Kielitaidon testaus haastattelussa?

kiza

Työpaikka, johon vaaditaan "hyvä käytännön" kielitaito? Minkälaisiin kysymyksiin on syytä varautua haastattelussa, jossa kielitaito testataan? Onko ne samoja kysymyksiä, kuin yleensä suomeksikin?

9

6931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lfbcjh

Voivat kysyä ihan mitä vain!Esim:mikä on Slovakian poliittinen tilanne?Yleensä kuitenkin jos osaat kieltä niin ei pitäisi olla mitn.ongelmia!

• örkki

kuka tälläisiä vastauksia kaipaa? Mene jo lepäämään, jos noin kovasti vanne puristaa..

• tehnyt

haastatteluissa niin, että olen jossain vaiheessa haastattelua kysynyt esim. englanniksi miten paljon englannin kieltä työssä vaaditaan. Olen myös miettinyt valmiiksi miten kerron englanniksi itsestäni, työkokemuksestani jne.

Se että itse alkaa puhua englantia omilla sanoilla on paljon helpompaa kuin, että joku täräyttää suoraan jonkun kysymyksen johon ei ole valmistautunut, jolloin homma menee helposti änkytyksen puolelle.

Antaa muutenkin hyvän kuvan, eli että uskaltaa käyttää kieltä, vaikkei todellisuudessa niin kauhean hyvä kielitaito olisikaan.

• ;)))))))))))))))

Aloin nauraa ääneen sinulle, joka olet itse omatoimisesti alkanut yhtäkkiä puhua englantia kesken haastattelun. Minä en pystyisi nolaamaan itseäni noin ja haastattelijana saattaisi olla vaikea pitää pokkaa, jos joku alkaisi yhtäkkiä puhua englantia kesken kaiken. Eiköhän haastattelijan ehdoilla pidä mennä kuitenkin ja hän saa päättää, miten testaa kielitaitoa. Kertoo jotakin ihmisestä, kun pitää alkaa sooloilla itse vierasta kieltä ja selityksenä on se, ettei alkaisi änkyttää jos toinen aloittaa vieraan kielen puhumisen. Anteeksi suoruuteni, mutta vinkiksi vaan, että älä enää tee noin jos haet työpaikkaa. ;)))))

• minun ei tarvitse
        ;))))))))))))))) kirjoitti:

Aloin nauraa ääneen sinulle, joka olet itse omatoimisesti alkanut yhtäkkiä puhua englantia kesken haastattelun. Minä en pystyisi nolaamaan itseäni noin ja haastattelijana saattaisi olla vaikea pitää pokkaa, jos joku alkaisi yhtäkkiä puhua englantia kesken kaiken. Eiköhän haastattelijan ehdoilla pidä mennä kuitenkin ja hän saa päättää, miten testaa kielitaitoa. Kertoo jotakin ihmisestä, kun pitää alkaa sooloilla itse vierasta kieltä ja selityksenä on se, ettei alkaisi änkyttää jos toinen aloittaa vieraan kielen puhumisen. Anteeksi suoruuteni, mutta vinkiksi vaan, että älä enää tee noin jos haet työpaikkaa. ;)))))

enää hakea paikkaa tai käydä haastatteluissa nolaamassa itseäni, sain nimittäin paikan jossa käytin tuota taktiikkaa.

• esimerkki

Kerran kuuntelutettiin englanninkielinen tarina nauhalta. Kesto noin 20min.
      Sen jälkeen piti käyttää vähintään viisi minuuttia sen sisällön toistamiseksi ko. kielellä.

Toinen osa oli kirjallinen monivalintatehtävä erittäin lyhyin vastausajoin.
      Täytyi pystyä lukemaan suoraan sanaryhmiä ehtiäkseen. Kaikki eivät selviäisi omalla kielelläänkään annetun ajan puitteissa.

Toisella kerralla piti svedumurteella kertoa turpeen merkityksestä Suomen energiahuollossa ja turpeen noston ympäristövaikutuksista.
      istä helvetistä minä olisin asiaa tiennyt sen enemmän kuin olen lehdistä uutisista saanut tietoa.

Molempiin paikkoihin aukenivat ovet. Kielikysymys ei ollut suinkaan se tärkein!

• kävi näin

Koko haastattelu oli eri kielellä ja suomea ei käytetty ollenkaan. Kerran piti turvautua sanakirjaan, kun tuli muistikatkos erään sanan kohdalla. Saint yön, vaikka luulin, että kielitaitoni olisi heikko tai ei ainakaan niin hyvä. Näköjään olin väärässä :) koska sain paikan.

• ...

On että vaihdetaan haastattelukieltä aivan seinään, jos tarvitaan sekä englantia että ruotsia, niin voi olla molempien vuorottelu joskus haastattelussa.

Tätä käytetään paljon tilanteissa, jossa esim. puhelimessa tapahtuvan vieraan kielen käytön on oltava sujuvaa ja aivojen naksahdettava viipymättä ja änkyttämättä oikealla "taajuudelle". Eli toisinsanoen niin selkäytimessä on kielten jo oltava.

• haastatteluissani

On haastattelua käyty suomeksi, yhtäkkiä välissä on kysymys englanniksi sitten vaikka ruotsiksi, taas suomea jne...
      Eli käytännössä sinulta voidaan vieraalla kielellä kysyä mitä vain, siihen on vaikea valmistautua. Toisaalta valmiiksi voit miettiä itsesi esittleyn, siis CV;n verran englanniksi ja ruotsiksi, että osaat kertoa mistä tulet, mitä olet opiskellut ja millainen työkokemuksesi on - loppu menee omalla painollaan.
      Rohkeutta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe