Nykyään ylistetään paljon. Menneinä vuosikymmeninä ei ollut lähimaillakaan, kun eivät kuulemani mukaan osanneet ollenkaan ylistää. Olivat siis isämme ja äitimme epäuskoisia lurjuksia kun eivät ylistäneet. Oli herätystä ja Jumala toimi mahtavalla tavalla.
Raamatussa ei kuvailla missään kohden, minkälaista ylistyksen tulee olla. Ylistys on kunnian antamista Jumalalle, ja on aivan samantekevää annetaanko kunnia Jumalalle istualteen, polviltaan, tai seisten. Raamattu sanoo, että saastaisilta huulilta lähtevä ylistys on kauhistus Jumalan silmissä. Siksipä suurin osa nykuyisestä ylistyksestä on vain oman huonon omatunnon rauhoittelua ja kauhistus Jumalalle, koska uskovaiset elävät synnissä ja luopumuksessa. Luopuneella ihmisellä ei ole mitään syytä iloita ja riemuita, saati sitten antaa kunniaa Jumalalle. Ylistys langenneessa tilassa on itseasiassa uskomatonta valhetta ja petosta. Jumalan Pyhää Henkeä ei voi "veivata" ihmisen ylle ylistyksen avulla. Pyhä Henki annetaan niille, jotka Häntä tottelevat. Näin Raamattu sanoo. Jumala haluaa aina tottelevaisuutta enemmän kuin uhria. Tämäkin on Raamatun sana.
Okkultistit ovat kautta aikojen mananneet henkiä rytmisellä laululla ja soitolla. Katolisesta kirkosta lähtenyt ylistysbuumi onkin saatanan ase seurakunnassa, ja itseasiassa okkultististen Jesuiittojen masinoimaa eksytystä. Lopeta siis turha ylisteleminen, jos sinulla ei ole mitään syytä ylistää. Jos tahraat koko ajan hääpukuasi maailman likalammikoissa ja myyt esikoisoikeuttasi turhuuden markkinoilla, ei sinun tarvitse ylistää. Tee ensin parannus synneistäsi ja palaa Isän luokse.
Jumala itkee seurakunna nykyisen tilan tähden. Olen siitä varma.
Suurin osa "ylistyksestä" syntiä
26
781
Vastaukset
Karitsan hääaterialle: Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka pelkäätte häntä, sekä pienet että suuret! Ilm.19:5
Ylistäminen on Jumalan Sanan mukaista, turha sitä on vastustaa. On eräs persoona, joka ei enää siitä pidä, kun tuli heitetyksi pois ylistyksenjohtajan tehtävästä. Ei anneta sen häiritä sydämen ylistystä!- ...
sydämen ylistystä! Nykyisellä ylistyksellä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Eihän joku tietty musiikkityyli voi olla sitä ainoaa oikeaa ylistystä.
- Pertus
... kirjoitti:
sydämen ylistystä! Nykyisellä ylistyksellä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Eihän joku tietty musiikkityyli voi olla sitä ainoaa oikeaa ylistystä.
Nykyaikana on juuri sitä sydämen ylistystä mitä niin paljon vastustetaan koska siinä ylistetään Jumalaa. Amen
- paikanetsijä
"Okkultistit ovat kautta aikojen mananneet henkiä rytmisellä laululla ja soitolla. Katolisesta kirkosta lähtenyt ylistysbuumi onkin saatanan ase seurakunnassa, ja itseasiassa okkultististen Jesuiittojen masinoimaa eksytystä."
- tosi hyvä kannanotto - olen joskus ihmetellyt ylistyskokouksessa,että mitä eroa tällä on okkultismiin .. meno on hyvin samannäköistä- ............
Ylistäminen on myös hyvin ihmiskeskeistä:
MINÄ ylistän, MINÄ korotan, MINÄ laulan. ME ylistämme. ME korotamme. Jne.
Valitsepa muutama satunnainen ylistyslaulu ja huomaat, että subjekti on niissä lähes aina MINÄ (tai ME). Tosiasiassa seurakunnan tulisi kuunnella, mitä Jumala sanoo sanassaan ja mitä HÄN tekee, eikä vain valikoidusti toistella yhtä tai kahta jaetta.
Se että ns. hengelliset tilaisuudet aloitetaan ylistämisellä on jo seikka, josta pitäisi tajuta, että jotain on pielessä. Seurakunnan kokoontumisen pitää alkaa syntien tunnustamisella, sillä kukaan ei voi väittää, ettei olisi tehnyt syntiä.
Ylistyskokouksista on tullut uskovaisten kapakoita ja discoja, joissa bailataan kuin mitään syntiä ei olisikaan, ikään kuin voisimme olla yhteydessä Jumalaan suoraan, kunhan olemme jossain fiiliksessä. - mrxx
............ kirjoitti:
Valitsepa muutama satunnainen ylistyslaulu ja huomaat, että subjekti on niissä lähes aina MINÄ (tai ME). Tosiasiassa seurakunnan tulisi kuunnella, mitä Jumala sanoo sanassaan ja mitä HÄN tekee, eikä vain valikoidusti toistella yhtä tai kahta jaetta.
Se että ns. hengelliset tilaisuudet aloitetaan ylistämisellä on jo seikka, josta pitäisi tajuta, että jotain on pielessä. Seurakunnan kokoontumisen pitää alkaa syntien tunnustamisella, sillä kukaan ei voi väittää, ettei olisi tehnyt syntiä.
Ylistyskokouksista on tullut uskovaisten kapakoita ja discoja, joissa bailataan kuin mitään syntiä ei olisikaan, ikään kuin voisimme olla yhteydessä Jumalaan suoraan, kunhan olemme jossain fiiliksessä.Mieleen tulee vain esimerkkejä lauluista missä painotetaan juuri Jumalaa.
Koroitan SINUA, palvon SINUA, SINÄ voit vapauttaa synneistä, ei vertaistasi ole yms.
Valitsin satunnaisesti ja tulos oli tuo. Asiat varmaankin on niin kuin ne halutaan nähdä. Jos alkuun ajattelee hyvin tuomitsevasti ihmisistä jotka ylistävät, niin tulos voi olla tuo. - ............
mrxx kirjoitti:
Mieleen tulee vain esimerkkejä lauluista missä painotetaan juuri Jumalaa.
Koroitan SINUA, palvon SINUA, SINÄ voit vapauttaa synneistä, ei vertaistasi ole yms.
Valitsin satunnaisesti ja tulos oli tuo. Asiat varmaankin on niin kuin ne halutaan nähdä. Jos alkuun ajattelee hyvin tuomitsevasti ihmisistä jotka ylistävät, niin tulos voi olla tuo.Kahdessa esimerkissä kolmesta, jotka mainitsit, on subjetina MINÄ ja Jumala on objekti. Jumalan näkeminen objektina on tyypillistä ylistyslauluille, joita nykyään suositaan.
Tämä ei ole mikään oma keksintöni. Selaa läpi joku ylistyslauluvihkonen, niin huomaat. Vertaa lauluja niihin, joita kristikunta on laulanut tätä ennen vuosisatojen ajan, niin huomaat ne aika köyhiksi sanoituksiltaa.
Toinen piirre on se, että toistellaan loputtomiin joitakin sanoja. Jumala ei tarvitse tällaista ylistystä, jonka tarkoituksena on vain ylistäjän suoggeroiminen fiiliksiin. - paikanetsijä
............ kirjoitti:
Kahdessa esimerkissä kolmesta, jotka mainitsit, on subjetina MINÄ ja Jumala on objekti. Jumalan näkeminen objektina on tyypillistä ylistyslauluille, joita nykyään suositaan.
Tämä ei ole mikään oma keksintöni. Selaa läpi joku ylistyslauluvihkonen, niin huomaat. Vertaa lauluja niihin, joita kristikunta on laulanut tätä ennen vuosisatojen ajan, niin huomaat ne aika köyhiksi sanoituksiltaa.
Toinen piirre on se, että toistellaan loputtomiin joitakin sanoja. Jumala ei tarvitse tällaista ylistystä, jonka tarkoituksena on vain ylistäjän suoggeroiminen fiiliksiin.jos ylistyslaulussa kehutaan; koroitamme Henkeä, koroitamme Jumalaa, Koroitamme Jumalan kunniaa..
saak kyssyy, MITEN pieni hiekanhippu korottaa Luojansa kunniaa!? - joskus olen itse kokenut syvää häpeää Jumalan edessä kun on just laulettu jotain Jumalan korottamista kun olen syvästi kokenut,etten MINÄ kykene mitään korottamaan...kaikkea muuta! - ...
pitää paikkansa, että okkultistiset menot ovat melkein yksi yhteen joidenkin ylistyskokousten kanssa. Älä kuitenkaan heitä lasta pesuveden mukana... Sinäkin tarvitset Jumalaa, vaikka ylistys nykymuodossa onkin aika pitkälti demonista.
- ...
............ kirjoitti:
Ylistyskokouksista on tullut uskovaisten kapakoita ja discoja, joissa bailataan kuin mitään syntiä ei olisikaan, ikään kuin voisimme olla yhteydessä Jumalaan suoraan, kunhan olemme jossain fiiliksessä.Ymmärrän kyllä niitä uskonveljiäni ja sisariani, jotka lankeavat ylistelyyn. Monesti uskovan elämä on niin vaikeaa tunnetasolla, että sitä kaipaa jotain "laillista" viihdykettä.
Sielunelämämme kaipaa myös virvoitusta, ja kahta enemmän se kaipaa sitä silloin, kun on vaikeaa henkisesti. Harmi, että monet eivät enää tiedä, mitä Jumalan kohtaaminen voi merkitä ihmisen psyykeen kannalta. Jumala parantaa myös sisäiset haavat. - Pertus
Tuossa kirjoittaja korottaa jostain syystä paholaista yli Herramme Jeesuksen. Siellä missä Herran Henki on niin siellä ei pahan voimat viihdy. Näin se nyt vaan on. Julistakaamme Jeesusta eikä paholaista.
- Pertus
............ kirjoitti:
Ylistyskokouksista on tullut uskovaisten kapakoita ja discoja, joissa bailataan kuin mitään syntiä ei olisikaan, ikään kuin voisimme olla yhteydessä Jumalaan suoraan, kunhan olemme jossain fiiliksessä.Kukas muu sitä ylistää jossen - - minä !! Sinä et varmaankaan ylistä ja kiitä Jumalaa muuta kuin niillä ehdoilla jotka se SUURI SINÄ määräät. Et sinä voi olla kaiken mitta - ei pidä korottaa itseään kaiken yläpuolelle ja sieltä käsin arvioida kenen ylistys on oikeaa ja kenen väärää.
- Pertus
............ kirjoitti:
Kahdessa esimerkissä kolmesta, jotka mainitsit, on subjetina MINÄ ja Jumala on objekti. Jumalan näkeminen objektina on tyypillistä ylistyslauluille, joita nykyään suositaan.
Toinen piirre on se, että toistellaan loputtomiin joitakin sanoja. Jumala ei tarvitse tällaista ylistystä, jonka tarkoituksena on vain ylistäjän suoggeroiminen fiiliksiin.Luot näköjään suuressa suuruudessasi sääntöjä miten kunkin tulee ylistää.
Jokatapauksessa on selvää, että siinä juuri pelastettu ihminen suuressa nöyryydessään ylistää suurta ja armahtavaa Jumalaa eikä tätä asetelmaa tule muuttaa. Paholainen yritti sitä jo kerran eikä sinun nyt tässä tarvitse enää samaa yrittää. - Pertus
paikanetsijä kirjoitti:
jos ylistyslaulussa kehutaan; koroitamme Henkeä, koroitamme Jumalaa, Koroitamme Jumalan kunniaa..
saak kyssyy, MITEN pieni hiekanhippu korottaa Luojansa kunniaa!? - joskus olen itse kokenut syvää häpeää Jumalan edessä kun on just laulettu jotain Jumalan korottamista kun olen syvästi kokenut,etten MINÄ kykene mitään korottamaan...kaikkea muuta!Armahdettu pieni ihminen siinä koroittaa Jumalaa yli kaiken sen mitä itse on.
Luulen että juuri tästä nöyryydestä johtuu se kun tätä ylistystä ja Jumalan kiittämistä niin suuresti vihataan. Vihaajat eivät haluaisi että Jumala on ihmisten mielessä koroitettuna yli kaiken olevaisen - Kaikkivaltiaan tasolle. Amen - Pertus
... kirjoitti:
pitää paikkansa, että okkultistiset menot ovat melkein yksi yhteen joidenkin ylistyskokousten kanssa. Älä kuitenkaan heitä lasta pesuveden mukana... Sinäkin tarvitset Jumalaa, vaikka ylistys nykymuodossa onkin aika pitkälti demonista.
Tässä turhaan nyt taas kerran koroitetaan demoneja. Kun kiittää ketä tahansa niin kiittämisessä ja ylistämisessä ei ole mitään demonista, sillä se on suuresti raamatullista. Lukekaas vaan kuinka paljon siellä puhutaan kiittämisestä ja ylistämisestä ja Jumalan palvomisesta, niin ymmärrätte kyllä heti miksi paholainen niin paljon vihaa ylistämistä.
- mrxx
..et jotkut ovat niin vastahankaisia vastarannan kiiskejä siksi koska haluavat pysyä vanhassa ja tuntevat sen turvalliseksi.
Oletko ajatellut että isämme ja äitimmekin ja isovanhemmatkin olivat aikanaan uusi ja erilainen sukupolvi kristityissä kuin edeltäjänsä. Varmasti silloinkin oli kauhistelua ja ylilyöntejä myös millä koitettiin perustella uusien tuulten eksytys. Mutta tosiasia on, ettei Jumala kulje samoja uomia pitkin vaan hakeutuu aina uusiin. Uskon et usein monet herätysliikkeetkin tarvitsevat uudistusta, jotta pysyisivät siinä kutsumuksessaan, mutta osa ei halua huomata sitä vaan pitää kiinni vain vanhasta ja siitä mikä oli hyvää joskus puol vuosisataa takaperin.
Ja mitä tiedän niin ylistäminen ei ainakaan mulle ole mitenkään helppo homma jos vähänkin tuntuu ettei ole kaikki hengellisesti kohdallaan ja tuntuu, ettei ole syntejään vienyt ristin juurelle. Tunnen ihmisiä jotka palavasti tuovat elämässään esiin Kristusta, vaikka kumma kyllä veisaavat ns. ylistyslauluja.usko- väkevyytemme
Ymmärrän niin, että Jumala haluaa pukea tämän aikakuden kristityt iloon ja ylistykseen Kristuksen suorittaman sovitustyön johdosta ja ikäänkuin sen suojaan. Me tarvitsemme voimaa ja lohdutusta tämän ajan kiusausten keskellä, joka on niin äärettömän helposti tarjolla ja lähellä meitä jokaista. Puhumattakaan tulevan maailman ajasta. Pureutuminen Raamatun sanan lukemiseen, rukouselämään ja henkilökohtaiseen todistamiseen antaa pohjan ja sisällön uskonelämään. Niin monet kerrat ahdistunut rukous on muuttunut kiitokseksi ja ylistykseksi Pyhän Hengen antaessa lohduttavaa hoitoa Jumalan kasvojen edessä!
Monet Psalmit ovat täynnä Jumalan ylistystä, soittamista ja laulamista. "Minä mieletön, kadehdin toista, kunnes Herra näytti minulle erheeni. Kieleni ylistykseen kääntyköön". Vapaasti tulkiten erästä psalmia, mikä itsellenikin toi vapauden kateuden synnistä sillä kertaa. Olkoon Ilo Herrassa meidänkin väkevyytemme, kuten Raamatun ohje kuului muinaisille kristityille...niin ja myös meille. - paikanetsijä
väkevyytemme kirjoitti:
Ymmärrän niin, että Jumala haluaa pukea tämän aikakuden kristityt iloon ja ylistykseen Kristuksen suorittaman sovitustyön johdosta ja ikäänkuin sen suojaan. Me tarvitsemme voimaa ja lohdutusta tämän ajan kiusausten keskellä, joka on niin äärettömän helposti tarjolla ja lähellä meitä jokaista. Puhumattakaan tulevan maailman ajasta. Pureutuminen Raamatun sanan lukemiseen, rukouselämään ja henkilökohtaiseen todistamiseen antaa pohjan ja sisällön uskonelämään. Niin monet kerrat ahdistunut rukous on muuttunut kiitokseksi ja ylistykseksi Pyhän Hengen antaessa lohduttavaa hoitoa Jumalan kasvojen edessä!
Monet Psalmit ovat täynnä Jumalan ylistystä, soittamista ja laulamista. "Minä mieletön, kadehdin toista, kunnes Herra näytti minulle erheeni. Kieleni ylistykseen kääntyköön". Vapaasti tulkiten erästä psalmia, mikä itsellenikin toi vapauden kateuden synnistä sillä kertaa. Olkoon Ilo Herrassa meidänkin väkevyytemme, kuten Raamatun ohje kuului muinaisille kristityille...niin ja myös meille."Niin monet kerrat ahdistunut rukous on muuttunut kiitokseksi ja ylistykseksi Pyhän Hengen antaessa lohduttavaa hoitoa Jumalan kasvojen edessä!"
Näin on minullekin tapahtunut monet kerrat.Joskus Jumalan poissaolo on kääntynyt suunnattomaksi ylistykseksi kun yhtäkkiä ymmärsin Jumalan olevan poissa omaksi parhaaksemme.Sillä jos hän olisi jossakin hän ei voisi olla kaikkialla. - ...
väkevyytemme kirjoitti:
Monet Psalmit ovat täynnä Jumalan ylistystä, soittamista ja laulamista. "Minä mieletön, kadehdin toista, kunnes Herra näytti minulle erheeni. Kieleni ylistykseen kääntyköön". Vapaasti tulkiten erästä psalmia, mikä itsellenikin toi vapauden kateuden synnistä sillä kertaa. Olkoon Ilo Herrassa meidänkin väkevyytemme, kuten Raamatun ohje kuului muinaisille kristityille...niin ja myös meille.vaan iloa lihassa ja eksyttävissä hengissä. Tottaklai Jumala haluaa antaa meille voimaa ja lohdutusta, mutta vain itsellensä kuolemisen kautta. Ilo Herrassa on iloa Herrassa. Synnissä ja paatumuksessa elävä ei ole Herrassa.
- Pertus
... kirjoitti:
vaan iloa lihassa ja eksyttävissä hengissä. Tottaklai Jumala haluaa antaa meille voimaa ja lohdutusta, mutta vain itsellensä kuolemisen kautta. Ilo Herrassa on iloa Herrassa. Synnissä ja paatumuksessa elävä ei ole Herrassa.
Sinäkö sitten määräät mikä on ylistelyä ja mikä on ylistystä.
Minusta molemmat ovat ihan ok. JOs joku haluaa vihassaan loukata lähimmäistään kutsumalla ylistystä niin ylistelyksi, niin tämä ei sen ongelma joka kokee tarvetta ja halua ylistää ja kiittää Jumalaa. - paikanetsijä
Pertus kirjoitti:
Sinäkö sitten määräät mikä on ylistelyä ja mikä on ylistystä.
Minusta molemmat ovat ihan ok. JOs joku haluaa vihassaan loukata lähimmäistään kutsumalla ylistystä niin ylistelyksi, niin tämä ei sen ongelma joka kokee tarvetta ja halua ylistää ja kiittää Jumalaa.kumpaa se on - mutta mikä on koko jutun päämäärä..saada lisäpisteitä taivasta varten!?..vai tosilta uskovilta!? muut saavat nähdä kuinka hyviä ja kunnollisia uskovia tässä ollaan...
tai jotain fantasiakokemusta ehkä etsitään
- todé
siis synnissä elävät ovat niitä seisaallaan ylistäjiä ja sinä, joka perisuomalaisten oppien mukaan tanakasti penkissä istuen lausut sen "kiitos "Jeesus", olet toista maata? sinulle on annettu Pyhä Henki, kun tottelet?
tottelet siis mitä?- ...
helluntailaisuus on sitä, että rillutellaan mahdollisimman paljon. Olet juuri sen perisuomalaisuuden orja. Kristus on kutsunut sinutkin Jumalan lasten vapauteen. Ei sinun tarvitse ylistää. Ole vapaa.
- Jumalan Henki
... kirjoitti:
helluntailaisuus on sitä, että rillutellaan mahdollisimman paljon. Olet juuri sen perisuomalaisuuden orja. Kristus on kutsunut sinutkin Jumalan lasten vapauteen. Ei sinun tarvitse ylistää. Ole vapaa.
laittaa joskus ylistämään yksin kotona ollessa. kyllä minäkin ajattelen, että ylistystä korostetaan liikaa nykyään. kun Jumalan Sanan pitäisi olla ensisijalla kokouksissa. ja Herra saisi sen kautta puhua ihmisten sydämille ja saisi aikaan parannuksen tekoa ihmisissä. mutta itselläni ainakin joskus yksin ollessa Pyhä Henki täyttää minut joskus niin, että kiitän ja ylistän Herraani Jeesusta. mutta kokouksista kaipaan itse ainakin sitä, että Herra saisi puhua siellä minulle ja näyttää missä asioissa minun olisi muututtava; mitä on siis pielessä Herran mielestä elämässäni, asenteissani ja ajattelutavoissani.
- ettei
se, että missä asennossa ylistät ratkaise. vaan sydämesi tila Herran edessä. koen ainakin itse ainakin suurta ristiriitaa, jos tiedän elämässäni on jotain poislaitettavaa ja yrittäisin sitten ylistää. poislaitettavat asiat eivät välttämättä ole tekoja. ylistystä ei tulisi ylikorostaa Jumalan Sana kustannuksella. eikä usko tulisi olla kokemusten ja tuntemusten hakemista. vaan sydämen kääntymystä Herran puoleen joka asiassa. silloin kun sydän on puhdas, voi Herraa ylistää, mutta tärkeätä olisi, että se ylistys lähtisi sydämestä. ylistys ei ole välttämättä ylistyslauluja vaan sydämestä lähtevää kiitosta ja ylistystä Herran puoleen.
- msu
Aivan ei tavalla ylistää ole merkitystä...
Minun vanhempani ovat ylistäneet kyllä, kasarihenkisesti "joka janoaa"...ja mitä se muuta oli kitarat ja laulu, kuin ylistämistä...
Ylistäminen ei todellakaan ole uusi juttu...
Mutta mun mielestä meidän pitäis jokaisen miettiä mitä ihmettä se oikein on!?! Ennenkuin teen siitä kivan tavan "riehua ja pitää hauskaa" tai "fiilistellä ja svengailla..."
Minulle ylistyshetki on sitä että astun Herran kasvojen eteen ja sanon tai laulan ylistyslauluin mitä ajattelen minun Herrastani ja Jumalastani, joka on ansainnut minun ylistykseni sillä Hän on sen arvoinen...
Sen arvoinen että olen valmis palvomaan ja kertomaan Hänelle ja samalla kaikille pahuuden voimille, kuka on todellinen Herra.
Ylistäminen on kiitosta, kiitosta elämästä, uskosta..
Ylistäminen on taistelua, minä muistutan saatanalle kuka on todellinen Herra ja hän ei voi sietää ylistystä...
Ylistäminen on yhteyttä minä juttelen rakkaani kanssa...joo ja paljon paljon muuta..
Mutta minun pitää vain itse tietää mitä se on ennenkuin vain teen siitä muotomenon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292855- 1091132
- 58931
- 66895
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6887olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26867Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65824Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37820Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75754Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136749