Kokemuksia sukelluskouluttajista pääkaupunkiseudulla

DMZ

Hei!

Kävin OWD-kurssin Helsinkiläisessä firmassa,
mutta palvelu sekä kurssin laatu oli mielestäni
surkeaa. Tuntui, että oppilaista ei välitetä
ja että oppilaita hoputettiin. Varusteiden
hankinnassa ei liiemmin autettu...

Suunnitelmissa on mahdollisesti käydä
täydentäviä kursseja, mutta en todellakaan
tuonne samaan mene.

Kokemuksia, suosituksia? Missä kävit kurssin, mitä pidit?

22

5893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juha

      moi.kävin keväällä kurssin espoossa dyykissä,meillä koulutus oli hyvä ja käytiin huolellisesti kaikki asiat läpi.itse olin tyytyväinen.

      • dyykki.com

        Itse kävin PADI OWD:n dyykki.com:ssa, ja AOWD:n taas tein erillisinä "Adventure Dive" sukelluksina siellä sun täällä.

        Kyllä dyykki.com:in touhu oli kaikkein ammattimaisinta noin koulutusmielessä, mitä olen tähän asti Suomessa nähnyt. Siellä oli koko ajan täysin turvallinen tunne veden alla, ja kaikki harjoitukset tehtiin ja vaadittiin tehtäväksi niinkuin ne kuuluu. Eikä ollut niin kauhea kiire ja hoppu.

        Monessa muussa paikassa touhu on välillä ihan älytöntä häröilyä, kurssit ei tosiaankaan mene PADI kirjojen mukaan ja harjoitukset tehdään ihan "juosten kusten", ja et välttämättä opikaan niitä taitoja joita piti oppia. Eikä aina tunnu siltä että sinun turvallisuutesi oppilaana olisi kouluttajan ykkösprioriteetilla.
        Jotkin firmat tuntuvat siltä että ei ne mitään PADI-keskuksia ole, sen P-kirjaimen voisi jättää pois, eli ADI-keskuksia ne on :-)

        AOWD-sukelluksiin voisin kyllä myös suositella Hanko Divingin eli Tomme Westerbergin palveluita. Tommen veneretket Hangon satamasta on esimerkillisen hyvin organisoituja ja hänen veneestään tosi kiva sukeltaa.

        AOWD:n osalta itse suosittelisin että sen tekee vähitellen yksi sukellus kerrallaan, eikä yhdellä kertarysäyksellä. Asiaa on niin paljon että kaikki ei mahdu päähän kerralla. Suomessa kannattaa AOWD:hen tehdä pakollisen syväsukelluksen ja VA-suunnistuksen lisäksi seuraavat:
        - etsintä ja nosto
        - nosteenhallinta
        - yösukellus
        - kuivapuku


      • No juu...
        dyykki.com kirjoitti:

        Itse kävin PADI OWD:n dyykki.com:ssa, ja AOWD:n taas tein erillisinä "Adventure Dive" sukelluksina siellä sun täällä.

        Kyllä dyykki.com:in touhu oli kaikkein ammattimaisinta noin koulutusmielessä, mitä olen tähän asti Suomessa nähnyt. Siellä oli koko ajan täysin turvallinen tunne veden alla, ja kaikki harjoitukset tehtiin ja vaadittiin tehtäväksi niinkuin ne kuuluu. Eikä ollut niin kauhea kiire ja hoppu.

        Monessa muussa paikassa touhu on välillä ihan älytöntä häröilyä, kurssit ei tosiaankaan mene PADI kirjojen mukaan ja harjoitukset tehdään ihan "juosten kusten", ja et välttämättä opikaan niitä taitoja joita piti oppia. Eikä aina tunnu siltä että sinun turvallisuutesi oppilaana olisi kouluttajan ykkösprioriteetilla.
        Jotkin firmat tuntuvat siltä että ei ne mitään PADI-keskuksia ole, sen P-kirjaimen voisi jättää pois, eli ADI-keskuksia ne on :-)

        AOWD-sukelluksiin voisin kyllä myös suositella Hanko Divingin eli Tomme Westerbergin palveluita. Tommen veneretket Hangon satamasta on esimerkillisen hyvin organisoituja ja hänen veneestään tosi kiva sukeltaa.

        AOWD:n osalta itse suosittelisin että sen tekee vähitellen yksi sukellus kerrallaan, eikä yhdellä kertarysäyksellä. Asiaa on niin paljon että kaikki ei mahdu päähän kerralla. Suomessa kannattaa AOWD:hen tehdä pakollisen syväsukelluksen ja VA-suunnistuksen lisäksi seuraavat:
        - etsintä ja nosto
        - nosteenhallinta
        - yösukellus
        - kuivapuku

        Noh, ei tosiaan ammattimielessä voi kovasti haukkua. Kyllähän ne pojat tietää mistä puhuu. Toisen kaverin käytös oli vaan sellaista että jäi koko harrastus joksikin aikaa kurssin jälkeen...
        Mutta onhan niitä vesiä, seuroja ja kursseja muuallakin jos naama ei miellytä.


      • remelit
        dyykki.com kirjoitti:

        Itse kävin PADI OWD:n dyykki.com:ssa, ja AOWD:n taas tein erillisinä "Adventure Dive" sukelluksina siellä sun täällä.

        Kyllä dyykki.com:in touhu oli kaikkein ammattimaisinta noin koulutusmielessä, mitä olen tähän asti Suomessa nähnyt. Siellä oli koko ajan täysin turvallinen tunne veden alla, ja kaikki harjoitukset tehtiin ja vaadittiin tehtäväksi niinkuin ne kuuluu. Eikä ollut niin kauhea kiire ja hoppu.

        Monessa muussa paikassa touhu on välillä ihan älytöntä häröilyä, kurssit ei tosiaankaan mene PADI kirjojen mukaan ja harjoitukset tehdään ihan "juosten kusten", ja et välttämättä opikaan niitä taitoja joita piti oppia. Eikä aina tunnu siltä että sinun turvallisuutesi oppilaana olisi kouluttajan ykkösprioriteetilla.
        Jotkin firmat tuntuvat siltä että ei ne mitään PADI-keskuksia ole, sen P-kirjaimen voisi jättää pois, eli ADI-keskuksia ne on :-)

        AOWD-sukelluksiin voisin kyllä myös suositella Hanko Divingin eli Tomme Westerbergin palveluita. Tommen veneretket Hangon satamasta on esimerkillisen hyvin organisoituja ja hänen veneestään tosi kiva sukeltaa.

        AOWD:n osalta itse suosittelisin että sen tekee vähitellen yksi sukellus kerrallaan, eikä yhdellä kertarysäyksellä. Asiaa on niin paljon että kaikki ei mahdu päähän kerralla. Suomessa kannattaa AOWD:hen tehdä pakollisen syväsukelluksen ja VA-suunnistuksen lisäksi seuraavat:
        - etsintä ja nosto
        - nosteenhallinta
        - yösukellus
        - kuivapuku

        Itse olen vuokrannut kyseisestä liikkeestä sukellusvarusteet itselleni sekä kavereilleni. Vuokra/koulutuslaitteet olivat ala-arvoisessa kunnossa, josta kertoo mm. tankin kiinnittävän remmin jääminen käteen, puolitäydet tankit sekä läjä epäkuntoisia ja haljenneita remminpäitä.

        Palvelu oli kuitenkin ihan asiallista, mutta näistä vuokrakamoista jäi silloin paha maku suuhun.

        Itse olen käyttänyt nyt Helsingissä sijaitsevaa sukellusliikettä, mutta kovasti on "rahastamis"meiniki siellä. Tietty se on sukellusbisnestä, mutta jos asiakas tunkee rahaa firmaan reilusti yli 2000euroa, 4euron alennus märkkiksen kengistä on hieman nihkeä. :)


      • Dyykki
        No juu... kirjoitti:

        Noh, ei tosiaan ammattimielessä voi kovasti haukkua. Kyllähän ne pojat tietää mistä puhuu. Toisen kaverin käytös oli vaan sellaista että jäi koko harrastus joksikin aikaa kurssin jälkeen...
        Mutta onhan niitä vesiä, seuroja ja kursseja muuallakin jos naama ei miellytä.

        Samanlaisia kokemuksia dyykistä... melko ilkeääkin käytöstä ja harrastus meinasi jäädä kommenttien takia siihen. Lisäksi en voi sanoa että dyykin kanssa muutkaan asiat olisivat sujuneet. Vastausten saaminen oli yhtä tivaamista ja siltikään ei ollut ihan varma mitä missä ja milloin.

        EN SUOSITTELE


    • Tepi Pee

      Itselläni on ok kokemuksia Finnsuitista. Siellä kaikki on mennyt aina ihan mukavasti. Tuntuu että välitetään.

      EN SUOSITTELE: Divesystems.. tai nykyään on Sukeltajakoulu. Päätökseni on pitänyt ja pitää edelleen enkä varmasti koskaan tule käyttämään heidän palveluitaan.

    • Paula5_79

      Stardive.fi oli minun OWD sukelluskurssini vetäjä, oli tosi asiallinen kurssi! Kaikki asiat käytiin läpi kunnolla ja aikaa tuntui riittävän oppilaille.

      Kuuleman mukaan on noita muitakin hyviä Helsingissä, kannattaa tarkistaa mitä kurssin hinnalla saa, joskus esim. välineet tai kirjat ym. ei kuulu kurssin perushintaan ollenkaan. Näistä voi helposti tulla satasen lisämaksu.

      Tai sitten hinta pitää mutta huomaat kurssin aikana että kaikki tehdään liian nopeasti ja huolimattomasti.

      Kannattaa vertailla ja kysellä kouluttajilta suoraan miten kurssi tehdään ennen kuin maksat!

    • sukelluskurssi

      itse kävin samaisen kurssin, espoossa minulle jäi niin hyvä ja turvallinen olo
      sukeltamisea , että jatkan aowd kurssille
      samaisessa paikassa.

      minulle jopa sovitettiin varusteet , ennen altaaseen menoa ettei tule turhan , pieni/liijan suuri puku sekä kaikki muutkin varusteet siten ,että tulee hyvät ja mukavat käyttää
      eikä alettu tuputtaa , kallista !

      Kouluttajat ja apu kouluttajat olivit todella mukavia ja ymmärsivät , ja auttoivat eivätkä lynkanneet ketään .

      • lassokeke

        Minulle jäi espoon dyykistä todella hyvä maku. Kaverit oli ammattitaitoisia ja huumori lensi... lisäksi oli halvimpia mitä pks seudulla oli...


      • heitin padin roskiin
        lassokeke kirjoitti:

        Minulle jäi espoon dyykistä todella hyvä maku. Kaverit oli ammattitaitoisia ja huumori lensi... lisäksi oli halvimpia mitä pks seudulla oli...

        Hienoa, että löysit harrastuksen. On varmasti antoisa harrastus hyvässä porukassa.

        Itsellä jäi Dyykissä suoritetun kurssin jälkeen harrastus siihen. Aivan ala-arvoista käytöstä kouluttajilta. Ei jäänyt epäselväksi onko tervetullut niihin porukoihin.


    • Upponalle

      Ite kävin Vantaal sukekurssin Paten opissa ja täytyy kehua hyväksi sekä ammattitaitoiseksi

    • Pettynyt aloittelija

      Kävin Dyykissä OWD-kurssin ja avustavat opettajat olivat asiantuntevia ja mukavia, mutta kiire ja rahan takominen ilmeisesti sotkivat kuviot. Omistajan käytös avovesissä oppilaita kohtaan oli ala-arvoista. Jos et kerralla osaa asiaa, niin sai suoraa v***lua. Oppilasta ei kuunneltu vaan mentiin eteenpäin, vaikka olisit ollut pää kainalossa. En todellakaan suosittele niille ihmisille, jotka kaipaavat rauhallista ja tsemppaavaa opetusta!

      • 2. Pettynyt

        Kuulostaa siltä, että sama hermoherkkä omistaja on edelleen asialla. Itsellä oli myös yksi avustavista kouluttajista samoilla linjoilla. Ei voi kuin sääliä tämän firman ns. ammattilaisia jos pitää aikuisille ihmisille huutaa naama punaisena. Aivan käsittämättömän ala-arvoista toimintaa. Toivottavasti pettyneet asiakkaat aktivoituvat valitusten kanssa. Tiedän että sellaisia on ainakin suunniteltu muutamien pettyneiden asiakkaiden toimesta.
        En suosittele kenellekään tätä yritystä. Saattaa saada jonkun euron edullisemmin, mutta selvästi koulutuksen taso riippuu naamakertoimesta. Hyvääkin koulutusta ilmeisesti saa jos sattuu naama omistajaa miellyttämään sikäli kun jotkut saamaansa palvelua näilläkin palstoilla kehuu. Ei kannata ottaa sitä riskiä jos haluaa saada hyvän peruskoulutuksen ja jatkaa harrastusta hyvällä fiiliksellä.
        Yrittäjällä lienee oikeus valita asiakkaansa ja sen suhteen ei jäänyt ainakaan allekirjoittaneelle mitään epäselväksi tämän yrityksen kohdalla.


    • dsfasdf

      Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle jos jaksaa mennä niin Lahdessa on ew dive niminen firma, sieltä itse saanut owd:n ja pystyy kouluttamaan pidemmällekin.

    • sukeltaja1

      Moi,

      Kannattaa myös katsella seurojen tarjoamaa koulutusta. Peruskurssit alkavat piakkoin -> http://www.sukeltaja.fi

    • Surkeaa palvelua

      Suoritin Dyykissa OWD kurssin, ja halpaa ja hyvää ei näköjään saa!
      Kauhea kiire tuntuu tyypeillä olevan, ja asiakaspalvelu ei näytä kiinnostavan pätkän vertaa. Paikkaan on myöskin turha yrittää soittaa tai laittaa viestiä, kun ei kukaan vastaa koskaan. En suosittele kellekään.

      • Sontaa321

        Sama kokemus kuin yllä olevalla.

        AOWD kurssille ilmoittauduin mutta ei mitään vasteita puheluihin sms:iin tai sähköposteihin ilmoittautumisen jälkeen. Materiaalin jako olisi jo pitänyt olla, olin muualla, postitse lupasivat toimittaa mutta eipä ole kuulunut, edes laskua. ;)

        Tämän kyseisen firman lupaukset tuntuvat olevan aivan tyhjää.


      • V***tunut

        Älkää menkö!


    • Sakusammakko 889

      Suoritin owd:n ulkomailla kirkkaissa vesissä, ja shokki oli jonkinmoinen kun Suomeen tuli sukeltamaan. Suosin Suomessa käytyä kurssia siksi että se on huomattavasti haastavampaa; huonompi näkyvyys, kylmempi vesi ja sitämyöden enemmän painoa varusteista. Itse en pidä itseäni kovin hölmönä, mutta ensimmäiset 20sukellusta kavereiden kanssa oli kyllä turhaa kikkailua kun kukaan meistä ei ollut kokenut. Suosittelen AOWD kurssia melko heti jatkoksi owd:n jälkeen jotta saa sukelluksesta enemmän irti. Niin kuin edellä mainittu saa sukeltaa 30m joka riittää hyvin pitkälle. Jotkin osa-alueet ovat pakollisia, loput saa itse valita. Pakollisia muistelisin olevan se syväsukellus ja va-suunnistus, lisäksi kannattaa ottaa yösukellus (Suomessa yli 10m on kuin yöllä), kuivapuku jos vähääkään harkitsee sellaista vaikka kallis puku onkin (voi olla hengenvaarallinen ilman kunnon osaamista), tasapainonhallinta koska sen hallittua mahdollistaa oikean sukeltamisen isommallakin massalla ilman että tankki tyhjenee nopeasti.

      Olen sittemmin kouluttautunut ammattisukeltajaksi ja työskennellyt PADI-sukelluksen parissa myös ulkomailla.
      Omat kokemukset dyykistä ovat kyllä hyviä. Sieltä lainasin joskus itselleni ja kavereille sukellusvarusteita ilman mitään vikoja/ongelmia. En osaa tosin sanoa mitä siellä on ollut ennen 2010? Opetus siellä on ammattitaitoista eikä ohjeista luisteta ikinä. Toisin kun voi sanoa monesta muusta paikasta, myös ulkomailla.
      Kävin dyykissä suuren liudan kursseja, ja sitä myöden nähnyt heidän toimintaa.

      Tähän väliin huomautan että kirjoitan tämän omana kertomuksenani ilman kytköksiä Dyykkiin.

      Dyykissä sukelletaan enimmäkseen viikonloppuisin jolloin aamusta iltaan on eri kursseja avovedessä sekä hallissa, molempina päivinä. Vuorokauden tunnit käyvät hyvin nopeasti vähiin. Toki on jännittävää kun ensimmäistä kertaa lyödään toistakymmentä kiloa painoa selkään ja epämiellyttävän kiristävä märkäpuku, ja pitäisi vielä mennä kylmään avoveteen jossa aaltoja. Kyllä tunne on kuin betonisaappaissa sillankaiteella vaikka helpohko pääsy veteen on porkkalanniemessä.
      Tässä vaiheessa ei ole puolta päivää aikaa odottaa että uskaltautuu veteen, kun loput kurssilta odottaa jo vedessä. Tämä on mielestäni oppilaan haaste itselleen, koska siihen kykenevät 99% oppilaista, kategorioimatta erikseen lapsia ja naisia ja miehiä.
      Lyhyesti sanon kokemukseni mukaan että ajatusta ja mielikuvaharjoittelua kehiin itselleen ennen tositoimia.
      Altaassa harjoitteita tehdessä kannattaa ensin miettiä mitä on tekemässä ja missä järjestyksessä. Silloin onnistuu yleensä ekalla. Regulaattori suusta ja ihmetteleminen veden alla ei lietso kuin paniikkia.. Heheh.
      Olen myös nähnyt että tullaan myöhässä paikalle ja ilmoitetaan ettei kaikkia omia varusteita ole mukana.. Mitäs siihen sitten sanoisi? Kenenköhän vika se on?
      Myös nämä "en lukenut kirjaa kun ne jutut on niin itsestään selviä", tai "en ehtinyt täyttää tehtäviä".. Mitäs sitten tehdään kun kohta pitäisi sukeltaa eikä helposta kokeesta pääsekään läpi kun ei ole kirjaa avannutkaan? Kurssit on aikataulutettu, eikä niihin voi noin vain tehdä muutoksia että osa tulee tekemään koetta oman mielen mukaan kun planeetat on kivasti rivissä!

      Se että jos kouluttajalla on huono päivä, niin se on eri juttu. Itse en sellaista dyykissä ole todistanut, vaikka eräs avustaja on hyvin lyhytsanainen joka aiemmin ainakin siellä välillä oli. Hahah.
      Olen itse rauhallinen ja maltillinen, mutta joskus näin sellaista touhua että teki mieli herättää kurssilainen avokkaalla. Jos silloin on saanut palautetta, niin ei siitä voi suuttua. Todistamani palaute on ollut kyllä asiallista ilman haukkumista. Jos palautteesta ottaa itseensä on se taas oppilaan oma ongelma.
      Paljon olen sittemmin nähnyt ja kokenut sukellushommissa, ja voin erittäin lämpöisestä suosia Dyykkiä. Pitäkää mielessä että kyse ei ole suuresta sukellus-keskus-organisaatiosta, joten heillä ei välttämättä ole tietoa kumpi snorkkeleista on keltaisena kevyempi, tai saako delfiini tarroilla olevia hiuspampuloita. Suomen kokeneimpia sukeltajia ja sitä myöden myös omakohtaista kokemusta sukellusvarusteista. Tietoa ja varustetta löytyy, sitä vain ei tuputeta niin kuin joissain liikkeissä missä myyjä ei ole edes käynyt pinnan alla.

      T:JK

      • 8kj6h5t

        Ihan mielenkiinnosta, minkä ammattikoulutuksen kävit ja missä? Luksian?


      • Jousto toimii

        "Kurssit on aikataulutettu, eikä niihin voi noin vain tehdä muutoksia että osa tulee tekemään koetta oman mielen mukaan kun planeetat on kivasti rivissä! "

        Ainakaan itselläni tuo aikataulujen sovittaminen ei tuottanut ongelmia. Kun kävin OWD ja AOWD kurssit vuosituhannen vaihteessa oli keväällä useampi kurssiryhmä, kun en "oman" ryhmäni mukana ehtinyt johonkin teoriatunnille tai allasharjoitukseen niin kävin sen toisen ryhmän mukana. Tuon pitäisi onnistua ongelmitta jos paikkakunnalla (ja siinä keskuksessa) on vähänkin enemmän toimintaa, tietysti jollain hiljaisella paikkakunnalla jossa on vain 1-2 ryhmää vuodessa tuo on vähän hankalampaa.

        Paljon on tosin kiinni myös siitä oppilaan omasta toiminnasta, jos ei asioiden opettelu kiinnosta niin miksi sitten ylipäätään menee kurssille (näitäkin on nähty).


    • Nihdlaedskjhd

      Helsingin keskustassa olevaa sukellusfirmaa en voi suositella kellekkään.. KÄytös myös todella ala-arvoista asiakkaita kohden henkilökunnalta, huudetaan ja haukutaan. Eihän missään muussakaan asiakaspalveluammatissa voi noin käyttäytyä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe