Paljasjalkakengät

o.h.i.a.l

Olen harkinnut näitä "barefoot" kenkiä kotvan aikaa toisiksi harjoituskengiksi, sellaisiksi jotka kehittäisivät jalkaa eikä pelkästään pakaraa ja reittä. Onks kellään parempaa kokemusta sellaisista? Tarkoitan Nike Freetä ja Karhun M-sarjaa. Aika hintavilta vaikuttavat, etenkin Karhun M-sarja.
www.nikefree.com
http://www.karhurunning.com/?page=Product&i18n=fi_FI&ca=mseries

Nurmikolla paljain jaloin juoksu nimittäin tuntuu tällaisesta 400-800m harjoittelijasta todella omituiselta joskin mukavalta, luulisin että olisi aika harjoittaa jalkaa enemmänkin.

9

6745

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mara Toni

Sepon kotisivuilla on keskustelua ainakin karhun m-sarjasta. Siellä tuntuu käyttäjien mielipiteet olevan hyvinkin sitä luokkaa, että saattaa olla jopa paras kenkä ikinä.. :) http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=907

Nike Freestä en ole koskaan kuullutkaan, mutta siitä olen lähes 100% varma, että seuraavat kenkäni tulevat olemaan Karhut... näyttäisi kyllä tuo Nikekin aika kiinnostavalta (joskin enemmän tuollainen katukoriskengän näköinen...)

• Abebe Bikila

Ehdottomasti mielenkiintoinen ja lisäselvitystä vaativa asia; löysin äkkiseltään kolme
      Barefoot –juoksemiseen liittyvää seikkaa:

1. Barefoot -juoksu vähentää loukkaantumisriskiä, erityisesti akillesjänteen ...
      (Running barefoot is associated with a substantially lower prevalence of acute injuries
      of the ankle and chronic injuries of the lower leg in developing countries);

2. Hyvin tehtyjä tutkimuksia asiasta ei vielä ole (but well-designed studies
      of the effects of barefoot and shod running on injury are lacking);.

3. Laboratorio-tutkimukset osoittavat että Barefoot-juoksu vähentää energiakuluja 4%
      (Laboratory studies show that the energy cost of running is reduced by
      about 4% when the feet are not shod).

- Ja vielähän vanhemmat juoksijat muistavat Etiopian Abebe Bikilan voiton Rooman
      maratonilla sekä Etelä-Afrikan Zola Buddin, jotka molemmat juoksivat paljain jaloin

• o.h.i.a.l

Ostin sitten tuollaiset Nike Freet. Kokemus on tuon parin kilsan testilenkin jälkeen todella positiivinen! Jaloissa ei tunnu puutumusta niinkuin normaaleilla juoksukengillä ja nilkan alueen sekä yllätyksekseni päkiän seudun lihaksisto todellakin joutuu hommiin. Nyt on aivan eri lihaksisto väsynyt, nimenomaan tuo alue, kuin normaalisti juostessa. Jalka tuntuu lenkin jälkeen paljaaltaan jämerämmältä eikä sellaiselta vähän kireältä niinkuin normaaleilla.

Kokoa saattaa kuitenkin kengissä olla se puolikas liikaa, mutta taidanpa hommata toiset seuraavasta tilistä. Nuot vaikka töihin toimistoon. :P

• juoksu jalka

Ostin kuukausi sitten Feelmaxin paljasjalka juoksukengät ja lenkkeily tuntuu nykyään entistä mukavammalle. www.fastway.fi näkyy myyvän näitä kenkiä. Suosittelen lämpimästi testaamaan.

• hu-huh

Samaa mieltä tuon lainauksen kanssa, että paljasjaloin juoksu vähentää akilleksen loukkaantumisriskiä. Mitä jäykempi kenkä sitä kovemmille akilles ja pohje joutuu.

• B.N.M.

Osaatteko sanoa, käykö tuo ihme kenkä lättäjalalle? Olen lättäjalka ja jalka tietenkin pronatoi voimakkaasti. Eli siis normaalisti käytän pikkukengissä tukipohjallisia ja juoksen voimakkaasti tuetuilla tossuilla. Vähän arveluttaa, jos mikään tuki ei virheasentoa olisi korjaamassa.

• ahbhfahfd

Minullakin oli täysi lättäjalka tullut juoksukengistä, mutta kun olen vaihtanut paljasjalka-juoksuun niin jalat ovat jo hieman parantuneet. eikä 2 vuoden aikana yhtään loukkaantumista.

• Epäilijää

Mutta jos siis olet lättäjalka, hyvin suurella todennäköisyydellä myös asiaan liittyy ylipronaatio, eli että nilkka vetää sisään päin. Eikö se ole mikään ongelma tuossa paljasjalkajuoksussa?

• ahbhfahfd

ei se ainakaan mulla ole, kun kokeilin talvella normaaleja juoksukenkiä niin sattui nilkkoihin. jos meinaat aloittaa paljasjalkajuoksua niin suosittelen että aluksi menet lyhyempiä lenkkejä, ja pikku hiljaa pidennät lenkkejä. Ja tärkein asia on se askellus eli PÄKIÄ-KANTA-PÄKIÄ. kannattaa vaikka kattoa youtubesta lisätietoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe