Ensimmäiset mailat?

Tosturi

Varmaan eniten kysytty kysymys palstalla, mutta siitäkin huolimatta: mitkä mailat kannattaisi hankkia, jos kuvittelisi kiinnostuvansa lajista pidempäänkin.

Merkeistä ja malleista kun ei mitään tiedä, niin olisi kiva kuulla vinkkejä, mihin kannattaisi mailoja ostaessa kiinnittää huomiota ja mitä tulisi välttää. Oma tuntuma kehottaisi hankkimaan suurinpiirtein kunnollinen puolisetti, jota sitten täydentäisi tarpeen vaatiessa. Vaiko sittenkin edullinen koko setti ja sitten vasta parempaa tilalle kun taidot karttuvat? Uudet vai käytetyt? Mistä kannattaa kysellä, jos Tampereella asuu?

14

9301

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HCP 31

Ostin 150 eurolla Intersportista Dynatourin kokosetin. Mukaan kuului myös kärry. Mailat olivat: - putteri
      - raudat 5-PW
      - puut 3, 5 ja 7
      Aika tyytyväinen olen ollut niihin. Viime syksynä ostin ja tasoitus on tippunut nykyiseen niillä melkeimpä. Aivan loppukaudesta aloin hankkimaan parempia mailoja tilalle kun taidot alkoivat mennä jo mailojen "yli". Ehkä suosittelisin kunnon mailoja aluksi jo niin ei mene rahaa hukkaan.

• ..

Ite alotin lajin viime toukokuussa eli muutama kuukausi sitte, ostin Voit V5 puolisetin, siihen kuulu 13 asteinen draivi, 24 asteinen hybridi, putteri, rauta seiska, ysi ja sändi. Niillä pelasin ehkä reilun kuukauden ja ostin uudet mailat, RAM :it. Olis pitäny heti ostaa vaikka joku Cobran rautasetti ja jotaki, tasotus on kesän aikana puonnu paljo, nyt on 23,9. Tällä hetkellä mulla on hirveä kasa mailoja, mutta mailat jolla pelaan on nyt:

Aaron scotin 10,5 asteinen draiveri, ostan talvella Cobra s9-1 dravin.
        RAM :in raudat 5-p, sändi mulla on Ben Hogan.
        Pinseekerin puu7
        Titleist 904f puu3
        Odyssey Dual Force2 Putteri.

• baobao

Aloittelijalla ei ole paljoakaan merkitystä minkälaisilla mailoilla pari ekaa vuotta pelaa. Ostaisin joltain käytetyn puoli- tai täyssetin 30-70 eurolla bägi mukaan luettuna.

• amatöööri__

Ostin itse aikanaan topsportista edullisen grafiittivartisen setin.

Ihan hyvä ostos mutta kuitenkin paska!

Pitkänä kaverina mailat ovat minulle lyhyet ja erityisesti grippi liian ohut...

Jos nyt olisin aloittamassa niin menisin jonnekkin mailapajalle.

Ostaisin itselleni mittojen mukaan tehdyt mailat ja käyttäisin niihin sen saman summan.

Itse ostaisin teräsvarsilla

sandyn, Pitchin, ysin, seiskan ja vitosen.
      (niin ja tottakai putteri tarvitaan)

Mailat tulisivat maksamaan n. 50-60 egeä kipale ja sit joku edukas Bägi.

Kyseisen konspetin edut.

Saat mittojen mukaan tehdyt mailat, jolloin starttivaihe on helpompi. Esim. itselläni ohuet gripit tarkoittavat sitä, että puristin/tan mailasta liikaa, kun se on pieni >>>> heijastuu lyöntiin jäykkyytenä...

Uskomaton oli tunne, kun otin oikean mittaisen, oikean kokoisella gripillä varustetun mailan käteeni... Sellainen "Mahtavaaaaaaa" tunne...

Etuja on paljonkin. Huonoa ehkä se, että kun maila rakennetaan 50-60 budjetilla, niin sillä ei mitään tähtimateriaaleja käytetä, mutta isommasti rahaa kannattaa ruveta käyttämään mailoihin sitten kun on harrastus on niin tukevalla pohjalla, että osaa jo vaatia/hyötyä paremmista mailoista...

Eräs kirjoittaja oli aivan oikeassa, että alussa on ihan sama millä pelaa - pitänee paikkansa aika hyvin. Yksi ongelma kuitenkin korostuu grafiittivarrellisissa mailoissa ja se on se, että aloittelijat käyttävät lyönteihinsä paljon voimaa jolloin lopputulema on se, että lyönnit hajoaa kun varren kiertojäykkyys on mitä on!

Ja tämähän koskee etenkin halpoja grafiittivarsia...

• Tosturi

Nyt olisi tarjolla melko edullisesti Wilsonin Deep Red III-rautasetti. Olisikohan tuossa kelvollinen setti alottelijalle ja vielä tuleviksikin vuosiksi?

Niistä omien mittojen mukaan tehdyistä mailoista, joita joku ehdotti. Varmasti ihan hyvä idea, mutta miten se mittaaminen onnistuu, jos ei vielä osaa edes lyödä? :)

• tyjufgh

Saat kehosi mittoihin sopivat mailat. oikeat pituudet ja grippivahvuudet... näillä on merkitystä, ettei tarvitse heti suorittaa väärin.

Toki kehänopeudeet yms. vaikuttaa lyöntiin, mutta parempi niin, että maila on lähtökohdaltaan oikeaoppinen eikä osaa lyödä, kuin se, että mailat ovat vääränmalliset eikä osaa lyödä!

; )

• Tosturi
        tyjufgh kirjoitti:

Saat kehosi mittoihin sopivat mailat. oikeat pituudet ja grippivahvuudet... näillä on merkitystä, ettei tarvitse heti suorittaa väärin.

Toki kehänopeudeet yms. vaikuttaa lyöntiin, mutta parempi niin, että maila on lähtökohdaltaan oikeaoppinen eikä osaa lyödä, kuin se, että mailat ovat vääränmalliset eikä osaa lyödä!

; )

Ok. Tattis vinkeistä.

Minkäs kokoisille ukkeleille nuo kaupan setit ovat useinmiten suunnattu? Itse kun olen sen verran välimallin jätkä, että uskoisin osuvani jokseenkin kohderyhmään. Eli 181 senttiä ja kaikki kuteet keskikokoa :)

Löytyisiköhän jostakin päin verkkoa esimerkiksi taulukoita siitä millaisia välineiden tulisi omilla mitoillani (kädet,jalat,selkä, jne?) olla. Taulukoiden mukaan ne mittamailatkin kaiketi tehdään?

• Hitmanne

Suosittelen pesäpallomailaa aluksi jos on lajista kokemusta. Lätkämailakin voisi tehdä vaikutukseen jalosukuiseen gofkaartiin.

• 3mice

..on entinen voimanostaja Ruikkunenkin hormonihuuruistaan sen verran herännyt, että osaa taas golfareita pilkata. Hienoa ! Nyt kun olet vironnut, niin ehdotan viidenkympin pelejä haluamallasi kentällä. Saat sinäkin liikuntaa! Ja samalla väsyt sen verran, ettei tarvitse pienempiä nakkijonossa hakata. Kova jätkä olet sinä !

• Toppilyönti

Jos sinulla ei ole tuttua kaveria jolta voisit sopuhintaan vuoden-kaksi käytetyt mailat ostaa, niin hommaa ihmeessa uudet - ja vielä täyssetti. Mikäli ostat puolikkaan huomaat pian kaipaavasti lisämailoja, ja lisäksi jo muutamalla satasella saat ihan laadukkaan setin. Aloittelijana hommaa vähän isompilapaista (oversize) ja niin painotettua, että pallo helposti nousee ilmaan/ylös - mitään vaikeasti hallittavia mailoja ei kannata hommata. Mailat kestävät vuosia ja muutamia irtomailoja saa edullisesti hankittua settisi täydennykseksi, jos tarvetta ilmenee.

• eli ostappa

Mailat tohtorilta tai puolisetti!

... sitten voit ostaa irtomailoja täydennyksesti jos haluut...

halvat täyssetit ovat keksim. kehnoja vrt. saman arvoinen puolisetti.

• Mailat

Morjens.
      Minulla olisi tarjota sulle edulliset taotut Titleistin 704-CB kopio rautamailat (3-P), joilla pelaan myös itse.
      Tasoitukseni on 15,7 enkä ainakaan minä ole tarvinnut merkkituotteita.
      Minulla on siis kaksi tommoista sarjaa myynnissä ja molempiin löytyy bägi. Yht hinta vain 160€/srj
      Minua paremmat pelurit ovat niitä testanneet ja todenneet hyviksi.
      Mikäli olet kiinnostunut niin vastaile, asustelen Seinäjoella.

• KariKervola
    • saul12

Itse suosittelen vain kysellä tutuilta jotka ovat pelanneet golfia tai pelaavat ! Heiltä saa usein jopa ilmaiseksi kunnon rauta setit ! Mutta kyllähän siintä kannattaa antaa rahaakin itse sain putterin,p,3-9 raudat ja driverin bägi ja reilu tusina palloja. tutulta ilmaiseksi. Olihan siinä niitä muitakin jotak soittelivat myöhemmin että oisithan sä meiltä saannu mutta en viittinyt kaikilta oottaa niitä :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe