Olen tässä iloinnut laihtumisestani. Pahimmillaan painoin 123 kiloa, nyt vaaka näyttää suunnilleen tasan sataa. Kun olin viimeksi tämän painoinen, käytin 46/48-kokoisia vaatteita (housut & paidat). Nyt vaatekoko ei ole parinkymmenen kilon myötä pienentynyt lainkaan. :(
Käytän paidoissa kokoa 50-54, riippuen mallistosta ja siitä, miten väljän toivon paidan olevan (inhoan ihonmyötäisiä vaatteita). Housuissa kokoani vastaa parhaiten 50/52, mutta esim. Lindexiltä olen joutunut ostamaan jopa 54-56 koon housuja.
Kun olin 17-vuotias (8 vuotta sitten) painoni kieppui 75 kilon tietämillä (pituus 175 cm). Osa Anttilasta silloin ostamistani vaatteista mahtuu yhä päälleni, vaikka on kokoa XL. Nyt tuon kokoisia Anttila-vaatteita on turha edes katsella. Vertailun vuoksi voisi mainita, että 73-kiloinen äitini käyttää vaatekokoa 42/44 tai 46/48. Äitini on hiukan ylipainoinen pituuteensa (165 cm) nähden, mutta päällepäin kovin hoikan oloinen.
Minkälaisia kokemuksia teillä on vaatteittenne koon ja painonne välisestä suhteesta? Ruumiinrakenne vaikuttaa ilmeisen paljon. Itse harrastan punttisalilla käyntiä (voimanosto) ja olen ollut aika roteva lapsesta saakka. Pahimpia läskialueita minulla ovat reidet ja perse, mutta nyt myös alavatsassa on makkaraa, jota minulla ei viimeksi tässä painoluokassa vaikuttaessani ollut. Myös käsivarsissa (olka-kyynärpää-välillä) löytyy paksuutta.
Painon ja vaatekoon suhde
13
2204
Vastaukset
- ja kai minäkin
Mulle mahtuu joskus -99 ostettu 42 villakangastakki päälle(vähän löysä) ja nyt ei menny kesätakkeja sovittaessa 48. Olen lihonnut, mutta noiden lukujen pitäis olla toisinpäin jos se ihan sitä vain olisi.
Olin silloin ennen n. 170 cm ja 71-80 kiloa, siinä välillä keikkui. Melko samat vaatteet meni päälle. Nyt olen lähemmäs sataa, 90 - 100 välillä. Merkistä /mallista riippuu 44-50 ylä ja 46-50 ala. Leveet hartiat ja lantio on mutta en ole kovin rintava. Ne on yleensä just lantio ja reidet ja ja yläosissa hartiatr kun nostaa kokoa, vyötäröltä ei sit istu. Kietasutopit onkin kivoja ja alaosatkin käytän huolella puhki. - mulla nimittäin
pituutta 170cm ja painoa täl hetkel kammottavat 92kg :( 46 ei mene itkemälläkään päälle, en tiiä mitä syksyl teen, toistaiseksi en ole suostunut ostamaan koon 48 vaatteita mutta..
Puoli vuotta olen yrittänyt kitkuttaa painoa alas, takaisin siihen mitä se oli vuosi sitten, eli 76kg.. Tuolloin vaatekokona meni löysä 44 ja 42 oli ns. makkarankuori.
Itselläni ongelmakohdat ovat hartiat (takit eivät mene päälle) ja peppu (jakut kinnaavat takamuksesta ja housut "lyttäävät takamuksen"), sekä rinnat, 85E, joiden takia en voi käyttää "kauluspaitoja" tai mitään napitettavia puseroita.- L-koko?
Hei,
Muistan lukeneeni aiheesta vastikään mutta en valitettavasti muista mistä... no joka tapauksessa kirjoituksessa otettiin kantaa nimenomaan vaatteiden koon muuttumiseen vuosien varrella ja nimenomaan ulkomaisten tuottajien vaatekoot ovat kuin ovatkin pienentyneet vuosien varrella siitä yksinkertaisesta syystä, että tuotantoa on hyvin paljon siirretty Aasiaan, jossa ihmiset tunnetusti ovat todella paljon pienempiä/sirompia kuin me länsimaalaiset, joten koot eivät todellakaan vastaa entisiä. Henkilökohtaisestikin olen joutunut ostamaan Thaimaasta XXXL bikinit vaikka mitat ovat 170/80 ja L koko menee täällä kotosuomessa vallan mainiosti ;o) Mutta palatakseni vielä tuohon kirjoitukseen... todettiin siinä vastaavasti kotimaisten merkkien vaatekoon itseasiassa suurentuneen! Ja puhtaasti siitä syystä, että ihmiset ovat huomattavan ylipainoisempia kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten :o/ Silloin jo ns pullukkaa lasta pidettiin ylipainoisena ja vastaavasti tänä päivänä kyseinen lapsi hukkuisi massaan, tämä koski siis kaiken eniten juuri lasten ja nuorten vaatteita.... - janisieviseksi
"Puoli vuotta olen yrittänyt kitkuttaa painoa alas, takaisin siihen mitä se oli vuosi sitten, eli 76kg.. Tuolloin vaatekokona meni löysä 44 ja 42 oli ns. makkarankuori. "
Hassua, mulla on nyt just samat mitat (170/76) kuin sinulla silloin ja koko 42 on löysä ja 40 menee mallista riippuen. Vuosi sitten painoin 125 kg ja silloin koot liikkuivat tuolla 50 molemmin puolin taas malleista riippuen.
Mulla kilot lähti tuolta lantiosta, reisistä ja takapuolesta, jonka seurauksena näytän nykyään janisieviseltä....ei hyvä, varsinkin kun kuppikokokin pieneni F.stä B.hen :( - Rintojen
janisieviseksi kirjoitti:
"Puoli vuotta olen yrittänyt kitkuttaa painoa alas, takaisin siihen mitä se oli vuosi sitten, eli 76kg.. Tuolloin vaatekokona meni löysä 44 ja 42 oli ns. makkarankuori. "
Hassua, mulla on nyt just samat mitat (170/76) kuin sinulla silloin ja koko 42 on löysä ja 40 menee mallista riippuen. Vuosi sitten painoin 125 kg ja silloin koot liikkuivat tuolla 50 molemmin puolin taas malleista riippuen.
Mulla kilot lähti tuolta lantiosta, reisistä ja takapuolesta, jonka seurauksena näytän nykyään janisieviseltä....ei hyvä, varsinkin kun kuppikokokin pieneni F.stä B.hen :(pieneminen sattuu aina kun laihtuu :( Itse tosin olen ihan kiitettävän "isorintainen" ihminen, yläasteella olin n.167cm, painoin 65kg ja kuppikoko oli 75C.. Ja tämä siis 8lk. Eli sen pienemmäksi ei varmaan tarvitse pelätä rintojen pienenevän..
Ruumiinrakenne ratkaisee loppujen lopuksi ihan älyttömän paljon - itselläni on kookas ruumiinrakenne, (aina väitetään että plaa plaa, lihavat vain selittää painoaan ja vaatekokoaan "isoilla luilla") jossa toki on turhan paljon rasvaa päällä, mutta olen selkeästi tehty muotista "leveät hartiat, leveä lantio". Eli sinä voit olla luustoltasi paljon sirompi kuin minä, rasvaa voi olla painossa saman verran mutta koska luusto on erilainen niin se jakautuu erilailla..
Olisi kiintoisaa tietää miten sait noin paljon painoa alas?! Itse odotan syksyä kuin kuuta nousevaa että pääsisin takaisin aerobic-tunneille (viime vuosi oli niin sekava - senhän takia painokin nousi - että en mennyt tunneille ollenkaan), se on niitä harvoja liikuntamuotoja joissa jaksan olla mukana ilman tylsistymistä.. - Noorat
Rintojen kirjoitti:
pieneminen sattuu aina kun laihtuu :( Itse tosin olen ihan kiitettävän "isorintainen" ihminen, yläasteella olin n.167cm, painoin 65kg ja kuppikoko oli 75C.. Ja tämä siis 8lk. Eli sen pienemmäksi ei varmaan tarvitse pelätä rintojen pienenevän..
Ruumiinrakenne ratkaisee loppujen lopuksi ihan älyttömän paljon - itselläni on kookas ruumiinrakenne, (aina väitetään että plaa plaa, lihavat vain selittää painoaan ja vaatekokoaan "isoilla luilla") jossa toki on turhan paljon rasvaa päällä, mutta olen selkeästi tehty muotista "leveät hartiat, leveä lantio". Eli sinä voit olla luustoltasi paljon sirompi kuin minä, rasvaa voi olla painossa saman verran mutta koska luusto on erilainen niin se jakautuu erilailla..
Olisi kiintoisaa tietää miten sait noin paljon painoa alas?! Itse odotan syksyä kuin kuuta nousevaa että pääsisin takaisin aerobic-tunneille (viime vuosi oli niin sekava - senhän takia painokin nousi - että en mennyt tunneille ollenkaan), se on niitä harvoja liikuntamuotoja joissa jaksan olla mukana ilman tylsistymistä.."Olisi kiintoisaa tietää miten saa paljon painoa alas".
Minä esimerkiksi söin vain 1800 kilokaloria päivässä. Aluksi söin 2200 kilokaloria, tiputin kilokaloreita painon pudotessa, Jaon kilokalorit päivän mittaan tasaisesti. Paino putosi ns. portaittain. Aikaa tämä vei 11 kuukautta, paino putosi kaiken kaikkiaan 32 kg. Ei se siihen loppunut tämän ns. "mitä suuhunsa laittoi". Sen jälkeen alkoi se saavutetun painon pitäminen. Nyt sen olen pitänyt heinäkuun alkuun mennessä kaksi vuotta, jatkuen vieläkin.
Olen iloinen, koska mahtuu vaatteet 36 tai 38 mallista riippuen. - anteeksi!
Rintojen kirjoitti:
pieneminen sattuu aina kun laihtuu :( Itse tosin olen ihan kiitettävän "isorintainen" ihminen, yläasteella olin n.167cm, painoin 65kg ja kuppikoko oli 75C.. Ja tämä siis 8lk. Eli sen pienemmäksi ei varmaan tarvitse pelätä rintojen pienenevän..
Olisi kiintoisaa tietää miten sait noin paljon painoa alas?! Itse odotan syksyä kuin kuuta nousevaa että pääsisin takaisin aerobic-tunneille (viime vuosi oli niin sekava - senhän takia painokin nousi - että en mennyt tunneille ollenkaan), se on niitä harvoja liikuntamuotoja joissa jaksan olla mukana ilman tylsistymistä..joo, en tiedä uskaltaako tätä edes ääneen sanoa. Saa nimittäin aina olla puolustautumassa kun kertoo laihdutuskeinonsa. Aina löytyy joku, joka väittää sitä vaaralliseksi tai humpuukiksi. Noh olen elämäni kunnossa ja painokin nyt tällähetkellä pudonnut yhteensä 50kg vuodessa, eli aloitin laihikseni VVH-dietillä ja kun paino putosi tuonne 90kg aloitin juoksemisen ja sillä karisi sitten loput. Nykyään syön ihan "nrmaalisti" tosin välttäen edelleen leipää, makarooneja ja perunaa.
- XL-Neito
janisieviseksi kirjoitti:
Mulla kilot lähti tuolta lantiosta, reisistä ja takapuolesta, jonka seurauksena näytän nykyään janisieviseltä....ei hyvä, varsinkin kun kuppikokokin pieneni F.stä B.hen :(siis voiko rinnat oikeasti pienentyä noin paljon, jos laihduttaa....? siis kuinka paljon sulla lähti painoa pois...? minä kun en haluaisi rinnoistani luopua..... ja laihdutan... en kyllä koskaan tulee painamaan 76kiloa, mutta olen nyt pudottanut 15kiloa ja vielä olis 20jäljellä, niin olisin tyytyväinen.. kuppikoko ei ole ainakaan vielä mihinkään pienentynyt....
- krity
itse ole 162 pitkä ja painan noin 80, ja käytän kokoa 42 joskus harvoin 44.. Itse en ymmärrä miten tämä on mahdollista mutta ilmeisesti se on n:D
- panda**
Mä oon 175/67 eli normaalipainoinen, hoikahko siis. Normaalisti vaatekoko on 36-40 mut on mulla yhdet farkut kokoa XL!
- ärtsy
panda** kirjoitti:
Mä oon 175/67 eli normaalipainoinen, hoikahko siis. Normaalisti vaatekoko on 36-40 mut on mulla yhdet farkut kokoa XL!
No kyllä on ainakin "halpisvaatteissa" koot miten sattuu. Painan 55 kiloa pituutta 162. Housuista koko 40 on joissain pieni joissain valtavan iso. Paidoissa joutuu nykyisin ostamaan usein koon L että mahtuu, toisaalta joissain t-paidoissa riittää S. Eräässä kaupassa katselin ihmeissäni kokomerkintää 38/XS ja 40/S, mielestäni kun 38-40 pitäisi olla M.
- äitiliini76
itse kanssa painoin 3 vuotta sitten 125 kg ja nyt menee kohta sadan alle =D Pituuteni on 175. Kuppikoko D-90.
Vaatekokoni on nyt yläkropassa 44-46 ja housuissa 48 yleisimmin, mutta joskus 46 (housuista riippuen) tai joskus jopa 50.
Miksi ihmeessä käytät noin isoja paitoja ? itse kanssa aikoinani käytin isoja paitoja, ettei läskit näy, mutta nyt olen huomannut sen että näytän entistä isommalta jos pidän todella väljiä paitoja. En tokikaan käytä nytkää sellaisia paitoja jotka menee tiukasti ihoa myöten, koska tuossa edessä on vielä tuota makkaraa (pelastusrengas) jäljellä. Salilla olen käynyt pari vuotta ja siellä saanut onneksi kiinteytystä koko kropalle =D ja pilates on myös todella tehokas =D- Irisha
Olen 175cm ja 78kg, ja ainakin minun vaatekoot vaihtelevat tosi paljon. Tavallisin koko on se 42 (esim Espritin housuissa)lahkeena extra long...sitten kuitenkin toisinaan jostakin paidoista on jopa kokoja 44/46 (en ole edes kovin rintava, vaan ennemminkin sporttisrakenteinen leveillä hartioilla), ja joistakin löysistä topeista L. Veromodan vaatteissa xl on kokoni, joskin aina sekään ei mahdu. Henkkamaukassa L ja XL, 42 ja Intialaisissa ja "idässä" tehdyissä vaatteissa 46...huhhuh, mikä sotku!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859