Ekaa viulua ostamassa

aloittelija1

Eli olen ostamassa ekaa viulua 14-vuotiaalle tytölle, joka ei ole ennen koskenutkaan sellaiseen.
Jostakin kuulin suosituksia lähteä noin 200 euron hintaluokasta liikkeelle. Musiikkiliikkeessä tarjosivat kiinalaista täyskokoista Stagg-viulua 165 euron hintaan. Tunteeko kukaan ko. merkkiä?
Onko teillä antaa suosituksia?

Mikä viulussa lähinnä paranee, kun mennään 200 euron hinnasta esim. 400 euron soittimeen?

7

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymättä

Älä ihmeessä osta soitinta kysymättä soitonopettajalta. Mieluiten ottakaa opettaja mukaan soitinliikkeeseen (ja maksakaa opettajalle siitä ostosreissusta). Ekoilla soittotunneilla voi aivan hyvin käydä ilman soitintakin, ja harjoitella esim. jousikäden kanssa.
      Kiinalaiset instrumentit ovat periaatteessa hyviä, mutta liian halvat ovat yleensä juuri sitä: liian halpoja.

• siljahaa

Ai mikä viulussa paranee jos se maksaa 400e, eikä 200e? No niin pienellä hintaerolla tuskin mikään, samaa paskaa. Ei niin halvalla voi hyvää viulua ostaa. Jos pidemmän päälle tähtää, hyvä soitin on kaiken perusta.
      Hyvästä viulusta 10.000 e on halpa, mutta ei nyt ehkä aloittelevalle, muutama tonni.

Kaiken lisäks 14-vuotiaana viulunsoiton aloittaminen on aika epätoivoista, viulu pitää useimmissa tapauksissa aloittaa nuorena.

Harkitkaa nyt, onko tytöllä riittävästi intoa oppia vielä, ja onko taitoa.

• Constanze

Mistä näitä sikiää? Totta ..lvetissä soiton voi aloittaa millä iällä haluaa jos haluaa. Ihan sama kuin joku esittäisi että ei kannata alkaa harrastaa liikuntaa jos epäilee ettei ikinä pääse MM-kisoihin. Ja kääntäen: se soiton opettelu on ihan epätoivoista missä iässä vaan, jos sitä ei itse halua tai itse ole siitä innostunut. Kaikki itse tuntemani soitonopettajat ottavat mielellään ihan aikuisiakin oppilaita. Heillä on usein motivaatio kohdallaan.

Alkuperäiselle: ihan halvasta ja huonosta viulusta on vaikeampi saada laadultaan kaunis ääni kuin paremmista. Pahimmassa tapauksessa saattaa viulun mittasuhteetkin olla pielessä. 300-400e pintaan saa aloittelijalle oikein hyvin käypiä oppilassoittimia, kannattaa pyytää valinnassa apua siltä opettajalta.

• kalle787
        Constanze kirjoitti:

Mistä näitä sikiää? Totta ..lvetissä soiton voi aloittaa millä iällä haluaa jos haluaa. Ihan sama kuin joku esittäisi että ei kannata alkaa harrastaa liikuntaa jos epäilee ettei ikinä pääse MM-kisoihin. Ja kääntäen: se soiton opettelu on ihan epätoivoista missä iässä vaan, jos sitä ei itse halua tai itse ole siitä innostunut. Kaikki itse tuntemani soitonopettajat ottavat mielellään ihan aikuisiakin oppilaita. Heillä on usein motivaatio kohdallaan.

Alkuperäiselle: ihan halvasta ja huonosta viulusta on vaikeampi saada laadultaan kaunis ääni kuin paremmista. Pahimmassa tapauksessa saattaa viulun mittasuhteetkin olla pielessä. 300-400e pintaan saa aloittelijalle oikein hyvin käypiä oppilassoittimia, kannattaa pyytää valinnassa apua siltä opettajalta.

siis viulunsoitto on niin vaikeeta ja kauheeta hommaa että jos sen aikoo oppia edes jotenkuten kuunneltavaksi vaikka vain noin sukulaisten keskuudessa niin on PAKKO aloittaa ennen 7v. suurin syy on se että viulunsoittoon vaadittavat nivelten ja sormen asennot eivät vanhemmalle lapsella enää taivu, asentoihin on totuttava jo pienestä että käsi kasvaa viuluun sopivaksi.

siis TOKI saa kuka vaan milloin vain aloittaa vaikka minkä soittimen soittamisen mutta viulu on kaikista työläin joten kannattaa harkita kaksi kertaa ennen ku sitä rupeaa edes yrittämään.

• Constanze
        kalle787 kirjoitti:

siis viulunsoitto on niin vaikeeta ja kauheeta hommaa että jos sen aikoo oppia edes jotenkuten kuunneltavaksi vaikka vain noin sukulaisten keskuudessa niin on PAKKO aloittaa ennen 7v. suurin syy on se että viulunsoittoon vaadittavat nivelten ja sormen asennot eivät vanhemmalle lapsella enää taivu, asentoihin on totuttava jo pienestä että käsi kasvaa viuluun sopivaksi.

siis TOKI saa kuka vaan milloin vain aloittaa vaikka minkä soittimen soittamisen mutta viulu on kaikista työläin joten kannattaa harkita kaksi kertaa ennen ku sitä rupeaa edes yrittämään.

...AAHHAHAHAHA *sheesh*

Joo ja viulistit tunnistaa sitten myöhemmin siitä että niiden käsi sojottaa ranteesta sivulle.

Höpönlöpön...Toki se viulu vaikea on, mutta eihän just sitä PAKKO ole soittaa jos menee liian hankalaksi sitten omasta mielestä. Mutta jos haluaa ja tykkää niin mikä ettei - kyllä siitä iloa itselle ja kuunneltavaa muilekin saa jos jaksaa harjoitella. Mutta jos se tuntuu "kauheelta hommalta" niin eihän siitä sitten mitään tule, tietenkään.

• äiti ja viulu
        kalle787 kirjoitti:

Olen aloittanut viulunsoiton kolmikymppisenä ja soitonopettajani tiesi nelikymppisenäkin aloittaneita, jotka jopa kulkevat soittamassa ihan bändissä ainakin kansanmusaa. Omasta mielestäni olen ihan kivasti oppinut ja olen huomannut muidenkin aikuisten oppineen. Tottakai nyt 14-vuotiaan luulisi olevan vähän "elastisempi" kuin luutuneen keski-ikäisen. Motivaatio ja sinnikäs harjoittelu sekä hyvä korva ovat kaiken a ja o.

• viulistihki

Tervetuloa soittamaan iloisiin viuluryhmiimme! Joukostamme jokaiselle innokkaalle löytyy oma ryhmä! Ryhmiä löytyy aivan aloittelijoista kokeneisiin ja 3- vuotiaista 70- vuotiaisiin! Alustavat ryhmät: lasten alkeisryhmä/(jatkoryhmä), aikuisten alkeet, jatko- ja keski-/kokeneiden ryhmä. Terapiaryhmä myös tekeillä. Ryhmät muokataan soittajien mukaan. Soittajilla ei tarvitse olla yksityisopettajaa ryhmän lisäksi, mutta hyväksihän se on. ryhmässä mahdollisuus saada myös tukiopetusta/yksityisopetusta pienessä ryhmässä.

Soittotaso ja ikä määrää ryhmät. Lapsillä leikkimetodilla ja aikuisille huisin hauskasti, mutta asiaan ammatillisesti pureutuen. Kaikki voivat oppia soittamaan, joten myös te, jotka luulette olevanne epämusikaalisia, tulkaa mukaan musisoimaan, ja yllättykää!

Oma soitin on välttämätön. Viulun aloittelijalle saa 50e-300e väliltä ja opettaja tulee mukaan valitsemaan viulua.

Soittohetket tammikuusta 2007 lähtien la 10-14 (aika riippuen tietenkin ryhmästä) Malminkartanon juna-aseman tuntumassa (50m), myös bussit 45, 39 ja 539 Vihdin tien maalaisbussit. Paikkana toimintakeskus Jenny.

Ryhmän kanssa soittajaisia ja muita esiintymisiä eri paikoissa (koulut, vanhustentalot, kirkot jne..) kun materiaalia saadaan kasaan! Tervetuloa mukaan! 30min/5e, 60min/10e, 90min/15e. Yhteydenotot ja ilmoittautumiset sähköpostitse tai puhelimitse!
      [email protected]/ 044 5934 930

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe