Puhun kokemuksesta, olen tehnyt samaista rääkkiä jo noin 2,5 vuotta. Vaikeinta on pitää saavutettu tulos, samalla voit helposti muuttaa ruokailutottumuksia rasvaisesta pihvistä kevyempään vihannespitoiseen ruokaan. Muutakin hyötyä on, selkälihakset saa uutta voimaa ja seksuaalinen kyky lisääntyy huomattavasti. Vaimo tai tyttöystävä on muutoksesta mielissään. KOKEILE, ÄLÄ ANNA PERIKSI.

• lyysi

maastopyöräily on kýllä todella tehokasta. Kävin tossa pari viikkoa sitten pyöräilee maastossa n. 3h:n lenkin ja kaloreita kului n. 1200.

• Ellen

kuinka paljon kulutit ??

• lyysi
        Ellen kirjoitti:

kuinka paljon kulutit ??

sykemittarin avulla. Mulla on sellanen sykemittari, joka laskee liikunnan aikana kulutetun energiamäärän.

• Ellen
        lyysi kirjoitti:

sykemittarin avulla. Mulla on sellanen sykemittari, joka laskee liikunnan aikana kulutetun energiamäärän.

Vastauksestasi *hymy*

• ritu12

Liikkumaan kun lähdet pienessä nälässä (/et ainakaan ole syönyt vähään aikaan) ja liikut vaikka hissuksiinkin yli tunnin, maha lähtee eri suuntaan lenkille kuin sinä.
      Mielellään pientä sykkeen nostoa kuitenkin.
      Hoikentavasti pukeutuminen on oikaisee onneen.

• Tupuliini

Kehittyneen vararenkaan poistossa tarvitaan kärsivällisyyttä, asenteiden korjaamista, itsehillintää (käden ja suun välillä)ja lopuksi pitkämielisyyttä. Kyllä näillä ohjeilla aivan varmasti vararengas vähitellen pienenee, ehkä putoaa pois kokonaan.

• Nimetön

riippu kuinka pitkä olet... syke on suhteessa ihmisen pituuteen. itse olen 166cm ja läski mun kohdalla palaa parhaiten sykevälillä 133-158. jos menee tämän sykkeen yli, niin sellaista harjoittelua tulisi tehdä harvemmin eikä aina treenata yli 160 sykkeen. jos ihminen on pidempi niin sitä korkeampi syke voi olla.... Kunto Plus -lehden numerossa 5/2006 on hyvä taulukko sykeharjoitteluun.

• nimetön, paljonko

mun syke täytyy olla kun olen 195 cm pitkä ! Vaimo on 162 cm pitkä paljonko sillä syke on ?

• alkaa

palamaan kun liikut hiukan enemmän ja syöt vähän vähemmän kuin ennen.
      Ei siinä tuon kummempaa ohjelmaa tarvita. Ai niin, ehkä ripaus itsekuria niin se on siinä!

• vaihteella

Kokemukseni perusteella väitän, että rasvaa palaa pyöräillessä. Ja vaikka paino ei toivottua vauhtia laskisikaan saan tilalle lihaksia ja paremman yleiskunnon sekä hyvän yöunen.
      Työmatkoja polkien teen näillä bensan hinnoilla vielä mukavan tilinkin.

Syketasoon en ota kantaa koska se on mielestäni persoona- ja tilannekohtainen. Tavoitteelisen pyöräilyn aloittajan kannattaisi selvittää omat tasonsa asiantuntijan kanssa ja käyttää säännöllisesti sykemittaria. Siten vältät liiallisen revittelyn ja ylikunnon. Myös Polarin kotisivuilta saat hyviä neuvoja aiheesta.

Tärkeää olisi oman terveyden ja motivaation kestämisen kannalta polkea oikein.

Aivan liian usein näkee, että satula on hiukan liian korkella, jolloin polvi oikenee liiaksi ja vielä saattaa joutua kihnuttaamaan peppua puolelta toiselle. Itse en moisesta kiksejä saa.

Toinen yleinen ja vaarallinen virhe on liian alhaiset kampikierrokset = jalat vääntävät polkimia liian hitaasti. Siitä on seurauksena jalkojen ja selän lihasten kiristyminen ja hidas palautuminen sekä polvinivelten rasittuminen.
      Itse olen jo pitkään pyrkinyt min. 90 kierr./min tahtiin. Olen todennut sen hyväksi sekä jaloille, että hengitykselle ja verenkierrolle.
      Ellei käytettävissä ole kampikierrosmittaria, voit harjoitella kellon kanssa laskemalla viiteentoista kymmenessä sekunnissa. Vähintään sen rytmin kun saat siirrettyä polkimiin saatat löytää pyöräilyysi uusia ulottuvuuksia.
      Siis käytä vaihteita tilanteen mukaisesti siten, ettei polkimien tahti hidastu vastamäessä tai
      -tuulessakaan.
      Eipä sitten muuta kuin KYPÄRÄ PÄÄHÄN ja nauttimaan.

• ...

niin voisiko joku antaa hyviä vinkkejä miten saa läskiä pois reisistä ilman että kasvaa kauheet lihakset...!?!

• qwevgs

Kuntosali, reisien kiinteytys? Ja salilta löytyy muutkin juoksumatot sun muut, tosin paremmin se meno maistuu kun ympäristö vaihtuu, ja samalla tulee ulkoiltua.

• fillaroija

Esim. kuntosalilla pienillä painoilla ja useita toistoja. Kiinteytyy reidet pyöräillenkin, mutta pyöräily tuntuu mielekkäämmältä useinkin vain kesäkeleillä. Nojaa kuntopyörällä voi sitten talvella.

• pyöräilemään

se kiinteyttää reidet !

• Nätit reidet

Ja kas, sinulla on näitit reidet ennen kun huomaatkaan. Tosin kannattaa opetella uintitekniikkaa, ettei tule niska/hartiaseudun ongelmia. Ja sitten se tärkein: ruokavalio!
        Kävely on myös hyvä lisä uinnin rinnalle... ja miksei mikä tahansa muukin.

• Stpete

Sykemittarista olisi apua.Mitä pienempi syke sitä enemmän rasvaa palaa. Suosittelen polareita

• birdie

Kerronpa hienon jutun, josta on jo aikaa, mutta olin silloin 46-vuotias. Uudenvuodenpäivänä 1997 oli ihana hiihtokeli ja paljon lunta Hesassakin, lähdin hiihtämään 10 vuotta varastossa seisseilla suksilla (Sokoksen halpatarjous lasten ollessa pieniä). Se oli ihanaa monen vuoden jälkeen, aurinko paistoi, pakkasta oli sopivasti ja vastaantulijat Malminkartanossa toivottivat hyvää uutta vuotta.Se oli niin ihanaa että rupesin hiihtämään aluksi n. 10 km ainakin kolmesti viikossa. 12 km tuli sopivasti kun kävin Paloheinän hiihtomajalla mehulla. Hyvä olo jälkeenpäin ja ihana raikas talvi - jäin koukkuun niin, että kun sen runsaslumisen pitkän talven jälkeen lumet suli, oli pakko jatkaa kävellen, sellaista maratonkävelyä, ruumis vaati kolme kertaa viikossa tunnin kerrallaan. Hirvee hiki mut hyvä olo. Mulle käy niin, ettei ruoka maistu kunnon rääkin jälkeen vaan lahduin 14 kg puolessa vuodessa. Oli ihanaa olla pirteä, energinen ja hyvännäköinen! Sitä kesti muutaman vuoden.

Nyttemmin on tullut herra Mortonin oireyhtymä jalkaan ja yksilölliset tukipohjalliset on välttämättömät ihan shoppaillessakin, enkä enää voi noin liikkua, joten suosittelen kunnollisia lenkkareita, ei mitään eccon kävelykenkiä , en sitä silloin tiennyt.

• black_wind

Heips. Olen harrastanut urheilua jo 8 vuotta ja sellainen vinkki että pyöräily kyllä kasvattaa kuntoa, jos ei sellaista ole,niin sillä on helppo aloittaa! Ja sitä mukaan kasvattaa pyöräilymatkan määrää sekä nopeutta. Kun kuntosi on tarpeeksi "hyvä" juoksemiseen, niin aloita se. Se tehostaa TODELLA paljon vatsalihaksiin! Ja iltaisin esim. 50-200 vatsa- ja selkälihasliikettä pitää ryhtisikin ja kaljamahan tipotiessään :)

• HaniJeltsu15w

myöskin tietää onko kyseisessä asiassa yleensäkään mitään perää??

;) Hyvät ja Lämpöiset kesän jatkot Kaikille!!!

• hyvät

ihmiset puheet noista rasvanpolttosykkeistä-sellaista ei ole olemassa !!!!!!!! Kun kulutatte enemmän kuin syötte-rasva palaa. On ihan sama millä sykkeellä liikutte-pääasia, että liikutte ja vähennätte syömistä !

• Himopyöräilijä

Olen polkenut neljäkymmentä vuotta,on mennyt kymmenen hyvää pyörää puhki.Mutta.Maha vaan kasvaa ja kintut on kuihtunu ku kuivat kepit.Tieten maha kasvaa ku on syötävä jatkuvasti ku on nälkä ku polkee niin paljon.

• mä vaan

Laske karkeesti 220- ikäsi niin saat maksimi sykkeesi. Sit laske maksimi sykkeestäsi syke väli joka on 60-80% max sykkeestäsi. Tällä syke välillä kun sotket menemään niin energiaa lihaksille tulee hapekkaasti ja rasvaa palaa

• urheilun kandidaatti

Kysytään oikeaa sykettä.

Siihen onkin jo tullut useammalta taholta hyvä vastaus. Useissa tutkimuksissa on todettu juuri pitkäkestoisen rasituksen 60-75 %:n sykkeellä polttavan tehokkaimmin rasvaa.

Toinen hyvä kysymys olisi urheilusuorituksen kesto.
      Ja vastaus olisi yli tunti kerrallaan.

Nyt sitten moni on harhautunut syvemmälle ja sivupoluille itse rasvan polttamisen suhteen.
      Rasva on kehon vararavintoa. Ylimääräinen energia kerääntyy rasvaksi tietyille alueille ihon alle, esim. vatsaan, reisiin, pakaroihin, vyötärölle ja selkään sekä hauisten alle. Tämä kaikki on normaalia. Sen muokkaamiseen auttaa energian kulutuksen ja saannin välisen suhteen muokkaus.
      Ylenpalttinen rasvoittuminen, eli liikalihavuus alkaa näkyä poskissa ja venyttää myös ihoa niin että henkilö näyttää Michelin-maskotilta. Tähän on yleensä syynä sairaus tai henkilön aineenvaihdunnan toiminnan puuttellisuus tai epävakaus. On syytä hakeutua lääkärin hoitoon.

Miten siis muokata energian tasapainoa?

Kaiken A ja O on kuluttaa pitkällä aikavälillä enemmän energiaa, kuin saa. Kaikessa, mitä suuhusi laitat on energiaa. Kaikki, mitä teet kuluttaa energiaa. Myös hengittäminen ja silmien räpyttely.
      Tässä yhtälössä monille on kovin vaikeaa ymmärtää sen yksinkertaisuus. Ei ole oikeaa oikotietä onneen. Ihminen kuluttaa hurjan määrän kaloreita jo pelkästään elossa pysymiseen (liikkuminen, hengittäminen, aineenvaihdunta, solujen uusiutuminen, ajatustyö). Siksi vähän lisääntynyt liikunta ei muuta sanottavammin ihmisen energiataloutta. On ponnisteltava useita tunteja päivässä saadakseen energian kulutuksen kohoamaan merkittävästi.

Ja kun on vähän liikkunut syö hiukan enempi.
      Nälän tunne johtuu kahdesta eri asiasta. Toinen on mahalaukun fyysinen alipaine, eli tyhjyys. Jotain on syötävä. Toinen on alhainen veren sokeri. Ihminen ei jaksa liikkua kovin pitkään, jos veren sokeriarvot painuvat alas. Liikunnan yhteydessä on pidettävä huolta nopeista sokereista, jotka pitävät huolta primääristen toimintojen sujuvuudesta antaen aikaa ja tilaa sekundäärisille toiminnoille polttaa vararavintoa (rasvaa ihon alaisesta kudoksesta). On todettu, että alle tunnin urheilusuoritus ei riitä polttamaan rasvaa, vaan keho käyttää verenkierron sokerit ja lihasten glukoosit energiantuotantoon. Jotka sitten paikataan ahmimalla, josta jää ylimääräistä energiaa varastoihin.

Mistä siis rasva poistuu ensin?
      Käyttämällä nipistystestiä voi jokainen todeta omien rasvavarantojensa tilanteen. Alipainon ja laihuuden uhatessa iho on irrallaan kauttaaltaan kehossa kuin ohut iho kämmenselässä rasvaprosentti 20). Vatsan alue on kaikkein paksuin, se on normaalia. Rasva jakautuu tasaisesti näiden vyöhykkeiden ulkopuolella, joten tasaisin väliajoin tarkkailemalla voi huomata oman kehonsa muutokset.
      Urheilu voi muuttaa jopa koko kehon rakennetta ja metaboliikkaa.
      Ensimmäinen askel vähentää rasvaa koko kehossa. Iho tuntuu ohenevan, lihakset kasvavat (oikeassa harjoituksessa) ja kiinteytyvät, tulevat paremmin esille (engl. "definition"), mutta vasta viimeiseksi lähtevät läskit vatsan, vyötärön, reisien ja pakaroiden alueelta.
      Valitettavasti työstettävällä alueella ei ole vaikutusta. Vatsaa ei siis saa pienennettyä tekemällä vatsalihasliikkeitä. Toki vatsalihaksia voi kasvattaa tällä tavoin, mutta ne ovat edelleen sen kummun alla.

Jos taas haluaa pelkästään laihtua, ilman urheilua tai lihasten kasvattamista, on vähennettävä energian saantia radikaalisti. Ihmisellä pitää olla koko ajan nälkä, mutta ei saa ajautua heikotukseen (hiilihydraatit). Yhtään ruoka-aineryhmää ei voi jättää pois, vaan kaikkea on vähennettävä tasapuolisesti. Rasva on välttämätöntä A-, D-, E-, ja K-vitamiinien ja kalsiumin imeytymiselle, iholle ja veren ja solujen uusiutumiselle yleensä. Rasvan puutteesta seuraa ihon kuivuminen, näkökyvyn heikkeneminen, veren oheneminen (nose-bleed, haavojen vuotaminen) sekä yleinen anemia ja heikompi sairauksien vastustuskyky. Normaali ruokavaliossa pidetään hyvänä arvona 1g rasvaa / elopainokilo / päivä. Siis syön 80g rasvaa joka päivä, koska painan 82 kg.
      Painonvartijoiden kortit ovat hyvä tapa tutustua ruokavalion muutoksiin, tyyliin= yksi leivos vastaa kahta lautasellista muroja ja yksi suklaapatukka vastaa kanasalaattia. *hatusta vedettyjä esimerkkejä* eivät faktaa.

Viimeiseksi vielä aineenvaihdunnasta:
      -Aamiainen on päivän tärkein ateria. Energiaa pitää saada ennen tarvetta, ei vasta sen jälkeen. Välttäkää siis iltasyömistä. Kaikkein vähiten keho kuluttaa energiaa yöllä, joten suuri osa illan burgeri-olut-ateriasta tuntuu jo aamulla pöhötyksenä vatsan seudulla (osa nestettä, osa nopeita rasvasoluja)
      -Elimistö mukautuu muutoksiin yllättävän nopeasti. Omaa rutiinia on siksi hyvä rikkoa aina välillä muuttamalla trimmauksen kohdetta (lihasryhmät tai liikunnan aikataulu), esim. parin viikon välein.
      - Yhden lihasryhmän (esim. jalat pyöräilyssä) treenaaminen saa ne maitohapoille melko nopeasti ja kehon kokonaisrääkki jää vähäiseksi. Jos jatkat, kasvatat pohkeita, muttet vähennä keissiä.
      -Viinin kotipanijana tiedän, että 1g alkoholia sisältää energiaa saman verran kuin 17g sokeria! Siksi makeat viinit ja juomasekoitukset ovat yhtä pahoja kuin kova viina. Kannattaa suosia juomisissaan kuivia ja kevyempiä viinejä tai lightoluita ja -siidereitä. Ja se maito on yhtä paha kuin olut, ainakin kun sitä kittaa neljä litraa päivässä, niin kuin minä olutta.
      -Urheilu tuottaa noradrenaliinia, joka pudottaa sykettä ja rentouttaa. Rasitus kasvattaa ja voimistaa sydäntä ja keuhkoja, täten pidentää elinajanodotetta ja antaa paremmat mahdollisuudet selvitä taudeista, kriiseistä ja stressistä. Liikunta vapauttaa endorfiineja, kehon omaa mielihyvähormonia, huumetta, joka rauhoittaa ja rentouttaa, tuo hyvän ja seesteisen mielen, aivan kuten seksi.

Hallittuun painon pudotukseen siis auttaa lisätty pitkäkestoinen urheilusuoritus ja ruokavalion ja -tapojen muutos.

Ja pyöräilyohjelma:
      Kaikki monotonisesti toistuva on ikävää. Tee ohjelmaasi osa-alueita, jotka jaksottavat treenisi sopiviin pätkiin.

ohjelma I
      1. Aja pyörälläsi sopivalla tempolla lämmön nostamiseksi puoli tuntia (12 km) pururadalle (vaikka kiertoteitä, eri reittiä eri päivinä).
      2. Aja pururadan ympäri niin, että jaloissa polttaa, nousee kunnon hiki ja hengitys kulkee puuskutukseksi. Muista nousta satulasta putkelle ylämäkien ajaksi.
      3. Tee kuntopiiri pururadan laitteilla jakaaksesi lihasten energiakulutus koko kehoon. Esim. 3*10 leuanvetoa, 3* 20 punnerrusta, 3* 30 vatsalihasta.
      4. Puoli tuntia off-roadia, jossa työstät käsiä ja selän lihaksia hyppiessäsi kivien, kantojen ja juurakoiden yli. Vauhti ei ole tärkeä, vaan pyörän hallinta ja ylävartalon lihasten käyttö. Et tarvitse maastopyörää. Mitä vähemmän joustoa pyörässä, sitä enemmän varot ja teet työtä lihaksillasi.
      5. Pyöräile puoli tuntia (12 km) kiertoreittejä takaisin kotiin sopivalla tempolla.
      6. Muista venytellä takareidet, pohkeet ja selän lihakset.

ohjelma II (ota aikaa, ja kilpaile itsesi kanssa)
      1. Lämmittele. Painoilla, hyppimällä tai kevyellä pyöräilyllä.
      2. Vedä maraton-mittainen (42,1 km)lenkki, joka on ennalta mitattu, ja josta et voi fuskata (oikotie tai muu). Itselläni oli Helsinki-Porvoo. Perille oli päästävä. Ensin meni 1h50min, lopussa 1h15min.
      3. Lopuksi vähintään 10 minuuttia cool-off, rentoa liikuntaa
      4. Venyttele.

Hyvää kesää itse kullekin ja onnea matkaan! (valitsemallanne tiellä)

-Anima sano in corpora vita-
      (lat. Terve sielu terveessä ruumiissa)

• Miki

Pyöräilyn lisäksi kuntopiiriä 3 kert. viikossa! Kyl rasva saa kyytiä! Ja erittäin tärkeää on kunnon venyttely ja lihashuolto! Hyvää kesää kaikille!!

• zero82

30 minuuttia aamulla tyhjälle vatsalle riittää, kohtuu ripeään tahtiin. rasva palaa se on varma.

• Hikkeri

Rasvan poltto alkaa fillaroinnissa vasta noin 1,5h jälkeen, sitä ennen palavat jäljellä olevat hiilarit eli tuosta 30 minuutista ei ole oikeastaan mitään hyötyä tuossa suhteessa. Yleensäkin fillaroinnissa käytettävä energia vaatii pidemmän ajan kuluakseen, kuin esim. juoksemisessa. Eli lopputuloksen vasta 1,5h jälkeen alkaa se rasva todellisesti palamaan ; )

• vaan
        Hikkeri kirjoitti:

Rasvan poltto alkaa fillaroinnissa vasta noin 1,5h jälkeen, sitä ennen palavat jäljellä olevat hiilarit eli tuosta 30 minuutista ei ole oikeastaan mitään hyötyä tuossa suhteessa. Yleensäkin fillaroinnissa käytettävä energia vaatii pidemmän ajan kuluakseen, kuin esim. juoksemisessa. Eli lopputuloksen vasta 1,5h jälkeen alkaa se rasva todellisesti palamaan ; )

Kaikki liikunta, jo ensimmäisestä hikipisarasta alkaen auttaa laihtumaan.
        Itse laihdutin tekemällä 30 min pyörälenkkejä (kuntopyörällä) ja tarkensin ruokavalion parempaan suuntaan.
        KAIKKI LIIKUNTA AUTTAA! Unohda hissi, käytä portaita, kanna autolta kassit kotiin, älä aja autoa oven eteen jne jne.
        Unohda oluet, limsat, alkoholi ja keskity ns terveeseen ruokaympyrään. Auttaa varmasti.
        Tsemppiä kaikille kilojen kanssa painiville!

• hikkeri, hakkeri
        Hikkeri kirjoitti:

jos et asioista mitään tiedä, pidä turpasi kiinni, Tuollaista sontaa ei luulisi enää kenenkään suoltavan !

• hikkeri, hakkeri kirjoitti:

jos et asioista mitään tiedä, pidä turpasi kiinni, Tuollaista sontaa ei luulisi enää kenenkään suoltavan !

Menes muualle trollaamaan, tuskin tämä on oikea paikka. Olet varmasti joko 6-vuotias (jolla ei ole minkään näköistä sanallista antia) tai sitten vanhus jonka pääkoppa rupeaa olemaan jo 3-vuotiaan tasolla. Oikaise asiat niin kuin ne mielestäsi ovat äläkä turhaan jauha sontaa, tuolla tavalla et ainakaan kunnioitusta saavuta muiden silmissä. Ja jos olisit "kovempi" henkilö ni heittäisit nickillä juttua, jotta muutkin tunnistaisivat sinut..

• hakkerin
        Hikkeri kirjoitti:

Menes muualle trollaamaan, tuskin tämä on oikea paikka. Olet varmasti joko 6-vuotias (jolla ei ole minkään näköistä sanallista antia) tai sitten vanhus jonka pääkoppa rupeaa olemaan jo 3-vuotiaan tasolla. Oikaise asiat niin kuin ne mielestäsi ovat äläkä turhaan jauha sontaa, tuolla tavalla et ainakaan kunnioitusta saavuta muiden silmissä. Ja jos olisit "kovempi" henkilö ni heittäisit nickillä juttua, jotta muutkin tunnistaisivat sinut..

sun rasvanpolttojuttus on ihan perseestä ! Rasva palaa aina kun liikut, ei vasta 1,5 tunnin kuluttua vaan HETI. Pyöräily kuluttaa aivan saman verran kuin muutkin lajit. kyse on vain tehosta. Sunnuntaipyöräily (20kmh) ei tietysti kuluta paljoakaan, mutta vaikka 35 kmh antaa jo lähes tuplakulutuksen. Tutustu asioihin ja sitten vastan esitä mielipiteitäsi !

• syksyllä vatsajumpalle

En osaa antaa harjoitusohjelmaa, mutta kokemuksesta voin kertoa että pyöräillen ei vatsaa saa pienennettyä. Tänä kesänä olen pyöräillyt keskimäärin 20 km päivässä ja silti olen lihonut 3 kg. Tuntuu kerääntyvän erityisesti keskivartaloon. Syy on tietysti se, että ulkoilmassa liikkuessa ruokahalu nousee ja kesähelteillä hikoillessa kuvittelee ansainneensa tauon, ja voi poiketa terassille kaljalle...

• helikeiju

Itsekin pitkää matkaa päivittäin poljen, mutta paino ei laske. Pikemminkin nousee muutaman kilon..
        Mutta - kunto on parempi :)
        Hidas pyöräily olisi paljon järkevämpää, mutta se ei tule edes mieleen tuolla pyörätiellä.....

• slc0295

Olen laihtunut puolessatoista vuodessa 23,5 kg. Ensin alkuun laihdutin kävelemällä, sekä pyöräilemällä ja tietysti söin alussa sen laihdutuskeiton, ohjeet löytyy netistä. Pyöräilin ensin alkuun kaksi kertaa viikossa ja yleensä tunnin, kävelin kerran viikossa tunnin. Joka kerta menin niin kovaa, että hiki tuli, sykettä en tiennyt, mutta olin päättänyt laihtua.

Ruokavaliomuutos oli radikaali, aikaisemmin söin illalla (makkaraa, sipsei, olutta yms) mutta päätöksen jälkeen en ole juonut olutta montaa kertaa ja silloinkin kohtuullisesti, siirryin viiniin, mitä juon puoli pulloa kuukaudessa. Mahtava olo korvaa monin kerroin kaljan tuoman nautinnon. Ruokalautasestani sen verran, että nykyisin syön 75 % ateriastani kasviksia, lihaa erittäin vähän ja silloinkin kokolihaa. Olen muutenkin siirtynyt laadukkaisiin materiaaleihin, filettä jne. Ruokaa ei kulu enää niin paljon, joten suon itselleni sen nautinnon, että ostaessani en katso ensimmäiseksi hintalappua. Ostoskorista puolet on vihanneksia.

Kaikki varmaan ovat kertoneet, ettei pelkästään liikkumalla laihdu, mikä on totta. Tarvitaan ruokavalion muutos ja liikunta. Kaikkein tärkeintä laihtumisen onnistumisessa on se, että se tuntuu kivalta ja palkitsee. Oma vakaa päätös ja pieni lukupaketti netistä tai kaupasta, sen jälkeen elämänmuutos ja uusi profiili on mahdollinen. Liikunta on hyödyllinen apuväline laitumisessa, muttei alussa saa lähteä rajusti repimään, alkuun hiki riittää ja mieluummin lenkille ajallista pituutta kuin vauhtia. Itse alussa kävelin tunnin ja nykyisin olen menossa marathonille Hesaan. Täytyy aina muistaa, ettei se Roomakaan päivässä rakentunut ja hyvää kannattaa odottaa.

Onnea uudelle aikakaudellesi

• pyöräilijä(kö)

Tietysti saat rasvanpolttoa pyöräilemällä paljon
      ylämäkiä, kovalla vaihteella ja pitkiä matkoja.
      Siinä mun vinkit sulle...

• kova

vaihde pitää olla, että rasva palaa ????

• mikadeus

pyöräillessä lenkin pitäisi olla 2 tunnin pintaan rauhallista pyöräilyä jotta kasvaisi kunto ja samalla palaa läskiä..syke 130-160 välillä koko ajan että sitte voi vahdinkin päättää..ja vauhtia tulee sitten lisää kun kunto on kohdallaan..

• Ja näin

Kysy jostain ilmaisia lehtiä ja jaa niitä postilaatikkoihin pyöräillessäs.
      Niin mäkin oon tehnyt. Mun mielestä se on ihan hyvin auttanut.

• HJ3

on parasta jos haluaa pyöräillen päästä kiloista eroon! Kaloreita palaa monta sataa tunnin aikana ja kuivaa kohtaa et tunnin jälkeen paidastasi löydä. Silti tunnin saa vedettyä läpi hyvin kun voi pelata vastuksilla ja saada itsestään silti 100 % irti.

• tyttö 16v

Poljen noin 20km (30-40min.) mäkisiä teitä tallille. Siellä teen ensin tallin ja sitten liikutan 3 hevosta. Kunto pysyy hyvänä ja kaikki pelaa. Nykyään painoni on pysynyt samana vaikka ennen se tuotti ongelmia koska olin anorektikko. Pyöräilemällä vaikka tunnin päivässä 25km/h viidesti viikossa ja harrastamalla muutakin urheilua, tuloksia kyllä tulee. Syömisiä ei niinkään tarvitse vahtia, kunhan ei jatkuvasti syö roskaruokaa ja juo olutta.

• Öövini

ku joutuu sotkemaan kauheeseen vastatuulehen ja talvella sohjoos!

• Ellen

Lihas kunto kaswaa :D

• MammiBammi

Yllätin itseni tänä kesänä... Harrastan enimmäkseen juoksua ja olen joutunut siirtymään pyöräilyshortsin näköisiin juoksu housuihin joitakin vuosia sitten, koska reidet ikävästi hankasivat yhteen. Kävin liian harvoin lenkillä. Enkä silti ole ollut normaalipainoista lihavampi. No tänä kesänä lähdin mun mummopyörälläni (Tunturi Elina, ei vaihteita) Laihialta Turkuun, kahdeksan päivää. Välillä ihan lyhkösiä päiviä välissä. Söin normaalia ruokaa ja alkoholia käytin joka päivä kohtuudella tietenkin. Kilometrejä tuli 582 ja kävin vain kerran juoksemassa ihan pienen lenkin (n 5km) Kun pääsin kotiin niin totesin, että voin juosta taas mun lyhyillä shortseilla. Ihan kivaa... Elina on ollut hyvä pyörä. Vaihteita en ole kaivannut!

Tulin siis johtopäätökseen, että pyöräily polttaa läskiä!

• MammiBammi

Pyöräily polttaa loppujen lopuksi tosi vähän rasvaa, mut jos vaan viitsii polkea kahden tunnin lenkkejä useamman kerran viikossa ja kerran viikossa viisi tuntia niin luulisi lähtevän. Pyörällä kun pitää tehdä niin paljon pitempiä lenkkejä kuin esim. juosten, et se jotain polttaa.

• maammbammina

taas sellaista paskaa päästelet, että ei mitään rajaa ! Uskotko itsekin noihin juttuihin ?

• maisteri

Harjoitussykkeellä ei ole rasvan polton kannalta merkitystä, sillä matalatehoisen, runsaasti rasvaa polttaneen liikunnan jälkeen elimistö käyttää hiilihydraatteja enemmän energiaksi kuin normaalisti, ja vastaavasti kovatehoisen, hiilihydraatteja runsaasti kuluttavan liikunnan jälkeen elimistö käyttää enemmän rasvaa energiaksi. Poltetun rasvan määrän määrittää lopulta liikunnalla aikaansaatu kokonaisenergiankulutus. Matalatehoisella liikunnalla saa kuitenkin aikaan suurimman energiankulutuksen, koska sitä jaksaa jatkaa pisimmän aikaa. Kovatehoinen liikunta saattaa myös väsyttää, jolloin päivän muu liikkuminen voi jäädä vähäiseksi.

• uimari tytsy

poltat hyvin rasvaa, samalla kasvaa vatsa ja varsinkin selkä ja käsivarren lihakset. Vesi on rankka vastus mutta kuitenkaan ei rasita niin paljon koska vesihän tekee sinusta lähes painottoman ja tavallaan kannattelee.

Suosittelisin ihan perinteistä uintia, vähintään puoli tuntia yhtäjaksoisesti, paras ehkä vapari/krooli sekä rintauinti ja rasva palaa ja kaloreita kuluu. Lihasmassa kasvaa, notkistuu ja kroppa muokkautuu jänteväksi. Rasittaa monia lihaksia juuri sopivasti ja kunto kasvaa kuin itsestään. Hanki sykemittari ja näet kuinka nopeasti kalorit kuluu kun syke n. 120-150, riippuen omasta koosta ja kunnosta.

Itse olen harrastanut 14 vuotta uintia, 10 vuotta kilpauintia, eikä ikinä ole mikään paikka nyrjähtänyt tai revähtänyt, joten aika vaaratonta esim juoksuun verrattuna. Kannattaa vaan opetella kunnon tekniikka, ja venytellä aina hyvin. Mulla kuluu kaloreita n. 300 kun uin kilsan, eli 20 min. Uin yleensä 3 kilsaa kerrallaan eli kaloreita kuluu lähes 1000 ja aikaa noin tunti. Pysyy selkä kunnossa ja niska ja hartiat eivät kaipaa hierontaa. ja jos jalkalihaksille haluaa kiinteyttä niin lauta käteen ja potkimaan, lopulta homma sujuu ilman lautaakin kun lihakset vahvistuu.

Vesijuoksusta en niin perusta, se ei ainakaan minulle ole sopiva laji.

Suosittelen kaikille ihan perinteistä uintia!

• uimari tytsy

tarkotin vatsalihakset kasvaa, nopeesti ku lukee ni siinähän lukee että vatsa kasvaa:)

• Ellen

reippaasti :D

• Hevi-Neito

Kokeileppas semmosta juttua että vedät vatsaa sisään samalla ku pyöräilet. Siinä saa vatsalihakset ja perslihakset yhtäaikaa treeniä.. Aluksi voi tuntua hankalalta hengittää ku vetää mahaa sisään mut kyllä se siitä :)

• -------------

Miten olisi kuule rullaluistelu sauvojen kanssa? Mitä luulisit läskeille tapahtuvan, kun keski- ja yläkropan suuret lihakset alkaisivat saamaan rasitusta?
      Rahallista panostustahan homma tietenkin vaatisi, mutta sittenpähän olisi "pakko" treenata, kun olisi rullaluisteluvarusteet hankittuna.

• joopa

rasvanpalaminen on helppo hoitaa pyörälemällä kunhan muistat pyörittää polkimia tarpeeksi nopeasti.katso vaikka kilpapyöräilijöitä kuinka nopeasti polkevat

• näin on

pyorräillessä kaloreita kuluu 4caloria jos 10km ajaa
      8 caloria 22km siis minuutissa.

• Nimetön

Aamulla ennen aamupalaa eli tyhjään vatsaan käyt pyöräilemässa reipasta tahtia (syke noin 100-150) noin tunnin, jonka jälkeen syöt normaali aamupalan. Tunnin kävely lenkki on myös TODELLA tehokas. Tähän, jos lisäät vielä kuntosalilla käymisen hyvän ruokailun ja levon jälkeen sekä illalla teet vielä jotain liikuntaa esim. pyörailet noin tunnin, etkä illalla syö rasvaa etkä hiilihydraatteja niin homma toimii.

Muista, aamulenkki ennen syöntiä, näin poltat varmasti pelkkää rasvaa uhraamatta lihaksiasi.

Tämä toimii 100% varmuudella!!! Jos vain muistat syödä oikein ja tietenkin terveellisesti.

Itse poltin rasvan vatsan seudulta alkukesästä nimeomaan aamukävelyllä ENNEN SYÖNTIÄ ja kuntosalilla.

• mage

jos ei pala niin minä taidankin olla luonnonoikku...?

• Lopullinen ratkaisu

Lopullinen ja paras ratkaisu oli rasvaimu vyötäröltä, ja mikä parasta, kilot eivät tule ikinä taisin! Tätä ennen olin saanut muutaman kilon painoa alas kovan liikunnan avulla (mm. kuntonyrkkeily) ja käyttämällä kevyttä ruokavaliota sekä proteiinijauhevalmistetta ja päivittäin yhden aterian korvaamista laihdutusruokajauhe-keitoilla (lisäsin vihanneksia kuitenkin sekaan - ja hyvääkin oli!) Kilot lisääntyivät aikoinaan lasten saamisen myötä (3 lasta ja 5 kiloa jäi joka lapsen jälkeen lisää painoa). Vaatteet ei enää sopineet vyötärön/lantionseudulta. Nyt olen tyytyväinen, vaikken ihan alkuperäisiin lukemiin päässyt, mutta mahtuupa pienemmät vaatteet.

• Hikkeri

Tuo on juuri tuo "helpoin" tie onneen, eli et itse ole saavuttanut mitään vaan jonkin toisen käden kautta jolloin ei ole ruumiissa todellisuudessa tapahtunut mitään muuta kuin se että joku on imassu ne rasvat pois.

Todellisuudessa liikunnan avulla saavutettu painon alennus on huomattavasti parempi, koska liikunnasta tulee rutiinia (pidemmällä tähtäimellä). Rasvaimun jälkeen voit taas safkata samaan malliin ja mennä uudestaan imuun kun vatsa rupeaa näyttämään yhtä kumpuraiselta kuin ennenkin (pahuksen nyky-ajan helppoudet ja ihmisen heikkous)

Siis liikuntaa eikä mitään kepulikonsteja, vain ja ainoastaan suurella työllä saavutettu on tie onneen eikä rahalla.

• laihduttaja

putoamaan 12kg pelkillä elämän tapa muutoksilla.
        eli hissiä en enää käytä,eli hyöty liikuntaa.pois ylimääräiset oluet(arvaa oliko vaikee)etenkin illalla. liialliset hiilarit olen myös laskenut pois.eli laske ravintosi sisältämät kalorit yms. sillä kaikki mitä on liikaa lihottaa.hedelmiäkin voi syödä liikaa.minulla tämä nykyinen paino on pysyny 2v ja aijon sen siinä pitääkkin.eli pudota 1kg viikossa niin sillon vauhti ei ole liian kovaa eli tulokset säilyy.
        samoin elä käytä liian pitkään verkkareita tai kollege housuja niissä vyötäro karkaa huomaamatta.farkku kangas ei anna periksi joten huomaat muutokset ennen kun tilanne on karannu käsistä;)mielestäni paras rasvanpoltto syke on 110-120 ja sen täytyy pidempi kestoista.

• Alakarppaaja
        laihduttaja kirjoitti:

putoamaan 12kg pelkillä elämän tapa muutoksilla.
        eli hissiä en enää käytä,eli hyöty liikuntaa.pois ylimääräiset oluet(arvaa oliko vaikee)etenkin illalla. liialliset hiilarit olen myös laskenut pois.eli laske ravintosi sisältämät kalorit yms. sillä kaikki mitä on liikaa lihottaa.hedelmiäkin voi syödä liikaa.minulla tämä nykyinen paino on pysyny 2v ja aijon sen siinä pitääkkin.eli pudota 1kg viikossa niin sillon vauhti ei ole liian kovaa eli tulokset säilyy.
        samoin elä käytä liian pitkään verkkareita tai kollege housuja niissä vyötäro karkaa huomaamatta.farkku kangas ei anna periksi joten huomaat muutokset ennen kun tilanne on karannu käsistä;)mielestäni paras rasvanpoltto syke on 110-120 ja sen täytyy pidempi kestoista.

Hiilarit ovat monen kirous. Perunan, riisin, leivän ja pastan tilalle kasviksia sanon minä ja a vot - elämä hymyilee ja rasva palaa. Mutta ei kande lipsua liiaksi. Kirjallisuutta asiasta löytynee sitten atkinsin dieteistä ihan kotimaisiin kirjottajiin ja variaatioita on lukuisia. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Ja jos toimii, niin hyvä omaksua elämäntavaksi. Näin itse tein :) Ja voihan sitä silti välillä herkutella... elämä on ELÄMÄÄ ei kituuttamista!

Ai niin skeptikoille sen verran, että suosittelen elämäntavaksi alakarppausta suunnitteleville verikokeita, ihan perusverenkuvaa ennen ja vaikka puolen vuoden, vuoden jälkeen. Itselleni ko. ruokavalio näyttäisi sopivan ja arvot loistavat!:)

Enää en meinaa lihota!

• hasse

Ajelet sellasia 2-3h lenkkejä 3kertaa viikossa.Vauhti ei ole tärkeä vaan kesto.Mitä pitempään viihdyt satulassa sitä paremmin pääset eroon rasvasta.Muista juoda riittävästi,ja syö kuitupitoista ruokaa.

• syömäri

meikä onbi himo liikkuja. pyörälläki vedän reilun tunnin lenkkejä, täysillä. se mua ihmetyttää kun syön kuin hevonen ja kun syön kunnolla lihaa iltapäivallä ( pari kunnon pihviä), niin aamulla olo tuntuu ja näyttää tosi slimmiltä.... mistähän tuommonen johtuu?

• Gustu

Pyöräily on monesti kuin hyvä punttitreeni.. Punttiakin voi nostaa sadoilla eri tavoilla ja sadoilla eri ohjelmilla.. Rasva palaa ja aineenvaihdunta kiihtyy.. Paino ei vaan välttämättä putoa, koska lihakset turpoavat.. Varsinkin heillä, joilla lihasmassaa on ollut aikaisemminkin.. Esim. nuo Tv:n suurin pudottaja ohjelmat antavat vähän vääriä viestejä siitä miten painoa normaalioloissa pitäisi pudottaa.. Eli polttamalla rasvaa ei tiputtamalla ruumiinpainoa.. Totta kai jossain vaiheessa kun rasvaa palaa tarpeeksi painokin putoaa.. Mutta painonpudotus ei ole se tärkein asia vaan rasvanpoltto..

• Heppas1

kyl ne läskit palaa pyöräillessäki mut ei se riitä et vaan yhden kerran viikos, pitää sit pyöräillä monta kilometriä ja 3-4 kertaa viikossa. Jos se ei auta ni neuvoisin menemään punttisalille tai uimaan.

• -Poika92-

Oon 14v, syön terveellisesti ajelen jokapäivä kuntopyörällä tunnin yleensä sillä 120-145 sykkeellä. Tei mielestä hyvä?

• -tyttö92-

Ootko läskikin? se riippuu siitä haluutko laihtuu vai parantaa kuntoa. siinä ei oo kaloreista kyse. onnee siulle honeybunny.

• -Poika14-
        -tyttö92- kirjoitti:

Ootko läskikin? se riippuu siitä haluutko laihtuu vai parantaa kuntoa. siinä ei oo kaloreista kyse. onnee siulle honeybunny.

175cm pitkä, 60kg, kyllä tollane pien maha tosta löytyy. Mut tarkotus olis kummiski saaha se pois. :D

• tehdä näin...

Rasva palaa parhaiten pannulla. Esim. pekonien rasvat kannataa imeyttää vielä paistamisen jälkeen
      esim talouspaperiin. Muuten, jos syö liikaa eläin rasvaa kannattaa seurata kolestrolia ja tarvittaessa ottaa rasvalääkkeet käyttöön.

• xXxXxXx

Täällä suomi24.fi:ssä vaikuttaa kokoontuvan Suomen intelligentsia.

Sen verran "viisaan" oloisia kirjoituksia täällä vilisee.

• rasva palaakin.
        xXxXxXx kirjoitti:

Täällä suomi24.fi:ssä vaikuttaa kokoontuvan Suomen intelligentsia.

Sen verran "viisaan" oloisia kirjoituksia täällä vilisee.

Sano muuta varsinkin toi gentelintsia.

• painoa on kertynyt

-monella lihavuus johtuu tapasyömisestä, eli syödään kun ei ole muuta tekemistä tai ajankulua, samoin kuin tupakanpolttokin on tapa..itse syön vain näläntunteeseen..

Toisilla taas on kehittynyt ns.insuliin liikasyöttökierre, eli haima tuottaa jokaisen ruokailun jälkeen, ylimääräisen annoksen, insulinia..ranskalainen insinööri on kirjoittanut pari kirjaa jossa käsitellään aihetta ns.Montignacin dieetti ; http://www.violetlight.fi/Pdf/Montignac.PDF /voi tutustua ao.juttuun

On kuitenkin olemassa esim.ammatteja joissa työpäivät ovat hyvin pitkiä ja ruokailuaika esim.vain kerran päivässä ja työ on istumatyötä, kukapa siinä jaksaa sitten raskaan työpäivän jälkeen lenkille pinkaista ?

Ihmisenhän pitäis syödä usein ja vähän kerrallaan ja juoda paljon vettä,mikä on mahdotonta, monissa ammateissa.Voi myöskin olla että määrättyjen ikävuosien karttuessa mittariin, elimistön aineenvaihdunnassa, tapahtuu jokin kielteinen muutos, johtuneeko se vanhenemisesta ja aineenvaihdunnan yleisestä, hidastumisesta?

On varmasti myös olemassa erilaisa ihmistyyppejä toiset on ns.läpipaskoja koko elämänsä, eli heihin ei ruoka tartu vaikka söisivät mitä ja kuinka paljon, näin oli itsellänikin määrättyyn ikään saakka, nykyisin on kuitenkin niin että ei tarvitse kuin nähdä ruokaa niin tuntuu kilo pari tulee helposti lisää..

Itse olen kokeillut kuitupitoisia dieettejä erilaisia dieettivalmisteita, samoin liikuntaa, hedelmiä, melkein kaikkea mitä saatavilla on.. erikoista on se että vaikka söis ns.terveellisesti niin paino pysyy kuitenkin samoissa rajoissa kuin jos syön ns.epäterveellisesti..makkaraa, lihaa, olutta jne..eli on olemassa kuitenkin joku vakiopaino, vaikka sitä onkin liikaa..

Olen myös kokeillut lääkärin määräämiä lääkkeitä ja ne toimivat aluksi mutta n.puolen vuoden käytön jälkeen niistä meni teho..

ja kyllähän sen myöntää erilaiset ravitsemusalan asiantuntijatkin että on olemassa ihmistyyppejä joihin ei vaikuta oikeastaan minkäänlaiset dieetit

ja jos taas pistäisi itsensä keski-ikäisenä niin kovaan fyysiseen prässiin että väkisin laihtuisi
      ja söisi vaan rehuja niin olisiko siinäkään, mieltä ?Monethan harrastavat ns.itsekannibalismia.Hermot olisivat jatkuvasti pinnassa ja kireällä ja voisi tulla muitakin vakavia terveysoireita,sydän tms. juttuja..kuitenkin veri ja kolesteroli sekä sokeriarvot ovat huippuluokkaa
      eikä niissä ole,toistaiseksi vikaa..

Juice Leskinen sanoi joskus;parempi on tasapaino kuin ylipaino tai alipaino ja tämä varmasti pitää paikkansa, monessakin mielessä !

• lihomisen syntyminen

-niin ja sitten jos kiloja on kertynyt reippaammin painokin vaihtelee /- 5kg luokkaa, riippuen monesta tekijästä, varmaan tässä painonhallintapuuhassa ei tärkeintä ole fyysinen ja ruokavalio, vaan myöskin henkinen puoli, sillä jos em.heittää ns.kärrynpyörää niin helposti tulee syötyä, iloon jos murheeseenkin jms. asioihin, että myöskin tämä on syytä ottaa huomioon..kai ne kaikki silti kulkee käsi kädessä jos esim,katsoo jotain aasian maiden ihmisiä jotka harrastavat kasvispitoista ruokailua sekä harrastavat erilaisia lajeja ja myöskin erilaisia henkisiä harjoituksia tai uskontoa...

• myyrä

Eli onko kaloreiden kulutuksessa suuriakin eroja ihmisten välillä vai pystyykö kalorikulutustaulukkohin luottamaan (esim. monet palloilut noin 400 kcal/h)?

• Paco

Riippuu x-maarasta muuttujia, eli jos hiljaa kavelet verrattuna reippaaseen juoksuun tunnin aikana ero voi olla jopa 100%.

Itse alotin painon pudotuksen toukokuun alussa jolloin painoa oli 105 kiloa ekat pari viikkoa olin reissussa ja ei ollut aikaa oikein treenata, mutta kevesin syomista. Sen jalkeen on tullut vedettya kuusi treenia viikossa - yhteensa noin kahdeksan - yhdeksantuntia viikossa.
        Lenkit on suunnilleen:
        - Ma vapaa
        - Ti tunti juoksua
        - Ke fillarilla 1:15 min
        - To 45 minsaa juoksua
        - Pe fillailla 1:30
        - La Fillarilla 2-4 tuntia
        - Su Fillarilla 2 tuntia
        Viikossa kaloreita on palanut Polarin F11 mukaan keskimaarin 6000-7000. Ruokavaliota olen keventanyt myos, en laske syotyja kaloreita mutta arvioisin niiden olevan luokkaa 1500 paiva.
        Nyt mittarissa on 89 kiloa, viela se 9 tosta lahtee, helposti ne lahtee kun vaan paattaa etta niista eroon paastaan.

Alkuun jaksoi juosta sen kaks kilsaa, loput meni reippaasti kavellen, nyt pystyy juoksemaan tunnin ja kilsoja tulee noin 10.
        Enaa ei tee edes tiukkaa, nyt jaa huono omatunto jos ei paase lenkille, eilen tuli vedettya 3:45 minuutin lenkki fillarilla, kilsoja kertyi 71 ja maasto oli vaihtelevaa, korkeuseroja noin 400 metria.

• Hypnotoad
        Paco kirjoitti:

Riippuu x-maarasta muuttujia, eli jos hiljaa kavelet verrattuna reippaaseen juoksuun tunnin aikana ero voi olla jopa 100%.

Itse alotin painon pudotuksen toukokuun alussa jolloin painoa oli 105 kiloa ekat pari viikkoa olin reissussa ja ei ollut aikaa oikein treenata, mutta kevesin syomista. Sen jalkeen on tullut vedettya kuusi treenia viikossa - yhteensa noin kahdeksan - yhdeksantuntia viikossa.
        Lenkit on suunnilleen:
        - Ma vapaa
        - Ti tunti juoksua
        - Ke fillarilla 1:15 min
        - To 45 minsaa juoksua
        - Pe fillailla 1:30
        - La Fillarilla 2-4 tuntia
        - Su Fillarilla 2 tuntia
        Viikossa kaloreita on palanut Polarin F11 mukaan keskimaarin 6000-7000. Ruokavaliota olen keventanyt myos, en laske syotyja kaloreita mutta arvioisin niiden olevan luokkaa 1500 paiva.
        Nyt mittarissa on 89 kiloa, viela se 9 tosta lahtee, helposti ne lahtee kun vaan paattaa etta niista eroon paastaan.

Alkuun jaksoi juosta sen kaks kilsaa, loput meni reippaasti kavellen, nyt pystyy juoksemaan tunnin ja kilsoja tulee noin 10.
        Enaa ei tee edes tiukkaa, nyt jaa huono omatunto jos ei paase lenkille, eilen tuli vedettya 3:45 minuutin lenkki fillarilla, kilsoja kertyi 71 ja maasto oli vaihtelevaa, korkeuseroja noin 400 metria.

Muistuttaa omaani. Jopa niin paljon, että melkein pelästyin. Sitten, kun huomasin, että sinulla on pyöräilyvoittoinen ohkelma, tiesin olevani joku muu, kuin sinä...

Itse siis juoksen enemmän ja pyöräilen pari kertaa viikossa, polvia ja muita niveliä säästääkseni. Ruokavaliosta kiinni painon pudottaminen paljolti on. Turhat, siis nimenomaan turhat, hiilarit pois ja kasvista ja proteiinia tilalle. Samoin ylim. rasvat pois. Joskus kannattaa syödä "kunnollakin". Ihan en ole samaan tulokseen päässyt (vielä), mutta kiloja lähtenyt useampia ja vyö kaksi reikää pienemmällä.

Työtä se laihdutus vaatii ja jos on kovinkin perso kaiken maailman herkuille, on se vaikeaa. Mutta mitään tähtitiedettä se ei ole ja jos vähänkin ymmärtää ravintoaineista ja tekee itse safkansa, on se jopa (mielestäni) helppoa. Voittaa huonon seksin palkitsevuudellaan ja mikään ei ole arjessa hienompaa, kuin huomata liikkumisen kevenevän ja "tulosten" paranevan.

• Giselle

Laihduin 8kg aloittamalla kasvisruokavalion vähän yli puolivuotta sitten. tiedän ettei niin pitäisi käydä, mutta tein sen tahallani jättämällä tärkeitä ravinteita pois. mutta ihoni meni karmean näköiseksi :D mutta lähtihän kiloja. on tosin Varsin nuori vielä.

• sokea

usein kuulee, (ei siis näe ) mainittavan tuon otsikon klisheen, mutta piruvie kun en näe muutakaan, saatikka sitten sitä murkinaa, mitä suuhuni mätän, laitanko siis suun suppuun vai tiukat narut huppuun ?

• NUTTURA MUIJA HARTOLA

KYLLÄ LÄSKIT PALAA KUN JUO 10 LITRAA SAHTIA PÄIVÄSSÄ JA 5 KILOA PAISETTUA SIANLIHAA -KAKUT PANNARIT KAHVINKAA NÄIN MINÄ SAIN 145 KILOSTA PUOLESSAVUODESSA POIS 60 KILOO .NÄIN HARTOLAN HÖLMÖLÄSSÄ LÄSKIT LÄHTEE ENKÄ YHTÄÄN PYÖRAILLY ENKÄ LENKKEILLY KATOSIVAT VAAN NUKKUESSA .EI MUUTA KUN SAHTIA OSTAMAAN PUNAKALLION MATILTA NIIN SAATTE LÄSKIT TIRISEMÄÄN.T.KÄHÖSEN LIISA

• kin

Ei se iso vatsa välttämättä johdu läskistä.se on löysää nahkaa ja se taas poistuu vatsajumpalla ei pyöräilemällä,

• kessi

...mä olen kanssa asian nähnyt. Nahkaa se vaan on. Se lerputtaa tossa vyötärön päällä löysänä vaan sen takia kun oon itseasiassa varmaan laihtunut! Ei oo enää täytettä siellä nahkan alla.

Pitänee lähtee kapakkaan palkitsemaan itseään. Johan ne kohta aukee.

• Nimetön

En ole painanut 21 vuoteen alle 90 kg. Nyt 87. Tavoite olis noin 80kg. Ei taida olla    mahdollista kun lihasmassaa tulee lisää. Housut on nyt 80 luvun kokoa, ja parissa kk. Uuden luonnollisen painonhallinta konsepin ansiosta on menosa elämäni viimeinen laihis. ON NIIN HELPPOA!!

Tämä laittaa vielä turbovaihteen päälle.
      Syke tehokkaaseen rasvanpolttoon lasketaan miehillä.
      220-ikä x 0,6 = alaraja
      220-ikä x 0,7 = yläraja

Naisilla 220 sijaan 226

KYLLÄ ELÄMÄ ON IHANAA

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1602
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      31
      1232
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26