Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Naimisiin

morsian_

Taidan perua koko Per****leen häät. Siitä lähtien kun kutsut meni perille, ovat minun puolen sukulaiset soitelleet vuoronperään ja joko suoraan tai piilotellusti marisseet siitä a) miten ne on lähetetty ja b) ketä on kutsuttu.

Tavoitteenamme oli pitää mahd pienet häät. Kutsuttuja tuli suunnitellun 50 sijasta 90, rajanveto oli muutenkin todella vaikeaa. En ylipäätään ole paljoa tekemisissä sukuni kanssa; emme ole läheisiä. Sitten saamarin ämmät soittelee, että "ihmeteltiin, kun heille ei tullut kutsua" ja "ketä tämä kutsu pitää sisällään", vaikka muuten ei yhteyttä olla pidetty 15 vuoteen! Minä en edes kehtaisi! Millä ilveen ajatusvääristymällä ne tyypit kokevat itsensä niin läheisiksi minulle, että jokainen pitäisi kutsua ja erikseen mainita?!

75

38836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohojalainen akka

      Miul itel on tulevana la häät, enkä ole antanut kenenkään häiritä häitäni. Se on miun suuri päivä. Ei sillä kaaso on justiinsa sairaalassa, hääpaikka on meinut palaa, hääpuku oli karsea, myyjä pakko möi miulle sellasen koltun jota en halunnut, sekin asia järjesty.

      Sanot vaan että se on siun päivä. Sie kutsut ne ihmiset jotka haluat, ei pidä kutsua sellasia ihmisiä joita ei oikeasti halua sinne.

      Jos noi sukulaiset suuttuu, pah sitten suuttuu.

      • tuore sulhanen

        Sanoisin että asenne kohdallaan. Unohdit vaan mainita että on se hääpäivä sulhonkin päivä.

        Niin, hääparia ei vielä saa onnitella, mutta onnea matkaan!!!!!


      • toinen akka

        Pohojammaalla ei puhuta miusta ja siusta!


      • pohojalainen akka
        toinen akka kirjoitti:

        Pohojammaalla ei puhuta miusta ja siusta!

        Juu ei puhuta, vaan tää miun kotipaikka kun on Pohjois-Karjalas ja suku on Pohojanmaalta, ni sil ne tääl karjas sanoovat miua pohojalaaseks akaks.


      • pohojalainen akka
        tuore sulhanen kirjoitti:

        Sanoisin että asenne kohdallaan. Unohdit vaan mainita että on se hääpäivä sulhonkin päivä.

        Niin, hääparia ei vielä saa onnitella, mutta onnea matkaan!!!!!

        Ups.. Unohtu, mut yleensä noi sulhot ei paljon ressiä ota suvun sanomisista, jää morsiammelle. Joo päivä on yhteinen.


      • pohojalainen akka
        tuore sulhanen kirjoitti:

        Sanoisin että asenne kohdallaan. Unohdit vaan mainita että on se hääpäivä sulhonkin päivä.

        Niin, hääparia ei vielä saa onnitella, mutta onnea matkaan!!!!!

        Jäi sanomati että me ollaan jo naimisis, meil oli talvella häät ja nyt on liiton siunaus ja juhlat.


      • karjalainen ukko
        pohojalainen akka kirjoitti:

        Juu ei puhuta, vaan tää miun kotipaikka kun on Pohjois-Karjalas ja suku on Pohojanmaalta, ni sil ne tääl karjas sanoovat miua pohojalaaseks akaks.

        pohjoiskarjalassa ei sanota miua vaan minnuu.


      • pohojalainen akka
        karjalainen ukko kirjoitti:

        pohjoiskarjalassa ei sanota miua vaan minnuu.

        Jaahas, kyl riippuu mis päin Karjalaa asuu, ainakin mis mie asun niin kaikki puhuvat miua ja siua. Sama kai tuo on miten puhuu kun puhuu ja pussaa;) vai mitä?


      • Lukkari '78

        Siinä se on mustaa valkoisella, naiset todellakin ajattelevat siis noin... Häät ovat heitä varten, ei pariskunnan yhteinen ilon päivä. Onneksi itse olen eronnut kirkosta, eikä muutenkaan koko avioliitto instituutiona kiinnosta lirun vertaa. Miksi siitä pitää olla joku todiste, että "nyt ollaan virallisesti" yhdessä. Kaikki sujuu yhtä mutkattomasti ilman mitään todistuksiakin ja eron sattuessa kaikki on huomattavasti mutkattomampaa. Valtion pitäisi vaan tajuta, että koko avioliitto on aikansa elänyt juttu ja suoda avoliittolaisille samat oikeudet kuin avioliitossa eläville.


      • alkup.
        Lukkari '78 kirjoitti:

        Siinä se on mustaa valkoisella, naiset todellakin ajattelevat siis noin... Häät ovat heitä varten, ei pariskunnan yhteinen ilon päivä. Onneksi itse olen eronnut kirkosta, eikä muutenkaan koko avioliitto instituutiona kiinnosta lirun vertaa. Miksi siitä pitää olla joku todiste, että "nyt ollaan virallisesti" yhdessä. Kaikki sujuu yhtä mutkattomasti ilman mitään todistuksiakin ja eron sattuessa kaikki on huomattavasti mutkattomampaa. Valtion pitäisi vaan tajuta, että koko avioliitto on aikansa elänyt juttu ja suoda avoliittolaisille samat oikeudet kuin avioliitossa eläville.

        Kyllä, meillä naisilla on kollektiivinen tajunnanvirta. Ja jokainen nainen haluaa järjestää häät omaa esiintymistään varten.

        Hohoijakkaa tätä elämän yksinkertaistamista.

        Naimisiin menoon ei muuten kirkkoa tarvita; onnistuu maistraatissa ihan yhtä hyvin. Itse ajattelen, ettei mitään todistetta tarvita siitä, että ollaan yhdessä. Mutta kun ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on sielunkumppani. Ihminen, jonka kanssa haluan elää ja saada ehkä lapsiakin, niin jonkinasteinen virallistaminen on ok. Haluan, että lapsellamme on yhteinen sukunimi kanssamme, ja että perheasioiden hoitaminen tapahtuu meidän yksikkönä, yhdessä.
        Jokainen fiksu tyyppi tekee muuten myös avioehdon; noin niinkuin pahimman skenaarion varalle.

        Itse en kyllä miellä avoliittoa ollenkaan samaksi kuin avioliittoa. Minulla on avoliitto takana, josta tiesin, etten tule ikinä menemään kihloihin saatikka naimisiin ko henkilön kanssa. Kaikkeen sitä nuoruudessaan ryhtyy!


      • pohojalainen akka
        Lukkari '78 kirjoitti:

        Siinä se on mustaa valkoisella, naiset todellakin ajattelevat siis noin... Häät ovat heitä varten, ei pariskunnan yhteinen ilon päivä. Onneksi itse olen eronnut kirkosta, eikä muutenkaan koko avioliitto instituutiona kiinnosta lirun vertaa. Miksi siitä pitää olla joku todiste, että "nyt ollaan virallisesti" yhdessä. Kaikki sujuu yhtä mutkattomasti ilman mitään todistuksiakin ja eron sattuessa kaikki on huomattavasti mutkattomampaa. Valtion pitäisi vaan tajuta, että koko avioliitto on aikansa elänyt juttu ja suoda avoliittolaisille samat oikeudet kuin avioliitossa eläville.

        Jos luet alkuperäisen viestin ajatuksella niin ehken idea paljastuu. Morsiammel oli pahamieli, lohdutin sanomalla tyyliin et se on siun suuri päivä, monta kertaa häät on isompi juttu morsiammelle ku sulholle, vai ootko kuullu sulhon puhuvan vuotta ennen häistä että on parturi jo varattu yms. Tottakai hääpäivä on yhteinen juttu ja miun lausahdus ups sulhanen unohtu oli vitsi, sille piti nauraa, eikä olla otsa kurtussa, mitä sillä asenteella voitttaa. Ja mitä avoliittoon tulee, voishan se olla hyvä jos olis samat oikeudet, mutta ite oon niin vanhanaikainen että kyl se avioliitto pitää olla.

        Ja mitä kirkosta eroamiseen tulee, ite olen ort. uskontoinen ja sanon sen ylpeänä, en vaihtas uskontoani. Vaikka en ole uskonnollinen.:)


      • nainen86
        Lukkari '78 kirjoitti:

        Siinä se on mustaa valkoisella, naiset todellakin ajattelevat siis noin... Häät ovat heitä varten, ei pariskunnan yhteinen ilon päivä. Onneksi itse olen eronnut kirkosta, eikä muutenkaan koko avioliitto instituutiona kiinnosta lirun vertaa. Miksi siitä pitää olla joku todiste, että "nyt ollaan virallisesti" yhdessä. Kaikki sujuu yhtä mutkattomasti ilman mitään todistuksiakin ja eron sattuessa kaikki on huomattavasti mutkattomampaa. Valtion pitäisi vaan tajuta, että koko avioliitto on aikansa elänyt juttu ja suoda avoliittolaisille samat oikeudet kuin avioliitossa eläville.

        Ootko oikeesti noin yksinkertainen??? Jos aiot elää ikuisesti vain AVOLIITOSSA, niin muista olla eroomatta tai kuolematta! Ei meinaa tipu lanttiikaa mistää vaikka pitkäaikanen elämänkumppanisi kuolisi.


      • pohojalainen akka
        nainen86 kirjoitti:

        Ootko oikeesti noin yksinkertainen??? Jos aiot elää ikuisesti vain AVOLIITOSSA, niin muista olla eroomatta tai kuolematta! Ei meinaa tipu lanttiikaa mistää vaikka pitkäaikanen elämänkumppanisi kuolisi.

        No kuitenkaan mikään ei ole muuttunut vaikka avioliitossa ollaan siis noin konkreettisesti, miul on miehen sukuimi, kaikki on yhteistä ollu aina. Mutta kyllä se on hyvä olla naimisissa, ollaan molemmat sellasella alalla töissä, että voip vaikka kuolla melko helpostikin, jos on huolimaton.Kaikki on yhessä hankittu niin en varmasti sukulaisille antas mitään, meil on vielä testamentit toisillemme.

        Ei avioliitto ole mikään pöö, se on kahden kauppa.


    • morsian 2005

      Me ei myöskään haluttu, kuin pienet häät. Ja halusin paikalle vain ne ihmiset, joiden kanssa olen koko ajan tekemisissä. Paikalle kutsuttiin siis vain mun vanhemmat ja siskot perheineen. Eikä ketään muita mun sukulaisia. Kutsuin paljon mieluummin sitten ystäviä, joiden kanssa oikeasti viihtyy. Ja mun mielestä häät oli tosi onnistuneet, ei ollu yhtään sellaiset "jäykkis"-bileet eikä tullu mitään perinteisiä tappeluita, mitä yleensä sukujuhlissa on! Enkä ole kyllä jälkeen päin kuullut mitään kommentteja, ettei ole kutsuttu. Kai ovat keskenään asiasta puhuneet ja huomanneet, ettei muitakaan ole kutsuttu ;)

      Ja loppujen lopuksi, sehän on TEIDÄN juhla!

      • kutsuttiin

        Meidän häistämme on jo aikaa. Mutta kutsuimme, vanhemmat sekä sisarukset puolisoineen ja lapsineen ja minun mummoni. Muita isovanhempia ei elossa enää ollutkaan. Puoliso oli tuota kaukaisempien sukulaisten kutsumista vastaan, koska hänellä on paljon isompi suku. Tätini ja enoni vähän loukkaantuivat, mutta sanoimme, ettemme kutsu tätejä ollenkaan kun pidämme häät kotona ja miehellä on niin iso suku. He tyytyivät siihen, vaikka varmaan vähän nyreissään olivat.


      • kutsunut

        Ketään? Vai eikö saanut kutsua...? Lainaus; _halusin paikalle vain ne ihmiset, joiden kanssa olen koko ajan tekemisissä. Paikalle kutsuttiin siis vain mun vanhemmat ja siskot perheineen. Eikä ketään muita. No kai se pappi tuli.
        Kauhia kuri Teillä.Heti alakuunsa.YÄK.


      • Puliniia
        kutsunut kirjoitti:

        Ketään? Vai eikö saanut kutsua...? Lainaus; _halusin paikalle vain ne ihmiset, joiden kanssa olen koko ajan tekemisissä. Paikalle kutsuttiin siis vain mun vanhemmat ja siskot perheineen. Eikä ketään muita. No kai se pappi tuli.
        Kauhia kuri Teillä.Heti alakuunsa.YÄK.

        Hänhän sanoi "Eikä ketään muita mun sukulaisia." ;) Siis puhui omasta suvustaahn.


    • .kaikki ...

      ..Saamarin parasiitit ja tarjoa atrian-maksalaatikkoa koko jengille.Ja kaffit hoituvat huoltoaseman kahviossa/jokainen tietenkin maksaa itse..Hyvää hääpäivää vaan.T. 2 kertaa aviossa ..ei koskaan enään mies 48v

    • meilläkin..

      olisi varmasti mennyt mitä kirjoitit.. olisivat sukulaiset ja ystävät ihmetelleet, että miksei ja miksei, tai lähinnä mieheni puolelta.. Puolenkaan oman sukuni kanssa en ole tekemisissä ja lähisuku on minun puoleltani pieni, niitä kaukaisempia olisi kyllä vaikka muille jakaa.. Vaikeutta olisi tullut juuri tuossa että ketä kutsutaan ja ketä jätetään kutsumatta kun (minun) suunnitelmissa vain n.20-30 henkeä ja mieheni puolelta olisi hänen puolikaansa täyttynyt helposti, mutta minun puoleltani olisi sitten jäänyt vajaaksi ystävienkin kanssa. Eli yhteisestä päätöksestä varasimme maistraatin ja pyysimme kaksi ystäväämme todistamaan. Kellekkään emme kertoneet kuin vasta vihkimistä seuraavana viikonloppuna. Olen asiasta jälkeen nurissut, mutta näin jälkikäteen miettiessäni en olisi halunnut olla päivän keskipiste missään muodossa ja olimme olleet silloin yhdessä 6 vuotta. Eli mielestämme riittävästi ettei sitä tarvitse kellekään suurin juhlin todistella että aiomme olla yhdessä jatkossakin. Ja päivä oli ainoastaan meidän päivämme.
      Näin meillä, mutta jokainen tehkööt niinkuin itselle parhaaksi sopii..=)
      Onnea sinulle ja toivottavasti päiväsi on kaunis ja onnistunut.

    • alkup.

      Kiitos; se on meille onnellinen päivä varmasti. Olen nyt tehnytkin juuri kuten tekin neuvoitte: lakannut välittämästä. Suoraan sanottuna minua ei kiinnosta yhtään, vaikka osa sukulaisista marisee ja suuttuu - ei minun tarvitse yhtään entistä enempää olla heidän kansaan tekemisissä, kuin ennenkään. Osoittaa suurta lapsellisuutta toimia heidän tavallaan toisten juhlien ollessa kyseessä.

      Tavoitteena on ollut järjestää mahtavat bileet sellaisille ihmisille, jotka viihtyvät meidän kanssa ja _haluavat_ tulla viettämään juhlia kanssamme siksi, että ovat iloisia meidän puolesta. Ja sehän me tehdäänkin; ihan sama ketä siellä paikalla on, kunhan kaikilla on kivaa. Onneksi mulla ei koskaan ole ollut ongelmia sen kanssa, että saan asiat sanottua suoraan kauniisti ilmaistuna :)

    • JTB

      joo onhan sitä kaikenlaista puuhaa häiden alla..
      ihan kohtuullista on ilmoittaa kenen häät, ketä kutsutaan yleensä ns avecit saanee tulla vaikkei mainita. milloin häät on missä ne on (Ehkä pieni muotoinen karttakin ..) kenelle ilmottautumiset tehdään jne..
      kutsun olis oltava selkeä ..
      onnea avioliiton saralle

      • alkup.

        Siihen toki pyrittiin. Mutta kyse lähinnä siitä, miten tätini soitteli aikuisen poikansa perhen puolesta, että miksei ole kutusuttu (vaimoa en ole nähnyt koskaan, sekkumiestä noin 10 vuotta sitten ja naisen lapsia, joita on muuten 7, en myöskään ikinä).

        Toinen juttu koski isäni sisaruksia, joille lähti kutsu _perheineen_ tai avec. Eli jokaista perheenjäsentä ei oltu mainittu kutsussa erikseen/ jokainen perheeenjäsen ei ollut saanut omaa kutsua. Ihan normaali käytäntö ja etiketin mukainen.

        Mukana oli paikka, aika, kartta ja ajo-ohjeet, yhteyshenkilöiden ja seremoniamestarin yhteystiedot. Mieheni suvun mielestä kutsu oli selkeä ja hauska. Ainoastan isäni sisarusten ja isäni veljen vaimon mielestä kutsuissa/ kutsutuissa hlöissä oli vikaa.


      • Essu-Esteri

        On hyvä opiskella käytöstapoja kirjoitetuista oppaista.
        Jos jossain kutsussa on osoitettu kutsu Matti Meikäläiselle, niin vain Matti Meikäläinen on saanut luvan mennä kutsuille. Jos kutsussa lukee Matti Meikäläinen ja lisäksi: Avec,Seulal., Puoliso, tyttöystävä, ystävä, perhe, nuoret seuralaisineen, lapset, tai jokin muu on heillä silloin oikeus mennä. VAIN NIILLÄ ON OIKEUS MENNÄ KETÄ KUTSUSSA ON KUTSUTTU. Eniten tehdään virheitä juuri siinä, että kutsussa on Matti Meikäläinen kutsuttu ja hän menee sinne seuralaisen avec:in kanssa. Pitää osata myös lukea kutsua. Ei mielestäni pidä välittää sellaisista marisioista, eikä antaa pilata iloa.Kun raja pitää johonkin vetää. Minä olen isosta perheestä, ja kaksi nuorinta veljeäni pitivät peräkkäisinä vuosina 50v. juhlat. Kaikki muut saivat kutsun paitsi minä, en myöskään mennyt. Olisi se ollut NOLOA jos sankari olisi juhlissa ilmoittanut ettei ollut minua kutsunut. Lukekaa oppaita, tehkää niinkuin pyydetään ja vastatkaa kysymykseen. Älkää antako"Hyvää Päivää, Kirvesvartta" vastauksia. Selitys: Hyvää Päivää on tervehdys ja siihen vastataan tervehdyksellä. "Mitä puuhaat?", tai "Mitä teet?" on kysymys, siihen vastataan mitä silloin juuri ollaan tekemässä. Kun lukee keskustelu palstoja ärsyynnyn juuri näistä HYVÄÄ PÄIVÄÄ, KIRVESVARTTA vastauksista. Yleinen tapa on kaikessa keskutelussa, ja riita sekä juorut ovat valmiina. Kutsu ketä haluat, vaikka toinen jostakin parista, vain sen kenen kanssa olet ollut tekemisissä. Raja se on sekin. ONNEA JA HÄÄILOA!
        Ps. Näyttää olevan kirjoitusvirheitä, mitä niistä!


    • _-__-

      häät, hautajaiset, ristiäset mitä näitä juhlia nyt on.. itse kuulun siihen ryhmään, että kauhulla odotan/pelkään postissa tulevaa kutsua ei sitten millään kiinnosta mitkään juhlat.. ja kun sukuakin liian paljon niin tulee joka kesä ainakin se yksi hääkutsu.

      • Donnish

        Ei riitä, että kutsutaan, vaan määrätään vielä vaatetuskin. Ei kelpa sellaisnaan, vaan pitää olla tumma puku. Mieheltä sellainen nuhraantunut tavallisti löytyy, muttä vaimo ei tahdo mistään löytää kolttua, jonka uskoo kelpaavan kutsujille tai pelkää joutuvansa häpeämään, jos toisilla sattuisi olemaan vieläkin fiinimpi. Pukukoodi kun salakavalasti koskettaa myös daamia.


      • sukulaislikka
        Donnish kirjoitti:

        Ei riitä, että kutsutaan, vaan määrätään vielä vaatetuskin. Ei kelpa sellaisnaan, vaan pitää olla tumma puku. Mieheltä sellainen nuhraantunut tavallisti löytyy, muttä vaimo ei tahdo mistään löytää kolttua, jonka uskoo kelpaavan kutsujille tai pelkää joutuvansa häpeämään, jos toisilla sattuisi olemaan vieläkin fiinimpi. Pukukoodi kun salakavalasti koskettaa myös daamia.

        Meillä sukulaislikka luopui pukukoodista. Vanhempansa vihjailivat jo ennen kuin kutsu tuli, jotta ehdittäisiin hankkia. Sanoin suoraan, että ei sitten tulla, kun ei kaapista ennestään löydy vaatimustason mukaisia kuteita, kun kerran vanhoja juhlavaatteita on niin uusia ei osteta näillä tuloilla. Sanoin suoraan senkin, että annan sitten pienemmän lahjan toisena vaihtoehtona. No ne lahjashekit sitten kiinnostivat ja kun aika moni sanoi samaa, niin koodia ei sitten kutsuun laitettu.


      • alkup.

        Jätän ronskisti menemättä juhliin, joihin en halua mennä. Ilmoitan, että en pääse.

        Miksi ihmeessä pitäisi juosta sellaisissa juhlissa, joihin ei halua mennä?! Minä en ainakaan edes halua, että häihimme tulee ihmisiä, joita ne juhlat ei kiinnosta! Ei meillä(kään) niin paljoa ylimääräistä rahaa ole, että välttämättä pakolla haluamme vastentahtoisia vieraita syöttää ja juottaa. Enemmän arvostan sitä, että ilmoittaa estyvänsä, mitä tulee naama norsunvi***tulla pöytään pariksi tunniksi marisemaan.


    • ek24

      Mä olen mietiskellyt joskus tuota asiaa, että ketä häihini kutsuisin. En ole sukulaisteni kanssa tekemisissä, kuin harvojen ja valittujen. Mieheni suvun kanssa ollaan tekemisissä ja hyvin läheisestikin. Itse olen tullut siihen tulokseen, että häät ovat minun ja mieheni, joten meillä on oikeus kutsua juuri ne henkilöt, jotka todella haluamme. Mitä järkeä on kutsua jotain sukulaisia, joita ei ole 15 vuoteen edes nähnyt, eikä välttämättä halua olla heidän kanssaab tekemisissä. Musta tuo on aika töykeää hääparia kohtaan, että sukualiset soittelevat perään, jos heitä ei ole kutsuttu. Eikö?
      Onnea teille häiden johdosta! Älä välitä noista sukulaisista! Juhlat ovat teidän =)

    • pienet häät?

      Itse menin vuosi sitten naimisiin ja päätettiin pitää oikeasti pienet häät. Ja myös pidettiin: Kutsuttiin ainoastaan molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen.
      Kysyjille vastattiin että tämä homma pidetään pienenä ja melkein kaikki ymmärsivät. Ja ne muutamat kitisijät saivat vinkua rauhassa.
      Tässäkin asiassa on kyse pelkästään siitä että pitää oman päänsä.

      • alkup.

        Vastasin kohteliaasti kitisiöille miksi toimimme kuten toimimme, mutta enempää kutsuja ei meiltä lähtenyt. Raja oli johonkin vedettävä, ja se vedettiin alkuperäiseen paikkaan tarkalla harkinnalla. Turha siis tulla vinkumaan ja marisemaan...

        Ja todellakin, se on äärimmäisen epäkohteliasta! En voi hyväksyä...hmmm...en oikeastaan edes ymmärtää, miten joku aikuinen ihminen sellaiseen sortuu. No, eipä kai minun sitä niin tarvitse ymmärtääkkään.


    • suski76

      Heippa..

      Ole nyt kuitenkin iloinen, että saat ja voit pitää hääsi ja nauti päivästä...

      itse menin lasten isän kanssa naimisiin vuonna -99 ja järjestelimme kovasti häitämme. kirkko ja pappi ja juhlapaikkakin oli jo varattu, kun äitini kuuli asiasta ja raivosi minulle pää punaisena, että en voi pitää häitä ja mennä julkisesti suvun nähden naimisiin...KOSKA...olen lihava ihminen. No, minä todella olen lihava (160cm ja 105kg). hän sai minun huonon itsetuntoni siihen jamaan, että peruin kaikki suunnitelmat, koska aloin itsekkin miettimään, etten olisi kaunis morsian.

      Nyt olen eronnut miehestäni ja tällä hetkellä kihloissa unelmieni miehen kanssa. jos joskus menemme naimisiin, pidämme isot häät emmekä mene naimisiin maistraatissa,vaikkei sukuni niihin tulla kehtaisikaan...

      suski

      • asiaa!

        Hienoa suski!!!!!!!!!!!!!! Onneksi olkoon jo etukäteen kirkkohäidenne johdosta=)


      • !!!!

        ÄITISI!? Mitä hänellä on sinua vastaan? Ei kai naimisiin meneminen ole kiinni rungon paksuudesta. Onko kirkkohäät muka tarkoitettu vain laihoille.. Ei oma äitini ainakaan haukkuisi minua tai tekemisiäni mitenkään, on sanonutkin joskus että ei kai se nyt minua hauku kun on minut itse tehnyt. Vaikken siis lihava olekaan (päinvastoin) enkä ole naimisiin menoa suunnitellut.
        Pidä vaan nykyisen miehesi kanssa unelmiesi häät äläkä kuuntele muiden mielipiteitä omasta elämästäsi!


      • murehtija täällä

        On se vaan niin mukavaa tuo häiden suunnittelu... olemme ajoissa liikkeellä, häitä tanssittaneen ensi vuoden heinäkuussa. No nyt sitä jo meikäläinen ressaa tuon suvun kanssa. On nimittäin muutamia sukulaisia, joiden kanssa ei olla kuuteen vuoteen oltu puheväleissä. Nyt sitten äitini mielestä pitäisi tuota porukkaa kuitenkin kutsua häihin (ovat äitini sisaruksia, joiden kanssa myöskään äitini ei ole puheväleissä...) Eikö kuulosta kummalliselta? Tietysti saamme kutsua häihimme ketä haluamme, mutta äitini on mestari saamaan mulle "huonon omantunnon". Tuntuisi melko oudolle, että ihmiset joita en edes kylillä morjesta tulisivat häihini. Juu ja hei suski, on sitä minullekin huomauteltu että morsian ei voi olla isokokoinen, mutta en ole vielä lannistunut...


      • läskimorsian

        Menin julkisesti naimisiin kirkossa noin 100 hengen häissä v.2004. Ja jos jollain oli naputtamista silloin niin näkyivät olevan nämä kateelliset hoikkeliinit ja muut täydelliset naiset kun sain upean miehen. Painoindeksini oli suunnilleen sama kuin sinulla.


      • Kilotar.

        Kauheaa ajatella, että oma äiti häpeää lapsensa kiloja! Kenen kanssa olit menossa kirkossa naimisiin(?) äitisi mielipiteiden vaiko sulhasesi?
        No, itse menin vastaavilla ylipainokiloilla naimisiin. Eipä tuo silloinen mies jaksanut kynnyksen yli nostaa kuin pepusta kiinni ja ylös. Eipä se kiva tietenkään ollut kuulla kun joku vieraitten kuulen puhui nosturistakin. No, kilojen vuoksi ei ero ainakaan tullut.
        Muuten, mitenhän useiden aviovuosien jälkeen laihojen/hoikkien kilojen käy? Kuinka moni on samassa kiloissa myöhemmin, mitä oli naimisiin mennessään? Eli, onko se niin kauheaa, jos kilot on jo valmiina?
        Kilokammoisten sula-aivoisten kommentit pitää kyllä jättää ihan omaan arvoon! Joskus kirpaisee hetken kuulla nosturikommentteja (vielä omissa häissä!). Mutta eihän siihen voi muuta todeta, että hyvä on mistä kiinni pitää;)

        Tsemppiä kaikille kilottarille! Ei kannata perua kirkkohäitänsä muitten mielipiteiden vuoksi. Sulhanen on valinnut morsiammensa ja varmasti hän on myös valitessaan huomannut liikakilotkin. Rakkaansa kanssa mennään naimisiin kiloineen päivineen ja eletään yhdessä!
        Jos kiloja ei häissä joku siedä, se sitten on häihin tulijan valinta jättääkö kutsun sen vuoksi väliin. Jos tietää jonkun olevan ongelma tulevissa häissänsä kilofobiansa kanssa. Etenkin, jos on riski tulla loukatuksi kilojensa vuoksi, niin kannattaako sellaista ihmistä edes pyytää elämänsä tärkeimpään päivään?


      • tuloillaan
        murehtija täällä kirjoitti:

        On se vaan niin mukavaa tuo häiden suunnittelu... olemme ajoissa liikkeellä, häitä tanssittaneen ensi vuoden heinäkuussa. No nyt sitä jo meikäläinen ressaa tuon suvun kanssa. On nimittäin muutamia sukulaisia, joiden kanssa ei olla kuuteen vuoteen oltu puheväleissä. Nyt sitten äitini mielestä pitäisi tuota porukkaa kuitenkin kutsua häihin (ovat äitini sisaruksia, joiden kanssa myöskään äitini ei ole puheväleissä...) Eikö kuulosta kummalliselta? Tietysti saamme kutsua häihimme ketä haluamme, mutta äitini on mestari saamaan mulle "huonon omantunnon". Tuntuisi melko oudolle, että ihmiset joita en edes kylillä morjesta tulisivat häihini. Juu ja hei suski, on sitä minullekin huomauteltu että morsian ei voi olla isokokoinen, mutta en ole vielä lannistunut...

        Me olemme päättäneet kertoa kaikille muille paitsi kaasolle ja bestmanille tulevista häistä kutsulla. Suunniteltua kaasoa ja bestmania pyydetään jo aikaisemmin (toivottavasti suostuvat).

        Ei siis aiota kertoa edes vanhemmillemme asiasta aikaisemmin. Ja tämä menettely juurikin sen vuoksi, että haluamme suunnitella ja järjestää omat häämme itse. Ilman, että vanhempamme (varsinkin minun äitini) yrittävätkään alkaa tuputtamaan omia juttujaan ja järjestelemään asioita "puolestamme". Kyllä sai nimittäin lapsen ristiäiset olla ensimmäinen ja viimenen kerta kun "yhdessä" juhlia järkätään.

        Eli yritetään saada juhlat niin kuosiin ku mahdollista ennenku kutsut pistetään menemään. Kaikki mahdollinen valmiiksi ja varatuksi.


      • ei kelpaa
        Kilotar. kirjoitti:

        Kauheaa ajatella, että oma äiti häpeää lapsensa kiloja! Kenen kanssa olit menossa kirkossa naimisiin(?) äitisi mielipiteiden vaiko sulhasesi?
        No, itse menin vastaavilla ylipainokiloilla naimisiin. Eipä tuo silloinen mies jaksanut kynnyksen yli nostaa kuin pepusta kiinni ja ylös. Eipä se kiva tietenkään ollut kuulla kun joku vieraitten kuulen puhui nosturistakin. No, kilojen vuoksi ei ero ainakaan tullut.
        Muuten, mitenhän useiden aviovuosien jälkeen laihojen/hoikkien kilojen käy? Kuinka moni on samassa kiloissa myöhemmin, mitä oli naimisiin mennessään? Eli, onko se niin kauheaa, jos kilot on jo valmiina?
        Kilokammoisten sula-aivoisten kommentit pitää kyllä jättää ihan omaan arvoon! Joskus kirpaisee hetken kuulla nosturikommentteja (vielä omissa häissä!). Mutta eihän siihen voi muuta todeta, että hyvä on mistä kiinni pitää;)

        Tsemppiä kaikille kilottarille! Ei kannata perua kirkkohäitänsä muitten mielipiteiden vuoksi. Sulhanen on valinnut morsiammensa ja varmasti hän on myös valitessaan huomannut liikakilotkin. Rakkaansa kanssa mennään naimisiin kiloineen päivineen ja eletään yhdessä!
        Jos kiloja ei häissä joku siedä, se sitten on häihin tulijan valinta jättääkö kutsun sen vuoksi väliin. Jos tietää jonkun olevan ongelma tulevissa häissänsä kilofobiansa kanssa. Etenkin, jos on riski tulla loukatuksi kilojensa vuoksi, niin kannattaako sellaista ihmistä edes pyytää elämänsä tärkeimpään päivään?

        minä kun menin naimisiin olin tosi laiha ja sain kuulla siitäkin... Nykyään kun menen sukujuhliin saan vieläkin kuulla kommentteja " Etkö syö mitään" Sairastatko anoreksiaa? Miten olet synnyttänyt kun olet noin laiha? Eihän sulla oo takapuoltakaan? Voi kun olet kurjan laiha ja tullaan kokeilemaan lantiota... No ei siinä mitään esimiehenikin sanoi että saisit vähän lihoa?? No painoindeksini on 20 eli tietääkseni normaali?? Eli mikään ei näköjään kelpaa


      • vanhemmat
        tuloillaan kirjoitti:

        Me olemme päättäneet kertoa kaikille muille paitsi kaasolle ja bestmanille tulevista häistä kutsulla. Suunniteltua kaasoa ja bestmania pyydetään jo aikaisemmin (toivottavasti suostuvat).

        Ei siis aiota kertoa edes vanhemmillemme asiasta aikaisemmin. Ja tämä menettely juurikin sen vuoksi, että haluamme suunnitella ja järjestää omat häämme itse. Ilman, että vanhempamme (varsinkin minun äitini) yrittävätkään alkaa tuputtamaan omia juttujaan ja järjestelemään asioita "puolestamme". Kyllä sai nimittäin lapsen ristiäiset olla ensimmäinen ja viimenen kerta kun "yhdessä" juhlia järkätään.

        Eli yritetään saada juhlat niin kuosiin ku mahdollista ennenku kutsut pistetään menemään. Kaikki mahdollinen valmiiksi ja varatuksi.

        ne häät ennen järjesti.
        Joskus myös sulhasen vanhemmat osallistuu kustannuksiin.
        Menkää vihille maistraatissa,niin muiden ei tarvitse tietää mitään ja on halvempi tapa kun suvun kutsuminen häihinne.


      • stemppaaja

        Jos tekisit Björkit. Björkillä oli kerran erilainen puku, joutsenpuku.

        http://www.eonline.com/Features/Awards/Oscars2001/FashionPolice/index2.html

        Heh, varmaan sinusta ei saa eteeristä prinsessaa a-linjaiseen hääpukuun, mutta saa kenties ylvään joutsenen. Kamala hääpukumuoti ja aivan porvarillinen ja täydellistä ihmistä etsivä, yäk.

        Itse menin naimisiin piparkakku kuosisessa mekossa maistraatissa. Ei kermakakkuhäitä kiitos, piparkakku nam nam.


      • Essu-Esteri

        Älä välitä äitisi sanoista, tiedän sen silti sattuvan.
        Mutta kysyppä äidiltäsi, jos hän kuolee ennen sinua pysytkö silloinkin pois suvun silmistä. Mikä on hänen neuvonsa?


      • Essu-Esteri
        tuloillaan kirjoitti:

        Me olemme päättäneet kertoa kaikille muille paitsi kaasolle ja bestmanille tulevista häistä kutsulla. Suunniteltua kaasoa ja bestmania pyydetään jo aikaisemmin (toivottavasti suostuvat).

        Ei siis aiota kertoa edes vanhemmillemme asiasta aikaisemmin. Ja tämä menettely juurikin sen vuoksi, että haluamme suunnitella ja järjestää omat häämme itse. Ilman, että vanhempamme (varsinkin minun äitini) yrittävätkään alkaa tuputtamaan omia juttujaan ja järjestelemään asioita "puolestamme". Kyllä sai nimittäin lapsen ristiäiset olla ensimmäinen ja viimenen kerta kun "yhdessä" juhlia järkätään.

        Eli yritetään saada juhlat niin kuosiin ku mahdollista ennenku kutsut pistetään menemään. Kaikki mahdollinen valmiiksi ja varatuksi.

        Sekin on loukkaus vanhempia kohtaan, varsinkin äitiä kohtaan. Hänellä on oikeus, myös isällä on oikeus osllistua hääjärjestelyihin. Ainakin pitää kysyä heiltä jos haluavat osallistua järjrstelyihin. Se on aina suuri kynnyskysymys lapsen lähteminen pois pesästä. Menee yö unet kun miettii omaa ikäänsä ja vanhuuttaan sillä kun lapset ovat kasvaneet ikään jolloin perustavat oman perheen. Te nuoremmat ajatelkaa kaksi kertaa ennenkuin pahotatte vanhempienne mielen. Kun itse haluatte järjestää häänne ja kaiken pasninkin silloin myös itse vastaatte kaikista kuluista ym. muusta, en ainakaan itse maksa kenenkää järjestelyjä.


      • Poison.
        Essu-Esteri kirjoitti:

        Sekin on loukkaus vanhempia kohtaan, varsinkin äitiä kohtaan. Hänellä on oikeus, myös isällä on oikeus osllistua hääjärjestelyihin. Ainakin pitää kysyä heiltä jos haluavat osallistua järjrstelyihin. Se on aina suuri kynnyskysymys lapsen lähteminen pois pesästä. Menee yö unet kun miettii omaa ikäänsä ja vanhuuttaan sillä kun lapset ovat kasvaneet ikään jolloin perustavat oman perheen. Te nuoremmat ajatelkaa kaksi kertaa ennenkuin pahotatte vanhempienne mielen. Kun itse haluatte järjestää häänne ja kaiken pasninkin silloin myös itse vastaatte kaikista kuluista ym. muusta, en ainakaan itse maksa kenenkää järjestelyjä.

        Häiden järjestely, tai järjestelemättömyys, ei kuulu kenellekään muulle kuin avioparille. Heidän juhlahan se on, jonne muut tulevat juhlistamaan heidän avioliittoaan. Jos joku alkaa uhkailemaan että täytyy kutsua sitä tai tätä, tai olla sen ja tämän näköinen, ilmoittaisin kyseiselle henkilölle selkeästi että pitää suunsa supussa tai olkoot tulematta. Järjestäkööt itse sellaiset kemut itselleen kuin tahtoo.


      • huh hellettä
        Essu-Esteri kirjoitti:

        Sekin on loukkaus vanhempia kohtaan, varsinkin äitiä kohtaan. Hänellä on oikeus, myös isällä on oikeus osllistua hääjärjestelyihin. Ainakin pitää kysyä heiltä jos haluavat osallistua järjrstelyihin. Se on aina suuri kynnyskysymys lapsen lähteminen pois pesästä. Menee yö unet kun miettii omaa ikäänsä ja vanhuuttaan sillä kun lapset ovat kasvaneet ikään jolloin perustavat oman perheen. Te nuoremmat ajatelkaa kaksi kertaa ennenkuin pahotatte vanhempienne mielen. Kun itse haluatte järjestää häänne ja kaiken pasninkin silloin myös itse vastaatte kaikista kuluista ym. muusta, en ainakaan itse maksa kenenkää järjestelyjä.

        on asunut yhdessä jo vuosikausia, eikä kukaan siis ole lähdössä pesästä. Jos päästää vanhemmat huseeraamaan hääjärjestelyissä, saa varautua samalla ongelmiin. Häät ovat sen vihittävän parin ja he määräävät myös kutsuttavista.


    • bestman

      Viestisi perusteella suosittelen aivan vakavasti, että pidätte suunnittelemasi "pienet" häät. Jos lähtökohta on inho tai vähintään välinpitämättömyys kutsuttavia kohtaan, miten voit hymyillen ottaa vastaaan näiden onnitteluja ja etenkin LAHJOJA? Jätä sukulaiset väliin ja ilmoita vain aikaisemmille biletyskavereille, ne kyllä tulee , vaikka omat eväät mukana. Muista vain , että avioliittoon astuminen jättää entiset biletyskaverit vähemmälle huomiolle, toivottavasti. Sukulaisesi tulisivat kyllä vilpittömin onnentoivotuksin ja häälahjoin. Suku on hyvä olemasssa, se on ensimmäinen ja viimeinen turvaverkko vaikeuksien kohdatessa. Onnea jokatapauksessa yrityksellesi!

    • V 2007 tuleva morsian

      Teidän miten vaikeaa on rajata kuka kutsutaan häihin pahoittamatta kuitenkaan niiden mieltä keitä ei kutsuta.
      Me olemme avomieheni kanssa menossa ensi vuonna naimisiin,hääkirkko,hääauto (vaaleanpunainen cadillac;)),hääpaikka ja hääyö eräässä luxussiivitissä on jo varattu joten nyt ei muuta kuin kaason ja bestmanin kanssa suunnittelemaan sitten kaikki muut jutut mitkä häihin kuuluu.
      Hääteeman värit ovat meillä hopea ja sininen ja siltä pohjalta lähdetään rakentamaan kutsut ym tilhööperit=)
      Meillä toi vieraskutsu venyi ja paukkui niin että yhdessä vaiheessa oli tulossa jo yli 80 henkilöä!Siis ei voi mitään mutta emme todellakaan halua pitää mitään isoja häitä joten rajasimme tylysti tuttuja pois ja jäljelle jäi vain ne lähimmät.Vieraita on nyt sitten tulossa 55 ja budjetti pitää sen osalta hyvin.
      Me aiomme lähettää kutsun mukana vastauskortin postimerkkeineen niin kutsutut voivat lähettää vastauksen vaivattomasti takaisin,eikä tarvitse soitella mun kaasolle=)

      Ihanaa hääpäivää kaikille tuleville morsiammille!!!

    • suunitelmistanne

      kiinni! Häät ovat teidän ei kenenkään muun. Ainahan joku jostain narisee, se on ihan varma. Itse en ainakaan antaisi vaikuttaa muitten mielipiteistä mitään. Tosin helppo näin jälkikäteen todeta eronneena. Jokatapauksessa meidän häihin en äitiäni pyytänyt. Sisarpuoleni ei edes viitsinyt ilmoittaa, että ei tule ja velipuoleni ei myöskään, hänen vaimo sentään tuli. Tuokin on niin epäkohteliasta, mutta tuollainen pitää jättää kyllä omaan arvoon, jos ei viitsitä edes kutsuun vastata. Äitini pois jättämiseen oli ihan painavat syyt, eli siitä en enempää noteraa. Sisarpuolejanikaan en olisi halunut edes kutsua, mutta nämä velvoitteet...juu. Eli kannattaa vain omia tuntemuksiaan kuunnella, ei tule sitten riskiä siitä että häät menisi piloille omien mielipahojen vuoksi. Velvollisuuden tunteella ei kannata juhliansa järjestää.

    • pidät häät!

      Pakkoko sitä sitten on mennä naimisiin jos se on noin vaikeata? Kyllä sukulaiset kuuluu aina kutsua häihin, piti heistä tai ei!

      • ssd

        Ja miksi ihmeessä sukulaiset pitää kutsua? Haloo hei. Naapurikin voi olla paljon läheisempi kuin joku täti jonka on nähnyt viimeksi kymmenen vuotta sitten. Ei kai oikeasti joku voi ajatella noin?


    • Leijona 45

      Ei ne ole kuin yhdenpäivän mittaiset?koeta kestää.
      Koska sinä menet naimisiin miehesi kanssa,et suku-
      laisten.Meidän häissä ei ollut yhtään sukulaista,
      vain parhaat ystävät ja työkaverit 15kpl ja haus-
      kaa oli.Ollaan asuttu yhdessä yli 20:tä vuotta,ei
      ole sukulaiset kyselleet eikä valitelleet,kutsumat-
      tomuus meni ilmeisesti perillile.Jos ei osata muu-
      ten yhteyttä pitää kuin tuolla lailla,niin ei ole
      siulla kummempi sukurakkausku miullakaan.Terveiset
      Etelä-karjalasta,puoliksi Pirkkalainen.

    • morsian-05

      Olen pahoillani puolestasi. Juuri tuosta syystä ja vähän muustakin minä ja mieheni menimme salaa naimisiin ja pidimme vain kavereille yllätys-juhlat illalla. Kyllähän seuraavana päivänä tuli pari soittoa kun emme kertoneet niitten olleen häät. Moni sanoi että; jos olisin tiennyt niiden juhlien olleen häät, olisin tullut. Silloin teki mieli kyllä haistattaa pitkät... Onneksi, suku ei sanonut mitään kutsumatta jätöstä.
      Voimia sinulle!

      • toistenkin kannalta

        No ihmisillä voi olla menoja. Kyllä häät menisivät minullakin muiden juhlien edelle, mutta pelkkien pirskeiden takia en esimerkiksi peruisi mummon luona käyntiä, kaverin häiden takia peruisin. Jokainen ajattelee, että ihmisten pitää vain heitä varten.


      • uudelleen
        toistenkin kannalta kirjoitti:

        No ihmisillä voi olla menoja. Kyllä häät menisivät minullakin muiden juhlien edelle, mutta pelkkien pirskeiden takia en esimerkiksi peruisi mummon luona käyntiä, kaverin häiden takia peruisin. Jokainen ajattelee, että ihmisten pitää vain heitä varten.

        etpä tainnut nyt ymmärtää viestiä.


    • kestämistä

      Olen katsellut ja kuunnellut aivan samaa, oli sitten kyseessä synttärit tai muut kutsulla lähetetyt pirskeet.Lulisi ihmisten tajuavan että kutsutut ovat vain nimetyt henkilöt. Ei aina edes lapset tai saatikka alaikäisten satunnaiset tyttö-tai poikakaveritkin. Oli erittäin kivaa katsella viime häissä (jotka järjestettiin ravintolassa myöhään illalla) pentulauman mekastusta ja parkua humalaisten seassa.

      • Jelena

        Tähän hääkeskusteluun sellainen näkökulma, että onko nyt lopulta niin kamalaa tavata sukulaisiaan edes muutaman kerran elämän mittaan pidettävien juhlien yhteydessä? Varsinkin lasten kannalta ovat isot sukujuhlat hauskoja, jopa ikimuistoisia tapauksia, joista voi kehkeytyä lujat ystävyyssuhteet serkusten ja pikkuserkusten välille. Vai onko parempi kyyhöttää edelleen elementtikennostoissaan kehdosta hautaan kantaen kaunaa sukulaisilleen, niin, ei nyt muista enää mistä..


      • pikkuserkku
        Jelena kirjoitti:

        Tähän hääkeskusteluun sellainen näkökulma, että onko nyt lopulta niin kamalaa tavata sukulaisiaan edes muutaman kerran elämän mittaan pidettävien juhlien yhteydessä? Varsinkin lasten kannalta ovat isot sukujuhlat hauskoja, jopa ikimuistoisia tapauksia, joista voi kehkeytyä lujat ystävyyssuhteet serkusten ja pikkuserkusten välille. Vai onko parempi kyyhöttää edelleen elementtikennostoissaan kehdosta hautaan kantaen kaunaa sukulaisilleen, niin, ei nyt muista enää mistä..

        "Varsinkin lasten kannalta ovat isot sukujuhlat hauskoja, jopa ikimuistoisia tapauksia, joista voi kehkeytyä lujat ystävyyssuhteet serkusten ja pikkuserkusten välille"

        Kattia kanssa. Isän puolen sukujuhlat (joita on ollut paljon) olivat lapsena ja teini-iässä yhtä tuskaa. Nykyisin en mene niihin. Lapsia oli paikalla vähän, "vanhoja" (lapsen silmin) mummoja ja pappoja sitäkin enemmän. Jotenkin suvun uskonnollinen sivuhaara pääsi useimmissa juhlissa ääneen, joten puheet (oli sitten häät tai hautajaiset) koskivat helvetin lieskoja tms. kivaa. Ja puheita oli aina kamalasti. Päällimmäinen muisto noista juhlista on ahdistunut ja vaivaantunut olo. Muihin lapsiin (eli niihin jonkun asteen serkkuihin) ei kyllä juurikaan päässyt tutustumaan.

        Olen päättänyt, että en kutsu ikinä omiin juhliini yhtään ihmistä vain siksi, että tämä olisi sukua. Kutsun niitä, jotka ovat tärkeitä minulle.


    • M-R

      Toivottavasti ymmärsitte kutsua ystävänne. Meidän ilmeisesti ns ystävät ja läheiset naapurit menivät tänä kesänä naimisiin eivätkä kutsuneet. Ilman kutsua jäi myös toinen pariskunta, että se pikkaisen lohdutti.

      Tai oikeastaan oltiin kavereita miehen kanssa (mies luonnollisesti enemmän), nainen muutti tänne noin vuosi sitten. Kai morsio sitten saneli ketä kutsutaan, miehen kavereita ei ainakaan, paitsi eräs pariskunta (myös naapureita), jonka vaimon kanssa morsio oli tutustunut paremmin. Niin ja tämän pariskunnan sisar perheineen, joiden kanssa he eivät tietääkseni ole olleet juuri missään tekemisssä. Tai olisko ollut niin, että nämä kutsutut perheet olivat vähän paremmin toimeentulevia, kaupunginvaltuustossa ym... no, ei pidä aatella ilkeästi. Me ei vaan oltu tarpeeksi läheisiä.

      Mies loukkaantui tosissaan. Ootti saavansa kutsun, sillä oli pitänyt itseään tämän miehen ystävänä, kuten myös minä. Tuli sulho eilen lainaamaan yhtä vempainta, kuten on tehnyt vuosien ajan. Mies lainasi kuten ennenkin. Ja ystävyys kukoistaa taas. Minä olisin käskenyt lainalle muuhun talouteen.

      • sama tuttu?

        meille kävi samaten tänä kesänä. kihlattuni jätettiin kutsumatta yhden toisen miehen perheen kanssa myös naapurin häihin ja olimme kuvitelleet olevamme läheisiä. kutsuttiin tosiaan vaan se "hyvä talo" naapurustosta. ja sen hyvän talon sukulaisia... erotettiinpa ne tutut ja hyvät tutut.


      • alkup.
        sama tuttu? kirjoitti:

        meille kävi samaten tänä kesänä. kihlattuni jätettiin kutsumatta yhden toisen miehen perheen kanssa myös naapurin häihin ja olimme kuvitelleet olevamme läheisiä. kutsuttiin tosiaan vaan se "hyvä talo" naapurustosta. ja sen hyvän talon sukulaisia... erotettiinpa ne tutut ja hyvät tutut.

        En tietenkään osaa sanoa sen kummempaa juuri teidän tapauksistanne. Mutta juuri tuollaista katkeraa tilitystä, vinkumista ja itseään maailman tärkeimpänä pitämistä en ymmärrä tämän asian tiimoilta. Parilla on taatusti ollut syynsä kutsua juuri ne ihmiset, ketä on kutsuttu. On lapsellista ja inhottavaa alkaa spekuloimaan "paremmilla tuloilla" yms, jos on jäänyt ilman kutsua. Mistä tekään kumpikaan tiedätte _todella_ miksi jäitte ilman kutsua?


      • M-R
        alkup. kirjoitti:

        En tietenkään osaa sanoa sen kummempaa juuri teidän tapauksistanne. Mutta juuri tuollaista katkeraa tilitystä, vinkumista ja itseään maailman tärkeimpänä pitämistä en ymmärrä tämän asian tiimoilta. Parilla on taatusti ollut syynsä kutsua juuri ne ihmiset, ketä on kutsuttu. On lapsellista ja inhottavaa alkaa spekuloimaan "paremmilla tuloilla" yms, jos on jäänyt ilman kutsua. Mistä tekään kumpikaan tiedätte _todella_ miksi jäitte ilman kutsua?

        Koska muuta syytä emme keksineet, kuin että toisilla oli status parempi. Totta, että emme tämän rouvan kanssa olleet niin kauheasti tekemisissä, mutta miehen kanssa sitäkin enemmän.

        Vielä viime keväänä tämä mies jopa suunnitteli mieheni kanssa häitään ja suunnitteli, että mies olisi bestman. Samoin sulho suunnitteli saavansa sitten häissään minutkin tanssilattialle (minä en tunnetusti tanssi). Sitten ilmeisesti alkoi rouva sanella vieraslistaa, jonne emme mahtuneetkaan.

        Koska todella mitään nainittavaa ei ole tapahtunut puolin ja toisin.

        Ja voin sanoa, että on kylällä laajemmaltikin ihmetelty tätä, ettei meitä kutsuttu. Ihmetys oli todella suuri, kun joku sanoi silloin hääpäivänä, että teillä on nyt ilta varattu ja kun sanoimmekin ettei ole.

        Ja eikö olekin kivempi, että spekuloin tätä täällä, kuin kylillä näiden ihmettelijöiden kanssa? Senkin olisin voinut tehdä, mutta en ole kommentoinut puolin ja toisin "julkisesti". Nythän ei kukaan tiedä, kenestä puhun.


      • alkup.
        M-R kirjoitti:

        Koska muuta syytä emme keksineet, kuin että toisilla oli status parempi. Totta, että emme tämän rouvan kanssa olleet niin kauheasti tekemisissä, mutta miehen kanssa sitäkin enemmän.

        Vielä viime keväänä tämä mies jopa suunnitteli mieheni kanssa häitään ja suunnitteli, että mies olisi bestman. Samoin sulho suunnitteli saavansa sitten häissään minutkin tanssilattialle (minä en tunnetusti tanssi). Sitten ilmeisesti alkoi rouva sanella vieraslistaa, jonne emme mahtuneetkaan.

        Koska todella mitään nainittavaa ei ole tapahtunut puolin ja toisin.

        Ja voin sanoa, että on kylällä laajemmaltikin ihmetelty tätä, ettei meitä kutsuttu. Ihmetys oli todella suuri, kun joku sanoi silloin hääpäivänä, että teillä on nyt ilta varattu ja kun sanoimmekin ettei ole.

        Ja eikö olekin kivempi, että spekuloin tätä täällä, kuin kylillä näiden ihmettelijöiden kanssa? Senkin olisin voinut tehdä, mutta en ole kommentoinut puolin ja toisin "julkisesti". Nythän ei kukaan tiedä, kenestä puhun.

        Ehdottomasti parempi täällä spekuloida. Vielä parempi olisi ollut kysyä parilta itseltään, kun olitte niin läheisiä (ainakin miehen kanssa). Luulisi, että silloin olisi heillä ymmärrys riittänyt selittää teille... Itseä ainakin kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta.


      • josephine
        M-R kirjoitti:

        Koska muuta syytä emme keksineet, kuin että toisilla oli status parempi. Totta, että emme tämän rouvan kanssa olleet niin kauheasti tekemisissä, mutta miehen kanssa sitäkin enemmän.

        Vielä viime keväänä tämä mies jopa suunnitteli mieheni kanssa häitään ja suunnitteli, että mies olisi bestman. Samoin sulho suunnitteli saavansa sitten häissään minutkin tanssilattialle (minä en tunnetusti tanssi). Sitten ilmeisesti alkoi rouva sanella vieraslistaa, jonne emme mahtuneetkaan.

        Koska todella mitään nainittavaa ei ole tapahtunut puolin ja toisin.

        Ja voin sanoa, että on kylällä laajemmaltikin ihmetelty tätä, ettei meitä kutsuttu. Ihmetys oli todella suuri, kun joku sanoi silloin hääpäivänä, että teillä on nyt ilta varattu ja kun sanoimmekin ettei ole.

        Ja eikö olekin kivempi, että spekuloin tätä täällä, kuin kylillä näiden ihmettelijöiden kanssa? Senkin olisin voinut tehdä, mutta en ole kommentoinut puolin ja toisin "julkisesti". Nythän ei kukaan tiedä, kenestä puhun.

        tälläistä tapahtuu, ja tapahtui myös meille. luulimme olevamme hyviä ystäviä, mutta toisin kävi, ei tullut kutsua häihin. no väheneepähän omista häistämme vieraat, näinollen tulee siis meille halvemmaksi... kävipä niinkin että avomieheni paras ystävä oli menossa naimisiin, ja kutsu tuli vain hänelle, vaikka asuimme yhdessä ja olimme kihloissa.mieheni vieläpä tokaisi sulholle että koskeehan tämä kutsu myös kihlattuani,ei koskenut, samoin hämmästyi toinen mies jolla sama tilanne, avomieheni ja tämä toinen kutsuttu mies päättivät sitten että kumpikaan ei mene koska kummallakin oli avovaimo jota ei kutsuttu. selitys oli ollut vain että oli pakko karsia vieraslistaa,hiukan ehkä mielestäni oudolla tavalla. no koska tämän miehen vaimo on hiukan outo muutenkin, niin suotakoon se hänelle.


      • elikkä

        jätettiin kutsumatta ystäviä ja naapureita. Vieraslistaa piti rajoittaa ja tehtiin se vähän arveluttavalla tavalla. Kadutti jälkeenpäin kun huomasin, että olivat loukkaantuneet. Ja kyse oli 3 perheestä, joita ei kutsuttu, eli ei nuo tilaa olis paljoa vieneet. Ja siks justiin loukkaantuivat kun kutsuttiin kyliltä 1 ns "parempi" perhe. Olis pitänyt jättää sekin sitten pois.

        Asiasta on nyt 2 vuotta ja vähän oli kireät välit häiden jälkeen. Ei oo asiasta puhuttu koskaan, vaikka olis melkein ollut meiltä anteeksipyynnön paikka.


    • Saana79

      Itse olen ensi kesän morsian. Asiat sovittiin miehen kanssa jo ajat sitten niin, että sukulaisia ei kutsuta häihin. Ainoastaan omat vanhemmat ja sisarukset sekä elossa olevat isovanhemmat ovat tervetulleita.
      Hääväki koostuu vain ja ainoastaan hyvistä ystävistä ja kavereista, joiden kanssa pidetään aktiivisesti yhteyttä. Juuri siksi, etten tahdo "ventovieraita" sukulaisia juhlimaan minun rakkauttani.

      Sanomista tulee, kun kutsut lähtevät, mutta kestän sen. Minun hääni, kutsun ketä huvittaa.

    • talleen - - -

      kutsuin ne jotka olivat vuoden sisalla olleet yhteydessa minuun, seka omat kaverit.

    • Maatteri

      Meillä veti miehen puolen suku ja tarkemmin täältä miehen äidin puolen suku herneen nenään. Kukaan sieltä kutsutuista ei tullut häihin. Syy, kun kaikkia serkkuja ei kutsuttu. Ja syy miksi ei kutsuttu: iso suku, keskikokoiset häät.

      Eli minulla on serkkuja alle 20, he kutsuttiin kaikki, koska ovat minulle läheisiä. Miehellä on serkkuja n 80, ei ole edes nähnyt kaikkia, sieltä kutsuttiin läheisimmät ja tietysti sedät ja tädit. Miehen sukua paikalla enemmän oli, kun appiukon puoli saapui paikalle mutta ei anopin.

      Häiden jälkeen lähetin kaikille saapumatta jääneille nätin kortin, jossa luki suunnilleen mallilla: oli kivat juhlat, sääli, ettette päässeet saapumaan... kiusa se on pienikin kiusa.

      No,

    • erkpa

      Olisitte menneet salaa naimisiin häiden pitämisellä julkisesti ei ole mitään tekemistä avioliiton onnen ja keston kanssa ja se on henkilökohtainen valinta, ei muiden.

    • heebo

      Tee niin kuin serkkuni teki, että ilmoitat vanhemmillesi 4 tuntia ennen häiden alkua menevänne naimisiin ettekä kutsu ketään muita.

      • Procula

        Erään tunnetun taiteilijan tytär ja sulho menivät avioon ilmoittamatta edes vanhemmilleen, jotka saivat lukea uutisen Seiska-lehdestä. Oli oikein tasaapuolinen tapa kaikkia kohtaan.


      • kokemusta on
        Procula kirjoitti:

        Erään tunnetun taiteilijan tytär ja sulho menivät avioon ilmoittamatta edes vanhemmilleen, jotka saivat lukea uutisen Seiska-lehdestä. Oli oikein tasaapuolinen tapa kaikkia kohtaan.

        Meidän häistä ei tiennyt etukäteen ketään. Paikalla oli vain pappi, kanttori ja joku kirkon henkilö todistamassa tapahtumaa.
        Oltiin oltu yhdessä 16 vuotta ennen häitä ja mun suku odotti ku kuuta nousevaa, koska pääsevät tanssimaan meidän häitä.
        Seuraavan päivän lehteen laitettiin ilmotus tapahtuneesta. Vanhemmille ilmotettiin pari tuntia toimituksen jälkeen tapahtuneesta etteivät ole "hoo moilasina" jos joku sukulainen seuraavana päivänä soittelee ja ihmettelee.

        Oli meille oikee ratkasu, ei ole kaduttu jälkeenpäin. Päivä oli oikeesti meidän


    • susipari

      just kun pitää kutsua kaiken maailman mykät tuijottajat,otsa kurtussa marisemaan ja arvostelemaan järjestelyä.Hirveä Stressi ja paniikkihössötys ja pitää ottaa velkaa mokoman päivän takia.

    • peru

      typerien sukulaisämmien takia ei kannata häitä peruja! pää pystyssä vaan vihille, ne ovat sinun hääsi, eivät sukulaistesi! =)!

    • Anonyymi

      Älkää nyt hyvät ihmiset loukkaantuko häiden takia. Kaikkeen syynsä. Raha painaa monilla ja ovat vaan tyytyväisiä, jos jotkut jättää tulematta. Kaikki eivät toki noinkaan ajattele. Pääasia, että tulevat hetkä pääsevät ja loput ei tuu. En loukkaantuisi ainakaan itse. Jos se vastaaminen hääkutsuun on niin vaikeeta niin ei tartte tulla. Siinä se. Mun kaaso kun meni naimisiin niin hänen eräs "ystävänsä" (entinen nykyään) katkaisi välit siksi, kun hänet kutsuttiin. Kutsustakin voi loukkaantua ilmeisesti. Vastasi kuulemma ettei aio tulla ja katkaisi välit. Siinä kohtaa miettii, että okei no tää oli se aika katkaista teennäinen ystävyys. Täysin ilman mitään selitystä hävitään ja katkastaan välit. Hei mahtavaa. Ehkä tää loukkaantuja sitten ei vaan ollu saanu aiemmin sanottua, että haluaa katkaista välit. Onhan se todella tunteetonta tehdä se häiden alla. Tahalleen siis loukata morsianta joka muutenkin stressaa. Häissä johon tulee vieraita on aina järjesteltävää ja ne voivat olla raskaat järjestää vaikka tulisi vain 20 henkeä. Voi tulla peruutusta, siirtoa, sairastumista ja muuta sekoilua. Kaikilla ihmisillä ei ole empatiakykyä.

      Paskapäät voi jättää omaan arvoonsa. Jos joku valittaa niin jääkööt kotiin. Jokanen tekee ittensä näköset juhlat ja mielistelyt voi jättää pois omasta kalenterista. Te juhlitte teitä, ette vieraita. Se on parin juhla ja muidenkin pitäisi iloita teitä ja juhlia. Kamalia ihmisiä tuollaiset.

      Vanha viesti aplta, mutta hääsesongin aikaan ajankohtainen..

      • Anonyymi

        Aloitus ei ole todellinen, jokin siinä falskaa pahasti. 50 hengen hääjuhla ei ole pieni tilaisuus. Ei ole paljon tekemisissä eikä tunne olevansa läheinen sukulaistensa kanssa, mutta saa kuitenkin heistä kasaan 90 henkilöä, jotka tahtoo kutsua.

        Ihmisten juhlat epäonnistuvat hyvin usein siksi, että jo lähtökohtaisesti ei ole osattu ajatella ja suunnitella juttua valmiiksi ja kaikkia asiaan kuuluvia senssejä selviksi. Nykyään juhlien suunnitteluun saa ammattiapua ja jos sitä ei halua, voi itse edes kurkata vaikka Käytöksen kultaista kirjaa. Hyvässä kutsussa yksilöidään, ketä sillä tarkoitetaan, esimerkiksi. - Nm. Juhlafriikki


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe