Nivelside rikki

Marki-75

Täältä varmaan löytyy joku viisas...

Ongelmana nivelside. Se on mennyt tasaisin väliajoin ja viikko sitten pamautin sen huolella rikki. Nilkka turposi kovasti ja meni mustaksi, mutta murtumaa siinä ei ole.
Olen pitänyt siteitä mahdollisuuksien mukaan. Varsinkin ulos lähtiessä, liikkuminen epätasaisella pelottaa.

Kysymys kuuluukin; jahka tästä vielä joskus lenkille pääsee, niin kannattaako tästedes jalka teipata/sitoa joka kerta?
Onko olemassa nilkalle tarkoitettua tukea?

-koheltaja-

7

13464

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäsenkorjaaja

Jos niveside on rikki, siis poikki, niin leikkaus, jossa se ommellaan kiinni on ainoa oikea hoito, mutta jos pystyt kävelemään, niin tuskin se poikki on.

Tuki teippaus saattaa olla järkevä ratkaisu, mutta nilkassasi saattaa olla myös osittainen sijoiltaan olo, joka aiheuttaa turvotuksen ja kivun ja nilkka on uusille nyrjähdyksille alttiimpi.

Kiropraktikot tai muut manipulaatio-hoitajat ovat ratkaisu tähän ongelmaan.

• leikkaukseen menossa

Vaikka nivelsiteet on poikki, niin ei se kävelemistä ja astumista estä ollenkaan. Kannattaisi ottaa asioista selvää ensin, eikä kirjoittaa ihan paltuuria. Nivelsiteet kun menee poikki niin nilkka jää löysäksi ja voi mennä jopa paikaltaan seisten alta. Ainoa hoito on leikkaus. Fysioterapeutit ym teippaukset ei auta jos on jo poikki, jos on venähtänyt niin voi auttaa, mutta ei poikki menneisiin.

• aleksi-78

Tuota noin, tämä viestini saattaa vaikuttaa hieman sekavalta, koska olen copy-pastennut nämä aikaisemmista kirjoituksistani. Toivottavasti saat silti käsityksen ja jaksat lukea kaiken! =)

Päivänselvää on, että ennen kuin se "sinisyys" on häipynyt, lenkille ei pidä mennä.

Sun on saatava nilkkasi nivelsiteet kuntoon/vahvistettua, jotta nilkkasi ei jää pysyvästi labiiliksi. Itselläni menivät oikeasta nilkasta ulommat nivelsiteet poikki ja paranemisprosessi oli pitkä, turvotusta jatkui pitkään.

http://www.yths.fi/netcomm/, -> terveystietoa -> N -> nilkan nyrjähdys

Nilkan saa stabiiliksi aivan mainiosti ilman leikkaustakin. Muun väittäminen ei kertakaikkiaan pidä paikkaansa ja tämän asiansa osaava ortopedi on minullekin vahvistanut.

Eräs aikaisempi kirjoittaja puhui 9 kuukaudesta... itselläni kesti vielä 2 kuukautta enemmän. Ts. nilkan turpoaminen urheilusuorituksen jälkeen oli viimeinen ongelmamerkki, ja kun se päättyi, katsoin päässeeni vaivasta eroon.

Muistakaa ihmiset: leikkaus on vihoviimeinen konsti melkein asiassa kuin asiassa. Mitään järkeä ei ole rynniä leikkaushoitoon kokeilematta ensin konventionaalisia hoitoja.

Itselläni tapahtuneesta nyt 3 vuotta eikä pienintäkään ongelmaa nilkan kanssa. Ja tämä vielä sitä taustaa vasten, että joka ainoa nivelsiteeni (ranteet, polvet, olkapäät, nilkat) on synnynnäisesti labiili.

Alkup. kirjoittajalle: hoida se tulehdus nyt jalasta ensin pois. Pakastevihannespussi 10 min. kerrallaan useita kertoja päivässä nilkan päällä, kangas välissä. Pyri lepuuttamaan nilkkaasi, eli pidä jalka koholla, jotta ne nesteet tulevat sieltä nilkasta pois. Tulehduskipulääkkeitä ei tarvitse syödä akuutin vaiheen jälkeen, ts. kun nilkkasi on taas normaalin värinen.

Miten vahvistaa nilkkaasi terveellä tavalla? Kun kivut ovat poissa, tasapainoile sen kanssa. Seiso yhdellä jalalla pitkään, keinuta itseäsi. Tähän tarkoitukseen on myös kehitetty ns. tasapainolauta; sitä voi käyttää siinä vaiheessa, kun tunnet nilkkasi jo jollain tavalla vahvistuneen.

MALTTI on kaiken aa ja oo. Parempi ottaa ainakin seuraavat 2 kuukautta rauhassa ja unohtaa juoksulenkit. Hoida nyt yhdellä kerralla kuntoon, ettet saa tästä elinikäistä vaivaa itsellesi.

Yhdellä jalalla seisoen heilutat itseäsi, pysy asennossa kauan, laita vielä vaikka tyyny lattian ja jalkasi väliin, joka vaikeuttaa tasapainon saavuttamista ja tuottaa siten enemmän työtä.

Pohjelihasliikkeet ovat myös hyvin. Ota tukea ovenkarmista ja nouse varpaillesi vaikka 20 x 3 aamuin illoin. Huomaat eron kuukaudessa.

Älä missään nimessä liikuta nilkkaasi sivuttaissuunnassa! VAIN suoraan ojennuksia, ei MISSÄÄN tapauksessa nilkan ns. pyörittämistä. Ehkäisee nivelsiteiden vahvistumista!!

Kuten aiemmin sanottua: pakastevihannespussia useita kertoja päivässä nilkan päällä, 5-10 min./kerta, nilkka koholla ja osta apteekista ideaalisidettä, jota pidät koko ajan nilkan ympärillä paitsi tietenkin suihkussa käydessäsi.

Aikaisemmin tuolla kerroin jo niitä vahvistusliikkeitä, jotka tulee aloittaa heti, kun kipu antaa niille myöten.

"Parempi katsoa kuin katua" Sekä alkuperäisen kirjoittajan että Jarin kannalta toivon, että kuuntelette vastaavan kokenutta, jonka nilkka on erittäin hyvässä kunnossa, rohkenen sanoa.

Maltilla nyt vaan. Älkää hosutko sen kanssa, että "pakko päästä nyt juoksemaan". Mieluummin nyt 1-2 kk ilman, kuin loppuelämä löysän nilkan kanssa.

Ja aina saa esittää tarkentavia kysymyksiä. Nilkalle on kyllä tukia, mutta kun kuntouttaa nilkkansa kerralla hyvin, nilkkatukea ei tarvitse käyttää loppuelämäänsä. Parantumisprosessit ovat tietenkin yksilöllisiä.

• Marki-75

Olipas todella tyhjentävä vastaus, kuten myös fitness puolen vastaus. Näin olin mielessäni ajatellutkin.
        En ole pitänyt sidettä, mielessä aina ulkona liikkuessa kuitenkin hirveä kauhu, entä jos se nyrjähtää uudelleen. Lenkillä en ole käynyt,vaikka mieli teksisi aivan kamalasti. Ja luultavasti aloitan sauvakävellen, sillähän tämä menikin. Olen vain jämähtänyt tänne neljän seinän sisälle juuri tuon pelkotilani takia, ei sekään ole hyvä.

Viestissäsi oli todella hyviä ohjeita, noudatan niitä, tuo pyöritys oli uutta, mutta sitä en onneksi ole edes pystynyt tekemään.
        Tästä alkaa olla jo kolmatta viikkoa kun nilkka meni, painoni on kyllä pudonnut, kiitos ruokavalion ja JUURI sen kevyen aerobisen treenin. Vaihdoin ne puntit kevyempiin.
        Nilkka on normaalin värinen jo, turvotus on laskenut, mutta kipeä se vielä on. (ei siis puhettakaan minnekkään lenkille lähdöstä)

Alunperin tarkoitukseni oli pitää nämä kolme tiukasti yhdessä, mutta tuo nilkka sotki mun suunnitelmat joten pasmat meni kohtuullisen sekaisin. En ole kuitenkaan luovuttanut.
        Siitä ruokavaliosta. (vastaan nyt tänne molemmat pulmani)
        Minulla on apunani kalorilaskuri, mistä näen kaiken tarvittavan, rasvat on siis ok.

Mietinkin, että tässä sitä saattaa mennä useampi kuukausi tällä kertaa, vaikka nilkkani menee sijoiltaan aika ajoin, kuitenkin tällä kertaa se teki totaalisen tenän.
        Kiitos vastauksestasi. Siitä oli minulle oikeasti todella paljon apua.
        Tää lähtee nyt ostamaan lisää ideaalisidettä...

-mukavaa kesää-:)

• jeesaa mua

mulla on siinä ulkosurjässä jalassa se pallo on paljon pienempi kuin terveessä jalassa. Täsmääkö nämä sinun oireiseesi ollut jo yli viikon nyt pystyn jotenkin kävelemään...

• Piipittäjä
        Marki-75 kirjoitti:

Olipas todella tyhjentävä vastaus, kuten myös fitness puolen vastaus. Näin olin mielessäni ajatellutkin.
        En ole pitänyt sidettä, mielessä aina ulkona liikkuessa kuitenkin hirveä kauhu, entä jos se nyrjähtää uudelleen. Lenkillä en ole käynyt,vaikka mieli teksisi aivan kamalasti. Ja luultavasti aloitan sauvakävellen, sillähän tämä menikin. Olen vain jämähtänyt tänne neljän seinän sisälle juuri tuon pelkotilani takia, ei sekään ole hyvä.

Viestissäsi oli todella hyviä ohjeita, noudatan niitä, tuo pyöritys oli uutta, mutta sitä en onneksi ole edes pystynyt tekemään.
        Tästä alkaa olla jo kolmatta viikkoa kun nilkka meni, painoni on kyllä pudonnut, kiitos ruokavalion ja JUURI sen kevyen aerobisen treenin. Vaihdoin ne puntit kevyempiin.
        Nilkka on normaalin värinen jo, turvotus on laskenut, mutta kipeä se vielä on. (ei siis puhettakaan minnekkään lenkille lähdöstä)

Alunperin tarkoitukseni oli pitää nämä kolme tiukasti yhdessä, mutta tuo nilkka sotki mun suunnitelmat joten pasmat meni kohtuullisen sekaisin. En ole kuitenkaan luovuttanut.
        Siitä ruokavaliosta. (vastaan nyt tänne molemmat pulmani)
        Minulla on apunani kalorilaskuri, mistä näen kaiken tarvittavan, rasvat on siis ok.

Mietinkin, että tässä sitä saattaa mennä useampi kuukausi tällä kertaa, vaikka nilkkani menee sijoiltaan aika ajoin, kuitenkin tällä kertaa se teki totaalisen tenän.
        Kiitos vastauksestasi. Siitä oli minulle oikeasti todella paljon apua.
        Tää lähtee nyt ostamaan lisää ideaalisidettä...

-mukavaa kesää-:)

Moikka!

Minulla on lapsuudessa mennyt eka kerta jalkapallossa ja siitä sitten kuntouttamisien kautta parantunut ja ain vaan mennyt uudestaa, vaikka teen niin kuin pitää oman ammmattitaidon kautta. Olen fysioterapeutti.

Sitten -97 meni rappusissa ku jousten tulin alas ja astuin ohi ja rytiköiden nilkka mutkalla tulin lujaa alas ja siteet halkes ja yksi meni poikki, magneettikuvissa näkyi poikki mennyt.
        Nilkka oli paketissa 3kk ilmatuessa ja kuntoutettiin 5kk ja siitä tuli vielä nilkka.
        Olen harrastanut koko ikäni liikuntaa ja juoksen todella paljon ja pitkiä lenkkejä ja nimeenomaan metsässä kuoppasella alustalla, että nilkka saa vahvistusta.
        Monet tekevät virheen siinä, että juostaan ja kävellään vain tasaisilla alustoilla.

Sitten 2003 mennessäni talvipimeällä työpaikalleni ja porttia aukastessa astuin kuoppaan ja nilkka vääntyi ja sit otti niin kipeää, että näin tähtiä.
        Sinnikkäästi vaan yhdellä jalalla hyppelyä ja kylmäpussia het kehiin ja nilkka yläasentoon. Meni 4 viikkoa könköttäen ja sitten pikku hiljaa aloitin kuntouttamisen.
        Nilkkani ei tullut 5 vuoden aikana kuntoon, melkein joka päivä särki kovin ja varpaille mentäessä pisti kovin, mutta kävellä pystyi poikki menneillä siteillä. Sitten menin nilkkaspesialistille ja hän eli nilkkaspeliasti halusi laittaa minut magneettikuviin ja siellä paljastui, että 2 on poikki.
        Sain 2kk:n päähän hänelle ajan ja hän operoi nilkkani eli toukokuussa 2008.
        Jalkani oli kipsissä yht. 5 viikkoa ja sitten alkoi kevyt kuntoutus siirtyen pikku hiljaa rankemmaksi ja rankemmaksi...
        Nyt leikkauksesta on reilu vuosi ja olen todella tyytyväinen nilkkaani.
        pari kertaa olen kuoppaan vahingossa taittanut leikatun nilkkani ni ei ole ollut moksiskaan.
        Eli nilkkani on saatu sopivan jäykäksi, löysyys on poissa.

Tärkeintä on muistaa pitää pohkeet ja nilkka kunnossa.
        jumppa erittäin tärkeätä ja niitä pyöriviä liikkeitä ei saa tehdä nilkoille...
        Vain suorat liikkeet vahvistavat-

• jattamoi95

mä kaaduin juoksumatolta yks päivä, jalka turpos nilkan kohtaa tosi pahasti, käytiin lääkärissä, ei ollu murtumaa mut nivelsiteet meni..
      side vaan pääll ja kepin kainaloon, nyt on ollu 4viikkoo ja joudun yhä käyttään keppei..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe